معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۴- ۱۵:۰۲ - مشاهده: ۲۱۳

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان ( هفته اول آذر 1399 )

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته اول آذر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح زیر می‌باشد :

اخبار اقتصادی داخلی

 منابع طبیعی غنی و ظرفیت های گردشگری در شهر آزاد شده کلبجر

آذرتاج-3 آذر ماه 1399:

مرکز تحلیل و ارتباطات اصلاحات اقتصادی گزارشی را در خصوص ظرفیتهای گردشگری و منابع طبیعی منطقه آزاد شده کلبجر تهیه کرد. در این گزارش آمده است که واحد اداره سرزمینی شهر کلبجر در سال 1930 در آذربایجان تاسیس شده است. این شهر بلندترین منطقه کوهستانی جمهوری آذربایجان می‌باشد که سرشار از مواد معدنی از جمله ذخایر طلا و کروم است. همچنین ذخایر مهم جیوه در شوربولاق و آقیاتاق در منطقه کلبجر واقع شده است.

در منطقه کلبجر ذخایر مهم صنعتی، نظیر معادن طلا ، جیوه با ذخایر صنعتی بیش از 200 تن، کانسار توف مناسب برای تولید سنگ اره،  خاک رس مناسب برای تولید آجر، کانسار پرلیت که به عنوان سنگدانه سبک بتن استفاده می‌شود، خاک رس،  معدن مخلوط شن و سنگ ماسه،  سنگ مرمر عقیق (ذخیره 801 تن) با تزئینات زیبا، یک معدن رسوبی ابسیدین (چشم شتر) ، یک معدن رسوبی لیستونیت وجود دارد.  

در آینده تولید این فلزات، به ویژه فلزات گرانبها نقش مهمی را در توسعه صنعت معدنی و غیر نفتی جمهوری آذربایجان ایفا خواهد کرد. ذخایر طلا در کلبجر انگیزه جدیدی برای توسعه این بخش در کشور ایجاد می‌کند. در سال های اخیر ، دولت های سراسر جهان با کاهش سهم دارایی‌های دلار در ذخایر ارزی، به سرعت سهم طلا را افزایش داده اند. صادرات طلا، یکی از سه محصول پیشرو در بخش غیرنفتی، پس از استفاده موثر از پتانسیل مناطق زنگیلان و کلبجر افزایش خواهد یافت. طبیعت زیبای کلبجر، جغرافیای مطلوب و آبهای معدنی غنی این منطقه از اهمیت زیادی برای توسعه اقتصاد و گردشگری برخوردار است. در این منطقه همچنین کانسارهای آب معدنی با اثر درمانی عالی مانند یوخاری ایستی سو و آشاقی ایستی سو وجود دارد. دریاچه‌های آلاگؤلر، قره گؤل، دریاچه زالخا و دیگر دریاچه‌ها وجود دارد. بلندی‌های این منطقه کوه گامیش (3724 متر) و کوه دلی داغ (3616 متر) است. در گذشته و در دهه 1980  یک استراحتگاه بزرگ و یک کارخانه آب معدنی در چشمه ایستی سو ساخته شد. این کارخانه در حال حاضر قادر است روزانه 800 هزار لیتر آب معدنی تولید کند. در گذشته هر ساله بیش از 50 هزار نفر در آنجا معالجه می‌شدند و همزمان استراحت می‌کردند. بازسازی و بهره برداری از این آسایشگاه‌ها باعث افزایش تعداد گردشگران در این منطقه خواهد شد. در این منطقه آثار تاریخی بسیاری از دوره آلبانیای قفقاز  وجود دارد. اعتقاد بر این است که روستای آغدابان در کلبجر نیز در گذشته به دلیل وجود قبیله آلبانیایی نامگذاری شده است. این منطقه همچنین به دلیل آب وهوای بسیار مناسب، عمدتا در بخش کشاورزی و پرورش دام توسعه یافته است. در این منطقه مساحت کل جنگل ها حدود 30 هزار هکتار است.

 افزایش 19 درصدی حمل بار در بندر باکو

رپرت-4 آذر ماه 1399:

به گزارش بندر بین المللی تجاری باکو، از ژانویه تا سپتامبر سال جاری ، حجم کل حمل و نقل بار در بندر باکو از 3.5 میلیون تن فراتر رفت که حدود 19 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. براساس این گزارش عمده کالاهای حمل شده به طور سنتی محموله‌های ترانزیتی3.1 میلیون تن بود که 87.7 درصد حجم بار جابه جا شده را تشکیل داده است. خاطر نشان می سازد بیشترین افزایش حمل و نقل بار در بخش حمل بارهای خشک به ثبت رسیده و این رقم با 3.5 برابر افزایش به 505.8 تن رسیده است. در این مدت تعداد وسایل نقلیه بزرگ (کامیون) نسبت به مدت مشابه سال گذشته 30.2 درصد افزایش یافته و به 32191 دستگاه رسید. از این تعداد 19 هزار 694 دستگاه کامیون در مسیر باکو- ترکمن باشی - باکو ، 12 هزار و 497 دستگاه کامیون در مسیر باکو- کوریک - باکو حرکت کرده است. در این مدت تعداد کانتینرها 24 درصد افزایش داشته است.

 تشکیل ستاد هماهنگی مناطق آزاد شده با دستور رئیس جمهور آذربایجان

آذرتاج-5 آذر ماه 1399:

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان به منظور تمر کز برای حل و فصل مسائل موجود در مناطق آزادشده دستور ایجاد یک ستاد هماهنگی را صادر کرد. سامر نوری یف – رئیس دفتر ریاست جمهوری بعنوان رئیس ستاد منصوب شد و مابقی اعضای این ستاد عبارتند از: دستیار رئیس جمهور در مسایل ارضی و سازمانی،  دستیار رئیس جمهور در مسایل اقتصادی و سیاست توسعه دانش بنیان، دستیار رئیس جمهور در امور بین الللی، دستیار رئیس جمهور در مسایل کار با نهادهای انتظامی، دستیار رئیس جمهور در مسایل قانون گذاری و حقوقی ، دستیاران معاون رئیس جمهور، دادستان کل، وزیر کشور، وزیر محیط زیست و منابع طبیعی، وزیر دادگستری، وزیر کار و تامین اجتماعی، وزیر حوادث غیر مترقبه، وزیر امور خارجه، وزیر اقتصاد، وزیر دارایی، وزیر دفاع، وزیر حمل و نقل، ارتباطات و فناوری نوین، وزیر بهداشت، وزیر آموزش،  وزیر کمیته دولتی امور پناهنگان و آوارگان جنگی، رئیس سرویس مرزبانی، رئیس سرویس امنیت دولتی، رئیس سرویس اطلاعات خارجی، معاون اول وزیر فرهنگ.

همچنین برای انجام وظایف دبیرخانه یک مرکز بین دپارتمانی نیز در زیر مجموعه این ستاد ایجاد شد.

 افتتاح اولین خانه تجارت کشورهای ترک زبان در جمهوری  آذربایجان

آذرتاج-5 آذر ماه 1399:

دومین جلسه مجمع عمومی اتاق بازرگانی و صنایع کشورهای ترک زبان بصورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد. به گزارش کنفدراسیون کارفرمایان  جمهوری آذربایجان در این نشست آنلاین 12 موضوع در دستور کار قرار گرفت، از جمله تأسیس خانه‌های بازرگانی ترک زبانان، برگزاری نشستهای تجاری و جلسات بی تو بی، و همچنین اقدامات لازم برای سامان بخشی به این نهاد و سایر موارد کاری مورد مذاکره قرار گرفت. رفعت حیصارجیکی اوغلو رئیس اتحادیه اتاقها و بورس کالاهای ترکیه و رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ترکیه در این نشست تأکید کرد که روند اجرایی شدن تصمیمات گرفته شده قبلی در جمهوری  آذربایجان آغاز شده است:

« من منتظر پروژه‌های شما هستم ، همه ما در وسط راه تاریخی ابریشم هستیم و باید فعالانه از این راه استفاده کنیم. ما تصمیم گرفتیم اولین خانه تجارت ترک زبانان را در جمهوری  آذربایجان افتتاح کنیم»

محمد موسی یف رئیس کنفدراسیون کارفرمایان جمهوری  آذربایجان از حاضران به خاطر نظرات ارزشمندشان در مورد جلسه باکو تشکر کرد. وی گفت که ما وارد دوره جدیدی از توسعه اقتصادی - اجتماعی جمهوری آذربایجان شده ایم. ما از تصمیم شما برای تأسیس اولین خانه تجارت ترک در  جمهوری آذربایجان قدردانی می‌کنیم.

در این نشست روسای اتاقهای بازرگانی و صنایع کشورهای مجارستان، قیرقیزیستان، ازبکستان، قزاقستان نیز سخنرانی کردند. در پایان مجمع عمومی تصمیم گرفت تا سومین نشست تجاری ترک زبانان در قیرقیزیستان و همچنین اولین نشست تجاری ترک-مجار و بی تو بی نیز در مجارستان برگزار شود.

 فرودگاه‌های موجود در مناطق آزادشده جمهوری  آذربایجان در فهرست ایکائو ثبت خواهند شد

آذرتاج-6 آذر ماه 1399:

به گزارش سرویس رسانه ای شرکت «آذال»، سازمان هواپیمایی بین المللی (ICAO) افزودن نام  6 فرودگاه دیگر جمهوری آذربایجان در فهرست بین المللی را تأیید کرد. در کنار فرودگاههای یولاخ، زابرات و نافتالان فرودگاههای آغدام، فضولی و خانکندی در اراضی آزاد شده نیز در فهرست جدید این سازمان بین المللی ثبت شده است. لازم به ذکر است که ایکائو بارها حاکمیت مطلق جمهوری  آذربایجان را در حریم هوایی خود تأیید و مورد توجه قرار داده است. حدود 30 سال است که فضای هوایی بر فراز سرزمینهای اشغالی به روی پروازهای بین المللی بسته شده است. زیرساخت های هواپیمایی کشوری در این منطقه به شدت آسیب دیده و کاملاً تخریب شده است. به منظور انجام پروازهای بین المللی، کار برای بازیابی ناوبری هوایی در سرزمینهای آزاد شده انجام خواهد شد.

 فواد نقی یف: «قره باغ مقصد جدید گردشگری»

رپرت-7 آذر ماه 1399:

فواد نقی یف رئیس آژانس دولتی گردشگری جمهوری آذربایجان امروز در سی و ششمین جلسه کمیته دائمی همکاری‌های اقتصادی و تجاری (COMCEC) سازمان همکاری اسلامی (OIC) سخنرانی کرد. وی با بیان اینکه « قره باغ به عنوان یک مقصد جدید گردشگری معرفی خواهد شد» به ظرفیت بالای گردشگری داخلی و خارجی مناطق آزاد شده از اشغال اشاره کرد. وی گفت: در طول اشغال ، بخش عمده ای از جاذبه‌های گردشگری، مساجد تاریخی، مقبره‌ها و دیگر آثار باستانی و مذهبی در نتیجه خرابکاری ارمنستان تخریب شده اند. نقی یف همچنین به تخریب 63 مسجد از 67 مسجد در سرزمین‌های اشغالی توسط ارمنی‌ها و استفاده آنها از مساجد به عنوان محل نگهداری حیوانات اشاره کرد و از همه شرکت کنندگان خواست این خرابکاریها و بربریت را محکوم کنند.  وی با بیان اینکه کار ساخت و ساز در سرزمین‌های آزاد شده توسط دولت جمهوری  آذربایجان انجام خواهد شد، افزود: «اجرای برنامه‌هایی با همکاری COMCEC برای توسعه گردشگری پایدار در سرزمین‌های آزاد شده و بازیابی میراث اسلامی نابود شده، به مصلحت است.» وی ادامه داد: « قرار بود یازدهمین همایش کنفرانس وزرای جهانگردی کشورهای اسلامی در ماه ژوئن با موضوع «نقش جوامع محلی در توسعه گردشگری» در منطقه قبله برگزار شود، که به دلیل شیوع بیماری کرونا به تعویق افتاد. از اینرو ما برای برگزاری این همایش در سال 2021 در باکو اعلام آمادگی خواهیم کرد. شایان ذکر است در جلسه کمیته دائمی همکاری‌های اقتصادی و تجاری سازمان همکاریهای اسلامی‌که از سال 1984 هر ساله به ریاست ترکیه در استانبول برگزار می‌شود، امسال این نشست به طور ویدئو کنفرانسی با حضور نمایندگان 35 کشور برگزار شد.

 

همکاریهای اقتصادی منطقه ای و بین المللی

 آمادگی بانکهای ترکیه برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد شده جمهوری  آذربایجان

آذرتاج-2 آذر ماه 1399:

اورخان محمداف رئیس هیئت مدیره آژانس توسعه کارآفرینی کوچک و متوسط جمهوری آذربایجان در زمان برگزاری نمایشگاه « MUSİAD Expo 2020» با متین ائوزدمیر رئیس انجمن بانک های مشترک ترکیه دیدار کرد. طرفین در خصوص همکاری‌های دوجانبه بر اساس سندهای امضاء شده قبلی و همچنین حضور و تشویق بانکهای ترکیه ای نظیر اگزیم بانک و زراعت بانک این کشور در طرحهای سرمایه گذاری در اراضی آزاد شده آذربایجان گفتگو کردند.

 برگزاری همایش مجازی روسای گمرک جمهوری آذربایجان و اروپا

رپرت-2 آذر ماه 1399:

همایش مجازی روسای خدمات گمرکی سازمان جهانی گمرک در اروپا به ریاست کمیته دولتی گمرک جمهوری  آذربایجان برگزار شد. سفر مهدی اف رئیس کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان بعنوان معاون دوره ای منطقه اروپا در سازمان گمرک جهانی، در مراسم افتتاحیه این همایش سخنرانی کرد.

وی به اقدامات موثر کمیته دولتی جمهوری  آذربایجان در زمان معاونت اروپایی سازمان جهانی گمرک برای رسیدگی به 3 اولویت اصلی در منطقه اروپا اشاره کرد. این اولویتها عبارتند از:

1) مبارزه با پولشویی مرزی و تأمین مالی تروریسم و همچنین همکاری نهادی با دولت های هم پیمان در این زمینه.

  2) تجارت الکترونیکی مرزی و رسیدگی به جرایمی‌که از طریق اینترنت انجام شده است ، یعنی فروش کالاهای تقلبی از طریق اینترنت و سایر شبکه‌های اجتماعی.

3) مبارزه با قاچاق مواد مخدر به عنوان یک ماده پرخطر و مسمومیت زا،  و همچنین جلوگیری از واردات مواد خطرناک و مواد اولیه سمی‌برای ساخت داروهای مصنوعی.

در پایان این همایش نمایندگان ترکیه، روسیه و اتحادیه اروپا با تقدیر از اقدامات موثر جمهوری آذربایجان به عنوان معاون کمیته جهانی گمرک در منطقه اروپا، پیشنهاد دادند که معاونت آذربایجان در سازمان جهانی گمرک در منطقه اروپا برای یک سال دیگر تمدید شود. این پیشنهاد با حداکثر آراء کشورهای عضو به تائید رسید.

 برقرای مجدد پروازها میان جمهوری آذربایجان و بلاروس

آذرتاج-6 آذر ماه 1399:

بنا بر اعلام شرکت هواپیمایی آذال، بزودی بین جمهوری آذربایجان و بلاروس پروازهای مستقیم برقرار خواهد شد. پس از یک دوره وقفه کرونایی در انجام پروازها میان دوکشور، مجددا شرکت هوایی «بلاویا» از 4 دسامبر در مسیر باکو-مینسک پروازهای مستقیم را آغاز می‌کند. این پروازها 4 بار در هفته و در روزهای سه شنبه، جمعه، شنبه و یکشنبه انجام خواهند شد.

 آمار تجارت خارجی جمهوری آذربایجان با کشورهای OIC

آذرتاج-7 آذر ماه 1399:

بنابر اعلام کمیته دولتی آمار، طی ماههای ژانویه تا اکتبر سالجاری میلادی، در روابط تجاری جمهوری آذربایجان با کشورهای عضو سازمان همکاریهای اسلامی،  بیشترین مراودات با کشورهای ترکیه، تونس و ایران انجام شده است. به گزارش کمیته دولتی گمرک در مدت یاد شده حجم تجارت صورت گرفته میان جمهوری  آذربایجان با ترکیه برابر با 3 میلیارد و 591.6 میلیون دلار، با تونس 296.2 میلیون دلار و با ایران 274 میلیون دلار بوده است. در مقایسه با دوره مشابه سال 2019 حجم مبادلات تجاری با تونس افزایش در حالیکه با ترکیه و ایران کاهش داشته است.

 در بین 141 کشور جهان، جمهوری آذربایجان از نظر کیفیت جاده‌ها در رتبه 27 قرار گرفت

آذرتاج-7 آذر ماه 1399:

مجمع جهانی اقتصاد گزارش خود را در مورد شاخص کیفیت جاده‌ها برای سال 2019 منتشر کرد. طبق این گزارش جمهوری  آذربایجان با امتیاز 5.20 در بین 141 کشور در رتبه 27 قرار گرفت. لازم به ذکر در ارزیابی‌های مربوط به سال 2019، میانگین امتیاز جهانی در بین 141 کشور 4.07 بود.

 مذاکرات آذربایجان با مجارستان در مورد جذب سرمایه گذاران خارجی در مناطق آزاد شده

آذرتاج-7 آذر ماه 1399:

یوسف عبد الله یف سرپرست بنیاد تشویق صادرات و سرمایه گذاری در  جمهوری آذربایجان (اذپرومو) با ویکتور سدرکنی به صورت ویدئو کنفرانسی گفتگو کرد. یوسف عبد الله یف در مورد کارهای انجام شده در کشور برای توسعه بخش غیر نفتی، بهبود مستمر فضای کسب و کار، گسترش صادرات، تبلیغ نام تجاری «ساخت آذربایجان» و مقررات تشویقی برای سرمایه گذاران خارجی اطلاع رسانی کرد.

سفیر مجارستان گفت که کشورش به توسعه روابط با جمهوری آذربایجان اهمیت می دهد. طرفین در مورد همکاری دو جانبه در زمینه‌های اقتصادی و سرمایه گذاری، افزایش صادرات و سرمایه گذاری متقابل و جذب سرمایه گذاران خارجی به مناطق آزاد شده تبادل نظر کردند.

 دعوت از کشورهای اسلامی‌برای مشارکت در اجرای پروژه‌های جدید در مناطق آزاد شده

آذرتاج-7 آذر ماه 1399:

میکائیل جباراف وزیر اقتصاد جمهوری  آذربایجان در مراسم افتتاحیه سی و ششمین جلسه کمیته دائمی همکاری‌های اقتصادی و تجاری (COMCEC) که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد بر نقش مهم سازمان همکاریهای اسلامی در بهبود وضعیت رفاهی در جهان اسلام و حل مشکلات مردم در این کشورها تاکید کرد و گفت: «جمهوری آذربایجان از طریق سکوهای مختلف این سازمان با کشورهای عضو همکاری و در طرحهای مشترک، از جمله در برنامه ویژه کمیته دائمی همکاری‌های اقتصادی و تجاری سازمان همکاری اسلامی در رابطه با کوید 19 همکاری می‌کند.»

وی با اشاره به همکاریهای اقتصادی-تجاری دوجانبه بین جمهوری آذربایجان و کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی‌گفت: «سهم کشورهای کمیته دائمی همکاری‌های اقتصادی و تجاری در تجارت خارجی آذربایجان در 10 ماه سالجاری 22 درصد بوده و برای توسعه روابط تجاری، افزایش طرحهای همکاری میان نهادهای سازمان همکاریهای اسلامی‌بسیار مهم است. جمهوری آذربایجان با بانک توسعه اسلامی همکاری موفقی دارد، این بانک تاکنون به بخشهای مختلفی در  جمهوری آذربایجان حدود یک میلیارد دلار اختصاص داده است.»

وزیر اقتصاد جمهوری  آذربایجان تأکید کرد که اجرای زیرساخت های جدید و پروژه‌های ساختمانی در مناطق آزاد شده قره باغ یکی از اصلی ترین وظایفی است که کشور ما با آن روبرو است. وی با بیان اینکه در این منطقه فرصت های گسترده ای برای سرمایه گذاری ایجاد خواهد شد از کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی‌برای مشارکت در پروژه‌های مناطق آزاد شده دعوت به همکاری کرد.

 روابط اقتصادی دوجانبه با ایران:

 بیش از 30 درصد شهروندان جمهوری آذربایجان امسال به ایران سفر کردند

ینی جاغ.آذ -7 آذر ماه 1399:

تعداد شهروندان جمهوری آذربایجان که در ده ماهه سال 2020 میلادی به کشورهای خارجی سفر کردند، در مقایسه با مدت مشابه سال 2019 به میزان 4.2 برابر کاهش یافته و 1 میلیون 106 هزار نفر بود. 30.3 در صد از آنها به ایران، 27.2 در صد به گرجستان، 19.2 در صد به روسیه، 14.6 در صد به ترکیه و 8.7 در صد به سایر کشورها سفر کردند. 70.1 در صد از آنها مرد و 29.9 در صد زن هستند.

تعداد شهروندان جمهوری آذربایجان که در ده ماه سال 2020 میلادی به ایران سفر کردند، 5.1 برابر، گرجستان 4.5 برابر، روسیه 3.8 برابر و ترکیه 3.3 برابر کاهش یافته است.

 اتصال جمهوری آذربایجان به نخجوان از طریق راه آهن، یک فرصت تاریخی برای آذربایجان

تلگراف.کم -3 آذر ماه 1399:

به نوشته یک روزنامه ترکیه ای یکی از مهمترین دستاوردهای توافقنامه آتش بس در قره باغ، ایجاد یک گذرگاه بین نخجوان و جمهوری  آذربایجان است. در آینده بزرگراه‌ها و خطوط راه آهن جدیدی بین این مناطق ساخته می‌شود. بنابراین، اگر جمهوری آذربایجان و نخجوان از طریق زمینی به هم متصل شوند، ترکیه با 11 کیلومتر مرز مشترک با نخجوان نیز قادر خواهد بود که ارتباط کاملی با جمهوری  آذربایجان و جهان ترک برقرار کند. بررسی‌های اولیه برای خط قارص – ایغدیر – نخجوان از سال 2018 آغاز شد. قرار است این خط از طریق ترکیه، نخجوان، آغدام و سوشا به باکو متصل شود. پس از توافقنامه قره باغ،  وزیر حمل و نقل ترکیه گفت که حجم ترافیک در خط دیویگری - قارص، یکی از خطوط اصلی راه آهن باکو - تفلیس - قارص از 5 میلیون تن به 20 میلیون تن افزایش خواهد یافت. وی گفت: « ما قصد داریم بعد از تحولات جدید در جمهوری  آذربایجان راه آهنی به سمت نخجوان بسازیم.» برای اولین بار پس از یک قرن، یک اتصال زمینی مستقیم بین ترکیه و جمهوری آذربایجان با ایجاد یک راهرو در خاک ارمنستان در نزدیکی مرز ایران فراهم خواهد شد. از این نظر دوره جدیدی بین ترکیه و آسیای مرکزی شروع می‌شود. این مانع جغرافیایی مصنوعی بین جهان ترک برطرف و یک شبکه تجاری مهم بین ترکیه و آسیای میانه ایجاد خواهد شد. افتتاح این راهرو پتانسیل تجاری جدیدی را برای همه کشورهای همسایه منطقه ایجاد می‌کند. مسافت و استفاده از این خط از طریق نخجوان انگیزه جدید اقتصادی به روابط منطقه، از جمله تجارت، حمل و نقل و گردشگری می‌بخشد. پیش از این، برای رسیدن از طریق زمینی از جمهوری آذربایجان به نخجوان، عبور از گرجستان یا ایران لازم بود. خط جدید فرصت های جدیدی را بین چین ، ترکیه ، اروپا و قفقاز جنوبی ایجاد خواهد کرد.

 روابط تجاری آذربایجان با کشورهای حاشیه خلیج فارس

آذرتاج-3 آذر ماه 1399:

ایران، امارات متحده عربی و عربستان سعودی سه کشور واقع در حوزه خلیج فارس هستند که جمهوری آذربایجان از ژانویه تا اکتبر با آنها بیشترین معاملات تجاری را انجام داده است. به گزارش کمیته دولتی گمرک، در مدت یاد شده ارزش مبادلات تجاری آذربایجان با ایران 274 میلیون دلار، با امارات متحده عربی 33.4 میلیون دلار و با عربستان سعودی 10.7 میلیون دلار بوده است. حجم مبادله تجاری با ایران و امارات در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته کاهش ولی با عربستان سعودی افزایش داشته است. ارزش واردات از ایران 239.4 میلیون دلار، از امارات 25 میلیون دلار و از عربستان سعودی 9.2 میلیون دلار بوده است. عملیات واردات با ایران و امارات کاهش، ولی با عربستان سعودی افزایش یافته است.

 اتصال ترکیه و ایران به مسیرهای جدید در مناطق آزاد شده

مدرن.آذ -2 آذر ماه 1399:

"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در چارچوب سفر خود به جمهوری آذربایجان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اجرای بندهای توافقنامه سه جانبه در خصوص روابط اقتصادی و حمل نقلی، چه تاثیری بر گسترش همکاری اقتصادی کشورهای منطقه ای خواهد داشت، گفت: «به نظرم، بندهای توافقنامه سه جانبه در خصوص روابط اقتصادی و حمل و نقلی در منطقه، یکی از نقاط مهم آن توافقنامه است. امروز این مسئله را به صورت گسترده مورد مذاکره قرار دادیم. رئیس جمهور آذربایجان تمایل دارد پروژه‌های مربوط به افتتاح ارتباطات حمل و نقلی، اقتصادی و زیرساختی به زودی اجرا شود. ما شاهد تقاطع مسیرهای بسیار مهمی از جمله مسیرهای شمال ـ جنوب و شرق ـ غرب در این منطقه خواهیم بود. همسایگان جمهوری آذربایجان و ارمنستان یعنی ترکیه و ایران نیز به این مسیرها متصل می‌شوند. واقعا زمانی که تمام محدودیت های سال های اخیر لغو شود، چشم اندازهای بسیار خوبی به وجود خواهد آمد. برقراری همه این روابط، زندگی جدیدی به اقتصاد منطقه می‌بخشد.

احیای راه آهن هورادیز - جلفا در مسیر جمهوری آذربایجان - ایران - ترکیه

آذرتاج-2 آذر ماه 1399:

سوینج حسن اوا معاون وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان گفت: احیای راه آهن هورادیز - جلفا فرصت های جدیدی را در مسیر جمهوری  آذربایجان - ایران - ترکیه ایجاد خواهد کرد. گامی تاریخی برای اتصال جمهوری خودمختار نخجوان با سرزمین اصلی جمهوری آذربایجان از طریق زمینی برداشته شده است. احیای راه آهن هورادیز - جلفا ضمن اینکه فرصت های جدیدی را در مسیر جمهوری آذربایجان - ایران - ترکیه از طریق خط آهن جلفا - سفیان - وان ایجاد می‌کند شرایط مناسبی را هم برای توسعه یک پروژه راه آهن امیدوار کننده که مستقیماً راه آهن جمهوری آذربایجان و ترکیه را به هم متصل می‌کند، ایجاد خواهد کرد. ترمیم پیوندهای جاده ای با نخجوان سرعت و چشم اندازهای ترمیم و توسعه مناطق آزادشده جمهوری آذربایجان را افزایش می دهد. این امر چشم اندازهایی را برای ایجاد یک مسیر کارآمد جدید در کریدور حمل و نقل غرب-شرق، به ویژه در بخش ترکیه- جمهوری آذربایجان و آسیای میانه و همچنین تشکیل بزرگراه ترکیه-روسیه ایجاد می‌کند.

 واردات عسل از ایران به جمهوری آذربایجان به شدت افزایش یافته است

آپا -2 آذر ماه 1399:

به گزارش کمیته دولتی آمار، جمهوری آذربایجان طی ماههای ژانویه تا سپتامبر سالجاری به ارزش 76.317 هزار دلار برابر با 84.88 تن عسل طبیعی از خارج وارد کرده است که این میزان واردات عسل در مقایسه سالانه از نظر ارزشی 20.7 درصد و از نظر حجم 6.8 درصد کمتر است. بنابر این گزارش، ایران بیشترین سهم را در صادرات عسل به خود اختصاص داده است. بطوری که در مدت یاد شده از لحاظ ارزشی 57.106 هزار دلار و از لحاظ وزنی به میزان 53.26 تن عسل طبیعی از ایران به آذربایجان وارد شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی 4.4 برابر و از نظر حجمی 5.6 برابر بیشتر است. ترکیه در صادرات عسل به جمهوری آذربایجان رتبه دوم را دارد. با این حال در مدت یاد شده، جمهوری آذربایجان نیز به نوبه خود 140 کیلوگرم عسل به ارزش 3780 دلار صادر کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما