معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۱۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۹۹

اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق( هفته اول مهرماه 1399)

مهم ترین اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق ( هفته اول مهرماه 1399) که در رسانه‌های این حوزه منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

فهرست واردات محصولات ممنوع به عراق منتشر شد

Nrtv:  وزارت کشاورزی عراق فهرست محصولات کشاورزی و دامی را منتشر کرد که واردات آن‌ها به این کشور ممنوع شده است.

هدف از این ممنوعیت تأمین نیازمندی‌ها توسط محصولات داخلی و حمایت از آنها عنوان‌شده است. برخی از محصولات کشاورزی ممنوع شده به شرح زیر است:
خیار، بادنجان، گل‌کلم، هویج، سیب‌زمینی، کلم‌برگ، سیر، گوجه‌فرنگی، شلغم، عسل و چند محصول دیگر.
برخی از محصولات دامی و طیور ممنوع شده نیز عبارت است از: تخم‌مرغ، مرغ زنده، مرغ ذبح‌شده، ماهی دریایی و ماهی یخ‌زده.

دلایل افزایش قیمت مرغ در کردستان عراق / نابودی 70 درصد از مرغ‌های تولیدی

 روداو: در چند روز اخیر قیمت مرغ در بازارهای اقلیم کردستان افزایش‌یافته و قیمت آن از حدود 2 هزار دینار به بیش از 3 هزار و 500 دینار رسیده است... صادرات تخم‌مرغ به اقلیم کردستان در سال 500 میلیون دلار است.

در اقلیم کردستان 11 مزرعه تولید تخم نطفه‌دار وجود دارد که توان تولید سالانه یک میلیارد و 300 میلیون تخم رادارند. 75 درصد از تخم‌مرغ‌های اقلیم کردستان روانه سایر شهرهای عراق می‌شود.

سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیارد دلاری چین در اربیل

Nrtv:  کشور چین قصد دارد تا بیش از یک میلیارد دلار در یک پروژه بزرگ در اربیل سرمایه‌گذاری کند که شامل چند بخش مختلف است.

سامان عرب مدیرکل سرمایه‌گذاری اربیل بابیان این خبر گفت: طرح این پروژه مورد تائید قرارگرفته و در حال تأمین زمین برای این طرح هستیم.

این مقام مسئول دراین‌ارتباط توضیح داد: این پروژه در یک مکان وسیع احداث خواهد شد و شامل بخش‌های مختلف می‌شود. این‌یک طرح گردشگری، بازرگانی، صنعتی و ورزشی است که دارای امکاناتی چون مکان بازی بولینگ، پارک تفریحی و اقامتگاه است.

مسرور بارزانی از صرف ١٠٨ میلیارد دینار برای خرید مایحتاج پزشکی و مقابله با کرونا خبر داد

 باس نیوز: نخست‌وزیر اقلیم کردستان در این نشست خبری ضمن قدردانی و تشکر از زحمات شبانه‌روزی کادر درمانی کردستان گفت: «همان‌گونه که می‌دانید بخش بهداشت ارتباط مستقیمی‌بازندگی شهروندان دارد و به همین خاطر بخش بهداشت و سلامت در نزد ما از جایگاه حساس و مهمی‌برخوردار است و تمام سعی ما نیز بر آن است که خدمات بهتر و بیشتری به شهروندان کردستان ارائه دهیم.»

او در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: «طی ماه‌های اخیر برای خرید دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن، ام آر آی و سایر مایحتاج پزشکی مبلغی بالغ‌بر ٢٣ میلیارد دینار صرف شده و ٤٠ میلیارد دینار نیز برای تأمین نیازهای بیماران سرطانی اختصاص داده‌شده است.»

بارزانی همچنین به مسئله شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: از زمانی که ویروس کرونا در اقلیم کردستان منتشرشده تاکنون ٤٥ میلیارد دینار برای مقابله با این بیماری در تمام شهرها هزینه شده است.

وزیر دارایی عراق: علت مشکلات عراق با اوپک، قاچاق نفت از طرف اقلیم کردستان است

 کرد پرس: اقلیم کردستان به منبعی برای قاچاق نفت تبدیل‌شده است و روزانه 450 تا 470 هزار بشکه نفت خام تولید می‌کند؛ اما اطلاعات دقیقی درباره میزان نفت قاچاق شده از این منطقه وجود ندارد. زیرا نفت برخی از میدان‌ها نفتی، از طریق تانکر به اماکن مشخصی قاچاق می‌شود اما از میزان آن اطلاعاتی در دست نیست.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و کشورهای صادرکننده خارج از این سازمان درباره کاهش 10 میلیون بشکه‌ای نفت برای جلوگیری از کاهش قیمت آن پس از انتشار بیماری کرونا و کاهش تقاضای جهانی به توافق رسیدند. براساس توافق مذکور، اقلیم کردستان باید میزان تولید نفت خود را در چارچوب التزامات عراق، کاهش دهد.

 رقابت برای خدمات ارزان‌تر توسط شرکت‌های گردشگری اقلیم کردستان

 رودان: باوجود ویروس کرونا، اما گردشگران زیادی از جنوب و مرکز عراق به اقلیم کردستان سفر می‌کنند. براساس آمارهای منتشرشده در روز 5 هزار گردشگر از دیگر شهرهای عراق وارد کردستان عراق می‌شوند

حوزه گردشگری تاکنون بیشترین خسارت را از ویروس کرونا متحمل شده است. در حال حاضر به شرکت‌های گردشگری برای برگزاری تور اجازه داده نمی‌شود، بیشتر افراد به‌صورت شخصی و یا با خودرو خود اقدام به سفر می‌کنند.

ساخت 100 واحد تولیدی مختلف در اقلیم کردستان.

باس نیوز:  به گفته رئیس سازمان سرمایه‌گذاری اقلیم کردستان، مجوز ساخت 100 کارگاه صنعتی و کشاورزی در اقلیم کردستان صادرشده و قرار است تا به‌زودی ساخت این کارگاه‌ها آغاز شود.

محمد شکری تصریح کرد: برای 100 کارگاه صنعتی و کشاورزی در اقلیم کردستان مجوز صادرشده و مالکان آنها را نیز مطلع ساخته‌ایم. افرادی نیز که قبلاً مجوز دریافت کرده‌اند می‌توانند کار خود را آغاز کنند تا در زودترین زمان آن را تأسیس کنند.
شکری گفت: ما از آنها درخواست کرده‌ایم تا حداکثر در مدت یک تا دو هفته، خود را برای ساخت 100 کارگاهی که مجوزشان صادرشده است را آماده کنند.

ادامه پرداخت دستمزد شرکت‌های نفتی خارجی از سوی اقلیم کردستان

 کرد پرس: باوجوداینکه دولت اقلیم کردستان در شرایط سخت مالی قرارگرفته و توانایی پرداخت حقوق کارمندان خود را ندارد تعهد خود را نسبت به پرداخت دستمزد شرکت‌های نفتی خارجی انجام داده است.

دو شرکت نفتی خارجی اعلام کردند که ماه جاری حدود 20 میلیون دلار بابت دستمزد ماه اوت 2020 از دولت اقلیم کردستان عراق دریافت کرده‌اند.

شرکت گولف کی ستون در اطلاعیه‌ای اعلام کرد دولت اقلیم کردستان عراق از محل فروش نفت خام منطقه شیخان 9.8 میلیون دلار بابت حق العملکاری این شرکت در ماه اوت 2020 پرداخت کرده است.

شرکت جنل انرژی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد به ترتیب 2.6 میلیون دلار و 8.2 میلیون دلار بابت استخراج نفت در میدان‌های نفتی تق‌تق و تاوگه از اقلیم کردستان عراق دریافت کرده است.

با احتساب ٧٠٦ مورد جدید شمار مبتلایان به ویروس کرونا در اقلیم کردستان به ٤٤،٦٩٥ نفر رسید

 کردستان 24: وزارت بهداشت اقلیم کُردستان، در اطلاعیه‌ شماره ٢١٢ خود، آمار ٢٤ ساعت گذشته‌ کرونا در اقلیم کُردستان را به شرح زیر اعلام کرد:

شمار مبتلایان: ٧٠٦ نفر

شمار بهبودیافتگان: ٥٢١ نفر

شمار جان‌باختگان: ٢٥ نفر

به‌این‌ترتیب، آمار تا کنونی کرونا در اقلیم کُردستان عبارت است از:

شمار مبتلایان: ٤٤،٦٩٥ نفر

شمار بهبودیافتگان: ٢٨،٦٧٤ نفر

شمار مبتلایان بستری‌شده: ١٤،٤٠٤ نفر

شمار جان‌باختگان: ١،٦١٧ نفر       

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما