معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۷/۰۱- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۸۴۰

اخبار اقتصادی حوزه آسیای غربی( هفته چهارم شهریور ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه آسیای غربی در هفته چهارم شهریور ماه 1399 که در رسانه‌های این کشورها منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افغانستان

اتحادیه اروپا ۱۵۰ هزار یورو به سیل‌زدگان افغانستان کمک می‌کند،

نمایندگی اتحادیه اروپا در کابل، دیروز (سه شنبه، ۲۵ شهریور) در خبرنامه‌ای نوشت که این مقدار کمک مالی از طریق جمعیت هلال احمر افغانی به ۳۵ هزار نفر از آسیب‌دیدگان سیلاب‌های اخیر در ولایت‌های پروان، کاپیسا، میدان وردک، پکتیکا و پنجشیر ارائه خواهد شد. حدود سه هفته پیش، بارندگی شدید و جاری‌شدن سیل، تلفات و خسارات سنگینی در شماری از ولایات برجای گذاشت. بیشترین تلفات و خسارات در ولایت پروان به مردم وارد شده‌است. براساس آمار وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث در سیلاب‌های اخیر، در سراسر کشور حدود ۲۰۰ نفر کشته و بیش از ۲۰۰ تن دیگر زخمی‌شدند.

پاکستان

دیدار مقامات ارشد ازبکستان و پاکستان،

سردار عمرزاق اف وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان  با «عمران خان» نخست وزیر پاکستان در شهر «اسلام آباد» دیدار و ابعاد اولویت دار همکاری‌های دوجانبه را بررسی کردند.

طرفین در این دیدار در زمینه‌های اقتصادی و بازرگانی، حمل و نقلی – لجستیکی و همچنین اقدامات فعال مبنی بر مبارزه با شیوع پاندمی ویروس کرونا و کاهش تاثیر منفی آن بر اقتصاد دو کشور  بحث و تبادل نظر کردند. طرفین همچنین چشم انداز جذب پاکستان به گفت‌وگوهای 3 جانبه «افغانستان- ازبکستان- آمریکا» برای بررسی دستور کار همکاری‌های منطقه ای و امکانات اجرایی طرح های مشترک زیربنایی، انرژی و حمل و نقلی- لجستیکی را نیز بررسی کردند. این مقام ازبک با ژنرال قمر جاوید باجوا، فرمانده ارتش پاکستان نیز دیدار و گفتگو کرد.

قرار گرفتن پاکستان در بین کشور های موفق در زمینه کنترل کرونا،

سازمان بهداشت جهانی نام پاکستان را در لیست 7 کشوری که به خوبی با ویروس کرونا مبارزه کرده و شیوع آن را مهار کرده‌اند قرار دارد. در این گزارش علاوه بر پاکستان نام کشورهایی چون ایتالیا، اروگوئه و تایلند نیز قرار دارد که توانسته‌اند شیوع کرونا را کنترل کنند. سازمان بهداشت جهانی تاکید کرد: پاکستان به خوبی از ظرفیت های خود برای مهار کرونا استفاده کرد و همزمان مانع مشکلات اقتصادی و شیوع کرونا شد. این سازمان تصریح کرد: مسئولین کشور پاکستان از امکانات مبارزه با فلج اطفال که در اختیار داشتند برای ممانعت از گسترش کرونا استفاده کردند.

اهداء جایزه جهانی مالی اسلامی (GIFA) به پاکستان،

جایزه جهانی مالی اسلامی ‌به پاس قدردانی از تلاش ­های پاکستان برای ارتقای نظام مالی اسلامی، به این کشور اعطا شد. عارف علوی رئیس جمهور پاکستان این جایزه را در مراسم دهمین دور اهدای جوایز مالی اسلامی در اسلام آباد دریافت کرد.

فرار پاکستان از جریمه 6 میلیارد دلاری در پرونده ”رِکُودِک"،

پاکستان با اعلام اینکه پرداخت جریمه، مبارزه این کشور با ویروس کرونا را مشکل می ­سازد به­ دنبال راهی جایگزین برای حل و فصل اختلافات خود با شرکت استرالیایی مس تتیان (TTC) است. مرکز بین المللی رسیدگی به اختلافات سرمایه گذاری (ICSID) بانک جهانی در حال بررسی درخواست پاکستان برای عدم پرداخت جریمه است و طرفین نیز برای بررسی راهکارهای جایگزین حل اختلاف به صورت توافقی ابراز تمایل نموده اند.

 TCC یک شرکت سرمایه گذاری مشترک است که توسط Barrick Gold  کانادا و Antofagasta  شیلی ایجا شده و در استرالیا به ثبت رسیده است. این شرکت از سال 2006 با مشارکت دولت ایالت بلوچستان سرمایه گذاری 3.3 میلیارد دلاری در ارزیابی و ساخت و بهره برداری یک معدن روباز طلا-مس در سطح جهانی در منطقه رکودک واقع در ناحیه چاغی بلوچستان را آغاز نمود. پیشرفت این پروژه در نوامبر 2011 زمانی که دولت بلوچستان تقاضای TCC برای لیزینگ پروژه را رد کرد متوقف شد و TCC همان موقع دو فرایند داوری را در مجامع بین المللی آغاز نمود یکی علیه پاکستان در (ICSID) و دیگری علیه دولت بلوچستان در اتاق بازرگانی بین المللی. در 21 تیر 1398 دستور جریمه 5.976 میلیارد دلاری پاکستان در پرونده  توسط ICSID صادر شد.

سرمایه گذاری ۲ میلیارد دلاری انگلیس در صنایع غذایی پاکستان،

سفارت انگلیس در پاکستان ضمن انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت لندن 2 میلیارد دلار در صنایع غذایی پاکستان سرمایه گذاری خواهد کرد. سفارت انگلیس تاکید کرد: طی سال اخیر میزان سرمایه گذاری‌های انگلیس در خاک پاکستان 3 برابر افزایش داشته است. این سفارت خانه افزایش سرمایه گذاری در خاک پاکستان را نشانه تعامل بیشتر دو کشور و افزایش اعتمادها به مسئولین پاکستانی عنوان کرد.

هند

تشدید محدودیت هند برای واردات مس و آلومینیوم از چین،

هند سرگرم برنامه ریزی برای تشدید کنترل واردات مس و آلومینیوم و طراحی سیاست­هایی برای محدودیت واردات از چین و سایر کشورهای آسیایی به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی است. به گزارش روزگار معدن به نقل از ایسنا، منابع آگاه دولتی به رویترز اظهار کردند هند به زودی و در گام نخست تشدید کنترل­های وارداتی، از واردکنندگان درخواست خواهد کرد اطلاعات خود را به ثبت رسانده و برای واردات مس و آلومینیوم مجوزهای ویژه دریافت کنند. وزارت معادن فدرال هند در نامه ای که اواخر ماه گذشته به وزارت بازرگانی هند نوشت، اعلام کرد تشدید کنترل واردات، تلاش برای خودکفایی اقتصادی را هدف گرفته است. این اظهارات به تلاش دولت نارندرا مودی، نخست وزیر هند برای کاهش واردات و افزایش صادرات محصولات ارزش افزوده اشاره دارد. در نامه وزارت معادن هند آمده است: هدف از این سیستم داشتن اطلاعات مناسب برای امکان مداخله مناسب دولت است. هند مکانیزم مشابهی برای واردات آلومینیوم دارد که عمدتا از چین وارد می‌شود. بی کی بهاتیا، یکی از دبیران کل فدراسیون صنایع معدنی هند که بزرگترین لابی معدنی این کشور است، به رویترز گفت: چین بزرگترین تهدید برای صنعت آلومینیوم هند است. طبق آمار دولتی، هند در سال مالی ۲۰۲۰-۲۰۱۹ به ارزش ۴.۴ میلیارد دلار آلومینیوم وارد کرده که چین بزرگترین تامین کننده آن بوده و به ارزش بیش از یک میلیارد دلار صادرات آلومینیوم داشته است.

کاهش کم سابقه مصرف سوخت در هند،

تقاضا برای سوخت در هند در ماه میلادی گذشته تحت تاثیر ادامه شیوع ویروس کرونا که مانع فعالیت اقتصادی و حمل و نقل شده است، کاهش بیشتری پیدا کرد و بزرگترین کاهش ماهانه از آوریل را به ثبت رساند. آمار وزارت نفت و گاز طبیعی هند نشان داد فروش سوخت­های پالایش شده که عامل تقاضا برای نفت است، در اوت ۷.۵ درصد نسبت به ژوییه کاهش پیدا کرد و بزرگترین کاهش ماهانه را از آوریل داشت.

شرکت مشاوره "انرژی اسپکتس" پیش بینی خود از تقاضای هند برای نفت در سه ماهه چهارم امسال را با اشاره به افزایش موارد ابتلا به کرونا و ابهامات نسبت به اقدامات محدودکننده بیشتر، به میزان ۰.۴۳  میلیون بشکه در روز کاهش داد. مصرف دیزل که یکی از معیارهای کلیدی مرتبط با رشد اقتصادی بوده و حدود ۴۰ درصد از فروش سوخت­های پالایش شده در هند را تشکیل می دهد، حدود ۱۲ درصد در اوت نسبت به ژوییه کاهش یافت و به ۴.۸۵  میلیون تن رسید. فروش بنزین در اوت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۷.۴ درصد کاهش یافت و به ۲.۳۸  میلیون تن رسید اما در مقایسه با ژوئیه ۵.۳ درصد رشد کرد و به ۲.۲۶  میلیون تن رسید زیرا مردم به جای حمل و نقل عمومی، ترجیح دادند از وسایل شخصی استفاده کنند.

تاخیر اجراء پروژه چابهار با لغو قرارداد هند با شرکت چینی،

به نقل از پایگاه خبری "پرینت"، هند قرارداد خود با شرکت صنایع سنگین چینی "شانگهای" سازنده جرثقیل های اسکله‌های بنادر برای پروژه راهبردی بندر چابهار ایران را لغو کرده است. طبق این قرارداد که سه سال پیش امضا شده است شرکت چینی قرار بود 4 دستگاه جرثقیل ریلی RMQC را به  قیمت 29.8 میلیون دلار تامین کند. تصمیم برای لغو این قرارداد در بحبوحه تنش ها بین هند و چین اتخاذ شده است. اما با این حال مقامات  در وزارت کشتیرانی هند می‌گویند که این قرارداد به علت تاخیرهای شرکت مزبور  و درخواست آنها از هند برای جبران هرگونه خسارت ناشی از تحریم های آمریکا علیه ایران لغو شده است. شرکت چینی در سال 2017 در مناقصه برنده این قرارداد شده بود اما پس از 3 سال هنوز حتی یک جرثقیل هم تحویل هند نداده است. "سانجای باندوپادای" یکی از مقامات وزارت کشتی رانی هند به پرینت گفت: شرکت چینی خواستار تضمین‌های بیشتر شده است. ما به آنها گفته ­ایم برای ما امکانپذیر نیست که به یک شرکت چینی تضمین‌های اضافی دهیم. از این رو تصمیم گرفتیم که مناقصه جدیدی برگزار کنیم. این پایگاه خبری خاطر نشان کرد لغو قرارداد هند با شرکت چینی سازنده جرثقیل موجب تاخیر بیشتر در پروژه چابهار می‌شود.

کمبود عرضه و رشد قیمت قراضه وارداتی در هند،

قیمت قراضه وارداتی کانتینری در بازار هند با توجه به محدودیت عرضه و رشد قیمت معاملات اخیر، بالاتر رفته و با ۷ دلار رشد هفتگی به حدود ۳۲۳ دلار در هر تن سی اف آر رسیده است. به گزارش «کالاخبر» به نقل از فولاد ایران، نرخ های اعلام شده برای قراضه وارداتی به هند، بالاترین قیمت از جولای سال ۲۰۱۹ تاکنون می‌باشد. بهای قراضه در جولای ۲۰۱۹، به طور متوسط به ۳۲۵ دلار در هر تن رسیده بود. در هر حال خریداران هنوز به دنبال معامله در قیمت ۳۱۰ دلار سی اف آر هستند و به نظر می رسد این قیمت ها مورد قبول بازار واقع نشود. از سوی دیگر برخی عرضه کننندگان معتقدند عرضه کم است و حق انتخاب زیادی برای خریداران وجود ندارد، لذا سعی دارند بازار را با قیمت های بالاتر امتحان نمایند.

ابلاغ قانون موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف بین ایران و هند،

مدیر کل دفتر حقوقی و قراردادهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور از ابلاغ قانون موافقت نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری هند به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات های بر درآمد، به انضمام سند الحاقی (پروتکل) خبر داد. به گزارش رسانه مالیاتی ایران، حسین تاجمیر ریاحی، عنوان داشت: قانون موافقت نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی بین دو کشور ایران و هند، به تایید شورای محترم نگهبان رسیده و از سوی رئیس محترم جمهوری به وزارت امور اقتصادی و دارایی جهت اجرا ابلاغ گردیده است.

پیش بینی کاهش هزینه‌های تولید فولاد در هند،

به نقل از ایراسین، هند پیش بینی کرده در سال آتی میلادی هزینه‌های تولید فولاد در این کشور ۳۵ دلار به ازای هر یک میلیون تن کاهش یابد. بر اساس پیش بینی‌ها، این کاهش هزینه‌ها در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ محقق خواهد شد.گفته می‌شود انجام تغییراتی در کوره‌های شرکت های فولاد و همچنین کاهش قیمت زغال در این امر تاثیر گذار خواهند بود. کاهش هزینه‌های تولید فولاد برای هند به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان، می‌تواند برای صنعت این کشور یک خبر خوش باشد چون فولادسازان این کشور می‌توانند با کاهش قیمت در داخل، موجب تحریک خریداران برای افزایش تقاضا شوند. 

نگرانی هند نسبت به از دست دادن بازار برنج در ایران،

به نقل از ایلنا، هند ممکن است موقعیت خود را به عنوان صادرکننده اصلی برنج باسماتی به ایران از دست بدهد؛ چراکه اکنون تهران خرید محصولات خود را از پاکستان آغاز کرده است. به نقل از "پرینت"،  برای اولین بار در دهه‌های گذشته، صادرات برنج باسماتی از هند به ایران به دلیل اختلال در پرداخت‌ها در نتیجه تحریم‌های ایالات متحده به شدت کاهش یافته است. دهلی نو و تهران اکنون در حال بررسی یک سیستم معاملاتی مبادله‌ای هستند تا نگرانی‌های فزاینده را برطرف کند. از طرفی ایران خرید برنج از پاکستان را آغاز کرده است. مقام‌های هندی باید هر چه سریع‌تر سیستم بانکی را برای انجام مبادلات با ایران ایجاد کنند.

پلاتس مرجع قیمت گذاری نفت خام هند شد،

روز جاری شرکت کایرن ایندیا بعنوان بزرگترین تولید کننده نفت خام در هندوستان نرخ گذاری محصولات خود بر مبنای قیمت های پلاتس را کلید زد. این اولین باری است که یک شرکت هندی مبنای قیمت‌گذاری نفت خام خود را پلاتس قرار می دهد و پیش بینی می‌کند 60 درصد از محصولاتش با این نرخ های جدید به فروش بروند. گفتنی است با این اقدام شرکت نفتی کایرن ایندیا، این کشور به جمع تولیدکنندگان نفت خام آسیا و اقیانوسیه پیوست که در یک دهه گذشته بر مبنای قیمت های پلاتس و شاخص نفتی برنت نفت خام خود را قیمت‌گذاری کرده اند. رئیس بازارهای نفت پلاتس در این باره گفت: انتخاب قیمت‌گذاری پلاتس از سوی کایرن ایندیا نشان دهنده اعتماد خریداران نفت خام به نحوه نرخ گذاری ماست.

کایرن ایندیا شرکت نفت و گاز هندی است، که در زمینه اکتشاف و تولید نفت خام و گاز طبیعی در کشورهای سریلانکا و هند، فعالیت می‌کند. شرکت کایرن ایندیا در سال ۲۰۰۷ آغاز به‌کار کرد و هم‌اکنون پنجمین شرکت نفتی هندی به‌شمار می‌آید.

سبقت هند و پاکستان از ایران در تجارت جهانی فرش،

رئیس انجمن علمی فرش ایران گفت: متاسفانه هند و پاکستان در تجارت جهانی فرش از ایران پیشی گرفتند. حمیدرضا کارگر در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصادی شبکه خبری تهران نیوز، با اشاره به اینکه هند و پاکستان در میزان تجارت جهانی فرش از ایران سبقت گرفتند، گفت: کاهش میزان صادرات فرش ایرانی رکورد زد و پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات فرش ایرانی تا پایان سال ۱۳۹۹ به ۵۰ میلیون دلار هم نرسد. رئیس انجمن علمی فرش ایران تصریح‌ کرد: روند افزایشی صادرات فرش در سال ۱۳۹۶ استمرار داشت و به ۴۲۶ میلیون دلار در طول یکسال هم رسید اما ظرف مدت ۲ سال میزان صادرات فرش ایرانی به شدت افت کرد به طوری‌که در سال ۱۳۹۷ حدود ۲۳۸ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۸ حدود ۷۰ میلیون دلار میزان صادرات فرش ایرانی به سایر نقاط مختلف جهان بود.

کاهش تولید ناخالص داخلی هند،

به گزارش شینهوا، بانک توسعه آسیا در گزارشی که روز سه شنبه منتشر شد اعلام کرد که رشد تولید ناخالص داخلی هند برای سال مالی 2020-2021، 9 درصد کاهش خواهد یافت چرا که شیوع بیماری کرونا بر فعالیت های اقتصادی و میزان مصرف در این کشور تاثیرات مخربی گذاشته است. بانک توسعه آسیا در گزارش جدید خود درباره چشم انداز توسعه آسیا در سال 2020 پیش بینی کرد که بهبود اقتصادی در سال مالی 2021 رخ خواهد داد و تولید ناخالص داخلی به میزان 0.8 درصد با از سرگیری فعالیت های تجاری افزایش خواهد یافت. یاسویوکی ساوادا، اقتصاددان ارشد بانک توسعه آسیا، گفت: هند محدودیت های سختگیرانه­ ای را برای جلوگیری از گسترش بیماری همه گیر کرونا اجرا کرد و این تأثیر شدیدی بر فعالیت اقتصادی داشته است. همچنین پیش بینی می‌شود که سرمایه گذاری در این کشور کاهش یابد چرا که نگرانی سرمایه گذاران درباره ریسک های اقتصادی و تردید درباره آینده افزایش یافته است. این گزارش همچنین پیش بینی می‌کند که با کاهش درآمد دولت و افزایش هزینه‌ها، کسری مالی در سال مالی 2020 به طور قابل توجهی افزایش یابد.

کاهش بی سابقه واردات نفت هند،

اکونومیک تایمز: دهرمندرا پرادهان، وزیر نفت هند، روز دوشنبه گفت که صورتحساب واردات نفت این کشور در طول چهار ماه نخست سال مالی جاری، به دنبال کاهش شدید قیمت جهانی نفت در اثر کاهش مصرف ناشی از تعطیلی عمومی ‌برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، به یک سوم تنزل کرد. وی، طی پاسخ کتبی به سوالی در لوک سابها، گفت که هند 12.4 میلیارد دلار را در طول ماه‌های آوریل تا ژوئیه سال مالی جاری برای واردات 57.2 میلیون تن نفت خام هزینه کرد، حال آنکه این کشور 36.2 میلیارد دلار را برای واردات 74.9 میلیون تن در طول همین مدت در سال گذشته هزینه کرده بود.

سریلانکا

افزایش مساعدت مالی اروپایی‌ها به صنعت گردشگری سریلانکا،

اتحادیه اروپا اعلام کرد، کمک های بلا عوض خود را جهت احیاء صنعت گردشگری سریلانکا، که به دلیل کرونا آسیب دیده است را از 3.5 میلیون یورو ( 728 میلیون روپیه) به 4.1 میلیون یورو افزایش می دهد. دنیس چایبی سفیر اتحادیه اروپا در دیدارش با وزیر گردشگری سریلانکا ( پراسانا راناتونگا) درباره اتخاذ اقدامات لازم جهت احیاء صنعت گردشگری گفتگو کردند. پیشنهادات مربوطه به سازمان توسعه گردشگری سریلانکا ( SLTDA ) ارایه شده است. کمک های بلا عوض مالی به هفت بخش صنعت گردشگری اعم از نقشه راه گردشگری، گردشگری سلامت، بهبود وضعیت کارآفرینان خرد و متوسط، گسترش بهداشت، آموزش افراد، برنامه حمایت اجتماعی، بهبود گردشگری عشیره ای قبیله ای اختصاص خواهد یافت. کمک های بلا عوض مالی به 54 هتل تحت مدیریت کارآفرینان خرد و متوسط داده خواهد شد. در ضمن 200 هزار یورو صرف طرح حمایت اجتماعی با همکاری سازمان جهانی کار خواهد گردید. یک میلیون یورو به بهبود گردشگری در شهرها و روستا های کوچک با اقوام و فرهنگ های مختلف در استان مرکزی و اُوا داده خواهد شد. به گفته سفیر اتحادیه اروپا به علت کنترل خوب کرونا به مدیریت برادران راجاپاکسا و تلاش جهت ایجاد دولت مرکزی قوی و باثبات، اتحادیه اروپا تمایل به حمایت از پیشرفت گردشگری سریلانکا و بخش سرمایه گذاری دارد. در ماه مارس 71370 گردشگر به سریلانکا آمدند که 60% آنها از قاره اروپا بودند ولی به علت بسته شدن فرودگاه بندرانایکه در 19 مارس به سبب شیوع بیماری کرونا این روند متوقف شد.

دیدار متولیان صنایع آلمان با وزارت صنعت سریلانکا،

هئیت صنایع و تجارت آلمان و بنیاد آزادی فردریش نومن دست به ابتکار عملی به نام زنجیره تامین کالای پایدار  به عنوان نیرویی پیش ران رقابت پذیری جهانی راه انداخته اند. با این ابتکار عمل شرکت های سریلانکایی به بازار اروپا دسترسی پیدا خواهند نمود. شایان ذکر است اروپا رعایت استاندارد های اجتماعی و محیط زیستی در اروپا را لازم الاجراء می داند. هدف از این برنامه افزایش آگاهی صادرکنندگان در خصوص رعایت موازین در راستای ارتقاء رقابت پذیری کالا ها و خدمات جهت دستیابی بازار اروپا و آمریکا است. با این ابتکار عمل به بخش پوشاک و منسوجات، کائوچو، غذا و کشاورزی ارشادات لازم اعم از آموزش، ارزیابی و صدور گواهی ارائه خواهد شد. مارکوس لوئنگ نماینده سابق حقوق بشر دولت آلمان قول مساعد داد تا به نمایندگان شرکت های سریلانکایی آموزش های لازم در خصوص استاندارها و چگونگی انجام امور اداری اعم از مکاتبات و نامه نگاری‌ها را داده شود.

واردات 18هزار تن چای سریلانکایی و هندی در 4 ماه،

رئیس سازمان چای گفته بنابر آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت ۱۱۵ هزار تن برگ سبز چای برداشت شده است. حبیب جهانساز رئیس سازمان چای، درباره آخرین وضعیت خرید برگ سبز چای گفت: بنابر آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت ۱۱۵ هزار تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر ۴۵۶ میلیارد تومان از چایکاران خریداری شده است. او از پرداخت ۸۰ درصد مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: تاکنون ۳۵۶.۷ میلیارد تومان از بهای برگ سبز چای پرداخت شده است که با این وجود تا پایان مرداد با چایکاران تسویه حساب شده است. به گفته جهانساز، ۵۱ تا ۵۲ درصد برگ سبز چای خریداری شده درجه یک و ۴۸ درصد درجه ۲ است. رئیس سازمان چای از رشد ۱۰ درصدی تولید برگ سبز چای خبر داد و گفت: از مجموع بهای برگ سبز خریداری شده ۲۵ هزار و ۸۷۲ تن چای خشک استحصال شده است که پیش بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت حداقل ۱۰ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کنیم. او با بیان اینکه برداشت برگ سبز چای تا پایان مهر ادامه دارد، گفت: با توجه به استمرار بارندگی در هفته‌های آتی و بهبود عملکرد، پیش بینی می‌شود تولید برگ سبز چای به ۱۳۰ هزار تن برسد. جهانساز با اشاره به اینکه قیمت چای داخلی تغییری نداشته است، بیان کرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو چای در کارخانه‌های عمده فروشی ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان و برای مصرف کنندگان ۶۰ هزار تومان است. رئیس سازمان چای در پایان درباره آخرین وضعیت واردات چای تصریح کرد: بنابر آمار ۴ ماهه حدود ۱۸ هزار تن چای از سریلانکا و هند وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۷ تا ۳۸ درصد کاهش یافته که عوامل متعددی نظیر افزایش تولید و مشکلات نقل و انتقال ارز در این‌موضوع تاثیر گذار بوده است.

انباشت دیون سریلانکا به نقطه بی بازگشت،

به گفته اداره خزانه­ داری سریلانکا، در سال 2020 قرا بود دیون این کشور از 1.3 تریلیون روپیه سال 2019 به 2 تریلیون روپیه در سال 2020 برسد ولی بر اساس قرائن موجود این میزان بالغ بر 3.05 تریلیون خواهد شد. نیمی از این دیون استقراض خارجی بوده وزارت مالی سریلانکا با جذب سرمایه خارجی به روپیه قصد دارد از استقراض دلاری بپرهیزد. دولت در 27 اوت با ارائه لایحه از پارلمان درخواست افزایش سقف استقراض را به 1.3 تریلیون روپیه داشته و سپس با درخواست ثانویه به استقراض 0.75 میلیارد روپیه مبادرت خواهد ورزید که دیون را به 2.05 تریلیون روپیه می رساند. در ماه اوت 2020 ذخیره ارزی سریلانکا به 6.9 میلیارد دلار رسید. این میزان سال پیش ( 2019) 6.6 میلیارد دلار بود. از ماه ژوئن تا دسامبر 2020 دیون خارجی مبلغی معادل 3.8 میلیارد دلار بود و تا ماه اکتبر 1 میلیارد دلار دیگر می‌باید بازپرداخت شود. به گفته بانک مرکزی سریلانکا با طرح سواپ 1.5 میلیارد دلارر از چین و هند استقراض و وام دیگری به میزان 300 میلیون دلار از  ADB اخذ خواهد شد. در صورت توانایی دولت در بازپرداخت وام ها ( با لحاظ 800 میلیون دلار وام اضطراری صندوق بین المللی پول جهت مبارزه با کرونا) ذخایر ارزی به 7.8 دلار خواهد رسید در غیر این صورت به 3.7 میلیارد دلار سقوط خواهد کرد.

کمک مالی جدید بانک جهانی به سریلانکا،

روز 11 اوت، بانک جهانی با اعطاء کمک مالی 56 میلیون دلاری جهت حمایت از اقشار آسیب پذیر در بخش کشاورزی، حمل و نقل عمومی، آموزش از راه دور، راهکارهای دیجیتالی جهت ارائه خدمات عمومی موافقت کرد. در ماه آوریل هم کمک اضطراری کرونایی به میزان 128.6 میلیون دلار تحت عنوان "طرح پادمان سلامت و پاسخ گویی فوری" به این جزیره داده شد. سریلانکا توان با القوه تامین مالی حمل و نقل، اسکان در قرنطینه، البسه محافظ در برابر بیماری، آزمایش کرونای مراجعان از خارج از کشور، تغذیه در قرنطینه ندارد و دست نیاز به بانک جهانی و بانک توسعه آسیا دراز کرده است. به استناد به تارنمای بانک جهانی، این نهاد 380 میلیون دلار به سریلانکا اعطاء کرده که دال بر کاهش 28.57% است. این میزان سال پیش 532 میلیون دلار بود که افت 152 میلیون دلاری را شاهد نشان می دهد. مساعدت مالی اخیر بانک جهانی به میزان 56 میلیون دلار در ادامه کمک 380 میلیون دلاری قبل و صرف نظر از کمک مالی اضطراری کرونا به معنی جبران مافات عدم تخصیص مالی مکفی بانک جهانی است. بانک توسعه آسیا در سال 2019 به طرح های زیرساختی سریلانکا صرف نظر از کمک به بخش سلامت، 815 میلیون دلار اختصاص داد. 10 میلیون دلار این مساعدت فقط برای امر ارایه مشاوره کارشناسی در نظر گرفته شده است. به جا است، قسمتی از این مساعدت های مالی، صرف بازگردانیدن، اسکان و ایجاد شغل برای مراجعان به وطن شود.

هند گوی سبقت را از دست سریلانکا در بازار چای ایران  ربود،

به گفته یک مقام ارشد سریلانکایی، این کشور در خطر از دست دادن بازار چای ایران است. هند برغم وجود تحریم های یک جانبه وضع شده ایالات متحده آمریکا بر ایران، در حال صادر نمودن این محصول کشاورزی به ایران بوده و از این بابت سود سرشاری را نسیب خود نموده است. با این وصف سریلانکا مجبور خواهد شد از این بازار به نفع رقیب هندی کنار بکشد. میزان صادرات چای سیلان به ایران در سال 2019 به 22.663 متریک تن کاهش یافت. این در حالی است که تا قبل از وضع تحریم ها ارقام، عدد 35.000 متریک تن را نشان می داد. سابقا ایران دومین جایگاه را در رتبه واردات چای از سریلانکا داشت که این رتبه به مقام چهارم تنزل پیدا کرده است. تا قبل از تحریم ها، میزان صادرات چای هند به ایران 20.000-15.000 متریک تن بود که این عدد در سال 2019 به 53.000 متریک تن افزایش پیدا نموده و ایران مبدل به یکی از بزرگترین خریداران چای هند شده و جای روسیه را در فهرست خریداران گرفته است.

به گفته هیثا آلوز مدیر اسبق بخش تبلیغات سازمان چای سریلانکا و مشاور کنونی، فرصت حضور در بازار ایران کلا از دست نمی رود اما ایرانیان به طعم چای هند عادت خواهند کرد و این جنبه مخاطره آمیز است چونکه ایرانیان خریداران چای Tippy هستند. این چای در مناطق سُفلی این جزیره رویش می‌کند و در صورت از دست دادن این بازار ملّاکان خُردِ چای مُتضرر شده، قیمتها ُافت خواهد کرد. آقای آلوز این اظهارات رادر چهارمین جلسه مجمع عمومی عاملان سازمان فعالان حمل کانتینر ( افرادی که مالک کانتینر نیستند) هفته پیش در کلمبو مطرح نمود.

روند افزایشی عایدات حاصله از ارسال حوالجات ارزی کارگران شاغل در خارج از سریلانکا،

به گفته بانک مرکزی سریلانکا، عایدات ماه ژوئیه 2020 حاصل از حوالجات ارزی ارسالی کارگران سریلانکایی شاغل در خارج از کشور از خود 22.2% رشد نشان می دهد. این بیشترین میزان حوالجات از سال 2018 می‌باشد. در بازه زمانی ماه ژانویه تا ژوئیه 2020، میزان کلی حوالجات 5.5.% کاهش داشته و رقم 3.682 میلیون دلار را نشان می دهد. در چهار ماه منتهی به ژوئیه 2020، به سبب کرونا، گردشگری به این جزیره به حالت تعلیق درآمده تعداد کل گردشگران ورودی در هفت ماه اول سال 2020 معادل 507.311 نفر می­باشد. در همین بازه زمانی در سال 2019 تعداد گردشگران 1.124.150 بود. عایدات حاصله از گردشگری در 7 ماه اول سال 2020 رقم 956 میلیون دلار را نشان می دهد که دال بر 54.9% کاهش در مقایسه در همین بازه زمانی در سال 2019 است.

بنگلادش

اهداء صد هزار دوز واکسن به بنگلادش توسط چین،

چین 110 هزار دوز واکسن کرونا به صورت رایگان به بنگلادش اهدا خواهد کرد. روزنامه نیویورک تایمز به نقل از جان دی کلمنز مدیر اجرایی مرکز بین المللی تحقیقات اسهال در بنگلادش (ICDDRB) نوشته است شرکت دارویی چینی «سینوواک بیوتک» در حال انجام آزمایشات بالینی واکسن کرونا در بنگلادش است. واکسن ساخته شده این شرکت بر روی 4200 نفر در داکا آزمایش می‌شود. ICDDRB در این آزمایش با چین همکاری می‌کند.

بهبودی اقتصاد بنگلادش در دوران پساپاندمی،

بانک توسعه آسیا (ADB) گزارش داد که اقتصاد بنگلادش شروع به بهبود کرده است؛ زیرا مدیریت محتاطانه اقتصاد کلان و اجرای سریع اقدامات محرکه دولت از ضروریات اساسی برای اطمینان از بهبود اقتصادی پیش بینی شده است.

در گزارشی که روز سه شنبه منتشر شد، آمده است: "اقتصاد بنگلادش شروع به بهبودی از بیماری همه گیر کرده است. علی رغم فشار قابل توجه بر سیستم های بهداشتی و مدیریت همه گیری، دولت با اطمینان از خدمات محرکه اقتصادی و اقدامات حفاظت اجتماعی، اطمینان از خدمات و کالاهای اساسی برای افراد فقیر و آسیب پذیر، اقتصاد را به خوبی مدیریت کرده است. "مانموهان پارکاش ، مدیر ADB در کشور بنگلادش، گفت: عملکرد اقتصادی اخیر در صادرات و حواله‌ها و مدیریت اقتصاد کلان دولت از جمله تأمین اعتبارات خارجی برای محرک های اقتصادی و حمایت اجتماعی این بهبود را عملی ساخته است. ADB در به روزرسانی  چشم انداز توسعه آسیا  در سال 2020  که امروز منتشر شد همچنین گفت که تولید ناخالص داخلی بنگلادش (GDP) انتظار می رود در سال مالی (سال مالی 2021) 6.8 درصد رشد کند.

نپال

قیمت مواد غذایی پس از افزایش شدید ماه گذشته بعید است کاهش یابد،

با افزایش تقاضا در ماه اوت، قیمت مواد غذایی به شدت افزایش یافت زیرا مردم به دلیل قرنطینه از هفته سوم ژوئیه، صرفا برای تهیه مواد غذایی از خانه‌های خود خارج شدند. خرید هیجانی قبل از قرنطینه در 24 مارس آغاز شد و به مدت چهار ماه ادامه داشت. به گفته خرده فروشان، قیمت مواد غذایی 10-20 درصد نسبت به سال گذشته جهش داشت که بیشتر به دلیل افزایش هزینه نیروی کار و هزینه‌های تولید و ایجاد اختلال در زنجیره تأمین بود.

با ممنوعیت صادرات پیاز توسط هند، قیمت این محصول در نپال یک شبه حداقل 25 درصد افزایش یافت،

بار دیگر ممنوعیت صادرات انواع پیاز توسط هند ، قیمت آن را در بازار کاتماندو در طی یک روز به اندازه 25 درصد افزایش داده است. به گفته هیئت توسعه بازار میوه و سبزی کالیماتی که نرخ میوه و سبزیجات را به روز می‌کند، قیمت عمده فروشی پیاز در معاملات صبح روز سه شنبه از 60 روپیه به ازای هر کیلوگرم به 75 روپیه رسید.

بر اساس گزارش رسانه‌های هندی ، این ممنوعیت شش ماه پس از لغو آن در ماه مارس پس از باران شدید و تخریب محصولات در جنوب هند وضع شد.

مالدیو

از حالا گردشگران ورودی به مالدیو به نتیجه منفی آزمایش کرونا نیاز دارند،

مالدیو از همه گردشگران و سایر بازدیدکنندگان کوتاه مدت می خواهد گواهی نتیجه منفی آزمایش PCR قبل از ورود برای Covid-19 را ارائه دهند. آژانس حفاظت از سلامت (HPA) این را هفته گذشته اجباری کرد و از 10 سپتامبر به اجرا درآمد. اداره مهاجرت مالدیو گفت که این گواهینامه نباید بیش از 72 ساعت قبل از عزیمت به مالدیو، صادر شده باشد. نتیجه PCR منفی باید از طریق سایت  imuga.immigration.gov.mv  به اداره مهاجرت مالدیو ارسال شود و پرسش نامه را پر کنند. گواهی PCR همچنین باید شامل نام و آدرس آزمایشگاهی باشد که نتیجه آزمایش، تاریخ آزمایش و همچنین نام و امضای متصدی صادر کننده در آن وجود داشته باشد. مسافران معاف از شرایط تست PCR قبل از ورود عبارتند از: شهروندان مالدیوی، دارندگان ویزای شغلی یا کاری معتبر، دارندگان هرگونه اجازه اقامت دیگر، خدمه پرواز که با اظهار عمومی وارد می‌شوند و نوزادان کمتر از یک سال. اداره مهاجرت اضافه کرد که با وجود داشتن نتایج آزمایش منفی PCR ، ممکن است مسافران در نقاط ورودی مورد غربالگری یا تحت اقدامات نظارتی دیگری قرار بگیرند. اولین مورد Covid-19 این کشور در جزایر تفریحی کشف شد و از زمان بازگشایی مرزها و صنعت گردشگری در ماه ژوئیه، موارد گزارش شده از استراحتگاه‌ها افزایش یافته است. به همین ترتیب، در حال حاضر در 21 جزیره تفریحی مورد فعال وجود دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما