معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۲۵

اخبار اقتصادی حوزه آسیای غربی( هفته دوم آبان ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه آسیای غربی در هفته دوم آبان ماه 1399 که در رسانه‌های این کشورها منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 افغانستان

سمینار تجاری افغانستان-پاکستان در اسلام‌آباد آغاز شد

به نقل از رادیو پاکستان، سمینار تجاری افغانستان و پاکستان در روز دوشنبه ۵ عقرب برای دو روز در اسلام‌آباد برگزار می‌گردد. بر اساس این گزارش، نمایندگان پارلمان، جوامع تجاری دو کشور و وزارتخانه‌های مربوطه در مورد راه‌ها و روش‌هایی برای گشودن برنامه‌های جدید همکاری و تقویت تجارت بین اسلام‌آباد و کابل نیز گفت‌وگو و رایزنی خواهند کرد. این سیمینار همچنان روی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و سکتور تولیدات، زراعت، غذا، مالداری و معادن تمرکز دارد. گفتنی است که برگزاری چنین سیمینارهایی برای تقویت اتصال منطقه‌ای و ایجاد فضای توسعه و رفاه بسیار با اهمیت خوانده شده است.

عواید افغانستان در مقایسه با سال گذشته، ۱۲ درصد کاهش یافته است

وزارت مالیه افغانستان می‌گوید از آغاز سال روان مالی تا کنون ۱۳۵ میلیارد و ۵۶۸ میلیون افغانی عواید جمع‌آوری شده که در مقایسه با سال گذشته ۱۲ در صد کاهش را نشان می‌دهد. شمروزخان مسجدی سخنگوی این وزارت امروز به رادیو آزادی گفت از این جمله بیش از ۵۹ میلیارد افغانی از گمرکات و بیش از ۱۰ میلیارد افغانی دیگر از مستوفقیت‌های ولایات به دست آمده است. به گفته مسجدی، نزدیک به بیست‌ونیم میلیارد افغانی از طریق منابع غیرمالیاتی و ۱۸ میلیارد افغانی از مالیه‌دهندگان بزرگ و بیش از ۱۱ میلیارد افغانی از مالیه‌دهندگان متوسط و دونیم میلیارد افغانی از مالیه‌دهندگان کوچک جمع‌آوری شده است. سخنگوی وزارت مالیه همچنین گفت که ۱۲ میلیارد و هفتصد میلیون افغانی از بخش‌های دیگر جمع‌آوری شده است. این وزارت می‌گوید به دلیل گسترش ویروس کرونا و قرنطین عواید در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است. به گفته وی سال گذشته ۱۵۵ اعشاریه ۴ میلیارد افغانی عواید جمع‌آوری شده بود. 

فروش صنایع دستی زنان در بلخ ۸۰ درصد کاهش داشته است

زنان صنعت‌کار و تجارت پیشه ولایت بلخ می‌گویند که پس از شیوع ویروس کرونا، فروشات صنایع دستی‌شان ۸۰ درصد نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته است. فوزیه رجبی، از شش سال پیش در فروشگاه رابعه بلخی مغازه دارد و لباس و بیک‌های دست‌دوزی می‌سازد و به فروش می‌گذارد. او می‌گوید که همه ساله خرید و فروش خوب بوده اما امسال پس از شیوع ویروس کرونا، دیگر فروش وجود ندارد و تمام روز چشم انتظار یک خریدار می‌نشیند و شام دوباره با دست خالی به خانه می‌رود. 

باختر؛ دومین شرکت هواپیمایی دولتی در افغانستان دوباره آغاز به کار کرد

شرکت هواپیمایی باختر که با آغاز جنگ‌های داخلی در دهه هفتاد خورشیدی از فعالیت باز مانده بود، شب گذشته با نام "باختر افغان الوتنه" از سوی محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان دوباره افتتاح شد. آقای غنی در مراسم افتتاح این شرکت گفت که احیای این شرکت به اساس ضرورت صورت گرفته و به زودی قراردادی بین نیروهای امنیتی و این شرکت برای انتقال سربازان به هدف رخصتی و تبدیلی انجام خواهد شد. او افزود که به زودی تمامی تصدی‌های دولتی به شرکت‌های دولتی به هدف به دست آوردن درآمدهای بیشتر، مبدل خواهند شد. 

افزایش حجم ترانزیت کالا میان افغانستان و ایران

رئیس اداره ترانزیت اداره ‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی که در نیمه نخست امسال نسبت به سال گذشته، ۱۷ درصد ورود کامیون‌های ترانزیتی ایران به افغانستان افزایش یافته است. به گفته او ورود کامیونهای ترانزیتی از افغانستان به ایران نیز ۳۴ درصد افزایش داشته است. حمید محمدی فاز، به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفته که طی نیمه نخست امسال ۱۰ هزار و ۵۰۶ دستگاه ناوگان ترانزیتی از مرز دوغارون کالای تجاری به افغانستان برده‌اند که در مقایسه با ۹ هزار و ۳۸ دستگاه کامیون در مدت مشابه پارسال، ۱۷ درصد افزایش داشته است. او گفته که این ترانزیت خروجی بیشتر شامل بارگیری و انتقال کالا از بنادر جنوبی ایران به افغانستان بوده است. حکمت الله قوانج، سخنگوی وزارت ترانسپورت افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که افغانستان تلاش دارد روابط خود را به کشورهای منطقه و جهان گسترش دهد و در این راستا تلاش دارد که از موقعیت استراتژیک خود استفاده کند و به کشورهای که از مسیر این کشور می‌گذرد تسهیلات لازم را ایجاد کند. 

برداشت حدود ۲۷۵ هزار تن انار در سراسر افغانستان  در سال جاری

وزارت زراعت از افزایش ۱۰ درصدی میزان برداشت انار در کل کشور خبر می‌دهد و می‌گوید که امسال ۲۷۵ هزار تُن انار برداشت شده است. وزارت زراعت گفته که سال گذشته نزدیک به ۲۵۰ هزار تُن انار در کشور تولید شده بود. بیشترین حاصلات انار از ولایات قندهار، فراه، بلخ و کاپیسا می‌باشد. 80 درصد محصولات انار افغانستان از قندهار به دست می‌آید و بلخ و کاپیسا در رده‌های بعدی قرار دارند. 

پاکستان

تاجران پاکستانی کالاهای فرانسوی را تحریم کردند

به گزارش اکسپرس، شرجیل میر رئیس انجمن مرکزی بازرگانان پاکستان، از تحریم کالاهای فرانسوی در پی حمایت رئیس جمهور و دولت فرانسه از انتشار کاریکاتورهای اهانت آمیز به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) خبر داد. شرجیل میل گفت: دولت و شهروندان فرانسه همیشه علیه دین اسلام به نفرت پراکنی پرداخته اند. وی افزود: تاجران در سراسر کشور کالاهای فرانسوی را تحریم کامل کرده و اعلام می نمایند که ما می دانیم که چگونه باید کسانی  را که به پیامبر (ص) و بزرگان دین اسلام توهین می‌کنند، ساکت نماییم. شرجیل میر گفت: ما از دولت می خواهیم روابط دیپلماتیک خود را با فرانسه قطع کند و از ورود محصولات آن به کشور جلوگیری نماید. وی همچنین از برگزاری تجمع اعتراض آمیز در 29 اکتبر (8 آبان ماه) در میدان  فواره راولپندی خبر داد. 

امضای 28 تفاهم نامه در هشتمین اجلاس کمیته مشترک تجاری مرزی ایران و پاکستان

به گزارش تابناک،  ماندانا زنگنه معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان در نشست بررسی هشتمین اجلاس کمیته مشترک تجاری مرزی سیستان و بلوچستان ایران و ایالت بلوچستان پاکستان که در دفتر این معاونت برگزار شد، اظهار داشت: تجارت مرزی میان دو کشور ایران و پاکستان اهمیت بالایی دارد و در این میان استان سیستان و بلوچستان ایران و ایالت بلوچستان پاکستان به دلیل آنکه تنها استان‌های هم مرز دو کشور هستند در توسعه این صادرات نقش اصلی را ایفا می‌کنند. وی بیان کرد: به همین دلیل برای بررسی و برطرف کردن مشکلات تجار و تسریع در مبادلات مرزی میان دو کشور کمیته مشترک تجاری مرزی میان سیستان و بلوچستان ایران و ایالت بلوچستان پاکستان تشکیل شده و این کمیته هشتمین نشست خود را هم با هدف توسعه و بهبود روابط تجاری، بازرگانی و اقتصادی دو جانبه برای توسعه تجارت بین دو کشور به ویژه در مرز‌های مشترک میان دو استان به میزبانی کویته پاکستان برگزار کرد و در نهایت پس از سه مذاکره فشرده با امضای تفاهم نامه ۲۸ بندی کار خود را به پایان رساند.

تاکید سوریه و پاکستان بر توسعه روابط دوجانبه

به گزارش ایرنا، روز دوشنبه حمود صباغ رئیس مجلس خلق سوریه در دیدار با سعید محمدخان سفیر پاکستان در دمشق، با اشاره به روابط دوستانه دو ملت سوریه و پاکستان، بر لزوم تلاش برای تقویت روابط پارلمانی با دو مجلس نمایندگان و سنای پاکستان به گونه ای که به منافع مشترک دو کشور دست یابد، تاکید کرد. صباغ ، مواضع مثبت دولت پاکستان در حمایت و همراهی سوریه در جریان بحران داخلی ۱۰ سال اخیر این کشور را ستود. سفیر پاکستان نیز در این جلسه با اشاره به روابط برجسته بین این دو کشور در مجامع بین المللی ، تأکید کرد که دولت کشورش در شرایط دشوار کنار سوریه خواهد ایستاد و با تروریسم مبارزه خواهد کرد و به توسعه روابط دو جانبه بین دو کشور ادامه خواهد داد. 

آغاز فعالیت اولین خط مترو در پاکستان

به گزارش ایسنا، اولین خط مترو پاکستان به منظور جابجایی مسافر در شهر لاهور فعالیت خود را آغاز کرد. اولین خط متروی پاکستان به طول ۲۷ کیلومتر و با بیش از ۱۲ ایستگاه، مدت زمان جابجایی در شهر پرازدحام لاهور را کاهش خواهد داد. بدین ترتیب جابجایی با اتوبوس که در مدت دو ساعت و نیم انجام می‌گرفت با مترو به ۴۵ دقیقه کاهش پیدا می‌کند. احداث مترو در شهر لاهور اعتراضاتی نیز به همراه داشته چرا که برخی منتقدان نسبت به خطرات احتمالی این پروژه برای میراث طبیعی شهر نگران هستند. گزارش‌ها حاکی است در مسیر احداث این خط مترو بیش از ۶۰۰ اصله درخت قطع شده است.

هند

ایندیا اکسپرس: بندر چابهار متاثر از تحریم‌های آمریکا نخواهد بود

روزنامه "ایندیا اکسپرس" چاپ هند روز یکشنبه پیش از سفر مقامات آمریکا به دهلی نو نوشت: واشنگتن به هند اعلام کرده که توسعه بندر چابهار متاثر از تحریم‌های ایران نخواهد بود. روزنامه ایندیا اکسپرس یکشنبه افزود:‌ پیش از نشست وزرای دفاعی و خارجی هند و آمریکا که از روز دوشنبه آغاز می‌شود، دولت ترامپ به دولت هند گفته است که توسعه بندر چابهار در ایران تحت تأثیر تحریم‌های ۱۸ بانک ایرانی قرار نخواهد گرفت. گفته می‌شود پیام استثنا قرار دادن توسعه بندر چابهار از تحریم‌ها از طریق کانال‌های دیپلماتیک توسط واشنگتن در ۱۲ اکتبر (۲۱ مهر) به دهلی نو ارسال شده است. آمریکا با تلاش برای از میان بردن دغدغه‌ها پیش از نشست وزیران دو طرف، تلاش کرده نگرانی‌های هند در مورد بندر چابهار را برطرف کند. به گزارش فرتاک نیوز، مایک پمپئو وزیر امورخارجه و مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا روز (دوشنبه) قرار است به دهلی نو سفر کنند. این پتانسیل وجود دارد که با گسترش و توسعه و تعمیق روابط بین دو کشور، ایران به جایگاه نخست تجارت خارجی هند در منطقه تبدیل شود. ایران دروازه ورود هند به آسیای مرکزی، روسیه و شرق اروپاست و با توجه به رقابت شدید این کشور با چین، منطقی نیست که هند خارج از همکاری‌های استراتژیک به رابطه با ایران فکر کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی:ورود اولین تجهیزات مدرن به بندر چابهار تا پایان سال

راستاد گفت: اولین تجهیزات مدرن توسط کشور هندوستان با هزینه‌ای بالغ بر ۸۵ میلیون دلار تا پایان سال وارد بندر چابهار می‌شود. معاون وزیر راه وشهرسازی در ادامه به توسعه بندر چابهار هم اشاره کرد و گفت:  بندر چابهار به عنوان یکی از استراتژیک ترین بنادر کشور محسوب می‌شود که ظرفیت تخلیه و بارگیری تا ۸ میلیون تن را دارد و یکی از بهترین و مدرنترین بنادر کشور به شمار می رود. راستاد اظهار کرد: امسال میزان تخلیه و بارگیری کالا در این بندر رشد ۹۰ درصدی داشته و این میزان پیشرفت در راستای توسعه فعالیت ها  در بندر چابهار است. معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه قرار داد ما با کشور هندوستان برای توسعه بندر چابهار در قالب یک قرارداد موقت بوده است افزود: قرارداد دائمی  هم در قالب BOT شروع کردیم و عمده فعالیت های کشور هندوستان در این بندر هم اپراتوری بوده به طوری که  اقدام به تأمین تجهیزات در بندر می‌کند. راستاد تصریح کرد: میزان اعتباراتی که برای این بندر باید تامین کند ۸۵ میلیون دلار است و اولین سری از تجهیزات بندر چابهار تا پایان امسال  وارد می‌شود. او افزود: خوشبختانه سازمان بنادراز اپراتورهای هندوستان رضایت دارد به طوری که کشور هندوستان تخفیف ۴0 درصدی برای کشتی‌های که از مبدا هندوستان به  مقصد چابهار حرکت  می‌کنند در نظر گرفته و این مزیت نقش موثری در حوزه صادرات و واردات دارد. 

شرکت‌های هندی بازار موتورسیکلت ایران را ترک کردند

  موتورسیکلت‌های ساخت هند مدت‌هاست در ایران مونتاژ می‌شود و این کشور بازار بزرگی در ایران دارد. با این وجود شرکت‌های سازنده موتور سیکلت هندی مانند باجاج تصمیم گرفته‌اند بازار ایران را ترک کنند.محمد خادم منصوری، رییس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه داران موتورسیکلت و دوچرخه به سایت بیت ران گفته است: «شرکت‌های باجاج و تی وی اس هندوستان که بخش بسیار زیادی از بازار موتورسیکلت را در اختیار دارند، به دلیل فشار سهامداران آمریکایی شان و نیز تحریم ها همکاری خود با ایران را قطع کرده‌اند.» براساس گزارش رسانه‌های ایران موتورسیکلت‌هایی مانند پالس ان اس و آر اس، ژوپیتر، ویگو، آپاچی از محصولات این شرکت هستند که قیمت آن‌ها به شدت در ایران افزایش یافته و مدل صفر کیلومتر آن‌ها نایاب شده است. 

ایالات متحده از ظهور هند به عنوان یک قدرت پیشرو منطقه ای و جهانی استقبال می‌کند

سایت هندوستان تایمز: وزارت امور خارجه آمریکا پیش از ملاقات وزیران 2 + 2 در دهلی نو اعلام کرد ، ایالات متحده از ظهور هند به عنوان یک قدرت برتر منطقه ای و جهانی استقبال می‌کند. همچنین گفته شد که ایالات متحده مشتاقانه همکاری نزدیک با هند را در دوره آینده شورای امنیت سازمان ملل از اول ژانویه 2021 شروع می‌کند. در این گزارش آمده است که پمپئو و اسپر پس از ملاقات با همتایان خود در هند، با نخست وزیر نارندرا مودی ملاقات می­کنند و با دیگر رهبران دولتی و بازرگانی در مورد راه‌های پیشبرد مشارکت استراتژیک جهانی جامع ایالات متحده و هند  ملاقات خواهند نمود.

همایش آنلاین چالش ها و فرصت های توسعه روابط بازرگانی ایران و هند

اتاق بازرگانی تهران به همراه اتاق بازرگانی و صنایع PHD هند، سفارت ایران در هند و سفارت هندوستان در ایران، یک همایش آنلاین با عنوان «توسعه روابط بازرگانی هند، چالش ها و فرصت ها» با حضور فعالان اقتصادی دو کشور برگزار می‌کند. در راستای همکاری‌های دو جانبه، دو طرف تصمیم گرفتند یک همایش در فضای مجازی به منظور ایجاد باب گفت وگو بین اعضای دو اتاق برگزار کنند تا شرایط و الزامات توسعه روابط تجاری در شرایط سخت کرونا مورد بررسی فعالان اقتصادی دو کشور قرار گیرد. فعالان اقتصادی دو کشور در حوزه‌های پزشکی، دارویی،‌ لاستیک و پلاستیک، ماشین‌آلات الکتریکی،‌ لوازم خانگی، محصولات غذایی،‌ شیمیایی، سرامیک،‌ نساجی، رنگ و رزین،‌ کاغذ و مقوا،‌ لوازم بهداشتی، خودرو و موتورسیکلت و ... در روزهای سه‌شنبه 6 آبان ماه 1399 پس از سخنرانی‌ها افتتاحیه و چهارشنبه 7 آبان ماه 1399 در این پلتفرم مجازی به گفت‌وگو می‌نشینند.

هند با بالاترین سطح ورود سرمایه‌گذاری خارجی در تاریخ روبرو شد

به نقل از راشاتودی، وزارت تجارت و صنعت هند اعلام کرد که این کشور علی‌رغم بحران کرونا در طول ۵ ماه ابتدایی سال مالی جاری (آوریل تا آگوست ۲۰۲۰) بالاترین میزان جریان ورودی سرمایه‌گذاری خارجی در تاریخ خود را دریافت کرده است. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در هند در بازه آوریل تا آگوست ۲۰۲۰ به ۳۵.۷۳ میلیارد دلار رسید که این میزان ۱۳ درصد از بازه مشابه سال گذشته بیشتر است و بالاترین میزان جریان سرمایه‌گذاری خارجی ورودی به هند در ۵ ماه اول تمام سال‌های مالی پیش از این به حساب می‌آید. دولت هند در بیانیه‌ای این رشد قابل‌توجه در سرمایه‌گذاری را ناشی از تثبیت جایگاه هند به عنوان مقصد ممتاز و ترجیح داده شده‌ای در جهان برای سرمایه‌گذاری اعلام کرد. در این بیانیه آمده است: اقدامات دولت هند برای اصلاح سیاست‌گذاری سرمایه‌گذاری خارجی‌ها، تسهیل سرمایه‌گذاری در هند و تسهیل تجارت در هند باعث شده است تا جریان ورودی سرمایه به داخل هند افزایش یابد. 

عبور آمار صادرات خودرو هند از مرز ۴.۵ میلیون دستگاه

هند به دلیل رشد سریع طبقه متوسط، در دسترس بودن نیروی انسانی آموزش دیده با هزینه‌های کمتر، مواد اولیه و امکانات اعتباری و مالی آسان و ارزان، به یک مقصد سرمایه گذاری مناسب برای تولیدکنندگان خودرو تبدیل شده است در هند خودرو به ۴ دسته تقسیم بندی می‌شود؛ وسیله‌های دارای ۲ چرخ، خودروهای سواری، خودروهای تجاری و سه چرخه‌ها. سهم بازار دوچرخ ها (موتور و دوچرخه) ۸۱ درصد، خودروهای سواری ۱۲ درصد، سه چرخه‌ها ۳ درصد و خودروهای تجاری ۳.۳ درصد است. از منظر ارزش بازار، خودروهای تجاری ۴۸ درصد ارزش بازار، خودرهای مسافری ۳۲ درصد و دوچرخ ها و سه چرخ ها ۲۰ درصد ارزش بازار را تشکیل می دهند. همچنین مجموع فروش دوچرخ ها و خودروهای سواری در سال ۱۳۹۸ برابر با ۲۰.۱ میلیون دستگاه بود. صنعت خودرو هند در دهه گذشته دارای بیشترین رشد در بین صنایع هند بوده، اما از سال ۲۰۱۱ به دلایل اقتصادی این رشد کندتر شده است. رشد عظیم صنعت خودرو هند پس از آن آغاز شد که دولت هند اجازه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را در صنعت خودرو صادر کرد و سوزوکی اولین شرکتی بود که با این برنامه دولت وارد صنعت خودرو هند شد و سرمایه‌گذاری مستقیم انجام داد. دیگر تصمیم شجاعانه دولت هند برای توسعه صنعت خودرو، لغو الزام هرگونه اخذ مجوز برای راه‌اندازی کارخانه مونتاژ و تولید خودرو بود. 

هند 270 تن مواد غذایی را به سودان، سودان جنوبی، جیبوتی و اریتره ارسال خواهد کرد

سایت هندوستان تایمز: وزارت خارجه هند روز دوشنبه اعلام کرد که این کشور 270 تن مواد غذایی را به سودان، سودان جنوبی، جیبوتی و اریتره ارسال خواهد کرد. این کشورها از فجایع طبیعی و همه گیری ویروس کرونا متاثر شده اند. براساس بیانیه منتشره از سوی وزارت خارجه هند، این کمک غذایی متشکل از 155 تن آرد گندم، 65 تن برنج و 50 تن شکر بوسیله کشتی نیروی دریایی هند آی.ان.اس. ایراوات در 24 اکتبر از مومبای ارسال شد. 

کاهش چشمگیر سهم خاورمیانه از واردات نفت هند

 به گزارش فصل اقتصاد، سهم تولیدکنندگان نفت خاورمیانه از بازار هند در ماه سپتامبر به پایین ترین میزان در چهار ماه اخیر نزول کرد و در مقابل سهم آفریقا به بالاترین حد در یک سال گذشته رسید. واردات نفت هند از عراق در ماه میلادی گذشته حدود 18 درصد در مقایسه با ماه اوت کاهش یافت که به دلیل تولید کمتر این کشور برای جبران مازاد تولیدش تحت توافق اوپک پلاس بود. مجموع واردات نفت هند در سپتامبر به 3.48 میلیون بشکه در روز بالغ شد که حدود 9 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و 12 درصد نسبت به اوت کاهش داشت. نفت آفریقا 21 درصد از واردات نفت هند در ماه میلادی گذشته را تشکیل داد که بالاترین سهم ماهانه از سپتامبر سال 2019 تاکنون بود.نرخ حمل ارزانتر و قیمت رقابتی تر نفت برنت در مقایسه با قیمت پایه دوبی، خرید نفت آفریقا را برای هند جذاب کرد.هند در سپتامبر برای نخستین بار در سه سال و نیم گذشته از کشورهای مشترک المنافع نفت خریداری نکرد. سهم نفت آمریکای لاتین هم از حدود 10 درصد در اوت به هشت درصد در سپتامبر کاهش یافت. بر اساس گزارش رویترز، واردات کمتر از خاورمیانه، سهم اوپک از واردات نفت هند در سپتامبر را کمتر کرد و به حدود 74 درصد در فاصله آوریل تا سپتامبر رساند. 

مقدار نفت خام فرآوری شده هند در بالاترین سطح ۶ ماهه

به نقل از شانا، نفت خام فرآوری شده توسط پالایشگران هندی در ماه سپتامبر به بالاترین سطح در شش ماه گذشته رسید، این مسئله نشانه دیگری است که تقاضای سوخت تضعیف شده به دلیل کاهش فعالیت های اقتصادی و حمل و نقل در پی همه گیری ویروس کرونا، در حال بهبود است. مقدار نفت خام فرآوری شده در سپتامبر نسبت به ماه پیش از آن ۱۳.۴ درصد افزایش یافت و مجموع آن به ۴ میلیون و ۳۳۰ هزار بشکه در روز (۱۷ میلیون و ۷۷۰ هزار تن) رسید. این مقدار بالاترین رقم از زمان آغاز محدودیت های اعمال شده برای مهار ویروس کرونا در هند یعنی ماه مارس بود. پالایشگاه‌ها در آن زمان ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام پالایش می‌کردند. داده‌های اولیه نشان داد که فروش گازوئیل در ماه اکتبر نخستین بار از ماه مارس تاکنون افزایش یافته و این نشان دهنده افزایش فعالیت های صنعتی در آستانه جشنواره‌های مهم هند است. داده‌ها نشان می دهد که مقدار بهره گیری پالایشگاه‌های هند از ظرفیت تولید خود در ماه سپتامبر حدود ۸۶.۲۲ درصد بوده است، در حالی که این رقم در ماه اوت ۷۶.۱۰ درصد بود. 

هند به ابوظبی چراغ سبز نشان داد

هیات دولت هند به شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) اجازه داد از ذخایر نفت استراتژیک مانگالور نفت صادر کند. به گزارش آرمان اقتصادی، این اقدام به منزله تغییر سیاست هند است و ممکن است مشارکت خارجی را افزایش دهد زیرا این کشور درصدد توسعه ظرفیت نگهداری نفت است. موافقت با صادرات نفت از سوی ادنوک منعکس کننده مدل بکار گرفته شده از سوی کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی است که به تولیدکنندگان نفت اجازه می دهند نفتی که در این کشورها ذخیره کرده اند را مجددا صادر کنند. هند تاکنون اجازه نمی داد نفت موجود در مخازن این کشور صادر شود.پراکاش جاوادکار، وزیر محیط زیست هند اظهار کرد: این اقدام تجارت را برای ادنوک تسهیل خواهد کرد. ادنوک اکنون می‌تواند با استفاده از کشتیهایی که با پرچم کشورهای دیگر تردد می‌کنند، نفت ذخیره شده در مانگالور را صادر کند. تاکنون کشتی­های هندی برای جابجایی نفت از مخازن استراتژیک مورد استفاده قرار گرفته اند. یک منبع دولتی گفت: شرکت­های هندی در صورت صادرات مجدد از سوی ادنوک، حق اعتراض دارند. 

خانوارهای چین و هند ثروتمندتر شدند

به نقل از راشاتودی، گزارش جدید بانک کِرِدیت سوئیس نشان می‌دهد که بحران کرونا باعث شده ثروت خانوارها در سراسر جهان کاهش یابد، هرچند ثروت خانوارهای چینی و هندی برخلاف روند کلی جهان افزایش یافته است. مطالعات بانک نشان می‌دهد تنها چین و هند شاهد رشد ثروت خانوارهای خود در نیمه اول 2020 بوده‌اند. ثروت خانوارهای چینی 4.4 درصد و ثروت خانوارهای هندی 1.6 درصد جهش کرده‌اند. آمریکای لاتین بدتر از هم آسیب دیده و ثروت خانوارهای آن 13 درصد سقوط کرده است. 

دولت با ورود همه به استثنای گردشگران ، به هند موافقت کرد

سایت دی وایر : دولت روز پنجشنبه تصمیم گرفت که همه انواع روادید به استثنای الکترونیکی، گردشگری و پزشکی را بلافاصله احیا کند. دولت هند استفاده را از همه این روادیدها حدود 8 ماه پیش، بدنبال شیوع ویروس کرونا و تعطیلی عمومی در این کشور، به حالت تعلیق در آورد. وزارت کشور هند همچنین اعلام نمود که همه افراد دارای کارتهای شهروند خارجی هند (OCI) و افراد هندی الاصل (PIO) می‌توانند از هند به هر منظوری به اسثتنای گردشگری دیدن کنند.

سریلانکا

سقوط ارزش اوراق بهادار سریلانکا با اقدام دستوری آمریکا

به گزارش رویترز، پس از درخواست امریکا از سریلانکا در خصوص تعیین تکلیف دولت سریلانکا مبنی بر تصمیم گرفتن بر سر انتخاب بین امریکا و چین تحت عنوان "تصمیم صعب اما ضروری" ارزش اوراق بهادار سریلانکا به شدت سقوط کرد. نگرانی از ناتوانی سریلانکا در بازپرداخت دیون سررسیده در بحبوحه کرونا موجب افت 40% ارزش اوراق بهادار شد. به استناد داده‌های Tradeweb روز جمعه اوراق دلاری 2022-2021، دچار پنج سنت افت شد. به گفته دین تامپسون، یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا، سریلانکا میان توسعه اقتصادی شفاف و پایدار یا مبهم و تبعیض آلود یکی را باید انتخاب بنماید. سریلانکا لازم است در جهت تضمین استقلال اقتصادی برای بهروزی زمانمند این تصمیم سخت ولی لازم را باید بگیرد. سخنگوی وزارت خارجه چین این اظهارات را مردود دانسته، این افکار را نشأت گرفته از ذهنیت جنگ سرد دانست. امریکا به کشور ها زور می‌گوید و در رابطه یارگیری می‌کند.

کاهش ارسال حوالجات ارزی اتباع سریلانکایی و وخامت وضعیت بازپرداخت دیون

به گزارش آیلند به استناد گزارش سه ماهه رتبه بندی فیچ وضعیت حوالجات ارزی ارسالی مهاجران شاغل در خارج از سریلانکا در سه ماهه سوم سال 2020 به رقم بهبودی نسبی وضعیت رو به وخامت نهاده است. در نیمه دوم سال 2020، ارسال حوالجات 12% کاهش پیدا خواهد کرد. این کاهش با توجه به نیاز به تامین ارز خارجی منجر به افزایش کسری بودجه خواهد شد. سریلانکا و پاکستان 8% درآمد تولید ناخالص داخلی شان را حوالجات ارزی تشکیل می دهد و هردو درآمد ارزی شکننده دارند. این ضربه ناگهانی، چالش ها را وخیم تر کرده، سطح دیون را  بالاتر می‌برد. سریلانکا و پاکستان نسبت تولید ناخالص داخلی شان به دیونی که دارند بالاتر از میانگین مقرر جهانی است. 

پوشش بیمه سرمایه گذاری خارجیان در سریلانکا

به گزارش بیزنس تایمز، به گفته وزیر دارایی و بانک مرکزی سریلانکا دولت قصد دارد، جهت ترغیب سرمایه‌گذاران خارجی در سرمایه‌گذاری بر اوراق بهادار روپیه ای سریلانکا، پوشش ریسک ارزی، بخشش مالیاتی و سایر انگیزه‌های مالی اعطا نماید. این کار در راستای ایجاد جذابیت در بازار و تشویق سرازیر شدن ارز خارجی به کشور انجام می‌شود. دولت سعی نموده است سرمایه‌گذاران خارجی، اتباع سریلانکایی ساکن خارج از کشور و شرکت‌های سرمایه‌گذاری را مجاب نمایند تا بر سند بهادار دولتی و کوتاه مدت و اوراق بهادار روپیه ای سرمایه گذاری کنند. این کار با اتخاذ تمهیداتی در راستای ایجاد اطمینان در میان سرمایه‌گذاران در خصوص احیای اقتصادی پس از کرونا، میسر شده است. در جهت کاهش اتکای کشور به استقراض خارجی و جبران کسری بودجه راه برای سرمایه گذاران خارجی جهت سرمایه گذاری بر اوراق بهادار خزانه کوتاه مدت و اوراق بهادار روپیه ای هموارشده است. وزارت دارایی سریلانکا با ارائه طرحی ابزار استقراض کوتاه مدت برای خارجیان را مهیا ساخته، به جای اینکه به استقراض در سطح وسیع تجاری متوسل شود. بانک مرکزی در حال اعطای تسهیلات بیمه‌ای به سرمایه‌گذاران است تا ارز خود را در برابر ریسک مصون دارند. با سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار به روپیه افراد می‌توانند اوراق خود را با نرخ تبدیل ارز مشابه در زمان ابتداء سرمایه گذاری تبدیل به احسن نمایند. بانک مرکزی سریلانکا پوشش ریسک ارزی دو ساله به سرمایه گذاران خارجی اعطا می‌کند. این عمل در راستای ایجاد انگیزه در میان خارجیان جهت خرید اوراق به روپیه است. حداقل میزان سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیون دلار و حداکثر آن 1000 میلیون دلار جهت بهره بردن از این پوشش تعیین شده است. استهلاک نرخ تبدیل ارزی  دلار-روپیه در بازه زمانی مشخص، بانک مرکزی خسارت را جبران خواهد نمود (در صورت انتهای سود سهم به خزانه ) چون هر گونه خسارت متحمله به بانک مرکزی هزینه خزانه محسوب خواهد شد.

شروع به ساخت ترمینال 2 فرودگاه بین المللی باندرانایکه

به گزارش ساندی مورنینگ و به گفته خدمات فرودگاهی و هوانوردی سریلانکا، ساخت ترمینال ۲ فرودگاه بین المللی باندرانایکه روز ۳۰ نوامبر ۲۰۲۰ کلنگ خورده و سه سال بعد به بهره‌برداری خواهد رسید. این طرح ظرفیت جابه‌جایی‌های ۱۵ میلیون مسافر را دارد. آژانس همکاری بین المللی ژاپن، تامین مالی این طرح را با وام ممتاز برعهده گرفته است. در این خصوص توافق نامه‌ای به ارزش ۵۶ میلیارد روپیه در مورخه ۲۴ مارس ۲۰۱۶ بین دولت وقت سریلانکا و ژاپن به امضاء رسید. جالب است، آژانس همکاری بین المللی ژاپن که تامین کننده مالی پروژه ریلی سبک شهری و ترمینال 2 فرودگاه بین المللی باندرانایکه  می‌باشد چندی پیش از طرح ریلی اخراج شد اما فارغ از این مسئله تمایل خود را به  ادامه همکاری در  اجرای طرح فرودگاهی اعلام داشت. معضلات بوجود امده در نحوه انجام مناقصه، علت دیرکرد شروع اجرای پروژه اعلام شده است. کلنگ شروع به اجراء این طرح قرار بود در پایان ماه آگوست بر زمین بخورد اما بسبب بروز مشکل انتقال کارگران تحت شرایط کرونایی از ژاپن، چین، مالزی و سنگاپور به سریلانکا، تاریخ شروع به کار طرح از اوایل آگوست به اوایل سپتامبر موکول شد. تغییر در طراحی اصلی ترمینال 2 و احاله اجرای طرح به شرکت Taisei رخ نداده است. پس از برد شرکت  Taisei در مناقصه در 12 مارس، توافق‌نامه‌ای بین مقامات فرودگاهی و هوانوردی سریلانکا و شرکت ژاپنی تنظیم و امضاء شد. هزینه اجراء این طرح ۸۰۰ میلیون دلار بوده و ظرفیت نهایی جابجایی ۹ میلیون نفر را دارد. ترمینال کنونی سالانه ۶ میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند. این ترمینال مجهز به ۹۶ میز دریافت اثاثیه مسافران به هنگام سوار شدن بر عرشه، 8 تسمه نقالۀ تحویل چمدان ،7 چرخ گردون حمل چمدان جهت بارگیری بر روی هواپیما و بالعکس، ۱۶ گیت سوار شدن به هواپیما، ۲۸ پُل سوار شدن مسافران بر هواپیما و 6 گیت اتوبوس خواهد شد . در صورت نیاز دستگاه زباله سوز و تاسیسات تصفیه آب و فاضلاب نصب خواهد شد. روزانه ۱۷۰ پرواز در فرودگاه باندرانایکه نشست و برخواست می‌کند. در سال ۲۰۱۸ تعداد ۸۰ پرواز  متعلق به هواپیماهای سنگین بوده است. در سال ۲۰۱۸ ترمینال کنونی بجای 6 میلیون نفر ۱۰ میلیون مسافر را جابه‌جا کرد که نتیجه آن بروز تاخیرهای متعدد علی الخصوص اتلاف وقت مسافران به هنگام گرفتن اسباب و اثاثیه بود. مراجعه کنندگان در محوطه ورودی و خروجی فرودگاه باندرانایکه شاهد ترافیک شدید به خصوص در زمان ساعات اوج عبور و مرور هستند. به صورت نقطه به نقطه ورودی مسافران ۵-۶ درصد افزایش پیدا کرده است. 

بنگلادش

ایالات متحده 100 دستگاه ونتیلاتور به بنگلادش می فرستد

به نقل از دیلی بنگلادش- ایالات متحده 100 دستگاه ونتیلاتور را به عنوان بخشی از کمک های مبارزه با ویروس کرونا به بنگلادش ارسال کرده است. سفارت آمریکا در داکا روز جمعه در بیانیه مطبوعاتی این موضوع را تأیید کرد. سفارت در بیانیه ای اعلام کرد که در حالی که همه با هم برای غلبه بر اپیدمی‌کووید -19 همکاری می‌کنند، این دستگاه­های کاملاً جدید و با کیفیت جان بی شماری را نجات می دهند. پیش از این، دولت ایالات متحده اطلاع داده بود که 100 دستگاه تهویه به بنگلادش داده می‌شود.

از سر گیری 12 پرواز بین بنگلادش و دیگر کشورها

سازمان هواپیمایی اعلام کرد: 12 کشور از امروز اجازه ورود اتباع بنگلادش به صورت محدود را صادر نموده اند. این 12 کشور عبارتند از: سنگاپور، انگلستان، مالزی، تایلند، قطر، عربستان، امارات، عمان، ترکیه، سریلانکا، مالدیو و جزیره هنگ کنک. بدین ترتیب پروازهای دوجانبه با این کشورها از امروز برقرار می ­شود. شایان ذکر است مسافرین بنگلادشی باید حتما گواهی معتبر کرونا با خود به همراه داشته باشند. 

واکسن برای همه، بدون هزینه: دولت تصمیم گرفت واکسن‌های ویروس کرونا را پس از تهیه، در دسترس همه شهروندان قرار دهد

به نقل از دیلی استار- دولت تصمیم گرفته است واکسن کرونا را پس از تهیه آن، به طور رایگان و بدون هزینه  به همه شهروندان تزریق کند. مقامات وزارت دارایی گفتند، طبق تصمیم اخیر در یک نشست سطح بالا ، دولت واکسن‌ها را به محض ورود در بازار خریداری می‌کند و همانند برنامه‌های واکسیناسیون موجود آن را به همه تزریق می‌کند. 

بنگلادش درخواست 500 میلیون دلار وام از بانک جهانی دارد

به نقل از دیلی بنگلادش- بنگلادش برای خرید واکسن ویروس کرونا از بانک جهانی درخواست 500 میلیون دلار وام کرده است. وزیر امور دارایی A H M مصطفی کمال خواستار پرداخت سریع وام به بنگلادش با توجه به افزایش بیش از حد جمعیت مبتلایان شده است. 

ترس از تحریم ایالات متحده، بنگلادش را از استفاده از بازار صادراتی روسیه منصرف می‌کند

به نقل از The Financial Express- مقامات بنگلادشی گفتند که به دلیل ترس از مجازات احتمالی آمریکا بانک های کشور تمایلی برای برقراری ارتباط مستقیم معاملاتی با بانک های روسی ندارند. بانک های محلی می ترسند که پذیرفتن سیستم روسی انتقال مالی (SPFS) در بنگلادش به جای SWIFT منجر به مجازات های تلافی جویانه آمریکا شود. هر نوع همسویی با SPFS ممکن است به عنوان مکانیزم دور زدن تحریم ها در نظر گرفته شود.

مشکل ورود مجدد کارگران بنگلادشی به قطر

به گزارش مطبوعات بنگلادش، آن دسته از کارگران بنگلادشی که مدتهاست به دلیل شیوع کرونا قادر به بازگشت یه محل کار خود در قطر نشدند اخیرا با مشکل جدیدی مواجه شده اند و آن اینکه آن­ها برای ورود مجدد و کسب مجوز لازم باید درخواست های اینترنتی را تکمیل نمایند و حال آنکه این درخواست ها یا رد شده و یا اینکه زمان بر می‌باشد. شایان ذکر است روز 11 اکتبر تعداد زیادی از این کارگران با ایجاد زنجیره انسانی در جلوی ساختمان وزارت امور خارجه خواستار رسیدگی به این موضوع شدند. سفیر بنگلادش در قطر نیز در این رابطه اظهار داشت که در ملاقات با مسئولین وزارت خارجه محل قول مساعدی در این زمینه دریافت کرده است. با این حال مشکل یاد شده همچنان پابرجاست. 

کاهش 23 درصدی تجارت هند و بنگلادش طی 5 ماه گذشته

هند دومین شریک تجاری بنگلادش محسوب می‌شود. تجارت سالانه صادرات و واردات بنگلادش با این کشور همسایه حدود 10 میلیارد دلار است که 90 درصد ان واردات بنگلادش است. اما اپیدمی جهانی کرونا رکود جدیدی را در تجارت بین دو کشور ایجاد نموده، بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزارت صنایع و بازرگانی هند، در پنج آوریل تا آگوست 2020، تجارت کل بین این دو کشور حدود 23 درصد کاهش یافته است. 

کاهش 80 درصدی پرداخت وام توسط سازمان‌های مردم نهاد

بیش از 70 درصد بودجه سرمایه گذاری در بخش اقتصاد روستایی بنگلادش از بخش خصوصی و غیر دولتی NGO تامین می‌شود. سازمان‌های غیر دولتی NGO در بخش فعالیت های خرد مالی «کشاورزی و ابتکارات کوچک» خانواده‌های روستایی را تحت پوشش قرار می دهند. اما در دوره شیوع کرونا ، پرداخت وام از سوی سازمان‌های غیرولتی بسان سایر بخش های اقتصادی به بن بست رسیده است. در نتیجه پرداخت و بازپرداخت وام روستاییان نیز به صورت نگران کننده کاهش یافته است. اساس 3 موسسه خصوصی بزرگ برک، آشا و بانک گرامین نقش عمده ای در تامین مالی در اقتصاد روستایی دارند. به گفته بانک مرکزی بنگلادش، در سه ماهه آخر سال مالی 2020-2019 به دلیل شیوع کرونا، پرداخت وام این سه موسسه بیش از 80 درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر میزان جمع آوری بدهی وام گیرندگان نیز بیش از 75 درصد کاهش یافته است.

مالدیو

وزارتخانه پیشنهاد 35 میلیارد MVR برای بودجه 2021 دولت را ارائه می دهد

احمد سارواش آدم مدیر ارشد بودجه مالی در وزارتخانه به رسانه‌های محلی گفت که تخمین زده می‌شود بودجه دولت 2021 به 35 میلیارد MVR برسد که 4.6 میلیارد MVR کمتر از میزان پیش بینی شده برای بودجه امسال است.

طبق قانون، وزارتخانه موظف است بودجه دولت را برای سال آینده تا 31 اکتبر برای تصویب در مجلس ارائه دهد. مجلس بودجه ایالتی 37.8 میلیارد MVR برای سال جاری را تصویب کرده است، از 37.5 میلیارد MVR پیشنهادی اولیه، کمیته بودجه 366 میلیون MVR به بودجه پیش بینی شده اضافه کرد که کسری بودجه را از 5.8 درصد به 6.2 درصد رساند. با توجه به بیماری همه گیر Covid-19، درآمد و هزینه دولت به شدت تحت تأثیر قرار گرفت که باعث کمبود 15 میلیارد MVR در بودجه دولت برای سال جاری شد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما