معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۸/۰۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۶۶

تاثیرات پاندمی‌کرونا بر حقوق و مزایای کارکنان شرکت های بزرگ اروپایی و آلمانی

نشریه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ ( FAZ ) در شماره روز شنبه 26 مهر ماه 1399 ( 17 اکتبر 2020 ) ، طی مقاله ای تحت عنوان؛ " حقوق و دستمزد و کرونا: دورهای مختلف صفر" به قلم خانم Nadine Bad، خبرنگار حوزه اقتصادی؛ به بررسی اثرات همه گیری کرونا بر حقوق و مزایای گروه‌های مختلف کارمندی در شرکت های بزرگ اروپایی و آلمانی عضو بورس Dax و M-Dax پرداخته است. در این مقاله آمده است که معنی و مفهوم بحران کرونا برای شرکت ها، از جمله؛ افزایش صفر و یا حداقل افزایش حقوق مدیران و کارکنان می‌باشد و مشکل بتوان امیدی به جهش قابل ملاحظه آن برای سال 2021 متصور شد. در همین رابطه و بر اساس اعلام شرکت مشاور منابع انسانی Lurse؛ طی سال جاری میلادی، تعداد قابل توجهی از شرکت ها نسبت به سال های قبل، دورهای افزایش صفر حقوق و مزایا را تعریف و اجرا کرده اند.

طبق پیش بینی شرکت مشاوره ای Lurse ؛ 48 درصد از 229 شرکت بزرگ و متوسط مورد مطالعه عضو Dax و M-Dax، در بودجه خود هیچ گونه افزایش پرداختی برای مدیران ارشد خود لحاظ نکرده اند. شرکت مشاوره حقوق و دستمزد HKP نیز به تازگی پیش بینی کرده بود که حقوق مدیران شرکت های بزرگ حتی تا حدود 20 درصد هم کاهش یابد که این مربوط به صرفنظر داوطلبانه و موقتی مدیران مذکور از بخشی از حقوق و مزایای خود در راستای همبستگی بیشتر با کارمندان خود در پاندمی‌کرونا می‌باشد.

طبق داده‌های Lurse ، متوسط مقادیر کل افزایش حقوق کارمندان برای سال 2020 - بدون توجه به زمان افزایش حقوق (قبل یا بعد از شروع همه گیری) -  1.8 درصد و در شرکت هایی که پس از شیوع کرونا حقوق کارمندان خود را افزایش داده اند؛ این افزایش بسته به گروه‌های مختلف کارمندی؛ تنها 1 تا 1.3 درصد بوده است.

به گفته اووه کلینگنبورگ، عضو شرکت مشاوره ای Lurse؛ "بسیاری از شرکت ها در جریان بیماری همه گیر کرونا، بخش هزینه‌های خود را محدود کرده که مفهوم آن؛ تعریف افزایش بسیار محدود حقوق در بودجه آن‌ها می‌باشد..... ما حتی در بحران شدید مالی یازده سال پیش هم شاهد چنین افت قابل توجهی نبودیم."

اکثر شرکت ها تمایلی برای جهش های بزرگ در مقادیر حقوق و دستمزد زیرمجموعه‌های خود در سال 2021  ندارند. و طبق داده‌های نظرسنجی فوق؛ متوسط بودجه کل برنامه ریزی شده برای افزایش حقوق و مزایا در تمامی طبقات کارمندی در سال 2021؛ تنها 2 درصد است که نسبت به آن چه که قبل از شیوع بیماری کرونا برای سال جاری در نظر گرفته شده بود( افزایش حداقل 2.9 درصدی )، بسیار کمتر است.

در صنعت بحران زده خودرو، امید چندانی نسبت به سال آینده وجود ندارد. خودروسازان مورد مطالعه که افزایش ناچیز حقوق 0.3 درصدی را طی سال جاری مدیریت کرده اند؛ به طور متوسط افزایش 1.7 درصدی حقوق و دستمزدها برای سال آتی را هدف گذاری کرده اند. این وضعیت البته در رابطه با بانک ها و شرکت های بیمه یی که در این مطالعه شرکت داشته اند، تا حدودی مطلوبت تر بوده و این قسم گروه‌های اقتصادی برای سال آتی میلادی، به طور میانگین 2 درصد برای افزایش حقوق کارکنان در بودجه خود در نظر گرفته اند.

شایان ذکر است که یکی از تدابیر مسئولین ذیربط آلمانی در جهت کاهش اثرات زیان بار بحران کرونا بر مشاغل؛ تعریف کار کوتاه مدت و کمک هزینه‌های مربوطه برای حمایت از متصدیان این گونه مشاغل – که عدد آن در حال حاضر در حدود 3.7 میلیون است - می‌باشد. در حال حاضر میزان کمک هزینه پرداختی به کارمندان بدون فرزند در پست های پاره وقت؛ 60 درصد از حقوق خالص پیشین ایشان، برای کارمندان دارای یک فرزند؛ 67 درصد و برای شاغلین دارای 50 سال سن به بالا از ماه چهارم تصدی شغل کوتاه مدت؛ 70 درصد (با داشتن یک فرزند؛ 77 درصد) واز ماه هفتم اشتغال به بعد؛ 80 تا 87 درصد خالص دریافتی سابق ایشان می‌باشد. البته چنانچه درآمد ماهیانه یک کار کوتاه مدت از 6450 یورو در ماه فراتر رود، کمک هزینه کار کوتاه مدت به متصدی مربوطه پرداخت نخواهد شد. 

منابع:

https://www.faz.net/aktuell/karriere-hochschule/buero-co/verguetungsberatung-in-der-corona-krise-steigen-die-gehaelter-nur-noch-maessig-17004182.html

https://www.arbeitsagentur.de/m/corona-kurzarbeit

https://www.faz.net/aktuell/finanzen/meine-finanzen/steuern-sparen/vermoegensfrage-so-erhalten-sie-mehr-kurzarbeitergeld-17005209.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما