معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۲۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۹۴۰

اخبار اقتصادی قطر (هفته سوم شهریور ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی قطر در هفته سوم شهریور ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اخبار و تحولات داخلی

رونق تجارت در مراکز تجاری و  پاساژهای خرید

روزنامه الرایه اقتصادی پس از کاهش محدودیت های اعمال شده کرونایی در مرحله چهارم و اجازه ورود کودکان به مراکز و پاساژهای خرید و فروشگاه‌های خرده فروشی، افزایش قابل توجهی در تعداد خریداران در مراکز تجاری را رصد کرد که این به نوبه خود به بهبودی قابل توجه فروش مغازه‌های خرده فروشی پس از رکود چند ماه کمک می‌کند.

مرکز المال قطر: رشد قابل توجه در فعالیت های تجاری کشور

در گزارش شاخص مدیران بخش اصلی تدارکات PMI مربوط به دولت قطر صادره از مرکز المال قطر آمده است که در ماه آگوست سالجاری 2019 شاخص تجاری کشور نزدیک به 46.4 واحد افزایش داشته در حالیکه در ماه ژوئیه سال جاری 45.2 واحد را نشان می دهد. در این گزارش همچنین آمده است که بخش غیر مرتبط به انرژی یعنی تجاری کشور شاهد رشد قابل توجهی بوده است.

فرصت های سرمایه گذاری امیدوار کننده برای شرکت های ملی

"علی بن احمد الکواری" وزیر بازرگانی و صنعت قطر در نشست حمایت از کارخانه‌های محلی که از طریق مجازی برگزار گردید، تأکید کرد که قطر فرصت های سرمایه گذاری امیدوار کننده را برای شرکت ها و مؤسسه‌های ملی در بخش های گوناگون بویژه بخش ساخت و ساز فراهم ساخته است.

مهندس "سعد بن احمد المهندی" رئیس سازمان کارهای زیربنایی و اشغال گفت، ارزش مواد حاصـل از بازار محلی طی پنج سال آینده 25.6 میلیارد ریال برای تأمین نیازهای ساختمان‌ها و پروژه‌های زیربنایی تخمین زده شده است که نشان دهنده افزایش 70 درصدی وابستگی به محصول محلی مواد اولیه است.

"شیخ خلیفه بن جاسم آل ثانی" رئیس اتاق بازرگانی قطر در این نشست به نوبه خود توضیح داد که رونق پروژه‌ها فرصتی عالی برای کارخانه‌ها و شرکت های محلی فراهم می‌کند تا مواد مورد نیاز مصالح ساخـتمانی و سایر موارد را برای تکمیل این پروژه‌ها تهیه کنند که این امر به افزایش رقابت آنها و توسعه محصولات آنان مطابق با استانداردهای بین المللی کمک می‌کند.

اجرای جدیدترین اقدامات پیشگیرانه در هواپیمایی قطر

شرکت هواپیمایی قطر اعلام کرد که پروازهایش را به مگادیشو با معدل سه پرواز در هفته را از سر گرفته است و با این پروازها تعداد پروازهای ناوگان هوایی قطر ایرلاین به قاره آفریقا در هفته به 40 پرواز به 9 مقصد در این قاره رسیده است. علاوه بر این قطر ایرویز جدیدترین اقدامات مربوط به سلامتی را در هواپیماهای خود و در فرودگاه بین المللی حمد اجرا می‌کند.

گسترش خدمات مترولینک بین مناطق پرل و لقطیفیه

شرکت راه آهن قطر در پایگاه اینترنتی خود، از توسعه محدوده خدمات مترولینک بین مناطق لولوه پرل و ایستگاه لقطیفیه خبر داد که از روز شنبه ساعت 6 صبح تا 21 خواهد بود و شرکت ریل اشاره کرد که 300 ایستگاه اتوبوس در نزدیکی ایستگاه‌های مترو دوحه وجود دارد که از خیابان‌های همجوار مسافران را به مترو می رسانند. 

 سازمان برنامه ریزی و آمار، ذخایر خارجی 203 میلیارد ریالی قطر

داده‌های بانک مرکزی قطر که صبح منتشر شد، ادامه رشد کل ذخایر بین المللی ارزی بانک مرکزی قطر را نشان می دهد که در پایان ماه اوت به سطح 203.7 میلیارد ریال رسیده است. این بدان معنا است که در مقایسه با یک سال  در آگست 2019، حدود 6.73 میلیارد ریال یا 3.4 درصد افزایش یافته و نسبت به دوسال پیش در آگست 2018 به میزان 22.4 درصد افزایش داشته است.

در گزارش چشم انداز اقتصادی قطر که توسط سازمان برنامه ریزی و آمار منتشر شده، نشان داد که ذخایر بین المللی و نقدینگی با ارزهای خارجی در ماه مه به 203 میلیارد ریال افزایش یافت و حاکی از افزایش دارایی‌های بانک مرکزی به 5 میلیارد ریال بوده که رشدی به نسبت 41 درصد طی سه سال داشته است. در این گزارش توضیح داده شده که کل بدهی‌ها و دارایی‌های بخش بانکی در کشور با رشد 5.19 به رقم 1570 میلیارد ریالی در ماه مه رسیده است، زیرا بدهی‌های داخلی 66 درصد از کل و 34 درصد بقیه را به عنوان بدهی‌های خارجی تشکیل می دهد.

دیدار دکتر الحمادی با کمیته آموزش در اتاق بازرگانی قطر

دکتر "محمد بن عبدالواحد الحمادی" وزیر آموزش و پرورش و آموزش عالی قطر از طریق ویدئو کنفرانس با کمیته آموزش اتاق بازرگانی و صنعت قطر تشکیل جلسه داد. این جلسه به ریاست "محمد بن احمد طوار الکواری" معاون اول رئیس اتاق بازرگانی رئیس کمیته آموزش برگزار گردید. در این جلسه؛ هماهنگی بین بخش امور آموزش خصوصی در وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی و کمیته آموزش اتاق بازرگانی و علاوه بر مشاوره در چندین جنبه مربوط به مدارس خصوصی و تشویق سرمایه گذاران در بخش آموزش و عبور از موانع پیش روی آنها، مورد بحث و بررسی قرار گرفته شد. 

رشد اقتصاد ملی 3.3 درصدی در سال آینده

گزارش چشم انداز اقتصادی قطر 2020 ـ 2022، که  توسط سازمان برنامه ریزی و آمار قطر منتشر شد، بر بهبود اقتصاد ملی قطر در سال 2021 را با رشد متوسط سالانه حدود 3.3 درصد تأکید کرد. در این گزارش آمده است که رشد اقتصاد در سال 2021 انقباضی را که در سال 2020 به دلیل تأثیر تعداد زیادی از فعالیت های تولیدی و خدماتی توسط ویروس کرونا رخ داده، را جبران خواهد کرد. دکتر "صالح بن محمد النابت" رئیس سازمان برنامه ریزی و آمار گفت که اقتصاد ملی طی سه سال انعطاف پذیری و توانایی غلبه بر چالش ها را به لطف اتخاذ سیاست های اقتصادی مؤثر اثبات کرده است.

استادیوم های بازیهای جام جهانی 2022 

همه شهروندان قطری منتظر اعلام زمان رونمایی از استادیوم استاد البیت واقع در منطقه الخور که اتمام کار در آن نزدیک شده است؛ می‌باشند و با اتمام کارهای ساخت‌وساز این استادیوم سومین استادیوم ورزشی جام جهانی 2022 است که آماده‌شده است و پیشرفت کار در تعداد دیگری از استادیوم‌ها مانند الریان و شهرک آموزشی جوهره الصحراء (گوهر کویر) همچنین شاخصی را نشان می‌دهد که این دو هم به‌زودی رونمایی خواهند شد.

ثبت بندر بین المللی حمد در کتاب گینس

بندر بین‌المللی حمد یک دستاورد جدیدی را با ثبت شدن آن در کتاب گینس به‌عنوان عمیق‌ترین حوضچه مصنوعی که بر روی سطح زمین‌ساخته شده است را به دست آورد. "جاسم بن سیف السلیطی" وزیر حمل‌ونقل و ارتباطات قطر پس از تسلیم این گواهی جهانی گفت، این دستاورد تأکیدی است بر اینکه قطر توانایی توسعه پروژه‌های نوآورانه با بالاترین استانداردهای بین‌المللی را دارد.

قطر سرمایه گذاری‌های خود را در اوراق قرضه و اسکناس خزانه خارجی را دو برابر می‌کند

بیانیه‌های صادره از بانک مرکزی قطر نشان داد که سرمایه گذاری‌های آن در اوراق قرضه و بهادار و اسکناس خارجی در ماه ژوئیه طی 32 ماه از نوامبر 2016 در بالاترین سطح بوده است. داده‌های بانک مرکزی قطر نشان داد که سرمایه گذاری قطر در اوراق قرضه و بهادار خزانه داری خارجی (شمال ذخایر خارجی قطر) در سال 2019 بالغ بر 80.01 میلیارد ریال (21.99 میلیارد دلار) بوده و در مقایسه با 39.36 میلیارد ریال (10.82 میلیارد دلار) در ماه ژوئیه 2018 که افزایش سالانه به نسبت 103.28 درصدی داشته است.

افزایش سرمایه‌گذاری‌های بخش ساختمانی

بخش ساختمانی اخیراً شاهد افزایش درخواست‌ها و فعالیت‌های اجاره در بخش دفاتر شده است و اکثر این شرکت‌ها که این درخواست‌ها را دارند تحت پوشش مرکز مال قطر فعالیت دارند. شرکت دی تی/کوشمان و ویکفیلد قطر در زمینه مشاوره‌های ساختمانی در گزارش جدید خود آورده است که در نیمه اول سال جاری 2019 درخواست‌ها بیش از 55 هزار مترمربع برای مساحت‌های دفتری افزایش داشته است و این درخواست‌ها نشان‌دهنده اعتماد شرکت‌ها از اقتصاد قوی قطر است.

افزایش 12 درصدی صادرات گاز طبیعی مایع قطر

کانال شبکه سی ان بی سی عربی  گزارشی را منتشر کرد و در آن آورده است که حجم کل صادرات قطر از گاز طبیعی مایع در ماه زوئیه  سالجاری نزدیک به 6.9 میلیون تن بوده است که رشدی به نسبت 12 درصدی بر اساس ماهیانه داشته است؛ در این گزارش پیش بینی شده است که تا سال 2024 حجم تولید قطر از گاز طبیعی مایع به نسبت 42 درصد رشد داشته باشد و سالانه تولیدات آن به 110 میلیون تن برسد.

سود خالص 3.9 میلیارد ریالی بورس قطر در یک هفته

بورس قطر سود خالص شرکت های ثبت شده در بازار بورس قطر برای یک هفته را بالغ بر 3.9 میلیارد ریال با کسب 9763.78 واحد، اعلام کرد.

اخبار و تحولات خارجی

رشد 18 درصد حجم مبادله تجاری بین قطر و اردن

شرکت قطر ایرلاینز اعلام کرد، بخش باربری این شرکت هر هفته بیش از 600 تن کالا بین قطر و اردن انتقال می دهد، این شرکت تأکی کرد حجم مبادله تجاری بین قطر و سلطنتی اردن در سال 2018 به نسبت 18 درصد رشد داشته است.

سرمایه‌گذاری‌های 45 میلیارد دلاری سازمان سرمایه‌گذاری قطر در آمریکا

پایگاه streelsblog اعلام کرد که سازمان سرمایه‌گذاری قطر بر گزینه‌های وسیعی برای دستیابی به سود بیشتر از طریق انجام معامله‌های موفق در سهام شرکت‌های فناوری و نفت و اوراق بهادار و قرضه اعتماد و تکیه می‌کند و در گزارش‌های زیادی منتشرشده که انتظار می‌رود حجم سرمایه‌گذاری‌های سازمان سرمایه‌گذاری قطر طی سال‌های آینده در آمریکا به 45 میلیارد دلار برسد.

تولید 6 میلیون تن آهن از کارخانه قطر و الجزایر در نوامبر آینده

روزنامه فرانسوی زبان Lexpression الجزایر گزارشی را پیرامون کارخانه آهن و فولاد قطر ـ الجزایر که در شهر بلاره در ایالت جیجل واقع در شرق آن کشور می‌باشد، منتشر نمود. در این گزارش آمده است کار در این کارخانه از ماه نوامبر آینده بنا به اظهارات جمیله نمازیرت وزیر صنعت الجزیره آغاز می‌گردد، وی گفت دو ماه با راه اندازی این کارخانه فاصله داریم و تقریباً تمام قوانین تولید در این کارخانه به اتمام رسیده است و راه اندازی آن به نفع هر دو کشور خواهد بود؛ جائیکه انتظار می رود ظرفیت تولید آهن و فولاد آن تا پایان سالجاری به 6 میلیون تن و سالانه به 16 میلیون تن طی ده سال آینده برسد و این درآمدی بالغ بر 500 میلیون دلار را برای سالجاری برای قطر و الجزایر دربر داشته باشد.  

قطر به چالش‌های بازار پاسخگو است و صادرات خود به اروپا و آسیا را افزایش می‌دهد

در گزارش‌های جهانی تخصصی در صنعت انرژی از ویژگی‌های یک برنامه استراتژیک موفقی که قطر برای در صدر قرار داشتن کشورهای صادرات صنعت گاز جهانی و وارداتش به بازار جهانی تهیه‌کرده را منتشر نمود. در گزارشی صادره از Hellenic Shipping New اقتصادی متخصص در امور انرژی آمده است که قطر با توجه به رشد جهانی رقابت از سوی آمریکا و استرالیا، به چالش‌های بازار پاسخ داده است. قطر توانست 25 درصد از درخواست‌های بازار جهانی را تأمین کند و توانست جایگاه خود را در بازارهای اروپا و آسیا تثبیت کند. در این گزارش اشاره شد که حجم صادرات قطر فعلاً از حجم صادرات استرالیا فراتر است جائیکه قطر در حال حاضر بر تولیدات صادرات اصلی ـ گاز طبیعی مایع متمرکز شده است، در این گزارش اشاره‌شده است که اخیراً پترولیوم قطر اعلام کرده که با اضافه نمودن یک خط تولید خط چهارم که ظرفیت تولید را به 43 درصد افزایش خواهد داد و آن را سالانه به 77 میلیون تن معادل 10.13 میلیارد قدم مکعب در روز و سالانه 110 میلیون تن تا سه‌ماهه اول سال 2024 خواهد رساند.

فرصت های امیدوارکننده برای شرکت های آلمانی در قطر

دکتر "کلاودیوس فیشباخ" سفیر آلمان در قطر گفت: قطر و آلمان می‌توانند با فعال کردن روابط دیرینه خود از بسیاری از فرصت های همکاری استفاده و بهره مند شوند. وی خاطر نشان کرد که شرکت های آلمانی که شعبه‌های خود را در دوحه باز کرده اند، شرکای قابل اطمینان در روند اجرای چشم انداز ملی 2030 قطر هستند. سفیر بر تعهد شرکت های آلمانی برای کار در قطر و استفاده از فرصت های سرمایه گذاری موجود تأکید کرد و افزود: شرکت های آلمانی سرمایه گذاری زیادی در مناطق آزاد در کشور قطر انجام داده اند و از دیگر شرکت ها هم خواست که همانند این شرکت ها اقدام نمایند.

حجم مبادله تجاری 2.3 میلیارد دلاری قطر و آلمان

"علی بن احمد الکواری" وزیر بازرگانی و صنعت قطر بر همکاری‌های دو جانبه میان قطر و آلمان تأکید کرد و گفت اخیراً این همکاری‌ها شاهد افزایش شده است و حجم مبادله تجاری بین دو کشور در سال 2019 بالغ بر 2.311 میلیارد دلار بود و آلمان یازدهمین شریک تجاری برای قطر به شمار می آیدف وزیر گفت، تعداد شرکت های آلمانی که در بازار قطر در زمینه‌های گوناگون در حال فعالیت هستند بالغ بر 332 شرکت می‌باشد که 270 شرکت مشترک بین قطر و آلمان و 46 شرکت دیگر با 100 درصد سرمایه گذاری آلمان می‌باشد و علاوه بر این 14 شرکت آلمانی دیگر در مرکز مال قطر ثبت شده اند که در اجرای بسیاری از پروژه‌های بزرگ در بخش زیرساختی در کشور بویژه توسعه راه آهن و استادیوم های اصلی جام جهانی فوتبال 2022 قطر در حال فعالیت هستند. 

وزارت خارجه آمریکا، فرصت های امیدوارکننده سرمایه گذاری خارجی در قطر

وزارت خارجه آمریکا گزارشی را منتشر و در آن تأکید کرد که قطر در انجام فعالیت های تجاری در جهان در رتبه سوم قرار دارد و گام های مهمی را برای تشویق سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور انجام داده است که نشان دهنده ظهور سرمایه گذاری مستقیم خارجی در چندین زمینه در این کشور وجود دارد. در این گزارش آمده است که قطر علاوه بر سیستم مالیاتی مطلوب خود و سهولت ثبت املاک، مشوق های مختلفی مانند معافیت از حقوق گمرکی و برخی مزایای استفاده از زمین را به سرمایه گذاران داخلی و خارجی ارائه می دهد.

قطر در لیست سرمایه گذاری خارجی مستقیم در ترکیه در صدر قرار دارد

در بیانیه‌های مؤسسه پژوهش های سیاسی و اقتصادی ترکیه آمده است، قطر در سرمایه گذاری خارجی مستقیم در ترکیه به نسبت 19.4 درصد در صدر کشورها قرار دارد و پس از آن ترکیه و آذربایجان می‌باشند. در این بیانیه آمده است که حجم سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی به نسبت 6.3 درصد بر اساس سالانه افزایش داشته که نزدیک به 12.4 میلیارد دلار رسیده است و حجم سرمایه گذاری‌های قطر بالغ بر 20 میلیارد دلار و در بخش های گوناگون است و حجم مبادله تجاری میان دو کشور در سال 2018 به نسبت 40 درصد رشد داشته و به 1.9 میلیارد دلار رسید و این مستحکم بودن همکاری‌ها و روابط میان دو کشورر قطر و ترکیه را منعکس می‌کند.

قطر در لیست بیشترین سرمایه گذاران در ترکیه در صدر قرار دارد

الرایه ـ مؤسسه پژوهش های سیاسی و اقتصادی ترکیه (TEPAV) منتشر کرد که قطر در صدر کشورهای سرمایه گذار خارجی در ترکیه از ژانویه و تا ژوئن سال جاری بوده است. در این بیانیه آمده است بر اساس بیانیه‌های صادره از بانک مرکزی ترکیه کل حجم سرمایه گذاری‌های خارجی مستقیم وارده به ترکیه در نیمه اول سال جاری بالغ بر 3.1 میلیارد دلار بوده است.

سرمایه گذاری‌های 35 میلیارد یورویی قطر در آلمان

"شیخ خلیفه بن جاسم آل ثانی" رئیس اتاق بازرگانی قطر که در آلمان بسر می‌برد،  با "توماس بارایس" عضو کابینه دولت و عضو پارلمان و معاون وزیر مشاور در وزارت اقتصاد و انرژی آلمان دیدار نمود. رئیس اتاق بازرگانی قطر تأکید کرد که سرمایه گذاری‌های قطر در آلمان رشد قابل توجهی داشته و به 25 میلیارد یورو رسیده است و قطر قصد دارد 10 میلیارد یور دیگر را طی پنج سال آینده به سرمایه گذاری‌هایش در آلمان اضافه کند و این باعث می‌شود که آلمان از برجسته ترین ایستگاه‌های سرمایه گذاری بزرگ قطر قرار بگیرد. شیخ خلیفه بن جاسم تأکید کرد که قطر تمایل دارد همکاری‌ها میان دو بخش های خصوصی قطر و آلمان را توسعه و تقویت دهد و به همیق روابط ممتاز دو کشور به خصوص در زمینه‌های اقتصادی نیز اشاره کرد. وی افزود: حجم سرمایه گذاری‌ها میان دو کشور در سال 2018 بالغ بر 2.1 میلیارد یورو بوده است و این نشان می دهد که آلمان بک شریک تجاری مهمی ‌برای قطر به شمار می آید. 

دستیابی پترولیوم قطر از سهام اکتشاف نفت و گاز در نامبیا

شرکت پترولیوم قطر دو قرارداد با شرکت توتال فرانسه به امضاء رساند که بر اساس آن سهمی ‌برای اشتراک گذاری در اکتشاف و تولید را در دو منطقه دریایی در ساحل نامبیا در جنوب غربی آفریقا را به دست آورده است. بر اساس این دو قرارداد که منوط به مصوبات قانونی لازم در نامبیا و تأیید شرکاء می‌باشد، پترولیوم قطر سهمی ‌به نسبت 30 درصدی از سهام اکتشاف در منطقه 2913 ب؛ را دارد و شرکت توتال سهمی‌بالغ بر 40 درصد با شراکت شرکت امباکت اویل (20 درصد) و شرکت نامکور (10 درصد) را دارد و اولین عملیات حفاری چاه اکتشافاتی در این منطقه در نیمه اول سال آینده آغاز خواهد شد.

انجام پروژه مسکونی در شهر دوشنبه توسط شرکت الدیار قطر

شرکت ساختمانی الدیار قطر قرارداد اولیه برای توسعه مسکن کارمندان سفارت آمریکا در دوشنبه پایتخت تاجیکستان را امضاء کرد، این پروژه شامل 42 واحد مسکونی جهت کارمندان سفارت آمریکا است که شرکت الدیار طراحی و برنامه ریزی معماری واحدهای مسکونی را تهیه می‌کند و پس از آن اقدامات ساخت و ساز آن صورت می‌گیرد. ابراهیم بن محمد العبدالله سفیر قطر در جمهوری تاجکستان، دکتر عبدالله یعقوب السید رئیس بخش توسعه و دریافت پروژه‌ها در اسیا و آفریقا شرکت الدیار قطر و جون مارک بومرشایم سفیر آمریکا در تاجکستان و تعدادی از اعضای ذینفع دولت آمریکا در مراسم امضای این قرارداد حضور داشتند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما