معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۰۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۹۷۶

اخبار اقتصادی غرب افغانستان( مهرماه 1399)

مهمترین اخبار اقتصادی حوزه غرب افغانستان در مهرماه 1399 شامل استان‌های فراه، بادغیس و هرات که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل می‌باشد:

کار بر روی ایجاد گمرک جدید میان افغانستان و ایران آغاز شد

خبرگزاری افق  مورخ 1/7/99

مقام‌های وزارت مالیه می‌گویند، کارهای مقدماتی و زیربنایی ایجاد یک گمرک تازه میان افغانستان و ایران آغاز شده‌است.شمعروزخان مسجدی؛ سخنگوی وزارت مالیه می‌گوید، این گمرک تازه قرار است که در مسیر راه آهن خواف -هرات، در منطقه «روزنک» ولسوالی غوریان هرات ساخته شود.به گفته او، ایجاد این گمرگ قدم مهم برای رونق تجارت میان افغانستان و ایران است و با بهره برداری از آن فساد کاهش خواهد یافت و درآمد دولت نیز افزایش می‌یابد.این در حالی است که قرار است که تا کمتر از دو ماه دیگر، راه آهن خواف – هرات افتتاح شود.این خط آهن در ۴ قطعه تقسیم و ۲۲۵ کیلومتر طول دارد.دو بخش اول این طرح از خواف ایران تا منطقه مرزی شمتیغ به طول ۷۶ کیلومتر قبلا تکمیل و آماده استفاده است.بخش سوم این طرح در قلمرو افغانستان از مرز شمتیغ تا ولسوالی غوریان به طول ۶۲ کیلومتر ۹۵ درصد کارش تکمیل شده است.با تکمیل شدن بخش چهارم خط آهن خواف-هرات، یکی از بزرگترین شهرهای افغانستان به خط آهن ایران وصل خواهد شد.

محصولات خوب و بازار بد؛ فرآورده‌های کشاورزان ولایت فراه به مردم نمی‌رسد

منبع : خبرگزاری هشت صبج 1/7/99

در سال‌های اخیر با وجود مشکلات فراوانی که سد راه کشاورزان فراهی بوده است، سرمایه‌گذاری چشم‌گیری در بخش کاشت و برداشت محصولات کشاورزی در این ولایت انجام شد. کاشت محصولات «گل‌خانه‌ای» با استقبال دهقانان روبه‌رو شد و هزاران هکتار از زمین‌های بی‌حاصل به باغ و کشت‌زار بدل گشت. هر چند میزان برداشت محصولات کشاورزی مانند انگور، انار، عناب و تربز هر سال افزایش می‌یابد، اما نگرانی اصلی کشاورزان فراهی نبود بازار فروش برای فرآورده‌های‌شان است و ناامنی و بسته‌شدن مسیرهای مواصلاتی راه رسیدن میوه‌ها را به بازار داخلی و بازارهای خارجی دشوار کرده است. مقام‌های ریاست زراعت، آبیاری و مال‌داری فراه مدعی‌اند که در حد توان برای پشتیبانی از کشاورزان، باغ‌داران و گل‌خانه‌داران کارهایی انجام داده‌اند، اما از دید اعضای شورای ولایتی اداره محلی فراه و حکومت مرکزی در پشتی‌بانی از دهقانان و فراهم‌سازی زمینه فروش محصولات آنان ناکام بوده‌اند.نبود برق، نبود سردخانه‌های بزرگ و معیاری، کاشت و برداشت محصولات به روش‌های قدیمی و از همه مهم‌تر مشکلات امنیتی، بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که فعالیت را برای کشاورزان فراهی دشوار نموده و برخی از آن‌ها را تا مرز ورشکسته‌گی پیش برده است. وزارت زراعت، آبیاری و مالداری پیش‌بینی کرده که امسال از باغ‌های فراه ۱۵۰ هزار تُن انار برداشت می‌شود؛ باغ‌داران فراهی از چند روز پیش روند برداشت انارهای سرخ و خوش‌رنگ را از باغ‌های‌شان آغاز کرده‌اند. بیش از هشت‌هزار و ۵۷۲ هکتار از زمین‌های فراه، باغ‌های انار است که در مرکز شهر و ولسوالی‌های پشت‌رود، خاک‌سفید، اناردره و بالابلوک موقعیت دارد. با وجود افزایش برداشت، باغ‌داران نگران نبود بازار فروش مناسب و دشواری رساندن محصولات‌شان به بازارهای داخلی هستند.

برگزاری نمایشگاه سه روزه تجاری ایران و افغانستان

منبع : سایت افغانستان خبرگزاری فارس2-3/7/99  

ایران برای تقویت روابط بازرگانی دو جانبه با افغانستان میزبان نمایشگاه سه روزه تجاری در کابل است. بهادر امینیان، سفیر ایران در کابل گفت که هدف این نمایشگاه ارتقا تجارت و به اشتراک گذاشتن «دانش فنی» با افغانستان است. جوانمرد قصاب کنسول بازرگانی ایران در کابل نیز گفت که این نمایشگاه به منظور معرفی محصولات ایرانی به مشتریان افغان به مدت سه روز ادامه خواهد داشت. قصاب افزود که سفارت ایران امیدوار است توافقات بازرگانی با افغانستان را به امضا برسانند. ارزش تجارت بین دو کشور اکنون به ۱.۵ میلیارد دلار رسیده است و ایران سالانه مقدار زیادی کالا به افغانستان صادر می‌کند. در این نمایشگاه بازرگانان افغان نیز محصولات خود را برای تاجران ایرانی به نمایش می‌گذارند. نمایندگان ۲۱ شرکت ایرانی که در بخش شهرداری خدمات ارائه می‌دهند به همراه ۵۴ شرکت ایرانی دیگر، در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند. این شرکت‌ها از بخش‌های مختلف مانند خدمات فنی و مهندسی، برق، انرژی و مخابرات فعالیت دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری ساتکاب‌ (شرکت مادرتخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق)، نثاراحمد غوریانی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان، در مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه اختصاصی - تخصصی «آب، برق، انرژی‌های نو» در کشور افغانستان، ضمن تاکید بر اینکه افغانستان تنها بازار فروش نیست گفت: از کشورهای همسایه بخصوص ایران انتظار می‌رود برای سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های بخش خصوصی گام‌های موثر بردارند. نثاراحمد غوریانی، تاکید کرد: افغانستان همواره به دنبال مشارکت‌ با کشورهای دیگر در تولید و بازاریابی است به همین دلیل از دست‌اندرکاران و شرکت‌کنندگان این نمایشگاه انتظار می‌رود به افغانستان تنها به عنوان بازار فروش نگاه نکنند. بخش خصوصی ایران با مالکیت صد در صدی در افغانستان سرمایه گذاری کنند غوریانی با اشاره به فرصت‌های گسترده سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های ایرانی گفت: در افغانستان فرصت‌های بسیاری در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهیم که هیچ نیازی به استفاده از شرکت بومی نیست و شرکت‌های ایرانی می‌توانند با مالکیت صد در صدی اقدام به سرمایه‌گذاری کنند. این مقام مسئول در کشور افغانستان همچنین اظهار کرد: امکاناتی برای سرمایه‌گذاران درنظر گرفته‌ایم که بی‌نظیر است به عنوان مثال در شهرک‌های صنعتی، کلیه امکانات مورد نیاز سرمایه‌گذاران زمین متر مربعی 80 سنت به متقاضیان ارایه می‌دهیم که ارزان‌ترین نرخ در سراسر جهان است.

وی با تاکید بر حضور شرکت‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاری در افغانستان تصریح کرد: از همین فرصت استفاده می‌کنم و به متقاضیان سرمایه در ایران می‌گویم برای شما فرش قرمز پهن شده و تمام حمایت‌های مورد نیاز را مهیا کرده‌ایم. غوریانی در بخشی از سخنان خود به موضوع قاچاق کالا از ایران به افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه حجم قاچاق کالا از ایران بخصوص از مناطقی که صعب العبور هستند باعث نگرانی تولیدکنندگان افغانی شده است که البته معتقدیم این روند به خود تولیدکنندگان ایران نیز ضربه می‌زند. در بخش دیگری از مراسم افتتاحیه اولین نمایشگاه تخصصی ایران در کابل، رئیس هیئت عامل اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان با اشاره به مبادلات گسترده تجاری میان دو کشور گفت: در حدود 3 میلیارد دلار صادرات کالا از ایران به افغانستان و همچنین پتانسیل‌های موجود تجاری میان دو کشور فرصتی ایجاد کرده که این نمایشگاه را به عنوان نقطه عطفی در گسترش تجارت ایران و افغانستان بشناسیم. سیدزمان‌ هاشمی در ادامه افزود: ایران کوتاه‌ترین راه صادراتی برای کالاهای افغانستان است به همین دلیل تلاش می‌کنیم حداکثر استفاده را از فرصت موجود داشته باشیم. هاشمی ‌با اشاره به موقعیت استراتژیک بندر چابهار برای توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور تصریح کرد: چابهار برای مبادلات اقتصادی و تجاری افغانستان نقش کلیدی دارد و تلاش می‌کنیم از آن استفاده کنیم اما به دلیل برخی موانع فعلا نتوانسته‌ایم به این هدف دستیابیم. وی ابراز امیدواری کرد که اولین نمایشگاه تخصصی ایران در کابل زمینه گسترده‌ای در گسترش روابط تجاری بخش خصوصی دو کشور ایجاد کند تاجایی که این روابط منجر به همکاری‌ها و ایجاد فرصت‌های تولیدی مشترک نیز باشد. رئیس هیئت عامل اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری معتقد است دو کشور باید اهداف اقتصادی را در اولویت برنامه‌ریزی‌های خود قرار دهند به این دلیل که با گسترش و تقویت روابط اقتصادی بدون تردید روابط سیاسی قابل توجهی ایجاد می‌شود. هاشمی ‌با اشاره به کالاهای صادراتی افغانستان به ایران تصریح کرد: هم اکنون در بخش سنگ‌های تزئینی، خشکبار و محصولات کشاورزی امتیازاتی داریم که به دلیل برخی مشکلات و قوانین تنها توانسته‌ایم سالانه کمی ‌بیشتر از 15 میلیون دلار کالا به ایران صادر کنیم که باید این رقم افزایش یابد.

افغانستان سالانه حدود نیم میلیارد دلار دارو وارد می‌کند

منبع : سایت افغانستان خبرگزاری فارس،5/7/99

 وزارت بهداشت افغانستان روز شنبه، پنجم میزان از روز جهانی داروساز طی مراسمی‌ با شعار «تحول در صحت جهانی» تجلیل کرد. «احمدجواد عثمانی»، سرپرست وزارت بهداشت افغانستان، در این مراسم گفت که سالانه حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار برای تهیه دارو از خارج کشور هزینه می‌شود. سرپرست این وزارت، مقدار واردات دارو را از خارج کشور، ضربه‌ای به اقتصاد کشور خواند. وی گفت که تلاش می‌کند تا زمینه تولید دارو را در داخل کشور فراهم کند. جواد عثمانی در روز  جهانی داروساز همچنین گفت که برای ارتقای این صنف در تلاش برای برنامه تربیت متخصص در رشته داروسازی است. وی همچنین گفت که به پاس خدمات داروسازان این روز در تقویم بخش بهداشت ثبت خواهد شد. جواد عثمانی گفت که کمبود دارو و عدم توازن در نرخ دارو از جمله چالش‌های مهم در داروخانه‌ها می‌باشد که تلاش‌ها برای رفع این چالش‌ها آغاز شده است.

رئیس جمهور افغانستان : تاپی سال آینده به هرات می رسد

منبع : خبرگزاری صدای افغان(آوا)-6/7/99

رئیس جمهور غنی در دیدار با برخی از نمایندگان مردم ولایات غربی کشور می‌گوید که تا سال آینده خط لوله گاز تاپی از ترکمنستان به ولایت هرات می رسد. رئیس جمهور غنی روز گذشته با برخی از نمایندگان مردم ولایات فراه و بادغیس در مجلس نمایندگان دیدار کرد. رئیس جمهور غنی در این دیدار گفت که توجه بیشتر در راستای انکشاف و سرمایه گذاری در زون غرب صورت گرفته است و توازن در زمینۀ توسعه و انکشاف ولایات، از اولویت های دولت پنداشته می‌شود. رئیس جمهور خاطرنشان کرد که یکی از عمده ترین موارد، انتقال لین برق از ترکمنستان به ولایت قندهار بوده که ۱.۳ میلیارد دلار بر آن سرمایه گذاری شده است. رئیس جمهور از برق وارداتی ترکمنستان به زون غرب کشور یادآوری کرد و گفت که در این راستا هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و پیشرفت ها قابل لمس است. وی ضمن قدردانی از نقش فعال زنان در ولایات فراه و بادغیس، گفت که تا سال آینده تاپی به ولایت هرات می رسد. این در حالی است که در چهارم ماه حوت ۱۳۹۶ خورشیدی،کار پروژه‌ی تاپی با حضور مقام‌های با صلاحیت کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند در ولایت هرات آغاز شد. در چارچوب این پروژه‌، گاز ترکمنستان از طریق، افغانستان و پاکستان و سپس به هند انتقال داده می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که از طریق خط لوله گاز تاپی، سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز انتقال داده می‌شود. پیشتر مقام‌های افغان گفته بودند که از رهگذر ترانزیت گاز به کشورهای پاکستان و هند، سالانه بالغ بر ۴۰۰ میلیون دلار عاید بدست خواهند آورد و هم چنین این پروژه نزدیک به ۱۴ هزار فرصت شغلی را مساعد می‌سازد.

از گلخانه‌های فراه سالانه ۳۰۰ هزار تُن محصول برداشت می‌شود

منبع : خبرگزاری صدای افغان(آوا). 8/7/99

وزارت زراعت می‌گوید که بر اساس آمارها، گل‌خانه‌های ولایت فراه، سالانه ۳۰۰ هزار متریک تُن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌کند. وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در خبرنامه ای گفته که حدود ۱۸ هزار نفر به صورت مستقیم در گل خانه‌های کار سرگرم کار هستند. فراه، ولایتی با زمین‌‌های حاصل‌خیز، هوای گرم، بستر هموار، محیط بهتری را برای احداث گل‌خانه‌ها در خود جای ‌داده‌ است. در چند سال اخیر حدود ۷۵ هزار گل‌خانه در فراه ساخته ‌شده‌ است که سالانه حدود 300 هزار تن انواع محصول از آنان برداشت می‌شود. عبدالمنان ‌متین رییس زراعت فراه، از رونق کاروبار گل‌خانه‌ها خبر داد و گفت: «فراه به مرکز گل‌خانه‌‌های افغانستان مشهور است. بناً به جرأت گفته می‌توانیم بگوییم که فراه در سطح منطقه در بخش داشتن گل‌خانه‌ها و تولید سبزیجات حرف اول را می‌زند».

بانک جهانی ۱۰۰ میلیون دلار به افغانستان کمک کرد.

منبع : خبرگزاری افق  مورخ 8/7/99

بانک جهانی به منظور کاهش اثرات اقتصادی کرونا بر خانواده‌های آسیب‌پذیر و حفظ مصئونیت غذایی، ۱۰۰ میلیون دالر به افغانستان کمک کرد.طبق خبرنامه‌ای این بانک، از این کمک‌ برای بهبود مصئونیت مواد غذایی و اشتغال‌زایی کوتاه مدت در محلات دور دست افغانستان استفاده خواهد شد.هینری کرالی؛ رییس دفتر بانک جهانی برای افغانستان گفته‌است که به دلیل شیوع کرونا، شرایط زندگی میلیون‌ها خانواده افغان شدیداً آسیب دیده است.به گفته او، این کمک‌ مالی، حکومت افغانستان را در رفع نیازمندی‌‌های عاجل اکثر خانواده‌ها کمک خواهد کرد.پیش از این بانک جهانی تعهد کرده بود که ۳۸۰ میلیون دالر را هدف مبارزه با کووید- ۱۹ و کاهش اثرات اقتصادی کووید۱۹ در چندین مرحله به افغانستان کمک خواهد کرد.گفتنی‌است که شیوع کرونا تاثیر منفی شدید بر اقتصاد افغانستان گذاشته‌است.بانک جهانی پیش از این هشدار داده بود که با شیوع کرونا ممکن است که فقر در افغانستان به بیش از ۷۰ درصد افزایش پیدا کند

کمک 110 میلیون دلاری بانک توسعه آسیایی برای تقویت بخش انرژی در افغانستان

منبع : سایت افغانستان خبرگزاری فارس، 11/7/99

بانک توسعه آسیایی ۱۱۰ میلیون دلار کمک مالی برای تقویت بخش انرژی افغانستان را تصویب کرد. بانک توسعه آسیایی به تازگی ۱۱۰ میلیون دلار کمک مالی برای تقویت بخش انرژی افغانستان را تصویب کرد. این بانک در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پروژه با دو برابر شدن فوری حجم واردات برق و اطمینان از تامین برق طولانی مدت و قابل با هزینه مناسب، به رفع کمبود مزمن برق افغانستان کمک خواهد کرد. پس از اتمام این پروژه، به ۵۰۰هزار خانواده، نهادهای تجاری و مشتریان بخش صنعت برق وصل خواهد شد.نانا گورگنیدزه، کارشناس انرژی بانک توسعه آسیایی گفت: تقاضا برای برق در افغانستان به سرعت در حال افزایش و برای رشد اقتصادی این کشور نیز ضروری است.وی افزود: این پروژه با تقویت شبکه و افزایش ظرفیت واردات برق تا ۹۰۰ مگاوات، با واردات انرژی ۳۰۰۰ گیگاوات در ساعت در طول یک سال، برق مطمین و با صرفه برای خانه‌ها و شرکت‌ها فراهم خواهد کرد.افغانستان برای تامین برق خود به واردات انرژی از کشورهای همسایه متکی است و علی رغم پیشرفت چشمگیر از سال ۲۰۰۲، تنها حدود ۳۴ درصد از مردم به برق دسترسی دارند.براساس این بانک، این پروژه ساخت ۲۰۱ کیلومتر خط انتقال هوایی ۵۰۰ کیلوولت از ایستگاه سورخان در ازبکستان به ایستگاه خواجه الوان در افغانستان – که این نقطه اصلی اتصال برای دریافت نیرو از تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان است – را تامین خواهد کرد.این پروژه همچنین تجهیزات برای ایستگاه خواجه-الوان نیز تامین می‌کند و زمینه برای خرید و فروش برق از ازبکستان برای ده سال را نیز فراهم می‌کند.علاوه بر این، کارکنان از جمله مهندسین زن در شرکت برشنا ملی برق، برای مدیریت انتقال مرزی برق و عملیات مشابه، از جمله سیستم های عملیات اضطراری آموزش خواهند دید.

بیش از یک‌هزار  کارگاه فرآوری کشمش‌ در هرات به بهره‌برداری سپرده شد

منبع : خبرگزاری صدای افغان(آوا): 13/7/99

وزارت زراعت اعلام کرده که در سفر سرپرست وزارت زراعت به ولایت هرات، یک هزار و پنج کارگاه فرآوری کشمش‌ تازه ساخته شده توسط برنامه‌ی مدیریت محصولات زراعتی، به بهره‌برداری سپرد. وزارت زراعت در خبرنامه ای گفته که در سفر انورالحق احدی سرپرست وزارت زراعت به هرات به طور نمونه، دو کارگاه فرآوری  کشمش‌ در روستای ننگ‌آباد ولسوالی انجیل ولایت هرات افتتاح شد. این وزارت گفته که در قالب طرح مدیریت محصولات زراعتی در ولایت هرات، یک هزار و پنج کارگاه فرآوری کشمش‌ ( کشمش‌خانه ) ساخته شده است که هر یک از این کشمش‌خانه‌ها ۱۰ تن و مجموع این کشمش‌خانه‌ها بیش از ۱۰ هزار تن انگور را در یک نوبت به کشمش تبدیل می‌کنند. هزینه‌ی ساخت این کشمش‌خانه‌ها بیش از ۴۲۰ میلیون افغانی است که شامل ۹۰ درصد سهم وزارت زراعت و ۱۰ درصد سهم انگورداران می‌شود. مدیریت محصولات زراعتی در ولایت هرات، در کنار یک هزار و پنج کشمش‌خانه، امسال ۴۲۰ ذخیره‌خانه‌ی پیاز و پنج ذخیره‌خانه‌ی کچالو ساخته است. هزینه‌ی مجموعی این پروژه‌ها ۵۷۳ میلیون افغانی است.

عواید ملی به ۱۲۷ میلیارد و ۲۰۳ میلیون افغانی رسید

 خبرگزاری افق  16/7/99

وزارت مالیه اعلام کرد که طی دو هفته گذشته، ۹ میلیارد و ۴۰۷ میلیون افغانی، عواید ملی جمع‌آوری شده‌است. با این حساب عواید ملی در سال جاری مالی به ۱۲۷ میلیارد و ۲۰۳ میلیون افغانی رسیده‌است. این وزارت، امروز (چهارشنبه، ۱۶مهر/میزان) در اعلامیه‌ای گفت که از اول ماه مهرماه الی ۱۵ این ماه، مبلغ ۵۱۵ میلیون از مستوفیتها، ۲ میلیارد و ۲۹۷ میلیون افغانی از عواید مالیاتی، ۲ میلیارد و ۴۷۶ میلیون افغانی از عواید غیر مالیاتی و ۴ میلیارد و ۱۱۹ میلیون افغانی از بخش گمرکات به‌دست آمده‌است. وزارت مالیه گفته که عواید دو هفته اخیر، در مقایسه با دو هفته اخیر ماه شهریور، ۹۸۴ میلیون افغانی افزایش را نشان می‌دهد. وزارت مالیه همچنین افزوده که از آغاز سال مالی الی تاریخ ۱۲ میزان، ۸۳ میلیارد و ۱۸۹ میلیون افغانی معادل ۵۰.۲ درصد بودجه انکشافی و مبلغ ۱۹۶ میلیارد و ۷۱۵ میلیون، معادل ۶۴ درصد بودجه عادی به مصرف رسیده‌است که در کل ۲۷۹ میلیارد و ۹۰۴ میلیون افغانی معادل ۵۹ درصد مجموع بودجه ملی را تشکیل می‌دهد. بودجه سال مالی ۱۳۹۹ خورشیدی ۴۲۸ میلیارد و ۳۸۰ میلیون افغانستان در نظر گرفته شده‌است. از این جمله ۲۸۹ میلیارد افغانی آن بودجه عادی و ۱۳۹ میلیارد دیگر آن بودجه توسعه ای است.

امسال تولیدات انگور در کشور افغانستان به 980 هزار تن می رسد

منبع : خبرگزاری صدای افغان(آوا) 19/7/99

مسئولان در وزارت زراعت، آبیاری و مالداری می‌گویند که امسال میزان تولید انگور در سراسر کشور به ۹۸۰ هزار متریک تن می‌رسد و باغ‌های انگور در حدود ۹۰ هزار هکتار زمین را دربر می‌گیرد. از این طریق سالانه افغانستان در حدود ۱۸۸ میلیون دالر درآمد می‌کند. وزارت زراعت در خبرنامه ای گفته که بیش‌ترین انگور در کشور در ولایت‌های هرات، پروان، قندهار، کابل، غزنی، کاپیسا، بلخ جوزجان، فاریاب، قندوز، پکتیا و پکتیکا تولید می‌شود و ده‌ها هزار خانواده با مشغولیت در بخش انگورپروری، امرار معیشت می‌کنند و درآمد دارند.

صندوق بین المللی پول: رشد اقتصادی افغانستان در سال 2020 منفی پنج درصد است

منبع : خبرگزاری صدای افغان(آوا)23/7/99

صندوق بین المللی پول در گزارشی، نرخ رشد اقتصادی افغانستان در سال جاری را منفی پنج درصد تخمین زده است. اما برای سال آینده رشد اقتصادی افغانستان را مثبت پیش بینی کرده است. صندوق بین‌المللی پول روز گذشته (سه‌شنبه) با انتشار نسخه جدید گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهان اعلام کرد که رکود اقتصاد جهان در سال جاری میلادی به ۴.۴ درصد می‌رسد که در مقایسه با پیش‌بینی نرخ رشد منفی ۴.۹ درصدی در جون گذشته، روند غلبه بر تبعات شیوع ویروس کرونا امیدوار کننده‌تر از گذشته شده است.صندوق بین‌المللی پول (IMF) در گزارش خود گفته که نرخ رشد اقتصادی افغانستان در سال جاری میلادی (سال ۲۰۲۰) منفی پنج درصد تخمین زده شده؛ ولی پیش‌بینی کرده اقتصاد این کشور در سال‌ ۲۰۲۱ چهار درصد رشد کند.در همین حال، برآورد این نهاد مالی نشان می‌دهد که رکود اقتصادی افغانستان از منفی ۳ به منفی ۵ درصد افزایش می‌یابد و رونق آن در سال ۲۰۲۱ از ۴.۵ به ۴ درصد کاهش خواهد یافت.با این وجود، اقتصاد افغانستان همچنان این فرصت را در سال آینده میلای خواهد داشت که سریع‌ترین رشد خود در ۷ سال گذشته را تجربه کند.در همین حال، این نهاد بین‌المللی نرخ تورم افغانستان را در سال جاری میلادی را ۵.۴ و در سال آینده ۴.۸ درصد برآورد کرده است.

وزارت زراعت: ۳۵ درصد جمعیت کشور با کمبود مواد غذایی مواجه‌اند

منبع : هشت صبح۲۷مهرماه , ۱۳۹۹

حشمت‌الله غفوری، معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، روز یک‌شنبه، بیست‌وهفتم مهر مراسم تجلیل از روز جهانی غذا، گفت که همه‌گیری ویروس کرونا، افغانستان را شدیداً متاثر کرده و همین اکنون ۱۰.۹ میلیون نفر یعنی حدود ۳۵ درصد جمعیت کشور، در حالت بحرانی زندگی می‌کنند و با کمبود مواد غذایی مواجه‌اند. غفوری بیان داشت که افغانستان با وجودی که با بحران‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و جنگ مواجه است، در بخش تولید گندم دست‌آوردهای خوبی داشته است. وی افزود که افغانستان از جمله کشورهایی است که بیش‌ترین استفاده از گندم دارد و امسال میزان تولید گندم در این کشور با پنج درصد افزایش به ۵.۱ میلیون  تُن رسیده است. معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت یادآور شد که در سال آینده با وجود پروژه‌های بزرگ، آبیاری بیش‌تر ساحات و کارهایی که در زمین‌های تحت کشت عملی می‌شود، تولید گندم به شش میلیون تُن خواهد رسید. وی گفت که امسال نیز دو پروژه بزرگ در عرصه‌ی زراعت و آبیاری راه‌اندازی شده است. او توضیح داد که این پروژه‌ها، شامل راه‌اندازی برنامه مدیریت محصولات زراعتی و پروژه اضطراری زراعت و مصونیت غذایی می‌شود. غفوری گفت که پروژه اضطراری زراعت و مصونیت غذایی در برگیرنده احیای سیستم‌های آبیاری، مدیریت آب‌ریزه‌ها و تهیه تخم اصلاح‌شده گندم است. او تاکید کرد که از طریق پروژه مدیریت محصولات زراعتی حدود ۱۲ ‌هزار ساختمان شامل ذخیره‌گاه‌ها و سردخانه‌های صفر انرژی در سراسر کشور برای باغداران و دهقانان در حال ساخت است. به گفته‌ی او، روی این دو پروژه زراعتی که از سوی وزارت‌ زراعت راه‌اندازی شده است، بیش از ۱۴ میلیارد افغانی سرمایه‌گذاری شده است. طبق معلومات وزارت زراعت، راه‌اندازی این پروژه‌ها برعلاوه‌ی این که ده‌ها هزار فرصت شغلی دائمی و موقتی ایجاد کرده، به رفع گرسنه‌گی و تامین مواد غذایی نیز کمک زیادی می‌کند. در همین حال، راجندرا آریال، رییس سازمان خوراک و زراعت ملل متحد «FAO» در افغانستان، می‌گوید که شیوع ویروس کرونا در جهان روی سکتور زراعت تاثیرات منفی زیادی گذاشته است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما