معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۲۰- ۰۸:۳۰ - مشاهده: ۲۷۷

اخبار اقتصادی اوکراین (هفته سوم مهر ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی کشور اوکراین در هفته سوم مهر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل اعلام می‌گردد.

اخبار اقتصادی داخلی

322.8 میلیارد گریونا هزینه تأمین اجتماعی در بودجه سال آینده

وزارت دارایی اوکراین اعلام کرد: برای تأمین اجتماعی و هم‌چنین کمک‌های مالی اجتماعی در سال آینده 322.8 میلیارد گریونا (11میلیارد و 347 میلیون دلار) در نظر گرفته شده است که 5.7 میلیارد گریونا بیش از هزینه این بخش در بودجه سال جاری می‌باشد. از این رقم 203.8 میلیارد گریونا (7 میلیارد و 181 میلیون دلار) برای صندوق بازنشستگی هزینه خواهد شد. 104.1 میلیارد گریونا (3 میلیارد و 668 میلیون دلار) نیز جهت پرداخت کمک هزینه، کمک‌های مالی و هم‌چنین یارانه‌ها مصرف می‌گردد.

بانک بازسازی و توسعه اروپا پیش‌بینی بدتری در خصوص کاهش تولید ناخالص داخلی اوکراین انجام داد

بانک بازسازی و توسعه اروپا اعلام کرد: پیش‌بینی خود در مورد کاهش تولید ناخالص داخلی واقعی اوکراین در سال جاری را تصحیح کرده و در جدیدترین پیش‌بینی خود اعلام داشت: میزان این کاهش تا پایان سال به 5.5 درصد خواهد رسید. این بانک هم‌چنین پیش‌بینی کرده است رشد تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال آینده به 3 درصد برسد. بانک مذکور در ماه می سال جاری اعلام کرده بود که تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال جاری 4.5 درصد کاهش و در سال آینده 5 درصد رشد خواهد داشت. این بانک تأکید کرده است که خطر کاهش این شاخص هم‌چنان قابل توجه می‌باشد و همه‌گیری بیماری کرونا، ضعف‌های ساختاری اقتصاد اوکراین را تشدید نموده و منجر به رکود اقتصادی و کاهش شدید سرمایه‌گذاری در اکثر بخش‌های کشور شده است. بانک نوسازی و توسعه اروپا با این حال تأکید کرد: بدون توجه به شرایط چالشی کنونی، اوکراین سیاست پولی قوی داشته و ثبات اقتصاد کلان را حفظ کرده است.

رشد ساخت و ساز در آگوست به 8.3 درصد رسید

حجم امور عمرانی و ساخت و ساز در اوکراین در ماه آگوست سال جاری به 97.8 میلیارد گریونا رسید. با توجه به داده‌های سازمان دولتی آمار اوکراین ساخت و ساز در آگوست سال جاری 3.3 درصد بیشتر شده است. هم‌چنین اعلام شد امور عمرانی و ساخت و ساز جدید 39.8 درصد از کل حجم تولید در این بخش را به خود اختصاص داده است. تعمیرات اساسی و جاری 33.2 درصد، بازسازی و تجهیز فنی مجدد 27 درصد امور عمرانی در ماه آگوست را به خود اختصاص داده‌اند.

کارشناسان بین‌المللی: وضعیت نقدینگی بانک‌های اوکراین در مقایسه با کشورهای  CIS بهتر است

معاون مدیر بخش «نهادهای مالی» آژانس بین‌المللی «استاندارد اند پورز» اعلام کرد: اوکراین با شاخص‌های خوب تأمین مالی و میزان نقدینگی سامانه بانکی در مقایسه با سامانه بانکی جامعه کشورهای مشترک‌المنافع متمایز شده است. وی گفت: اوکراین نسبت به دیگر کشورهای CIS شاخص‌های قوی در بخش تأمین سرمایه و نقدینگی دارد. این کارشناس تأکید نمود: در مجموع عامل نسبت نازل وام‌ها به سپرده‌های بانکی تأثیر مثبتی بر وضعیت سامانه بانکی اوکراین داشته است. وی هم‌چنین به کاهش دیون خارجی بخش بانکی و انباشت پول در وضعیت بحرانی همه‌گیری کرونا اشاره کرد و تأکید نمود: اوکراین از نظر دیون خارجی بخش بانکی هنوز دارای شاخص منفی می‌باشد.

اعلام نارضایتی وزیر دفاع نسبت به کاهش هزینه‌های نیروهای مسلح اوکراین در بودجه

آندری تاران وزیر دفاع اوکراین در نامه‌ای به دنیس شمیگال نخست وزیر این کشور که در ماه آگوست تحویل شد در مورد کاهش هزینه‌های بخش دفاعی در بودجه سال آینده و برنامه‌های مالی سال‌های 2012 تا 2023 ابراز نارضایتی کرد. وزارت دارایی پیش از ارائه لایحه بودجه هزینه‌های وزارت دفاع برای سال‌های 2021 -2023 را کمتر از سه درصد تولید ناخالص داخلی پیشنهاد کرده بود. نامه تاران به شمیگال در اصلاح پیش‌نویس لایحه بودجه سال آینده تأثیرگذار بود و هزینه‌های وزارت دفاع در بودجه دولتی سال آتی را 117.5 میلیارد گریونا (4 میلیارد و 137 میلیون دلار) در نظر گرفته شده بود، هرچند این بودجه نسبت به بودجه سال جاری کمتر است.

38 میلیارد گریونا کسری درآمد بودجه در شش ماه نخست سال جاری

بودجه اوکراین در شش ماه نخست سال جاری در بخش درآمدها به میزان 38 میلیارد گریونا و در بخش هزینه‌ها به میزان 51 میلیارد گریونا اجرا نشده است. والری پاتسکان رئیس دیوان حسابرسی اوکراین اعلام نمود: بر اساس محاسبات کارشناسان این دیوان، کاهش تولید ناخالص داخلی اوکراین در شش ماه نخست سال جاری برابر 6.7 درصد بوده است.

اوکراین 15 سال دیگر قادر به پرداخت حقوق بازنشستگی نخواهد بود

دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین در جریان دیدار با دانشجویان گفت: افزایش مالیات‌ها در حال حاضر غیر ممکن است اما به همین دلیل بعد از 15 سال ما دیگر قادر به پرداخت حقوق بازنشستگی نخواهیم بود. به گفته نخست وزیر تا 15 سال دیگر نسبت شهروندان شاغل و شهروندانی که به سن بازنشستگی رسیده‌اند 1 به 2 خواهد بود و این بدان معناست که برای تأمین مالی مستمری بگیرانی که تمایل ندارند حتی در سطح کنونی مالیات پرداخت کنند و موافق افزایش مالیات نیستند، دو برابر شدن مالیات‌ها یا حتی بیشتر غیر ممکن است، در نتیجه ما پس از 15 سال دیگر قادر به پرداخت حقوق بازنشستگی نخواهیم بود، این یک عملیات ساده ریاضی است. وی گفت: عدم اعمال سامانه ذخیره بازنشستگی یکی از جنایات در 30 سال گذشته بوده است.

بانک مرکزی فروش ارز را کاهش داد

بانک مرکزی اوکراین در بازه زمانی 28 سپتامبر تا 2 اکتبر سال جاری 51.10 میلیون دلار ارز در بازار بین بانکی اوکراین عرضه کرد. بانک مرکزی برای حفظ ارزش گریونا هم‌چنان در بازار بین بانکی ارز می‌فروشد اما میزان عرضه را کاهش داده است. در مجموع بانک مرکزی از آغاز سال تا کنون 4509 میلیون دلار ارز در بازار بین بانکی خریداری و 3574 میلیون دلار ارز فروخته است. بدین ترتیب بانک مرکزی از آغاز سال تا کنون 935 میلیون دلار ارز در بازار بین بانکی اوکراین خریداری کرده است.

بانک مرکزی زمینه لازم برای ارائه وام‌های رهنی ارزان را اعلام کرد

بانک مرکزی اعلام کرد: برای ارائه وام‌های رهنی ارزان باید شرایطی فراهم شود که بازار شفاف املاک و مستغلات و هم‌چنین ارائه تضمین به بانک‌ها وجود داشته باشد. در این صورت بانک‌ها خواهند توانست وام‌های رهنی ارزان در اختیار همه متقاضیان قرار دهند. در حال حاضر 7 بانک اوکراینی 97 درصد وام‌های مسکن را ارائه می‌دهند و 75 درصد وام‌های رهنی دریافتی صرف خرید املاک قدیمی می‌شود؛ در حالی که بسیاری از بانک‌ها تمایلی برای ارائه وام رهنی برای خرید مسکن قدیمی ندارند. بانک مرکزی تأکید دارد: برای اصلاح وضعیت فعلی، بازار املاک و مستغلات در اوکراین باید شفاف باشد و بانک‌ها برای ارائه وام تضمین‌های لازمه و وثیقه دریافت کنند. بانک مرکزی افزود: با توجه به این مهم که شرکت‌های فعال در بخش احداث مسکن همانند بانک‌ها حجم زیادی از نقدینگی مردم را جمع و در اختیار دارند، باید برای آنها نیز الزامات سختگیرانه‌ای وضع شود تا اطمینان شغلی و مالی آنها محرز گردد. بر اساس اطلاعات کارشناسان بانک مرکزی در آغاز سال جاری میانگین نرخ بهره وام‌های رهنی در اوکراین 19 درصد بود اما در حال حاضر این نرخ به 13 درصد کاهش یافته است.

کاهش قیمت دانه‌های روغنی آفتابگردان با توجه به افزایش برداشت این محصول

در طول هفته گذشته قیمت دانه‌های روغنی آفتابگردان در بازار داخلی اوکراین کاهش یافت. با توجه به ادامه برداشت محصول و افزایش عرضه در بازار، قیمت این محصول در بازار داخلی شاهد کاهش چشمگیری بود. لازم به ذکر است که تا تاریخ 24 سپتامبر سال جاری کشاورزان اوکراینی 6.8 میلیون تن دانه آفتابگردان، از اراضی به مساحت 3.6 میلیون هکتار (56 درصد کل اراضی زیر کشت این محصول) برداشت کرده بودند. میانگین برداشت آفتابگردان در هر هکتار تاکنون 1899 کیلو اعلام شده است. اتحادیه «صنایع روغن نباتی اوکراین» اعلام کرد: محصول آفتابگردان در سال جاری به 15 میلیون تن خواهد رسید؛ این در حالی است که سال گذشته 15 میلیون 268 هزار تن دانه آفتابگردان از مزارع اوکراین برداشت شد و میانگین محصول‌دهی در هر هکتار 2560 کیلو بود.

اوکراینی‌ها ارز کمتری به بانک‌ها می‌فروشند

بانک مرکزی اوکراین گفت: در ماه سپتامبر، افراد عادی در مجموع معادل 151.2 میلیون دلار ارز نقدی فروخته‌اند که نسبت به شرکت‌ها ارز کمتری به بانک‌ها فروخته شده است. حجم کل معاملات ارزی در ماه سپتامبر 2839.4 میلیون دلار بود که از این میزان 1447.8 میلیون دلار بصورت نقدی فروخته و 1296.6 میلیون دلار توسط مردم عادی خریداری شده است. در مجموع از آغاز سال تاکنون مردم عادی به نهادهای بانکی 11652.5میلیون دلار ارز فروخته و 10395.6 دلار ارز خریداری کرده‌اند.

پرداخت 77.5 میلیون گریونا به عنوان یارانه به کشاورزان

وزارت توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اوکراین اعلام کرد جدول توزیع وجوه یارانه‌ای به ارزش کل 77.5 میلیون گریونا به کشاورزان و موسسات کشاورزی که در سال گذشته تجهیزات و ماشین آلات تولید اوکراین را خریداری کرده‌اند، مورد تأیید قرار داده است. در مجموع 567 کشاورز یا موسسه کشاورزی که 1700 دستگاه ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی خریداری کرده‌اند و درخواست جبران قسمتی از هزینه‌های خرید این تجهیزات را ارائه نموده‌اند، مشمول دریافت یارانه جبرانی شدند. وزارتخانه مذکور گفت: از ابتدای سال تا کنون 863.5 میلیون گریونا به 2497 کشاورز که 5036 دستگاه ماشین‌آلات کشاورزی خریداری کرده‌اند، به عنوان کمک مالی برای جبران بخشی از هزینه‌های این کشاورزان پرداخت شده است.

کوبولیف: امکان صادرات گاز با توجه به ذخایر بی‌سابقه گاز در مخازن زیرزمینی

آندری کوبولیف رئیس کمپانی دولتی نفت و گاز اوکراین گفت: هیچ بحرانی در بازار گاز طبیعی پیش‌بینی نمی‌کند و امیدوار است که وضعیت کنونی منجر به کاهش قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان اوکراینی شود. وی افزود: ما انتظار هیچ بحران و موج ناآرامی نداریم، ما در تأسیسات مخازن زیرزمینی خود حجم بی‌سابقه‌ای گاز طبیعی ذخیره داریم که به ما امکان می‌دهد با اطمینان اعلام کنیم که در هر شرایط بحرانی، مصرف‌کننده اوکراینی کمبود نخواهد داشت و گاز کافی وجود دارد و من حتی یک سناریو دیگر را محتمل می‌دانم که در زمستان اوکراین بتواند گاز صادر کند که چنانچه چنین امر رخ دهد، قیمت گاز در اوکراین حتی کاهش نیز خواهد یافت.

ثبت کسب و کار در 30 دقیقه

از روز دوشنبه 5 اکتبر خدمات ثبت فوری کسب و کار با استفاده از پرتال خدمات الکترونیکی و برنامه «دیا» قابل نصب بر روی تلفن همراه، برای همگان قابل دسترس شد. میخائیل فدوروف وزیر تغییرات دیجیتالی اوکراین در مراسم معرفی این برنامه گفت: بسیار مفتخرم که ما سریع‌ترین ثبت تجاری را راه‌اندازی کردیم، تا کنون تنها امکان ثبت اشخاص حقیقی کارآفرین از این طریق وجود داشت و فقط نزدیک به 100 هزار نفر از این خدمات استفاده کرده بودند تا در اساسنامه یا شکل اسناد حقوقی خود تغییر دهند یا آن را تعطیل کنند؛ اما از امروز امکان ثبت شرکت با مسئولیت محدود و اساسنامه، افزودن موسسین به آن اضافه شده است، که بسیار فوق العاده است. وی توضیح داد: تمامی خدمات الکترونی دولتی به پرتال «دیا» افزوده خواهد شد. وی تأکید نمود که هم اکنون بیش از 2 میلیون اوکراینی از این خدمات استفاده می‌کنند. مدیر این پروژه نیز در خصوص آن اعلام کرد: این طرح برای تسهیل خدمات دولتی در چارچوب یک برنامه می‌باشد. وی گفت: ما طرح‌های مهندسی بزرگی انجام دادیم و برای اینکه یک نفر شرکت با مسئولیت محدود افتتاح کند تنها 30 دقیقه زمان نیاز است و کمی دقت، زیرا باید با اسناد و مدارک کار کرد.

شورای بانک مرکزی نسبت به معاونان رئیس بانک مرکزی اعلام بی‌اعتمادی نمود

شورای بانک مرکزی اوکراین نسبت به عملکرد میترو سولوگوب و کاترینا رژکووا معاونین بانک مرکزی که از تیم یاکوف اسمولی رئیس سابق بانک در هیأت رئیسه باقی مانده و به کار خود ادامه می‌دهند، ابراز بی‌اعتمادی نمود و به آنها تذکر داد. بوگدان دانیلیشین رئیس شورای بانک مرکزی ضمن اعلام این خبر، افزود: در جلسه این شورا که در تاریخ 5 اکتبر برگزار شد با توجه به رفتار مدیران ارشد بانک مرکزی و نقض موازین و بخشنامه‌های بانک مرکزی، اخلاق و مقررات داخلی بانک مرکزی، اقدامات لازم صورت گرفت. لازم به ذکر است که کیریلو شوچنکو رئیس بانک مرکزی اوکراین نیز در تاریخ 2 اکتبر نسبت به روژکووا و سولوگوب ابراز بی‌اعتمادی کرده و آنها را توبیخ نموده بود. در همین حال یکی از اعضای این شورا اعلام کرد: هر دو تصمیم شورا غیر قانونی می‌باشد زیرا این شورا اختیاراتی برای توبیخ و ابراز بی‌اعتمادی مدیران بانک مرکزی  ندارد، این یک موضوع اداری می‌باشد و این دو نفر (سولوگوب و روژکووا) زیردستان اعضای شورا نیستند. وی گفت که موضوع ابراز بی‌اعتمادی به معاونین رئیس بانک مرکزی از سوی ویتالی شاپران (فرد نزدیک به کولومویسکی) مطرح شد.

شمیگال: بودجه دولتی در ماه سپتامبر به میزان 115 درصد اجرا شده است

دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین اعلام کرد: بودجه دولتی اوکراین در ماه سپتامبر به میزان 115 درصد انجام شده و نسبت به زمان مشابه در سال گذشته 7.8 میلیارد گریونا بیشتر بوده است. وی گفت: سپتامبر چهارمین ماه متوالی است که بودجه دولتی به خوبی اجرا می‌شود، در ماه آوریل عدم اجرای بودجه به رقم 41 میلیارد گریونا رسیده بود اما دولت ما توانست این وضعیت را اصلاح کند و هم اکنون ما تنها 11.8 میلیارد گریونا از میزان سالانه عقب هستیم.

 شمیگال: بانک‌ها در چارچوب برنامه 5-7-9 تا کنون بیش از 9 میلیارد گریونا وام داده‌اند

نخست وزیر اوکراین گفت: برنامه وام‌های ارزان با بهره 5-7-9 درصد برای مشاغل و کسب و کارهای کوچک و متوسط بسیار موفقیت‌آمیز بوده است. از زمان آغاز و اجرای این برنامه بانک‌های اوکراینی تا کنون در مجموع 9 میلیارد گریونا وام ارائه کرده‌اند و تا امروز بیش از 4 هزار شرکت در چارچوب این برنامه، وام دریافت نموده‌اند. وی افزود: در ادامه اجرای این برنامه مبلغ 12 میلیارد گریونا برای سال آینده در نظر گرفته شده است.

برداشت غله از 70 درصد مزارع

کشاورزان و موسسات کشاورزی اوکراین تا اول اکتبر، 51.8 میلیون تن محصول از 16.8 میلیون هکتار اراضی کشاورزی برداشت کرده‌اند. از این میزان 39.9 میلیون تن غله و حبوبات بوده است که از 10.8 میلیون هکتار یا 70 درصد کل اراضی کشاورزی زیر کشت برداشت شده است. در مجموع تا تاریخ مذکور عملیات برداشت به شرح ذیل صورت گرفته است: گندم - 25.1 میلیون تن از مساحت 6.56 میلیون هکتار (100 درصد)؛ جو - 7.77 میلیون تن از مساحت 2.38 میلیون هکتار (100 درصد)؛ نخود - 516.2 هزار تن از مساحت 237.7 هزار هکتار (100 درصد)؛ گندم سیاه - 83.7 هزار تن از مساحت 63.6 هزار هکتار (81 درصد)؛ ارزن - 196.4 هزار تن از مساحت 107.4 هزار هکتار (71 درصد)؛ آفتابگردان - 8.09 میلیون تن از مساحت 4.24 میلیون هکتار (66 درصد)؛ سویا - 1.24 میلیون تن از مساحت 617 هزار هکتار (46 درصد)؛ ذرت - 4.47 میلیون تن از مساحت 996 هزار هکتار (18 درصد) و کشاورزان کلزا - 2.55 میلیون تن از مساحت 1.11 میلیون هکتار (100 درصد).

صورت هزینه‌های اوکراینی‌ها توسط سازمان آمار اعلام شد

اوکراینی‌ها در سه ماهه دوم سال جاری که حادترین شرایط قرنطینه در این دوره زمانی اعلام شده بود، بیشترین هزینه را برای خرید کالا و خدمات داشته‌اند. سازمان دولتی آمار اوکراین اعلام کرد: در مجموع اوکراینی‌ها در سه ماهه دوم سال 763.7 میلیارد گریونا برای خرید کالا و خدمات هزینه کرده‌اند که 88 درصد کل هزینه‌های آنها را تشکیل می‌دهید. کل هزینه‌های صرف شده توسط اوکراینی‌ها در سه ماهه دوم برابر 867.6 میلیارد گریونا محاسبه شده است. در همین مدت اوکراینی‌ها 394.2 میلیارد گریونا حقوق دریافت کرده‌اند که 45.5 درصد کل درآمد اوکراینی‌ها را تشکیل می‌دهد. کمک هزینه‌های اجتماعی در این دوره زمانی نیز 167.5 میلیارد گریونا بوده است که 19.3 درصد درآمد اوکراینی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

ذخیره 28.15 میلیارد متر مکعب گاز در مخازن زیر زمینی

شرکت دولتی اپراتور سامانه انتقال گاز اوکراین اعلام کرد: حجم گاز طبیعی ذخیره شده در تاسیسات مخازن زیر زمینی گاز اوکراین تا 4 اکتبر سال جاری به 28 میلیارد 155 میلیون متر مکعب رسید. بر اساس آخرین داده‌ها میانگین حجم گاز طبیعی ترزیق شده به مخازن مذکور 24.45 میلیون متر مکعب در شبانه روز بوده است.

تحلیلگران: ارزش گریونا تا پایان سال 18 درصد کاهش خواهد داشت

بنگاه خبرگزاری رویترز در بین تحلیلگران نظرسنجی انجام داده و کارشناسان در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند ارزش گریونا تا پایان سال نزدیک به 18 درصد کاهش خواهد یافت و در پایان سال هر دلار آمریکا با 29 گریونا معامله خواهد شد که از سطح سال 2015 نیز نازلتر است. تحلیلگران اعتقاد دارند به دلیل خروج سرمایه‌های خارجی از اوکراین پس از سر رسید اوراق قرضه داخلی، افزایش هزینه‌های دولت در حوزه تأمین اجتماعی و هم‌چنین رکود اقتصادی، فشار بر گریونا فزایش خواهد یافت. لازم به ذکر است که در آغاز سال هر دلار برابر 23.7 گریونا بود و هم اکنون یک دلار با 28.3 گریونا معاوضه می‌شود.

اخبار اقتصادی روابط خارجی

برای پرداخت دیون‌ها و تأمین کسری بودجه، دولت نیاز به استقراض 643 میلیارد گریونا دارد

دولت اوکراین برای بازپرداخت دیون، بهره‌های مربوطه و هم‌چنین تأمین کسری بودجه نیاز به 643 میلیارد گریونا (22 میلیارد و 658 میلیون دلار) منابع مالی اضافه دارد که تنها با استقراض می‌تواند این مبلغ را تأمین نماید. اوج دریافت وام و استقراض برای ماه سپتامبر برنامه‌ریزی شده بود و وزارت دارایی می‌بایست 109.8 میلیارد گریونا (3 میلیارد و 713 میلیون دلار) از منابع وامی‌ برای بودجه دولتی تأمین می‌کرد. از این مبلغ باید نزدیک به 77 میلیارد گریونا ( 2 میلیارد و 713 میلیون دلار) از منابع خارجی تأمین می‌شد اما این برنامه با شکست مواجه و برنامه دریافت منابع استقراضی – وامی تنها به میزان 37 درصد و از منابع داخلی اجرا شد. لازم به ذکر است که دمیتری سولوگوب معاون رئیس بانک مرکزی اوکراین اخیرا اعلام کرده بود که اوکراین فرصت دریافت دو بخش از وام کلان صندوق بین‌المللی پول در سال جاری را از دست داده و این کشور تلاش دارد تا آخر سال حداقل یک بخش از این وام را دریافت کند. کارشناسان تأکید دارند که دلیل اصلی عدم توانایی اوکراین در تأمین منابع وامی و استقراضی، وقفه‌ای است که در همکاری با صندوق بین‌المللی پول به دلیل رفتار غیر قابل پیش‌بینی این کشور در موضوعات ضد فساد مالی، امور مالی و هم‌چنین انتصاب برخی مقامات، ایجاد شده است.

تراز پرداختی تلفیقی اوکراین در آگوست با مازاد 353 میلیون دلاری بسته شد

مازاد تراز مجموع پرداخت‌ها و هزینه‌های اوکراین در آگوست سال جاری برابر 353 میلیون دلار بود که نزدیک به 500 درصد بیشتر از این شاخص در زمان مشابه در سال گذشته (69 میلیون دلار) است. بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: مازاد حساب جاری تراز پرداختها در آگوست سال جاری 370 میلیون دلار بوده است در حالی که در آگوست سال گذشته کسری این شاخص به 881 میلیون دلار رسیده بود. بر اساس همین گزارش صادرات کالا در آگوست 2 درصد کاهش داشت و به 3.9 میلیارد دلار رسید. واردات کالا در ماه آگوست نیز به طور چشمگیری کاهش یافته و 17.8 درصد کمتر شده است. ارزش واردات کالا در ماه آگوست برابر 4.3 میلیارد دلار اعلام شده است.

گندم اوکراین به عربستان رسید

آژانس دولتی تهیه خواروبار عربستان سعودی SAGO از ورود یک کشتی 60 هزار تنی گندم اوکراینی به بنادر این کشور خبر داد. این نخستین محموله گندم اوکراین می‌باشد که در 12 سال اخیر به عربستان تحویل می‌شود. خریداری غله از اوکراین در چارچوب برنامه دولتی سرمایه‌گذاری عربستان برای تأمین تقاضای داخلی این کشور و تنوع سازی در منابع واردات مواد غذایی و خواروبار صورت می‌گیرد. یادآوری می‌شود شرکت «کنتینانتال فارمرز گروپ» در مناقصه خرید 60 هزار تن گندم از اوکراین برنده شد. دو شرکتSaudi Agricultural Investment and Livestock Company  سهامدار شرکت فوق الاشاره می‌باشد. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط وزارت کشاورزی آمریکا، عربستان سعودی سالانه بیش از 3 میلیون تن گندم و آرد وارد می‌کند.

صادرات اوکراین به سطح پیش از بحران بازگشت

تاراس کاچکا معاون وزیر توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اوکراین اعلام کرد: میزان صادرات کالا از اوکراین در ماه سپتامبر سال جاری به رقم 4 میلیارد 190 میلیون دلار رسید که 2.87 درصد بیشتر از سپتامبر سال گذشته می‌باشد. وی هم‌چنین توضیح داد: در مجموع سه ماهه سوم به سه ماهه احیای تجارت و صادرات تبدیل شد و صادرات در این سه ماهه برابر 12 میلیارد و 140 میلیون دلار بود که 13.66 درصد بیش‌تر از سه ماهه دوم سال جاری می‌باشد. متذکر می‌شود اوکراین از آغاز سال تجاری کنونی 11.7 میلیون تن غله محصول امسال را صادر کرده است.

شرکت هواپیمای اوکراین موقتا پروازهای خود به باکو را متوقف کرد

شرکت «خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین» - مائو- اعلام کرد: پروازهای برنامه‌ریزی شده به باکو پایتخت آذربایجان تا آخر اکتبر سال جاری لغو و زمان از سرگیری آنها متعاقبا اعلام خواهد شد. این شرکت هواپیمایی اعلام داشته است: با توجه به ادامه قرنطینه در آذربایجان و محدودیت در ورود به آذربایجان پروازها به این کشور موقتا متوقف می‌شوند. هفته گذشته نیز پروازها به ایروان پایتخت ارمنستان به دلیل اختلافات این کشور با آذربایجان لغو شده بود.

مولداوی در مخازن زیرزمینی اوکراین گاز ذخیره می‌کند

موسسه دولتی «اپراتور سامانه انتقال گاز اوکراین» اعلام کرد: اوکراین در مخازن زیرزمینی گاز طبیعی مولداوی را ذخیره خواهد کرد و اولین محموله برای تزریق به مخازن، تحویل شده است. شرکت «مولدو وا گاز» از قصد خود برای تزریق 100 میلیون متر مکعب گاز طبیعی به مخازن زیرزمینی اوکراین در دو ماه اکتبر و نوامبر سال جاری خبر داد. سرگئی ماکوگون رئیس شرکت «اپراتور سامانه انتقال گاز اوکراین» گفت: مولداوی با ذخیره گاز در مخازن زیر زمینی اوکراین امنیت انرژی خود را تأمین خواهد کرد و از وابستگی به تنها تأمین‌کننده گاز این کشور را خواهد کاست، اوکراین به یک تضمین‌کننده منطقه‌ای در تأمین امنیت انرژی تبدیل شده است.

بانک مرکزی اوکراین پروژه مشترکی را با بانک‌های مرکزی لهستان و لیتوانی آغاز کرد

بانک مرکزی اوکراین از اول اکتبر پروژه مشترکی را با بانک‌های مرکزی لهستان و لیتوانی آغاز کرده است: پروژه «Twinning» تحت عنوان «تقویت ابزارهای نهادین و توانایی‌های تنظیم موازین بانک مرکزی اوکراین با هدف اجرای توافقنامه عضویت وابسته اوکراین در اتحادیه اروپا» با بودجه‌ای یک میلیون یورویی محاسبه شده توسط اتحادیه اروپا تأمین و اجرا خواهد شد. زمان اجرای پروژه 21 ماه تعیین شده است. بانک‌های مرکزی لهستان و لیتوانی در اجرای این پروژه در زمینه‌های توسعه رویکردهای نظارتی بانکی در چارچوب SREP (پروسه‌های بازرسی‌های نظارتی و ارزیابی (Supervisory Review and Evaluation Process)، راه‌اندازی سامانه پرداختی فوری، بهینه‌سازی برنامه‌ریزی‌های راهبردی و مدیریت پروسه‌ها، بهبود پروسه‌های همگرایی با اروپا و همکاری‌های بین‌المللی به بانک مرکزی اوکراین مساعدت خواهند کرد.

زلنسکی دستور تسهیل مهاجرت برای کارشناسان فناوری اطلاعاتی از بلاروس را امضا کرد

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین با امضای دستوری، پروسه مهاجرت قانونی به اوکراین را برای متخصصان فناوری اطلاعات از بلاروس تسهیل نمود. بر اساس این سند، هیأت وزیران موظف شده است که مدت اقامت موقت اتباع بلاروس که دارای تخصص فناوری اطلاعات می‌باشند و مهاجرت آنها در راستای منافع اوکراین یا بستگان آنها می‌باشد را تا 180 روز در سال تمدید نماید. هم‌چنین مدت دریافت گواهی اقامت به سه روز کاهش خواهد یافت. راه اندازی یک پرتال اطلاعاتی اینترنتی برای ارائه مشاوره به اتباع بلاروس که قصد دارند به اوکراین مهاجرت کنند نیز از موارد پیش‌بینی شده در این دستور می‌باشد.

اوکراین در 9 ماه نخست سال 400 میلیارد گریونا استقراض کرده است

میزان استقراض انجام شده توسط اوکراین و واریزی به صندوق عمومی دولت در دوره زمانی ژانویه - سپتامبر سال 2020 برابر 399.3 میلیارد گریونا ( 14 میلیارد و 54 میلیون دلار) اعلام شده که معادل 76.9 درصد رقم برنامه‌ریزی شده برای این دوره زمانی می‌باشد. وزارت دارایی اوکراین ضمن اعلام این اطلاعات، توضیح داده است: در مجموع 219.7 میلیارد گریونا (80.7 درصد برنامه) از محل انتشار و عرضه اوراق قرضه استقراض شده است که 87.7 میلیارد گریونا به صورت ارزی (2.6 میلیارد دلار آمریکا و 0.7 میلیارد یورو) بوده است. در این دوره 179.6 میلیارد گریونا از منابع خارجی 33.9 میلیارد گریونا یا 1.25 میلیارد یورو از طریق عرضه اوراق قرضه اروپایی 10 ساله با بهره 4.375 درصد در سال، 55.2 میلیارد گریونا یا 1.5 میلیارد یورو حق برداشت ویژه از محل دریافت اولین بخش وام صندوق بین‌المللی پول در چارچوب برنامه استندبای، 15 میلیارد گریونا یا 500 میلیون یورو کمک مالی اتحادیه اروپا وام گرفته شده است. وزارت دارایی افزود: برای بازپرداخت دیون دولتی در 9 ماه نخست سال 330.6 میلیارد گریونا (98.8 درصد برنامه) و برای خدمات‌رسانی و پرداخت بهره متعلقه به این وام‌ها 98.4 میلیارد گریونا (97.4 درصد برنامه) پرداخت شده است.

ترانزیت گاز طبیعی از طریق اوکراین 40 درصد کاهش یافت

شرکت دولتی اپراتور سامانه انتقال گاز اوکراین اعلام کرد: در 9 ماه نخست سال جاری 39.5 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی ترانزیت شده که 40 درصد کمتر از مدت مشابه در سال گذشته (65.4 میلیارد متر مکعب) است. دلیل اصلی کاهش انتقال گاز از طریق اوکراین، راه اندازی لوله‌های جدید انتقال گاز روسیه به اروپا می‌باشد.

سفیر آلمان اصلاحات قضایی را شرط اصلی رشد سرمایه‌گذاری اعلام کرد

آنکا فلدگزن سفیر آلمان در اوکراین گفت: وقتی که سال پیش من به اوکراین آمدم سرمایه‌گذاری‌های آلمان در اوکراین در سطح سال 2015 - زمانی که من اوکراین را ترک کرده بودم- باقی مانده بودند و دلیل این موضوع نواقص در اجرای اصلاحات در حوزه قضایی می‌باشد. وی افزود: ساده بگویم، سرمایه‌گذاران ما تصور نمی‌کنند که بتوانند از حقوق خود در یک دادگاه عادلانه در اوکراین دفاع کنند و این تصور مانع حضور آنها در اینجا می‌باشد، همه در این باره می‌دانند زیرا یک شرکت درباره تجربه‌اش دیگر شرکتها را آگاه می‌کند، این بسیار بد است و من اعلام می‌کنم که علاقمندی سرمایه‌گذاران آلمانی تا پیش از بحران بسیار زیاد بود و پس از بحران نیز بسیار خواهد بود. وی تصریح کرد: در اوکراین اکنون «پنجره‌ای بر روی فرصت‌ها» باز است تا بتواند اقدامات زیادی برای آغاز اصلاحات قضایی انجام دهد. به اعتقاد من مردم اوکراین هم خواهان دادگاه عادلانه و اصلاحات قضایی می‌باشند. سرمایه‌گذاران ما و کسب و کارهای کوچک و متوسط هم خواهان این موضوع می‌باشند، تنها شرکت‌های بزرگ و الیگارش‌ها در عدم تغییر ذینفع می‌باشند، این یک کار بسیار دشوار خواهد بود و ما باید همه همکاری کنیم تا از این خطر عبور نماییم.

امضای چندین سند دوجانبه در حاشیه اجلاس اوکراین و اتحادیه اروپا

در حاشیه بیست و دومین اجلاس سران اوکراین و اتحادیه اروپا در بروکسل و با حضور ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین و شارلی میشل رئیس شورای اروپا چندین سند دو جانبه به امضا رسید. اولگا استفانیشینا معاون نخست وزیر اوکراین در امور همگرایی اروپایی، الیور وارگی عضو کمیسیون اروپا در سیاستهای همجواری و گسترش اتحادیه اروپا توافقنامه تأمین بودجه برنامه «مناطق توانمند» برای کمک و تقویت استان‌های شرقی اوکراین در مقابله با تهدیدات و چالش‌های بی‌ثبات‌کننده مانند بیماری کرونا و هم‌چنین افزایش ظرفیت‌ها برای ایجاد صلح و آرامش را امضا کردند. ارزش این توافقنامه 30 میلیون یورو می‌باشد. طرفین هم‌چنین توافقنامه‌ای در خصوص تأمین مالی «اقدامات در راستای ایجاد مکانیزم توسعه جامعه مدنی در اوکراین» را به امضا رساندند که هدف از امضای این سند کمک اتحادیه اروپا به توسعه دموکراسی در اوکراین می‌باشد و ارزش کمک اتحادیه اروپا به اوکراین در چارچوب این توافقنامه 20 میلیون یورو اعلام شده است. توافقنامه تأمین مالی برنامه اجرای «بسته اقدامات اقلیمی ‌برای اقتصاد پایدار در اوکراین» با هدف ارائه کمک 10 میلیون دلاری اتحادیه اروپا در اجرای این برنامه توسط استفانیشینا و وارگی به امضا رسید. اولکسی چرنیشیف و ترزا چروینسکا معاون رئیس بانک سرمایه‌گذاری اروپا نیز توافقنامه دو جانبه در خصوص تأمین اعتبار طرح «بهره‌وری انرژی تأسیاست عمومی در اوکراین» را با هدف ارائه کمک مالی 300 میلیون یورویی به اوکراین امضا نمودند. هم‌چنین یک توافقنامه میان ولادیسلاو کریکلیی وزیر زیرساخت‌های اوکراین و لیلیانا پاولووا معاون رئیس بانک سرمایه‌گذاری اروپا در خصوص تأمین مالی طرح خریداری تجهیزات لازم برای ایجاد هاب لجستیکی در شهر لووف به ارزش 30 میلیون یورو منعقد شد. ایگور سیملیانسکی مدیر کل پست دولتی اوکراین و لیلیانا پاولووا توافقنامه دیگری در خصوص تأمین مالی ایجاد شبکه لجستیکی (نوسازی و دیجیتالی‌سازی پست اوکراین) و ایجاد 20 دفتر پستی و زیرساخت‌های فن‌آوری اطلاعاتی برای پست به امضا رساندند.

رئیس جمهور اوکراین: ما به سوی توافقنامه «نظام لغو روادید صنعتی» با اتحادیه اروپا حرکت می‌کنیم

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین پس از اجلاس اوکراین و اتحادیه اروپا در بروکسل اعلام کرد: اوکراین برای دستیابی به توافق در مورد تسهیل شناسایی اسناد و مدارک تجاری و تولیدات اوکراین در اتحادیه اروپا که اصطلاحا به «لغو روادید صنعتی» معروف است، تلاش و به سوی امضای آن حرکت می‌کند. وی گفت: یک هیأت کارشناسی اتحادیه اروپا در حال حاضر کار برای بررسی آمادگی اوکراین جهت انعقاد توافقنامه ارزیابی انطباق و تأیید محصولات صنعتی را آغاز کرده است. «وضعیت و شرایط امضای توافقنامه فضای مشترک هوایی که سال‌هاست در دستور کار ما بوده»، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. زلنسکی افزود: به ما اطمینان داده شده که تمامی مسائل فنی به زودی حل و این توافقنامه در کوتاه‌ترین زمان ممکن امضا خواهد شد. زلنسکی تصریح کرد: بر اساس وعده‌ها این توافقنامه باید در سال آینده امضا شود. شارلی میشل رئیس شورای اروپا نیز اعلام کرد: هدف توافقنامه عضویت وابسته، ادغام تدریجی در بازار داخلی اروپا می‌باشد. وی با تأکید بر قصد و نیت اتحادیه اروپا برای تعمیق همکاری‌ها با اوکراین در زمینه‌های فن‌آوری اطلاعاتی و انرژی سبز، گفت: این بلندپروازانه ترین توافقی است که اتحادیه اروپا با دیگر کشورها امضا می‌کند.

 زلنسکی از ساخت نیروگاه برق آبی خبر داد

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد: یک نیروگاه آبی با مشارکت شرکای غربی در اوکراین احداث خواهد شد. وی گفت: انرژی هسته‌ای در اوکراین بسیار پیشرفته می‌باشد اما «من معتقدم که ما باید از انرژی هسته‌ای پشتیبانی نماییم، ما به ایجاد تعادل میان انرژی‌های تجدیدپذیر و حرارتی نیاز داریم، برق حرارتی در اوکراین نیز بسیار گسترده است اما در اوکراین و جهان از اهمیت آن هر روز کاسته می‌شود». وی افزود: برای توسعه انرژی اتمی در اوکراین چارچوب امن برنامه‌ریزی شده است. زلنسکی گفت: این ارتباطی با فاجعه نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل ندارد. نیروگاه‌های ما در سال‌های استقلال اوکراین هم‌چنان فعال بوده‌اند، نیروگاه اتمی خملنیتسک و ریونه فعال بوده‌اند، ما در حال حاضر با شرکای غربی خود، آمریکا، شرکت‌های فرانسوی در خصوص انرژی هسته‌ای و نیروگاه‌های آبی گفتگو داریم. وی تأکید نمود: (انرژی هسته‌ای) با فن‌آوری‌های جدید امن و ایمن و مهمتر از همه سازگار با محیط زیست می‌باشد، من از انرژی هسته‌ای حمایت می‌کنم زیرا اوکراین نه تنها برای مصرف خود بلکه برای دیگر کشورها می‌تواند برق ارزان تولید کند.

جوزپ بورل حرف خود را تکرار کرد: اتحادیه اروپا خودپرداز نیست

جوزپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امنیت پس از اجلاس اوکراین و اتحادیه اروپا بنا به درخواست خبرنگاران مبنی بر تفسیر مقاله اخیر خود و جمله «اتحادیه اروپا خودپرداز نیست»، گفت: اتحادیه اروپا به طور بلاعوض به اوکراین کمک‌های مالی و مادی ارائه نمی‌کند. وی گفت: من توضیح دادم که کمک‌های اتحادیه اروپا به اوکراین تحت شروط خاصی انجام می‌شود و ما یک سازمان خیریه یا دستگاه خودپرداز نیستیم. اتحادیه اروپا علاقمند است تا اوکراین را آزاد، شکوفا و امن ببیند. بورل گفت: ما (به اوکراین) کمک می‌کنیم زیرا یک اوکراین دموکراتیک در راستای منافع اتحادیه اروپا می‌باشد و شرط ما برای کمک، موفقیت در اصلاحات دموکراتیک است. وی تأکید نمود: این جمله تنها شامل اوکراین نمی‌شود و در جریان تخصیص بودجه برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا، دیگر کشورها نیز باید شرایط خاص اتحادیه را تأمین نمایند.

ذخایر ارزی اوکراین در ماه سپتامبر 2.5 میلیارد دلار کاهش یافت

ذخایر بین‌المللی ارز و طلای اوکراین تا اول 1 اکتبر به 26.5 میلیارد دلار رسید. بدین ترتیب میزان این ذخایر در طول سپتامبر به دلیل بازپرداخت دیون و بهره‌های آن، 2.5 میلیارد دلار یا 8.7 درصد کمتر شده است. بانک مرکزی اوکراین در این رابطه اعلام کرد: مبلغ پرداخت شده برای بازپرداخت بخشی از دیون تضمینی دولت و هم‌چنین خدمات‌رسانی و پرداخت بهره‌های آن بالغ بر 2 میلیارد و 665 میلیون دلار بوده است. 2.2 میلیارد دلار از این رقم صرف بازخرید اوراق قرضه یورویی و سود آنها و 417.4 میلیون دلار برای انجام تعهدات در قبال صندوق بین‌المللی پول هزینه شده است، مبالغی نیز برای انجام دیگر تعهدات مالی به ارز خارجی مصرف شده‌اند. در همین مدت 445 میلیون دلار درآمد ارزی کسب شده که 112 میلیون دلار از آن از محل عرضه اوراق قرضه داخلی تحصیل شده است.

بانک جهانی پیش‌بینی رشد منفی اقتصاد اوکراین را بدتر کرد

سقوط اقتصادی اوکراین در سال جاری بیشتر از آنچه که در گذشته پیش‌بینی می‌شد، خواهد بود. بانک جهانی در آخرین پیش‌بینی خود، رشد منفی اقتصادی اوکراین در سال 2020 را 5.5 درصد پیش‌بینی نمود، که 2 درصد نسبت به پیش‌بینی پیشین این بانک بدتر شده است. بانک جهانی در آوریل سال جاری میزان سقوط اقتصادی اوکراین را 3.5 درصد اعلام کرده بود. در این رابطه بانک جهانی اعلام کرد: رشد اقتصادی اوکراین در سال آینده 1.5 درصد (پیش‌بینی قبلی 3 درصد) و در سال 2022 در سطح 3.1 درصد باشد.

انگلیس نماینده تجاری با اوکراین را معرفی کرد

بریتانیا برای تجارت با اوکراین و تسهیل امور تجاری با این کشور نماینده ویژه تجاری با کی یف معرفی خواهد کرد. ایجاد چنین مقامی در توافقنامه جدید همکاری‌های دو جانبه میان اوکراین و بریتانیا تعریف شده است. ملیندا سیمونز سفیر انگلیس در اوکراین اعلام کرد: از این پس انگلیس یک نماینده ویژه نخست وزیر در امور تجاری با اوکراین خواهد داشت و این موضوع شاهدی است بر اهمیتی که ما برای همکاری‌های اقتصادی دو جانبه قائل هستیم. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما