معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۲۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۶۰

برگزاری چهلمین سالگرد تأسیس منطقه ویژه اقتصادی شنجن با حضور رئیس جمهور چین

شی جینپینگ رئیس جمهور چین جهت بازدید از استان جنوبی گواندونگ و شرکت در مراسم چهلمین سالگرد تأسیس منطقه ویژه اقتصادی شنجن، قطب علم و فناوری چین و همچنین حضور در شهرهای شانتو و چاوژو به مدت سه روز به این استان سفر نمود. آقای شی توسعه شنجن طی 40 سال گذشته را معجزه ای در تاریخ توسعه جهان دانست و خواستار تعمیق اصلاحات همه جانبه و گسترش گشایش اقتصادی جهت مشارکت در ایجاد منطقه خلیج بزرگ گواندونگ- هنگ کنگ - ماکائو (GBA) شد.

شی جینپینگ رئیس جمهور چین جهت بازدید از استان گواندونگ و شرکت در مراسم چهلمین سالگرد تأسیس منطقه ویژه اقتصادی شنجن، قطب علم و فناوری چین که روز چهارشنبه 23 مهر 1399 (14 اکتبر 2020) برگزار گردید به این استان سفر نمود.

طبق گزارش خبرگزاری شینهوا در این مراسم آقای شی توسعه شنجن طی 40 سال گذشته را معجزه ای در تاریخ توسعه جهان دانست و خواستار تعمیق اصلاحات همه جانبه و گسترش گشایش اقتصادی جهت مشارکت در ایجاد منطقه خلیج بزرگ گواندونگ- هنگ کنگ - ماکائو (GBA) شد. وی ادامه داد: شنجن فلسفه توسعه جدیدی را اجرا نموده و به توسعه ای با کیفیت دست یافته که کاراتر، پایدارتر و عادلانه تر است و هم اکنون به عنوان رهبر نوآوری صنعتی و فناوری در جهان مطرح شده است.

رئیس جمهور چین در این مراسم شنجن را به ایجاد نظام سیاستگذاری منعطف تر در زمینه‌های تجارت داخلی و خارجی، سرمایه گذاری و تأمین مالی، نظام مالیاتی، نوآوری در امور مالی و ورود و خروج نیروی کار تشویق کرد. وی بر فلسفه مردم محور توسعه در ایجاد مناطق اقتصادی ویژه همراه با تلاش برای پرداختن به موضوعاتی از قبیل اشتغال، آموزش، نظام درمانی، تأمین اجتماعی، امنیت غذایی، محیط زیست و امنیت عمومی تأکید کرد.

این سفر سومین بازدید رئیس جمهور چین از شنجن از زمان به قدرت رسیدن در سال 2012 می‌باشد. تنها چند روز پس از انتخاب به عنوان رئیس جمهور آقای شی ، استان گواندونگ را برای اولین مقصد سفر در نظر گرفت و بر اجرای اصلاحات و آزادسازی اقتصادی در این منطقه تأکید نمود. دومین سفر رئیس جمهور به شنجن در اکتبر سال 2018 همزمان با چهلمین سالگرد اصلاحات در چین انجام شد.

در 26 آگوست 1980 پنجمین کنگره ملی خلق چین ایجاد منطقه اقتصادی ویژه شنجن، جوهای و شانتو در استان گواندونگ و شیامن در استان فوجیان را تصویب نمود. از آن زمان تاکنون شنجن از یک دهکده ماهیگیری کوچک با جمعیت 20 هزار نفری به  یک شهر بزرگ بین المللی با جمعیت 13 میلیون نفر تبدیل شده است. پس از 4 دهه رشد سریع، شنجن با تولید ناخالص داخلی   2.7 تریلیون یوآن (بیش از 400 میلیارد دلار) در رتبه پنجم شهرهای آسیایی در سال 2019 قرار گرفته است. طبق داده‌های رسمی، تولیدات صنعتی‌ با فنآوری پیشرفته بویژه تجهیزات الکترونیک و مخابرات، دارو، محصولات پیشرفته صنعتی، مواد و انرژهای نو سالانه بیش از 10 درصد در شنجن رشد داشته اند.

در 11 اکتبر 2020  دولت چین از طرح 3 مرحله ای اصلاحات جامع جدیدی برای شنجن بمنظور تقویت توسعه با کیفیت این منطقه ویژه اقتصادی و ایجاد منطقه آزمایشی سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی رونمایی کرد. این طرح که برای سال های 2020 تا 2025 ارائه شده است به مقامات محلی اختیارات ویژه ای جهت اعمال اصلاحات اقتصادی مبتنی بر بازار آزاد، بهبود بازار و محیط حقوقی برای کسب و کارهای بین المللی، خدمات رسانی برای زندگی مردم و بهبود محیط زیست خواهد داد. به عقیده کارشناسان سیاست های ترجیحی شامل ایجاد محیط سازگار با کسب و کار، تسهیل دسترسی به بازار و امکان سرمایه گذاری خارجی در صنایع گوناگون سبب افزایش سرمایه گذاری و جذب استعدادها به شنجن خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما