معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۱۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۰۳

اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه (هفته اول مهر ماه 1399)

اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در هفته اول مهر ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

افزایش واردات LPG توسط ترکیه

بر اساس گزارش سازمان تنظیم بازار انرژی ترکیه، واردات گاز مایع LPG در ماه جولای سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته با 27.5 درصد افزایش به 358 هزار و 186 تن رسید.کشورهای  آمریکا، الجزایر، نروژ، قزاقستان، اسپانیا، لیبی، کرواسی و یونان کشورهایی هستند که شرکت‌های ترک از آنها واردات گاز را انجام می‌دهند.

میزان صادرات گاز مایع LPG نیز توسط شرکت‌های تصفیه و توزیع گاز که دارای مجوز صادرات هستند در جولای سال جاری میلادی با 24.6 درصد افزایش از 4 هزار و 588 تن به 5 هزار و 716 تن افزایش یافته است. صادرات LPG از سوی شرکت‌های صادرکننده به کشورهای آلمان و لبنان و مناطق آزاد تجاری در ترکیه بوده است.

هم‌چنین میزان تولید LPG در جولای سال جاری میلادی 14 درصد کاهش یافته و 82 هزار و 476 تن بوده است و میزان فروش سوخت گاز خودرو در ماه جولای سال جاری میلادی ترکیه به حدی افزایش یافته است که سهم  فروش این حامل سوختی در بازار به 82.3 درصد رسیده است.

افزایش میزان تقاضا برای سوخت‌های گازی خودرو در ترکیه می‌تواند زمینه مناسبی برای افزایش صادرات حامل‌های انرژی در این حوزه از سوی کشورمان به ترکیه بوده و استفاده از شرایط کنونی توسط سازمان‌های ذیربط در کشورمان گام مثبتی در افزایش مناسبات تجاری دو کشور باشد.   

تحریم خرید کالاهای ترک توسط عربستان

دولت عربستان در ماه جولای از شرکت‌های بخش خصوصی این کشور ضمانت‌نامه کتبی مبنی بر عدم خرید کالاهای ترکیه اخذ نموده و قرار است این مورد از اول اکتبر سال جاری میلادی به مرحله اجرا گذاشته شود.

عربستان سعودی در حدود یک سال است که به طور غیرمستقیم و به بهانه‌های مختلف از خرید کالاهای ترک توسط شرکت‌های خود جلوگیری می‌کند. علی رغم اقدام فوق، تاکنون هیچ یک از مقامات و مسئولان عربستان در این مورد به طور رسمی ابراز نظری نکرده‌اند. 

شرکت‌های عربستانی برای خرید کالاهای ترک ناچار هستند تا از شرکت‌های ثالث در تأمین مواد مورد نیاز خود از ترکیه استفاده نموده و خرید مستقیم از ترکیه را نداشته باشند. اقدامات اخیر عربستان علیه ترکیه در حالی انجام می‌شود که در بیلبوردهای فرودگاه استانبول روز ملی عربستان تبریک گفته شده که اعتراض شرکت‌های بخش خصوصی ترکیه را به همراه داشته است.  

مسئولان فرودگاه استانبول نیز در پاسخ به این اعتراضات عنوان نمودند که این روند در خصوص 10 کشور نخستی که بیشترین مسافر را از فرودگاه استانبول جابه جا می‌کنند انجام می‌شود و اقدام اخیر مختص عربستان نمی‌باشد. 

تحریم غیرمستقیم خرید کالاهای ترکیه از سوی عربستان، بخش خصوصی و تجار شهرهای مختلف منطقه آنتاکیه و جنوب شرق ترکیه از جمله دیاربکر، حاتای و غازی آنتپ را تحت تأثیر قرار داده و صادرات آنها را به عربستان دچار وقفه نموده است. 

برگزاری سی و هشتمین کنفرانس همکاری‌های تجاری ترکیه و آمریکا 

سی و هشتمین کنفرانس همکاری‌های تجاری ترکیه و آمریکا با همکاری مشترک شورای روابط اقتصادی خارجی  ترکیه (دئیک) و شورای تجارت ترکیه-آمریکا و اتاق بازرگانی ایالات متحده آمریکا به صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد. در این نشست وزرای بازرگانی دو کشور به ایراد سخنرانی پرداختند.

رخسار پکجان وزیر تجارت ترکیه در این نشست طی سخنانی ضمن اشاره به هدف یکصد میلیارد دلاری در روابط تجاری میان دو کشور گفت، به اعتقاد بنده باید به سرعت به سمت تحقق هدف یکصد میلیارد دلاری در حجم روابط تجاری پیش رویم. در این زمینه، افزایش همکاری میان بخش‌های خصوصی دو کشور و نقش این بخش بسیار حائز اهمیت است. هم‌چنین امضای موافقت‌نامه دو جانبه برای برقراری تجارت آزاد در بخش‌های خاص در کوتاه‌مدت و میان‌مدت نیز تأثیر بسزایی در دست‌یابی به هدف مذکور خواهد داشت.

وزیر تجارت ترکیه با اشاره به اینکه روابط تجاری دو کشور طی سال‌های اخیر رشد داشته است گفت، حجم روابط تجاری میان دو کشور که در سال 2002 بالغ بر 6.4 میلیارد دلار بود در سال 2019 به 21.1 میلیارد دلار رسید. هم‌چنین حجم روابط تجاری دو کشور در هشت ماه سال جاری نیز نسبت به سال گذشته 3.5 درصد رشد داشته است. وی با اشاره به حضور شرکت‌های آمریکایی در ترکیه گفت، در ترکیه بالغ بر دو هزار شرکت آمریکایی در حال فعالیت هستند و ارزش سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها بالغ بر 12.8 میلیارد دلار می‌باشد. میزان سرمایه‌گذاری شرکت‌های ترکیه‌ای در آمریکا نیز بالغ بر 6.8 میلیارد دلار است. وی افزود، هر قدر هم که حجم روابط تجاری میان دو کشور طی ده سال اخیر رشد کرده باشد اما این ارقام با توجه به ظرفیت‌های موجود شایسته دو کشور نمی‌باشد.

پکجان در ادامه با تأکید بر اهمیت روابط با آمریکا از منظر ترکیه به وجود زیرساخت‌های قوی در ترکیه جهت تولید اشاره و از سرمایه‌گذاران آمریکایی برای سرمایه‌گذاری و انجام فعالیت‌های اقتصادی در ترکیه دعوت به عمل آورد.

ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا نیز در سخنرانی خود ضمن اشاره به هدف حجم تجاری بین ترکیه و ایالات متحده آمریکا گفت، دونالد ترامپ و رجب طیب اردوغان روسای جمهور آمریکا و ترکیه دیدگاه تقویت روابط دوجانبه را دارند و حجم تجارت 100 میلیارد دلاری را به عنوان هدف مبادلات تجاری بین دو کشور تعیین کرده‌اند، بنابراین دو کشور در تلاش‌اند تا حجم تجارت خود را افزایش و به 100 میلیارد دلار برسانند. وی افزود، صادرات گاز مایع ایالات متحده آمریکا به ترکیه می‌تواند نقشی اساسی در دستیابی به هدف 100 میلیارد دلاری در حجم مبادلات تجاری  میان دو کشور داشته باشد.

راس گفت، بالغ بر یک هزار و 700 هزار شرکت آمریکایی در ترکیه فعالیت می‌کنند، که از این تعداد 60 عدد جزو شرکت‌های منطقه‌ای هستند که دفتر مرکزی آنها در ترکیه بوده و از آنجا مدیریت می‌شوند.

راس با بیان اینکه شرکت‌های آمریکایی 78 هزار شهروند ترکیه‌ای را به استخدام خود درآورده‌اند، افزود، واردات ایالات متحده آمریکا از ترکیه با 3 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 10.6 میلیارد دلار رسیده است. وی گفت، آمریکا انتظار افزایش هر چه بیشتر روابط اقتصادی و تجاری را با ترکیه دارد.

شاخص اعتماد مصرف کننده 82 درصد اعلام شد

سازمان آمار ترکیه شاخص اعتماد مصرف‌کننده این کشور در ماه سپتامبر سال جاری را اعلام کرد. بر اساس این آمار، شاخص اعتماد مصرف‌کننده در ماه سپتامبر سال جاری با 3 ممیز 2 درصد افزایش نسبت به ماه گذشته به 82 واحد رسید.

در همین ارتباط، برات آلبایراک وزیر دارایی و خزانه داری ترکیه در حساب کاربری خود اعلام کرد، شاخص‌های اقتصادی کشور در سه ماهه سوم سال جاری از هم اینک نوید یک رشد اقتصادی خوبی را به ما می‌دهد. شاخص اعتماد مصرف‌کننده با 3 ممیز 2 درصد افزایش به  82 واحد رسیده و انشاالله امسال را با ارقامی ‌بهتر از پیش‌بینی‌های صورت گرفته به پایان خواهیم رساند.

بانک مرکزی ترکیه  نرخ بهره را افزایش داد

بانک مرکزی ترکیه در جهت جلوگیری از افزایش بی رویه نرخ ارز در برابر لیر ترک، اقدام به افزایش میزان نرخ بهره کرد. بر این اساس، در جلسه شورای سیاست پولی بانک مرکزی ترکیه، تصمیم به افزایش نرخ بهره از 8.25 درصد به 10.25 درصد گرفته شد.

کاهش 1.8 میلیارد دلاری ذخایر ارزی ترکیه طی یک هفته

بر اساس اعلام بانک مرکزی ترکیه، میزان ذخایر ارزی این کشور طی یک هفته گذشته با یک میلیارد و 869 میلیون دلار کاهش به 86 میلیارد و 320 میلیون دلار رسیده است.

رتبه دوم ترکیه در حوزه کشاورزی

برات آلبایراک، وزیر دارایی و خزانه داری ترکیه، در حساب کاربری خود ضمن تشریح رشد بخش کشاورزی این کشور نوشت: ترکیه با رشد 3.03 درصدی در بخش کشاورزی طی سال‌های 2003 – 2019 موفق به پیشی گرفتن از بسیاری از کشورهای اروپایی گردیده و در رده دوم اروپا جای دارد. ترکیه بعد از کشور اسلواکی که رشد 7.89 درصدی را در این بخش داشته در رده دوم اروپا جای دارد. بعد از ترکیه کشور نروژ با 2.83 درصد جای دارد. آلبایراک این موفقیت را به همه کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی تبریک گفت.

صادرات قطعات و لوازم یدکی خودروی ترکیه به 193 کشور دنیا

بر اساس اعلام انجمن صادرکنندگان صنعت خودروی ترکیه، این کشور در هشت ماه سال جاری موفق به صادرات قطعات و لوازم یدکی خودرو به 193 نقطه اعم از کشور، مناطق خودمختار و مناطق آزاد دنیا به ارزش پنچ میلیارد و 535 میلیون و 46 هزار دلار شده است. بیشترین صادرات قطعات و لوازم یدکی خودرو با یک میلیارد و 214 میلیون و 249 هزار دلار به آلمان صورت گرفته و سهم این کشور از صادرات قطعات 21.93 درصد بوده است. پس از آن آلمان بیشترین میزان صادرات به ترتیب به کشورهای ایتالیا با 311 میلیون و 678 هزار دلار و رومانی با 307 میلیون و 232 هزار دلار بوده است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما