معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۳۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۹۲

ایمن سازی بندر چیتاگونگ بنگلادش

در روز 4 اگوست 2020، مواد شیمیایی صنعتی در یک انفجار مهیب بخش عمده بندر بیروت را نابود ساخت.   برخی از منابع در بندر چیتاگونگ بنگلادش تائید نمودند که در طول 28 سال گذشته مقادیر زیادی کالا در این بندر انباشته شده که بعضی از آنها اعلام نشده، بعضی مورد مناقشه و بعضی نیز بدون کاربرد می‌باشند. این محموله‌ها حاوی مواد مختلفی از جمله مواد خطرناک و قابل اشتعال بوده که در سوله‌هایی در اطراف بندر انبار شده و می‌توانند موجب انفجار مهیبی شبیه آنچه در بندر بیروت اتفاق افتاد، شوند.

 بی توجهی مقامات نبنگلادشی سبت به فروش و یا پاکسازی محموله‌های خطرناک و قابل اشتعال بدون صاحبی که برای سالیان متمادی در بندر چیتاگونگ انبار شده اند، در واقع خطری جدی برای مهمترین بندر بنگلادش بشمار می رود.

شایان ذکر است که با وجود هشدارها و نامه‌های مکرر کارکنان این بندر و جامعه تجاری بنگلادش، تا قبل از بروز حادثه در بندر بیروت هیچ اقدامی‌برای پاکسازی مواد قابل اشتعال در بندر چیتاگونگ صورت نگرفته بود. اما پس از آن، مقامات بنگلادشی کمیته ای را تشکیل دادند که وظیفه اش پاکسازی مواد خطرناک از این بندر کلیدی است. طبق قانون گمرک بنگلادش، وارد کنندگان باید محموله خود را ظرف 30 روز از تخلیه کالاها از کشتی به اسکله تحویل بگیرند. اگر وارد کننده ای نتواند محموله را در مدت یاد شده دریافت و خارج کند، مقامات گمرک باید به وارد کننده اخطار دهند و اگر وارد کننده ظرف 15 روز از زمان اطلاع رسانی، بار را تحویل نگیرد، کالا می‌بایست به حراج گذارده شود. این در حالی است که محموله‌های تحویل نشده سالهاست که در حاشیه این بندر نگهداری شده، چرا که مقامات گمرکی آنها را نه به حراج گذاشته اند و نه آنها را امحا نموده اند. از سوی دیگر مدیریت بندر، سرعت کند برگزاری حراج ها و آشفتگی در نابودی کالاهای بدون مالک را عامل ذخیره سازی کالاهای پر خطر عنوان می نماید. گفتنی است که بیش از 4 سوله در بندر چیتاگونگ وجود دارد که به عنوان محموله‌های خطرناک و با علامت P ذخیره شده اند. سوله‌های حامل کالاهای خطرناک در محل انبار کانتینرها نگهداری می‌شوند. درحال حاضر، انواع مختلف کالاهای خطرناک که از 28 سال قبل وارد این بندر تجاری شده اند، در 134 بشکه و 55 بسته بزرگ با علامت P نگهداری می‌شوند.

در تاریخ 15 ژوئیه سال جاری میلادی، یک آتش سوزی بزرگ در سوله شماره 3 بندر جیتاگونگ رخ داد که سرانجام پس از 17 ساعت تلاش این آتش مهار شد. در این رابطه در تاریخ 22 آوریل 2015 نیز چهار کارگر هنگام تخلیه بشکه‌های حاوی متانول از یک کانتینر در محل ترمینال لنگرگاه جدید دچار حادثه و سوختگی شدید شدند. حادثه انفجار بندر بیروت درس عبرت و زنگ هشداری بود برای بسیاری از کشورها و از جمله بنگلادش تا با رعایت اصول ایمنی از وقوع حادثه ای تلخ با تلفات سنگین مادی و انسانی جلوگیری نمایند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما