معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۰۸- ۰۹:۰۰ - مشاهده: ۷۴۹

نگاهی به ساختار کالاهای وارداتی جمهوری افغانستان در سال 2019

جمهوری افغانستان بعنوان کشوری هم مرز با کشورهای ایران، پاکستان، چین، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان در سال 2019 میلادی رقمی معادل 7 میلیارد و 75 میلیون دلار کالا وارد نموده است که این شاخص در مقایسه با سال قبل تر از آن در حدود 4.5% کاهش داشته است. با نگاهی به سبد وارداتی این کشور مشاهده می‌شود که گروه کالایی ” ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی و قطعات مرتبط با آنها، ضبط صوت و بلندگو ، تلویزیون ” بیشترین سهم را بخود اختصاص داده است. واردات حدود 708 میلیون یورویی این گروه کالایی باعث گردید تا ضمن ثبت بیشترین واردات از این کالاها سهمی 10 درصدی را در واردات کالای این کشور بخود اختصاص داده است و این در حالی است حجم واردات این محصولات در سال 2018 بالغ بر 270 میلیون یورو ثبت گردید که صرفا توانسته بود سهمی‌بالغ بر 3.63% را بخود اختصاص دهد لذا همانگونه که مشاهده می‌گردد حجم واردات این گروه کالایی تا 100% رشد داشته است.

گروه کالایی " وسایل نقلیه غیر از وسایل نقلیه راه آهن یا تراموا و قطعات و لوازم جانبی آن  " با سهمی 7 درصدی جایگاه دوم واردات این کشور را بخود اختصاص داده است و افغانستان در دوره مورد بررسی رقمی‌بالغ بر 500 میلیون دلار از کالاهای این گروه وارد کرده است که نسبت به سال 2018 در حدود 35% رشد واردات این محصول را شاهد می‌باشیم. اما واردات گروه کالایی " سوخت های معدنی، روغن‌های معدنی و فرآورده‌های حاصل از تقطیر آنها. مواد قیری، ماده معدنی ... " در سال 2019 هم از لحاظ کمیت و هم از لحاظ سهم واردات رشدی منفی را به همراه داشته است. میزان واردات این گروه کالایی در سال 2019 با سهمی 6.51 درصدی بالغ بر 460 میلیون دلار بود و در این در حالی است که این کشور در سال 2018 به میزان 970 میلیون دلار از این گروه کالایی وارد کشور کرده بود.

از دیگر گروه‌های کالایی مهم که این کشور در سال گذشته میلادی وارد نموده است می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود :

  • محصولات صنعت فرز؛ مالت، نشاسته، اینولین، گلوتن گندم
  • هواپیما، فضاپیما و قطعات آن
  • ماشین آلات، وسایل مکانیکی، راکتورهای هسته ای، دیگ های بخار و قطعات آن
  • دخانیات و جایگزین‌های تولید شده توتون و تنباکو
  • تارهای ساخته شده توسط انسان، نوار و مانند آن از مواد نساجی ساخته شده توسط انسان
  • قند و شکرهای مورد نیاز در قنادی‌ها
  • محصولات دارویی

 جمهوری اسلامی ایران طی سالیان گذشته توانسته است تا به تدریج سهم خود را در بازار افغانستان افزایش دهد و از صادرات 1 میلیارد دلار در سنوات قبل ، بازار افغانستان ظرفیت پذیرش بیشتر کالاهای ایرانی را ندارد اما به نظر می رسد با تحلیل حجم واردات هر یک از گروه‌های کالایی در این کشور و مقایسه آن با صادرات کالای ایران در آن گروه، ( در صورت رقابتی بودن ) بتوان تا حدودی به ظرفیت صادرات ایران به افغانستان اضافه نمود. البته ذکر این نکته ضروری است که کشور افغانستان با جمعیتی بالغ بر ۴۰ میلیون نفر و نیاز روزافزون آنها به توسعه زیرساخت‌های صنعتی، فرصت مناسبی برای صدور خدمات فنی و مهندسی نیز می‌باشد که نیازمند برنامه ریزی صحیح در این بخش می‌باشد.

جدول کالاهای وارداتی جمهوری افغانستان در سال 2019

و سهم هریک از کالاها در سبد وارداتی این کشور

ارقام به هزار دلار می‌باشد

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما