معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۰۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۶۶

اخبار اقتصادی استان‌های ماری و لباب در ترکمنستان (آبان ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی استان‌های ماری ( به مرکزیت مرو ) و لباب در ترکمنستان که در آبان ماه 1399 در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

افزایش تولید مواد پروتئینی و گوشتی توسط کارآفرینان لباب (خبرگزاری بیزنس ترکمنستان)

حجم تولید گوشت گاو (زنده) در بخش خصوصی استان لباب برای 9 ماه نخست سال جاری میلادی بالغ بر 1535.82 هزار منات، گوشت مرغ 4749.75 هزار منات، تخم مرغ 1956.60 هزار منات، شیر 3798.94 هزار منات و محصولات لبنی 3327.92 هزار منات بوده است.

بر اساس گزارش روزنامه «ترکمن گوندوگری» در روز سه‌شنبه، تولیدکنندگان لباب در این مدت محصولات خانگی و غذایی در مجموع 90 میلیون و 776.63 هزار منات تولید کرده‌اند که از رقم سال گذشته 36 میلیون منات (200.11%) بیشتر است.

به گزارش روزنامه استانی، بر اساس برنامه دولت برای تولید محصولات جایگزین واردات در ترکمنستان، برنامه‌ریزی شده تا 32 شرکت در منطقه شرقی این کشور ایجاد شود. 19 شرکت آن مختص فرآوری محصولات کشاورزی و 13 شرکت مختص تولید کالاهای صنعتی خواهد بود. از این تعداد 10 شرکت در حال حاضر به بهره‌برداری رسیده است.

علاوه بر این، 113.8 هکتار زمین به ساخت مجتمع‌های گلخانه‌ای در استان لباب اختصاص داده شد. محصولات میوه و سبزیجات در حال حاضر در 21 گلخانه کشت می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود در سال جاری میلادی کارخانه تولید آجرهای تزئینی سرامیک با ظرفیت سالانه 192 هزار تن محصول در حومه حلچ افتتاح شود. 

آغاز برداشت برنج در استان لباب (خبرگزاری جیحون نیوز)

تولیدکنندگان غلات استان لباب در 10.2 هزار هکتار زمین‌های کشاورزی برنج کاشته‌اند و محصول خوبی تولید کرده‌اند. امسال آنها قریب به 47.4 هزار تن برنج برداشت می‌کنند.

در استان لباب، برنج سالانه در مزارعی که دیگر گندم در آنها کاشت نمی‌شود، کشت می‌شود. در این تابستان، تولیدکنندگان غلات استان بیش از 310 هزار تن گندم برداشت کردند. در مزارع آزاد شده از گندم، ماش (از خانواده حبوبات)، لوبیا، هویج، پیاز و سایر گیاهان غذایی نیز کاشته می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که این مزارع نیز محصول خوبی داشته باشند.

ارزیابی نتایج پروژه منطقه‌ای سازمان ملل در استان لباب (خبرگزاری ترکمن پورتال)

به گزارش روزنامه ترکمن گوندوگری، در اداره کار و تأمین اشتغال جمعیت استان لباب اخیرا با سازماندهی دفتر نمایندگی برنامه توسعه سازمان ملل در ترکمنستان (UNDP)، جلسه‌ای در مورد نتایج کنفرانس‌ها، مسابقات و پروژه‌های منطقه‌ای در چارچوب پروژه "افزایش ثبات جوامع محلی و همکاری‌های مرزی برای جلوگیری از افراط گرایی خشن در آسیای میانه" برگزار شد.

جوانان استان لباب، کارمندان اداره پلیس شهرستان ترکمن‌آباد، نمایندگان سازمان‌های بزرگ عمومی در این ارزیابی شرکت کردند.

در این جلسه جوایز ارزنده‌ای به شرکت‌کنندگان در مسابقه تهیه «طرح تجاری» به برندگان اهدا شد.

پرورش پرتغال توسط کارآفرینان استان‌های آخال و ماری (خبرگزاری بیزنس ترکمنستان)

در جلسه کابینه وزیران ترکمنستان در روز پنجشنبه، معاون نخست وزیر «چاری قلیچ اوف» گزارشی را به رئیس جمهور درباره پروژه‌های ایجاد صنایع جایگزین واردات در این کشور ارائه داد.

قلیج اوف پیشنهادی را برای ساخت گلخانه‌های مدرن برای پرورش موز و مرکبات در حومه کاکا در استان آخال و حومه وکیل بازار در استان ماری به رئیس دولت ارائه داد.

بر طبق این پروژه‌ها، گلخانه‌ها با استفاده از روش‌های نوین آبیاری به تجهیزات نوآورانه مجهز می‌شوند. با توجه به تجربه موجود، برنامه‌ریزی شده است که آزمایشاتی در زمینه کشت موز، نارنگی، پرتقال و سایر مرکبات انجام شود.

رئیس دولت پس از استماع گزارش، احداث گلخانه‌های جایگزین واردات برای رشد موز و مرکبات را تصویب کرد.

رئیس جمهور به اهمیت بکارگیری بهترین روش‌ها در تجارت بین‌المللی و حمل و نقل کالا و هم‌چنین مطالعه تقاضا در بازارهای خارجی اشاره کرد. رئیس دولت تأکید کرد که ترکمنستان به سیاست پشتیبانی گسترده از مشاغل متوسط و کوچک ادامه خواهد داد. در این زمینه، دستورالعمل های لازم به معاون نخست وزیر داده شد.

تولید بیش از بیست هزار تن آرد توسط شرکت «آسیاب دوستلوک» استان لباب (خبرگزاری جیحون نیوز)

شرکت «آسیاب دوستلوک» استان لباب از ابتدای سال میلادی تاکنون 20756 تن آرد تولید کرده است.

حدود 5 تن آرد درجه عالی، بیش از 13.8 تن آرد درجه یک، بیش از 574.6 تن آرد درجه دو تولید شده است. علاوه بر این، 6387 تن سبوس، 200 تن بلغور گندم، بیش از 574.6 تن برنج تولید شد. انواع مختلف نان نیز در اینجا پخته می‌شود. طی دوره گذشته میلادی، 904 تن از این محصولات تولید شده است.

این شرکت محصولات با کیفیت بالا تولید می‌کند و همه آنها از تقاضای خوبی در بین مصرف‌کنندگان برخوردارند.

سهم فضای مسکونی در استان لباب برای هر نفر 25.6 متر مربع خواهد بود (خبرگزاری جیحون نیوز)

روزنامه «ترکمن گوندوگاری» در این باره اطلاع می‌دهد. تا پایان سال 2025 میلادی، در استان لباب، سهم فضای مسکونی برای هر نفر 25.6 متر مربع خواهد بود. برای دستیابی به این رقم، در نظر است مجتمع‌های مسکونی به مساحت 262.4 هزار متر مربع ساخته شود.

استان با موفقیت در حال اجرای برنامه ملی برای تغییر شرایط زندگی جمعیت روستاها، شهرستانها، شهرها و حومه‌ها است. در چارچوب این برنامه، ساخت و ساز ساختمان‌های مسکونی با سرعت بالایی انجام می‌شود. فقط در این سال 592 خانواده در مرکز استان، دریافت خانه جدید را جشن گرفتند.

بنگاه‌های اقتصادی با سرعت بالا سهم شایسته‌ای در کار ساخت و ساز دارند. از جمله بنگاه‌هایی مانند "آمول یولی"، "بلنت سپگیت"، "اوسات پدر یورلگیسی"، "آلتین گل"، "اصیل یورت" و دیگران.

رشد تعداد شرکت‌های خصوصی در استان لباب (خبرگزاری جیحون نیوز)

به منظور تولید کالاهای جایگزین واردات، کارآفرینان استان لباب قصد دارند 32 واحد جدید تولیدی احداث کنند.

19 مورد از این واحدها مربوط به کشاورزی و 13 مورد مربوط به صنعت است. در حال حاضر 10 مورد از این واحدها راه‌اندازی شده است. این امر فرصت‌های زیادی را برای کارآفرینان ایجاد کرده است تا حجم و تنوع محصولات مورد تقاضا در بین مصرف‌کنندگان را افزایش دهند. در حال حاضر، کارآفرینان کالاهای صنعتی و مصالح ساختمانی را به همراه غذا تولید می‌کنند. در آینده نزدیک، یک شرکت دیگر به این تعداد افزوده خواهد شد. این شرکت، تولیدکننده محصولات سرامیکی شرکت اقتصادی «دولتلی دوران» است. تقاضا برای محصولات سرامیکی که در کارخانه ذکر شده تولید خواهد شد نه تنها در داخل کشور، بلکه در سراسر آسیای میانه بسیار مورد تقاضا است. ظرفیت تولید دولتلی دوران 192 هزار تن در سال خواهد بود.

تولید بیش از 46 میلیون منات پوشاک توسط کارخانه تولید پوشاک ترکمن آباد (خبرگزاری جیحون نیوز)

از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون کارخانه تولید پوشاک ترکمن آباد محصولاتی به ارزش بیش از 46 میلیون منات تولید کرده و برنامه سالانه را پیش از موعد انجام داده است.

این بدان معنی است که میزان رشد تولید در مقایسه با دوره مربوطه در سال گذشته میلادی، 28 درصد بوده است. در نتیجه، تقریبا 9 میلیون و 500 هزار مناتی بیش از حد پیش‌بینی شده تولید شده است. این شرکت برای پرسنل نظامی لباس و برای بزرگسالان و کودکان انواع پوشاک را می‌دوزد. کیفیت بالای محصولات، تقاضای زیادی برای محصولات کارخانه در پی داشته است. متخصصان کارخانه هنگام برنامه‌ریزی فعالیت‌های شرکت، نیازهای بازار داخلی را در نظر می‌گیرند. به عنوان مثال، امسال آنها تولید لباس مدرسه و کوله‌پشتی را شروع کردند و هم‌زمان، تمام نیازهای عمومی و نیازهای مصرف‌کنندگان جوان را در نظر گرفتند.

اجرای پروژه‌های بزرگ در صنایع شیمیایی در استان‌های ماری و لباب (خبرگزاری بیزنس ترکمنستان)  

اولویت صنایع شیمیایی ترکمنستان توسعه صنعتی و استفاده موثر از منابع طبیعی ترکمنستان بویژه منابع هیدروکربن، ذخایر معدنی و هیدرومینری به نفع کشور و جمعیت است.

طبق آمار ارائه شده توسط معاون رئیس کابینه وزیران ترکمنستان، «شاه محمد دوردیلی یف»، که در وب‌سایت «ترکمنستان امروز» منتشر شده است، در حال حاضر، شرکت دولتی «ترکمن شیمی» شامل 9 مجتمع فرآوری، شرکت «دوکان شیمی» است که کودهای معدنی و سایر محصولات شیمیایی را به مصرف‌کنندگان مختلف در کشور، از جمله تولیدکنندگان محصولات کشاورزی، اداره گارابوگازکاربومید، (که ساخت امکانات تخصصی را کنترل می‌کند)، و هم‌چنین آموزشگاه متوسطه فنی حرفه‌ای در شهر ترکمن آباد عرضه می‌دارد.

محصولات تولید شده در شرکت های دولتی ترکمن شیمی‌به کشورهای مختلف جهان صادر می‌شود. در چارچوب توسعه صنایع شیمیایی، شرکت دولتی مزبور اخیرا تعدادی پروژه بزرگ برای تولید کودهای معدنی و محصولات شیمیایی اجرا کرده است.

همانطور که در این نشریه ذکر شده است، به منظور افزایش سطح عرضه کود به صنایع کشاورزی کشور و افزایش پتانسیل صادراتی کشور، مجتمع تولید کودهای ازته در شهر ماری احداث می‌شود، کارگاهی برای تولید کودهای فسفاته غلیظ با ظرفیت 300 هزار تن در سال در کارخانه شیمیایی ترکمن آباد برنامه‌ریزی شده است. در استان لباب در ذخایر گارابیل، مجتمع تولید کودهای پتاس با ظرفیت 1 میلیون و 400 هزار تن در سال ساخته خواهد شد.

علاوه بر این، در استان بالکان در حال آماده‌سازی برای راه‌اندازی مرحله دوم کارخانه برای تولید 1 میلیون و 155 هزار تن اوره در سال است. برای بهبود تولید و شاخص‌های فنی در زمینه فرآوری آبهای ید و برم در کارخانه بالکان آباد در روستای گومداگ در استان بالکان، تأسیسات تولید با ظرفیت 250 تن ید فنی و 2350 تن محصولات برم و برم در سال راه اندازی می‌شود.

علاوه بر این، در روستای اوزبوی قرار است کارخانه‌هایی با ظرفیت 200 تن ید فنی و 2 هزار تن محصولات ضدعفونی کننده برومین (برم برم یا برومید) در سال در شهر خزر - تسهیلاتی برای تولید سالانه 300 تن ید فنی و 5 هزار 500 تن محصولات برومین، مجتمع‌هایی برای تولید سود سوزآور، کلر و محصولات کلر، و هم‌چنین بر اساس منابع هیدرومین آلی غنی از خلیج گارابوگاز - شرکت‌های تولید سولفات سدیم احداث شود.

راه‌اندازی تأسیسات تخصصی جدید تقاضای شاخه‌های اقتصاد ملی برای محصولات شیمیایی را برآورده می‌کند و هم‌چنین می‌توان حجم صادرات آن را چندین برابر کرد.

راه‌اندازی ظرفیت‌هایی که برای تنوع بخشیدن به صنعت از اهمیت بالایی برخوردار هستند، تولید انواع جدید محصولات شیمیایی را که به بازار داخلی و خارج از کشور عرضه می‌شود، امکان‌پذیر می‌سازد. این 9 هزار و 850 تن برم و مشتقات آن، 15 هزار تن سود سوزآور، 13.5 تن کلر و محصولات کلر در سال است.

شرکت دولتی "ترکمن شیمی" در سال 2007 میلادی با هدف توسعه بیشتر منطقه تأسیس شد. در اجرای پروژه‌های صنایع شیمیایی ترکمنستان، همکاری با شرکت‌های پیشرو جهان- کاوازاکی کارخانه سیستم آموزشی ویبولیتین، شرکت Sojits، شرکت میتسوبیشی، «Mitsui Injiniring» (ژاپن) و بانک همکاری بین‌المللی ژاپن  و هم‌چنین «Renessans Türkmen» و« Gap Inşaat »(ترکیه) صورت می‌گیرد.

آغاز کاشت نهال درختان در استان لباب (خبرگزاری جیحون نیوز)

در این رویداد افراد از سنین و حرفه‌های مختلف شرکت داشتند. جشن‌های اصلی به مناسبت آغاز این اقدام در ساحل سمت راست آمو دریا، در بخشی بین پل های جاده ای و ریلی متصل کننده شهر ترکمن آباد با حومه فاراب برگزار شد. همچنین کنسرتی از استادان هنر برگزار شد و هنرمندان تئاتر نمایشی موسیقی دولتی سیدنظر سیدی ترکیب ادبی را به نمایش گذاشتند. پس از آغاز بزرگان افتخاری (ریش سفیدانان)، شروع به کاشت نهال درختان جدید کردند.

قرار است در این فصل 1.5 میلیون درخت در استان کاشته شود.

این اقدام مطابق با فرمان رئیس جمهور ترکمنستان بردی محمدوف، امضا شده به منظور اجرای موفقیت آمیز برنامه ملی جنگل، برگزار می‌شود. مطابق با آن، قرار است 15 میلیون نهال جوان در کشور کاشته شود.

این سند به وزارتخانه‌ها، ادارات بخشی، استانداری‌ها و شهرداری عشق آباد دستور می دهد تا کاشت نهال درختان میوه و انگور بر اساس انواع مختلف در زمین‌های جداگانه اختصاصی، آبیاری آنها با استفاده از آبیاری قطره ای را تضمین کنند و وزارت کشاورزی و حفاظت از محیط زیست متعهد می‌شود که نهال های انگور و نهال درختان سه ساله را به مقدار کافی در اختیار همه ادارات قرار دهد و همچنین بر کاشت و نگهداری آنها نظارت کند.

برداشت بیش از 320 هزار تن پنبه در استان لباب (خبرگزاری جیحون نیوز)

پنبه‌کاران استان لباب به تعهدات قراردادی خود برای برداشت پنبه خام عمل کرده‌اند. بیش از 320 هزار تن طلای سفید (کنایه از پنبه) به محل‌های جمع‌آوری تحویل داده شد.

این محصول در 130 هزار هکتار زمین کشت شد. بیش از 250 دستگاه برداشت پنبه در جمع‌آوری آن نقش داشتند. محصول برداشت شده در 46 نقطه جمع‌آوری شد. همانند سال‌های گذشته میلادی، پنبه جدید در 11 کارخانه پنبه تمیز کن فرآوری می‌شود.

اولین کسانی که در استان به تعهدات قراردادی خود عمل کردند، دهقانان حومه دارگاناتا بودند. در آن روز آنها 6500 تن پنبه را به مراکز پذیرش تحویل دادند. به دنبال آنها اخباری از حومه کرکی منتشر شد که بیش از 20500 تن طلای سفید جمع‌آوری شده است. پنبه‌کاران حومه حلج در رتبه سوم بودند که از خط پایان (برداشت پنبه) عبور کردند. آنها بیش از 56 هزار و 300 تن پنبه خام برداشت کردند.

تولید انواع مبلمان مطابق با خواست مشتریان در شرکت خصوصی «آسمان» شهر ترکمن‌آباد، مرکز استان لباب (خبرگزاری بیزنس ترکمنستان)

در سالهای اخیر، کارآفرینان ترکمن سهم شایسته‌ای در ایجاد فراوانی کالاهای غذایی و صنعتی در کشور داشته‌اند.

به گزارش برنامه خبری تلویزیون وطن در روز دوشنبه، شرکت خصوصی «آسمان» واقع در شهر ترکمن آباد تولید انواع مبلمان را مطابق با خواست مشتریان آغاز کرده است.

این شرکت از چندین کارگاه تشکیل شده است که در آن دهها نوع مبلمان به سفارش شهروندان و هم‌چنین شرکت‌ها و سازمان‌ها تولید می‌شود. مجموعه مبلمان‌های آشپزخانه و نشیمن، کودک و هم‌چنین مبلمان نرم، و درب‌های ایمنی که از استانداردهای کیفیت بالا برخوردار هستند و از هر دو مواد چوب و شیشه در تولید آنها استفاده می‌شود.

ورود فن‌آوری‌های پیشرفته به تولید اتوماسیون کمک می‌کند و کارگاه‌ها مجهز به تجهیزات لیزر برای دکوراسیون مبلمان هستند. محصولات ساخته شده در اینجا در فروشگاه مبلمان خصوصی به خریداران عرضه می‌شود.

صادرات حدود 23 هزار840 تن گازوئیل خلا سنگین توسط پالایشگاه نفت سیدی استان لباب (خبرگزاری بیزنس ترکمنستان)

بر اساس این گزارش، در سال‌های اخیر، محصولات و هم‌چنین قیر جاده‌ای تولید شده در این کارخانه، از تقاضای زیادی در بین مصرف‌کنندگان خارجی برخوردار بوده است. علاوه بر این، پالایشگاه به طور مداوم در حال افزایش صادرات محصولات مختلف تولید شده از نفت خام و میعانات گازی است. بنابراین، بنزین مستقیم، سوخت دیزل و مازوت با موفقیت صادر می‌شود. پالایشگاه در حال مدرن‌سازی تولید خود است. طبق قرارداد با شرکت آمریکایی "Westport Trading Europe Limited"، در سال 2015 میلادی، واحد اتوماتیک فوق‌العاده مدرن برای تولید قیر جاده‌ای در آن راه‌اندازی شد.

واحد راه‌اندازی شده امکان تولید نه تنها قیر جاده‌ای، بلکه گازوئیل خلا سنگین را نیز فراهم کرده است که به هر حال، ماده اولیه اصلی در تولید انواع گریس روانکاری با کیفیت بالا است.

قدیمی‌ترین پالایشگاه نفت کشور، پالایشگاه نفت سیدی، برای فرآوری 6 میلیون تن نفت در سال طراحی شده است. در ژانویه تا سپتامبر سال جاری میلادی، 171.3 هزار تن انواع بنزین در پالایشگاه سیدی تولید شده است.

دو میلیون و 97 هزار منات درآمد تعمیرات انجام شده ماشین‌آلات کشاورزی توسط کارخانه تعمیرات آزمایشی شهر ترکمن آباد (خبرگزاری جیحون نیوز)

این به معنای 537 هزار منات بیش از میزان پیش بینی شده در این طرح است. متخصصان این کارخانه در زمینه ترمیم قطعات فرسوده ماشین‌آلات کشاورزی فعالیت می‌کنند و برخی از آنها در اینجا تولید می‌شوند. از جمله قطعات تراکتور و کمباین‌های جان دیر (ساخت آمریکا)، کلاس، MTZ و سایر ماشین‌آلات. در طی سالیان متمادی، کارگران کارخانه انواع چرخ، هیلر و سایر قطعات کولتیواتورها (ماشین‌آلات کشت)، چندین نوع تجهیزات کشاورزی تولید می‌کنند.

آغاز برداشت محصول پاییزه سیب‌زمینی توسط شرکت کشاورزی «طبیعی اکین» استان لباب (خبرگزاری جیحون نیوز)

این شرکت در 370 هکتار زمین، سیب زمینی کاشته است. در حال حاضر، محصول خوبی به بار نشسته است. در 14 هکتار زمین، 196 تن سیب‌زمینی برداشت شد. سیب‌زمینی‌های جمع‌آوری شده از مزارع بلافاصله به بازارها و مغازه‌های شهر ترکمن‌آباد ارسال می‌شود. کار هماهنگ کارشناسان شرکت با نمایندگان خرده‌فروشی‌ها به تأمین به موقع محصولات تازه به خریداران با قیمت مناسب کمک می‌کند.

شرکت کشاورزی مذکور هم‌چنین در فصل بهار در همین زمین سیب زمینی پرورش داد و در تابستان 4811 تن محصول برداشت کرد.

کسب نتایج بالا در صادرات توسط کارخانه نخ ریسی پنبه شهر ترکمن آباد (خبرگزاری بیزنس ترکمنستان)

این شرکت از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 6595 تن نخ پنبه صادر کرده است.

به گزارش روزنامه «ترکمن گوندوگاری» روز شنبه، در حال حاضر این کارخانه در مجموع 7315 تن نخ تولید کرده است. نرخ رشد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی بیش از 108 درصد بود.

نخ پنبه ترکمنستان در میان شرکت های بزرگ در امارات، آمریکا، ترکیه و سایر کشورها از تقاضای زیادی برخوردار است. محصولات نساجی این شرکت یکی از محبوب‌ترین کالاهای صادراتی در بورس کالای دولتی و مواد اولیه ترکمنستان به شمار می‌آید.

بیش از 80 شرکت برای پردازش مواد اولیه و تولید محصولات نهایی، بیش از 55 درصد کالاهای خود را به صنعت نساجی کشور عرضه می‌دارند. در کل حدود 26 هزار شغل در این زمینه ایجاد شده است.

افزایش تولید مواد شوینده و بهداشتی توسط شرکت «شاتومار» استان ماری (خبرگزاری بیزنس ترکمنستان)

در حال حاضر، وظایف اصلی اقتصاد ملی ترکمنستان گسترش تولید محصولات جایگزین واردات و تقویت پتانسیل صادراتی این کشور است.

همانطور که روز پنجشنبه در وب سایت خدمات دولتی گمرک ترکمنستان گزارش شده است، شرکت خصوصی شاتومار از ابتدای سال 2020 میلادی تاکنون 9 هزار400 عدد مواد شوینده در بسته‌های 5 کیلوگرمی ‌به بازار عرضه کرده است.

تعمیر 39 حلقه چاه توسط کارمندان اداره «لباب گاز چیکاریش» استان لباب (خبرگزاری جیحون نیوز)

این تعداد خیلی بیشتر از برنامه سالانه است. بیشتر کارها در میادین گازی مالایی، بووریدشیک و سایر مناطق انجام شد که فرصت افزایش حجم تولید گاز طبیعی را فراهم کرد. در نتیجه کار انجام شده از ابتدای سال میلادی تاکنون، بیش از 100 هزار متر مکعب گاز طبیعی نیز استخراج شده است.

پیشرفت در روند ساخت فرودگاه جدید استان لباب (خبرگزاری اورینت)

زیرساخت‌های زمینی هواپیمایی کشوری در ترکمنستان امروز شامل فرودگاه‌های بین‌المللی عشق آباد، ترکمن‌باشی، ترکمن‌آباد و ماری و هم‌چنین فرودگاه‌های شهرهای دیگر است. ناوگان هواپیمایی ترکمن با آخرین مدل از هواپیما و هلی کوپترهای برجسته جهان تجهیز شده است. در مورد کشتی‌های مسافربری، اول از همه، بوئینگ است.

در کنار این، شبکه‌ای از فرودگاه‌های کوچک نیز در حال توسعه است، که شهرهای کوچک را پوشش می‌دهد و خوشه‌های صنعتی را توسعه می دهد و از نظر حمل و نقل و تدارکات، شهرک‌های را پوشش می‌دهد.

بنابراین، در شهر کرکی در کرانه غربی آمو دریا (استان لباب)، فرودگاه جدیدی در حال ساخت است که برای سرویس دهی به 100 مسافر در ساعت طراحی شده است. به دستور آژانس «هواپیمایی ترکمنستان» این پروژه توسط شرکت خصوصی «گوندوگدی» در حال اجرا است.

کار آسفالت بتن سنگین در دو باند فرودگاه به طول 2700 متر و عرض 45 متر پیشتر به اتمام رسیده است و تجهیزات تخصصی از جمله تجهیزات سیگنالینگ، پرنده شناسی، مهندسی رادیو و ناوبری در حال نصب است.

ترمینال مسافربری به مساحت 2200 متر مربع ساخته شد. کارهای تکمیل داخلی در اینجا در حال انجام است. ارتفاع ساختمان ترمینال سه طبقه 12 متر است. در طبقه 3 برج کنترل پرواز وجود دارد، ارتفاع آن 31.7 متر است.

میدان پارکینگ هواپیما برای دو شناور اندازه متوسط یا یک شناور بزرگ و 4 هلی کوپتر طراحی شده است. این فرودگاه شامل سرویس ویژه خودرو، آتش‌نشانی و خدمات نجات اضطراری و هم‌چنین نقاط بازرسی و کنترل است. در حال حاضر، کار ساخت و نصب در این سایت ها و سایر امکانات فنی کمکی در حال انجام است.

به طور کلی، فرودگاه با کل مجموعه پشتیبانی 210 هکتار مساحت دارد. همزمان 12 هزار و 100 متر مربع از خاک اطراف آن در حال محوطه‌سازی است.

سیستم حمل و نقل منطقه شرقی کشور، از جمله بخش هوایی آن، به طور فعال در حال توسعه است. به طور خاص، پیش‌بینی شده است که در سال‌های آینده فرودگاه جدید در شهر گارلیک ساخته شود، که اتصال بین نقاط در حال رشد را نه تنها در داخل لباب، بلکه با سایر مناطق کشور نیز بهبود می‌بخشد.

رضایت و خرسندی کشاورزان لباب از برداشت محصولاتشان در سال جاری میلادی (خبرگزاری بیزنس ترکمنستان)

به گزارش روز سه شنبه روزنامه ترکمنستان، در سال جاری میلادی 49 هزار تن برنج از 10 هزار هکتار زمین در منطقه شرقی برداشت شد.

دامنه انواع محصولات هر ساله در حال افزایش است. سطح زیر کشت محصولات ارزن، کنجد، بادام زمینی در اینجا در حال گسترش است. در حومه کرکی 200 تن ارزن و 50 تن بادام زمینی تولید شد.

علاوه بر این، با مشارکت بخش خصوصی، آزمایشاتی برای کاشت محصولات میانی در میادین دور افتاده منطقه انجام شد. در نتیجه، در سال جاری میلادی محصول عالی از آفتابگردان، کنجد، ذرت و برنج در منطقه گلستان حومه کرکی برداشت شد.

محصولات میانی ترکیب خاک را غنی می‌کنند و از رشد بیش از حد علف های هرز جلوگیری کرده و عملکرد را افزایش می دهند. این محصولات عمدتا در استان‌های لباب و داشاغوز کشور کاشته می‌شوند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما