معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۱۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۴۱

اخبار اقتصادی پرتغال( هفته اول آذر ماه 1399)

مهمترین اخبار اقتصادی پرتغال که در هفته اول آذر ماه 1399 در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح زیر می‌باشد:

بندر لیسبون درآمد 646 پهلو گرفتن کشتی را تا سپتامبر از دست داد

در بازه زمانی ژانویه تا سپتامبر 2020 ، 7033 کشتی در بنادر پرتغال پهلوگیری کرده اند که این میزان 12.2٪ کاهش را نشان می دهد ، به عبارت دیگر ، 979 مورد پهلوگیری کمتر از مدت مشابه سال 2019 وجود دارد. بندر لیسبون عامل اصلی این کاهش ، با 646 مورد پهلوگیری کمتر در این دوره ، از جمله لغو حدود 222 پهلوگیری برای کشتی‌های کروز به دلیل اقدامات اتخاذ شده برای مبارزه با بیماری همه گیر covid-19 بوده است.

بر اساس گزارش سازمان نظارت بر ترافیک بنادر ، منتشر شده توسط سازمان حمل و نقل (AMT) ، علاوه بر لیسبون ، Douro و Leixões و Portimão نیز 163پهلوگیری کشتی‌های کروز را لغو کردند.

بنابر گفته AMT ، بنادر کشور 60.7 میلیون تن بار را تا ماه سپتامبر جا به جا کردندکه 7.6٪ کاهش نسبت به مدت مشابه سال 2019 را نشان می دهد.

با تجزیه و تحلیل فقط ماه سپتامبر ، بنادر اصلی پرتغال در مقایسه با مدت مشابه 2019 افزایش 1.7 درصدی را ثبت کردند. این رشد در اکثر بنادر ، به ویژه Sines, Aveiro, Figueira da Foz،Setúbal e Faro مشاهده شد.

صادرات کشور پرتغال 15درصد پایین تر از دوره قبل از بحران کرونا

علی رغم بهبود اوضاع در سه ماهه سوم سال ، صادرات کالاها و خدمات پرتغال بیش از 15 درصد کمتر از قبل از بحران باقی مانده و این یکی از دلایل ضررهای مداوم در فعالیت اقتصادی این کشور است.

در برآورد دوم برای حساب های ملی برای سه ماهه سوم سال جاری ، موسسه ملی آمار (INE) اندکی در نتایج ارائه شده از دو هفته پیش تجدید نظر کرده است. اقتصاد پرتغال پس از افت شدید ثبت شده در نیمه اول سال ، 13.3 درصد در بازه زمانی بین جولای و سپتامبر سال جاری رشد کرد ، بهبودی که هنوز برای جلوگیری از تغییر تولید ناخالص داخلی نسبت به مدت مشابه سال گذشته کافی نبود و این شاخص نسبت به سال گذشته در منطقه منفی باقی مانده است: 5.7-%.

15 روز پیش ، در اولین برآورد انجام شده ، INE به رشد 13.2٪ زنجیره ای در سه ماهه سوم و تغییر منفی 5.8٪ نسبت به سال گذشته اشاره کرده بود ، برآوردی پایین تر از برآورد فعلی.

در برآورد منتشر شده در روز جمعه ، جزئیات بیشتر در مورد اجزای مختلف تولید ناخالص داخلی نیز ارائه شده است. هم از نظر تقاضای خارجی (صادرات منهای واردات) و هم تقاضای داخلی (مصرف خصوصی و عمومی و سرمایه گذاری) ، روند یکسان بود. پس از سقوط ناگهانی در ماه‌های گذشته ، در سه ماهه سوم این بخش ها بهبود یافته اما بهبودی برای بازگشت به سطح گذشته کافی نبود.

در مورد صادرات ، آنچه اتفاق افتاد این بود که ، پس از کاهش 6.7٪ و 37٪ در سه ماهه اول و دوم ، رشد 38.8٪ در سه ماهه سوم وجود داشت. با این وجود ، برای نزدیک شدن به سطح قبل از همه گیری کافی نیست. در مقایسه با ارزش صادرات در همان دوره ، سقوط صادرات هنوز 15.2٪ است و برای سه ماهه چهارم سال 2019 (آخرین مورد بدون تأثیر همه گیری) ضرر ثبت شده 18.4٪ است.

سیر تحول صادرات نسبت به واردات منفی تر بوده است ، جایی که تغییر سالانه در حدود -11.6٪ است ، این بدان معنی است که سهم تقاضای خارجی در تکامل تولید ناخالص داخلی منفی است.

در سمت تقاضای داخلی ، پس از کاهش 1.8٪ و 10.8٪ در سه ماهه اول و دوم ، رشد 10.1٪ در سه ماهه سوم وجود دارد ، یعنی4.1٪ کمتر از آنچه در مدت مشابه سال قبل ثبت شده است.

پرتغال بین کشورهای با بالاترین ضرر اقتصادی بر اثر شیوع بیماری از نظر آژانس رتبه بندی Moody

آژانس رتبه بندی Moody هشدار می دهد که اقتصادهایی مانند یونان ، پرتغال یا ایتالیا ، جایی که شرکت های کوچک و متوسط بخش بزرگی از تولید ناخالص داخلی و اشتغال را تشکیل می دهند، با توجه به ذخایر کم که شرکت ها دارند ، جایگزین‌های مالی پایین تر و چشم اندازهای اقتصادی کوتاه تر ، تخریب اقتصادی بیشتری خواهند داشت.

این گزارش در ادامه توضیح می دهد که اقتصادهایی با تنوع و انعطاف پذیری بیشتر دوره بهبود سریع تری خواهند داشت و می افزاید که سطح بالای دیجیتالی سازی و اتوماسیون در کشورهایی مانند کره و یا کشورهای شمال اروپا (مانند دانمارک) می‌تواند عاملی برای بهبود اقتصادی سریعتر این کشورها باشد. برعکس ، کشورهایی که وابستگی زیادی به گردشگری یا نفت دارند ، با چالش های بیشتری روبرو خواهند شد. اقتصادهایی مانند انگلستان یا فرانسه که به شدت با خدمات مرتبط هستند را نیز باید در زمره کشورهای آسیب دیده به حساب آورد اما در هر صورت ، چشم انداز کلی منفی است.

شوک های اقتصادی ، بودجه ای و اجتماعی ایجاد شده از بابت عواقب گسترده اقتصادی همه گیری و اقدامات اتخاذ شده توسط کشورها برای مهار آن ، همچنان در سال 2021 و حتی بعد از آن ادامه خواهد یافت.

پیش بینی شرکت هواپیمایی پرتغال TAP از فعالیت 30% از ظرفیت پروازها در ماههای پایانی سال

TAP انتظار دارد حدود 30٪ از ظرفیت پروازهای خود را در ماه نوامبر و دسامبر به انجام برساند و بدین منظور مسیرهایی را که بیشترین تقاضا برای کریسمس و سال نو میلادی دارد تقویت کرده است، اما این رقم همچنان بسیار پایین تر از زمان قبل از همه گیری است.

رامیرو سکیرا ، رئیس اجرایی این شرکت ، در پیامی‌که به کارمندان ارسال کرد ، گفت: «ما در این زمان [کریسمس و سال نو] مسیرهای با بیشترین تقاضا را تقویت کرده ایم ، اما با این حال فعالیت ها هنوز از آنچه قبل از همه گیری ثبت شده بود ، پایین تر است. در این شرایط است که TAP انتظار دارد در ماه نوامبر و دسامبر سال جاری حدود 30٪ از ظرفیت خود را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته عملیاتی کند.»

رئیس این شرکت حمل و نقل همچنین اضافه کرد که علیرغم تمامی محدودیت های اعمال شده برای مهار شیوع ویروس کرونا تلاش ها برای تأمین نیازهای مشتریانی می خواهند دوره کریسمس و سال نو خود را در خانه بگذرانند، ادامه دارد.

طبق گفته این مقام مسئول، TAP در اکتبر 2020 ، در مقایسه با اکتبر 2019 ، 69 درصد  ظرفیت خود(ASK - کیلومتر بر صندلی موجود) را کاهش داد.در همین دوره، این شرکت تعداد پروازها را 67٪ کاهش داد.

اقدامات حمایتی جدید دولت پرتغال از مشاغل/ مجوز تاخیر در پرداخت اقساط و بدهی‌ها به دولت

نخست وزیرپرتغال اعلام کرد که امکان به تعویق افتادن تعهدات پرداخت مالیات بر ارزش افزوده سه ماهه توسط شرکت ها وجود دارد. طبق گفته آنتونیو کوستا ، پرداخت این مالیات تا 30 این ماه تمدید می‌شود. علاوه بر این ، وی گفت که همچنین امکان پرداخت در سه یا شش قسط بدون بهره وجود خواهد داشت.  اقدامی‌که احتمال دارد برای پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی نیز اعمال شود. وی از این اقدام به معنای حمایت مهم از دارایی شرکتها یاد کرد.

از سوی دیگر ، وی بدون بیان جزئیات گفت که وزیر اقتصاد ، پدرو سیزا ویرا ، اقدامات حمایتی مربوط به اجاره بهای تجاری مشاغل با هدف تضمین حمایت اضافی از همه بخش ها ، به ویژه از خدمات و خرده فروشی، که به شدت تحت تأثیر همه گیر قرار گرفته اند را اعلام خواهد کرد.

اخیراً ، کنفدراسیون تجارت و خدمات پرتغال (CCP) ،اعلام کرد که اطمینان از بخشودگی 50٪ اجاره‌های تجاری بین آوریل 2020 و مارس 2021 ضروری است. علاوه بر این، این کنفدراسیون کارفرمایان خواهان ایجاد شیوه‌هایی آسان تر برای اعطا و بازپرداخت وام، برای کمک به حفظ مشاغل شد.

شیوع بیماری سرمایه 45 درصد از  پرتغالی‌ها را کاهش داد

نتایج سومین نظرسنجی انجام شده توسط پارلمان اروپا امسال در مورد بیماری همه گیر covid-19 نشان می دهد که حدود 45٪ از پرتغالی‌ها می‌گویند که covid-19 بر سرمایه شخصی آنها تأثیر داشته است ، در حالی که 31٪ انتظار دارند این اتفاق در آینده بیفتد. در سطح کل اتحادیه ، بیش از یک سوم پاسخ دهندگان (39٪) تأکید می‌کنند که این بحران بر سرمایه شخصی آنها تأثیر گذاشته است و 27٪ معتقدند که آنها هنوز هم این تأثیر را در آینده احساس خواهند کرد.

نتایج همچنین نشان می دهد که جوانان و خانواده‌های دارای فرزند بیشترین آسیب را از این بحران دیده اند ، به طوری که 64٪ از اروپاییان بین 16 تا 34 سال گفته اند که به نوعی مشکل مالی را تجربه کرده اند و 27٪ از پاسخ دهندگان دارای فرزندگفته اند که پس انداز خود را زودتر از حد انتظار استفاده کرده اند.

"عدم اطمینان" وضعیت ذهنی است که بیشتر پرتغالی‌ها در این نظرسنجی توصیف کرده اند. حدود 60٪ از پاسخ دهندگان پرتغالی "عدم اطمینان" را به عنوان اصلی ترین حالت عاطفی خود به دلیل تأثیر اقتصادی همه گیری ذکر کرده اند ، احساسی که 50٪ از مردم اروپا نیز از آن نام برده اند.

در زمانی که اروپا با موج دوم covid-19 روبرو است ، دو سوم شهروندان اروپایی (66٪) موافقند که اتحادیه اروپا باید صلاحیت بیشتری در مدیریت همه گیری داشته باشد و بیش از نیمی از آنها (54٪) از بودجه مناسب تری برای حمایت از مبارزه با بحران دفاع می‌کنند. در مورد پرتغال ، 83٪ از مردم پرتغال فکر می‌کنند که اتحادیه اروپا باید صلاحیت بیشتری برای مقابله با بحران‌هایی از این دست داشته باشد و 67٪ معتقدند که بودجه مالی اتحادیه اروپا برای مبارزه با بحران همه گیری کافی نیست.

حدود 54٪ از اروپاییان تأکید می‌کنند که بهداشت عمومی‌باید از نظر بودجه اولویت اصلی باشد - اولویت 72٪ از پرتغالی‌ها - به دنبال آن بهبود اقتصادی و فرصت های جدید برای شرکت ها (42٪) ، تغییرات آب و هوایی و حفاظت از محیط زیست (37٪) و اشتغال و امور اجتماعی (35٪).

به طور کلی ، 61٪ از شهروندان پرتغالی از اقدامات اتخاذ شده توسط اتحادیه اروپا برای مقابله با بحران همه گیری ، نسبتا رضایت دارند یا بسیار راضی هستند ، ولی در میانگین اتحادیه اروپا ، این درصد به 46٪ کاهش می یابد. علاوه بر این ، 65 درصد مردم پرتغال ایده مثبت یا بسیار مثبتی از اتحادیه اروپا دارند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما