معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۰۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۵۸

اخبار و تحولات اقتصادی جنوب چین(نیمه دوم مهر 1399)

برخی از مهمترین خبرها و تحولات اقتصادی جنوب چین که در نیمه دوم مهر ماه 1399 در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح زیر بوده است :

شرکت رئیس جمهور چین در چهلمین سالگرد تأسیس منطقه ویژه اقتصادی شنجن

شی جینپینگ رئیس جمهور چین جهت بازدید از استان گواندونگ و شرکت در مراسم چهلمین سالگرد تأسیس منطقه ویژه اقتصادی شنجن، قطب علم و فناوری چین که روز چهارشنبه 23 مهر 1399 (14 اکتبر 2020) برگزار گردید به این استان سفر نمود.

طبق گزارش خبرگزاری شینهوا در این مراسم آقای شی توسعه شنجن طی 40 سال گذشته را معجزه ای در تاریخ توسعه جهان دانست و خواستار تعمیق اصلاحات همه جانبه و گسترش گشایش اقتصادی جهت مشارکت در ایجاد منطقه خلیج بزرگ گواندونگ- هنگ کنگ - ماکائو (GBA) شد. وی ادامه داد: شنجن فلسفه توسعه جدیدی را اجرا نموده و به توسعه ای با کیفیت دست یافته که کاراتر، پایدارتر و عادلانه تر است و هم اکنون به عنوان رهبر نوآوری صنعتی و فناوری در جهان مطرح شده است.

رئیس جمهور چین در این مراسم شنجن را به ایجاد نظام سیاستگذاری منعطف تر در زمینه‌های تجارت داخلی و خارجی، سرمایه گذاری و تأمین مالی، نظام مالیاتی، نوآوری در امور مالی و ورود و خروج نیروی کار تشویق کرد. وی بر فلسفه مردم محور توسعه در ایجاد مناطق اقتصادی ویژه همراه با تلاش برای پرداختن به موضوعاتی از قبیل اشتغال، آموزش، نظام درمانی، تأمین اجتماعی، امنیت غذایی، محیط زیست و امنیت عمومی تأکید کرد.

این سفر سومین بازدید رئیس جمهور چین از شنجن از زمان به قدرت رسیدن در سال 2012 می‌باشد.

آغاز ساخت فازم سوم پروژه توسعه فرودگاه بایون در گوانجو

پروژه ساخت فاز سوم فرودگاه بین المللی بایون در گوانجو با سرمایه گذاری 54 میلیارد یوآن روز 27 سپتامبر آغاز بکار کرد. ترمینال سوم این فرودگاه 420 هزار مترمربع مساحت داشته و گنجایش پارک 190 هواپیما را دارد. پس از بهره برداری از این فاز ظرفیت جابجایی مسافر فرودگاه بایون به 120 میلیون نفر و بخش بار فرودگاه به 3.8 میلیون تن در سال خواهد رسید که به ترتیب افزایش 50 و 52 درصدی دارد.

ترمینال سوم فرودگاه بایون از پیشرفته ترین فناوری‌ها نظیر 5G، اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی بهره می‌برد که سبب افزایش کارایی و بهبود تجربه سفر مسافران خواهد شد. فرودگاه بایون بعنوان یکی از مهمترین‌هاب های هوایی در چین با بیش از 230 مقصد بین المللی پرواز دارد.

طبق اعلام اداره هوانوری چین، این کشور قصد دارد تا سال 2025 خوشه فرودگاه‌های مدرن در منطقه خلیج بزرگ (گواندونگ- هنگ کنگ- ماکائو) (GBA) را تکمیل نماید که فاز سوم فرودگاه بایون یکی از این خوشه‌ها می‌باشد.

راه‌اندازی پروژه آزمایشی ارز دیجیتال در شنجن

شنجن اخیراً یک پروژه آزمایشی را برای توزیع 10 میلیون یوان دیجیتال میان مردم برای تحریک مصرف و تقاضای داخلی و همچنین انجام آزمایش ارز دیجیتال با بانک مرکزی چین آغاز کرده است.

بودجه این پروژه توسط منطقه لو هو تأمین می‌شود و پول از طریق قرعه کشی به طور مساوی بین 50 هزار گیرنده توزیع می‌شود. شهروندان شنجن می‌توانند با این پول در 3389 صنف تعیین شده از جمله رستوران، سوپرمارکت، پمپ بنزین، ایستگاه‌های مترو ، فروشگاه‌های بزرگ و سایر اصناف منطقه لو هو در هفته آینده استفاده کنند.

این آخرین اقدام برای اجرای آزمایشی یوان دیجیتال در منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو است. تاکنون، آزمایشات دیوان دیجیتال در چهار شهر انجام شده است: منطقه جدید Xiongan در استان هبی در شمال چین، شنجن در استان گواندونگ در جنوب چین، سوژو در استان جیانگ سو در شرق چین و چنگدو در استان سیچوان در جنوب غربی چین.

نصب 98613 ایستگاه پایه 5G در استان گواندونگ

 طبق اطلاعات اداره صنعت و فناوری اطلاعات استان گواندونگ در 12 اکتبر، از ژانویه تا آگوست سال  جاری، 61 هزار و 625 ایستگاه 5G جدید با سرمایه گذاری بیش از 28 میلیارد یوان در گواندونگ نصب شده است. در حال حاضر تعداد ایستگاه‌های 5G در استان گواندونگ به 98613 رسیده است که شامل 30591 ایستگاه در شنجن، 23555 ایستگاه در گوانجو، 8305 ایستگاه در دونگوان و 7472 ایستگاه در فوشان است که حدود 15٪ کشور را تشکیل می دهد و در کشور رتبه اول را دارد. شهر شنجن به پوشش کامل شبکه‌های 5G دست یافته است.

افتتاح یکصد و بیست و هشتمین نمایشگاه کانتون بصورت آنلاین

یکصد و بیست و هشتمین نمایشگاه صادرات و واردات چین-گوانجو (نمایشگاه کانتون) به طور رسمی در 15 اکتبر آغاز به کار نمود. به دلیل شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، این نمایشگاه بصورت آنلاین برگزار می‌شود و به مدت 10 روز ادامه خواهد داشت. این همچنین دومین نمایشگاه کانتون است که از زمان شیوع اپیدمی در چین بصورت آنلاین برگزار می‌گردد.

این نمایشگاه  دارای 50 بخش بر اساس 16 گروه محصولات بوده و در مجموع حدود 60 هزار غرفه و 26 هزار شرکت چینی و خارجی در این نمایشگاه حضور دارند.

تا تاریخ 13 اکتبر، غرفه داران 2.36 میلیون محصول را بارگذاری کرده اند که 691500 مورد آن محصولات جدید است که 30٪ از کل محصولات نمایش داده شده را تشکیل می دهد.

راه اندازی اولین خط مترو بین گوانجو و شنجن

طبق سند مناقصه منتشر شده توسط شرکت مترو گوانجو در 12 اکتبر، خط 22 مترو گوانجو به اولین خط مترو تبدیل می‌شود که گوانجو را با دونگوان و شنجن متصل می‌کند.

خط 22 مترو در ابتدا برای کوتاه کردن زمان سفر از منطقه نانشا به ایستگاه راه آهن جنوب گوانجو طراحی شده بود و ساخت آن در حال انجام است. اکنون، این پروژه به دونگوان گسترش یافته و به شبکه ریلی در شنجن متصل خواهد شد.

مترو گوانجو همچنین مدتی پیش اعلام کرد که خطوط مترو 17، 18، 22، 28 و 37  به عنوان راه آهن سریع السیر بین شهری ساخته می‌شوند. خط 18 مترو از سمت جنوب به Zhongshan و Zhuhai امتداد می یابد، در حالی که خط 28 مترو به سمت شرق و به دونگوان متصل خواهد شد.

تمام خطوط فوق الذکر به وسیله مهم حمل و نقل ریلی برای افرادی که از گوانجو به شهرهای دیگر منطقه خلیج بزرگ گواندونگ-هنگ کنگ-ماکائو (GBA) رفت و آمد می‌کنند تبدیل خواهد شد.

سرمایه گذاری خارجی در 9 ماه نخست سال 2020 در استان فوجیان

از ژانویه تا سپتامبر سال جاری، سرمایه گذاری خارجی در استان فوجیان 26.52 میلیارد یوان بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 19.3 درصدی افزایش را نشان می دهد. از این میزان، بخش خدمات 14 میلیارد یوان از سرمایه خارجی استفاده کرده است که با افزایش 55.1 درصدی، 52.8 درصد از کل سرمایه گذاری خارجی  استان را تشکیل می دهد.

در میان منابع اصلی سرمایه گذاری خارجی در فوجیان، سرمایه گذاری از اروپا 75٪ افزایش یافته است که سرمایه گذاری هلند 395.5٪ و سوئیس 59.2٪ افزایش یافته است. سرمایه گذاری از ژاپن 132.8٪ ، ماکائو 113.5٪ و هنگ کنگ 38.5٪ افزایش یافته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما