معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۰۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۹۹

اخبار اقتصادی شانگهای چین ( هفته چهارم آبان ماه 1399)

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی شانگهای چین که در هفته چهارم آبان ماه 1399 در رسانه‌های حوزه شرق چین منتشر شده به شرح زیر بوده است :

پیاده سازی الگوی توسعه دو وجهی در بندر نینگبو- جوشان

بر اساس اظهارات کارشناسان و رهبران تجاری، بندر نینگبو- جوشان در استان ججیانگ در شرق چین قرار است نقش عمده ای در الگوی نوین توسعه دو وجهی چین در طول پنج سال پیش رو ایفا نماید.

مقامات بندر جوشان اظهار کردند که ادغام حمل و نقل دریایی و ریلی نقش عمده ای در بهبود صادرات و واردات در مناطق داخلی چین ایفا می نماید. تعداد کانتینرهایی که از این طریق در بندر جوشان مدیریت می‌شوند نیز بیانگر این واقعیت است. در این الگوی جدید توسعه، بازار داخلی بعنوان شالوده توسعه محسوب می‌شود و بازار داخلی و بین المللی همدیگر را تکمیل می‌کنند.

سه ناحیه از نواحی 19 گانه بندر نینگبو- جوشان (ناحیه zhenhai، beilun و Chuanshan) هم اکنون با 17 مسیر قطار باری در ارتباط هستند که خود باعث ارتباط 15 منطقه استانی از جمله نواحی خودمختار سین کیانگ و تبت و همچنین کشورهای اروپایی از جمله آلمان و مجارستان می‌شوند.

محصولات عمده ای که از طریق این بندر جابجا می‌شوند عبارتند از: قطعات خودرو، محصولات فوتو ولتائیک، لوازم و تجهیزات خانگی و محصولات الکترونیک.

شانگهای هوشمندترین شهر جهان

کلانشهر شانگهای به تازگی در کنگره جهانی نمایشگاه شهرهای هوشمند به عنوان هوشمندترین شهر جهان معرفی شد؛ این اولین بار است که یک شهر از چین به این مقام دست پیدا می‌کند.

جایزه شهر هوشمند جهان هر ساله توسط SCEWC بمنظور تبلیغ تنوع، فراگیری، برابری، امنیت و همکاری اهدا می‌شود. سال گذشته استکهلم جایزه هوشمندترین شهر جهان را در SCEWS بخود اختصاص داده بود و امسال نیز شانگهای برنده این جایزه شد.

SCEWS از سال 2011 در نوامبر هر سال در بارسلونا برگزار می‌شد ولی امسال بدلیل شرایط کووید-19، بصورت آنلاین و آفلاین در بارسلونا، نیویورک و شانگهای به طور همزمان برگزار شد. دستیابی به این جایگاه برای شانگهای بدین معناست که این شهر در ایجاد زیرساخت های هوشمند در سال های اخیر موفق عمل کرده است. در حال حاضر شانگهای دارای 31400 ایستگاه 5G در فضای آزاد و 49800 ایستگاه کوچک سقف دار می‌باشد.

آقای Wu Qing معاون شهردار شانگهای در این زمینه به نقش مهم دیجیتال سازی، شبکه سازی و هوش مصنوعی در توسعه شهری اشاره کرده است. این شهر به تحولات دیجیتالی خود ادامه خواهد داد و تلاش خواهد کرد که شهری هوشمند که دارای مولفه‌های سودمندی، شادی و امنیت برای ساکنان آن است ایجاد نماید.

طرح گسترش بندر نینگبو با همکاری شرکت برزیلی

گروه بندر جوشن نینگبو و شرکت معدنی Vale (از کشور برزیل) در تاریخ 12 نوامبر سالجاری میلادی در خانژو موافقتنامه ای برای سرمایه گذاری مشترک برای گسترش بندر نینگبو امضا کرده اند.

این موافقتنامه بمنظور گسترش اسکله shulanghu امضا شده است. شرکت Vale بزرگ ترین تولید کننده سنگ آهن در دنیا می‌باشد و بندر جوشان نینگبو نیز به لحاظ توان عملیاتی کارگو بزرگ ترین بندر دنیاست. گروه بندر جوشان نینگبو و شرکت Vale هر کدام از 50 درصد از این سرمایه گذاری مشترک برخوردار هستند. این توافقنامه تاکنون بزرگ ترین سرمایه گذاری شرکت برزیلی در چین محسوب می‌شود. گسترش اسلکه Shulanghu باعث می‌شود که این اسکله به یک مرکز جهانی برای انتقال سنگ آهن تبدیل شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما