معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

بررسی ابعاد اقتصادی سفر وزیر خارجه آمریکا به سریلانکا و مالدیو

سفر پمپئو، به سریلانکا که در قالب سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا به جنوب آسیا انجام شد را باید اولین سفر یک مقام آمریکا در این سطح به سریلانکا در چند سال اخیر دانست. وزیر خارجه آمریکا بعد از هند، سریلانکا را به‌عنوان دومین مقصد خود انتخاب کرد و بعد از آن به دو کشور مالدیو و اندونزی نیز سفر کرد.

اخبار اقتصادی حوزه آسیای غربی( هفته چهارم شهریور ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی حوزه آسیای غربی در هفته چهارم شهریور ماه 1399 که در رسانه‌های این کشورها منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

توافق اقتصادی-راهبردی هند و مالدیو

روز پنجشنبه 13 آگوست 2020، اس جایشانکار وزیر خارجه هند تخصیص بسته مالی 100 میلیون دلاری و راه اندازی خط اعتباری جدید به ارزش 400 میلیون دلار برای طرح های زیربنایی مالدیو را اعلام کرد.

راهبرد چینی "رشته مروارید"؛ واقعیت یا سوء‌برداشت

صحنه بین‌الملل در خلال چند دهه گذشته شاهد ظهور تدریجی چین به‌عنوان قدرتی بزرگ و تأثیرگذار بوده است. افزون بر یک قرن امریکا عنوان "بزرگترین اقتصاد جهان" را به خود اختصاص داده است؛ لکن چین با سمت و سو و شتاب فعلی ممکن است در طول نیمه اول قرن حاضر از امریکا پیشی گرفته و به‌عنوان اقتصاد برتر جهان برسمیت شناخته شود. رشد اقتصادی چین همچنین امکان نوسازی و به روزرسانی سریع نیروهای مسلح این کشور را مهیا کرده و پکن را قادر ساخته است تا حضور خود را در مناطق مورد منازعه نظیر تنگه تایوان و دریای چین جنوبی با صراحت و اعتماد به نفس بیشتری تحمیل نماید. عواملی کلیدی نظیر پهناوری قلمرو، جمعیت بزرگ، جغرافیا، اقتصاد پویا، ثبات سیاسی نسبی و قابلیت‌‌های نظامی فزاینده چین را قادر ساخته است تا ضمن ارتقای منزلت بین‌المللی و بهبود جایگاه ژئوپلتیک، موقعیت خود را بعنوان یک بازیگر تعیین کننده در امور جهانی تثبیت نماید. نمادهای ظهور قدرتمندانه چین در شرق و جنوب آسیا در ذیل می‌آید: