معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۱۳۵

اخبار اقتصادی ترکمنستان (نیمه دوم آبان ماه 1399)

اهم اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در نیمه دوم آبان ماه 1399 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

اخبار اقتصادی داخلی

1.پروژه شهری و ساختمانی در بخش شانزده توسعه شهر عشق آباد افتتاح شد

با حضور رئیس جمهور، پروژه شهری و ساختمانی در بخش شانزده توسعه شهر عشق آباد افتتاح شد. بیش از 5000 نفر شامل 1008 خانواده در واحدهای مرتفع 3- 4- و 5 خوابه این مجموعه در امتداد خیابان مختوم قلی بین خیابان‌های  تاسلما  و تهران  مستقر خواهند شد. ساخت خیابان به طول بیش از نیم کیلومتر، زیرگذر عابر پیاده و سایر امکانات رفاهی و هوشمند بسیار مدرن و یک مرکز خرید بزرگ از جمله امکانات جانبی این مجموعه است. همچنین رئیس جمهور ترکمنستان یک مجتمع ورزشی آبی جدید در تپه‌های مشرف به آخــال در شهرک باغ آباد را افتتاح کرد. این پروژه توسط شرکت ترکمنی " نازی یولاری"  به صورت کامل و با امکانات رفاهی با تکنولوژی بالا ساخته شده است. از سوی دیگر، رئیس جمهور ترکمنستان در مراسم افتتاح منازل ویلایی سنتی برای کارمندان وزارت کشور شرکت کرد. این مجتمع که بنام مالک قلی بردی محمدوف پدر رئیس جمهور نام‌گذاری شده، دارای منازل ویلایی با 5 اتاق خواب و یک حیات بسیار بزرگ و مزرعه است. همچنین به دستور رئیس جمهور و به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد اعلام بی‌طرفی ترکمنستان، ده میلیون جوانه انگوردر کنار 15 میلیون درخت مو، انواع درخت میوه،کاج و سایر انواع درختان چهارفصل در ترکمنستان کاشته می‌شود . این درختان در مناطق مختلف کشور از جمله در عشق آباد کاشته خواهد شد. بخشی از آنها در داخل وزارتخانه‌ها، مراکز دولتی و شهرداری‌ها کاشته خواهد شد.

2.ارزیابی حوزه اقتصاد ملی در نشست کابینه وزرای ترکمنستان

در نشست کابینه وزرای ترکمنستان پیرامون ارزیابی حوزه اقتصاد ملی در 10 ماه سال 2020 ، میزان رشد تولیدات کشاورزی در سال گذشته 4.2 درصد اعلام شد. همچنین در ده ماه اول سال میلادی، تولید ناخالص داخلی 5.8 درصد، بخش حمل و نقل 11.6 درصد، بخش ساختمان 8.2 درصد، بخش خدمات وزرات صنایع و تولیدات 87.8 درصد، تولید برق 8.8 درصد رشد داشته است. میزان تحقق درآمدهای دولت معادل 109.2 درصد در ده ماهه سال 2020 اعلام شد. شایان ذکر است، در ماه‌های اخیر، ارزش منات ترکمنستان در برابر ارزهای خارجی در بازار آزاد ارز، حدود 35 درصد کاهش یافته است.

3.هزینه‌های عمومی‌کلیه یدک‌های خارجی ورودی یا ترانزیتی (ترانشیپمنت) به ترکمنستان با نرخ جدید اعلام شد

بر اساس فرمان رئیس جمهور ترکمنستان، هزینه‌های عمومی‌کلیه یدک‌های خارجی ورودی یا ترانزیتی (ترانشیپمنت) به ترکمنستان با نرخ جدید اعلام شد. میزان 150 دلار برای ورود هر یدک به داخل ترکمنستان و میزان 100 دلار برای ترانزیت هر یدک از قلمرو ترکمنستان تعیین شده است. مطبوعات ترکمنستان این اقدام را  در چارچوب اجرایی نمودن موافقتنامه میان کشورهای جمهوری اسلامی ایران، پادشاهی عمان، ترکمنستان و ازبکستان موسوم به "موافقتنامه عشق‌آباد" درخصوص ایجاد کریدورهای حمل و نقلی و ترانزیتی بین‌المللی و همچنین اجرایی نمودن موافقتنامه «راه لاجورد» ارزیابی نمودند. شایان ذکر است، نرخ‌های مذکور نسبت به نرخ های گذشته برای ورود و ترانزیت کامیون (قبل از پندمی) خصوصا برای کامیون‌های ایرانی بسیار کاهش یافته است.

4.معاملات  در بورس کالای ترکمنستان

در نیمه دوم آبان ماه  مجموعا 291 معامله در بورس کالای ترکمنستان به ثبت رسید. بازرگانان خارجی از کشورهای مختلف نزدیک به بیست میلیون دلار مواد نفتی و شیمیایی و نزدیک به 50 میلیون به ارز محلی، منات از بازار بورس کالاهای ترکمنستان خریداری نمودند.

5 .نمایشگاه مجازی دستاوردهای اقتصادی ترکمنستان

نمایشگاه مجازی دستاوردهای اقتصادی ترکمنستان به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد بی‌طرفی دائم این کشور از سوی اتاق بازرگانی و صنایع، وزارتخانه‌ها و ادارات مربوطه آن‌ها به صورت مشترک برگزار شد. این نمایشگاه امکان آشنایی شرکت‌کنندگان با دستاوردهای ترکمنستان و ظرفیت‌های صادراتی آن را فراهم می‌آورد.

6. برگزاری وبینار آموزشی در مورد امنیت کشتی‌ها و تأسیسات بنادر دریایی

وبینار آموزشی در مورد امنیت کشتی‌ها و تأسیسات بنادر دریایی بین نمایندگان آژانس حمل و نقل دریایی ترکمنستان و اداره دولتی گمرک ترکمنستان برگزار شد. این وبینار در چارچوب طرح «ایمنی دریایی، امنیت و حفاظت از محیط زیست مناطق دریای سیاه و دریای خزر (BCSEA) توسط آژانس ایمنی دریایی اروپا (EMSA) و مورد حمایت مالی اتحادیه اروپا برگزار می‌شود. بر اساس گزارش مطبوعات ترکمنستان، هدف اصلی این طرح که شامل کشورهای ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان، ایران، قزاقستان، مولداوی، ترکیه و اوکراین می‌باشد، آشنایی کارشناسان داخلی فعال در زمینه ارتباطات دریایی با رویه و تجارب بین‌المللی مربوط به حل مسائل فوق و بررسی تطبیق چارچوب حقوقی کشورهای ساحلی با قوانین اتحادیه اروپا می‌باشد. شایان ذکر است این دوره آموزشی تقریبا همزمان با جلسات تخصصی برای توافق در مورد پیش‌نویس‌های توافقنامه در زمینه تحقیقات علمی و جستجو و نجات در دریای خزر برگزار می‌شود.

7. بررسی پذیرش ترکمنستان به عنوان عضو ناظر در سازمان جهانی تجارت

پذیرش ترکمنستان به عنوان عضو ناظر در سازمان جهانی تجارت در موسسه روابط بین‌الملل وزارت امورخارجه ترکمنستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این جلسه عضویت ناظر ترکمنستان در سازمان مذکور و اجرای برنامه توسعه تجارت خارجی این کشور بین سال‌های 2020 تا 2025 با حضور نمایندگان اتاق بازرگانی، وزارت اقتصاد دارایی و وزارت امورخارجه و دانشجویان موسسه روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این جلسه نمایندگان بخش مالی کشور، گزارشی از فرایندهای سرمایه‌گذاری جاری در کشور و آمادگی اقتصادی لازم از جمله در زمینه رقابتی ساختن تولیدات داخلی ترکمنستان جهت الحاق به سازمان جهانی تجارت ارائه نمودند. نماینده وزارت روابط خارجی ترکمنستان اظهار داشت، پیوستن به سازمان مذکور زمانبر و سخت خواهد بود و نیازمند اقدامات حقوقی است و بعضا الحاق به سازمان مذکور بین ده تا بیست سال به طول می‌انجامد. یکی از دانشجویان موسسه وزارت امور خارجه ترکمنستان در خصوص تجربه کره‌جنوبی در مسیر توسعه و استفاده از تجارب آن کشور در مسیر الحاق به سازمان جهانی تجارت اظهاراتی بیان داشت. 

اخبار اقتصادی خارجی

1.بررسی موضوع مبارزه با کووید 19 درجلسه ویدئو کنفرانسی رهبران دولت‌های آسیای میانه

موضوع مبارزه با کووید 19 درجلسه ویدئو کنفرانسی رهبران دولت‌های آسیای میانه مورد بحث واقع شد. در این جلسه علاوه بر موضوعات سیاسی، تجاری، اقتصادی، فرهنگی و انسانی، موضوع همکاری در مبارزه با گسترش کووید 19 و غلبه بر مشکلات اجتماعی- اقتصادی بعد از پندمی مورد بحث واقع شد. آقای رشید مردوف معاون رئیس کابینه ترکمنستان در این جلسه، موضع ترکمنستان پیرامون تقویت روابط تجاری و اقتصادی بین کشورهای آسیای میانه و مناطق مجاور با تأکید بر همکاری در اجرای پروژه‌های تجاری، صنعتی، سوخت و انرژی، حمل و نقل و ارتباطات را برشمرد. وی تأکید کرد، پروژه‌های مورد اشاره نباید صرفا به آسیای میانه محدود شده، بلکه باید بر مناطق هم‌جوار آنها نیز تأکید شود. مردوف ضمن تأکید بر حل مشکلات حوزه حمل و نقل، به  برخی از ابتکارات کشورش در خصوص ایجاد محورهای ترانزیتی و لجستیکی در حوزه آسیای میانه و دریای خزر اشاره نمود و گفت، ترکمنستان بهصورت جدی مشغول کار بر توسعه کرویدروهای حمل و نقلی و ترانزیتی چند وجهی با هدف  ایجاد حلقه‌ای تجاری و اقتصادی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی به خصوص در شرایط بعد از پندمی است.

2. ترکمنستان همکاری‌های خود را با اتحادیه اروپا افزایش می‌دهد

در مذاکرات اخیر بین اتحادیه اروپا و ترکمنستان، طرفین بر سرعت بخشی در اجرای برنامه‌های مشترک و انجام ملاقات‌های ضروری بین بخش‌های ذیربط طرفین به منظور بحث پیرامون اقدامات عملی لازم، توافق شد. از محوهای دیگر مذاکرات طرفین، تمرکز بیشتر طرف ترکمنی برای اتخاذ برنامه جامع در خصوص فعالیت‌های مشترک برای آماده‌سازی شرایط بعد از دوران پندمی است.

3. برپایی میز گرد "نقش بی‌طرفی مثبت ترکمنستان در توسعه پایدار حمل و نقل و بخش لجستیک در دریای خزر

میز گرد "نقش بی‌طرفی مثبت ترکمنستان در توسعه پایدار حمل و نقل و بخش لجستیک در دریای خزر"با همکار سرکنسول ترکمنستان در آستراخان روسیه و آژانس روابط بین‌الملل منطقه آستراخان با حضور نمایندگان بخش‌های تجاری، متخصصین و اساتید دانشگاه‌ها و روزنامه‌نگاران ترکمنستان و آستاراخان برگزار شد. در این میزگرد برخط " گرایش‌ها و راه‌های توسعه حمل و نقل و مجموعه‌های لجستیک در ترکمنستان و راه‌های همکاری در زمینه حمل و نقل و لجستیک منطقه خزر و حمایت‌های بخش لجستیک در این منطقه و همکاری بین موسسات آموزش عالی در زمینه حمل و نقل مورد بررسی قرار گرفت. در پایان این میزگرد، یادداشت تفاهم همکاری بین موسسه مهندسی، فنی، ارتباطات حمل و نقلی ترکمنستان و موسسه ارتباطی دریایی و رودخانه‌ای خزر روسیه منعقد شد.

4. برگزاری  نشست تجاری-اقتصادی ترکمنستان و بریتانیا

نشست تجاری-اقتصادی ترکمنستان و بریتانیا در تاریخ 13 نوامبر 2020 به ‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.  وزیر اقتصاد و دارایی، رئیس بانک امور اقتصادی خارجی، رئیس کمیته دولتی اقتصاد آب از ترکمنستان و نماینده تجاری نخست وزیر بریتانیا درخصوص ترکمنستان و سفیر بریتانیا در ترکمنستان و مدیر شرکت JCB Sales Limited تومپستون از سوی بریتانیا شرکت نمودند. طرفین پیرامون توسعه بیش از پیش روابط میان دو کشور به خصوص در زمینه‌های مالی، تجاری و اقتصادی و تحکیم روابط بازرگانی به بحث و تبادل نظر پرداختند. طرف بریتانیایی علاقمندی خود به مشارکت شرکت‌های بریتانیایی در طرح‌های مشترک را ابراز داشت.

5.مبادلات تجاری بین ترکمنستان و لهستان در 7 ماهه نخست سال 2020 

میزان مبادلات تجاری بین ترکمنستان و لهستان در 7 ماهه نخست سال 2020 در مقایسه با مدت مشابه در سال 2019 به میزان 53 درصد افزایش داشته یافته است. صادرات لهستان به ترکمنستان شامل مصالح ساختمانی، محصولات شیمیایی، محصولات کشاورزی و غذایی و دستگاه‌های پلمپ بطری‌های شیشه‌ای و ظروف مواد غذایی است. در مقابل ترکمنستان محصولات نساجی به‌ویژه پارچه‌های پنبه‌ای و پارچه‌های رولی به لهستان صادر می‌نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما