معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۰۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۱۳

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان (هفته اول مهرماه 1399)

مهمترین اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته اول مهر ماه 1399 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح زیر اعلام می‌گردد.

 اخبار اقتصادی داخلی

جمهوری آذربایجان از صادرات طلا و نقره تولید شده در معدن «چودار» در چهار سال گذشته 493 میلیون منات (290 میلیون دلار) درآمد داشته است (خبرگزاری آپا)

میکائیل جباراف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان به میادین سنگ معدن «داش کسن» و طلای «چودار» سفر کرده است. ذاکر ابراهیم اف رئیس هیأت مدیره شرکت «آذرگلد» در خصوص مطالعات زمین‌شناسی که قرار است در چهارچوب تهیه سند ارزیابی اولیه برای بهره‌برداری مجدد معدن و کارهای اکتشافی زمین‌شناسی گزارش مفصل داد. گفته شد که با توجه به نتایج کارهای اکتشافی زمین‌شناسی مدل‌های زمین‌شناسی این معدن تهیه و ذخایر موجود هماهنگ با استانداردهای بین‌المللی مجددا ارزیابی می‌گردد. بر اساس این برنامه کارهای اکتشافی در نیمه اول سال 2021 و گزارش تحلیلی و ارزبابی اولیه در نیمه دوم همان سال به پایان می‌رسد.

وزیر اقتصاد گفت که میدان «داش کسن» چشم‌انداز بزرگی در تأمین مواد اولیه محصولات پولاد وعده می‌دهد. وی بر اهمیت کار بر روی میدان سنگ آهن با استفاده از آخرین استانداردها و فن‌آوری‌های پیشرفته بین‌المللی تأکید کرد.

میکائیل جباراف سپس از منطقه فرآوری سنگ معدن «چودار» بازدید کرد. گفته شد که در چهار سال اخیر بیش از 202 هزار اونس طلا و بیش از 350 هزار اونس نقره تولید شده در این معدن صادر شده است و در نتیجه آن به اقتصاد کشور نزدیک به 493 میلیون منات پول وارد شده است. در پایان از معدن «آغ یوخوش» در نزدیکی معدن «چودار» که برای بهره‌برداری آماده می‌شود، بازدید به عمل آمد و کارهای انجام شده مورد مذاکره قرار گرفت.

گفتنی است هماهنگ با دستور رئیس جمهور در مورخ 6 اگوست سال 2020، شرکت «آذرگلد» در چارچوب کارهای تهیه سند ارزیابی اولیه برای بهره‌برداری مجدد میدان سنگ‌آهن «داش کسن» کارهای مطالعات ژئوفیزیکی و اکتشافی زمین‌شناسی را آغاز نموده است. ذخایر این معدن 350 میلیون تن سنگ‌آهن برآورد می‌گردد که از سال 1954 الی 1994 بدون فاصله مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و در مدت یاد شده از این میدان 92 میلیون تن سنگ‌آهن استخراج شده است.

اقدامات سختگیرانه‌ای علیه چند بانک در  جمهوری آذربایجان انجام خواهد شد (پرتال خبری پوبلیکا.آذ)

چند بانک در  جمهوری آذربایجان با مشکلات جدی روبرو هستند. بر اساس خبرهای منتشر شده در این خصوص، در روزهای آینده اقدامات سختگیرانه‌ای علیه چند بانک انجام خواهد شد. یکی از این اقدامات ادغام برخی بانک‌ها خواهد بود. انتظار می‌رود تا پایان سال جاری 4 الی 5 بانک مشکل‌دار با بانک‌های با شرایط بهتر، ادغام شوند. گفتنی است در ماه آوریل سال جاری بانک مرکزی جمهوری آذربایجان مجوز 4 بانک به نام‌های «آتابانک»، «ای جی بانک»، «امراه بانک» و «ان بی سی بانک» را لغو کرد.

تا تاریخ 31 جولای سال 2020  میلادی 26 بانک فعال در جمهوری آذربایجان شاخص‌های مالی خود در شش ماه اول سال را بیان کرده‌اند. بر اساس این گزارش‌ها از بین 26 بانک 21 بانک 6 ماه اول را با سود خالص و 5 بانک با ضرر خالص به پایان رسانده‌اند. بیشترین سود را کاپیتال بانک، بانک بین‌الخلق آذربایجان، پاشا بانک، خلق بانک و اکسپرس بانک داشته‌اند. بیشترین ضرر را بانک‌های «یلو بانک»، «مغان بانک»، «بانک اوراسیا، شعبه باکو «بانک ملی پاکستان» و بانک «بی تی بی» داشته‌اند.

برخی از بانک‌های فعال در  جمهوری آذربایجان با سود خیلی کم نیمه اول سال را به پایان رسانده‌اند، در بین آنها «آذر ترک بانک»، «بانک ملی ایران»، «یاپی کردی بانک آذربایجان» و «گونای بانک» می‌باشد.

سامیر علی اف کارشناس اقتصادی در این خصوص گفت:  ادغام بانک‌هایی که وضع آنها خوب نیست یک روند مثبت است. به نظر من تا پایان مدت اجرایی قانون «در خصوص بیمه کامل پس اندازها» بانک مرکزی در رابطه با بانک‌های مشکل‌دار اقدامات قاطع انجام خواهد داد. اگر قرار باشد بانکی بسته شود در چهارم دسامبر اعلام خواهد شد.  

اکرم حسن اف کارشناس حقوقی نیز در این خصوص گفت: مهم‌ترین عامل وخیم شدن وضع بانک‌ها پاندمی‌ کوید 19 بوده است. فکر می‌کنم ادغام بانک‌ها کارآمد باشد. از طرف دیگر دولت اجازه نمی‌دهد بانک‌های مهم بسته شود. البته بانک‌های مهم که بانک بین‌الخلق، کاپیتال بانک و پاشا بانک هستند وضعشان بهتر است. بقیه بانک‌ها هرکدام وضعشان بد شود دولت آنها را می‌بندد. لذا مردم باید در انتخاب بانک‌ها و سپرده‌گذاری خود محتاط باشند. به خصوص خطر برای سپرده‌های بیمه ‌نشده بیشتر است.

عملیات اکتشافی زمین‌شناسی در زمینه بهره‌برداری از لایه‌های عمیق در میدان «چودار» در پاییز سال آینده به پایان می رسد(خبرگزاری آپا)

میکائیل جباراف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان در جریان دیدار خود از میدان‌های «تصفیه سنگ معدن داشکسن» و منطقه پردازش سنگ معدن «چودار» گفت: «تمامی ‌کارهای اکتشافی زمین‌شناسی مورد نیاز برای تصمیم‌گیری در مرحله دوم – بهره‌برداری از لایه‌های عمیق میدان طلا و نقره «چودار» واقع در منطقه داش کسن و نیز امکان‌سنجی فنی- اقتصادی و مهم‌تر از همه  بررسی‌های بازار اقتصادی تقریبا پاییز سال آینده به پایان می‌رسد. پس از اتمام این کارها، شرایطی برای سرمایه‌گذاری در چارچوب مشارکت دولتی و خصوصی فراهم می‌شود. در سه سال گذشته شرکت «آذر گلد» با انجام کارهای مهم توانسته است ذخایر طلای خود را افزایش دهد. این امر در تأمین امنیت عمومی اقتصاد کشور و از نظر صادرات غیر نفتی خیلی مهم است. هم‌چنین در آینده با افزایش حجم تولید سهم صادرات غیر نفتی نیز افزایش خواهد یافت. بخش دوم متالورژی آهنی است. در این بخش بهره‌برداری از میدان سنگ معدن و بازسازی کارخانه تصفیه خیلی مهم است که این امر باعث ایجاد صنایع پایه مواد اولیه برای تولید محصولات آهن و فرآورده‌های آن در اقتصاد کشور می‌شود.»

خاطر نشان می‌گردد بهره‌برداری از مرحله اول، مرحله سطح زمین میدان «چودار» از سال 2017 آغاز شده است. پس از آماده شدن بررسی‌های اکتشافی زمین‌شناسی و محیط زیستی و نیز امکان‌سنجی اقتصادی و فنی این طرح پیش‌بینی می‌شود مرحله دوم از سال 2024 اجرایی شود.

کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان پروژه جدید تجارت الکترونیکی را ارائه می‌دهد(ترند)

کمیته دولتی گمرکی جمهوری آذربایجان ارائه پروژه "اظهارنامه ساده - تجارت الکترونیکی" را برگزار می‌کند. رئیس دبیرخانه کمیته دولتی گمرک با اطلاع‌رسانی در مورد این پروژه، گفته است که این طرح به عنوان بخشی از اصلاحات مورد نظر رئیس جمهور الهام علی اف در راستای دستیابی به توسعه پایدار و اقتصاد پویا در کشور، بهبود فضای کسب و کار، افزایش قابلیت‌های حمل و نقل و لجستیک، و اطمینان از تسهیل تجارت بین‌المللی، در سیستم گمرک انجام می‌گیرد.

هم‌چنین ذکر شده است که همراه با بهبود قوانین گمرکی، تسریع در فرایندهای عبور از مرز، پرسنل و اصلاحات ساختاری و بازسازی زیرساخت‌ها، و ضرورت پاسخ به چالش‌های جهانی در دستور کار سازمان جهانی گمرک در  جمهوری آذربایجان، اجرای پروژه را عملی کرده است.

برگزاری هفته نوآوری در جمهوری  آذربایجان (آذرتاج)

وزارت حمل و نقل، ارتباطات و فناوری‌های نوین جمهوری آذربایجان سومین "هفته نوآوری" در این کشور را از 5 تا 9 اکتبر، برگزار می‌کند.

شرکت EU4Digital یک شریک و سازمان دهنده این رویداد است که نقش مهمی در تبادل و توسعه ایده‌های نوآورانه در میان جوانان و هم‌چنین در توسعه توسعه استارت آپ‌ها در کشور دارد .بر اساس این گزارش بیش از 2800 شرکت‌کننده و بیش از 70 سخنران از  جمهوری آذربایجان و از خارج از کشور در هفته نوآوری سال گذشته شرکت کردند. به دلیل محدودیت‌های ویروس COVID-19، رویداد امسال به صورت  کاملا دیجیتال برگزار خواهد شد.

سایر اخبار (آذرتاج)

  • در ماه‌های ژانویه تا آگوست، تولید سنگ معدن و کنسانتره فلزات گرانبها، که محصولات اصلی صنعت معدن هستند، به 52116.6 کیلوگرم رسیده است. به گزارش کمیته دولتی آمار، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 7.1 درصد افزایش یافته است.
  • در ژانویه تا آگوست سال جاری، این کشور 44،400 تن برنج وارد کرده است. طبق اعلام کمیته دولتی گمرک، ارزش کالاهای وارداتی بالغ بر 30.7 میلیون دلار بوده است. لازم به ذکر است که در مدت مشابه سال گذشته 32400 تن برنج به ارزش 26.7 میلیون دلار وارد شده بود.
  • در هشت ماهه نخست امسال 688 هزار و 700 تن گندم به کشور وارد شده است. بر اساس گزارش کمیته دولتی گمرک ارزش گندم وارداتی در دوره گزارش بالغ بر 147.2 میلیون دلار آمریکا بوده است. لازم به ذکر است که 852 هزار و 800 تن گندم به ارزش 186 میلیون و 200 هزار دلار در ژانویه تا آگوست سال گذشته به کشور وارد شده بود.

سمیناری در رابطه با مهارت‌های دیجیتال و اشتغال برگزار می‌گردد (خبرگزاری آذرتاج)

«EU4Digital»روز 6 اکتبر برای  جمهوری آذربایجان سمینار مجازی در رابطه با ائتلاف‌های ملی برای مهارت‌های دیجیتال و اشتغال برگزار می‌کند. هدف از این سمینار آشنایی کارشناسان محلی فعال در  جمهوری آذربایجان با اصول مدیریت ائتلاف‌های ملی، مذاکره توصیه‌ها در رابطه با مراحل بعدی پس از تاسیس ائتلاف ملی مهارت‌های دیجیتال و اشتغال در کشور می‌باشد. سمینار مسائل زیر را در بر خواهد گرفت:

  • اهمیت ائتلاف‌های ملی در تشخیص استراتژی ملی و طرح‌ها در رابطه با مهارت‌های دیجیتال؛
  • فعالیت‌ها در رابطه با برنامه اقدام، تبلیغات و مدیریت برای ائتلاف‌های ملی؛
  • همکاری با ائتلاف‌های ملی اتحادیه اروپا، تجربیات موجود مدرن، وسایل و منابع.

گفتنی است شبکه مهارت‌های دیجیتال ابتکار «EU4Digital» با ایفای نقش سکو برای مبادله تجربه بین شرکت‌های مشارکت شرق و اتحادیه اروپا ایده‌های تهیه سینرژی‌ها و طرح‌های هماهنگی‌سازی مشترک را تشویق می‌کند، هم‌چنین ارزیابی مفصل کارشناسان در رابطه با توسعه مهارت‌های دیجیتال را تامین می‌کند. برنامه «EU4Digital» به وسیله برخی انواع فعالیت‌ها مثل تشکیل سفرها به منظور آشنایی با کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای قانون‌گذاران و ارائه‌دهندگان سمینارها و حمایت از تاسیس ائتلاف‌های ملی، از کشورهای مشارکت شرق حمایت می‌کند.

همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای و بین‌المللی

«قرارداد قرن» به ما چه داد (پرتال خبری مساوات.کم)

از امضای «قرارداد قرن» که اهمیت ویژه‌ای برای بخش نفتی و به طور کلی برای تاریخ  جمهوری آذربایجان دارد، 26 سال می‌گذرد. روز 20 سپتامبر سال 1994 موافقت‌نامه توسعه مشترک و تقسیم تولید میادین نفتی «آذری»، «چیراق» و قسمتی از میدان نفتی «گونشلی» واقع در بخشی از  دریای خزر - «قرارداد قرن» امضا شد. در این قرارداد که 7.4 میلیارد دلار ارزش داشت 7 کشور جهان ( جمهوریآذربایجان، آمریکا، بریتانیای کبیر، روسیه، ترکیه، نروژ و عربستان سعودی) با 11 شرکت بین‌المللی نفتی حضور داشتند. بر اساس برآوردهای اولیه در میادین نفتی «آذری»، «چیراق» و «گونشلی» 511 میلیون تن ذخایر نفتی وجود داشت ولی بر اساس ارزیابی‌های جدید ذخایر نفتی 1.072 میلیارد تن می‌باشد. پس از «قرارداد قرن» جمهوری آذربایجان در بخش نفتی با 41 شرکت از 19 کشور جهان 26 قرارداد دیگر امضا کرده است.  

الهام شعبان کارشناس مسایل انرژی، رئیس مرکز مطالعات «نفت» گفت: «در حال حاضر در جامعه نگرش به نفت متفاوت است. مردم می‌پرسند که «نفت به ما چه داد؟». در اصل این سوال غیر عادی نیست و جامعه همواره باید از دولت پرسش داشته باشد.

به گفته الهام شعبان تاکنون از میادین نفتی «آذری»، «چیراق» و «گونشلی» 516 میلیون تن نفت استخراج شده است: «برای مشخص کردن جایگاه میادین نفتی «آذری»، «چیراق» و «گونشلی» در بخش نفتی  جمهوریآذربایجان کافی است که بگوییم از سال 1992 تاکنون در کشور بیش از 700 میلیون تن نفت تولید شده است که بیش از 73 درصد آن از این میادین بوده است. تاکنون از این میادین 172 میلیارد متر مکعب گاز تولید شده است. 72.7 درصد آن برای حفظ فشار در چاه‌های نفتی استفاده و بقیه به صورت مجانی به جمهوری آذربایجان داده شده است. 305 میلیون تن نفت استخراج شده از میادین نفتی «آذری»، «چیراق» و «گونشلی»و به فروش رسیده در بازار جهانی سود جمهوری آذربایجان است که این نیز 59 درصد کل تولید را تشکیل می‌دهد. تا اول سپتامبر سال جاری از طرح «آذری»، «چیراق» و «گونشلی» به صندوق دولتی نفت 149.2 میلیارد دلار پرداخت شده است. این سود مستقیم کشورمان از این طرح است. سود دیگر 47 میلیارد متر مکعب گاز است به صورت مجانی به دولت داده شده است. یک لحظه تصور کنیم این مقدار گاز طبیعی موجود نبود و ما این حجم را به قیمت 150-180 دلار برای هر هزار متر مکعب از روسیه خریداری می‌کردیم.

سود سوم به دست آمده، سود بر مالیات است که شرکت‌های نفتی خارجی به بودجه دولت ما پرداخت کرده‌اند و مبلغ آن تا 17 میلیارد دلار است. یک سود دیگر نیز سود شرکت سوکار است. این شرکت از سال 1995 الی 30 جون سال 2020 از طرح «آذری»، «چیراق» و «گونشلی»  14 میلیارد و 188.2 میلیون دلار سود به دست آورده است. به طوری که شرکت سوکار بر اساس سهم 25 درصد خود در خط لوله «باکو-تفلیس-جیحان» از سال 2011 الی 30 جون سال 2020 از انتقال نفت طرح «آذری»، «چیراق» و «گونشلی»  1 میلیارد و 661.7 میلیون دلار سود به دست آورده است.

پرویز حیدراف کارشناس اقتصادی در این خصوص گفت: «طرح «آذری»، «چیراق» و «گونشلی» مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده سطح توسعه امروز کشورمان است. اگر این قرارداد نبود جمهوری آذربایجان از وضع فعلی 15 الی 20 سال عقب بود. زمانی که این قرارداد امضا شد وضع اجتماعی- اقتصادی در کشور خیلی وخیم بود، اقتصاد نابود شده بود، نهادهای مدیریتی به وجود نیامده بود، اجرای بودجه دولتی به سختی ممکن بود، امکانات مالی وجود نداشت، وابستگی آشکار به نهادهای مالی بین‌المللی وجود داشت. ولی امروز جمهوری آذربایجان دارای بزرگترین اقتصاد قفقاز جنوبی است. یک مرکز قدرت منطقه است. مبتکر، مجری و صاحب تمامی طرح‌های منطقه‌ای انرژی و حمل و نقلی است. دارای بزرگترین ذخایر مالی است و سرمایه‌گذاری می‌کند. ما بیش از 50 میلیارد دلار ذخایر ارزی داریم. اگر جنگ نمی‌بود و یک میلیون آواره جنگی نداشتیم ذخایر ما بیش از این بود. در کشور زیرساخت‌های بزرگ ساخته شده است. پروژه‌های بزرگی برای تبدیل جمهوری آذربایجان به یک مرکز منطقه‌ای در بسیاری از بخش‌ها اجرا شده است. «قرارداد قرن» پس از این نیز در توسعه جمهوری آذربایجان نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

سمینار مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم برگزار شد(پرتال خبری ملی.آذ)

با همکاری مشترک سرویس کنترل مالی جمهوری آذربایجان و مرکز آموزش دوک‌نشین لوکزامبورگ (ATTF) روز 21 سپتامبر سمینار به صورت کنفرانس ویدئویی در رابطه با «مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم» (PL/TMM) آغاز شده است که این سمینار تا 28 سپتامبر ادامه خواهد یافت.  

به گزارش سرویس کنترل مالی جمهوری آذربایجان هدف از برگزاری این سمینار یادگیری اصول «PL/TMM»افزایش اطلاعات در خصوص سازمان‌های بین‌المللی برای کاهش خطر «PL/TMM» تامین درک درستی از محتوای سیستم شناسایی و تأیید ساده و پیشرفته برای مشتریان می‌باشد.

در این سمینار که توسط انریکه دومینگز کارشناس امور «PL/TMM» برگزار می‌گردد، کارمندان سرویس کنترل مالی، بانک مرکزی، نهادهای دیگر کنترل، هم‌چنین بانک‌های تجاری فعال در کشور و نهادهای دیگر مالی جمهوری آذربایجان که مجموعا 22 نفر هستند، شرکت می‌کنند. سازمان ATTF که فعالیت خود را از سال 1990 آغاز کرده است، در زمینه برگزاری سمینارهای مربوط به بانکداری، بازارهای مالی و سایر بخش‌ها در سطح بین‌المللی تجربه زیادی دارد.

کاهش حجم تجارت جمهوری آذربایجان و ایالات متحده آمریکا (خبرگزاری آذرتاج)

حجم تجارت جمهوری آذربایجان و ایالات متحده آمریکا در ژانویه تا آگوست سال جاری بالغ بر 506.3 میلیون دلار بوده است. این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16.1 درصد کمتر است.

طبق گزارش کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان، حجم صادرات از جمهوری آذربایجان به ایالات متحده در هشت ماه اول سال 2020 بالغ بر 10.66 میلیون دلار بوده است. این مبلغ 3.68 میلیون دلار بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. و حجم واردات آذربایجان از آن کشور بالغ بر 495.64 میلیون دلار بوده است. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال 2019، 93.49 میلیون دلار یا 15.9٪ کاهش یافته است.

واردات سیمان از  جمهوری آذربایجان کاهش یافت (خبرگزاری آذرتاج)

گرجستان از ژانویه-آگوست سال جاری، 212،559.3 تن سیمان از جمهوری آذربایجان به ارزش 10،621،1 هزار دلار وارد کرده است. بر اساس گزارش کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، واردات سیمان به 4،488،4 هزار دلار یا از نظر ارزش 29.7٪ کمتر و 62،650.5 تن یا 22.7٪ از نظر حجم کمتر بوده است.

در ژانویه تا آگوست سال جاری، گرجستان 2085.2 تن گاو به ارزش 3،667.1 هزار دلار به جمهوری آذربایجان صادر کرد (خبرگزاری آپا)

اداره آمار ملی گرجستان (GEOSTAT) به دفتر محلی APA گفته است: که ارزش محصولات صادراتی به جمهوری آذربایجان 1،561.6 هزار دلار یا 29.8٪ کمتر از سال قبل است و حجم آن 1،155.9 تن یا 35.6٪ کمتر است. بنابراین، در ژانویه-آگوست 2019، گرجستان 3،241.1 تن گاو به ارزش 5،228.7 هزار دلار به جمهوری آذربایجان صادر کرده است.

میزان مبادلات تجاری جمهوری آذربایجان با کشورهای همسود (خبرگزاری آذرتاج)

در ماه اگوست 2020، آذربایجان به ارزش 70.6 میلیون دلار به کشورهای CIS  صادر کرده است. بر اساس گزارش کمیته دولتی گمرک، ارزش کالاهای وارداتی جمهوری آذربایجان از کشورهای CIS در یک ماه گذشته به 216.2 میلیون دلار رسیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما