معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۰۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۹۱

اخبار اقتصادی ترکمنستان( مهر ماه 1399)

اهم اخبار اقتصادی داخلی و خارجی ترکمنستان در مهرماه 1399 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اخبار و رویدادهای اقتصادی داخلی

محدودیت فعالیت شرکت خدماتی در ترکمنستان

ترکمنستان با هدف پیش گیری از نفوذ و گسترش بیماری حاد تنفسی در کشور، محدودیت فعالیت شرکت خدماتی در ترکمنستان را تا 25 آبان ماه تمدید کرد.  این محدودیت، قبلا تا تاریخ 25 مهر ماه اعلام شــده بود. بر این اساس، فعــالیت سینماها، تئاترها، رستوران‌ها، پــارک های بازی، مجموعه‌های ورزشی، موزه‌ها وسالن‌های زیبایی محدود خواهد.

نمایش تولیدات جدید الکترونیکی ترکمنستان

با حضور رئیس جمهور و سردار بردی محمد اف وزیر صنایع و ساختمان ترکمنستان، تعدادی از تولیدات جدید  الکترونیکی این کشور به نمایش گذاشته شد.  در این مراسم با حضور کارآفرینان،  نمونه‌هایی از تلویزیون‌های هوشمند 65 اینچ، گوشی موبایل با دو سیم کارد و انواع اسپیلت خنک کننده به نمایش گذاشته شد. به گفته رسانه‌ها، کالاهای مذکور با تقاضای بالا در بازار ترکمنستان، توسط شرکت آیدین گیجلر و با مشارکت وزارت صنایع و ساختمان این کشور تولید می‌شود. در این مراسم وزیر صنایع و ساختمان، ضمن تشریح تولیدات مذکور و کاربرد تکنولوژهای جدید در آنها ، از رئیس جمهور خواست که آنها را نامگذاری نماید. رئیس جمهور ضمن نامگذاری محصولات،  نامه " عالم" به معنای فضا را برای تلویزیون 65 اینچ تعیین نمود. وی همچنین بر تولید  محصولات با کیفیت و کمیت خوب، و مهم تر، قیمت مناسب تاکید نمود. در حال حاضر شرکت آیدین گیجلر انواع لامپ ها ال دی، تلویزیون‌های هوشمند 32 ، 42 و 55 اینچی، کامپیوتر و نت بوک را برای دانش آموزان تولید می‌کند.

ترکمنستان پنجره واحد گمرکی تاسیس می‌کند

در خلال ملاقات وزیر امور خارجه ترکمنستان با دبیر کل سازمان توسعه و تجارت سازمان ملل متحد ( آنکتاد) و معاون دبیر کل برنامه توسعه و مدیر دفتر منطقه ای  اروپا و آسیای میانه سازمان ملل، یادداشت تفاهمی‌به امضاء طرفین رسید. همچنین در خلال مذاکرات مذکور ،  طرفین نسبت به شراکت استراتژیک بین ترکمنستان  و سازمان ملل متحد و نهاد های آن از جمله آنکتاد و برنامه توسعه اظهار خرسندی نمودند. شایان ذکر است، با همکاری آنکتاد و برنامه توسعه ملل متحد، سیستم اطلاعاتی یکپارچه گمرکی موسوم به ASYCUDA”  جهانی “ در بخش سرویس گمرکی ترکمنستان شروع  بکار نموده است. این سیستم می‌تواند، پایه ای برای اجرای فازبندی " پنجره واحد " برای عملیات صادرات و واردات در سایر بخشهای ترکمنستان خصوصا در بخش های بانکی، حمل و نقل و استاندارد  باشد. " عملیات پنجره واحد صادراتی و وارداتی " موجب دیجیتالی شدن تجارت در چارچــوب استراتژهای جـــهانی و منطقه ای  به منظور توسعه پایدار خواهد می‌باشد.

توبیخ مقامات اقتصادی به دلیل کم کاری

رئیس جمهور ترکمنستان تعدادی از مقامات اقتصادی این کشور را بخاطر کم کاری توبیخ نمود. از جمله این افراد، مسئولین مجموعه‌های گاز و نفت حمل و نقل می‌باشند همچنن وی تعدادی از مقامات اقتصادی را برکنار و افرادی دیگری را جایگزین آنها نمود .

اخبار و رویدادهای اقتصادی خارجی

فعال سازی حمل و نقل و ترانزیت بین دولتی و منطقه ای

در مذاکرات ویدئویی بین مقامات راه آهن ترکمنستان و قزاقستان، دستور کار همکاری‌های طرفین و اهمیت فعال سازی حمل و نقل و ترانزیت بین دولتی و منطقه ای مورد بررسی قرار گرفت. در این مذاکرات با حضور مقامات  آژانس راه آهن دولتی ترکمنستان و رئیس شرکت راه آهن قزاقستان  و سفیر این کشور در ترکمنستان، دیدگاههای طرفین در جهت توسعه تفاهمات بین دو دولت و چشم انداز همکاری ترانزیتی و حمل  و نقلی مورد بررسی قرار گرفت و توجه ویژه نسبت به کریدور ترانزیتی ترکمنستان، قزاقستان و ایران به عنوان  پیوند دهنده مهم ارتباطی بین اروپا و آسیا و همچنین  راه آهن شمال و جنوب و راههای بهره گیری از ان صورت پذیرفت. همچنین طرفین در مورد سیاست قیمت گذاری برای  استفاده موثر از ظرفیت کریدورهای ترانزیت بین المللی و افزایش حجم محموله‌های ترافیکی در مرزهای بین المللی  و اهمیت ارتباط نزدیک در زمینه پشتیبانی در بخش حمل و نقل پایدار را گفتگو کردند. طرف ترکمنی اطلاعاتی در خصوص مدرن سازی و برقی نمودن راه آهن عشق آباد – مرو – ترکمن آباد نیز ارائه داد. در این خصوص، طرفین جهت ادامه مذاکره برای توسعه همکاری‌ها ابراز علاقه نمودند.

 اولین عملیات تست کارتیج  در مرز  قره بوغاز – تمیر بابا در مرز با قزاقستان آغاز شد

این عملیات که به مدت یک ماه طول خواهد کشید، بدون دخالت دست عملیات حمل و نقلی کامیون‌های ترکمنی و خارجی صورت خواهد گرفت. بر این اساس رانندگان کامیونها از مرز عبور نخواهند کرد و مدارک آنها بدون تماس صادر می‌شود. این عملیات بدون محدودیت زمانی صورت خواهد گرفت. ظاهرا منظور از کارتیج همان عملیات ترانشیپمنت در مرزها باشد. ترکمنستان بعد از گسترش پاندمی، ورود و تردد رانندگان خارجی در قلمرو خود را ممنوع نموده و صرفا اجازه ورود یدک ها و  نیمه یدک ها را به داخل خاک این کشور می دهد.

 نشست روسای جمهور ترکمنستان و ازبکستان

در مذاکرات  اخیر بین روسای جمهور ترکمنستان و ازبکستان در حاشیه اجلاس سران اسیا مرکزی، گسترش همکاری‌های دو کشور و کمیسیون مشترک دو کشور در زمینه‌های بازرگانی، اقتصادی، علمی، فنی و فرهنگی و اجرای پروژه‌های زیرساختی مشترک و ایجاد کریدور جدید ترانزیتی به منظور دسترسی کوتاه تر به بنادر ایران، عمان و هند تاکید شد. شایان ذکر است، از ژوئن 2019 تاکنون، حجم مبادلات تجاری بین ازبکستان و ترکمنستان به 257 میلیون دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل،  2.8 افزایش یافته است. در سال جاری، قراردادهای مربوط به تامین تجهیزات پزشکی، کود شیمیایی و تولیدات دیگر از سوی ازبکستان برای بازار ترکمنستان تامین شده است. همچنین اجرای پروژه‌های بزرگ در ازبکستان، باعث افزایش میزان واردات محصولاتی مانند سیمان، شیشه و مواد ساختمانی و وسایل منزل از ترکمنستان شده است. با توجه به اینکه هردو کشور دارای منابع غنی هیدروکربورها می‌باشند. این امر موجب همکاری دو کشور در زمینه خط انتقال گاز از ترکمنستان به ازبکستان – قزاقستان و چین از سال 2009  شده است. همچنین عشق آباد آماده است، در پروژه انتقال برق از آسیای میانه و از مسیر ترکمنستان به ازبکستان، تاجیکستان و پاکستان مشارکت نماید.  طرفین همچنین در مورد مسیر ترانزیتی ازبکستان - ترکمنستان - ایران و عمان گفتگو نمودند. این مسیر ترانزیتی به قرارداد عشق آباد معروف است.

اجرای پروژه تاپی برای ساخت لوله گاز 

اخیرا ترکمنستان و افغانستان بخشی از اسناد مربوط به اجرای پروژه تاپی برای ساخت لوله گاز بین چهار کشور ترکمنستان- افغانستان- پاکستان و هند ( تاپی) در کنار پروژه انتقال کابل فیبر نوری بین سه کشور ترکمنستان- افغانستان و پاکستان را به امضاء رساندند. در مراسم امضای این اسناد از طریق ویدئو کنفرانس بین عشق آباد و کابل و با حضور رئیس جمهور افغانستان، نمایندگانی از سوی دو کشور و شرکت های فعال در پروژه حضور داشتند. رشید مردوف معاون رئیس کابینه و وزیر امور خارجه ترکمنستان از طریق ویدئو  کنفرانس در مراسم مذکور حضور داشت. از سوی دیگر و بطور جداگانه، وزیر امور خارجه ترکمنستان در مذاکرات ویدیویی با حنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان،  همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک را مورد بررسی قرار دادند. طرفین بر  توسعه همکاری‌ها در بخش حمل و نقل، انرژی، و ساخت پروژه تاپی، خطوط  انتقال انرژی و ارتباط از طریق فیبر نوری بین سه کشور ترکمنستان- افغانستان و پاکستان را مورد تاکید قرا دادند. حنیف اتمر از نقش فعال ترکمنستان در پیشرفت پروسه صلح در افغانستان و سیاست بی طرفی و حسن همجواری این کشور برای حل منازعات از طریق ابزار دیپلماتیک و بر اساس قوانین بین المللی تمجید کرد.

مذاکرات تلفنی بین روسای جمهور هند و ترکمنستان

در مذاکرات تلفنی اخیر بین روسای جمهوری ترکمنستان و هند، راههای توسعه همکاری بین طرفین از جمله انرژی به عنوان اولویت مهم روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور مورد بررسی قرار گرفت. درحال حاضر دو کشور در چارچوب  پروژه ساخت خط لوله گاز ترکمنستان – افغانستان - پاکستان و هند در حال همکاری می‌باشند. بنظر کارشناسان، این پروژه موجب رشد اقتصادی و صنعتی همه کشورهای منطقه و جذب سرمایه گذاری به آن و عاملی برای حل سایر مشکلات در منطقه خواهد شد. در این مذاکرات، ضمن اشاره به دیگر همکاری‌های اقتصادی دو کشور، رئیس جمهوی ترکمنستان اعلام کرد، آماده حمایت از توسعه فعالیت بخش تجاری هند در بازار ترکمنستان از جمله، تشکیل شرکت های مشترک  با دانش فنی بالا در بخش کشاورزی- صنعتی ، شیمیایی، صنایع سنگین، صنایع دارویی و غیره است. شایان ذکر است،  شرکت "ترکمن درمان آجانتا" به عنوان نمونه ای از این همکاری هم اکنون در حال فعالیت در ترکمنستان است. روسای جمهور دو کشور علاوه بر مسائل علمی و فرهنگی در خصوص پاندمی‌کووید 19 و تلاش جمعی کشورها در مبارزه با آن نیز گفتگو نمودند. رئیس جمهوری ترکمنستان از همتای هندی خود جهت دیدار از کشورش  در یک فرصت مناسب دعوت بعمل آورد.

 روابط با عربستان سعودی

معاونین وزرای امور خارجه ترکمنستان و عربستان سعودی در تماس ویدئویی، چشم انداز روابط بین دو دولت را مورد بررسی قرار داده و برای  پیشبرد گفتگوها و دیدارهای دوجانبه بین هیات های دو کشو ابزار آمادگی نمودند.  هچنین طرفین، بر توسعه تعاملات سیاسی و دیپلماتیک و اهمیت مشورت های سیاسی مستمر  بین وزرای  امور خارجه دو کشور تاکید کردند. تقویت روابط بین پارلمانهای دو کشور در کنار ایجاد ارتباطات در زمینه‌های بازرگانی، اقتصادی و سرمایه گذاری، عمران، کشاورزی، صنایع شیمیایی  و راههای متنوع سازی حجم روابط تجاری بین دو کشور و همکاری‌های گردشگری، آموزشی، علمی ورزشی نیز مورد تاکید قرار گرفت . طرفین بر برگزاری روزهای فرهنگی متقابل بعد از عادی شدن شرایط اپیدمیک فعلی توافق نمودند.

 مذاکرات ویدئو کنفرانسی وزیر صنایع و ساختمان ترکمنستان با سفیر ژاپن

سردار بردی محمد اف وزیر صنایع و ساختمان ترکمنستان با سفیر ژاپن در این کشور مذاکرات ویدئو کنفرانسی برگزار نمود. طرفین، روابط بین پارلمانی بین دو کشور در چارچوب سازمان‌های بین المللی، همکاری‌های اقتصادی دو کشور از جمله در پروژه تولید اوره در مرو و قره بوغاز، مجموعه تولیدات شیمیایی و مجموعه تولید بنزین از گاز طبیعی در ولایت آخال را مورد بررسی قرار دادند. شایان ذکر است ژاپن در قالب سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی طی سال های اخیر وارد پروژه‌های گازی و شیمیایی ترکمنستان شده است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما