معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۳۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۸۰

بیست و دومین نشست سالانه وزرای مجمع کشورهای صادرکننده گاز

بیست و دومین نشست سالانه وزرای مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) به ریاست دوره‌ای عبدالمجید عطار وزیر انرژی الجزایر روز پنجشنبه 22 آبان از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد. در بیانیه پایانی این اجلاس تأکید شد: گاز به عنوان منبع انرژی فراوان و انعطاف‌پذیر قادر است به نیازهای روزافزون انرژی جهان و سه محور توسعه پایدار یعنی محیط زیست، توسعه اجتماعی و توسعه اقتصادی پاسخگو باشد. علاوه بر آن وزرای شرکت کننده در این اجلاس تاکید کردند گاز طبیعی پشتوانه توسعه پایدار در جهت کاهش آلاینده‌های سیستم‌های انرژی است.

یوری سنتورین دبیرکل این مجمع ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این سازمان طی سال 2020، برنامه‌ها و راهبرد آن را تشریح کرد. در این نشست نسخه جدیدی از نشریه اصلی مجمع با عنوان چشم انداز جهانی گاز 2050 نیز معرفی شد.

وزرای نفت و انرژی عضو این مجمع از پیشرفت‌های قطر به عنوان میزبان این رویداد دوسالانه که قرار است در ۱۸ نوامبر ۲۰۲۱ در دوحه برگزار شود ابراز رضایت کردند. همچنین الجزایر به عنوان میزبان بعدی نشست سران در سال 2023 انتخاب شد.

در پایان این نشست وزیر هیدروکربن بولیوی به عنوان رئیس نشست وزارتی سال ۲۰۲۱ و وزیر انرژی ترینیداد و توباگو به عنوان نایب رئیس انتخاب شدند.

در این نشست وزرای انرژی و مسؤولان عالیرتبه کشورهای ایران، الجزایر، قطر، روسیه، بولیوی، مصر، گینه استوایی، لیبی، نیجریه، ترینیداد و توباگو بعنوان کشورهای عضو و همچنین ونزوئلا، آنگولا، آذربایجان، عراق، مالزی و نروژ به عنوان اعضای ناظر شرکت کردند. مدیران دپارتمان‌های انرژی اندونزی، موزامبیک، سنگال، تونس و ترکمنستان نیز در نشست افتتاحیه به همراه مدیران موسسه تحقیقات اقتصادی آسه‌آن و شرق آسیا، مجمع بین‌المللی انرژی و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به عنوان میهمان شرکت کردند.

عبدالمجید عطار وزیر انرژی الجزایر در سخنرانی افتتاحیه این نشست ضمن مروری بر تحولات صنعت گاز و الزامات راهبردی برای تقویت این صنعت، بر نقش سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا ـ پاسیفیک APEC به عنوان یک پلت‌فرم گفتگو بین کشورهای تولیدکننده و کشورهای صنعتی مصرف‌کننده گاز تاکید کرد. وی بر ضرورت سازماندهی مجدد کشورهای صادرکننده گاز برای جبران رکود ایجاد شده در بازار جهانی گاز که به دلیل شیوع کرونا و عرضه زیاد ایجاد شده تا کید کرد.

وزیر انرژی روسیه نیز در این نشست خواستار تعمیق همکاری‌ها، افزایش کارایی و تقویت جایگاه بین‌المللی GECF شد و گفت همکاری در درون GECF یکی از اولویت‌های سیاست انرژی روسیه است.

وزیر انرژی ونزوئلا هم گفت لازم است در GECF اراده سیاسی برای اتخاذ تصمیمات تعیین‌کننده در جهت کنترل بازار گاز و کسب مزایای عادلانه ایجاد شود.

وزیر نفت کشورمان نیز در این نشست، عملیاتی کردن اهداف مهم GECF را نیازمند همکاری و هماهنگی بیشتر و سیاست زدایی از بازار انرژی دانست.  

عبدالمجید عطار وزیر انرژی الجزایر پس از این نشست به خبرنگاران گفت: سهم گاز در سبد انرژی جهانی از 23 درصد کنونی به 28 درصد در سال 2050 افزایش خواهد یافت. وی افزود: بر اساس داده‌های GECF مصرف گاز در آسیای جنوب شرقی تا سال 2050 حدود صد درصد، در آمریکای شمالی 35 درصد، در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس 53 درصد و در کشورهای آفریقایی 150 درصد افزایش می‌یابد و در عین حال مصرف گاز در اروپا طی این مدت 10 درصد کاهش خواهد یافت. وی تصریح کرد: الجزایر می‌بایست با هدف متنوع سازی خریداران گاز به سمت بازار آفریقا حرکت کند؛ علاوه بر آنکه اولویت فعلی الجزایر حفظ سهم بازار گاز در اروپاست.

عطار افزود: در وضعیت فعلی بازار گاز، کشورهای صادرکننده عضو GECF میزان صادرات از طریق خط لوله را 16 درصد و صادرات به شیوه گاز مایع را 2.5 درصد کاهش داده‌اند. به گفته وی قیمت گاز به دلیل کاهش مصرف جهانی در سال 2020 بین 38 تا 42 درصد کاهش داشته است. وی پیش‌بینی کرد مصرف گاز مجددا به‌صورت تدریجی افزایش یابد و در سال 2021 به میزان 1.5 و در سال 2022 به میزان 2.5 درصد افزایش یابد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما