معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۲۲- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۰۲

اخبار اقتصادی تانزانیا (هفته سوم مهر ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی تانزانیا در هفته سوم مهر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر ارائه می‌گردد.

توافقنامه پروژه خط لوله نفت خام از اوگاندا به تانزانیا (تانزانیا اینوست)

رییس جمهور تانزانیا جان مگوفولی و رییس جمهور اوگاندا یوری موسونی توافقنامه تکمیل ساخت خط لوله انتقال نفت خام از هویما در ساحل دریاچه آلبرت در اوگاندا تا بندر تانگا در تانزانیا را امضا نمودند. این خط لوله نفتی تولیدات نفتی را در مسیری 1443 کیلومتری از اوگاندا (به عنوان کشوری لاک لند) به کرانه اقیانوس هند در تانزانیا منتقل می‌کند ( 1115 کیلومتر از این خط لوله در خاک تانزانیا می‌باشد) و هزینه احداث آن 3.5 میلیارد دلار برآورد شده است. ذخایر نفتی این پروژه بیش از 6.5 میلیارد بشکه برآورد شده و روزانه 220 هزار بشکه نفت خام را به تانزانیا منتقل خواهد کرد. پیش‌بینی می‎شود این پروژه بیش از 10 هزار فرصت شغلی را در دو کشور ایجاد نماید. رییس جمهور مگوفولی در سخنرانی خود اظهار داشت: اجرای این پروژه از نظر اقتصادی یک پیروزی بزرگ برای اوگاندا و تانزانیا و هم‌چنین کل منطقه شرق آفریقا محسوب می‌شود.

افزایش صادرات تانزانیا در سال 2020 (سیتیزن)

برابر آخرین بررسی‌های اقتصادی بانک مرکزی تانزانیا، صادرات کالا و خدمات در سال جاری به 9 میلیارد 815 میلیون دلار رسیده که این میزان در مقایسه با 8 میلیارد و 706 میلیون دلار در 2019 روندی صعودی را طی کرده است. شایان ذکر است که محصولات اصلی صادرات تانزانیا به طور سنتی بادام هندی، قهوه، پنبه، تنباکو و چای می‌باشند، ضمن اینکه این کشور مقادیر قابل توجهی از میوه‌ها و سبزیجات را نیز تولید و صادر می‌کند. صادرات کالاهای سنتی نیز از 569 میلیون دلار در پایان سال منتهی به مارس 2018 ، به 1 میلیارد و 17 میلیون دلار در بازه زمانی مشابه در سال 2020 افزایش یافته است. در این گزارش تصریح شده که صادرات کالاهای غیر سنتی در سال منتهی به ژوئن 2020 از 3 میلیارد و 680 میلیون دلار در بازه زمانی مشابه در سال 2019 به 4 میلیارد و 870 میلیون دلار افزایش یافته که بیشتر به دلیل افزایش درآمد ارزی حاصل از صادرات مواد معدنی به ویژه طلا و محصولات کشاورزی رقم خورده است. در همین چارچوب صادرات طلا در سال جاری که 56 درصد از صادرات غیر سنتی کشور را تشکیل داده، به دلیل افزایش حجم و تأثیرات قیمت در بازار جهانی با رشد 53 درصدی به 2 میلیارد و 729 میلیون دلار رسیده است.

رشد تولید ناخالص داخلی تانزانیا در سال 2020 (تانزانیا اینوست)

برابر آخرین گزارش صندوق بین‌المللی پول، سرعت فعالیت‌های اقتصادی در تانزانیا که اخیرا با روند افزایشی روبرو بوده است، ناشی از افزایش سرمایه‌گذاری‌های عمومی، رشد مجدد صادرات و افزایش اعتبار بخش خصوصی می‌باشد. در حقیقت رشد واقعی تولید ناخالص داخلی نزدیک به 6 درصد گزارش شده به طوری که افزایش فعالیت‌های ساخت و ساز و معدن علیرغم شرایط اخیر اپیدمی‌ کوید19 بسیار مشهود بوده است. سایر شاخص‌های اقتصادی به یک فضای اقتصادی مثبت اشاره دارند. در همین راستا تورم سالانه 3.7 درصد نرخ پایدار ارز ، ذخایر ارزی معادل حدود 5 ماه واردات و بدهی‌های عمومی زیر 40 درصد از تولید ناخالص داخلی می‌باشند.

افزایش درآمد ارزی زنگبار (سیتیزن)

طبق آخرین گزارش بانک مرکزی تانزانیا، درآمد حاصل از صادرات کالاها و خدمات در سال منتهی به ژوئن 2020 با افزایش 22 درصدی نسبت به سال قبل از 189 میلیون دلار به 231 میلیون دلار صعود کرد. کارشناسان اقتصادی مهم‌ترین دلیل این افزایش را بهبود تولید و صادرات میخک و جلبک دریایی دانسته‌اند. در همین راستا میزان صادرات میخک در ژوئیه 2020 نبست به مدت مشابه سال 2019 با افزایش 1.2 میلیون دلاری از 17.4 میلیون دلار به 18.6 میلیون دلار صعود کرد که بیشتر به دلیل افزایش حجم در صادرات این محصول تلقی می‌گردد. در حالی که در همان دوره قیمت میخک به ازای هر تن از 6800 دلار به 4838 دلار کاهش یافته است. هم‌چنین درآمد حاصل از صادرات جلبک دریایی در سال جاری با افزایش 34 درصدی مواجه شده و از 8700 تن به ارزش  4 میلیون دلار در سال 2019 به 8000 تن به ارزش 5.5 میلیون دلار رسیده است. بدیهی است که قیمت جلبک دریایی در هر تن 45 درصد افزایش داشته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما