معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۲۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۱۴

« ابتکارات دولت مالزی در بودجه 2021 جهت مقابله با خسارتهای ناشی از ویروس کرونا »

بودجه پیشنهادی دولت مالزی برای سال 2021 در پارلمان این کشور در حال بررسی است و دولت اعلام نموده هدف و تأکید اصلی در نحوه تنظیم بودجه سال آتی، کمک به خانواده‌ها و شهروندانی بوده که در اثر شیوع ویروس کرونا آسیب جدی دیده اند و در این میان به طبقات اجتماعی B40 ( طبقه با درآمد پایین) و M40 ( طبقه با درآمد متوسط) توجه بیشتری شده است.

آقای Tengku Zafrul    وزیر دارایی مالزی در سخنانی در پارلمان مالزی در جلسه بررسی بودجه 2021 اظهار داشت، در تنظیم بودجه سال آینده به اشتغال و رفاه مردم بخصوص کسانی که تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته و آسیب دیده اند توجه ویژه شده است.

برخی ابتکارات و حمایت های مالی دولت که در بودجه پیشنهادی در نظر گرفته شده عبارتند از:  

1.اختصاص رقم 5.6 میلیارد رینگت بعنوان کمک مالی مستقیم به شهروندان مالزی،

میزان بهره مندی شهروندان از این کمک مالی دولت به شرح ذیل پیش بینی شده است:

  • اعطاء ماهانه مبلغ 1200 رینگت به افرادی که یک فرزند دارند و درآمد آنها کمتر از 2500 رینگت در ماه است، اگر 2 فرزند یا بیشتر داشته باشند 1800 RM دریافت خواهند کرد.
  • اعطاء مبلغ 800 به افرادی که یک فرزند دارند و درآمد آنها در ماه بین2500  تا 4 هزار رینگت باشد و   کسانی که بیش از 2 فرزند دارند مبلغ 1200 رینگت دریافت می‌کنند.
  • اعطاء مبلغ 500 رینگت به کسانی که یک فرزند داشته و درآمدشان در ماه بین 4 تا 5 هزار رینگت است و اگر بیش از 2 فرزند داشته باشند مبلغ  750 رینگت دریافت می‌کنند.

* به افرادی که حداقل 21 سال سن و لیسانس داشته باشند و  ماهیانه درآمدی کمتر از 2500 رینگت داشته باشند، ماهیانه 350  رینگت پرداخت می‌شود.

2. ارائه معافیت های مالیاتی برای امور درمانی و پزشکی

با توجه به خسارت های ناشی از همه گیری  Covid-19 دولت معافیت های مالیاتی به شرح ذیل برای شهروندان مالزی در بودجه 2021 در نظر گرفته است:

  • اعطاء معافیت مالیاتی تا 8000 رینگت به هر یک از اعضای خانواده (همسر و فرزندان) که تحت درمان بیماری‌های سخت قرار گیرند، ( قبلاً این معافیت مالیاتی 6000 رینگت بوده است.)
  • اعطائ معافیت مالیاتی تا 8000 رینگت برای معاینه و معالجه پزشکی والدین (قبلا 5000 رینگت بود) - اگر فردی برای معاینه پزشکی مراجعه کند، از پرداخت مالیات تا مبلغ 1000 رینگت معاف خواهد بود.

3.تعیین مبلغی برای پرداخت به افرادی که در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا هستند:

دولت از مارس 2020 ، افرادی در خط مقدم مقابله با شیوع ویروس کرونا بوده و بصورت شبانه روزی تلاش کرده اند تا جان بیماران را نجات دهند به عنوان تقدیر ماهانه مبلغ 600 رینگت به آنها پرداخت کرده است. در بودجه 2021 نیز پیش بینی شده که به کادر پزشکی ماهانه مبلغ 500 رینگت بصورت ثابت پرداخت شود.

4. کمک به شهروندان در طبقه اجتماعی با درآمد پایین ( B40 )،

با توجه به اینکه تجربه نشان داده که شهروندان مالزی با درآمد پایین که اصطلاحا در طبقه B40 خوانده می‌شوند در پرداخت هزینه‌های بیمه خود مشکل دارند، دولت مالزی در بودجه 2021 برای کمک به این افراد پیش بینی کرده که کوپن‌های 50 رینگتی در اختیار آنها قرار دهد  که با آن بتوانند هزینه بیمه را پرداخت کنند و همچنین تا 5 سال معاف از پرداخت مالیات ابطال تمبر برای بیمه باشند.

5. کمک دولت برای تحصیل و اشتغال در خانه،

با توجه به اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا کار و تحصیل در خانه درماه‌های اخیر به یک امر الزامی تبدیل شده و شهروندانی که در  گروه B40 قرار دارند، با مشکل تأمین اینترنت مواجه می‌باشند، دولت در بودجه سال 2021 پیش بینی کرده که افراد واجد شرایط در این گروه مبلغ 180 رینگت به صورت اعتبار دریافت کنند تا بتوانند از اینترنت خوب و پایدار برخوردار باشند. هزینه این طرح 5/1 میلیارد رینگت برای دولت در نظر گرفته شده و مجموعا 8 میلیون نفر از گروه B40 را شامل خواهد شد.

6.ارائه فرصت زمانی برای باز پرداخت اقساط وام های بانکی،

قرار است از دسامبر 2020 بانک ها مساعدت های هدفمندی برای بازپرداخت اقساط وام ها به وام گیرندگانی که در گروه  B40 قرار دارند، ارائه نمایند، مشروط به آنکه این وام ها صرفا برای شرکتهای خرد و تا سقف 150 هزار رینگت باشد. برای بازپرداخت اقساط وام افراد می‌توانند یکی از 2 راه زیر را انتخاب کنند:

1 - بازپرداخت ماهانه آنها برای 3 ماه به تعویق افتد.

2 – آنها طی یک دوره 6 ماهه، هر ماه 50٪ از اقساط ماهانه خود را پرداخت کنند.

7. افزایش 3 ماه به دوره دریافت کمک هزینه بیکاری در بودجه 2021

براساس سیستم فعلی بیمه بیکاری مالزی، افرادی که به دلیل تعدیل نیرو و یا تعطیلی کارگاه، کار خود را از دست می دهند تا 6 ماه کمک هزینه بیکاری تا زمانیکه شغل جدید پیدا کنند، دریافت می‌کنند. در سال 2021 پیش بینی شده که این دوره طولانی تر شود، البته  حداکثر تا 9 ماه و دولت مبلغ 150 میلیون رینگت برای آن  اختصاص خواهد داد و انتظار می رود که این رقم تعداد 130 هزار نفر متقاضی کار را پوشش دهد.

8 . مشوق های استخدامی دولت در سال  2021

دولت به منظور رفع مشکل بیکاری و همچنین کمبود نیرو کار که ناشی از محدودیت های اعمال شده بر ورود نیروی کار خارجی در سال 2020 بوجود آمد، مشوق هایی را در بودجه 2021 برای بکار گیری نیروی کار داخلی پیش بینی کرده است: شرکتهایی که که یک کارگر خارجی را با یک نیروی محلی جایگزین کنند، به میزان 60٪ از دستمزد ماهانه مشوق ویژه دریافت می‌کنند که 40٪ آن به شرکت و 20٪ دیگر به کارگر محلی تعلق می‌گیرد و کارفرمایانی که فارغ التحصیل تازه واردی را برای دوره کارآموزی استخدام کنند ، برای 3 ماه مبلغ 1000 رینگت مشوق دریافت می‌کنند.

9 . مشوق های دولت برای ارتقاء تخصص نیروی کار،

 در بودجه 2021 برای ارتقاء تخصص نیروی کار در مالزی پیش بینی‌های به ترتیب ذیل شده است:

- 150 میلیون رینگت برای دادن گواهینامه حرفه ای در اختیار  وزارت تحصیلات عالی خواهد بود که افراد واجد شرایط  می‌توانند با دریافت اعتباری 3000 رینگتی در دوره‌های آموزشی با صدور گواهینامه حرفه ای در دانشگاه‌های دولتی یا خصوصی شرکت نمایند.

 - مبلغ 100 میلیون رینگت برای آموزش به کارگران خصوصی به صندوق توسعه منابع انسانی مالزی HDRF  the Human Resources Development Fund   اختصاص می یابد.

- به شرکت اقتصاد دیجیتال مالزی  (Malaysia Digital Economy Corporation (MDEC  مبلغ 100 میلیون رینگت برای آموزش نیروی کار موجود با دانش فناوری اختصاص می یابد.

- همچنین رقم 30 میلیون رینگت برای آموزش کارآفرینی در اختیار پیشکسوتان ارتش مالزی قرار می‌گیرد.

10.مشوق های دولت در بخش مسکن، برای خریداران خانه اولی،

با توجه به اینکه صنعت ساخت و ساز و مسکن به شدت تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است، دولت مالزی به منظور رونق بخشیدن به این بخش از اقتصاد، مشوق هایی را برای کمک به خرید مسکن در بودجه 2021 پیش بینی کرده است که از جمله می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • معافیت از پرداخت عوارض و هزینه‌های نقل و انتقالات برای خرید املاک مسکونی با قیمت تا 500 هزار رینگت
  • معافیت از پرداخت عوارض و هزینه‌های موافقت نامه‌های وام و انتقال به خریداران خانه در پروژه‌های مسکونی خالی که دارای گواهی وزارت مسکن و دولت محلی را داشته باشد.
  • طرح اجاره به شرط تملیک تا سال 2022 که این شامل 5000 واحد به ارزش بیش از 1 میلیارد رینگت است.

در کنار حمایت های دولت از بودجه پیشنهادی سال آینده، ملاحظاتی در خصوص آن در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مالزی به شرح ذیل مطرح است،

1 -  رقم بودجه سال 2021 برابر با 5/322 میلیارد رینگت ( حدود 76 میلیارد دلار ) در مقایسه با بودجه 2020 (297 میلیارد رینگت) حدود 25 میلیارد رینگت بیشتر در نظر گرفته شده و این بالاترین رقم بودجه در کل تاریخ مالزی می‌باشد.

2 – همواره مهمترین منبع درآمدی بودجه دولت در مالزی از محل دریافت مالیات بوده و بطور مثال در سال 2020  حدود 245 میلیارد رینگت بودجه دولت از 3 محل تأمین شده است: یک- از محل مالیات مستقیم از شرکتها و اشخاص که برابر با 143 میلیارد رینگت ( حدود60 درصد بودجه) بوده است، دوم از محل درآمدهای غیر مالیاتی، برابر با 55 میلیارد رینگت ( حدود 21 درصد بودجه ) و سوم از محل مالیات های غیر مستقیم که برابر با 47 میلیارد رینگت ( 19 حدود درصد بودجه ) بوده است.

با توجه به اینکه بخش عمده بودجه دولت از محل مالیات تأمین می‌شود و از طرفی  بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور تحت تأثیر ویروس کرونا آسیب دیده و نمی‌تواند با ظرفیت کامل فعالیت کند و برخی شرکتها به مرحله تعطیلی رسیده اند و برای بقای خود نیاز به حمایت های مالی دولت دارند، بنابراین به نظر می رسد دولت برای تأمین بودجه سال 2021 از محل درآمدهای مالیاتی با مشکل مواجه باشد.

3- با توجه به اینکه موضوع اشتغال و کنترل بیکاری یکی از اولویت های اقتصادی دولت است و بنابر آمار ارائه شده در سال 2020 تعداد 800 هزار نفر شغل خود را تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا از دست داده اند، لذا دولت برای حمایت از بودجه پیشنهادی خود به پارلمان بر این موضوع تأکید جدی دارد و براین نظر است که به موضوع حمایت از کسب و کار، شرکتها و خانواده‌ها بخصوص کسانی که در طبقات اجتماعی B40  و M40   قرار دارند و از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده اند؛ توجه جدی شده است.

4 – در مقابل دفاع دولت از بودجه پیشنهادی، برخی آن را مورد نقد و انتقاد قرار داده و اختصاص بودجه به برخی از بخشها را مورد سوال قرار داده اند. بعنوان نمونه آقای ماهاتیر محمد، نخست وزیر سابق طی سخنانی روز پنجشنبه 12 نوامبر 2020 در پارلمان اظهار داشت: ما با وضعیت موجود بودجه، هنوز متقاعد نشده ایم که این بودجه بتواند به احیاء اقتصاد کمک کند. او در مورد تخصیص داده شده برای مقابله با  Covid-19 گفت: دولت بودجه کافی برای آن اختصاص نداده است و ما باید تا آنجا که ممکن است هزینه کنیم تا تأثیرات Covid-19 را برطرف نماییم.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما