معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۱۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۰۴

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان (هفته اول آبان ماه 1399)

مهم‌ترین اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته اول آبان ماه 1399 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح زیر اعلام می‌گردد.

اخبار اقتصادی داخلی

آژانس بین‌المللی رتبه‌بندی«S&P»، در جمهوری آذربایجان برای سال آینده افزایش 2.9 درصد تولید ناخالص داخلی را پیش‌بینی می‌کند (خبرگزاری رپورت)

آژانس بین‌المللی رتبه بندی «S&P» در بیانیه خود اعلام نمود: «فشارها بر بودجه آذربایجان از کاهش درآمدهای نفت و گاز و کاهش مالیات در بخش غیر نفتی در اثر ویروس کرونا نشأت می‌گیرد. در این بیانیه همچنین گفته می‌شود که با در نظر گرفتن خطرهای در حال افزایش در سال جاری و سال آینده در بالانس عمومی دارایی آذربایجان در نسبت با تولید ناخالص داخلی به ترتیب 6.5 درصد و 1.5 درصد کسری پیش‌بینی می‌شود. علاوه بر اثرات کوتاه مدت، ما افزایش خطرات اقتصادی میان‌مدت را نیز در نظر می‌گیریم. آذربایجان به طور کامل از کاهش شدید قیمت نفت در سال 2015 بهبود نیافته است و رشد اقتصادی امسال کمتر از کشورهای مشابه نفتی خواهد بود.» این آژانس رتبه بندی پیش‌بینی خود در ماه جولای در خصوص افزایش تولید ناخالص داخلی در آذربایجان را تغییر نداده و برای سال جاری 6.9 درصد کوچکتر شدن و برای سال آینده 2.9 درصد بزرگ‌تر شدن پیش‌بینی کرده است. لازم به ذکر است که آذربایجان حدود 40 درصد از تولید ناخالص داخلی، 50 درصد از درآمد دولت و بیش از 90 درصد از صادرات را از بخش نفت و گاز به دست می آورد.

الهام علی اف: در جمهوری آذربایجان 5 درصد فقر وجود دارد (خبرگزاری رپورت)

الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «فوکس نیوز» گفت: شاخص‌های اقتصادی ما یکی از بهترین شاخص‌های جهانی است. طی ماه گذشته رکود اقتصادی در آذربایجان کمتر از 4 درصد است. نرخ بیکاری در آذربایجان 7 درصد و نرخ فقر 5 درصد است.

ما مشکل جدی اجتماعی نداریم. در رابطه با مبارزه با کوید 19 سازمان جهانی بهداشت آذربایجان را یک کشور الگو معرفی نمود. ما به بیش از 30 کشور کمک‌های بشردوستانه و مالی ارسال کرده‌ایم. 

بدهی بانکی نظامیان و غیر نظامیانی که در اثر جنگ جان خود را از دست داده‌اند بخشیده می‌شود (خبرگزاری رپورت)

انجمن بانک‌های   آذربایجان با انتشار بیانیه ای اعلام نمود: بانک‌های جمهوری آذربایجان همیشه برای قهرمانان ما که برای تمامیت ارضی کشور جنگیده‌اند و به خانواده شهدایی که برای سرزمین مادری جان باخته اند احترام ویژه‌ای قائل بوده‌اند و این نگرش همیشه ادامه خواهد داشت. بانک‌های عضو انجمن بانک‌های  جمهوری آذربایجان به منظور حمایت از سربازان و شهروندان ما به اتفاق آرا تصمیمات زیر را به پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری آذربایجان اتخاذ کردند :

ـ وام‌های مصرفی نظامیانی که در جنگ های آزادسازی سرزمین‌های ما کشته شده اند به طور کامل بخشیده می‌شود

ـ وام‌های مصرفی غیر نظامیانی که در اثر خرابکاری و حمله دشمنان کشته شده‌اند به طور کامل بخشیده می‌شود

ـ محاسبه پرداخت‌های تعهدات اعتباری نظامیان مجروح شده در عملیات‌های نظامی از 27 سپتامبر به طور کامل به تعلیق در می‌آید.  

ـ به خانواده‌های کارمندان بانک که در نبردهای آزادسازی سرزمین‌های ما شهید شده‌اند به میزان حقوق سالانه همان کارمند شهید وجه پرداخت می‌شود.

ـ به کارمندان بانک که در نبردهای آزادسازی سرزمین‌های ما مجروح شده اند به میزان حقوق سه ماهه همان کارمند وجه پرداخت شود.

عضو پارلمان: ما در نظر داریم برنامه توسعه اقتصادی - اجتماعی منطقه فضولی را تهیه کنیم (خبرگزاری آذرتاج)

وقار بایرام اف نماینده پارلمان جمهوری آذربایجان گفت: « قبل از اشغال منطقه فضولی یکی از مناطق پیشرو کشور با قدرت اقتصادی محسوب می‌شد. به عنوان یکی از بخش‌های پیشرو در تولید پنبه و غلات، سایر بخش‌های کشاورزی در فضولی توسعه یافته بود. در این منطقه هم‌چنین موسسه‌های تولید محصولات صنعتی نیز وجود داشت. این منطقه که مساحت آن 1386 کیلو متر مربع و جمعیت آن 150 هزار نفر بود به دوران بازسازی و عمرانی بزرگ وارد شده است. منطقه فضولی واقع در مرز با ایران دارای موقعیت جغرافیایی استراتژیک و هم‌چنین دارای فرصت‌های گسترش روابط اقتصادی خارجی جمهوری آذربایجان خواهد بود. این منطقه دارا یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌ها بوده ، و غار آزیخ در آن واقع شده است. هم‌چنین طبیعت مطلوب و چشم‌انداز جذاب آن متمایز است. این به معنای فرصت‌های جدید برای گردشگری، از جمله گردشگری داخلی است. ما در نظر داریم برنامه توسعه اقتصادی - اجتماعی منطقه فضولی را تهیه کنیم. فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌ها در اینجا متناسب با پتانسیل و ویژگی‌های هر منطقه مسکونی تعیین می‌شود. برنامه اقدام اقتصادی و رفاهی پیشنهاد می‌گردد. منطقه فضولی به یک مرحله جدید تاریخی وارد خواهد شد.»

سایر اخبار

  • به گزارش کمیته دولتی آمار در 9 ماه سال جاری در جمهوری آذربایجان 2679.1 کیلو طلا تولید شده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 3.7 درصد کمتر است.
  • از امروز ورود به مناطق ماسالی، جلیل آباد و لنکران به دلیل ویروس کرونا ممنوع است.
  • در 24 ساعت گذشته در جمهوری آذربایجان 1015 نفر مبتلا به ویروس کرونا شناسایی شد، 9 نفر بیمار نیز فوت کردند.
  • به گزارش کمیته دولتی آمار جمهوری آذربایجان در ماه اوت 345 دستگاه کامیون، 5027 دستگاه خودروی سواری و 7 دستگاه اتوبوس وارد کرد.  
  • به گزارش کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان در ماه سپتامبر به ارزش 1 میلیارد و 832.6 میلیون دلار عملیات‌های تجاری انجام داده است. 1 میلیاردو 133 میلیون دلار آن مربوط به واردات و 699.7 میلیون دلار آن مربوط به صادرات بوده است.
  • به گزارش بانک مرکزی جمهوری آذربایجان در ماه سپتامبر معاملات کارت اعتباری به ارزش 179 میلیون منات انجام شد. از این میزان 47 میلیون منات از طریق ATM،69 میلیون منات از طریق POS-terminal و 41 میلیون منات از طریق عملیات‌های تجارت الکترونیکی بوده است. هم‌چنین 157 میلیون منات مربوط به عملیات‌های داخلی و 22 میلیون منات مربوط به عملیات‌های خارجی می‌باشد.

اخبار اقتصادی دوجانبه با ایران

نماینده مجلس: پروژه خداآفرین گردش مالی تجارت خارجی کشور را افزایش می‌دهد (خبرگزاری آذرتاج)

وقار بایرام اف عضو پارلمان و کارشناس اقتصادی جمهوری آذربایجان گفت: آزادسازی پل خداآفرین واقع در مرز ایران در منطقه جبرائیل از نظر تاریخی، سیاسی و اقتصادی یک واقعه مهم است. این پل زمانی برای روابط تجاری جمهوری آذربایجان با کشورهای خارجی از طریق ایران استفاده می‌شده است. پل خداآفرین در مرحله بعدی از نظر گسترش روابط با ایران و هم‌چنین از نظر افزایش حجم گردش تجارت خارجی کشورمان مفید خواهد بود و ظرفیت‌های جدید به وجود می‌آورد. ساخت سد آبی و نیروگاه برق پل خداآفرین از چهار سال پیش آغاز شده است. رویکردهای مختلفی برای این موضوع وجود داشت. برخی نیروها دولت فعلی را محکوم و متهم کردند. بنابراین توافق‌نامه‌ای که در فوریه سال 2016 در تهران امضا شد و در ژوئن همان سال توسط مجلس ملی به تصویب رسید، احداث سد و نیروگاه‌های آبی «خداآفرین» و «قیز قلعه سی» بر روی رودخانه ارس بین جمهوری آذربایجان و ایران را در نظر گرفت. در آن زمان، برخی از نیروهای سیاسی ادعا کردند که پل‌های ساخته شده بر روی رودخانه ارس ارتباط ارمنستان و ایران را تقویت می‌کند. کسانی که در آن زمان اصل و اهمیت استراتژیک این توافق را نمی‌فهمیدند، تقریبا آن را ایجاد شرایطی برای «همکاری ایران و ارمنستان» توصیف کردند و اتهاماتی را علیه دولت مطرح کردند. در واقع توافق‌نامه امضا شده یک سند بین‌المللی مبتنی بر تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان است. اجرای پروژه‌های مذکور روی پل خداآفرین نقش مهمی در ترمیم و توسعه اقتصادی - اجتماعی سرزمین‌های آزاد شده ما خواهد داشت. جمهوری آذربایجان با استفاده از این پروژه‌ها پتانسیل اقتصادی خود را تقویت می‌کند. این نیروگاه‌ها و سد آبی مشکلات آب و تأمین انرژی مناطق آزادشده جمهوری آذربایجان را برطرف کرده و در مدت زمان کوتاهی شرایط را برای ترمیم و توسعه منطقه ایجاد می‌کند. هم‌چنین به معنای فرصت‌های جدید برای صادرات انرژی  جمهوری آذربایجان است.

افتتاح مرز با ایران در مناطق آزاد شده چه فرصت‌های اقتصادی برای جمهوری آذربایجان ایجاد می‌کند؟ (پرتال خبری طرف.آذ)

پس از آغاز نبردها در منطقه قره‌باغ کوهستانی و اطراف آن در روز 27 سپتامبر سال جاری، جمهوری آذربایجان سرزمین‌های خود در مرز با ایران که قبل از 27 سال از دست داده بود، را آزاد کرد.  جالب است بدانیم آزادی مناطق هم‌مرز جمهوری آذربایجان با ایران چه تأثیری بر اقتصاد کشور خواهد داشت؟

آذر مهدی یف، رییس انجمن کمک به ابتکارات اقتصادی در مصاحبه با رادیوی «آزادلیق» گفت: «آزادی مناطق ساحلی رودخانه ارس از نظر سیاسی و اقتصادی اهمیت استراتژیک برای جمهوری آذربایجان دارد. برای اجرای پروژه‌های اقتصادی مشترک با ایران شرایط مناسبی در این مناطق وجود دارد. ایجاد شهرهای صنعتی در این مناطق امکان‌پذیر است و به احتمال زیاد، جمهوری آذربایجان تلاش خواهد کرد تا چنین شهرهایی در این مناطق تأسیس کند. اگر ایران موافقت کند،  جمهوری آذربایجان می‌تواند راه زمینی و ریلی با نخجوان بسازد. این مسیر از نظر برقراری ارتباط با نخجوان که در انزوا قرار دارد، بسیار مهم است. »

فضایل ابراهیملی، معاون رییس پارلمان جمهوری آذربایجان در مصاحبه با خبرگزاری «توران» اعلام کرد: «دولت جمهوری آذربایجان آن مناطق را از نظر اقتصادی توسعه خواهد داد. ایران همسایه ما است. به همین دلیل، باید روابط همسایگی حفظ شود. آن مناطق تحت نظارت جمهوری آذربایجان است. روابط اقتصادی تقویت خواهد شد».

همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای و بین‌المللی

کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی ‌که جمهوری آذربایجان بیشترین مبادلات تجاری را با آنها انجام می‌دهد کدام کشورها هستند؟ (خبرگزاری آذرتاج)

به گزارش کمیته دولتی گمرک در ماه‌های ژانویه-سپتامبر سال جاری در بین کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی‌که جمهوری آذربایجان بیشترین مبادلات تجاری با آنها داشته است ترکیه، ایران و تونس بوده است. به طوری که حجم مبادله تجاری با ترکیه 3 میلیارد 238 میلیون دلار، با ایران 240.3 میلیون دلار و با تونس 175.4 میلیون دلار بوده است. در مقایسه با دوران مشابه سال 2019 حجم مبادله تجاری با ترکیه افزایش و با ایران و تونس کاهش یافته است.

آژانس همکاری و هماهنگی ترک علاقمند به توسعه کارآفرینی کوچک و متوسط در اراضی آزاد شده می‌باشد (خبرگزاری آذرتاج)

اورخان محمداف رئیس آژانس توسعه کارآفرینی کوچک و متوسط جمهوری آذربایجان با تئومان تریاکی رئیس نمایندگی باکو آژانس همکاری و هماهنگی ترک دیدار نمود. در این دیدار که ظرفیت‌های همکاری بین دو آژانس مورد مذاکره قرار گرفته اورخان محمداف در خصوص فعالیت آژانس توسعه کارآفرینی کوچک و متوسط، اقدامات حمایت دولت از کارآفرینان کوچک و متوسط در زمان بیماری همه‌گیر، فعالیت‌های این آژانس در مدت یاد شده گزارش داد. هم‌چنین گفته شد که آژانس توسعه کارآفرینی کوچک و متوسط با نهادهای ذیربط ترکیه همکاری خوبی دارند. و نیز به پروژه‌های اجرا شده در روستای آزاد شده جوجوگ مرجانلی در منطقه جبرائیل با مشارکت و پشتیبانی آژانس‌های مربوطه آذربایجان و ترکیه اشاره شد. اورخان محمداف با اشاره به عواقب جدی حمله نظامی ارمنستان علیه آذربایجان از 27 سپتامبر برای مردم، زیرساخت‌ها و کارآفرینان این کشور، حمایت ترکیه از کشورمان را ستود. طرفین در مورد اجرای پروژه‌های مشترک با آژانش همکاری و هماهنگی ترک در مناطق مختلف کشور، از جمله مناطق آزاد شده ، در بخش توسعه کارآفرینی کوچک و کتوسط و افزایش اشتغال، هم‌چنین اجرای طرح‌های مشترک با کارآفرینی اجتماعی و کارآفرینان آسیب‌پذیر تبادل نظر کردند. تئومان تریاکی رئیس نمایندگی باکو آژانس همکاری و هماهنگی ترک، گفت: آژانس همکاری و هماهنگی ترک علاقمند به توسعه کارآفرینی کوچک و متوسط در اراضی آزاد شده می‌باشد.

ترکیه واردات گاز طبیعی از جمهوری آذربایجان را افزایش داد (خبرگزاری آذرتاج)

به گزارش سازمان تنظیم بازار انرژی ترکیه این کشور در ماه اوت از جمهوری آذربایجان 986 میلیون متر مکعب گاز طبیعی وارد کرده است. بنابر این گزارش حجم گاز وارداتی توسط ترکیه از  جمهوریآذربایجان در ماه اوت 107 میلیون متر مکعب نسبت به جون کاهش یافته است. در ماه اوت،  جمهوری آذربایجان دومین واردکننده گاز از ترکیه بود (روسیه - 1.3 میلیارد متر مکعب). در ژانویه-اوت سال جاری ترکیه 7 میلیارد و 522 میلیون متر مکعب گاز طبیعی از  جمهوری آذربایجان دریافت کرده است. سال گذشته میزان واردات گاز طبیعی کشور برادر از  جمهوری آذربایجان به 9 میلیارد و 593 میلیون متر مکعب رسیده است.

سفیر ژاپن در جمهوری آذربایجان: مردم ژاپن از موضع جمهوری آذربایجان با خبر هستند (خبرگزاری رپورت)

بابا رضایف رئیس شرکت دولتی «آذر انرژی» با جونیچی وادا سفیر ژاپن در  جمهوری آذربایجان ملاقات کرد. در این نشست وضعیت و چشم‌انداز فعلی همکاری بین سیستم‌های انرژی ژاپن و جمهوری آذربایجان و هم‌چنین پروژه‌های اجرا شده با حمایت آژانس دولتی ژاپن - JICA به طور گسترده مورد بحث قرار گرفت. از جمله بحث در مورد پروژه ساخت نیروگاه جدید در یاشما با هزینه سرمایه‌گذاری خصوصی تبادل نظر شد. سفیر گفت که شرکت‌های ژاپنی هم‌چنین به منابع انرژی تجدیدپذیر و ساخت نیروگاه‌های آبی کوچک علاقه‌مند هستند. رئیس «آذر انرژی» خاطرنشان کرد: همکاری جمهوری آذربایجان و ژاپن در زمینه برق بیش از 20 سال است که با موفقیت ادامه دارد و ژاپن یک شریک قابل اعتماد در این زمینه است. در این گفتگو هم‌چنین در خصوص وقایع قره‌باغ و بمباران غیرنظامیان تبادل نظر شد. سفیر گفت که مصاحبه رئیس جمهور الهام علی اف با روزنامه «نیکی»، یکی از رسانه‌های مطرح ژاپن، در صفحه نخست این نشریه منتشر شده است و همه مردم ژاپن از موضع  جمهوری آذربایجان مطلع هستند. سفیر خاطر نشان کرد که آنها اطلاعات دقیق در مورد آنچه در منطقه اتفاق می‌افتد به دولت‌های خود ارائه داده‌اند.

سایر اخبار

  • به گزارش سرویس آمار ملی گرجستان در ماه‌های ژانویه-سپتامبر سال جاری گرجستان از جمهوری آذربایجان به ارزش 48.6 میلیون دلار 160.1 هزار تن نفت و محصولات نفتی وارد کرده است. این رقم در مقایسه سالانه 30.3 درصد بیشتر است. هم‌چنین در مدت یاد شده گرجستان از آذربایجان 1 میلیارد 153.4 میلیون متر مکعب گاز طبیعی وارد کرده است که این رقم در مقایسه با ماه‌های مشابه سال 2019 میلادی 4.7 درصد کمتر است.
متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما