معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۰۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۳۲۶

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان (هفته چهارم شهریورماه 1399)

مهمترین اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته چهارم شهریور ماه 1399 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور انتشار یافته است به شرح زیر اعلام می‌گردد:

اخبار اقتصادی داخلی

تشکیل کمیته حمایت از حقوق گردشگران در  جمهوری آذربایجان (تودی آذ، 24 شهریور 1399)

به منظور حمایت از حقوق گردشگران و کمک به حل مشکلات آنها در  جمهوری آذربایجان، به زودی کمیته‌ای تحت نظارت انجمن گردشگری این کشور ایجاد خواهد شد و ریاست این کمیته را آقای رحمان قلی اف که یک متخصص در امور گردشگری است بر عهده خواهد گرفت. این کمیته به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی، ضمن پاسخگویی به سوالات گردشگران، خدمات مشاوره‌ای به آنها ارائه می‌دهد. هدف اصلی از تاسیس این کمیته از بین بردن بی‌‌اعتمادی گردشگران نسبت به شرکت‌های گردشگری است. لازم به ذکر است در این کمیته از همکاری وکلای دادگستری استفاده خواهد شد و به مشکلاتی نظیر بازگرداندن هزینه بلیط هواپیما، لغو بسته‌های گردشگری و رزرو هتل رسیدگی خواهد شد. خاطر نشان می‌سازد که سایت و خطوط تلفن این کمیته نیز در آینده نزدیک راه اندازی خواهند شد.

کارخانه تولید شیشه در سومقائیت امسال شروع به فعالیت می‌کند (خبرگزاری آپا، 25 شهریور 1399)

الهام علی اف در مراسم افتتاح مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای که در پارک صنعتی شیمیایی سومقائیت تاسیس شده است، شرکت کرد. وی در این مراسم گفت: «سومقائیت امروز نه فقط در  جمهوری آذربایجان، بلکه در قفقاز جنوبی دومین مرکز صنعتی است. ظرفیت این شهر روز به روز افزایش می‌یابد. امسال در اینجا کارخانه تولید شیشه فعالیت خود را آغاز می‌کند. در این کارخانه سرمایه‌گذاری بزرگی انجام شده است. علی‌رغم اینکه در حال حاضر بخش ساخت و ساز وارد رکود شده ولی در آینده کارها به صورت بهتری انجام خواهد شد و ما در بخش تولید شیشه خودکفا خواهیم بود و این دستاورد بزرگی است.»

بررسی درآمدهای بودجه‌ای جمهوری آذربایجان در 8 ماهه سال 2020 (خبرگزاری آذرتاج، 25 شهریور 1399)

بنا بر اعلام کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان، طی ماه‌های ژانویه تا اوت سال جاری، رقم 2 میلیارد و 645 میلیون منات به صندوق بودجه دولت پرداخت شده است که از این مبلغ 647 میلیون و 680 هزار منات مربوط به عوارض گمرکی، 1 میلیارد 883 میلیون 572 هزار منات مربوط به مالیات بر ارزش افزوده، 89 میلیون و 906 هزار منات مربوط به مالیات غیرمستقیم و 24 میلیون و 138 هزار منات مربوط به عوارض جاده است.

افتتاح دفاتر جدید انجمن گردشگری جمهوری آذربایجان (AZTA) در مناطق مختلف کشور (آذر نیوز ، 26 شهریور 1399)

انجمن گردشگری آذربایجان اخیرا، تعداد 5 دفتر گردشگری را در مناطق مختلف کشور افتتاح کرد. هدف از تاسیس این دفاتر تبلیغ گردشگری در  جمهوری آذربایجان و ترغیب اهالی مناطق مختلف به اشتغال در امر گردشگری است. این دفاتر فرصت‌های خوب شغلی را برای توسعه گردشگری سبز در مناطق روستایی فراهم می‌آورند. علاوه بر این، AZTA تصمیم گرفته است تا با هدف جذب گردشگران خارجی، در 25 کشور دیگر جهان نیز دفاتر جدید خود را افتتاح نماید. این دفاتر تلاش خواهند کرد تا روابط گردشگری میان جمهوری آذربایجان با سایر کشورها گسترش یابد. هم‌چنین این انجمن با هدف مبارزه با بیماری کرونا، جلسات متعددی را با مسئولان بخش‌های خصوصی فعال در عرصه گردشگری برگزار می‌کند.

جمعیت جمهوری  آذربایجان از مرز 10.1 میلیون نفر گذشت (آذر نیوز، 26 شهریور 1399)

بنا بر اعلام کمیته آمار دولتی کشور، جمعیت جمهوری  آذربایجان از ابتدای سال 2020 اول آگوست، به میزان 33514 نفر و یا اندازه 0.3 درصد افزایش یافته و از اول آگوست به 10،100،622 نفر رسیده است. حدود 52.8 درصد مردم ساکن در شهرها و 47.2 درصد در مناطق روستایی زندگی می‌کنند. تقریباً 49.9 درصد آنها مرد و 50.1 درصد زن هستند. در حال حاضر، در جمهوری  آذربایجان 1002 زن به ازای هر 1000 نفر مرد وجود دارد. تعداد جمعیت در هر کیلومتر مربع 117 نفر است. 

رئیس جمهور علی اف: صنعت نفت و گاز کلید توسعه اقتصادی جمهوری آذربایجان است (ترند، 29 شهریور 1399)

الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان، در تاریخ 19 سپتامبر 2020، در مراسم کلنگ‌زنی ساخت تاسیسات نفتی در آب‌های عمیق منطقه "آبشرون" شرکت کرد. وی در این مراسم گفت:" از همین جا روز صنعت نفت و شروع تعطیلات ویژه کارکنان تخصصی صنعت نفت را تبریک می‌گویم و برای تمامی افراد شاغل در این صنعت، آرزوی موفقیت دارم. در آذربایجان کارکنان بخش نفت همیشه از احترام بالایی برخوردار بوده‌اند. امروزه نیز چنین نگاهی به کارکنان بخش نفت وجود دارد و از آن به عنوان یک کار قهرمانانه یاد می‌شود. حرفه کارکنان بخش نفت، هم قابل احترام است و هم مخاطره‌آمیز، از این رو مجددا تکرار می‌کنم که آنها کمک زیادی به توسعه موفقیت‌آمیز کشور ما کرده‌اند." رئیس جمهور گفت: " امروز بخش اصلی اقتصاد جمهوری  آذربایجان با بخش نفت و گاز پیوند خورده است و این روند در سال‎های آینده نیز ادامه خواهد داشت." "من نمی‌گویم که بخش‌های دیگر در حال توسعه نیستند، اما هر چقدر هم که توسعه پیدا کنند، نمی‌توانند در آینده نزدیک به اندازه صنعت نفت و گاز، برای کشورمان درآمد کسب کنند. از این رو پروژه جدید امروز ما در آبشرون یا پروژه قره باغ در یک ماه پیش و یا اجرای سایر پروژه‌ها در آینده نقش مهم نفت و گاز را در توسعه اقتصادی کشور برجسته‌تر خواهد کرد. "

" قرارداد قرن" یک اتفاق ویژه در میان سایر وقایع باشکوه در تاریخ  جمهوری آذربایجان (ترند، 29 شهریور 1399)

علی احمد اف معاون نخست وزیر جمهوری  آذربایجان، دبیر اجرایی و معاون حزب آذربایجان جدید که در کنفرانس ویدئویی دبیرخانه حزب مذکور سخنرانی می‌کرد گفت: "قرارداد قرن" که در 20 سپتامبر 1994 به امضا رسید از جایگاه ویژه‌ای در میان سایر وقایع باشکوه تاریخ مدرن   جمهوری آذربایجان برخوردار است. وی گفت در دوران بسیار سخت و دشوار آذربایجان، حیدر علی اف رهبر ملی کشور ما موفق شد این قرارداد را امضا کند. وی باعث شد تا با انعقاد این قرارداد آذربایجان با وجود قرار داشتن در شرایط سخت جنگی، به مرکز انرژی جهان تبدیل شود. احمد اف گفت: کشورهای تاثیرگذار و شرکت‌های غول‌پیکر جهان جذب کشور ما شدند و با امضای این توافق‌نامه، پایه و اساس توسعه اقتصاد آذربایجان برقرار شد. با عرضه نفت جمهوری  آذربایجان به بازارهای جهانی، روند توسعه در کشور آغاز شد. بنابراین، قرارداد قرن، نه تنها برای اقتصاد و انرژی آذربایجان، بلکه از نظر اجرای سیاست انرژی جهانی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. معاون نخست وزیر در ادامه تاکید کرد: "استراتژی نفت با هدایت رئیس جمهور الهام علی اف، در حال حاضر با موفقیت مسیر خود را ادامه می‌دهد و به همین دلیل قرارداد قرن، به مدت 26 سال است که در خدمت اقتصاد و رفاه مردم آذربایجان قرار دارد. این امر باعث شده تا با اجرای این پروژه، سرمایه‌های کلان از خارج وارد جمهوری  آذربایجان شود و از محل این منابع اقتصاد کشور توسعه، زیرساخت‌های جدید ایجاد و سطح رفاه مردم افزایش یابد." "قرارداد قرن" از اهمیت ژئوپلیتیکی زیادی نیز برخوردار است. بنابراین، اجرای موفقیت‌آمیز این پروژه در تقویت موقعیت‌های سیاسی و اعتباری آذربایجان چه در منطقه و چه در جهان از اهمیت بالایی برخوردار است.

جمهوری  آذربایجان بخشی جدایی ناپذیر از سیستم امنیت انرژی جهان (ترند، 29 شهریور 1399)

پرویز شهبازوف، وزیر انرژی جمهوری  آذربایجان در کنفرانس ویدیویی دبیرخانه حزب آذربایجان جدید گفت: پس از امضای "قرارداد قرن" دوران جدیدی در  جمهوری  آذربایجان و هم در منطقه آغاز شد. وی تاکید کرد که این مسئله یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخی در استقلال آذربایجان به شمار می‌آید. شهبازوف افزود: "جایگاه امروز آذربایجان در جهان با جایگاهی که 26 سال پیش داشت کاملا متفاوت شده است. امروز، جمهوری  آذربایجان از کشوری با وضعیت اقتصادی و اجتماعی ضعیف و ناپایدار در گذشته، تبدیل به یک رهبر منطقه‌ای و خالق پروژه‌های جهانی در عرصه انرژی و ارتباطات شده است. اکنون آذربایجان در عرصه بین‌المللی نیز به کشوری با توسعه پایدار و اعتبار بالا تبدیل شده است. وی گفت: پروژه‌های انرژی، آذربایجان را به بخش جدایی‌ناپذیر از سیستم امنیت انرژی جهان و تبدیل به یک شریک قابل اعتماد کرده است. به طوری که جمهوری آذربایجان ایده تنوع بخشیدن به مسیرهای انرژی در منطقه را با کمک خط لوله اصلی صادراتی باکو-تفلیس-جیحان که ثمره قرارداد قرن است، تحقق بخشید. سپس در این راه، مسیر خود را با امضای توافق‌نامه توسعه میدان گازی شاه دنیز، ساخت خط لوله انتقال گاز صادراتی باکو- تفلیس- ارزروم و اجرای پروژه کریدور گاز جنوبی ادامه داد. از این رو آینده‌نگری جمهوری  آذربایجان در پیش‌بینی چنین اهدافی برای متنوع‌سازی مسیرهای انرژی و حفظ امنیت انرژی، امروز مورد تائید جهانیان قرار گرفته است.

جمهوری آذربایجان در سال جاری به ارزش 58 میلیون دلار پلی اتیلین صادر کرد (پرتال خبری رپورت، 26 شهریور 1399)

 به گزارش کمیته دولتی گمرک، در ماه‌های ژانویه تا اوت سال جاری، جمهوری آذربایجان 89.7 هزار تن پلی اتیلین خام صادر کرد که ارزش آن 58.2 میلیون دلار است. سهم پلی اتیلین در مجموع صادرات غیر نفتی آذربایجان در 8 ماه مذکور 5.05 درصد بود. گفتنی است در  جمهوری  آذربایجان، پلی اتیلین با تراکم‌های زیاد و کم تولید می‌شود. تولید پلی اتیلین با تراکم پایین در کارخانه اتیلین-پلی اتیلین موسسه تولیدی «آذرکیمیا» (سوکار) و پلی اتیلین با تراکم بالا در کارخانه «سوکار پلی مر» که در سال گذشته به بهره‌برداری رسید تولید می‌شود.

اخبار اقتصادی دوجانبه با ایران

جمهوری آذربایجان و ایران موضوع امضای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی را مذاکره کردند (خبرگزاری آپا، 24 شهریور 1399)

اولین مرحله مذاکرات فنی کارشناسان ایران و جمهوری  آذربایجان در خصوص امضای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد. بنا بر گزارشات منتشره، در این کنفرانس ویدئویی که نمایندگان وزارت امور خارجه و کارشناسان اقتصادی سازمان‌های ذی‌ربط در هر دو کشور شرکت کرده بودند، مسایل مربوط به توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور، مذاکره شده است. گفتنی است مرحله بعدی مذاکرات کارشناسی برای نهایی کردن متن توافق‌نامه تجارت ترجیحی بین آذربایجان و ایران، در آینده نزدیک برگزار خواهد شد.

سفیر ایران : «مناسبات ایران ـ آذربایجان الگویی برای دیگران است» (خبرگزاری آپا، 25 شهریور 1399)

"سید عباس موسوی" سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان، در نشست مطبوعاتی گفت: «مناسبات ایران ـ  جمهوری آذربایجان میان کشورهای همسایه الگویی برای دیگران است. مناسبات صمیمانه‌ای بین روسای جمهور دو کشور وجود دارد. روابط ایران و آذربایجان هرگز تا به این حد نزدیک نبوده است. با "الهام علی یف" رییس جمهور آذربایجان نیز دیدار خوبی داشتم. این دیدار یک دیدار صمیمی، مفید و الهام‌بخش بود. وی از نزدیک با روابط دو کشور آشنا است. وی هم‌چنین از مناسبات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‎المللی مطلع است. رییس‌جمهور آذربایجان اراده قوی‌ای در نزدیک کردن مناسبات دو کشور دارد. سخنان رییس جمهور آذربایجان برای من به عنوان سفیر ایران در این کشور مهم بود. روابط با همسایگان برای ایران در اولویت قرار دارد. مناسبات ایران ـ آذربایجان می‌تواند الگویی برای سایر کشورها باشد».

سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران افزود: «ایران به تمامیت ارضی و حق حاکمیت جمهوری  آذربایجان احترام ویژه‌ای می‌گذارد. روابط سیاسی بین دو کشور در سطح بالایی قرار دارد، ولی روابط اقتصادی هم سطح روابط سیاسی نیست. من در مدت ماموریت خود تلاش خواهم کرد تا روابط اقتصادی ما نیز هم سطح با روابط سیاسی افزایش پیدا کند. اعتقاد دارم که ظرفیت بزرگی برای این روابط وجود دارد».

"رامین قلی زاده" با همتای ایرانی خود به صورت مجازی ملاقات کرد (پرتال خبری ملی آذ، 25 شهریور 1399)

بین "رامین قلی زاده" وزیر حمل و نقل، ارتباطات و فناوری نوین جمهوری آذربایجان و "محمد اسلامی" وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران نشست مجازی برگزار شد. نمایندگان وزارت امور خارجه هر دو کشور نیز در این نشست حضور داشتند. در این کنفرانس ویدیویی، طرفین در مورد وضعیت فعلی و چشم انداز همکاری دو کشور، در زمینه حمل و نقل تبادل نظر کردند. طرفین پیرامون امور مربوط به ساخت پل جدید جاده‌ای و عابر پیاده را که قرار است بر روی رودخانه مرزی آستاراچای ساخته شود، مذاکره کردند. در این نشست توافق شد که کار در زمینه هماهنگی پیش‌نویس یادداشت تفاهم بین دولتی به منظور ایجاد یک چارچوب قانونی برای ساخت پل، تسریع شود. در این دیدار هم‌چنین پیرامون مسائل مربوط به روابط حمل و نقلی دو کشور، کریدور حمل و نقلی شمال - جنوب، طرح‌های اجرا شده در ایران، افزایش حجم حمل و نقل بارها در آینده و موضوعات دیگر مذاکره شد. گفتنی است در سال‌های اخیر حجم حمل و نقل بارهای دوجانبه و ترانزیتی از طریق کامیون‌ها بین آذربایجان و ایران افزایش یافته است.

با حضور روسای جمهور آذربایجان و ایران «کنفرانس ویدیویی گسترده‌ای برگزار خواهد شد» (خبرگزاری آپا، 26 شهریور 1399)

"سید عباس موسوی" سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان در نشست مطبوعاتی گفت: اراده مسئولان دو کشور این است که روابط نزدیک بین ایران و آذربایجان وجود داشته باشد. ظرفیت بزرگی برای همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور وجود دارد و من مطمئن هستم که ما می‌توانیم از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم. در حال حاضر تعداد 30 پروژه اقتصادی داریم. اما از این میان 14 پروژه را در دستور کار پیگیری قرار داده‌ایم. این پروژه‌ها مربوط به حوزه‌های حمل و نقلی، انرژی، کشاورزی و پزشکی است. با اجرای این پروژه‌ها، اقتصاد کشورهایمان به یکدیگر نزدیک تر می‌شوند. مذاکراتی در رابطه با توافق تجارت ترجیحی بین دو کشور انجام گرفته و دیروز مقامات دو کشور در زمینه همکاری‌های حمل و نقل دریایی گفتگو کردند. در هفته گذشته وزرای انرژی دو کشور به صورت مجازی دیدار کردند. تمامی این دیدارها در راستای آمادگی و هماهنگی برای برگزاری کنفرانس ویدیویی میان روسای جمهور آذربایجان و ایران انجام می‌شود.

اخبار اقتصادی منطقه‌ای و بین‌المللی

ارزش بار حمل شده از بخش آذربایجانی مسیر تراسیکا به 24.2 میلیون دلار رسید (آذ تودی، 27 شهریور 1399)

بنا بر اعلام کمیته آمار دولتی، حجم بار حمل شده در بخش آذربایجانی کریدور حمل و نقل اروپا-قفقاز-آسیا موسوم به تراسیکا به 24.2 میلیون دلار رسید. براساس این گزارش، حجم بار جابه جا شده در سال جاری میلادی در این مسیر، 18.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال 2019 کاهش یافته است. در طول دوره گزارش ، 7.5 میلیون تن و یا به عبارتی 30.8 درصد از کل بارها از طریق راه‌آهن، 13.9 میلیون تن یا 57 درصد از طریق وسایل نقلیه باربری و 2.9 میلیون تن یا 12.2 درصد نیز از طریق دریا جابه جا شده است. علاوه بر این، سهم محموله‌های ترانزیتی در کل حجم ترافیک حمل بار در امتداد کریدور TRACECA در طول دوره گزارش 4.9 میلیون تن یا 20.2 درصد بوده است. لازم به ذکر است تراسیکا  یک برنامه حمل و نقل بین‌المللی است که در سال 1993 تاسیس شد و شامل اتحادیه اروپا و 12 کشور عضو منطقه شرق اروپا، قفقاز و آسیای میانه (آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ترکمنستان) است. هدف این برنامه کمک به بازسازی زیرساخت‌های حمل و نقلی کشورهای تازه استقلال یافته قفقاز جنوبی و آسیای میانه و ایجاد کوتاه‌ترین مسیر حمل و نقلی برای اتصال اروپا و آسیا به یکدیگر است. بر اساس این مسیر فرانکفورت (آلمان) به شانگهای (چین) متصل می‌شود.

آمار سفر گردشگران خارجی به جمهوری آذربایجان (ترند، 27  شهریور 1399)

بنابر اعلام کمیته آمار دولتی، تعداد گردشگران ورودی به جمهوری آذربایجان، همانند سایر کشورها  به دلیل همه‌گیری COVID-19، از مارس 2020 به شدت کاهش یافته است. بنابراین، در هشت ماه گذشته سال 2020، 649،700 گردشگر خارجی از 155 کشور به آذربایجان سفر کرده‌اند که این تعداد  3.3 برابر کمتر از مدت مشابه سال 2019 است.

تقریبا 28.6 درصد از کل گردشگران از روسیه، 25.6 درصد از گرجستان، 17 درصد  از ترکیه، 7.8 درصد از ایران، 2.1 درصد از اوکراین، 1.9 درصد از هند، 1.8 درصد از عربستان سعودی، 1.2 درصد از امارات، پاکستان و قزاقستان، 1.1 درصد از کویت و ترکمنستان، 0.9 درصد از انگلیس به جمهوری  آذربایجان سفر کرده‌اند. علاوه بر این  0.8 درصد از گردشگران شهروندان عراق، 0.7 درصد ازبکستان و بلاروس، 0.6 درصد رژیم صهیونیستی، 5.6 درصد از کشورهای دیگر و 0.1 درصد افراد بی‌تابعیت بودند. هم‌چنین از نظر جنسیتی، 77.9 درصد از گردشگران مرد و 22.1 درصد از آنها زن هستند. لازم به ذکر است از ژانویه تا آگوست 2020، بیشترین کاهش در گردشگران ورودی به آذربایجان به ترتیب با 11.7 برابر و 10.6 برابر مربوط به گردشگران چینی و کره جنوبی است. ضمنا تعداد گردشگران رژیم صهیونیستی نیز در این مدت 7.9 برابر کمتر شده است. تعداد کل گردشگران وارد شده از کشورهای اتحادیه اروپا 5.2 برابر کاهش یافته و به 18700 نفر رسیده است. از کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز با کاهش 3.4 برابری به 88 هزار و 500 نفر و از کشورهای CIS نیز با کاهش 3.5  برابری به 225 هزار و 600 نفر رسید. طبق گفته این کمیته 78.6 درصد از گردشگران با قطار و اتومبیل 19.1 درصد با هواپیما و 2.3 درصد با کشتی از آذربایجان بازدید کرده‌اند.

رخسار پکجان وزیر تجارت ترکیه: هدف ما توسعه همکاری‌های اقتصادی با جمهوری آذربایجان است (خبرگزاری آذرتاج، 24 شهریور 1399)

رخسار پکجان وزیر تجارت ترکیه، در دیدار با صاحبه غفاراوا رئیس مجلس ملی جمهوری آذربایجان گفت: آذربایجان کشور دوست و برادر ما است و روابط ما با آذربایجان در حال گسترش و پرتحرک است. هدف ما امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد با آذربایجان است. در اینجا هم‌چنین کاهش هزینه‌های عبور گمرکی در نظر گرفته شده است. با جمهوری خود مختار نخجوان نیز در رابطه با افزایش همکاری‌ها، اقداماتی صورت گرفته است.

کمک ایتالیا برای جذب شرکت‌های اتحادیه اروپایی جهت همکاری با  جمهوری آذربایجان (ترند، 28 شهریور 1399)

مانوئلا ترالدی، رئیس اتاق بازرگانی ایتالیا - آذربایجان در همایش تجاری اتحادیه اروپا و  جمهوری آذربایجان برای سال‌های 2020 تا 2022 که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد گفت: ایتالیا در جذب شرکت‌های اتحادیه اروپا برای همکاری با آذربایجان کمک خواهد کرد. وی گفت:  این فرصت بی‌نظیر به همه کسانی که علاقه‌مند به اجرای پروژه‌ها و همکاری با آذربایجان هستند، ارائه خواهد شد. این فرصت‌ها در قالب نشست‌های تجاری B to B ارائه خواهد شد. ترالدی با تاکید بر اینکه شرکت‌های آذربایجانی به سرعت در حال توسعه هستند، افزود هدف از برگزاری این کنفرانس ویدئویی برجسته کردن اهمیت همکاری اقتصادی اتحادیه اروپا با آذربایجان و استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در آذربایجان توسط شرکت‌های اتحادیه اروپایی است.

افزایش صادرات میوه و سبزیجات جمهوری  آذربایجان در نیمه اول سال 2020 (نیوز آذ، 28 شهریور 1399)

بنا بر گزارش رسانه‌های محلی، صادرات میوه و سبزیجات جمهوری آذربایجان در نیمه اول سال 2020 از نظر کمی 2.2 و از نظر ارزشی 4 درصد افزایش یافته است. بر اساس گزارش مذکور، این کشور طی 6 ماهه اول سال جاری میلادی، 372،967 تن میوه و سبزی به ارزش 376.2 میلیون دلار صادر کرده است. بنابراین سهم میوه و سبزیجات به ترتیب از کل صادرات آذربایجان 3.81 درصد و از صادرات غیرنفتی 32.63 درصد بوده است. بیشترین صادرات مربوط به گوجه فرنگی با 154،119 تن به ارزش 167.3 میلیون دلار بوده است. لازم به ذکر است در مقایسه با مدت مشابه سال 2019، صادرات گوجه فرنگی از نظر کمی 15.7 درصد و از نظر ارزشی 18 درصد رشد داشته است. علاوه بر این، طی دوره گزارش 9،930 تن فندق به ارزش 60.6 میلیون دلار، 28252 تن سیب به ارزش 11.9 میلیون دلار و 17،947 تن خرمالو به ارزش 14.1 میلیون دلار صادر شده است. علاوه بر این، آذربایجان طی هشت ماه نخست سال 2020، به میزان 198 هزار و 100 تن کود شیمیایی به ارزش 56.3 میلیون دلار از خارج وارد کرده است. لازم به ذکر است که میزان واردات کودهای شیمایی از نظر کمی 4.3 درصد و از نظر ارزشی 20.6 درصد کاهش داشته است. به همین ترتیب، 33178 واحد وسیله نقلیه موتوری به ارزش 399.4 میلیون دلار در طول مدت گزارش به کشور وارد شده است. خاطر نشان می‌سازد که تعداد خودروهای وارداتی 24.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال 2019 افزایش یافته است. ضمنا سه محصول برتر صادرات غیرنفتی آذربایجان در طول دوره گزارش، میوه و سبزیجات، الیاف پنبه و آلومینیوم و محصولات آن بود. سه محصول برتر در واردات غیرنفتی آذربایجان نیز ماشین‌آلات، تجهیزات، محصولات غذایی و وسایل نقلیه و قطعات آنها بود. حجم گردش مالی تجارت خارجی جمهوری آذربایجان در ماه‌های ژانویه تا آگوست 2020 به 16.5 میلیارد دلار رسید که از این میزان ارزش صادرات برابر با  9.8 میلیارد دلار یا 59.6 درصد از کل گردش مالی و ارزش واردات برابر با 6.6 میلیارد دلار یا 40.4 درصد از کل تراز تجارت خارجی آذربایجان را شامل شد. ضمنا تراز تجارت خارجی آذربایجان 3.2 میلیارد دلار مثبت به نفع آذربایجان شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما