معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۲۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۰۶

اخبار اقتصادی حوزه آسیای غربی( هفته سوم آبان ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه آسیای غربی در هفته سوم آبان ماه 1399 که در رسانه‌های این کشورها منتشر شده است به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افغانستان

معادن طلای بدخشان در کنترل طالبان درآمده است

ساکنان ولسوالی راغستان ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان می‌گویند که معادن طلای بدخشان، که معدنچیان قبلا از آن طلا استخراج می‌کردند، اکنون به کنترل طالبان درآمده است. عبدالرحیم فرحت، ولسوال راغستان به قربانعلی همزی خبرنگار بی‌بی‌سی گفت که افراد زورمند و گروه طالبان با استفاده از تجهیزات پیشرفته به استخراج غیرقانونی طلا پرداخته‌اند و درآمد آن را به جیب می‌زنند. آقای فرحت گفت که طالبان به منظور درآمد بیشتر، هزاران نفر از ساکنان محل را برای استخراج طلا تشویق کرده‌اند. به گفته او، طالبان با گرفتن خمس از درآمد مردم، نیازمندی‌های لوجیستیکی و مالی خود را تامین می‌کنند. معدن طلا در بدخشان بعد از معادن لاجورد در این ولایت از بزرگترین معدن‌ها بشمار می‌رود که سالانه میلیون‌ها افغانی درآمد دارد.

کاهش میزان واردات کالا از پاکستان به افغانستان

در سه ماهه اول سال جاری میلادی واردات کالا از پاکستان به افغانستان ۱۳.۹۸ درصد کاهش یافته است. در حالی این خبر را رسانه‌های پاکستانی منتشر کرده‌اند که وزارت تجارت و صنعت افغانستان نیز می‌گوید روابط تجارتی با پاکستان در مقایسه با سال‌های پیش کاهش یافته است. جواد دبیر سخنگوی این وزارت امروز دوشنبه (۱۲ عقرب/آبان) گفت روابط تجارتی افغانستان و پاکستان به علت‌های گسترش روابط تجارتی افغانستان با آسیای میانه، ایران، چین، هند و برخی کشورهای دیگر و شیوع ویروس کرونا کاهش یافته است. هر چند وزارت تجارت ارقام تازه از کاهش روابط تجارتی افغانستان با پاکستان ارایه نکرد اما گفت: در سال ۱۳۹۷ به ارزش دو میلیارد دلار از پاکستان به افغانستان واردات صورت گرفته بود اما در سال ۱۳۹۸ این ارقام به نصف کاهش یافته بود و ممکن است در سال جاری هم کاهش یافته باشد.

پاکستان

فروشگاه‌های پاکستان کالاهای فرانسوی را تحریم کردند

به گزارش خبرگزاری فارس،  فروشگاه‌های پاکستان طی روزهای اخیر در اقدامی ‌کالاهای ساخت فرانسه را از دسترس فروش خارج کردند. این اقدام فروشگاه‌های پاکستان هم راستا با دیگر کشورهای اسلامی است که تصمیم گرفتند کالاهای ساخت فرانسه را به دلیل اظهارات «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در اهانت به اسلام و پیامبر (صلی‌الله علیه و آله و سلم) تحریم کنند.

کمک‌های پزشکی پاکستان به سوریه برای مقابله با کرونا

به گزارش ایرنا، نخستین محموله کمک‌های انسانی و پزشکی دولت پاکستان به دولت و مردم سوریه برای مقابله با ویروس کووید۱۹ روز یکشنبه به دمشق ارسال شد. سازمان مدیریت بحران ملی پاکستان در اسلام‌آباد با اعلام این مطلب افزود: محموله کمک‌های ارسالی به سوریه شامل تجهیزات پزشکی از جمله ۲۵۰ هزار انواع ماسک، هزاران لباس حفاظتی در برابر بیماری کرونا و سایر اقلام بهداشتی است. کمک‌های بشردوستانه توسط دولت پاکستان و سازمان مدیریت بحران ملی این کشور بنا به کشور دوست و برادر سوریه ارائه شد. لازم به ذکر است ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه توسط پاکستان دومین پیشرفت مهم در روابط دو کشور طی یکماه اخیر است. اواسط مهرماه امسال مقامات پاکستان و سوریه در اسلام‌آباد گام‌ جدیدی را برای بررسی راه‌اندازی پروازهای مستقیم میان دو کشور برداشتند.

پاکستان به دنبال تمدید دوره بازپرداخت بدهی 3 میلیارد دلاری به چین است

به گزارش اکسپرس، پاکستان این وام  3 میلیاردی را از چین گرفته بود تا تجارت دوجانبه با ارزهای دو کشور را تقویت کند اما این مبلغ برای بازپرداخت وام های خارجی و حفظ ذخایر ارزی در سطح فعلی استفاده شده است. حساب های مالی بانک مرکزی پاکستان برای سال های 2019-2020 نشان می دهد که این بانک از 3 میلیارد دلار دریافتی خود از چین به طور کامل استفاده کرده است. لازم به ذکر است که این وام براساس توافقنامه مبادله ارز دو جانبه (CSA) از چین دریافت شده است.

«اکسون موبیل» پروژه احداث پایانه LNG در پاکستان را رها کرد

به گزارش خبرگزاری فارس، شرکت اکسون موبیل آمریکا، طرح های خود برای احداث پایانه گاز طبیعی مایع (LNG)  در پاکستان را لغو کرد. به گفته منابع آگاه، این شرکت آمریکایی از مشارکت با شرکت اینرگس ترمینال خارج شده است. اینرگس ترمینال، کنسرسیومی از چندین شرکت از صنایع مختلف سیمان، منسوجات و برق است. هدف اصلی اکسون موبیل برای پیوستن به این کنسرسیوم، تامین LNG  برای پاکستان بود. دولت پاکستان به 5 شرکت از جمله اکسون موبیل اجازه داد تا پایانه‌های  LNG  در این کشور تاسیس کند اما هیچ ضمانتی به این شرکت ها نداد و آنها باید پایانه‌ها را با مسئولیت خود ایجاد کنند. در حال حاضر، دو پایانه LNG  در پاکستان با ظرفیت 1.3 میلیون فوت مکعب در روز، واردات برای تامین نیازهای داخلی را مدیریت می‌کند. با این حال، این کشور به پایانه‌های LNG بیشتری برای تامین فزاینده تقاضای داخلی گاز خود نیاز دارد.

توافق بانک توسعه آسیا و یونیسف با پاکستان برای کمک 2 میلیون دلاری به منظور مقابله با کرونا

به گزارش دنیا، دولت پاکستان با بانک توسعه آسیا و یونیسف برای اعطای کمکی به ارزش 2 میلیون دلار به منظور مقابله با کرونا به توافق رسیده اند. مراسم امضای این توافقنامه در وزارت امور دارایی و اقتصاد پاکستان برگزار شد. نوراحمد، دبیر وزارت امور اقتصادی پاکستان گفت که از کمک بانک توسعه آسیا به کرونا سپاسگزاریم این رقم برای مهار کرونا، بیماری‌های کودکان، آموزش کادر درمان، راه اندازی آزمایشگاه‌ها و ... هزینه خواهد شد. مدیر بخش پاکستان بانک توسعه آسیا نیز در این مراسم از اقدامات پاکستان برای مقابله با کرونا قدردانی نمود.

کمک ۱۰۰ میلیارد روپیه ای سازمان جهانی بهداشت به پاکستان

به گزارش روزنامه دنیا، سازمان جهانی بهداشت (WHO) طی یک برنامه 5 ساله برای بهبود بخش بهداشت 141 میلیارد روپیه در اختیار پاکستان قرار خواهد داد. WHO این مبلغ را تا سال 2025 تأمین خواهد کرد. این تفاهم نامه روز گذشته بین دکتر ماهی پالا پلیتا، مدیر منطقه ای سازمان جهانی بهداشت در پاکستان و دکتر فیصل سلطان دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان در امور بهداشت امضا شد. دکتر فیصل سلطان طی سخنانی پس از امضای توافقنامه اظهار داشت که تعهد سازمان بهداشت جهانی در بهبود بخش بهداشتی پاکستان قابل ستایش است.

هند

اقتصاد هند چگونه 24 درصد کوچک شد

آمارهای رسمی منتشر شده از سوی دفتر ملی آمار هند حکایت از این دارد که این کشور که در دهه گذشته بیشترین رشد اقتصادی را در بین اقتصادهای بزرگ جهان به خود اختصاص داده بود، در سه ماهه دوم سال جاری میلادی شدیدترین افت کاهش تولید ناخالص داخلی را در مقایسه با سایر اقتصادهای بزرگ جهان به ثبت رسانده است. دفتر ملی آمار هند روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد که اقتصاد این کشور در سه ماهه نخست سال مالی جدید (سه ماهه دوم سال 2020) در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 23.9 درصد کوچکتر شده است که این میزان افت تولید ناخالص داخلی از سال 1996 یعنی نخستین سال ثبت و انتشار آمارهای رسمی اقتصادی در هند، بی سابقه بوده است. بر اساس گزارش دفتر ملی آمار هند، بخش­های ساخت وساز، تولید و حمل ونقل در دوره سه ماهه مذکور بیش از سایر بخش­های اقتصاد این کشور از بحران کرونا و تبعات اقتصادی آن آسیب دیده اند. ادیتی نایار از اقتصاددانان مؤسسه سرمایه‌گذاری و اعتبارسنجی ICRA در دهلی نو، در این خصوص می‌گوید: «محدودیت‌های شدید در دوره سه‌ماهه گذشته به افت فاحش فعالیت‌های اقتصادی، از دست رفتن شغل‌ها و کاهش سطح درآمد منجر شده است. با انتشار آمارهای اصلاح‌شده احتمالاً مشخص خواهد شد که رکود اقتصادی عمیق‌تر از این است».

پالایش نفت هند به بالاترین رقم در ۶ ماه اخیر رسید

به گزارش خبرگزاری رویترز، نفت خام فرآوری شده توسط پالایشگران هندی در ماه سپتامبر به بالاترین سطح در شش ماه گذشته رسید، این مسئله نشانه دیگری است که تقاضای سوخت تضعیف شده به‌دلیل کاهش فعالیت‌های اقتصادی و حمل و نقل در پی همه‌گیری ویروس کرونا، در حال بهبود است. مقدار نفت خام فرآوری شده در سپتامبر نسبت به ماه پیش از آن ۱۳.۴ درصد افزایش یافت و مجموع  آن به ۴ میلیون و ۳۳۰ هزار بشکه در روز (۱۷ میلیون و ۷۷۰ هزار تن) رسید. این مقدار بالاترین رقم از زمان آغاز محدودیت‌های اعمال شده برای مهار ویروس کرونا در هند یعنی ماه مارس بود. پالایشگاه‌ها در آن زمان ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام پالایش می‌کردند.داده‌ها پیش از این نشان داده بودند که در ماه گذشته تقاضای سوخت نیز برای نخستین بار از ماه ژوئن افزایش یافته است. داده‌های اولیه نشان داد که فروش گازوئیل در ماه اکتبر نخستین بار از ماه مارس تاکنون افزایش یافته و این نشان دهنده افزایش فعالیت‌های صنعتی در آستانه جشنواره‌های مهم هند است.

نگاهی اجمالی به آینده گاز طبیعی در هند

به گزارش شانا به نقل از دبیرخانه جی‌ئی‌سی‌اف، یوری سنتورین، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) هنگام گفت‌وگو با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در نشست مدیران جهانی نفت و گاز که به‌صورت نیمه مجازی در 26 اکتبر (پنجم آبان‌ماه) برگزار شد، بر ظرفیت عظیم گاز طبیعی تأکید کرد و آن را منبع انرژی مناسبی برای دستیابی به توازن میان آب و هوا و ابعاد اجتماعی و اقتصادی توسعه پایدار نامید. این نشست بلافاصله پس از افتتاح مجمع دو روزه انرژی هند (CERAWeek) برگزار شد. با تبدیل شدن هند به سومین مصرف‌کننده بزرگ انرژی جهان و با انتظار افزایش سرمایه‌گذاری به بیش از 300 میلیارد دلار تا سال 2030، دولت امیدوار است بتواند از گاز طبیعی برای ایجاد تغییر در نقشه انرژی هندوستان استفاده کند. نخست‌وزیر هند با تأکید بر اهمیت گاز طبیعی گفت: در حالی که هدف این است که هندوستان به اقتصادی مبتنی بر گاز تبدیل شود، این کشور همچنان در حال افزایش ظرفیت پالایش نفت خواهد بود. در حالی که نهادهای جهانی برآورد می‌کنند تقاضای جهانی در چند سال آینده کاهش می‌یابد، این نهادها پیش‌بینی می‌کنند هند مصرف‌کننده عمده آن باشد. دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف با تأیید افزایش برآورد تقاضا در هند تصریح کرد: جی‌ئی‌سی‌اف چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای را برای آینده تولید گاز در هند برآورد می‌کند. حجم تولید گاز طبیعی تا سال 2050 به 60 میلیارد مترمکعب می‌رسد که 73 درصد آن توسط منابعی که در آینده کشف می‌شوند تولید خواهد شد. رابطه قوی بین هند و جی‌ئی‌سی‌اف با افزایش برنامه‌ریزی‌شده مصرف گاز طبیعی دومین کشور پرجمعیت جهان از سطح فعلی 6 درصد به 15 درصد تا سال 2030 و برای رسیدن به اهداف آب‌وهوایی این کشور مستحکم‌تر می‌شود. اعضای جی‌ئی‌سی‌اف مانند آنگولا، نیجریه و قطر از صادرکنندگان عمده گاز به هند هستند و 80 درصد نیاز این کشور به ال‌ان‌جی را تأمین می‌کنند.  

تولید در هند ۵۸.۹ درصد زیاد شد

سومین اقتصاد بزرگ آسیا در ماه اکتبر شاهد دومین ماه پیاپی رکورد در فعالیت کارخانه‌ای بود. تولید کارخانه‌ای در این کشور با بالاترین رقم طی ۱۳ سال گذشته رشد کرد. بر اساس اعلام موسسه آی اچ اس مارکت، شاخص مدیران خرید هند در بخش تولید در ماه گذشته تا ۵۸.۹ بالارفت. این رقم در سپتامبر به دنبال برداشته شدن محدودیت‌های مربوط به ویروس کرونا ۵۶.۸ ثبت شده بود. این اطلاعات نشان می دهد اقتصاد هند از یک رکود ۲۳.۹ درصدی در سه ماهه دوم سال جاری میلادی رو به بهبود است. تولید در هند بیشترین افزایش را از اواخر ۲۰۰۷ داشته و رشد سفارش های جدید به بالاترین رقم از اواسط ۲۰۰۸ رسیده است. تقاضای خارجی با بالاترین سرعت از دسامبر ۲۰۱۴ افزایش یافته و باعث افزایش صادرات شده است فشار بر ظرفیت عرضه کاهش یافته است.

موسسه تحقیقاتی خصوصی: نرخ بیکاری هند در اکتبر به 6.98 درصد صعود کرد

سایت هندوستان تایمز : براساس آمار و ارقام منتشره از سوی مرکز نظارت بر اقتصاد هند (CMIE)، نرخ بیکار در این کشور از 6.67 درصد در طول سپتامبر به 6.98 درصد در طول اکتبر افزایش یافت. ویروس کرونا حدود 8.2 میلیون نفر را در هند بیمار و بر بخش های بزرگی از اقتصاد این کشور اثر کرده است.

قیمت نفت ثروتمندترین شرکت هند را زمین گیر کرد

به نقل از بلومبرگ سهام ارزشمندترین شرکت هند در روز دوشنبه ۸.۶ درصد سقوط کرد و باعث شد ثروتمندترین شرکت هندی حدود ۷ میلیارد دلار از ثروت خالص خود را از دست بدهد. سهام ارزشمندترین شرکت هند در روز دوشنبه 8.6 درصد سقوط کرد که بدترین شرایط آن را از 23 مارس نشان می‌دهد. این مجتمع پالایشگاهی و خرده فروشی گزارش داد ضربه همه‌گیری ویروس کرونا به تقاضای سوخت، سوددهی آن را طی فصل گذشته تا 95.7 میلیارد روپیه (1.3 میلیارد دلار) پایین آورده است. درآمد این شرکت 24 درصد کاهش یافت و به 1.16 تریلیون روپیه رسید.

سریلانکا

انقباض اقتصادی سریلانکا در سه ماهه دوم سال 2020

به گزارش سیلان تودی، به استناد اداره نفوس و آمار سریلانکا در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ به صورت نقطه به نقطه میزان تولیدات سریلانکا دچار انقباض شده است. تولید برق (33%)، ساخت و ساز (23%)، عمده فروشی و خرده فروشی (29%) و خدمات مسکن و غذا (78%) افت را تجربه کرده‌اند. در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ به صورت نقطه به نقطه پوشاک، چرم و منسوجات چرمی، کاغذ و محصولات کاغذی، ذغال سنگ و محصولات نفتی پالایش شده، کائوچو و محصولات پلاستیکی، ماشین آلات و تجهیزات مبلمان دچار افت تولید شده است. در بخش شرکت‌های کوچک و متوسط در پنج ماه اول سال در بخش صنعت و معدن (72%) تولیدات (51%) ساخت و ساز (71%)، دادوستد (52%) و خدمات عمومی (71%) دچار افت درآمد شده‌اند. به استناد گمانه‌زنی‌های بانک جهانی اقتصاد سریلانکا در نیمه دوم سال 2020 دچار 10% انقباض خواهد شد.

بلا استفاده ماندن دستگاه‌های واکنش زنجیره‌ای پلیمراز

به گزارش سیلان تودی، به گفته سانجی­را، مشاور مدیریت خدمات سلامت و پزشکی دستگاه‌های نصب شده در فرودگاه بین‌المللی باندرانایکه برای مدت یک ماه و نیم است که بلا استفاده مانده اند. به دستور وزارت سلامت، مسئولان آزمایشگاهی فرودگاه حق استفاده از دستگاه‌ها را بدون کسب اجازه ندارند. گفتنی است در مناطق مینووانگودا، پلی یاگودا و منطقه آزاد تجاری کاتونایاکه وجود افراد مبتلا گزارش شده است. به رغم این امر دستگاه‌های نصب شده فرودگاه مورد کار برد قرار نگرفته اند. اینک لازم است که مشخص شود که چرا مردم مجبور هستند هزینه گزاف آزمایشات را در آزمایشگاه‌های بخش خصوصی بپردازند ولی قادر به استفاده از امکانات عمومی‌ بین المللی اهدایی نیستند.

مدیریت ترمینال کانتینر شرقی بندر کلمبو به هند سپرده شد

به گزارش ساندی تایمز،  به تصمیم دولت سریلانکا گروه آدانی هندی مدیریت عملیات بندر ترمینال شرقی را متقبل گردید. اداره بنادر سریلانکا ۴۹ درصد حق السهم اداره این بندر را به  گروه آدانی و شریک محلی اش هلدینگ جان کیلز محول کرده  ۵۱ درصد الباقی سهم را در اختیار خود نگاه داشت. گروه آدانی در حال ساخت بندر ورژن گام در هند در رقابت با بندر کلمبو در سریلانکا است. اتحادیه اصناف اصرار نمود سهم غالب در کنترل عملیات بندری ترمینال کانتینر شرقی در دست اداره بنادر سریلانکا باقی بماند اما بر اساس آخرین تصمیمات، مدیریت کامل ترمینال به هندی‌ها واگذار شد. ECT و CICT  دو مکانی در نظر گرفته شده برای ادامه فعالیت ها  در بندر کلمبو خواهد بود. گفتنی است ‌CICT، ترمینال کانتینری بین المللی کلمبو با مدیریت چینی اداره می‌شود  و اینک ECT با مدیریت هندی وارد عرصه رقابت شده است؛ لیکن این وضعیت برتری رقابتی خاصی را برای هیچ یک ایجاد نخواهد کرد. CICT قابلیت پهلوگیری کشتی‌ها  با ابعاد بسیار بزرگ و بزرگ، با درفت ۱۸ متری را دارد. ECT  با درفت  ۱۸ متری با توجه به داشتن جرثقیل ها با طول کمتر قابلیت پهلوگیری کشتی‌های عظیم الجثه را ندارد. جرثقیل ها قبلاً برای نصب در کانتینر جایا  JCT سفارش داده شده بودند. عملیاتی سازی فاز یک ECT، مزیت رقابتی بر CICT نخواهد داشت. JCT با ظهورECT محکوم به مرگ تدریجی است. علت این امر توان عملیاتی کشتی‌ها با ابعاد متوسط است. روزسه شنبه، کشتی MSC Emma به صورت غیررسمی در ECT پهلو گیری کرد. از ابعاد این کشتی می‌توان حدس زد که کشتی‌های بعدی دیگر هم با همین ابعاد و ظرفیت بتوانند در ECT پهلو گیرند. کابینه دولت سریلانکا روز دوشنبه با ابلاغ دستوری به اداره بنادر سریلانکا بدون ایجاد هیاهوی تبلیغاتی، شروع به کار بلادرنگ عملیات بارگیری در ECT را صادر کرد. راه‌اندازی ECT  از حجم ترافیک سنگین بندر کلمبو خواهد کاست.

حمایت بانک توسعه آسیا از سریلانکا

به گزارش ساندی تایمز، دولت سریلانکا با رایزنی با بانک توسعه آسیا ADB و بانک های توسعه چند جانبه MDB درصدد مهار مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا است. MDB متعهد به ارائه تسهیلات مالی به میزان ۳۸۶ میلیون دلار به سریلانکا تاکنون شده است. قرار بود در پایان ماه ژوئیه تامین مالی مربوطه  انجام شود. تحت عنوان برنامه حمایت بودجه ADB  قرار است در بحبوحه افزایش دیون داخلی و خارجی ۱۶۰ میلیون دلار کمک مالی به دولت سریلانکا را ارائه کند. در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰، ۱۰۰ میلیون دلار کمک بلاعوض و ۶۵ میلیون دلار دیگر به خزانه سریلانکا واریز خواهد شد. کابینه دولت سریلانکا اخذ  ۴۰۰ میلیون دلار تسهیلات مالی در بازه زمانی ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ از ADB فلان جهت سرمایه‌گذاری در اجرای اصلاحات آموزشی را به تصویب رسانید. این امر در راستای اجرای برنامه بینش آبادانی VISION OF PROSPERITY  تصریح شده در اعلانیه سیاست ملی سریلانکا انجام می‌شود. دولت سریلانکا طی امضاء توافق نامه‌ای خواهان شراکت با بانک توسعه آسیا شده است. این برنامه یک استراتژی همکاری و شراکت در بازه زمانی ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ برای سریلانکا در نظر گرفته است. بانک توسعه آسیا با تخصیص سالانه ۸۰۰ میلیون دلار تسهیلات مالی به طرح‌های در دست اقدام سریلانکا موجبات توسعه این جزیره را فراهم آورده است. میزان تقریبی دیون خارجی سریلانکا ۵۵ میلیارد دلار است که معادل ۸۰ درصد تولید ناخالص ملی این کشور را شامل می‌شود. چین ۱۴ درصد، بانک توسعه آسیا ۱۴ درصد، ژاپن ۱۲ درصد، بانک جهانی ۱۱ درصد و هند دو درصد این مطالبات مالی را به خود اختصاص داده‌اند. از اول ژانویه تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۰ در راستای حمایت از برنامه  سرمایه گزاری عمومی دولت PIP سریلانکا با شرکاء  توسعه خارجی و آژانس‌های ارائه کننده اعتبار مالی وارد مذاکره شده  که تا کنون موفق به اخذ ۶۲۸.۶ میلیون دلار تسهیلات مالی خارجی گشته است. در راستای تامین کسری بودجه دولت سریلانکا بخش تامین تسهیلات مالی ارز خارجی بانک توسعه چین FCTFF  پانصد میلیون دلار در اختیار این کشور قرار داده است. همچنین در جهت مبارزه با کرونا بانک جهانی تحت عنوان طرح آمادگی سیستم سلامت و پاسخ اضطراری کووید ۱۹، ۱۲۸.۶ میلیون دلار مساعدت مالی به سریلانکا را ارائه کرده است.

کرونا اقتصاد سریلانکا را از بهترین رتبه به بدترین تبدیل کرد

به گزارش بلومبرگ، سریلانکا در بازار اوراق بهادار دلاری آسیا از رتبه بهترین به بدترین سقوط کرد. دارایی‌های کشورهایی که اقتصاد رو به رشد دارند دراثر بروز پاندمی سریعا تحت تاثیر عواطف متقاضیان در بازار قرار می‌گیرد. در منطقه آسیای غربی، سریلانکا بیشترین میزان زیان مالی را در دو ماه متوالی تجربه کرده است. شاخص بارکلیز بلومبرگ، زیان مالی 15.5% و 20% را در ماه‌های سپتامبر و اکتبر برای سریلانکا نشان می دهد. در سه ماهه سال 2020 اوراق بهادار بهترین عملکرد را داشت. خدمات سرمایه گذاران مودی در ماه سپتامبر رتبه اقتصادی سریلانکا را به سبب ضربه وارده کرونا تنزل داد. بنابر اعلان بانک توسعه آسیا تولید ناخالص داخلی سریلانکا در سال 2020 پسرفتی معادل 5.5% را تجربه خواهد کرد که از سال 1951 بی سابقه بوده است. مدیران مالی جهان به امید سود بیشتر پول های خود را روانه بازار دیون پرخطر تر کرده اند. آنها سال ها نرخ سود کمی عایدشان می‌شد. با رو به وخامت نهادن کرونا اقتصاد های نوظهور همچون سریلانکا، زامبیا و اکوادور ریسک سرمایه گذاری در آنها بیشتر شده است. اقتصاد کشورهای پیشرفته کمتر از بازارهای نوظهور تحت تاثیر کرونا قرار گرفته اند. اقتصاد سریلانکا به گردشگری بستگی دارد و نسبت به بیماری آسیب پذیر می‌باشد. با پایان انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی سریلانکا و افتادن قدرت در دست خانواده راجاپاکسا امید می رود ثبات و احیاء اقتصادی به وقوع بپیوندد اما با توجه به ادامه بیماری و امید کم به بازگشت گردشگران به این جزیره، خوشبینی سرمایه گذاری سرمایه گذاران رو به رنگ باختن است.

گزارش بانک مرکزی سریلانکا در خصوص کارگران مهاجر کار در خارج از کشور

به گزارش سیلان تودی به استناد بانک مرکزی سریلانکا، 2600 تن از کارگران مهاجر شاغل در خارج از سریلانکا به کرونا مبتلا شده اند که از این میان 64 تن جان خود را در کشور های محل اشتغال خود تا ابتداء اکتبر از دست داده اند. بنابر داده‌های اداره کار سریلانکائیان شاغل خارج از کشور ( SLBFE ) تا ماه آگوست 2020،  تعداد کارگرانی که در خارج شغل خود را از دست داده اند به 39489 نفر رسیده  و حقوق بسیاری از کارگران کاهش یافته است. در نیم سال اول 2020 افراد متقاضی کار در خارج از کشور 57.2% کاهش پیدا کرده و از 95002 در سال 2019 در بازه زمانی مشابه فوق به 40689 رسیده است . در نیم سال اول 2020، 56% افراد متقاضی کار در خارج را کارگران ساده و خدمتگذاران زن تشکیل داده اند. 26% این افراد کارگران ساده ( 10686 نفر) و 30% خادمان زن (12163) هستند. . در نیم سال اول   2020،  تعداد افراد مذکر و مونث متقاضی کار در خارج از کشور به ترتیب 60% و 40% می‌باشد. از بین رفتن مشاغل، کاهش عایدات کارگران مهاجر، کاهش خروج کارگران متقاضی کار در خارج از کشور بعلت کرونا و از سکه افتادن بازار کار در خاور میانه بر میزان حوالجات ارزی ارسالی کارگران مهاجر شاغل در خارج از سریلانکا و بازار کار داخلی در طول سال جاری اثرگذار خواهد بود.

 بنگلادش

  بانک جهانی: بنگلادش هشتمین کشور دنیا از لحاظ دریافت حوالجات ارزی در سال 2020

به نقل از دیلی استار- بانک جهانی در یکی از گزارش های خود پیش بینی کرده است که بنگلادش شاهد افزایش جریان حوالجات (remittance) و تثبیت جایگاه هشتم در جهان در سال 2020 باشد. طبق پیش بینی، دو کشور آسیای جنوبی (بنگلادش و پاکستان) با وجود بیماری همه گیر کرونا، شاهد افزایش جریان حوالجات خواهند بود. بر اساس این گزارش، بنگلادش امسال هشت درصد حوالجات بیشتری به دست می آورد. بانک جهانی پیش بینی کرده جریان کل حواله 20 میلیارد دلار خواهد بود. در این گزارش آمده است که به طور عمده جریان حواله از طریق کانال های رسمی و غیررسمی افزایش می یابد. کشور دیگر آسیای جنوبی که با افزایش حوالجات روبرو خواهد شد پاکستان است که با نه درصد جابجایی بیشتر در جایگاه ششم قرار خواهد گرفت. اگرچه، هند از نظر جریان کل حواله در جایگاه اول این لیست است، اما پیش بینی می‌شود 9 درصد کمتر از سال قبل حوالجات دریافت کند.

 تماس دولت بنگلادش با پنج کشور برای دستیابی به واکسن کرونا

دولت شیخ حسینه برای بدست آوردن واکسن کرونا به طور همزمان با پنج کشور هند، چین، روسیه، آمریکا و انگلیس در تماس است. شایان ذکر است که بدین منظور بودجه لازم نیز اختصاص یافته است. مسعود بن مومن قائم مقام وزارت امور خارجه بنگلادش در این زمینه اظهار داشت بسیاری از کشورها در زمینه اختراع و ساخت واکسن کرونا سرمایه گذاری نموده و مسیری طولانی را طی کرده اند. تهیه واکسن در اسرع وقت و با قیمت به­ صرفه هدف اصلی بنگلادش است. بر خلاف آنچه مردم فکر می‌کنند برای دولت تنها گزینه هند نیست و ما برای تهیه واکسن کرونا دست کم با 5 کشور در حال مذاکره هستیم.

عبور ذخایر ارزی بنگلادش از مرز 41 میلیارد دلار

ذخایر ارزی بنگلادش به لطف درآمد کارگران شاغل در خارج  از کشور از مرز 41 میلیون دلار عبور کرد. بانک مرکزی بنگلادش روز پنجشنبه اعلام نمود: ذخایر ارزی این کشور به رکورد جدیدی دست یافته است و ذخایر ارزی موجود  تامین هزینه واردات کشور برای حدود 10 ماه را امکان پذیر خواهد کرد. این در حالی است که شیوع کرونا ضربات شدیدی به اقتصاد این کشور وارد نموده است. گفتنی است از ژوئن تا اکتبر (دوره کرونا) حدود 8 میلیارد دلار به ذخایر ارزی بانک مرکزی بنگلادش اضافه شده است.

61 درصد فقرا با وجود از دست دادن درآمدشان مورد حمایت قرار نگرفتند

به نقل از دیلی استار- بر اساس یک نظرسنجی جدید، بیش از 60 درصد از جمعیت فقیر و کم درآمد که به دلیل رکود اقتصادی ناشی از ویروس کرونا دچار ضرر و زیان شدند، هیچ گونه حمایتی از بخش های دولتی و خصوصی دریافت نکردند. فقط 39 درصد از خانوارها از آوریل تا ژوئن کمک دریافت کرده اند. این نظرسنجی بین 7638 خانوار در محله فقیرنشین شهری و مناطق روستایی بین 20 ژوئن تا 2 ژوئیه انجام شده است.

ایالات متحده آمریکا به کمک به بخش خصوصی بنگلادش برای تنوع سبد صادراتی مشتاق است

به نقل از دیلی بنگلادش- ایالات متحده مشتاقانه به بخش خصوصی بنگلادش در ایجاد تنوع در سبد صادراتی خود کمک می‌کند تا وابستگی به لباس های آماده (RMG) را کاهش دهد. Bonnie Glick  معاون بخش USAID (آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده) اظهار داشت: «ما به دنبال کمک به بنگلادش هستیم، اینکه چگونه بنگلادش می‌تواند بخش خصوصی خود را متنوع کند تا بخشی از آن را از صنعت پوشاک آماده به صنایع دیگر با ارزش بالا مانند اقتصاد دیجیتال منتقل کند». عدم تنوع صادرات یکی از چالش های بنگلادش است زیرا صادرات این کشور در دهه‌های گذشته تا حد زیادی در بخش پوشاک اماده RMG متمرکز شده است. USAID همچنین فعالیت های جدیدی را به ارزش بیش از 28 میلیون دلار  برای پیشبرد بازارهای انرژی منطقه ای در جنوب آسیا از جمله بنگلادش اعلام کرده است.

ادعای جدید وزیر بهداشت بنگلادش

دکتر زاهد ملک در مصاحبه با خبرنگاران داخلی ادعا کرد دولت بنگلادش به طور میانگین برای هر بیمار کرونایی در کشور حدود 15 هزار تاکا (175 دلار) و برای بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه حدود 47 هزار تاکا (550 دلار) هزینه کرده است. او همچنین اظهار داشت که درمان بیماری کرونا در بیمارستان‌های دولتی رایگان بوده و تنها هزینه ناچیزی برای انجام آزمایش کرونا از بیماران دریافت می‌شود. وی افزود دولت آمادگی کامل برای مواجهه با موج دوم شیوع کرونا را دارد. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که مردم بنگلادش بارها اعلام کرده اند به دلیل کیفیت پایین و وضعیت اسفناک بیمارستان‌های کشور حاضرند در خانه بماند و بمیرند ولی به بیمارستان مراجعه نکنند.

مالدیو

 "چین بزرگترین تهدید برای مردم مالدیو است"

مایکل پمپئو ، وزیر امور خارجه ایالات متحده می‌گوید چین بزرگترین تهدید را برای مردم مالدیو ایجاد می‌کند. پمپئو بعد از ظهر چهارشنبه برای یک دیدار کوتاه وارد مالدیو شد و در آنجا با رئیس جمهور این کشور، ابراهیم محمد صلح و عبدالله شهید وزیر امور خارجه مذاکرات رسمی انجام داد.  پمپئو در مصاحبه اختصاصی خود با RaajjeTV  در پاسخ به این سوال که آیا وی معتقد است که خروج از توافق پاریس حرکت درستی است یا نه اظهار داشت که توافق نامه آب و هوای پاریس "یک شوخی است" . به همین ترتیب، وزیر امور خارجه ایالات متحده فاش کرد که کشورهایی که توافق نامه پاریس را امضا کرده اند "هیچ قصدی ندارند" که واقعاً آن را رعایت کنند. پمپئو در مورد چین تأکید کرد که این کشور "بزرگترین آلاینده" در منطقه است و "بزرگترین تهدید" را برای مردم مالدیو و همچنین رشد اقتصادی کشور ایجاد می‌کند. وی گفت: "هنگام بررسی بیشترین خطر افزایش میزان انتشار دی اکسید کربن در منطقه ،" نیازی به جستجوی فراتر از پکن و محیط اطراف آن نیست ".با توجه به این موضوع ، وزیر امور خارجه ایالات متحده تأکید کرد که می‌توان به آمریکا اعتماد کرد ، زیرا این کشور علی رغم خروج از توافق ، "به طور چشمگیری" انتشار دی اکسید کربن را کاهش داده است. پمپئو تأکید کرد که به همین دلیل ثابت شده است که سفر به مالدیو یک سفر مهم است ، زیرا این دو کشور دموکراتیک برای "چشم انداز مشترک" تلاش می‌کنند.

"توسعه چین یک فرصت است ، نه یک تهدید"

سفارت چین در مالدیو می‌گوید توسعه چین یک فرصت است نه یک تهدید. سفارت چین در مالدیو با انتشار بیانیه ای سخنان منفی مایکل پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده در سفر کوتاه خود به مالدیو در روز چهارشنبه جایی که وی با رئیس جمهور این کشور، ابراهیم محمد صلیح و وزیر امور خارجه عبدالله شهید در مورد همکاری بیشتر و تقویت روابط بین ایالات متحده و مالدیو دیدار کرد  را رد کرد.  پمپئو در جریان سفر خود ادعا کرد که چین بزرگترین تهدید برای مردم مالدیو و اقتصاد جزیره است. در بیانیه سفارت چین که اندکی پس از اظهارات "آشکار" پمپئو منتشر شد، آمده است که پمپئو قاطعانه شایعات سیاسی را در مورد چین منتشر کرده و تلاش کرده است روابط چین و مالدیو را خدشه دار کند. سفارت متذکر شد که "یک جانبه گرایی و هژمونی" که توسط دولت آمریکا دنبال می‌شود، در واقع تهدیدی برای روابط بین المللی صلح آمیز و پایدار است. وزیر امور خارجه آمریکا را متهم کرد که آشکارا ملتهای کوچکتر را تحت فشار قرار می دهد تا طرفشان را بگیرند، سفارت خاطرنشان کرد که ادعای پمپئو در مورد احترام آمریکا به حاکمیت کشورها "به نظر شوخی می رسد". دولت چین با تأکید بر اینکه هر کشوری حق توسعه و حفظ سیاست های خارجی مستقل را دارد که حول محور صلح است، ادعا کرد که همکاری دوجانبه بین مالدیو و چین مطابق با منافع مشترک هر دو کشور است و "منافع بیشتری" برای مردم هر دو کشور خواهد داشت. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما