معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۳- ۱۶:۳۰ - مشاهده: ۴۵۹

اخبار و تحولات اقتصادی حوزه جنوبی کشور عراق( هفته اول آذر ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی عراق در هفته اول آذر ماه 1399 که در رسانه‌های حوزه جنوبی این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

بانک مرکزی عراق برای حمایت از سرمایه گذاری مبلغ 5 تریلیون دینار اختصاص داد

بانک مرکزی عراق برای حمایت از پروژه‌های صنعتی، تجاری و کشاورزی و همچنین برداشتن گامی‌ برای شکوفایی اقتصاد عراق و حمایت از سرمایه گذاری داخلی، مبلغ 5 تریلیون دینار به این امر اختصاص داد.

آمریکا کنفرانسی ویژه برای حمایت از اقتصاد اقلیم کردستان برگزار نمود

فعالیت کنفرانس کردستانی آمریکایی با هدف ترغیب سرمایه گذاری در اقلیم کردستان بعد از ویروس کرونا با نظارت اتاق بازرگانی و صنعت آمریکا امروز برگزار گردید. محمد شکری، رئیس سازمان سرمایه گذاری در اقلیم کردستان اعلام کرد: این کنفرانس، دو روز به طول خواهد انجامید و بصورت ویدیو کنفرانس برگزار خواهد شد. شکری افزود: این سازمان چشم انداز سرمایه گذاری و زمینه‌های سرمایه گذاری برای دوره پساکرونا و همچنین دیدگاه روشنی را در خصوص فرصت های سرمایه گذاری به شرکت های آمریکایی راغب به سرمایه گذاری در اقلیم ارائه خواهد داد. اتاق بازرگانی و صنایع آمریکا در بیانیه ای رسمی اعلام کرد: در این کنفرانس مسئولین عالی رتبه ای از آمریکا و اقلیم کردستان و شرکت های آمریکایی سرمایه گذار در اقلیم کردستان شرکت خواهند کرد.

وزیر کشاورزی: مذاکرات با عربستان درخصوص پروژه‌های سزمایه گذاری همچنان ادامه دارد

محمد کریم الخفاجی، وزیر کشاورزی عراق از توافق اولیه درخصوص ادامه مذاکرات با طرف عربستانی در مورد سرمایه گذاری در بخش کشاورزی (نباتی و دامی) در زمین‌های دارای آب مستمر خبر داد. وی افزود: متعاقب هماهنگی به عمل آمده با وزارت منابع آبی عراق جهت سرمایه گذاری شرکت های عربستانی در اجرای پروژه‌های دامپروری و احداث کارخانه‌های لبنیات و همچنین صنایع تولیدی و ایجاد سیلوهای ذخیره غلات، توافق اولیه با طرف عربستانی در این زمینه صورت گرفته است.

پیشنهاد نوری المالکی برای تبدیل عراق به مجمع تجارت جهانی

نوری المالکی، رهبر ائتلاف دولت، قانون اتمام توافقنامه چین و بندر بزرگ فاو را گامی استراتژیک و اساسی دانست و آن را باعث فعال سازی راه ابریشم و تبدیل عراق به مجمع تجارت بین المللی برشمرد. وی در صفحه فیسبوک خود درخصوص اقدامات و استراتژی‌هایی که باید مورد حمایت و  اجرا واقع شوند سخن گفت و آن‌ها را باعث افزایش درآمد دولت و بازسازی کشور و ایجاد خدمات و ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان دانست. وی اولین اقدام را اتمام توافقنامه با چین دانست که فرصتی تاریخی برای بازسازی کشور به شمار می رود. مالکی اقدام بعدی را تکمیل بندر بزرگ فاو برشمرد و افزود: این پروژه بزرگ و حیاتی، منافع زیادی برای عراق دربردارد و اقتصاد کشور را توسعه داده و فرصت های شغلی جدیدی ایجاد خواهد کرد.

کمیسیون کشاورزی پارلمان از تشکیل کمیته‌هایی برای مقابله با قاچاق خبر داد

جمال فاخر، عضو کمیسیون کشاورزی پارلمان عراق، قاچاق محصولات کشاورزی و تولیدات مرغی و غیره از مرزهای اقلیم کردستان و دیگر مرزها زیان‌های زیادی را به اقتصاد ملی وارد کرده است و بخش کشاورزی و صنعت را با وجود تحقق موفقیت های بزرگ در خودکفایی در تولید 22 محصول کشاورزی با خطر مواجه کرده است. وی افزود: برای ادامه حمایت از تولیدات داخلی در بخش های کشاورزی و حیوانی کمیته ای هماهنگ کننده بین کمیسیون کشاورزی و وزارت کشاورزی برای مقابله با قاچاق و جلوگیری از آن تشکیل شده است.

سفارت آلمان در عراق 28 میلیون دلار برای ساخت بیمارستان در بغداد، بصره و موصل اختصاص داد

سفارت آلمان در عراق اعلام کرد: بانک توسعه آلمان (kfw) وابسته به دولت آلمان توافقنامه‌های ویژه ای درخصوص تحقق ثبات و توسعه در عراق را با وزارت دارایی این کشور و صندوق بازسازی مناطق آسیب دیده از اقدامات تروریستی امضا نموده است. این سفارت افزود: مبلغی حدود 10.7 میلیون دلار برای کمک به عراق در مقابله با ویروس کرونا جهت احداث 5 بیمارستان موقت در عراق به دولت اختصاص داده شد. با پرداخت این مبلغ مجموع کمک های آلمان به عراق تاکنون، 28 میلیون دلار اعلام شد. این بیمارستان‌ها در غرب و شرق بغداد، بصره، موصل و سلیمانیه ساخته خواهند شد.

مسرور بارزانی: درب های ما به روی شرکت های آمریکایی و خارجی باز است

مسرور بارزانی، رئیس حکومت اقلیم کردستان تأکید کرد: اربیل از روابط امنیتی گسترده خود با آمریکا حفاظت می‌کند وی همچنین به تلاش اقلیم برای توسعه روابط با آمریکا در زمینه‌های دیگر بویژه در بخش سرمایه گذاری و توسعه اقتصاد اشاره کرد. این سخنان در حاشیه آغاز کنفرانس اولویت های اقتصاد بعد از ویروس کرونا در اقلیم کردستان عراق که توسط شورای کار آمریکا و عراق وابسته به اتاق بازرگانی آمریکا صورت گرفت، مطرح شد. بارزانی در سخنان خود از تاریخ خوب در روابط بین آمریکا و اقلیم کردستان بویژه کمک آمریکا در آزادسازی عراق از دست صدام در سال 2003 میلادی سخن به میان آورد و افزود: درب های اقلیم کردستان به روی شرکت های سرمایه گذاری آمریکا و دیگر شرکت های خارجی باز است. وی از شرکت های آمریکایی و خارجی برای سرمایه گذاری در پروژه‌های اقلیم دعوت به عمل آورد. بارزانی گفت: ساخت سد از اولویت های حکومت اقلیم کردستان است؛ زیرا این امر باعث می‌شود با تولید برق بصورت 24 ساعته نه تنها شهروندان کرد بلکه دیگر مناطق عراق نیز از این انرژی بهره مند شوند.

هشدار درخصوص واگذاری نفت اقلیم کردستان به ترکیه به مدت 50 سال

کمیسیون مالی پارلمان درخصوص در اختیار گذاشتن نفت عراق توسط اقلیم کردستان به ترکیه به مدت 50 سال هشدار داد و از جمع آوری 112 امضا در پارلمان برای حضور رئیس حکومت اقلیم کردستان در پارلمان عراق جهت پاسخگویی به این امر خبر داد. عبدالهادی موحان، عضو پارلمان عراق اعلام کرد: اقلیم کردستان به تعهدات و توافقات با تمامی دولت های سابق نیز پایبند نبوده است. حکومت فدرال آمادگی دارد میدان‌های نفتی اقلیم و خارج از آن را تحت سیطره خود قرار دهد. وی افزود: 150 هزار بشکه نفت از میدان نفتی کرکوک بصورت روزانه به مکان‌های نامعلوم صادر می‌شود. نگرانی‌هایی از در رهن گذاشتن نفت عراق توسط اقلیم کردستان به ترکیه به مدت 50 سال وجود دارد. ترکیه به مدت 50 سال برای صادرات هر بشکه نفت اقلیم کردستان 10 دلار خواهد گرفت. وی افزود: در حال حاضر حدود 100 میلیارد دلار از صادرات نفت عراق در بانک های ترکیه موجود است. لازم به ذکر است که روزانه بین 450 تا 550 هزار بشکه نفت از اقلیم کردستان از طریق بندر جیهان ترکیه صادر می‌شود و درآمد 40 میلیون دلاری آن وارد خزانه اقلیم کردستان می‌شود.

شرکت های جعلی، گندم خارجی را به اسم گندم عراق در کشور به فروش می رسانند

کمیته‌های ویژه در پارلمان عراق بدون ذکر نام، برخی گروه‌ها را متهم کردند که گندم را از خارج از کشور وارد کرده و به عنوان گندم عراقی به سیلوهای دولت می فروشند و میلیاردها دینار سود به جیب می زنند. این در حالی است که شرکت ملی بازرگانی غلات عراق این اتهامات را رد کرده و اظهار داشته است که ما تنها گندم عراقی را طبق مشخصات خاص دریافت می‌کنیم. مهند العتابی، عضو فراکسیون النهج الوطنی در پارلمان عراق اعلام کرد: دولت اعلام کرده که تولید گندم در کشور فراتر از نیاز بوده، اما این مطلب درست نیست و اینجاست که نقش شرکت های جعلی بیشتر نمایان می‌شود. وی افزود: دولت عراق برای حمایت از تولید ملی قیمت هر تن گندم را به 500 تا 550 هزار دینار برحسب کیفیت آن افزایش داد و از اینرو نقش شرکت های جعلی در واردات گندم نمایان شد. گفتنی است واردات هر تن گندم با هزینه حمل و نقل و تحویل به انبار، 170 هزار دینار محاسبه شده و به عنوان محصول داخلی به نرخ 500 تا 550 هزار دینار در هر تن به دولت عراق فروخته می‌شود و از اینرو در این خرید و فروش این شرکت ها بیش از 350 هزار دینار در هر تن سود می‌برند.

همکاری جدید بین وزارت کشاورزی عراق و شرکت ایرباس فرانسه

وزارت کشاورزی عراق از ورود هیئتی از شرکت ایرباس جهت تعمیر و نگهداری هواپیماهای کشاورزی به عراق خبر داد. این وزارتخانه افزود: موفق گردیده تا هزینه تعمیر و نگهداری هواپیماهای خود را از 20 میلیارد دینار به 5 میلیارد دینار کاهش دهد. بر اساس بیانیه وزارت کشاورزی عراق، این قرارداد شامل احداث زیرساخت ها و امور آموزشی است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما