معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۱۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۶۵۳

اخبار اقتصادی در حوزه کربلای معلی عراق( هفته دوم آبان ماه 1399)

اهم اخبار اقتصادی در حوزه کربلای معلی عراق در هفته دوم آبان ماه 1399 که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

انتقاد نماینده کربلا در پارلمان کشور از نحوه ساخت نیروگاه الخیرات کربلا 

حامد الموسوی یکی از 11 نماینده استان کربلا در پارلمان کشور با انتقاد از عملکرد دولت اعلام نموده است  تدابیر اتخاذ شده از سوی دولت  فدرال سبب شد تا  شرکت هیوندای کره از ساخت نیروگاه 1400 مگاواتی الخیرات کربلا در کنار پالایشگاه در حال ساخت را منصرف شود. دولت محلی ساخت این نیروگاه را منوط به اخذ وام از بانک های کره ای دانسته بود و عملا با اتخاذ این تصمیم ساخت نیروگاه کربلا به حالت تعلیق درآمد.

دیدار استاندار کربلا با هیئت سازمان ملل  متحد

استاندار کربلا مهندس نصیف الخطابی 4 ابان ماه با هیئت اعزامی از سوی  برنامه توسعه سازمان ملل متحد UNDP به ریاست "دکتر نینا احمد" نماینده مقیم این سازمان در عراق دیدار و راه‌های توسعه و تقویت همکاری‌های و مکانیزم های مربوطه را بررسی نمود. وی با اعلام اینکه کربلا یک شهر جهانی استثنائی است و نیاز به پروژه‌ها و زیرساخت های استثنائی نیز دارد خواستار ارائه طریق در این مسیر از سوی هیئت  سازمان ملل شد. ریاست هیئت خارجی نیز طی این دیدار  قول مساعد همکاری در زمینه زیرساخت های اقتصادی  شهر کربلا را ارائه نمود و ادعا نمود  دولت محلی کربلا را  در امر توسعه زیرساخت های اقتصادی جدی یافتیم.

ملاقات استاندار کربلا با   پارلمان عراق

خطابی استاندار کربلا با "نبیل التعریفی" معاون بلوک سائرون در پارلمان عراق دیدار  و از کمبود  بودجه لازم برای استان سخن به میان آورد. استاندار اعلام نموده است کربلا میزبان میلیون‌ها زائر است و هدایت و رهبری این جریان نیاز به بودجه ای خاص دارد. هیئت پارلمانی عراق نیز ضمن تائید اظهارات استاندار کربلا تصریح نموده است درخواست های استانداری به سمع و نظر نمایندگان پارلمان کشور خواهد رسید.

شیوع بیماری خاص مرکبات در کربلا

سندیکای کشاورزان استان کربلا خبر از شیوع بیماری خاص مربوط به مرکبات در این شهر داده و اعلام نموده است نیاز است با دخالت دولت محلی و حمایت های لازم این بیماری که می‌تواند به اقتصاد کشاورزان  لطمات  زیادی وارد نماید ریشه کن شود. اطراف شهر کربلا و روستاهای حاشیه  مملو از درختان مرکبات و باغات مربوطه می‌باشد.

" عونی ذیاب" سخنگوی وزارت منابع آب عراق در تازه ترین مصاحبه با اعلام اینکه وضعیت آبی کشور تحت تاثیر بارندگی‌های اخیر مطلوب بوده تصریح  نموده مشکلات آبی کشور برای حال حاضر نیست بلکه در آینده با همسایگان در این خصوص دچار چالش خواهیم شد. وی عنوان نموده سر آغاز مشکلات آبی عراق بعد از پایان طرحهای سدی ترکیه بر روخانه‌های دجله و فرات آغاز خواهد بود ضمن آنکه ایران پروژه‌هائی در حال اجرا دارد که میتواند ورود آب دیاله و سد دربندیخان ( سد خاکی چند منطوره در شمال سلیمانیه ) را مختل نماید ضمن آنکه در شاخه‌های رودخانه‌های ورودی به عراق سد ساخته است که  موجب کاهش چشمگیر  واردات آب از ایران خواهد شد. وی  همچنین اعلام کرده است برغم اینکه عراق در حال حاضر بیش از 20 سد و مخزن آب دارد ولی مطالعات استراتژیک نشان از نیاز آتی کشور به ساخت 14 سد جدید را نشان می دهد. ترکیه طی سالهای گذشته بر روی رودخانه فرات 14 سد و بروی دجله 8 سد احداث نموده است. اخیرا عراق اقدام به تاسیس کمیته ای برای حل و فصل مشکلات آبی با همسایگان با حضور مقامات وزارت خارجه و وزارت منابع آبی کشور نموده است.

برخی کارشناسان اقتصادی عراق در رسانه و مطبوعات کشور اعلام نموده اند ساخت و مشارکت مجدد خط لوله نفت عراق - اردن جز اینکه 18 میلیارد دلار برای اقتصاد بحران زده کشور هزینه داشته باشد و بیشتر فرصت های شغلی را عائد طرف  اردنی نماید چیزی به ارمغان نخواهد داشت و لازم است دولت الکاظمی در مفاد این توافقنامه تغییراتی ایجاد نماید. مطبوعات عراق از ابتدای سال میلادی خبر از سرگیری احیا و راه اندازی مجدد طرح انتقال نفت عراق به اردن از طریق "رمیلا" به "حدیثه" در استان الانبار و مرز با کشور اردن را اعلام نموده اند و بعدها خبر از توافق نخست وزیر با طرف اردنی در این خصوص منتشر نموده و شبکه الجزیره گزارش مصوری از این رویداد ارائه نمود که فاز اول آن به طول 700 کیلومتر خواهد بود و توان فروش نفت عراق از جمله تامین سوخت نیروگاه‌های اردنی را محقق خواهد کرد. همچنین عنوان شده است خط لوله فعلی بندر بصره - عقبه  هم اکنون می‌تواند با انجام برخی تغییرات امکان انتقال روزانه 1 میلیون بشکه نفت را عملی نماید.  ساخت طرحهای جدید نفتی از سوی عراق آنهم در مسیر استان الانبار واقع در همسایگی با کشورهای اردن و عربستان در راستای برخی سیاست های منطقه ای جدید دولت الکاظمی ارزیابی می‌شود.

عضو کمیسیون خدمات در پارلمان عراق از احاله کامل پروژه بندر فاو به شرکت کره ای دوو خبر داد

مضر خزعل، عضو کمیسیون خدماتی پارلمان اعلام کرد: وزارت حمل و نقل تمامی جزئیات فنی قرارداد بندر فاو را جهت انعقاد قرارداد نهایی با شرکت کره ای دوو برای احداث کامل بندر بزرگ فاو به پایان رساند. خزعل افزود: این کمیسیون منتظر ازسرگیری پروازها بین کشورهای جهان برای دعوت از شرکت های سرمایه گذاری بین المللی به منظور شرکت در کنفرانس و ارائه توانایی‌های سرمایه گذاری خواهد بود. در این کنفرانس، نخست وزیر، استانداران، وزرای دارایی، برنامه ریزی، مسکن، شهرداری‌ها و کشاورزی عراق حضور خواهند داشت.

عراق واردات دو محصول را ممنوع کرد

حمید النایف، سخنگوی وزارت کشاورزی عراق اعلام کرد: این وزارتخانه تصمیم گرفته است واردات دو محصول هندوانه و طالبی را به دلیل فراوانی و تولید کافی آن در داخل کشور متوقف نماید.

بصره شاهد احداث بزرگترین پروژه گاز طبیعی خواهد بود

احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق از آغاز عملیات احداث و نصب بزرگترین برج های تقسیم گاز طبیعی وابسته به شرکت گاز بصره در کارخانه ارطاوی در شمال غرب استان خبر داد. ظرفیت این کارخانه 400 میلیون مترمکعب در روز است که پیش بینی می‌شود در اواخر سال 2022 به بهره برداری برسد. وی افزود: تجهیزات این برج بیش از 600 تن وزن و 52 متر ارتفاع دارد و این بزرگترین بخش فرآیند تولید برای فازهای اول و دوم در بین تجهیزات این کارخانه است. با بهره برداری از فنآوری جدید می‌توان با توان 200 میلیون مترمکعب در روز و در هر مرحله RCD مایعات را جدا نمود.

 وزارت نفت: 50 درصد گاز مرتبط با تولید از بین می رود

احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق اعلام کرد: بیش از 50 درصد گاز مرتبط با تولید در عراق از بین می رود. وی که در پنجمین کنفرانس نفت و گاز در عراق سخنرانی می‌کرد، افزود: عراق با چالشی بزرگ در رابطه با مسأله گاز روبرو است؛ زیرا بیش از 50 درصد از گاز مرتبط با تولید از بین می رود. لازم به ذکر است که نفت و گاز 90 درصد درآمد بودجه عراق را تشکیل می دهد.

 حفاری یک حلقه چاه جدید در میدان نفتی الزبیر

کارکنان فنی و مهندسی شرکت حفاری عراق از به پایان رسیدن حفاری حلقه چاه  نفت Zb-477  با عمق 3453 متر به منظور تولید نفت از میدان نفتی زبیر خبر دادند. این چاه سومین چاه نفتی از مجموع 14 حلقه چاه است که تاکنون توسط این شرکت حفاری شده است.

 وزیر نفت عراق از مذاکره با شرکت توتال فرانسه برای سرمایه گذاری گازی در 2 استان خبر داد

احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق اعلام کرد: ضروری است که در اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری در بخش های گاز، صنایع پتروشیمی و انرژی پایدار با تکیه بر فنآوری‌های مدرن و ایجاد فرصت های آموزشی پیشرفته برای کارگران بخش نفت تسریع نماییم. در مذاکراتی که با شرکت های نفتی بین المللی داشتیم احساس کردیم که سرمایه گذاران بزرگ بویژه شرکت های BP، اکسون موبیل، گازپروم و دیگر شرکت ها به بخش انرژی در عراق اعتماد دارند و مایل هستند همکاری‌های مشترک را توسعه دهند. احسان افزود: مذاکراتی با شرکت فرانسوی توتال برای سرمایه گذاری در بخش گاز در استان‌های بغداد و بصره صورت پذیرفته که امیدواریم به زودی با این شرکت به توافق برسیم. وزیر نفت عراق پیش از این، از وجود یک شرکت مشاوره ای فعال جهت برنامه ریزی و بهره برداری از میدان‌های نفتی و گازی مشترک بین عراق و کویت خبر داده بود. احسان همچنین درخصوص میدان‌های مشترک با ایران گفت: مذاکراتی با طرف ایرانی برای توافق بر سر برنامه ای نهایی و مشترک جهت راه اندازی این میدان‌ها نیز انجام داده ایم. این وزارتخانه در حال بالا بردن توانایی شرکت های نفت بصره و میسان با هدف تسریع در عملیات سرمایه گذاری در میدان‌های نفتی مشترک است. وزارت نفت تمام تلاش خود را برای تکمیل پروژه‌ها تا سال 2025 به کار گرفته است و تولید گاز را از 2500 تا 3000 میلیون مترمکعب خواهد رساند؛ این در حالی است که تمامی‌پروژه‌های گاز در عراق یا در دست اجرا هستند و یا در حال آماده سازی می‌باشند.

عراق موافقت اوپک برای تمدید کاهش تولید نفت را اخذ کرد

شرکت ملی بازاریابی نفت عراق (سومو) اعلام کرد: در نشست اخیر، سازمان اوپک+JMMC، تمدید دوره جبران خسارت برای عراق تا 31 دسامبر سال 2020 را تصویب کرد. از اینرو عراق با درنظرگرفتن ماه‌های تمدید، طرح جبران خسارت جدیدی را ارائه داد. بر این اساس، کاهش اساسی و جبران خسارت تا پایان سال 2020 میلادی، حدود یک میلیون بشکه نفت در روز خواهد بود. به موجب این توافق، عراق می‌تواند بدون اینکه به تعهدات خود در اوپک لطمه ای وارد کند، روزانه 200 هزار بشکه نفت به تولید خود اضافه نماید.

صندوق بین المللی پول از کسری 22 درصدی بودجه عراق خبر داد

صندوق بین المللی پول در گزارش خود پیش بینی کرد: کسری بودجه حاصله از تولید ناخالص داخلی در عراق به 22 درصد خواهد رسید. این صندوق افزود: این کسری بودجه شدیدترین وضعیت کسری در خاورمیانه و شمال آفریقاست. این صندوق در گزارش قبلی خود اعلام کرده بود: درآمد هر فرد عراقی از تولید ناخالص داخلی به 4282 دلار کاهش خواهد یافت که این پایین ترین میزان از سال 2006 میلادی تاکنون است.

کمیسیون مالی پارلمان: دولت برای تأمین کسری بودجه خود نیاز به 20 تریلیون دینار دارد نه 40 تریلیون دینار

جمال کوجر، عضو کمیسیون مالی پارلمان عراق اعلام کرد: دولت فدرال برای تأمین کسری بودجه خود خواستار اخذ مجوز برای وام 40 تریلیون دیناری می‌باشد که این مبلغ بسیار زیاد است. وی افزود: اعضای این کمیسیون بر این عقیده هستند که حکومت تنها به 20 تریلیون دینار نیاز دارد نه 40 تریلیون دینار. هزینه دولت در هر ماه 7 تریلیون دینار است و اگر این مبلغ را در 4 ماه ضرب کنیم مبلغ 28 تریلیون دینار به دست می آید. درآمدهای دولت برای 4 ماه پیش رو، 16 تریلیون دینار خواهد بود؛ از اینرو دولت نیاز به موافقت برای اخذ وام 20 تریلیون دیناری دارد نه 40 تریلیون دینار. وی توضیح داد: طی تماس با دولت به آنها اعلام کردیم که قانون را بررسی خواهیم کرد. این موضوع در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و به این نتیجه رسیدیم که مبالغ موجود در لایحه تأمین بودجه زیاد است؛ از اینرو مقرر شد که از وزیر امور دارایی برای بررسی این موضوع دعوت به عمل آوریم.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما