معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۲۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۸۷

اخبار اقتصادی اوکراین (هفته سوم آبان ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی کشور اوکراین در هفته سوم آبان ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل اعلام می‌گردد.

اخبار اقتصادی داخلی

کاهش تولید برق در 9 ماه گذشته

نیروگاه‌های برق اوکراین در 9 ماه گذشته 9.7 درصد برق کمتری نسبت به مدت مشابه در سال پیش تولید کرده‌اند. نیروگاه‌های هسته‌ای در دوره زمانی ژانویه – سپتامبر 56.7 میلیارد کیلووات ساعت برق یا 55.6 درصد کل برق تولیدی این مدت را تولید کرده‌اند که نشان از 6.3 درصد کاهش دارد. در همین دوره زمانی نیروگاه‌های حرارتی 15.6 درصد کاهش تولید برق داشته‌اند. تولید برق توسط این نوع نیروگاه‌ها معادل 36.8 میلیارد کیلووات ساعت بود که 36.1 درصد کل برق تولیدی در 9 ماه نخست سال جاری را تشکیل می‌دهد. برق تولیدی توسط نیروگاه‌های آبی با 9.5 درصد کاهش به 5.5 میلیارد کیلووات ساعت رسید. این میزان 5.4 درصد برق تولیدی در اوکراین مدت مذکور بوده است.  

توصیه نخست‌وزیر به کارفرمایان برای دورکاری

دنیس شمیگال نخست‌وزیر اوکراین در آخرین جلسه هیأت وزیران که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد از بخش خصوصی خواست تا به منظور ممانعت از شیوع بیشتر بیماری کرونا، به کارکنان خود اجازه دورکاری دهند. شمیگال گفت: از همه شرکت‌های اوکراینی می‌خواهم تا حد امکان به چارچوب دورکاری روی بیاورند تا ما بتوانیم شرایط لازم را برای قطع زنجیره شیوع بیماری کرونا پدید آوریم. نخست‌وزیر خاطرنشان ساخت با توجه به وضعیت همه‌گیری کرونا در اوکراین، جلسات هفته گذشته هیأت دولت نیز به صورت ارتباط از راه دور برگزار شد.

بانکداران اوکراینی کاهش نرخ بهره محاسباتی بانک مرکزی را محتمل نمی‌دانند

بانکداران اوکراینی احتمال نمی‌دهند که بانک مرکزی اوکراین نرخ بهره محاسباتی را بار دیگر کاهش دهد. تحلیلگران گروه بانکی آمریکایی جی پی مورگان پیش‌بینی کرده‌اند: بانک مرکزی دیگر نرخ این بهره را کاهش ندهد. بانک مرکزی نیز در آخرین پیش‌بینی‌های خود حفظ نرخ بهره محاسباتی در سطح 6 درصد را محتمل‌ترین سناریو اعلام کرد. یکی از مدیران اجرایی اتحادیه مستقل بانک‌های اوکراینی در این رابطه گفت: ما حتی انتظار داریم که در یک دوره بلندمدت نرخ بهره محاسباتی در سال آینده افزایش یابد. بانک مرکزی نیز سناریوی نرخ 7.5 درصد را برای سال آینده پیش‌بینی کرده است. علاوه بر این کارشناسان تأکید دارند که با توجه به حوادث هفته‌های اخیر و احتمال ناچیز دریافت قسمت دوم وام از صندوق بین‌المللی پول، کاهش نرخ بهره محاسباتی در راستای منافع بانک مرکزی اوکراین نخواهد بود. ماریا رپکو معاون مرکز سیاست‌های راهبرد اقتصادی در این باره گفت: این بدان معناست که به احتمال بسیار، نرخ بهره محاسباتی با توجه به تهدیدات کنونی حداقل در سطح حاضر باقی خواهند ماند. از طرف دیگر به اعتقاد تحلیلگران جی پی مورگان تورم اقتصادی در اوکراین تا پایان سال جاری کمتر از سطح مطلوب بانک مرکزی – 5 تا 5.5 درصد – خواهد بود اما تورم 3.5 درصدی تا حد زیادی خوشبینانه است. ایگور تیخانوف رئیس هیأت مدیره کردیت وست بانک تأکید دارد: بانک مرکزی پیش‌بینی می‌کند که شاخص رشد تورم کمتر از تورم هدف اما در حدود 4 درصد باشد.

فایناشنال تایمز: رأی دادگاه قانون اساسی برای تخریب روابط اوکراین و صندوق بین‌المللی پول است

نشریه فایناشنال تایمز با انتشار مقاله ای درباره رأی جنجالی اخیر دادگاه قانون اساسی اوکراین نوشت: این رأی مبنی بر ابطال قوانین مربوط به اظهارنامه‌های مالیاتی الکترونی با هدف تخریب مناسبات میان اوکراین و صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا صادر شده است. این نشریه تأکید کرد: رأی مذکور مشکلات حقوقی بسیاری برای اوکراین ایجاد خواهد کرد. در بخشی از مقاله آمده است: رأی مذکور برای تخریب روابط اوکراین با حامیان جهانی این کشور است که با ارائه حمایت‌های مالی چند میلیارد دلاری از اوکراین پس از حمله روسیه به کریمه و جنگ‌های جدایی‌طلبانی در دانباس، در مقابل روسیه از اوکراین پشتیبانی کرده‌اند. صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا در ماه‌های گذشته ارائه وام و حمایت مالی به اوکراین را به دلیل مشکلات حقوقی ایجاد شده برای مقامات نهادهای ضد فساد اداری و در کل برای نهادهای مذکور متوقف کرده‌اند. دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در اوکراین اخیرا اعلام داشته بود که رأی دادگاه قانون اساسی در خصوص قوانین ضد فساد مالی در خصوص اجرای تعهدات بین‌المللی اوکراین شک و تردید ایجاد می‌کند.

میزان انتقالات و حواله‌های شخصی کارگران مهاجر به اوکراین افزایش یافت

میزان وجوه انتقال یافته یا حواله شده توسط کاگران مهاجر اوکراینی به اوکراین در ماه سپتامبر سال جاری به رقم یک میلیارد و 98 میلیون دلار رسید که حاکی از افزایش 58 میلیون دلاری یا 5.6 درصدی نسبت به انتقالات ارزی شخصی در سپتامبر سال گذشته می‌باشد. میزان انتقالات و حواله‌های ارزی مهاجرین کاری در سپتامبر سال گذشته برابر یک میلیارد  و 40 میلیون دلار اعلام شده بود. در مجموع در دوره زمانی ژانویه – سپتامبر سال جاری حجم کل انتقالات ارزی کاگران مهاجر، بالغ بر 8 میلیارد و 481 میلیون دلار بوده است که 2.5 درصد یا 220 میلیون دلار کمتر از  9 ماه نخست سال گذشته (8 میلیارد و 701 میلیون دلار) می‌باشد.

بانک مرکزی خبر از افزایش احتمالی نرخ بهره محاسباتی در سال آینده داد

بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: به احتمال بسیار در نتیجه فشارهای تورمی، نرخ بهره محاسباتی را در سال آینده در سطح 7.5 درصد تعیین خواهد کرد. در گزارش بانک مرکزی آمده است: فشارهای مالیاتی که معلول افزایش دستمزدها، رشد مجدد تقاضا و کاهش ارزش گریونا می‌باشد مانع کاهش بیشتر نرخ بهره محاسباتی می‌باشد و این بهره در سال آینده نه تنها کاهش نخواهد یافت بلکه تا 7.5 درصد نیز رشد خواهد کرد.

بانک مرکزی در هفته گذشته 147.5 میلیون دلار ارز به بازار ارائه کرد

بانک مرکزی اوکراین در روزهای 26 لغایت 30 اکتبر سال جاری 147.5 میلیون دلار ارز در بازار بین بانکی فروخت. این در حالی است که بانک مرکزی در هفته پیش از آن، از مداخله در بازار بین بانکی و فروش ارز برای حفظ ارزش گریونا خودداری کرده بود. بر اساس اطلاعات مندرج در سایت بانک مرکزی، 47.5 میلیون دلار از این مبلغ بر اساس بهترین قیمت عرضه فروخته شد و 100 میلیون دلار دیگر در چارچوب تزریق ارز بر اساس نظام تک نرخی به بازار ارائه شد. با احتساب این عملیات در هفته گذشته، بانک مرکزی اوکراین در مجموع از آغاز سال 4 میلیارد و 509 میلیون دلار ارز برای ذخایر خود خریداری و 3 میلیارد و 732 میلیارد دلار در مراحل مختلف در بازار بین بانکی و داخلی فروخته است. بانک مرکزی تنها در ماه مارس برای حمایت از گریونا 2.2 میلیارد دلار ارز به بازار عرضه نمود.

بانک مرکزی بخش کشاورزی را در سقوط تولید مقصر دانست

بانک مرکزی اوکراین گزارش داد: در سپتامبر سال جاری شاخص‌های تولیدی در بخش‌های اساسی اقتصادی به میزان قابل توجهی کاهش یافت. کارشناسان معتقدند: سقوط تولید 4 برابر شده و مطابق با آمار ارائه شده بدترین شاخص‌ها در بخش کشاورزی ثبت شده‌اند. میزان افت تولید بر اساس شاخص تولید، در حوزه‌های اساسی در ماه سپتامبر نسبت به سپتامبر سال گذشته 6.8 درصد بود که در مقایسه با ماه آگوست 4.3 برابر شده است. کاهش تولید در ماه آگوست در مقیاس سالانه معادل 1.6 درصد محاسبه شده است. بیشترین کاهش تولید در بخش کشاورزی و به دلیل تأخیر در برداشت ذرت ثبت شد. به طور معمول بخش اعظم محصول ذرت در اوکراین در ماه سپتامبر برداشت می‌شود که در سال جاری به دلیل کاهش بارندگی و عامل آب و هوایی با تأخیر صورت گرفت.

برداشت 53 میلیون تن غلات در اوکراین

وزارت توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اوکراین اعلام کرد: کشاورزان اوکراینی تا تاریخ 2 نوامبر از 21.8 میلیون هکتار اراضی کشاورزی خود نزدیک به 70.5 میلیون تن محصول برداشت کرده‌اند که از این میزان 53.5 میلیون تن غله و حبوبات از اراضی به مساحت 13.5 میلیون هکتار بوده است. بدین ترتیب تاکنون عملیات برداشت از 88 درصد اراضی تحت کشت غلات و حبوبات انجام شده است. لازم به توضیح است که 17.5 میلیون تن ذرت از 3.6 میلیون هکتار اراضی کشاروزی برداشت شده است که 66 درصد کل اراضی تحت کشت این محصول را شامل می‌شود. هم‌چنین 12.1 میلیون تن دانه آفتابگردان جمع‌آوری شده که 95 درصد برنامه برداشت از 6.06 میلیون هکتار اراضی تحت کشور آفتابگردان می‌باشد. میزان برداشت چغندر قند نیز معادل 5.1 میلیون تن از 124 هزار هکتار مزارع کشاورزی گزارش شده است که 57 درصد کل اراضی تحت کشت چغندر را تشکیل می‌دهد.

وزارت دارایی نرخ بهره اوراق قرضه داخلی را افزایش می‌دهد

وزارت دارایی یک بار دیگر عرضه اوراق قرضه داخلی دولتی را برگزار نمود که در نتیجه آن توانست یک میلیارد و 960 میلیون گریونا اوراق قرضه دولتی به فروش برساند. دلیل علاقمندی فعالان و خریداران اوراق قرضه مذکور، افزایش نرخ بهره اوراق اخیر نسبت به گذشته بود. نرخ بهره اوراق در 4 ماه از 7.3 به 7.5 افزایش یافته است که منجر به افزایش تقاضا گردید.

کمیسیون ملی موازین انرژی تعرفه انتقال برق را افزایش داد

کمیسیون ملی موازین انرژی و خدمات تأسیسات شهری با تصویب مصوبه‌ای تعرفه انتقال برق از اول دسامبر سال جاری را از 240.23 گریونا به 312.76 گریونا برای انتقال هر یک مگاوات ساعت افزایش داد. بدین ترتیب تعرفه انتقال برق 30 درصد گرانتر خواهد شد. لازم به ذکر است که کمپانی اوکرانرگو اپراتور سامانه واحد شبکه انرژی اوکراین پیشنهاد کرده بود که تعرفه مذکور از تاریخ 1 نوامبر 2.7 برابر افزایش یابد و به 640.48 گریونا برای انتقال هر مگاواست ساعت برق برسد اما کمیسیون تنها با افزایش 30 درصدی این تعرفه موافقت نمود. 

شورای عالی لایحه بودجه سال آینده را در شور اول تصویب نمود

شورای عالی اوکراین در تاریخ 5 نوامبر لایحه بودجه سال آینده را با 275 رای موافق و 41 رأی مخالف در شور نخست به تصویب رسید. لایحه بودجه سال آینده در تاریخ 14 سپتامبر توسط هیات دولت تأیید و ارائه شده بود. در لایحه مذکور کسری بودجه در سطح 6 درصد تولید ناخالص داخلی در نظر گرفته شده است. درآمدها در لایحه بودجه 1 هزار و 71.1 میلیارد گریونا و هزینه‌ها برابر 1 هزار و 350 میلیارد گریونا در نظر گرفته شده است. کسری بودجه نیز برابر 270 میلیارد گریونا محاسبه شده است.

محصول دانه‌های روغنی در سال جاری 20 درصد کاهش داشت

تحلیلگران موسسه ProAgro Group اعلام کردند: بر اساس ارزیابی‌های آنها محصول دانه‌های روغنی در سال جاری حداقل 5 درصد یا یک میلیون تن از پیش‌بینی‌های پیشین آنها کمتر خواهد بود. بر اساس پیش‌بینی جدید، در سال جاری 18.95 میلیون تن دانه‌های روغنی برداشت خواهد شد در حالی که بر اساس پیش‌بینی قبلی این میزان 19.92 میلیون تن بود. کارشناسان پیش‌بینی کردند در سال جاری تنها 13.3 میلیون تن آفتابگردان برداشت خواهد شد که نسبت به سال تجاری گذشته 20.8 درصد کمتر خواهد بود.

رئیس مجتمع آنتونوف استعفا داد

الکساندر لوس 42 ساله رئیس مجتمع هواپیماسازی آنتونوف بنا به میل شخصی از این مقام استعفا داد. لوس در ژانویه سال جاری به این مقام منصوب شده بود. وی تا پیش از این معاون رئیس این مجتمع بود که مسئولیت بخش طراحی را به عهده داشت. لوس دارای 18 سال سابقه کاری در مجتمع هواپیماسازی آنتونوف بود و کار خود را به عنوان یک مهندس ساده در این مجتمع آغاز کرده بود.

اخبار اقتصادی روابط خارجی

کارشناسان: محصول ذرت سال جاری  برابر 33.8 میلیون تن خواهد بود

تحلیلگران پرتال اگروبیزینس برآورد کرده‌اند در سال کشاورزی جاری سطح زیر کشت ذرت 9 درصد افزایش یافته و به 5.5 میلیون هکتار رسید که بی‌سابقه بوده است. این کارشناسان انتظار دارند که هر هکتار مرزعه ذرت 6.6 تن محصول دهد که در صورت تحقق، 8 درصد کمتر از سال گذشته خواهد بود. کارشناسان اعلام کردند: دلیل اصلی کاهش محصول ذرت خشکسالی و عدم بارندگی به اندازه کافی در آگوست سال جاری بوده است که سبب رشد ناقص این محصول و تأخیر در زمان برداشت شده است. لازم به ذکر است که در سال گذشته از هر هکتار مزرعه ذرت 7.19 تن محصول برداشت شد. با توجه به پیش‌بینی فوق، تحلیلگران اعتقاد دارند که صادرات ذرت در سال تجاری جاری (21-2020) به 28 میلیون تن برسد که سه درصد کمتر از صادرات در سال تجاری گذشته می‌باشد.

تأکید شمیگال ( نخست وزیر ) بر علاقمندی اوکراین برای گسترش همکاری‌ها با بانک سرمایه‌گذاری اروپا

اوکراین علاقمند به گسترش همکاری‌ها با بانک سرمایه‌گذاری اروپا به خصوص در زمینه تأمین سرمایه برای بخش‌های حمل و نقل، انرژی و زیرساخت‌های شهری می‌باشد. دنیس شمیگال نخست‌وزیر اوکراین ضمن اعلام این موضوع در ملاقات با ژاک اریک د زاگون رئیس نمایندگی بانک سرمایه‌گذاری اروپا در اوکراین، یادآور شد: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، یک هیأت دولتی در اوایل دسامبر عازم بروکسل و لوکزامبورگ خواهد شد و در این سفر شورای عضویت وابسته اوکراین و اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد. وی گفت: مقرر است در جریان این سفر جلساتی با مقامات ارشد اتحادیه اروپا نیز برگزار و هم‌چنین دیدارهایی با مقامات بانک سرمایه‌گذاری اروپا و بانک بازسازی و توسعه اروپا انجام شود. شمیگال افزود: من امیدوارم که بتوانیم یک بسته پیشنهادی سرمایه‌گذاری که در جریان این سفر به طور رسمی امضا شود؛ تهیه کنیم. وی هم‌چنین ابراز امیدواری کرد: پروژه‌های پیش‌بینی شده در توافقنامه‌های امضا شده در جریان 22امین اجلاس اوکراین و اتحادیه اروپا در 6 اکتبر 2020، سریعتر اجرا شوند.

موتور سیچ 930 میلیون سود خالص تحصیل کرد

شرکت موتورسیچ که تولیدکننده موتورهای هواپیما و بالگرد و هم‌چنین دیگر محصولات صنعتی می‌باشد در 9 ماه نخست سال جاری 930.15 میلیون گریونا سود خالص کسب کرد. این موسسه در 9 ماه نخست سال گذشته 532.72 میلیون دلار متضرر شده بود. مطابق با گزارش مالی اولیه موتورسیچ، که در سامانه اطلاعاتی علنی کمیسیون اوراق بهادار و بازارهای بورس اوکراین منتشر شده است، درآمد خالص این شرکت در 9 ماه نخست سال با 20.2 درصد افزایش به رقم 7 میلیارد و 679.5 میلیون گریونا رسیده است. سود ناخالص این کمپانی نیز با 56 درصد رشد و 3 میلیارد و 195.6 میلیون گریونا گزارش شده است.

بانک مرکزی: صادرات اوکراین در دوران قرنطینه پایداری خوبی از خود نشان داد

بانک مرکزی اوکراین با انتشار گزارشی اعلام کرد: صادرات در سال جاری و در جریان بحران همه‌گیری بیماری کرونا بر خلاف وضعیت در بحران‌های پیشین، پایداری و ثبات کافی از خود نشان داده است. البته سهم قابل توجه صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی که تقاضا برای آن حتی در زمان بحران نیز پایدار و ثابت می‌باشد در این امر بسیار موثر بوده است. تقویت مناسبات تجاری با چین نیز در افزایش صادرات اوکراین در سال جاری بسیار تأثیرگذار بوده است و چین برای نخستین بار به دومین شریک تجاری اوکراین پس از اتحادیه اروپا تبدیل شد. صادرکنندگان اوکراینی با واکنش سریع و مناسب گرایش خود را به بازار چین تغییر دادند و در نتیجه کاهش صادرات به بازارهای دیگر را جبران نمودند. بانک مرکزی تأکید کرد: علی‌رغم بهبود ثبات صادرات اوکراین، رقابت کالای صادراتی به خصوص در حوزه کالاهای دارای فن‌آوری بالا باید افزایش یابد.

کاهش تولید ناخالص داخلی کمتر از انتظارات بانک مرکزی بوده است

بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: تولید ناخالص داخلی اوکراین در سه ماهه سوم در مقایسه با دوره زمانی مشابه سال گذشته، تنها 6.2 درصد کاهش داشته در حالی که پیش‌بینی می‌شد این کاهش در حد 7.4 درصد باشد. در این گزارش تأکید شده است که لغو محدودیت‌های اعمال شده در چارچوب قرنطینه که از اواخر ماه می اعمال شده بود و در مقابل، اجرای طرح قرنطینه سازگار، منجر به بهبود فعالیت‌های اقتصادی گشت. به طور خاص فعالیت‌های کافه‌ها و رستوران‌ها از سر گرفته شد و میزان حمل و نقل عمومی افزایش یافت، سفرهای هوایی مجددا آغاز شدند و شاخص ماهانه امیدواری تجاری شرکت‌ها بهبود یافت. از طرف دیگر بانک مرکزی در گزارش خود آورده: کاهش تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم حدود 11.4 درصد بود، در حالی که پیش از این، میزان سقوط این شاخص برای دوره زمانی مذکور 11 درصد پیش‌بینی شده بود. بانک مرکزی اعلام افزود: تولید ناخالص داخلی در سال جاری 6 درصد کمتر خواهد شد اما در سال آینده 4 درصد رشد را ثبت خواهد کرد. این بانک تأکید کرده است که تمامی ‌برآوردها و پیش‌بینی‌ها با فرض همکاری مستمر و مفید با صندوق بین‌المللی پول و عدم اعمال قرنطینه شدید در اوکراین و جهان انجام شده‌اند.

ترانزیت 40 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی روسیه از طریق اوکراین در 10 ماه گذشته

میزان انتقال گاز طبیعی از روسیه از طریق اوکراین در دوره زمانی ژانویه – اکتبر سال جاری 45 میلیارد متر مکعب ثبت شده است. سرگئی ماکوگون مدیر شرکت اپراتور سامانه انتقال گاز اوکراین ضمن اعلام این مطلب، گفت: این میزان ترانزیت، در مقایسه با سال گذشته 28.3 میلیارد متر مکعب یا 38.6 درصد کمتر می‌باشد. وی افزود: بر اساس محاسبات، میزان ترانزیت گاز از روسیه از طریق خطوط لوله اوکراین تا پایان سال جاری به 55 تا 56 میلیارد متر مکعب خواهد رسید. یادآور می‌شود که قرارداد ترانزیت گاز از طریق اوکراین در تاریخ 30 دسامبر 2019 میان شرکت اپراتور سامانه انتقال گاز اوکراین و کمپانی روسی گازپروم منعقد شد. بر اساس این قرارداد حداقل 65 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی می‌بایست در سال جاری و در سال‌های 24-2021 باید برابر 40 میلیارد متر مکعب در سال گاز روسیه از طریق اوکراین منتقل شود و در صورتی که حجم گاز انتقالی کمتر از اندازه درج شده در قرارداد باشد، گازپروم باید در هر صورت بابت حجم تعیین شده برای انتقال، هزینه پرداخت کند. هر چند مفاد این قرارداد منتشر نشده اما هزینه انتقال هر یک هزار متر مکعب گاز روسیه از طریق اوکراین برابر 2.66 درصد به ازای هر یک صد کیلومتر ترانزیت محاسبه می‌شود.

کوبولیف: گازپروم قصد دارد ترانزیت گاز از طریق اوکراین را افزایش دهد

آندری کوبولیف، رئیس شرکت دولتی «نفت و گاز اوکراین» اعلام کرد: شرکت گازپروم روسیه از همتای اوکراینی در مورد ظرفیت اضافی برای انتقال گاز طبیعی به اروپا استعلام کرده است. کوبولیف گفت: گازپروم در تلاش است تا خود را در برابر احتمال شکست پروژه «جریان شمالی 2» بیمه کند. وی افزود: گازپروم به دلیل عدم پیشرفت در احداث خط لوله انتقال گاز جریان شمالی 2 و به خصوص پس از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه این خط لوله، تلاش می‌کند تا خود را در مقابل تبعات آن بیمه کند و بر همین اساس قصد دارد تا برای ترانزیت گاز از طریق اوکراین در سال آینده ظرفیت‌های بیشتری سفارش دهد. وی به رقم دقیقی در این خصوص اشاره نکرد.

استفانیشینا: لایحه تولید بومی صنعت یک گام به عقب در روابط با اتحادیه اروپا می‌باشد

اولگا استفانیشینا، معاون نخست‌وزیر در امور همگرایی اروپایی اوکراین اعلام کرد: لایحه محلی‌سازی و تولید بومی در صنعت ماشین‌سازی در مناقصه‌های دولتی توافقات کسب شده با اتحادیه اروپا درباره حضور در بازار مناقصه‌های دولتی کشورهای عضو این اتحادیه را یک سال به عقب بازگرداند. وی گفت: این اطلاعات رسمی می‌باشد و در حال حاضر ما که یک سال برای مذاکرات و کسب توافق در اکتبر سال جاری صرف کرده بودیم، باید یک سال دیگر برای تمدید این توافقها و مذاکرات و مشاوره‌ها وقت بگذاریم. لازم به ذکر است پیش از این دمیتری کیسیلفسکی معاون کمیته توسعه اقتصادی شورای عالی اعلام کرده بود: اعمال مقررات و مفاد قانون بومی‌سازی محصولات صنایع ماشین‌سازی که در لایحه مذکور تعریف شده‌اند از اوایل سال آینده امکان‌پذیر خواهد بود. یادآور می‌شود که شورای عالی اوکراین در ماه آگوست پیش‌نویس قانون تغییر در قوانین «مناقصه‌های دولتی» با هدف ایجاد زمینه و پیش شرط‌های لازم برای توسعه پایدار و نوسازی صنایع داخلی را با 248 رأی موافق تصویب کرد. اتحادیه اروپا در همان زمان در مورد عواقب منفی اعمال قانون بومی‌سازی در اوکراین در مناقصه‌های دولتی در حوزه صنعت ماشین‌سازی هشدار داده بود.

نمایندگان شورای عالی «وام لهستانی» را تصویب کردند

شورای عالی اوکراین لایحه به اصطلاح «وام لهستانی» را در شور نخست به تصویب رساند. بر اساس توافقنامه لهستان، 100 میلیون یورو برای تعمیرات راه‌ها و پاسگاه‌های مرزبانی و گمرکی در استان‌های لوویف و وولین تأمین خواهد نمود. این توافقنامه در سال 2015 به امضا رسیده است. مطابق با لایحه مذکور مجریان عملیات عمرانی و تأمین‌کنندگان مصالح و خدمات از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف خواهند شد. 68 میلیون یورو برای تعمیر جاده‌های منتهی به مرزهای مشترک، 25 میلیون یورو برای پاسگاه‌های مرزبانی و گمرکی و 7 میلیون یورو برای تعمیر ساختمان‌های مرزبانی و بازسازی زیرساخت‌های مرزی یا نزدیک به مرز هزینه خواهد شد. به دلیل عدم تصویب معافیت از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، اجرای این توافقنامه تا کنون به تأخیر افتاده است.

تلاش برای دریافت 513 میلیون یورو از بانک بازسازی و توسعه اروپا برای دو پروژه جدید

سرگئی مارچنکو وزیر دارایی اوکراین در تاریخ 3 نوامبر با ماتئو پاترونه مدیر بانک بازسازی و توسعه اروپا در کشورهای اروپای شرقی و قفقاز ملاقات نمود. در این ملاقات وضعیت جاری اجرای طرح‌های مورد حمایت مالی بانک مذکور در اوکراین و دورنمای همکاری‌های آتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مارچنکو اعلام کرد: علی‌رغم بحران شیوع کرونا، همکاری‌های ما با بانک بازسازی و توسعه اروپا در سال جاری بسیار موفقیت‌آمیز بوده و این بانک فعالانه از اجرای طرح‌های توسعه سرمایه‌گذاری در بخش‌های دولتی و خصوصی اوکراین حمایت کرده است. ما انتظار داریم که تا پایان سال بسته پروژه‌ها در بخش دولتی با دو طرح تازه طرح توسعه اداره پست اوکراین در بخش ترابری و شعب روستایی و طرح توسعه شبکه حمل و نقل فرااروپایی تکمیل شود که در مجموع امکان جذب 513 میلیون یورو به اقتصاد اوکراین را فراهم می‌آورد.  

صادرات ذرت از اوکراین همچنان ادامه داد

صادرات غله از اوکراین از آغاز سال تجاری جاری تا کنون به 16.85 میلیون تن رسیده است که 14 درصد کمتر از شاخص‌های سال گذشته می‌باشد. در سال گذشته در همین مدت 19.64 میلیون تن غله صادر شده بود. بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان دولتی مالی کشور، از آغاز فصل تا کنون 10.75 میلیون تن گندم صادر شده که حاکی از کاهش 8 درصدی نسبت به سال گذشته می‌باشد. میزان صادرات جو به بازارهای خارجی برابر 3.4 میلیون تن اعلام شده است که 1 درصد بیشتر شده است. در همین مدت 2.65 میلیون تن ذرت به خارج صادر گشته است که چهل درصد از میزان صادرات در مدت مشابه در سال گذشته کمتر می‌باشد.

کارشناس بانکی در خصوص وضعیت گریونا پس از انتخابات آمریکا

سرگئی فورسا بانکدار و سرمایه‌گذار اوکراینی اعتقاد دارد که انتخابات در آمریکا تأثیر قابل توجهی بر روی ارزش دلار نخواهد داشت اما گریونا بنا به دلایل داخلی اوکراین در مقابل آن تضعیف خواهد شد. وی اظهار داشت: قطعا نتایج انتخابات آمریکا بر روی ارزش دلار تأثیر چشمگیری نخواهد داشت، اما هنگامی‌ که ما در مورد ارزش گریونا صحبت می‌کنیم دیگر موضوع تضعیف یا تقویت دلار در میان نیست زیرا این در وهله نخست به معنی رشد یا کاهش ارزش گریونا در مقابل دیگر ارزها می‌باشد، بنابراین انتخابات آمریکا بر روی گریونا بی‌تأثیر نخواهد بود. وی ابراز افزود: گریونا در حال حاضر تحت فشار می‌باشد و بخش بزرگی از این فشار روانی است که ناشی از پیش‌بینی‌های منفی درمورد احتمال عدم همکاری با صندوق بین‌المللی پول است؛ بنابراین این گریوناست که در حال تضعیف است و به کاهش ارزش خود ادامه خواهد داد. فورسا در مورد احتمال دریافت قسمت بعدی وام صندوق بین‌المللی پول گفت: صحبت از مورد سوال بودن ارائه این قسمت از وام نیست، زیرا قسمت دوم وام اصلا پرداخت نخواهد شد، البته هنوز هیچ کس به طور رسمی این موضوع را اعلام نکرده اما این قسمت از وام پرداخت نخواهد شد، در واقع عدم همکاری با صندوق بین‌المللی پول گریونا را تحت فشار قرار داده است زیرا مردم می‌بینند که شرکای غربی از ما حمایت مالی نخواهند کرد و تنها راه تأمین کسری بودجه چاپ پول است. ما تقریبا تمامی اصلاحات اساسی که انجام شده بود را نابود ساختیم، اصلاحات در بانک مرکزی، اصلاحات ضد فساد اداری و غیره، و در حال حاضر زمانی برای احیای اعتماد وجود ندارد و همکاری‌ها با صندوق بین‌المللی پول متوقف گشته است.

واردات سوخت هواپیما یک سوم تقلیل یافته است

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط گروه مشاوره‌ای «آ-95» واردات سوخت هواپیما به اوکراین در 10 ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 34.4 درصد کاهش داشته است. بر اساس اطلاعات این موسسه تا اکتبر سال جاری 20.6 هزار تن بنزین هواپیما وارد شده است.

وزارت توسعه اقتصادی پیش‌بینی خود در خصوص قیمت غله و حبوبات را اعلام داشت

کشاورزان سال تجاری 2020-2021 را با رشد قیمت‌ها در بازارهای خارجی آغاز کردند. وزارت توسعه اقتصادی اعلام کرد: میانگین قیمت غله در سال جاری در بازارهای خارجی به طور متوسط 8 دلار در هر تن افزایش یافت. قیمت برخی از محصولات کشاورزی اساسی در مقایسه با سال گذشته 47 دلار در تن گرانتر شده و هر تن سویا در سال تجاری جاری نسبت به سال گذشته 90 دلار افزایش قیمت داشته است. این وزارتخانه هم‌چنین اعلام کرد: یک روند نزولی در اواخر سپتامبر و اوایل اکتبر مشاهده شد. در بازار داخلی اوکراین قیمت غلات 54 تا 58 درصد رشد داشته‌اند و قیمت ذرت نسبت به سال گذشته 78 درصد گرانتر شده است.

توضیح شمیگال در خصوص تبعات رأی دادگاه قانون اساسی بر ارائه وام از صندوق بین‌المللی پول

دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین اعتقاد دارد که تصمیمات و احکام اخیر دادگاه قانون اساسی اوکراین بر روی همکاری با صندوق بین‌المللی پول تأثیر نخواهد داشت. شمیگال اظهار داشت: هیچ تأثیری نخواهد داشت زیرا اوکراین به طور مشخص مقاصد و نیات اروپایی خود را اظهار داشته، نشان می‌دهد و اصلاحات ضد فساد اداری را فعالانه ادامه می‌دهد؛ اصلاحاتی که در تعهدات بین‌المللی ما تعریف شده و هدف هستند را اجرا می‌نماید.

زلنسکی خبر از تنظیم اصول اقتصادی اوکراین داد

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد: بر اساس نتایج ممیزی و حسابرسی دولت، محورهای اصلی توسعه اقتصادی اوکراین برای دوره زمانی تا سال 2030 توسط هیأت دولت تنظیم خواهد گشت و پس از آن بر اساس برنامه‌ها سیاست‌های راهبردی ملی اقتصادی اوکراین چیده خواهد شد. وی گفت: حسابرسی مذکور در نهایت تحلیل آن ایده‌هایی است که باعث هراس ما می‌باشند و حرکت ما را مهار کرده‌اند، باید به پیش حرکت کرد، این ایده‌ها باید در گذشته باقی بمانند، دولت بر اساس نتایج این حسابرسی محورهای توسعه اقتصادی اوکراین برای دوره زمانی تا سال 2030 را تنظیم خواهد کرد. وی افزود: ما انتظار داریم که بر اساس این حسابرسی و محورهای تعیین شده، سیاست‌های راهبردی ملی اقتصادی تا سال 2030 تنظیم گردد. دولت هم اکنون کار فعالانه بر این این موضوع را با استفاده از کارشناسان و نمایندگان بخش خصوصی و تحلیلگران بین‌المللی و دانشمندان آغاز کرده است. وی تأکید نمود: سیاست‌های راهبردی مذکور نباید به عنوان یک اعلامیه تلقی شوند که برای اجرا الزامی نخواهند بود، بلکه آنها برنامه و نقشه راه برای تمامی‌ شاخه‌های حکومتی اوکراین خواهند بود. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما