معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۱۹- ۰۹:۲۵ - مشاهده: ۱۶۴

اخبار اقتصادی دانمارک (هفته دوم مهر ماه 1399)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی کشور دانمارک در هفته دوم مهر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته است، به شرح ذیل می‌باشد:

شکایت بانک لتونی از نخست وزیر سابق

در سال 2018 از آقای اندرس فوگ راسموسن، نخست وزیر سابق دانمارک، دعوت شد بعنوان معاون شورای بانک نورویک مشغول کار شود. گرچه شرائط استخدام وی هرگز اعلام نشد وی در آن زمان به روزنامه برلینسکه گفت وی "مدت زیادی را صرف آشنائی با فعالیت های بانک کرده" و متقاعد شده که بانک بالاترین انتظارات را بر آورده می سازد. اما در زمانی که این بانک مبلغ 32 میلیون یورو بدهکار بود بانک مرکزی اروپا (ECB) اعلام کرد  که احتمال ورشکستگی این بانک وجود دارد. بدنبال این بیانیه بانک مرکزی اروپا، بانک نورویک اعلام ورشکستگی کرد.  حالا این بانک مدعی شده که اندرس فوگ راسموسن، در سمت معاونت شورای بانک، در چند مورد معامله تصمیماتی گرفته که مغایر منافع این بانک بوده و در نتیجه از وی به دادگاه شکایت برده است. در گزارش ها آمده که یک دادگاه لتونی در صدد  ضبط ملکی در دانمارک متعلق به آقای راسموسن بر آمده است. آقای راسموسن چندین سال بعنوان وزیر مالیات و امور اقتصادی فعالیت داشت و هشت سال هم عهده دار پست نخست وزیری در دانمارک بود. وی همچنین در سالهای 2009 -14 دبیر کلی ناتو را بر عهده داشت.  

5 میلیارد کرون برای سرمایه گذاری سبز در آسیا

شرکت شرکای زیرساخت کپنهاگ،(Copenhagen Infrastructure Partners (CI،که در مدیریت مالی فعالیت دارد آماده است میلیاردها کرون سرمایه گذاری سبز را در بازار آسیا تزریق کند. این شرکت اعلام کرد که تا کنون 4 میلیارد یورو تعهد به سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر دریافت شده و پیش بینی می‌شود تا پایان دسامبر این رقم به هدف 5.5 میلیارد یورو برسد. گفته می‌شود این بزرگترین صندوق سرمایه گذاری در انرژی تجدیدپذیر خواهد بود. انتظار می رود یک سوم این مبلغ در آسیا و 10 درصد آن در تایوان سرمایه گذاری شود.

شرکت CIP در سال 2012 توسط مدیران اجرائی شرکت دانمارکی اوراستد تاسیس شد. صرف نظر از این سرمایه گذاری جدید، 10 درصد کل سرمایه تحت کنترل این صندوق در منطقه آسیا- پاسیفیک بکار گرفته شده است. نیلز بوهم، رئیس CIP، گفت سرمایه گذاری در انرژی سبز در اروپا به بلوغ رسیده و حالا تمرکز بر آسیا چرخیده است. این صندوق از قبل در تایوان، ژاپن و استرالیا سرمایه گذاری کرده و قصد دارد بازار کره جنوبی را نیز درباره سایر فناوری‌های انرژی سبز، مانند انرژی خورشیدی، مزارع بادی در خشکی و بیوگاز را مورد بررسی قرار دهد. اوایل امسال CIP در یک جوینت ونچر با شرکت صنایع سنگین میتوبیشی در یک پروژه تولید انرژی بادی در جزیره هوکایدو سرمایه گذاری نمود. شرکت CIP در حال حاضر در 20 پروژه سبز در اروپا، شمال آمریکا و آسیا شرکت دارد و اخیرا اعلام کرد که در یک پروژه تولید انرژی بادی در ویتنام شرکت خواهد کرد. 

اختصاص ده میلیارد کرون به محیط زیست به منظور دلجویی از متحدان

محیط زیست، کرونا و حقوق بازنشستگی از مسائل مهم در سخنرانی نخست وزیر دانمارک در مراسم افتتاحیه پارلمان خواهند بود. به گفته پولیتیکن، نخست وزیر سعی خواهد کرد با اختصاص 10 میلیارد کرون (1.5 میلیارد دلار) اضافی به سرمایه گذاری‌های سبز طی 5 سال آینده، از انتقادات روزافزون احزاب حامی خود بکاهد. منابع لازم از صندوق ذخیره برای مبارزه علیه کرونا و وام بحران اتحادیه اروپا تامین خواهد شد.

نوا ردینگتون، مشاور برجسته سیاسی، گفت که گزینه جایگزین انتخابات جدیدی است که احزاب حامی دولت، علی رغم انتقاداتی که نسبت به برنامه محیط زیست دارند، قطعا مایل به برگزاری آن نیستند . وی افزود: اگر نخست وزیر انتخابات جدید برگزار کند، احتمالاً بر تعداد کرسی‌های پارلمانی حزب سوسیال دموکرات اضافه خواهد شد اما وی در عین حال هاله شکست ناپذیری خود را از دست خواهد داد. در چنین سناریوئی ممکن است که رای دهندگان متمایل به چپ از حزب سوسیال لیبرال رویگردان شده و درصد تنبیه آن بر آیند. پولیتیکن همچنین گزارش داده  که نخست وزیر در ارتباط با بازنشستگی پیش از موعد برای کارگران مشاغل طاقت فرسا که از مهمترین وعده‌های انتخاباتی او بود در آستانه توافق با حزب مردم دانمارک، حزب مردم سوسیالیست، و فهرست اتحاد می‌باشد. (پلیتیکن)

مرسک کماکان بزرگترین شرکت دانمارکی

غول کشتیرانی آ.پ.مولر مرسک کماکان بزرگترین شرکت دانمارک می‌باشد. در فهرست یکصد شرکت بزرگ دانمارک که هر ساله توسط برلینسکه شناسائی و  اعلام می‌شود شرکت کشتیرانی آ.پ.مولر مرسک همچنان با فاصله زیاد در رتبه اول قرار دارد. شرکت های نوونوردیسک، دی اس.وی پنالپینا، وستاس، و آرلا فودز رتبه‌های دوم تا پنجم را به خود اختصاص داده اند. فهرست ده شرکت برتر دانمارک و در آمد سالانه آنها از قرار زیر است:

آ.پ.مولر مرسک: 259627 میلیون کرون ،  نوونوردیسک: 122021 میلیون کرون ،  دی.اس.وی پانالپینا: 94701 میلیون کرون ، وستاس ویند سیستمز: 90734 میلیون کرون ، آرلا فودرز: 78634 میلیون کرون ، آی.اس.اس: 78555 میلیون کرون ،  سنتریکا انرژی تردینگ: 77826 میلیون کرون، یونایتد شیپینگ و تردینگ کمپانی: 76326 میلیون کرون، دنسک کامادیتیز: 75041 میلیون کرون، اوراستد: 70398 میلیون کرون

بحث و جدال نفتی در دریای شمال با خروج کامل توتال

آینده میدان نفت و گاز دانمارک در دریای شمال با خروج توتال، غول نفتی فرانسوی، از آخرین مرحله صدور مجوز در هاله ای از ابهام قرار گرفته است. توتال عدم شفافیت مربوط به روند مناقصه را دلیل خروج خود عنوان کرده است. دن یورگنسن، وزیر محیط زیست، در ژانویه اعلام کرد که دولت در مورد مجوز برگزاری مناقصات جدید برای استخراج نفت و گاز در دریای شمال تا زمان کسب اطلاعات بیشتر درباره تاثیر آن بر محیط زیست و اقتصاد دست نگه خواهد داشت. وزارتخانه در روز چهارشنبه در بیانیه ای گفت: توتال، که بزرگترین اپراتور دریای شمال است، اعلام کرده که درخواست خود برای هشتمین دوره صدور مجوز را پس می‌گیرد. این اقدام عدم اطمینان قابل توجهی در مورد مرحله 8 مناقصه ایجاد می‌کند.

حزب حاکم سوسیال دموکرات تحت فشار متحدین متمایل به چپ خود برای ممنوع کردن اکتشافات نفت و گاز در آینده برای تسریع در روند تدریجی حذف استفاده ازسوختهای فسیلی تحت فشار قرار گرفته، اما صنعت نفت و گاز هشدار داده که لغو مناقصه منجر به واردات سوخت فسیلی از کشورهائی خواهد شد که گاز کربنیک بیشتری نسبت به دانمارک در فضا رها می‌کنند. یک مشاور مستقل دولت در زمینه تغییر اقلیم در ماه ژوئن گفت که دولت باید به تمام اکتشافات آینده هیدروکربن‌ها در دریای شمال پایان دهد زیرا این امر به تصویر دانمارک به عنوان یک پیشگام آب و هوا آسیب می زند.آژانس انرژی دانمارک اعلام کرد که پس از خروج توتال از مناقصه، فقط دو پیشنهاد و هر دو هم از یک متقاضی – آردنت اویل – Ardent Oil دریافت شده است.  (بورسن) 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما