معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۳۰۰

تجارت ایران و پاکستان در مسیر هموار دیپلماسی

اسلام آباد - ایرنا - سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی با اشاره به بازگشایی گذرگاه جدید مرزی کشورمان در "ریمدان" با پاکستان، توسعه دیپلماسی مرزی را به سود دو کشور همسایه دانست و افزود: افزایش معبرهای مرزی منجر به کاهش ناامنی و افزایش رفاه و اشتغال مرزنشینان میشود.

به گزارش روز شنبه گذشته ایرنا، «احمد محمدی» طی مقاله ای با عنوان "دیپلماسی مرزی" که در رسانه‌های پاکستان منتشر شد، نوشت: ایران و پاکستان به عنوان دو همسایه و دو کشور دوست و برادر، با داشتن مرز مشترکی به طول حدود یکهزار کیلومتر، فرصتها و پتانسیلهای بیشماری برای توسعه روابط دو جانبه دارند. با این حال، حجم روابط تجاری میان دو کشور، با این فرصتها و پتانسیلها منطبق نیست. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از این پتانسیلها، سیاست خارجی «اول همسایگان» را در پیش گرفته است که در آن، توجه ویژهای به توسعه روابط با جمهوری اسلامی‌پاکستان در تمام زمینه‌های تجاری، فرهنگی، مردم با مردم، سیاسی و امنیتی دارد. محمدی فعالتر نمودن دیپلماسی مرزی با پاکستان را یکی از مهمترین ابزارهای سیاست «اول همسایگان» کشورمان توصیف کرد و گفت: در همین راستا، دو کشور تلاش مشترک و ستودنی را برای افتتاح گذرگاههای مرزی و تامین امنیت مرزهای مشترک در پیش گرفته اند. امروزه مرزهای گسترده میان ایران و پاکستان به یک فرصت و ظرفیت طلایی برای شکوفایی اقتصادی و توسعۀ روابط مردمی میان دو کشور همسایه تبدیل شده اند. این دیپلمات ایرانی اظهار داشت: افتتاح مرز ریمدان-گبد را میتوان گام نخست در اجرای دیپلماسی مرزی دو کشور دانست. این مرز که مزایای اقتصادی فراوانی برای دو کشور دارد، پنجره ای برای توسعه بیش از پیش مبادلات تجاری و مردمی میان ایران و پاکستان است.

وی افزود: ایران برای تسهیل این مبادلات تا کنون بیش از ۴ میلیون دلار و زمینی به مساحت بیش از ۶ هزار هکتار برای توسعه زیرساختهای مرز ریمدان اختصاص داده است تا دو کشور بتوانند از این مرز مشترک که در ۱۳۰ کیلومتری بندر چابهار ایران قرار دارد، بیشترین استفاده را ببرند. سرکنسول ایران در کراچی پاکستان خاطرنشان کرد: ایران تجهیزات فنی بسیار خوبی را در این مرز به خصوص برای تجارت احشام و میوه و ترهبار، فراهم کرده و تلاش دارد تا امکانات لازم برای تجارت در زمینه‌های دیگر مانند مصالح ساختمانی را هم در سریعترین زمان ایجاد نماید. وی یکی از ویژگی‌های این مرز را تجهیزات لازم برای صادرات انبه از پاکستان به ایران برشمرد و گفت: از این به بعد، صادرات این میوه پاکستانی که در ایران طرفداران بسیاری دارد، آسانتر صورت میگیرد. به طور کلی، جمهوری اسلامی مصمم است تا مرز ریمدان را در سریعترین زمان به یک مرز استاندارد بین المللی تبدیل کند. احمد محمدی افزود: این تسهیلات و نزدیکی این مرز به بندر چابهار، فرصتی بینظیر برای دسترسی راحتتر و به صرفه تر تجار پاکستانی به بازار ایران، کشورهای آسیای میانه، ترکیه، کشورهای منطقه خلیج فارس و کشورهای اروپایی است.

وی گفت: تجار ایرانی نیز از این مرز برای دسترسی به بازار بزرگ پاکستان و چین بهره مند خواهند شد. علاوه بر اینها، مرز ریمدان-گبد نقش به سزایی در کاهش زمان سفرهای زمینی بین دو کشور دارد که خود میتواند به عاملی مهم در افزایش مبادلات مردمی تبدیل شود. سرکنسول کشورمان در کراچی افزود: این قبیل همکاریها نشان میدهد ایران و پاکستان اعتقاد راسخ دارند که توسعۀ زیرساختهای تجاری در مرزهای مشترک میان دو کشور، تاثیر مثبتی بر امنیت، ثبات و رفاه دو کشور و منطقه دارد. سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد و افتتاح رسمی مرز ریمدان-گبد در اوج پاندمی‌کرونا، نشانگر این اعتقاد مشترک است.

وی تاکید کرد: دو کشور در تلاشند گذرگاههای مرزی بیشتری را افتتاح کنند. گذرگاههایی که با افزایش تجارت و مبادلات میان دو کشور، قطعاً اشتغال مرزنشینان و در نتیجه، کاهش زمینه‌های ناامنی میشود. سرکنسول ایران ابراز امیدواری کرد که با پیگیری جدیتر دیپلماسی مرزی میان دو کشور، به خصوص افتتاح سریعتر مرز "پیشین-مند"، روابط ایران و پاکستان بیش از گذشته توسعه یابد. وزیر امور خارجه کشورمان بیست و یکم آبانماه امسال طی سفر به اسلام آباد و در دیدارهای مهم خود با رهبران سیاسی و نظامی‌پاکستان آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همه جانبه مناسبات با همسایه شرقی پاکستان را ابراز داشت. ظریف با اشاره به تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای توسعه گذرگاههای مرزی با پاکستان، از تصمیم دولت این کشور در خصوص گشایش بازارچه‌های جدید مرزی در جهت توسعه مناسبات تجاری دو کشور استقبال و آمادگی کشورمان برای توافق پیرامون مدلهای جدید تبادلات تجاری را نیز اعلام کرد. گشایش مرز ریمدان، از مهمترین نتایج سفر ۱۷ روز پیش دکتر ظریف به پاکستان است. وزیر امور خارجه ایران به مقامات پاکستانی اطلاع داد که جمهوری اسلامی ایران به زودی گذرگاه «ریمدان» در استان سیستان و بلوچستان را افتتاح خواهد کرد و از طرف پاکستانی خواست تا این کشور نیز گذرگاه «گبد» را باز کند. همچنین پیشنهاد شد به مرور گذرگاههای مرزی دیگری از جمله گذرگاه «پیشین» - «مند» بین دو کشور افتتاح شود و معبرهای ورودی و خروجی میان دو کشور افزایش یابد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما