معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۰۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۲۵

اخبار اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو و کنگوی برازاویل (هفته اول مهرماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو و کنگوی برازاویل در هفته اول مهرماه 1399 که در رسانه‌های این دو کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

جمهوری دموکراتیک کنگو

 "KCC" قصد دارد تا پایان سال 2020 تولید مس خود را به 270 هزار تن و کبالت را نیز به 25 هزار تن برساند؛

سه‌شنبه 22 سپتامبر 2020 (اول مهرماه 99)

آقای مارک دیویس (Mark Davis) رئیس گلنکور (Glencore) برای آفریقا، با نخست‌وزیر ایلونگا ملاقات کرد. وی پس‌ازاین ملاقات گفت شرکت معدنی "KCC) " Kamoto Copper Company) توان تولیدش را در بهره‌برداری از معادن ج.د.کنگو افزایش داده، به‌طوری‌که تا پایان سال 2020 درمجموع به میزان 270 هزار تن مس و 25 هزار تن کبالت تولید خواهد کرد و این رکورد قابل‌توجه را در یک سال و در دوره‌ای که همه‌گیری ویروس کرونا اثرات منفی را بر فعالیت‌ها ایجاد کرد، به ثبت می‌رساند.

 شرکت معدنی "KCC"زیرمجموعه غول معدنی سوئیسی «Glencore" است که در معادن ج.د.کنگو فعالیت گسترده‌ای دارد.

 پشتیبانی 142 میلیون دلاری "BAD" به ج.د.کنگو برای مبارزه با ویروس کرونا؛

چهارشنبه 23 سپتامبر 2020 (دوم مهرماه 99)

شورای اداری [هیئت‌مدیره] بانک توسعه آفریقا (BAD) در ابیجان، با اعطای یک وام به مبلغ 142 میلیون دلار به نفع ج.د.کنگو و برای کمک به این کشور در مبارزه با ویروس کرونا موافقت کرد. ماتونگولو مبویامبو (Matungulu Mbuyamba) نماینده ج.د.کنگو و یکی از مدیران ارشد این بانک مرجع، در این رابطه تصریح کرد برنامه اجرایی پیشگیرانه و مقابله‌کننده دولت رئیس‌جمهور تشیسکدی در مدیریت همه‌گیری ویروس کرونا توانست نرخ مرگ‌ومیر بیش از 10 درصدی بیماران کورونایی در بدو شیوع این ویروس در ج.د.کنگو در ماه مارس گذشته (2020) را به کمتر از 2.5 درصد کنونی برساند و دولت در ادامه یک طرح اضطراری چندبخشی را برای کاهش اثرات این همه‌گیری تهیه کرد و اکنون با تائید اختصاص این رقم پشتیبانی 142 میلیون دلاری امکان آن فراهم خواهد شد که با تقویت انعطاف‌پذیری اقتصادی و کاهش اثرات ویروس کرونا بر اقشار آسیب‌پذیر دولت ج.د.کنگو با شرایط بهتری در این راستا اقدام کند... در پایان این خبر تصریح‌شده بودجه موردنظر به‌عنوان یک وام از صندوق توسعه آفریقا از طریق پنجره وام با نرخ حق امتیاز (concessional rate) از محل منابع تسهیلات پاسخ سریع در مبارزه با ویروس کرونا که یک سازوکار تأمین اعتبار مالی 10 میلیارد دلاری را برای کمک به کشورهای عضو قاره‌ای و کمک به بخش خصوصی کشورها پیش‌بینی کرده، به ج.د.کنگو پرداخت خواهد شد.

 تقاضای روزافزون کبالت تا سال 2025 برای فناوری G5 در رقابت با خودروهای برقی؛

"Agenceecofin" سایت تحلیلی اقتصادی و مالی سپتامبر 2020 (اول مهرماه 99) می‌نویسد: فناوری نسل پنجم (5G) ظرف 5 سال آینده یکی از اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان کبالت خواهد بود، بطوریکه ارزیابی می‌شود حجم تقاضا برای این فلز راهبردی در سال 2025 به 73 هزار تن برسد. درنتیجه فناوری نسل پنجم در رقابت با خودروهای برقی (هیبریدی) در چند سال آینده اگر بیشتر کبالت مصرف نکند، تقاضا برای آن کمتر نخواهد بود و بنابراین تحلیلگران به نقل از «رویترز» در این رابطه پیش‌بینی کرده‌اند که این امر با تقاضای روزافزون برای ذخیره انرژی ناشی از فناوری جدید قابل توجیه است.

در ادامه این مطلب آمده آنتن‌های ایستگاه‌های 5G به باتری‌های قابل شارژ قدرتمند نیاز دارد تا بتواند انرژی کافی را برای کارکرد آن، ذخیره کند، علاوه بر این، باتری‌‌های به‌کاررفته در تلفن‌های همراه هوشمند دارای فناوری نسل چهارم (4G) برای آنتن‌هایی که گیرنده 5G خواهند بود، کافی نیستند و به این دلیل، فناوری جدید قطعاً نیازمند باتری‌های بسیار کارآمدتر در این خصوص خواهد بود.

در پایان این خبر تحلیلی آمده نیاز قطعی فناوری جدید به کبالت در رقابت با خودروسازان برقی در سراسر جهان که مستلزم تأمین کبالت برای استفاده در باتری‌های لیتیومی یونی هستند، می‌تواند به اقتصاد ج.د.کنگو که بیش از 60 درصد ذخایر دنیا را در اختیار دارد، کمک شایانی نماید.

ملاقات هیئت شرکت چینی "WIETC/SZTC" با نخست‌وزیر برای اجرای پروژه‌های زیربنایی؛

چهارشنبه 23 سپتامبر 2020 (2 مهرماه 99) هیئت شرکت چینی WIETC/SZTC برای مشارکت در پروژه‌های زیرساختی در ج.د.کنگو با نخست‌وزیر ایلونگا ملاقات کرد. آقای "Zhang QIyun" رئیس این شرکت چینی مستقر در ج.د.کنگو پس‌ازاین ملاقات گفت در خصوص اجرای پروژه‌های مختلفی ازجمله ساخت یک سد برقابی (هیدروالکتریک) در استان کاتانگا علیا (Haut-Katanga)، احداث جاده‌های شهری در استان‌های مختلف ج.د.کنگو و همچنین حفر و ساخت چاه‌های آب در استان کاسایی (Kasaï) با نخست‌وزیر ج.د.کنگو بحث و گفتگو کرده است. وی تصریح کرد توسعه پروژه‌های مذکور پس از انجام تحقیقات میدانی و فنی توسط کارشناسان، عملیانی خواهند شد.

نامبرده در پایان گفت شرکت متبوعش درصدد سرمایه‌گذاری در طرح‌های عمرانی در کینشاسا است و بنا به اعلام رئیس‌جمهور تشیسکدی مبنی بر آمادگی دولت کنگو برای استقبال از شرکت‌های خارجی و بین‌المللی برای ایجاد شراکت برنده برنده [برد- برد] برنامه‌ریزی کرده است.

یادآوری اینکه این شرکت چینی از سال 2007 در ج.د.کنگو حضور دارد و علاوه بر احداث ساختمان معروف کابینه وزیران تحت عنوان «ساختمان هوشمند دولت» و احداث ساختمان اداره کل مدیریت حمل باربری دریایی چندوجهی (OGEFREM) پروژه‌های توسعه و نوسازی چند میدان اصلی شهر کینشاسا و مرکز تصفیه‌خانه سازمان آب شبکه شهری (OGEFREM) در کینشاسا را با موفقیت انجام داده است.

جمهوری کنگو (برازاویل)؛

بسیج مبلغ 300 میلیارد فرانک سیفا توسط BGFIBank" " برای تسویه بدهی داخلی کنگو؛

بانک تجاری BGFI Capital گروه "BGFIBank" یک عملیات 300 میلیارد فرانک سیفایی را برای تسویه بخشی از بدهی داخلی تجاری کنگو برازاویل، از طریق ایجاد «باشگاه برازاویل» (Club de Brazzaville) محقق خواهد کرد. به این منظور مدیرعامل گروه BGFIBank در بازدیدی طی روزهای 19 و 20 سپتامبر 2020 از برازاویل با مقامات ارشد کنگویی ملاقات کرد. وی در این مأموریت با رئیس‌جمهور ساسو انگسو، نخست‌وزیر کنگو و همچنین با وزیر دارایی این کشور دیدار کرد و در پایان مقرر شد که یک بودجه 300 میلیارد فرانک سیفایی به‌عنوان تأمین مالی برای امکان تسویه بخشی از بدهی داخلی کنگو بسیج شود. این تأمین مالی مستقیماً به دولت کنگو اعطا نخواهد شد، بلکه برای حمایت از مشاغل داخلی و همراهی با موضوع احیای اقتصادی این کشور به روشی پایدار عملیانی خواهد شد. در پایان این خبر خاطرنشان شده این ابتکار، اولین اقدام BGFI Capital در کنگو برازاویل است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما