معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۰۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۴۰

اخبار اقتصادی استان‌های ماری و لباب در ترکمنستان (مهر ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی استان‌های ماری و لباب در ترکمنستان که در مهر ماه 1399 در روزنامه‌ها و رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

افزایش ظرفیت صادرات برق ترکمنستان (عمدتا نیروگاه‌های مستقر در استان‌های ماری و لباب) 

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان

در هشت ماه نخست سال جاری میلادی، ترکمنستان صادرات برق خود را 151 درصد و حجم فیزیکی آن را 124 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (2019) افزایش داده است. این گزارش روز چهارشنبه به نقل از کمیته دولتی آمار ترکمنستان در اختیار خبرگزاری اورینت قرار گرفت.

به موجب گزارش مذکور، ظرفیت تولید برق سالانه ترکمنستان به 33 میلیارد کیلو وات افزایش می‌یابد. این امر از طریق اجرای پروژه‌های ساختاری مدبرانه با هدف افزایش ظرفیت برق صادراتی ترکمنستان محقق می‌شود.نمونه بارز آن نیروگاه سیکل ترکیبی بخار و گاز است که اولین بار در سال 2018 میلادی در استان ماری به بهره‌برداری رسید. پیش‌بینی می‌شود این نیروگاه سالانه 1 هزار 574 مگاوات برق تولید کند. نیروگاه جدید دیگری نیز با ظرفیت سالانه 432 مگاوات در استان لباب در دست ساخت است که توسط شرکت‌های میتسوبیشی - هیتاچی ژاپن و هلدینگ رنسانس ترکیه با همکاری شرکت Sumitomo ژاپن در حال اجراست.

هم‌چنین بر اساس گزارش مزبور، با راه‌اندازی تأسیسات جدید در بخش انرژی، تولید برق ترکمنستان در حد فاصل ژانویه تا آگوست سال 2020 میلادی، 13.5% نسبت به مدت مشابه در سال گذشته میلادی افزایش یافته است.

علاوه بر این، ساخت دو نیروگاه جدید توربین گاز در مجتمع پالایش نفت بندر ترکمنباشی نیز آغاز شده است که ظرفیت سالانه هر کدام معادل 70 مگاوات ساعت می‌باشد.

بهره‌برداری از چهار مجتمع مسکونی جدید در شهر ترکمن آباد (مرکز استان لباب)  

خبرگزاری ترکمن پورتال

از ابتدای سال جاری میلادی، چهار مجتمع مسکونی جدید در شهر ترکمن آباد (مرکز استان لباب) افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است و در کل 592 خانوار به منازل جدید خود نقل مکان کرده‌اند.

در آستانه برگزاری 24مین سالگرد باشکوه بیطرفی ترکمنستان نیز سه مجتمع چهار طبقه‌ای 24 واحدی در منطقه مختومقلی شهر به بهره‌برداری رسید و 72 خانواده به خانه‌های ساخته شده توسط شرکت خصوصی «آلتین گل» نقل مکان کردند. در ژانویه سال جاری میلادی نیز به مناسبت روز دفاع از میهن، چهار ساختمان مسکونی 4 طبقه‌ای در ترکمن آباد به بهره‌برداری رسید. سه مجتمع ساخته شده برای خانواده‌های افسران پلیس 32 واحدی و یک مجتمع 40 واحدی است. در مجموع در ماه ژانویه 136 خانواده به خانه‌های جدید که توسط سازندگان «شرکت تولیدی بتون مسلح زرگر» ساخته شده است، نقل مکان کردند.

در شهر آمول (از توابع ترکمن آباد) نیز 44 خانواده هر کدام به خانه‌های 24 واحدی نقل مکان کردند. خانه‌های جدید ساخته شده توسط شرکت خصوصی اصیل یورت، به مناسبت بیست و نهمین سالگرد استقلال کشور در منطقه شرقی شهر احداث گردیدند.

در آستانه روز استقلال نیز 336 خانواده در مجموعه مسکونی جدید افتتاح شده استقرار می یابند. این ساختمان‌ها که مکمل کارهای قبلی سازندگان ترکمن است، هم بر زیبایی شهر و هم شادی زندگی خانوارهای ترکمن فاقد مسکن افزوده است.

همانطور که مشاهده می‌شود، فقط در سال جاری میلادی 592 خانواده به خانه‌های جدید در شهر ترکمن آباد استان لباب نقل مکان کرده‌اند.

صادرات بیش از 11 تن پارچه الیاف مصنوعی توسط شرکت «کیچی گالا» در استان لباب

خبرگزاری ترکمن پورتال

به نقل از روزنامه «ترکمنستان امروز» گزارش داد، شرکت «کیچی گالا»، واقع در استان لباب، در حال گسترش ظرفیت صادراتی خود است. این شرکت که از سال 2015 میلادی فعالیت خود را آغاز کرده است، در زمینه صادرات محصولات پلاستیکی در کشور فعالیت می‌کند. سال جاری میلادی، این شرکت پلی پروپیلن و پلاستیک به قزاقستان، روسیه، اوکراین و ازبکستان صادر کرد. هم‌چنین در طول سال، ازبکستان و قزاقستان مشتریان اصلی محصولات صادراتی شرکت مزبور بوده‌اند.

به طور خاص، شرکت «کیچی گالا» 11 تن پارچه از الیاف مصنوعی (پلاستیک) و 831120 رول پارچه‌های پلاستیکی را به شرکای ازبکی خود صادر کرد و بازرگانان قزاقستانی امسال بیش از 3 میلیون کیسه مواد اولیه مصنوعات پلاستیکی از کیچی گالا خریداری کرده‌اند.

در وب‌سایت رسمی ‌شرکت، بیش از 15 محصول تولید داخل در معرض نمایش قرار داده شده است که از جمله آنها می‌توان به سبدهای پلاستیکی، پلی استایرن، پلی پروپیلن، درب ظروف پلاستیکی، مواد پلاستیکی ساختمانی، نخ پلاستیکی و سایر محصولات اشاره کرد. این شرکت هم‌چنین در فهرست تولیدات خود – قلم‌های مختلف نقاشی و هم‌چنین سطل‌های مختلف پلاستیکی را دارد.

صادرات کارخانه نخ ریسی پنبه حلچ استان لباب در سال جاری (9 میلیون معادل 2.5 میلیون دلار)

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان

از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بیش از 25 میلیون منات (معادل 7 میلیون دلار) در کارخانه نخ ریسی پنبه حلچ تولید شده است که حدود 9 میلیون منات آن به خارج از کشور صادر شده است. (هر دلار آمریکا به نرخ رسمی معادل 3.5 منات ترکمنستان می‌باشد).

به موجب این خبر، کشورهایی مانند روسیه، ترکیه و لهستان تقاضای زیادی برای محصولات کارخانه دارند. سال گذشته بیش از 41 میلیون و 293 هزار منات نخ پنبه (به جای 31 میلیون و 430 هزار منات برنامه‌ریزی شده) در کارخانه تولید شد.

در حال حاضر، اصلاحات عمده‌ای در صنعت نساجی ترکمنستان در حال انجام است و فروشگاه‌های وزارت صنعت نساجی ترکمنستان در تمام نقاط کشور افتتاح می‌شوند. ظرفیت تولید بنگاه‌های اقتصادی متعلق به این وزارتخانه نیز با مشارکت نمایندگان بخش خصوصی افزایش می‌یابد.

علاوه بر این، تولید پنبه که اصلی‌ترین ماده اولیه تولید نخ در کشور است، نیز در حال افزایش است. در همین راستا پیش‌بینی می‌شود در سال جاری کل سطح مزارع پنبه از 550 هزار به 620 هزار هکتار افزایش یابد و قرار است یک میلیون و 250 هزار تن "طلای سفید" (کنایه از پنبه) از آن منطقه جمع‌آوری شود.

طی سال‌های استقلال، نزدیک به 2 میلیارد دلار در ترکمنستان برای ساخت کارخانه‌های جدید و بازسازی کارخانه‌های موجود سرمایه‌گذاری شده است. بیش از سی پروژه سرمایه‌گذاری اجرا شده و در نتیجه ده‌ها شرکت مدرن مجهز به تجهیزات پیشرفته به بهره‌برداری رسیده‌اند.

آغاز برداشت موز توسط شرکت «فرهار» در استان ماری

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان

برداشت موز گلخانه‌ای توسط شرکت «فرهار» آغاز شده است. این خبر توسط روزنامه برکتلی توپراک روز دوشنبه منتشر شد.

طبق این خبر، قرار است حدود 60 تن موز از 2000 درخت موز کاشته شده در یک هکتار برداشت شود. موز از نوع Grande-Nine در گلخانه شرکت مزبور کاشته می‌شود. این نوع موز با رشد سریع خود در طی 8 تا 9 ماه کاملا به بار می‌نشیند. در عرض 2.5 الی 3 ماه، میوه‌های موز جوانه می‌زنند و از هر درخت می‌توان 40 الی 50 کیلوگرم میوه دریافت کرد.

شرکت اقتصادی فرهار، واقع در حومه ساکارچاغه در استان ماری، در سال گذشته میلادی حدود 50 تن موز برداشت کرد.

اراه اندازی خط جدید تولید پوشاک پائیزی مردانه توسط کارخانه «ینیش» ماری

خبرگزاری ترکمن پورتال

خط تولید پوشاک پاییزی مردانه توسط کارخانه تولید پوشاک «ینیش» ماری راه‌اندازی شد.

لباس‌های فصل پاییز و زمستان به طور مرسوم از پارچه‌ای کرکی و نخی متراکم، گرم و سبک دوخته می‌شود. محصولات در اندازه‌های متنوع (از اندازه‌های 36 تا 45) تولید می‌شود. 

لباس‌های جدید را می‌توان مستقیم از فروشگاه‌های خود کارخانه خرید، یا آنلاین از وب‌سایت شرکت سفارش داد.

ورود محموله جدیدی از ماشین‌آلات کشاورزی به استان لباب

خبرگزاری ترکمن پورتال

به نقل از روزنامه «برکتلی توپراک» گزارش می‌دهد، پایگاه پشتیبانی مجتمع صنعت کشاورزی استان لباب از تجهیزات کشاورزی جدید پر شده است.

به گفته متخصصان اتحادیه تولیدات کشاورزی استان، در سال جاری میلادی 6 دستگاه کومباین پنبه «جان دیر» وارد استان شده و بدین ترتیب تعداد کومباین‌های استان آنها به 50 دستگاه رسیده است. در حال حاضر 38 دستگاه تراکتور «Jan Deer» چند منظوره، 33 دستگاه شخم زنOrtman-8375 و 24 دستگاه کومباین پنبه وارد کشور شده است.  

برنامه‌ریزی برای احداث 5 بیمارستان و 6 خانه بهداشت در استان لباب

خبرگزاری جیحون نیوز

بر اساس "برنامه ملی رییس جمهور ترکمنستان برای توسعه اقتصادی - اجتماعی کشور طی دوره 2019 - 2025 میلادی"، برنامه‌ریزی شده که پنج بیمارستان و چندین کلینیک، پلی‌کلینیک و کلینیک سرپایی در استان لباب ساخته شود.

در حال حاضر، 28 بیمارستان در استان لباب وجود دارد. مطابق با برنامه ملی ذکر شده، برنامه‌ریزی شده تعداد آنها (مراکز درمانی) تا سال 2025 به 33 برسد. با توجه به داده‌های دریافت شده از بخش بهداشت و درمان لباب، در سال‌های آینده یک بیمارستان سرطان‌شناسی با 100 تخت و یک بیمارستان سل با 300 تخت در شهر ترکمن‌آباد ایجاد می‌شود. هم‌چنین بیمارستان حومه دارگاناتا با 106 تخت، بیمارستان حومه کرکی با 493 تخت و بیمارستان شهری در ماگدانلی با 140 تخت در زمره برنامه‌ریزی انجام شده قرار دارند. علاوه بر این بیمارستان‌های مددکاری، امراض درونی و ترک اعتیاد در حومه‌های فاراب و خوجباز و شهر گارابکاول نیز مورد بازسازی و مرمت اساسی قرار خواهند گرفت.

در کل یازده واحد درمانی در استان لباب در فهرست احداث و بازسازی تا سال 2025 قرار دارند که طبق برنامه شامل 5 بیمارستان جدید و 6 مرکز درمانی قدیمی می‌شوند.

افتتاح شعبه بزرگترین شرکت فناوری اطلاعات ترکمنستان در استان ماری (ترکمن – ترانزیت)

خبرگزاری ترکمن پورتال

شعبه‌های قبلی «ترکمن – ترانزیت» در مراکز اداری استان‌های بالکان و داشاغوز ایجاد شدند.

ترکمن ترانزیت از سال 2010 میلادی در بازار ترکمنستان وجود دارد. دامنه فعالیت این شرکت شامل تأمین و پیاده‌سازی تجهیزات پیشرفته در کشورمان و هم‌چنین طراحی وب سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی، نرم‌افزار، خدمات اتوماسیون تجاری، امنیت سایبری و موارد دیگر است که تحت تعریف "دیجیتال سازی" قرار می‌گیرد.

این شرکت با شرکت‌های بزرگ صنعتی و خصوصی، مشاغل کوچک و متوسط همکاری می‌کند. از جمله دستاوردهای بارز ترکمن ترانزیت می‌توان به طراحی وب سایت‌های بورس تجاری ترکمنستان، سازمان بیمه دولتی، فروشگاه آنلاین گالا، ایجاد برنامه استخدام برای وزارت کار و توسعه اجتماعی ترکمنستان اشاره کرد.

ترکمن - ترانزیت هم‌چنین در روند پیاده‌سازی مدیریت اسناد الکترونیکی در «خلق بانک» و آژانس هواپیمایی دولتی «ترکمن هوا یولاری» شرکت داشته است.

ساخت ترمینال اتوبوس در بخشی از محوطه فرودگاه قدیمی ترکمن آباد  

خبرگزاری ترکمن پورتال

بخشی از محوطه فرودگاه قدیمی ترکمن آباد به احداث یک ترمینال جدید اتوبوس مسافربری اختصاص داده شده است. بنا به خبر منتشره از سوی روزنامه «ترکمن گوندوگری»، ساخت و ساز توسط شرکت اقتصادی «محمد بالکان» انجام می‌شود. ساختمان قبلی فرودگاه پیشتر تخریب شده است. در حال حاضر کارهای خاک برداری و فونداسیون در حال انجام است.

به گفته کارشناسان، فونداسیون ترمینال در محیط طبیعی بسیار محکم و پایدار است. بسیاری از متخصصان در ساخت و ساز کار می‌کنند، زیرا شرکت ساخت و ساز برای بسیاری از صنعتگران محلی شغل ایجاد کرده است.

ترمینال جدید اتوبوس به طور همزمان به 700 مسافر سرویس خواهد داد. با به بهره‌برداری رسیدن بزرگراه عشق آباد - ترکمن آباد در سال‌های آینده، این مرکز از اهمیت بالایی برخوردار خواهد شد.

رشد قابل ملاحظه تولیدات شیمیایی کارخانه نیازاف استان لباب

خبرگزاری جیحون نیوز

در 9 ماهه نخست سال جاری میلادی برنامه کارخانه بیش از 100 درصد تحقق یافته است. کارخانه 406 تن شن کلر تولید کرده که 2.5 برابر سال گذشته میلادی است.

با توجه به سفارش سایر شرکت‌های شیمیایی، 74 هزار تن اسید سولفوریک تولید شده که با تانکرهای جدید خریداری شده در سال 2018 حمل می‌شوند. تولید ماده شیمیایی پایه گوگردی که در کشاورزی به عنوان ضدعفونی کننده استفاده می‌شود نیز در مدت 9 ماه، به 2300 تن رسیده است.

پس از راه‌اندازی کارخانه تولید پلیمر در شهر کیانلی، تولید لوله‌های پلی‌اتیلن نیز در کارخانه شیمیایی نیازاف افزایش یافته است. خرید مواد اولیه از تولیدکننده داخلی برای کارخانه در ترکمن آباد سودآور شده است.

این کارخانه هم‌چنین اکسیژن پزشکی و فنی تولید می‌کند و همراه با انجمن اقتصادی «کوکچی» تولید باتری را آغاز کرده است. در مجموع، طی نه ماه نخست سال جاری میلادی، محصولاتی به ارزش 77 میلیون و 870 هزار منات (حدود 22 میلیون دلار) در این کارخانه تولید شده است. این بدان معناست که برنامه سالانه کارخانه 121 درصد تحقق یافته است.

احداث بیش از 215 کیلومتر شبکه ارتباطی در استان لباب

خبرگزاری جیحون نیوز

در شهرک‌های جدید، سیستم‌های ارتباطی جدید گسترش یافته و در برخی دیگر، خطوط قبلی به روز شدند. این کار با سرعت بالایی ادامه دارد. اپراتور تلفن همراه "آلتین عصیر" تقریبا 90 هزار شماره جدید در حدفاصل ژانویه - سپتامبر سال جاری میلادی به مردم فروخته است. با توجه به پیشنهاد تعرفه‌های جدید برای ارتباطات و خدمات اینترنتی، تعداد افرادی که از شبکه استفاده می‌کنند به طور مداوم در حال افزایش است.

هم‌چنین در طول دوره ذکر شده، تعداد نقاط (آنتن‌های) نصب شده برای منازل از 1500 دستگاه فراتر رفته است و بیشتر نقاط در شهرک‌های جدید نصب شده‌اند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما