معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۲۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۷۵

اخبار اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو (هفته چهارم شهریور ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری دموکراتیک کنگو در هفته چهارم شهریور ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

1-تصویب طرح مربوط به راه‌اندازی کمیته ملی اجرای منطقه آزاد تجاری درون‌قاره‌ای در هیات دولت؛

در 48 مین جلسه هیات دولت که در تاریخ 11 سپتامبر 2020 (21 شهریورماه 99) به ریاست آقای تشیسکدی و بطور مجازی برگزار شد، آقای ژان لوسبن بوسا (Jean-Lucien Bussa) وزیر تجارت خارجی ج.د.کنگو طرح مربوط به راه‌ا‌ندازی کمیته ملی اجرای منطقه آزاد تجاری قاره آفریقا در ج.د.کنگو(CN-ZLECAF) را به رییس جمهور ارائه کرد و پس از بررسی به تصویب رسید.

 این طرح ابتکاری وزیر تجارت خارجی ج.د.کنگو به دنبال تصمیم استقرار منطقه آزاد تجاری قاره‌ا‌ی (ZLECAF) در کشورهای عضو و ضرورت ایجاد کمیته‌های ملی ZLECAF هر یک از کشورها برای تضمین مشارکت موثر طرف‌های دخیل و همچنین دستیابی به راهبردهای نظام‌مند ملی گردش آزاد با هدف تقویت تجارت درون قاره‌ای (آفریقایی) صورت می‌گیرد.

یادآوری اینکه در 24 مین جلسه هیات دولت ج.د.کنگو که مورخ 6 مارس 2020 برگزار شد، راه‌اندازی و استقرار کمیته ملی اجرای  ZLECAF به تصویب دولت رسیده بود.

2-جلسه مشورتی نخست وزیر با روسای مجالس ملی و سنا پیش از آغاز بکار مجدد پارلمان؛

بر اساس تقویم کاری پارلمانی(مجالس ملی و سنا) ج.د.کنگو، جلسات عادی این نهاد قانون‌گذار با پایان یافتن تعطیلات تابستانی از روز 15 سپتامبر2020 (25 شهریورماه99) از سر گرفته خواهد شد. در جلسه افتتاحیه آغاز بکار پارلمان قرار است موضوعات مربوط به بودجه و برخی مسائل مهم سیاسی روز از جمله موضوع پرمناقشه اخیر در رابطه با اصلاحات انتخاباتی در دستور کار قرار گیرد. در همین راستا «سیلوسترایلونگا» نخست‌وزیر ج.د.کنگو دوشنبه 14 سپتامبر (24 شهریور) برای انجام مشورت با روسای مجلس ملی و مجلس سنا در پارلمان حضور پیدا کرد.

فلیکس تشیسکدی رییس جمهور ج.د.کنگو در ماه می اخیر، از نخست‌وزیر خواسته بود تا لایحه اصلاحیه بودجه جاری را در دولت تهیه کند تا در اسرع وقت به پارلمان ارائه شود؛ کارهای تهیه لایحه اصلاحی بودجه به خوبی پیش رفت اما تا پایان جلسات پارلمان و قبل از شروع فصل تعطیلات تابستانی نمایندگان، به مجلس ملی ارسال نشد! این درحالیست که پارلمان ج.د.کنگو در جلسات آتی خود و حدود سه ماه و نیم باقیمانده تا پایان سال جاری، موظف است که قوانین مالی مربوط به بودجه سال 2021 را نیز بررسی و به تصویب برساند.

3- رشد بیش از یک و نیم میلیارد دلاری تراز تجاری ج.د.کنگو در 8 ماهه سال 2020؛

بر اساس داده‌های مندرج در گزارش منتشره بانک مرکزی ج.د.کنگو در تاریخ 11 سپتامبر2020 (21 شهریورماه 99) تراز تجاری (نسبت صادرات به واردات) این کشور در پایان ماه اوت 2020 رقمی‌بالغ بر 1.689.48 میلیارد دلار را بعنوان رشد تجربه کرده است.

در این گزارش حجم صادرات ج.د.کنگو در پایان ماه  اگوست 2020 رقمی‌بالغ بر (هفت میلیارد و دویست و پنج میلیون و بیست و هفت هزار دلار) را به ثبت رسانده و این رقم برای واردات  ( پنج میلیارد و پانصد و پانزده میلیون و هفتاد و نه هزار دلار) بوده است که نشانگر رشد مثبت تجاری 1 میلیارد و 689 میلیون دلاری در این رابطه است.

از سوی دیگر در این گزارش، تراز تجاری 8 ماهه نخست سال جاری(2020) ج.د.کنگو نسبت به نتیجه مدت مشابه در سال 2019 که رقم (یک میلیارد و هشتصد و هجده میلیون و هفت هزار دلار) )را ثبت کرده، بیانگر کاهش 7درصدی می‌باشد.

از منظر بانک مرکزی ج.د.کنگو، دلیل افت تراز تجاری در سال جاری، بحران جهانی بهداشتی ناشی از همه‌گیری ویروس‌کرونا و اقدامات صورت‌گرفته مقتضی برای جلوگیری از شیوع گسترده این بیماری بوده است.

4- افتتاح اولین کارخانه بازیافت باتری در جمهوری دمکراتیک کنگو؛

5 سپتامبر 2020 (15 شهریور ماه 99) اولین کارخانه بازیافت باتری‌های مستعمل در ج.د.کنگو توسط آقای ژولین پالوکو (Julien Paluku) وزیر صنعت و با همراهی آقای اوستاش موآنزی (Eustache Muhanzi) وزیر برق و منابع آبی ج.د.کنگو و معاون استاندار استان کانگا علیا (Haut-Katanga) در شهر لوبومباشی (Lubumbashi) مرکز این استان رسما افتتاح شد.

مدیر فنی شرکت Mining Engineering Services مستقر در لوبومباشی، در این مراسم اعلام کرد "در طی فرآیند بازیافت باتری‌های استفاده شده، در این واحد تولیدی سرب به دست می‌آید که در ادامه به آنود (الکترود مثبت) تبدیل می‌شود؛ وی افزود همچنین پلاستیک نیز به مشتقات مختلف از جمله صندلی تبدل خواهد شد. وی در پایان گفت: در ادامه قصد داریم بزودی پروژه بدست‌آوردن سوخت و فرآوری زباله‌های پلاستکی از منابع روغن‌های زباله (روغن مستعمل) را نیز آغاز کنیم.

وزیر صنعت ج.د.کنگو در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از راه اندازی این کارخانه وعده داد که دولت به حمایت‌هایش از این کارخانه ادامه خواهد داد و همچنین از سایر شرکت‌های علاقه‌مندی که مایل هستند فناوری‌‌های‌شان را به ج.د.کنگو بیاورند، نیز بطور جدی پشتیبانی خواهد کرد. وی در پایان گفت این فناوری تا بحال در کشور ما وجود نداشته و با این تحول کشور از صرف هزینه در خروج مواد از کشور، از خروج میلیون‌ها دلار به خارج به این منظور جلوگیری می‌کند.

5- کمک تجهیزات پزشکی بهداشتی شهرداری گوانجو چین به استانداری کینشاسا؛

11 سپتامبر 2020 (21 شهریورماه 99) آقای "ZHU jing" سفیر چین در ج.د.کنگو محموله حاوی کمک تجهیزاتی و بهداشتی شهرداری گوانجو را برای کمک به مبارزه با ویروس کرونا به آقای Gentiny Ngobila استاندار کینشاسا تحویل داد. آقای انگوبیلا در این مراسم پس از دریافت این کمک بشردوستانه شهرداری گوانجو به خبرنگاران گفت " این کمک بعنوان نمونه بارزی از همکاری‌ها میان نهادهای غیرمتمرکز[ شهرداری و استانداری] می‌تواند زمینه ساز تبادلات و پشتیبانی‌ها میان مردم دو کشور را فراهم آورد، بویژه در این دوره دشوار که همه ما باید با این بیماری همه گیر که همه ی نقاط دنیا را در برگرفته و هیج کس را مصون نگذاشته، رویرو هستیم".

9- اهدای دو واحد سیار مجهز آزمایشگاهی روسیه به ستاد فنی مبارزه با ویروس کرونا ج.د.کنگو؛

4 سپتامبر 2020 (14 شهریورماه 99) الکسی‌سنتبف (Alexey Sentebov) سفیر روسیه در ج.د.کنگو طی مراسمی در موسسه ملی تحقیقات زیست پزشکی(INRB) نهاد ملی آزمایشگاهی ویروس کرونای ج.د.کنگو دو دستگاه واحد سیار مجهز به آزمایشگاه میکروب شناسی اهدایی دولت روسیه را به مسئولین ذی صلاح کنگویی تحویل داد. در این مراسم رسمی‌که علاوه بر دکتر اتنی لونگوندو (Eteni Longondo) وزیر بهداشت ج.د.کنگو و دکتر ژان ژک میویمبه (Muyembe Jean Jacques) هماهنگ‌کننده فنی ستاد ملی مبارزه با کرونا و رییس مرکز INRB، Patrick Muanda Kongo"" مشاور رییس جمهور بعنوان فرستاده ویژه وی حضور داشتند، سفیر روسیه به خبرنگاران گفت این دو واحد آزمایشگاهی مجهز سیار برای خدمت به مردم کنگو در شهر موژیمای(Mbuji-Mayi) مرکز استان کاسایی‌مرکزی( Kasaï Oriental) و شهر بوانده (Boende) مرکز استان چواپا (Tshuapa) اهدا شده است. این دیپلمات روسی افزود همکاری‌های پزشکی دو کشور با ارسال مواد بهداشتی و تجهیزات پزشکی هر سه ماه یک بار عملیاتی خواهد شد و مقرر شده که کمک نوبت بعدی روسیه به ج.د.کنگو در ماه اکتبر سال جاری[ 2020] انجام شود.

10- درخواست بسیج بودجه 350 میلیون دلاری برای انجام سرشماری نفوس در ج.د.کنگو؛

16 ستامبر2020 (26 شهریورماه 99) ریچارد ایلونگا انتومبا (Richard Ilunga Ntumba) رییس دفتر ملی سرشماری جمعیت (ONIP) اعلام کرد بمنظور اجرای طرح سرشماری ملی نفوس در سراسر  خاک ج..د.کنگو به مبلغی در حدود 350 میلیون دلار  بودجه نیاز است. وی افزود دولت باید این مبلغ را برای تحقق این مهم بمنظور در اختیار قراردادن داده‌هایی معتبر و جامع از سرشماری و هویت شهروندان بسیج نماید. وی افزود  ضروروت این مهم در برهه زمانی که سازمان‌های منطقه‌ای اراده‌شان را برای تسهیل گردش آزادانه افراد و کالاها، مبارزه علیه قاچاق کودکان، مبارزه با تروریسم و مسائل مرتبط با مهاجرت غیر‌قانونی، بیشتر از قبل ابراز کرده اند، برای کشور امری حیاتی است.

در پایان این خبر آمده چندین کشور و سازمان بین‌المللی قصد دارند که در مجمع عمومی آتی سازمان ملل متحد بطور رسمی روز 16 سپتامبر در تقویم را بعنوان روز جهانی "هویت"  نامگذاری کنند.

جمهوری دموکراتیک کنگو بنا به گزارش مرکز «بررسی جمعیت جهان» دارای 85.7 میلیون جمعیت است و تا سال 2030 جمعیت این کشور به 120 میلیون نفر خواهد رسید. این کشور با نرخ رشد 3.24 هفتمین کشور جهان از لحاظ نرخ زاد و ولد است (پس از بحرین، نیجر، عمان، آنگولا، گینه استوائی و اوگاندا). آخرین سرشماری نفوس در ج.د.کنگو در سال 2012 صورت گرفته است.

11- ج.د.کنگو سومین کشور تولید‌کننده مانیوک در جهان؛

18 سپتامبر2020( 28شهریورماه 99) "Mbuya Kankolongo" رییس موسسه ملی مطالعات و تحقیقات زراعی(INERA) گفت ج.د.کنگو با تولید سالانه به میزان 15 میلیون تن مانیوک، سومین تولید کننده «مانیوک» در جهان و دومین از این حیث پس از نیجریه در قاره آفریقا می‌باشد. وی در ادامه تصریح کرد هر یک کنگویی سالانه 453 کیلوگرم ریشه تازه گیاه مانیوک(کاساوا) مصرف می‌کند که به عبارتی 145 کیلوگرم آرد مانیوک در سال خواهد شد. نامبرده افزود بر رفع نگرانی افزایش بهره وری و سودآوری در کاشت گیاه مانیوک، موسسه بین‌المللی کشاورزی گرمسیری(IITA)

[Institut international d’agriculture tropical] در همکاری با آژانس آمریکایی برای توسعه بین‌المللی(USAID) تجهییزات آزمایشگاهی به موسسه ملی مطالعات و تحقیقات زراعی(INERA) اهدا کرده است. وی در پایان گفت این کمک شامل تجهییزات آزمایشگاهی و الکترونیکی شناسایی ویروس، و تشخیص سایر آفت‌های ناشی از حشرات است. 

 12-  تاکید رییس جمهورتشیسکدی به پرداخت حق‌ مشارکت ج.د.کنگو در سازمان یین‌المللی قهوه؛

در  جلسه هیات دولت 11 سپتامبر2020 (21 شهریورماه 99) که به ریاست فلیکس تشیسکدی بطور مجازی برگزار شد، رییس جمهور ج.د.کنگو ضمن گله‌مندی از عدم پرداخت حق مشارکت [عضویت] معوقه این کشور به سازمان بین‌المللی قهوه(OIC) بر انجام این مهم تاکید کرد. آقای تشیسکدی به این منظور وزیر دارایی را برای رسیدگی فوری به این وضعیت مامور کرد تا زمینه انتخاب یک کنگویی در منصب دبیرکلی سازمان بین‌المللی قهوه بتواند تسهیل شود! در پایان این خبرآمده رییس جمهور تشیسکدی در جلسه قبلی هیات دولت بر ضرورت پرداخت حق مشارکت[عضویت] ج.د.کنگو در سازمان‌های مختلف بین‌المللی تاکید کرده بود.

یادآوری اینکه OIC یک نهاد بین دولت‌هاست که به عنوان سخنگوی کشورهای تولید‌کننده و مصرف‌کننده، نقش تعیین‌کننده‌ای در ایجاد همکاری‌های بین‌المللی میان مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و همچنین در توسعه راه‌حل‌های سیاسی و دستورالعمل‌های مربوط به قهوه، ایفا می‌کند.

13- ملاقات نخست وزیر ج.د.کنگو با هیات سرمایه‌گذاران استرالیایی؛

15 سپتامبر 2020 (25 شهریورماه 99) آقای سیلوستر ایلونگا (Sylvestre Ilunga) نخست وزیر ج.د.کنگو گروهی از سرمایه گذاران استرالیایی علاقه‌مند  به حضور در ج.د.کنگو را به حضور پذیرفت. آندرو فورست(Andrew Forest) رییس و موسس شرکتFortescue Metal Group""مستقر در سیدنی، هدایت این هیات استرالیایی را در این ملاقات کاری بر عهده داشت. نامبرده پس از این ملاقات به خبرنگاران گفت در راس هیاتی شامل افراد متخصص در بخش فولاد، کود و صنعت پاک(green industry) به دیدار نخست‌وزیر آمده و اعضای این هیات توانمندترین‌ها در حوزه کاری خود در جهان به شمار می‌روند.

وی افزود شرکت متبوعش قصد دارد با شروع کار در ج.د.کنگو به مذاکراتش ادامه بدهد تا کل زنجیره تجاری از تولید انرژی گرفته تا صنعت یا صنایع پاک را در این کشور در دست بگیرد.

14- ناامنی غذایی شدید گربیانگیر 21.8 میلیون کنگویی؛

بنا به گزارش سازمان ملل نگرانی از وضعیت مواد غذایی در ج.د.کنگو بطور فزاینده‌ای افزایش پیدا کرده و این کشور یکی از بدترین اوضاع ناامنی غذایی در جهان را تجربه می‌کند. درآخرین آمار  IPC بدست آمده از تدابیر کنسرسیومی از آژانس‌های سازمان ملل و سازمان‌های غیردولتی تعداد 21.8 تن از مردم ج.د.کنگو در وضعیت ناامنی غذایی شدید بسر می‌برند که 5.7 میلیون تن از آنها در مرحله اضطراری قرار دارند. در این آمار همچنین تصریح شده 4 میلیون کودک در این کشور از سوء تغذیه حاد رنج می‌برند و موجب افزایش نگرانی‌ها در این خصوص شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما