معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۰۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۵۷۰

اخبار اقتصادی عراق( هفته اول مهرماه 1399)

مهم ترین اخبار اقتصادی عراق ( هفته اول مهرماه 1399) که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

ساخت خط آهن موصل به ترکیه تا چند روز آینده آغاز می‌شود

«نجم الجبوری»، استاندار نینوا در گفت وگو با روزنامه شبه رسمی دولتی «الصباح» از شروع پروژه ساخت خط آهن از موصل به ترکیه در چارچوب خطوط جدید راه آهن عراق خبر داد و گفت: « گروه‌های تخصصی در همکاری با شرکت های مهندسی ترکیه ای طی چند روز آینده پروژه ساخت خط آهن میان موصل و ترکیه را آغاز خواهند کرد و بدین ترتیب موصل، تبادل تجاری و اقتصادی گسترده ای با ترکیه خواهد داشت و این خط آهن به افزایش مبادلات تجاری و کاهش تشریفات اداری در مرزهای زمینی کمک می‌کند. » شایان ذکر است دولت عراق در راستای نوسازی خطوط راه آهن، دو خط سراسری جدید معروف به خط غرب به شرق و خط شمال به جنوب را در حال احداث دارد.(میدل ایست نیوز)

 بانک اروپایی، عضویت عراق را بررسی می‌کند

«یورگن رگترینک»، قائم مقام رئیس بانک اروپایی بازسازی و توسعه خبر داد که این بانک در حال بررسی درخواست عراق برای عضویت در این بانک است. او افزود که اگر عضویت عراق تأیید شود این کشور از کمک های مالی برای تقویت بخش خصوصی برخوردار خواهد شد. بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD) در سال 1991 برای کمک به کشورهای کمونیسیتی سابق در شرق اروپا تأسیس شد تا به اصلاح ساختار اقتصادی آنها کمک کند و در سال های اخیر دایره فعالیت های خود را توسعه داده و مصر و تونس و مراکش و اردن هم به آن پیوسته اند. (میدل ایست نیوز)

 عضویت عراق در ائتلاف جهانی واکسن و ایمن سازی

وزارت بهداشت عراق با امضای توافقی با ائتلاف جهانی واکسن و ایمن سازی، به عضویت این ائتلاف درآمد. هدف از این برنامه، کمک به خرید و توزیع عادلانه واکسن کرونا است که تا پایان سال 2021، دو میلیارد دوز از واکسن ایمن در سراسر جهان تحویل داده شود. این ائتلاف که زیر نظر سازمان بهداشت جهانی است اعلام کرده تاکنون 156 کشور از جمله 64 کشور ثروتمند جهان به برنامه جهانی واکسن کرونا با هدایت سازمان بهداشت جهانی ملحق شده اند. (میدل ایست نیوز)

 تولید ۳.۵ گیگاوات برق در عراق با مهار ۴۰ درصد مشعل سوزی

یک مدیر شرکت جنرال الکتریک در کنفرانس مجازی گفت: « در عراق اگر ۳۰ تا ۴۰ درصدی از گازی که در حال حاضر در میادین نفتی می سوزد را جمع آوری کنیم، می‌توانیم بیش از ۳.۵ گیگاوات برق تولید کنیم » فاتح بیرول، مدیرعامل آژانس بین المللی انرژی هم در این کنفرانس گفت: « عراق باید اصلاحاتی را پیاده کند تا سرمایه گذاری‌های مورد نیاز برای استفاده از منابع گازی خود را جذب کند. عراق منابع گاز طبیعی عظیمی دارد و این منابع گاز طبیعی میتوانند به تأمین برق کل عراق کمک کنند » طبق گزارش بانک جهانی، عراق که دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است، ۱۸ میلیارد متر مکعب گاز در سال ۲۰۱۹ سوزاند که بیشترین میزان مشعل سوزی در جهان پس از روسیه بود. به گفته محمود حنفی، نایب رییس بخش انتقال نیرو در شرکت زیمنس انرژی، عراق که در حال حاضر حدود ۱۸ گیگاوات برق تولید می‌کند، به حدود ۳۰ گیگاوات برق در سال ۲۰۲۰ نیاز دارد. زیمنس در سال ۲۰۱۸ تفاهم نامه ای را با وزارت برق امضا و نقشه ای را برای افزودن ۱۱ گیگاوات ظرفیت تولید برق در مدت چهار سال تشریح کرد. (ایسنا)

 عراق ۳ توافقنامه با اتحادیه اروپا امضا کرد

« خالد بتال النجم » وزیر برنامه‌ریزی عراق با صدور بیانیه‌ای از امضا سه توافقنامه همکاری با «مارتن هوت» نماینده اتحادیه اروپا در عراق، در زمینه مقابله با کرونا، اقتصاد و بازگشت پناهندگان خبر داد و افزود: « اتحادیه اروپا در راستای مقابله با ویروس کرونا به عراق کمک مالی ارائه می‌کند. همچنین قرار است بروکسل در زمینه ارتقاء شرایط اجتماعی و اقتصادی و نیز بازگشت پناهجویان به عراق کمک نماید. » (ایرنا)

 تغییرات مدیریتی در شرکت های نفتی عراق به دستور الکاظمی

وزارت نفت عراق در بیانیه ای اعلام کرد به دستور نخست وزیر تغییراتی را در مدیریت شرکت های تابع خود از جمله شرکت نفت بصره که اداره میادین نفتی جنوب کشور را برعهده دارد، اعمال نمود و تعدادی از مدیران تغییر کردند همچنین « خالد حمزه عباس» مسئولیت اداره این شرکت را تا زمان تعیین مدیرکل جدید برعهده دارد. (ایسنا، بغدادالیوم)

 سوء استفاده داعش از فساد ارز در عراق

به گزارش شبکه الفرات، همزمان با عملیات ضد فساد در عراق با نظارت نخست‌وزیر، تغییرات در مناصب عالی‌رتبه از جمله کنار رفتن «علی العلاق»، ریاست بانک مرکزی و تعیین «مصطفی غالب» منجر به شناسایی شبکه گسترده‌ای از تاجران و بانک‌های عراقی که بر «اتاق فروش ارز»، وابسته به بانک مرکزی، تسلط دارند، شد. طبق اسناد موجود، برخی شرکت‌های جعلی وابسته به شخصیت‌های عراقی به بهانه واردات کالا و اجناس به عراق، دلارهای مورد عرضه بانک مرکزی را تصاحب می‌کنند. بخشی از درخواست‌ها برای واردات، «جعلی و دروغین» است و دلارهای دولتی را بدون اینکه کالاهایی بابت آن وارد شود، به شرکت‌های صرافی می‌فروشند که برخی از آنها با گروه تروریستی داعش در ارتباطند. یکی از این شرکتها، «شرکت صرافی الراوی» است که بر انتقال وجوه مالی به داعش با استفاده از شبکه حواله در عراق و ترکیه نظارت داشت. این شرکت ۵۴۷ میلیون دلار فقط در سال ۲۰۱۴ میلادی تعامل ارزی داشته است. در همین حال تقریبا نیمی از بانک‌هایی که در اتاق فروش ارز بانک مرکزی شرکت می‌کنند، متعلق به افراد نزدیک به شخصیت‌های سیاسی هستند که سود کلانی برای آنها به همراه دارد. اتحادیه اروپا از سپتامبر ۲۰۱۶ عراق را در فهرست کشورهای پرخطر مرتبط با پولشویی و تأمین مالی تروریسم قرار داد و درخواست اخیر وزارت خارجه عراق برای حذف از این فهرست را رد کرد اما اعلام نمود ممکن است در ماه اکتبر، این کار را انجام شود ولی عراق نیز باید به تمام معیارهای لازم دست یابد. (ایسنا، الفرات، میدل ایست نیوز)

بودجه 2021 با مبنای در آمدهای گمرکی و سایر تولیدات غیر نفتی

سخنگوی وزارت برنامه ریزی  با اعلام اینکه بودجه 2020 صرفا برای هزینه‌های جاری کشور در ماه سپتامبر توسط نمایندگان پارلمان عراق به تصویب خواهد رسید مبنای اصلی بودجه سال آتی 2021  را درآمدهای گمرکی و گذرگاههای عراق، مالیات و تولیدات بخش تولیدی عراق استوار قرار خواهد داشت .  وی همچنین تصریح نمود از تمامی‌کشورهایی که روابط برادرانه داریم در خواست می‌کنیم  که در عراق اقدام به سرمایه گذاری نمایند.

اطلاعیه وزارت ترابری عراق در خصوص لغو و برقراری پروازها با برخی کشورها  

وزارت حمل و نقل عراق سوم مهرماه خبر از تعلیق کلیه پروازها از جمهوری اسلامی ایران به مدت دو هفته به عراق خبر داد و اعلام کرد این اقدام بنا به درخواست رسمی مقامات ایرانی در جهت مبارزه با کرونا صورت گرفته است. در همین حال عراق خبر از برقراری پروازها از  ترکیه و هند  خبر داده است . لازم بذکر است بعدها عنوان شد تقاضای طرف ایرانی به درخواست طرف ایرانی لغو شده است.

بودجه خالی 2020 و ریاضت مهم ترین مولفه بودجه 2021

سایت خبری "المراقبه العراقی "در تازه ترین نشر خود مقاله ای به قلم "مشتاق الحسناوی" تحت عنوان " بودجه خالی 2020 و ریاضت مهم ترین مولفه بودجه 2021 " به چاپ رسانده که آغاز کلام نویسنده با اشاراتی به غارت های سابق از اموال دولتی و حیف و میل ثروت کشور توسط مقامات عراقی بوده است. در این مقاله آمده است: اظهارات ضد و نقیض درکنار تعلل 9 ماهه تصویب و تهیه بودجه 2020 که بازتولید بودجه 2019 کشور بوده است و انتصابات جدید میتواند عاملی برای اضطرار و ناچاری دریافت وام های خارجی از سوی مجلس برغم مخالفت ها تلقی شده  و کسری 45 درصدی برای پرداخت حقوق کارمندان در کنار سایر تنگناهای اقتصادی عراق از قبیل کرونا و کاهش قیمت نفت در حالی وجود دارد که دولت الکاظمی اصرار به تکمیل پروژه اسکله فاو دارد ، امری که حتی در میان همسایگان عراق نیز باعث تعجب و کشمکش و مرافعه ایشان  شده است. نویسنده علت اصرار و پافشاری کاظمی‌برای تکمیل بندر فاو را اول از همه انتخاباتی و  دوم با هدف دریافت چراغ سبز از سوی  برخی از متحدان منطقه ای و بین المللی خود عنوان نموده است. در خاتمه عنوان شده است روند تکمیل اسکله فاو بستگی به  تأمین اعتبار ندارد زیرا میتوان ساخت آن را به اشتراک گذاشت اما اینکه  همراهان منطقه ای وی را یاری خواهند کرد نامعلوم است.

راه نجات عراق همکاری با چین و اجرای قراردادهای منعقده 

"ثامر ذبیان "معاون ائتلاف صادقون به رهبری قیس خزعلی و از اعضای کمیسیون دارائی پارلمان عراق در تازه ترین اظهارات خواستار توجه به توافقات بعمل آمده با کشور چین شده و اعلام نموده است: راه نجات عراق در اجرای توافقات بعمل آمده با چین نهفته است. وی اعلام نموده است چین مانعی بر سر منافع  آمریکاست و آمریکا نگران نگاه عراق به چین به همین دلیل امریکا با امضای قراردادهای متنوع مانع از همکاری بغداد - پکن  است و باید دولت بصورت شفاف قراردادهای منعقده با چین را به مجلس ارائه نماید. شایان ذکر است عادل عبد المهدی نخست وزیر وقت عراق 28 شهریور سال 98، در راس یک هیات 55 نفره عازم چین شد و طی اقامت پنج روزه، با " شی جین پینگ" رئیس جمهور و "لی که چیانک"، همتای چینی خود ملاقات و طی این سفر هشت توافقنامه همکاری بین دو کشور، به امضای مقامات دو طرف رسید که مرکز ثقل و مهمترین بخش توافقات حاصله ، توافق مهم و حیاتی تفاهم فیمابین عراق و چین  درخصوص بازسازی عراق بود. مصطفی الکاظمی‌ششمین نخست وزیر بعد از صدام در سفر اخیر خود به آمریکا ( 31 مرداد)  8 میلیارد دلار با شرکتهای مختلف آمریکائی از جمله "هانی ول "و "جنرال الکتریک" قرارداد به امضا رساند که واکنش و حساسیت نماینده مجلس عراق به اختلال و کارشکنی در خصوص دخالت های امریکا ناشی از این امر است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما