معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۹/۰۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۳۶

اخبار اقتصادی جمهوری مولداوی (آبان ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی کشور مولداوی در آبان ماه 1399 به شرح ذیل اعلام می‌گردد.

ائیون کوکو نخست وزیر جمهوری مولداوی: کلیه تعهدات اجتماعی و زیربنایی انجام خواهد شد

نخست وزیر جمهوری مولداوی طی مصاحبه‌ای اظهار داشت: درآمد بودجه دولت تثبیت شده است. این امر موجب می‌شود تعهدات قبلی از جمله پروژه‌های زیربنایی بیشتر انجام شود. کوکو تأکید کرد پروژه ایجاد جاده که برای امسال برنامه‌ریزی شده است در حال پایان می‌باشد هر چند تعدادی از مناطق باقی مانده است. اما همانطور که اداره راه‌های دولتی به ما اطمینان داد این کار تا پایان سال انجام می‌شود. کار در بخش‌ جاده‌های ملی در حال انجام است و کلیه تعهدات اجتماعی به موقع انجام می‌شود.

دودون رئیس جمهور مولداوی: تا ماه اکتبر  تقریبا 60 هزار شغل در مولداوی احیا شد

در آوریل 2020 به دلیل اپیدمی تعداد 80 هزار شغل در جمهوری مولداوی نسبت به آوریل سال 2019 کاهش یافت با این حال در اکتبر این اختلاف به 20 هزار شغل کاهش یافت و تقریبا 60 هزار شغل احیا گردید. ایگور دودون رئیس جمهور مولداوی معتقد است احیای برخی مشاغل به دلیل عدم اعمال محدودیت‌های ناشی از شیوع کروناست که به فعالان اقتصادی اجازه می‌دهد فعالیت خود را از سر بگیرند و افراد را به کار برگردانند.

وزرای جدید دولت ایئون کوکو سوگند یاد کردند

وزرای جدید در کابینه ائیون کوکو سوگند یاد کردند. نخست وزیر جمهوری مولداوی پیشنهادهایی برای تعیین وزرای جدید به ایگور دودون رئیس جمهوری مولداوی ارائه داد. پس از تأیید پارلمان جمهوری مولداوی اولگا چبوتار به عنوان معاون نخست وزیر، رناتو اوساتی به عنوان وزیر اقتصاد و زیرساخت‌ها، آریول چوکو وزیر امور خارجه، ویکتور گایچوک، وزیر دفاع و لیلیا پوگولشا بهئعنوان وزیر آموزش، فرهنگ و علوم منصوب شدند. اولگ تسولیا وزیر سابق امور خارجه جمهوری مولداوی نیز به عنوان سفیر این کشور در مجارستان انتخاب گردید.

مایا ساندو رئیس جمهور منتخب جمهوری مولداوی: مولداوی برای اقتصادی قوی به اتحادیه اروپا نیاز دارد

مایا ساندو رهبر حزب اقدام و همبستگی معتقد است که نه تنها عضویت در اتحادیه اروپا برای مولداوی مهم است بلکه بسیار مهم‌تر تحقق شرایط مورد نظر اتحادیه اروپا است. ساندو تنها راه حل برای توسعه مولداوی را ادغام در اتحادیه اروپا دانست. وی تأکید کرد ادغام اروپایی روند آسانی نیست اما برای مولداوی بسیار مهم است. به اعتقاد ساندو برای این فرآیند استانداردهای خاصی پیش فرض است که از آن جمله افزایش راه‌سازی، استفاده صحیح از منابع مالی عمومی و چگونگی بهبود شرایط زندگی در روستاها می‌باشد.

رئیس جمهور رومانی پس از پیروزی مایا ساندو در انتخابات ریاست جمهوری مولداوی: به دنبال یافتن راه حلی برای بسته حمایتی جدید از مولداوی هستیم 

کلاوس یوهانس رئیس جمهور رومانی طی مصاحبه‌ای اظهار داشت: «...دولت بخارست به دنبال راه حلی برای بسته حمایتی جدید برای مولداوی است... با خانم مایا ساندو صحبت کردم و به وی تبریک گفتم و به دعوت ایشان قول دادم که بلافاصله پس از روی کار آمدن او به جمهوری مولداوی سفر خواهم کرد. یک ساعت بعد با نخست وزیر گفتگو کردم و به دنبال یافتن راه حل برای بسته حمایتی جدید از جمهوری مولداوی هستیم». پیش از این نیز کلاوس یوهانس اعلام کرده بود که پس از روی کار آمدن مایا ساندو به عنوان رئیس جمهور  از پایتخت مولداوی  بازدید رسمی خواهد کرد.

لوکاشنکو پیروزی انتخابات ریاست جمهوری مایا ساندو را تبریک گفت 

رئیس جمهور بلاروس طی پیامی ‌پیروزی مایا ساندو در انتخابات ریاست جمهوری مولداوی را تبریک گفت و خاطرنشان کرد انتظار دارد با ابتکارهای جدید و خلاقانه روابط دوجانبه را غنی کند. وی اظهار داشت طی یک دوره طولانی تعامل، مینسک و کیشی‌نف توانسته‌اند تجارب قابل توجهی در زمینه‌های مختلف به دست آورند. لوکاشنکو خاطرنشان کرد بلاروس یک شریک مسئول بوده و هست. در بخش‌هایی از این پیام آمده است:«...امیدوارم با کمک شما بتوانیم روابط دو جانبه را با ابتکارات جدید به نفع ملت‌های بلاروس و جمهوری مولداوی غنی کنیم...». در تاریخ 13 نوامبر لوکاشنکو در نشست خبری گفت مولداوی نباید بعد شرقی همکاری را از دست بدهد اما در عین حال ایجاد روابط با غرب ضروری است اما مولداوی نباید روابط خود با بلاروس را قطع کند.

آخرین آمار کرونا تا پایان آبان ماه 1399 در جمهوری مولداوی

تعداد کل مبتلایان: 92519 نفر

بهبودیافتگان: 74229 نفر

جان باختگان: 2072 نفر

وضعیت بحرانی: 236 نفر

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما