معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۱۴- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۵۳۵

اخبار اقتصادی پاکستان (هفته اول مهرماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی پاکستان در هفته اول مهرماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 افزایش بدهی‌های عمومی‌ پاکستان به ۴۴.۵ تریلیون روپیه (برابر با ۱۰۶٪ تولید ناخالص داخلی)

فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنایع پاکستان گفت که پاکستان درگیر بدهی ناپایدار است زیرا میلیاردها روپیه وام، بدون هیچ توجیهی دریافت شده است. دکتر مرتضی مغل رئیس کمیته دائمی‌ بیمه فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنایع پاکستان گفت که سوابق اخذ وام در حال ثبت است. وی افزود دولت سابق مقدار زیادی وام گرفته است اما آنها لیست بزرگی از پروژه‌های توسعه داشتند لیکن دولت فعلی پروژه‌ای برای گرفتن وام ندارد. وی تصریح نمود در سال ۲۰۱۹، کل بدهی پاکستان معادل 105.9 درصد تولید ناخالص داخلی بود و کل بدهی‌های پاکستان به 44.5 تریلیون روپیه افزایش‌یافته است که معادل 106.8 درصد تولید ناخالص داخلی تا پایان ژوئن 2020 هست.

 افزایش سهم انرژی برق‌آبی در سبد کلی انرژی پاکستان

سرلشکر مزمل حسین رئیس نیروی برق‌آبی (Wapda) گفت سهم برق‌آبی به‌تدریج در تولید کل انرژی افزایش می‌یابد که این امر باعث کاهش هزینه‌های تجارت و تسهیل رشد فعالیت‌های تجاری می‌گردد. مزمل حسین در جریان ملاقات با هیئتی از اتاق بازرگانی و صنایع اسلام‌آباد (ICCI) به ریاست محمد احمد وحید رئیس اتاق بازرگانی و صنایع اسلام‌آباد که در خصوص سدها و پروژه‌های مخزن آب در حال ساخت توسط مقامات در کشور صحبت می‌کرد افزود فعالیت‌های ساخت‌وساز در سدهای حائز اهمیت مانند سد دیامیر باشا در حال افزایش است و این پروژه بیش از 16000 شغل برای مهندسین و مردم محلی فراهم می‌کند که منجر به کاهش فقر و ارتقای سطح اقتصادی- اجتماعی در منطقه می‌شود. رئیس وپدا خاطرنشان کرد که سد دیامرباشا با ظرفیت ذخیره‌سازی عظیم 8.1 میلیون فوت مکعب و ظرفیت تولید برق 4500 مگاوات، یکی از بالاترین میزان نسبت به سایر سدها در دنیا قرار دارد. وی تأکید کرد که این سد یک پروژه حیاتی برای امنیت آبی، غذا و انرژی پاکستان است. این سد انرژی کم‌هزینه تولید می‌کند که باعث افزایش بهره‌وری صنعتی و کشاورزی در کشور می‌شود. وی همچنین در مورد دیگر پروژه‌های برق‌آبی زیرساخت ازجمله کیال خاور، داسو و خرم تنگی صحبت کرد. مزمل حسین گفت سد مهمند، سد بونجی و پروژه توسعه تربلا 5 نیز آماده ساخت هستند و تمام این سدها در تولید برق‌آبی ارزان در کشور نقش مهمی دارند. رئیس اتاق بازرگانی اسلام‌آباد در سخنانی از واپدا قدردانی کرد. وی همچنین از تلاش‌های وپدا برای آغاز پروژه‌های حیاتی ذخیره آب و تولید برق‌آبی در مناطق مختلف کشور تمجید کرد. وحید گفت پاکستان بیشتر به انرژی‌های حرارتی متکی بوده است، به همین دلیل است که هزینه انرژی در کشور بسیار بالا هست.

 ارسال نامه توبیخی کمیسیون بورس و اوراق بهادار پاکستان به 8 افسر این سازمان

کمیسیون بورس و اوراق بهادار پاکستان (SECP) اعلامیه‌های علنی به هشت افسر خود و نامه‌های هشدارآمیز به دو کارمند در پرونده افشای اطلاعات اعضای خانواده ژنرال عاصم باجواه دستیار ویژه نخست‌وزیر در امور اطلاع‌رسانی و رئیس سازمان کریدور اقتصادی چین – پاکستان ارسال کرد. این مسئله توسط فیصل واودا وزیر منابع آبی در جلسه کابینه فدرال مطرح شد. آقای واودا گفت بررسی این پرونده به این دلیل به تعویق افتاده است زیرا برخی بیم دارند تا اطلاعات دیگری نیز طی تحقیقات کشف گردد. نخست‌وزیر عمران خان به کابینه اطمینان داد که پرونده طبق قانون پیش می‌رود. امیر خان رئیس SECP به نخست‌وزیر اطلاع داد که گزارش کامل رسماً پس از رسیدگی توسط کمیسیون SECP در مورد اشخاص مربوطه ارائه می‌شود. گزارش‌شده است که ارسلان ظفر از هفته آخر ماه جولای به اطلاعات شخصی عاصم باجواه و اعضای خانواده‌اش و حتی شماره شناسنامه‌های آنان دسترسی غیرمجاز داشته است.

 لغو مجوز ویژه پرواز به عتبات عالیات هواپیمایی ملی پاکستان از سوی دولت عراق

 دولت عراق مجوز ویژه حمل‌ونقل زائران اربعین خطوط هوایی بین‌المللی پاکستان (PIA) برای انجام پروازهای نجف و بغداد را لغو کرد. خطوط هوایی بین‌المللی پاکستان اعلام کرد که پروازهای برنامه‌ریزی‌شده به شهرهای مقدس در عراق به دلیل لغو مجوز ویژه از سوی دولت عراق با توجه به تهدید موج دوم کرونا لغو می‌شود. سخنگوی PIA گفت پروازهای برنامه‌ریزی‌شده برای اربعین از 27 سپتامبر لغو می‌شوند. مسافران می‌توانند بلیت خود را بدون هیچ کسری پس بگیرند. پیش‌ازاین PIA تصمیم گرفته بود این پروازهای ویژه را به دستور غلام سرور خان وزیر امور هوانوردی فدرال باهدف ارائه تسهیلات به زائرین پاکستانی برقرار نماید.

مواجه ی پاکستان با بحران شدید گاز در زمستان پیش رو

شرکت خطوط لوله گاز شمال (SNGPL) نسبت به کمبود شدید گاز در صورت طولانی شدن زمستان امسال هشدار داده است. به دنبال گزارشی مبنی بر پیش‌بینی فصل طولانی زمستان در سال جاری، شرکت گاز با صدور بیانیه‌ای اعلام نمود به دلیل افزایش شدید مصرف گاز در زمستان، شکاف بین تقاضا و عرضه بیشتر خواهد شد. در سرمای شدید ممکن است تا 500 MMCFD با کمبود گاز روبرو شویم. در صورت کمبود، گاز در ساعات مشخصی برای پخت‌وپز در اختیار مصرف‌کنندگان داخلی قرار خواهد گرفت.

 آغاز مرحله سوم آزمایش‌های واکسن Covid-19 در پاکستان

اسد عمر وزیر برنامه‌ریزی توسعه گفت پاکستان روز سه‌شنبه مورخ 8 مهر 1399 آزمایش‌های مرحله سوم واکسن کرونا را در کشور آغاز خواهد کرد. وی طی یک پیام توییتری اظهار داشت این واکسن توسط یک شرکت چینی تولیدشده و درمجموع 40000 نفر در این آزمایش از 7 کشور شرکت خواهند کرد که از این تعداد 8 الی 10 هزار تن پاکستانی خواهند بود. وی افزود که انتظار می‌رود نتایج اولیه طی 4 تا 6 ماه اعلام گردد.

 برنامه اعزام یک‌صد هزار نیروی کار ماهر پاکستانی به کویت

وزارت پاکستانی‌های خارج از کشور و توسعه منابع انسانی (OP & HRD) اعلام نمود این کشور قصد دارد حدود یکصدهزار نیروی کار ماهر را به کویت اعزام نماید. یک افسر ارشد در این وزارت گفت یک درخواست رسمی ‌برای این منظور به مقامات مربوطه در کویت ارسال‌شده و منتظر پاسخ هستیم. وی با تأکید بر تلاش‌های این وزارتخانه برای افزایش اعزام نیروی کار به خارج از کشور گفت که پاکستان در تمام مشاغل، از نیروی کار زیادی برخوردار بوده و دولت در حال بررسی راه‌های جدید برای صادرات نیروی کار ماهر به کشورهای مختلف است. دولت همچنین تلاش‌های خود را برای امضای تفاهم‌نامه بین پاکستان و کویت برای افزایش و تسهیل اعزام نیروی انسانی پاکستان به این کشور انجام می‌دهد. وی گفت سید ذوالفقار عباس بخاری دستیار ویژه نخست‌وزیر در امور پاکستانی‌های مقیم خارج از کشور، اخیراً جلسه‌ای با وزیر کار کویت در حاشیه پنجمین نشست وزرای ADD در خصوص مسائل پیش روی نیروی کار پاکستانی انجام داد و از وی خواست تا کار برای نیروهای پاکستانی را تسهیل نماید.

تصویب 450 میلیون دلار برای حمایت از منابع انرژی‌های تجدید پذیر پاکستان از سوی بانک جهانی

بانک جهانی یک بسته حمایتی جهت کمک به توسعه انرژی‌های تجدید پذیر برای پاکستان تصویب کرده است. طبق اطلاعات منتشرشده از سوی وزارت اقتصاد پاکستان، بانک جهانی پیش‌تر نیز طی ماه‌های ژوئیه و اوت 531 میلیون دلار برای پاکستان اعطا کرده است. این منابع انرژی تجدید پذیر جهت کاهش واردات سوخت فسیلی و کاهش هزینه‌های تولید برق صورت می‌گیرد. پروژه توسعه انرژی برق و انرژی‌های تجدید پذیر خیبر پختونخواه با سرمایه‌گذاری در تولید انرژی‌های تجدید پذیر ازجمله نیروگاه‌های برق‌آبی و خورشیدی در ایالت خیبر پختونخواه به استفاده از منابع پاک داخلی کمک خواهد کرد. تصویب اخیر 450 میلیون دلار از بانک جهانی موجب افزایش ذخایر ارزی این کشور می‌شود. مدیر کشوری بانک جهانی برای پاکستان گفت این پروژه باهدف تبدیل پاکستان به اقتصادی متکی به انرژی‌های تجدید پذیر تا سال 2030 پشتیبانی می‌کند و هدف آن کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوا هست. این پروژه برق کم‌هزینه و کم‌کربن را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داده و با احیای زیرساخت‌ها، ایجاد مشاغل می‌کند. محمد ثاقب، سرپرست تیم نیروگاه برق‌آبی و تجدید پذیر خیبر پختونخواه گفت: برای افزایش بهره‌برداری از انرژی‌های تجدید پذیر در خیبر پختونخواه، این پروژه شامل برنامه آموزش مهارت‌های جامع برای ایجاد ظرفیت فنی در شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، توسعه انرژی و تأمین بودجه تجاری است. با نصب دستگاه‌های خورشیدی انتظار می‌رود ظرفیت تولید برق افزایش یابد. پاکستان از سال 1950 به عضویت بانک جهانی درآمده و این بانک تاکنون 40 میلیارد دلار کمک مالی برای پاکستان تصویب کرده است.

 درخواست اتحادیه اروپا از صادرکنندگان پاکستانی مبنی بر تنوع‌بخشی به صادرات در جهت بهره‌برداری بیشتر از تسهیلات GSP-Plus

سفیر اتحادیه اروپا در پاکستان بر لزوم تنوع محصول و ارزش‌افزوده برای بهره‌برداری از پتانسیل کامل دسترسی به بازار کشورهای تحت موافقت‌نامه تجاری GSP تأکید کرد. وی در جلسه‌ای که با مجمع تجارت پاکستان گفت‌وگو می‌کرد در خصوص آموزش فنی، توسعه مهارت، حمایت اتحادیه اروپا از پاکستان در بخش TVET، کارآفرینی بانوان و بخش برنامه تعامل استراتژیک در رشد اقتصادی با طرف پاکستانی تبادل‌نظر نمود. سفیر اتحادیه اروپا در مورد ایده‌های مختلف برای حمایت از freelancers در فنّاوری اطلاعات، صنایع‌دستی و گردشگری، با تمرکز بر ایجاد ارتباطات در اتحادیه اروپا برای گشودن بازارهای جدید برای محصولات صحبت کردند. در این ملاقات طرفین درزمینهٔ کارآفرینی بانوان، ایجاد قوانین کار بهتر، ارتقا بخش برنامه تعامل استراتژیک، منابع فنّاوری اطلاعات با پاکستان همکاری رایزنی نمودند. آندرولا کامینارا گفت اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین بازار صادراتی کالاهای پاکستانی است زیرا حدود یک‌سوم کل صادرات پاکستان به این اتحادیه هست. او افزود اتحادیه اروپا از تلاش پاکستان برای غلبه بر تأثیرات اقتصادی پس از ویروس کرونا و بازسازی آینده پایدار پشتیبانی می‌کند.

 برنامه پاکستان برای اخذ وام 3.79  میلیارد دلاری از مؤسسات مالی بین‌المللی به خاطر مقابله با کرونا

پاکستان در راستای مقابله با کرونا و بهبود وضعیت اقتصادی این کشور، اخذ وام از مؤسسات مالی بین‌المللی و کشورهای مختلف به ارزش 3.79 میلیارد دلار را در دستور کار داشته که تاکنون بیش از 3 میلیارد دلار از این کمک‌ها را دریافت کرده است. اهداکنندگان مختلف بین‌المللی وعده داده‌اند که 3.794 میلیارد دلار وام درزمینهٔ حمایت‌های بودجه‌ای در طول دوران بیماری همه‌گیر کرونا را به پاکستان اعطا نمایند. کمیته توسعه برنامه‌ریزی و ابتکارات بخش امور اقتصادی به مجلس سنا اطلاع دادند که بیش از 3 میلیارد دلار از بودجه تاکنون دریافت شده است. 2.6  میلیارد دلار از این کمک‌ها از سوی صندوق بین‌المللی پول (IMF)، بانک توسعه آسیایی (ADB) و بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا (AIIB) دریافت شده است. بانک توسعه اسلامی (IDB)، صندوق توسعه بین‌المللی اوپک (OFID)، سازمان ملل (UN)، اتحادیه اروپا (EU)، ایالات‌متحده آمریکا، ژاپن، چین، انگلستان، کانادا، کره جنوبی ازجمله سازمان‌ها و کشورهایی بودند که آمادگی خود را برای اعطای کمک‌های مالی به پاکستان اعلام نمودند.

 تصویب سه بازارچه مرزی از سوی دولت پاکستان

سرلشکر عاصم سلیم باجواه دستیار ویژه نخست‌وزیر در امور اطلاع‌رسانی و مطبوعات گفت که دولت تأسیس سه بازارچه مرزی را به‌عنوان پروژه آزمایشی تصویب کرده است. این سه بازار بخشی از 18 پروژه‌ای بود که قبلاً توسط دولت تصویب‌شده است. این بازارها در مند و گبد در ایالت بلوچستان (مرز مشترک با ج.ا.ایران) و شهیدانو دان در خیبر پختونخواه (مرز مشترک با افغانستان) تأسیس خواهند شد. این پروژه‌ها موجب تحول در اقتصاد محلی، کنترل قاچاق و توسعه تجارت با همسایگان می‌شود.

اعلام آمادگی سفیر روسیه در اسلام‌آباد مبنی بر سرمایه‌گذاری 1.7  میلیارد دلاری خط لوله انتقال گاز کراچی - لاهور

سفیر روسیه در اسلام‌آباد آمادگی کشورش مبنی بر سرمایه‌گذاری 1.7  میلیارد دلاری در خط لوله انتقال گاز کراچی – لاهور را اعلام نمود. سفیر روسیه در پاکستان در خلال جلسه‌ای ضمن تشریح دیدگاه‌های خود در مورد آخرین وضعیت منطقه اظهار داشت روسیه مانند پاکستان، مسابقه تسلیحاتی در منطقه را نمی‌خواهد وی افزود پاکستان و روسیه دلایل محکمی ‌برای صلح و ثبات در افغانستان داشته و روسیه هر راه‌حل منطقی برای صلح و سازش را تسهیل می‌کند. وی تصریح نمود روسیه در نظر دارد تعداد بورس‌های تحصیلی ارائه‌شده به دانشجویان پاکستانی را افزایش دهد اما بیماری کرونا این طرح را تحت تأثیر قرار داده است. وی گفت: ما در نظر داریم روابط فرهنگی و علمی‌ بیشتر و سودمندتری را با پاکستان داشته باشیم.

 تصویب نوسازی جاده کراچی-کویته-چمن از سوی دولت پاکستان

سرلشکر عاصم سلیم باجوا گفت نخست‌وزیر به‌طور اصولی ‌ترمیم و بهسازی بزرگراه کراچی – کویته – چمن را تصویب کرده است. طول این بزرگراه 790 کیلومتری بوده و یکی از مسیرهای ترانزیتی افغانستان به پاکستان محسوب می‌شود. وی گفت که روند استخدام مشاور برای مطالعه پروژه آغازشده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما