معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۱۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۶۲

بروز شاخص های مثبت در اقتصاد هند در ماه سپتامبر 2020

وزارت دارایی هند روز شنبه هفته گذشته با انتشار بیانیه ای از پدیدار شدن برخی نشانه‌ها مبنی بر بازگشت رشد و فعالیت های اقتصادی به سطح طبیعی در ماه آگوست 2020 خبر داده که در آن عنوان شده، فعالیت های اقتصادی بعد از 6 ماه کاهش، در ماه سپتامبر در برخی حوزه‌ها شاهد رشد بوده است.

بر اساس اعلام وزارت دارایی هند، پیش بینی می‌شود میزان عواید ناشی از مالیات بر خدمات و کالا به حدود 95 هزار کرور برسد. این در حالی است که میزان دریافت مالیات موسوم به GST در مدت زمان اعمال چهار مرحله قرنطینه در خلال پنج ماه اخیر (آوریل تا آگوست) روندی به شدت کاهشی را تجربه کرده و از آنچه که وزیر دارایی هند در اعلام بودجه سال مالی در بهمن ماه 98 (فوریه 2020) اعلام کرده بود، سطح بسیار پایین تری را نشان می داد. وزارت دارایی هند در ارائه بودجه سالانه خود قبل از بحران کرونا، از برنامه آن وزارت خانه برای دستیابی به درآمد ماهیانه 1 لک کروری (یکصد هزار کرور، هر کرور 10 میلیون روپیه و حدود 13 میلیارد دلار) خبر داده بود که به دلیل شیوع کرونا و توقف کسب و کارها، این میزان در 5 ماه اخیر به طور متوسط در هر ماه به حدود 56 هزار کرور تنزل یافته است (کاهش حدود 45 درصدی).

همچنین بر طبق برآوردهای وزارت بازرگانی هند، بخش صنعتی آن کشور در ماه سپتامبر شاهد رشد بوده است. اگر چه میزان رشد هنوز منتشر نشده، اما این موضوع می‌تواند خبر خوبی برای بخش صنعتی هند باشد که در 8 بخش عمده کاهش رشد در طی 5 ماه اخیر (آوریل تا آگوست) را تجربه کرده بود. در همین رابطه وزیر بازرگانی هند آقای پیوش گویال، با حضور در برنامه تدارک دیده شده از سوی اتاق بازرگانی و صنعت هندوستان Hindustan Chamber of Commerce and Industry که روز شنبه 12 مهر برگزار گردید، به موضوع افزایش درآمدهای مالیات بر خدمات و کالا و همچنین افزایش صادرات هند طی ماه سپتامبر اشاره داشت. همچنین اعلام شده، بخش خودرو در ماه سپتامبر با رشد مواجه بوده است به طوری که کارخانجات تولید کننده از جمله پرطرفدارترین آن، یعنی شرکت ماروتی سوزوکی با افزایش 34 درصدی فروش خودرو روبرو بوده است. سایر تولیدکنندگان از جمله هیوندا، هوندا و ماهیندرا نیز افزایش 24 تا 30 درصدی فروش را تجربه کرده اند.

بر اساس گزارش وزارت بازرگانی هند، میزان صادرات ماه سپتامبر با افزایش 5 درصدی به 27 میلیارد دلار و واردات نیز در همین ماه با کاهش 19 درصدی به 30 میلیارد دلار رسیده است. با احتساب این ارقام، مجموع تجارت خارجی هند طی شش ماه نخست سال جاری (آوریل تا سپتامبر 2020) به رقم 273 میلیارد دلار رسیده که از این میان صادرات هند با کاهش 21 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به 125 میلیارد دلار و واردات ان با کاهش 40 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به 148 میلیارد دلار رسیده است.

از سوی دیگر طبق گزارش های منتشر شده در روزنامه‌های اقتصادی هند، کسری مالی آن کشور در 5 ماه (آوریل تا آگوست 2020) به حدود 117 میلیارد دلار رسیده است. با کاهش فعالیت های اقتصادی، کاهش پس انداز مردم و نبود تقاضا در بازار، درآمدهای دولت نیز با کاهشی قابل ملاحظه به رقم 3.71 لک کرور (حدود 48 میلیارد دلار) رسیده است و در مقابل هزینه‌های دولت در این مدت که به دلیل شیوع ویروس کرونا فشار بیشتری را نیز به این بخش وارد نموده به 12.48 لک کرور (حدود 162 میلیارد دلار) رسیده است. دولت در هدف گذاری‌های قبلی خود میزان کسری مالی را 3.5% تولید ناخالص ملی هند در نظر گرفته بود که با شرایط بروز کرونا و کاهش درآمدهای دولت و هزینه‌های اضافی برای مبارزه با این پاندمی، پیش بینی می‌شود رقم کسری مالی هند در سال جاری به حدود 8% GDP برسد.

به عقیده بسیار از کارشناسان، اقتصاد هند روند احیای اقتصادی خود را در سه ماهه سوم سال مالی جاری (اکتبر، نوامبر و دسامبر 2020)، آغاز خواهد کرد و نهایتا در سال بعد انتظار می رود که هند به رشد مورد انتظار و برنامه ریزی شده خود در قبل از بروز بحران کرونا برسد.   

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما