معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۲۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۱۹۲

اخبار اقتصادی سنگال، گامبیا و دماغه سبز( شهریور 1399)

اخبار و تحولات مهم اقتصادی برخی از کشورهای حوزه آفریقا( سنگال، نامبیا و دماغه سبز) در شهریور ماه 1399 به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

سنگال

آخرین آمار مبتلایان به کووید – 19 در سنگال (21 شهریور 1399)

شمار مبتلایان به کووید – 19 در سنگال تا روز جمعه 21 شهریور 1399 به 14150 نفر افزایش پیدا کرده است. از این تعداد، 293 نفر جان خود را از دست داده اند و 10207  نفر بهبود یافته اند. به این ترتیب، نرخ بهبودی مبتلایان به کرونا در کشور سنگال 72% و نرخ مرگ و میر 2% اعلام شده است.

انجام 130 هزار تست کرونا در سنگال

روزنامه لوسولی سنگال: امدو آلفا سال رئیس انستیتو پاستور داکار اعلام کرد ظرف 6 ماه گذشته 127896 تست کرونا در این مجموعه انجام شده است. از این میزان، 83303 مورد آن در پاستور مرکزی (واقع در داکار) انجام شده است.

 دولت سنگال 97 میلیون فرانک سیفا برای انجام تحقیقات کرونایی تخصیص داد

وزارت آموزش عالی سنگال اعلام کرد: 97 میلیون فرانک سیفا (معادل 150 هزار یورو) در اختیار 18 گروه متخصص سنگالی قرار گرفته است تا تحقیقات مرتبط با بیماری کرونا و جستجوی روش های علمی درمان این بیماری را در دستور کار قرار دهند.

 شیوع کرونا، فرایند بازسازی 5 فرودگاه سنگال را به تأخیر انداخت

بازسازی 5 فرودگاه سنگال در استان‌های سن لوئی، ماتام، زگینشور، تامباکوندا و کدوگو که قرار بود در سال 2020 به اتمام برسد، به دلیل شیوع کرونا و مشکلات مالی ناشی از آن مسکوت مانده است.

شایان ذکر است، رئیس جمهور سنگال در تاریخ 7 دسامبر 2017 در مراسم افتتاحیه فرودگاه بلیز جین (مهم ترین فرودگاه سنگال) اعلام کرد: «به میزان 100 میلیارد فرانک سیفا (معادل 150 میلیون یورو) برای بازسازی 5 فرودگاه مذکور اعتبار تخصیص داده شده است. این فرودگاه‌ها قریب به 10 سال است که بازسازی و مرمت نشده اند و برای کشوری که می خواهد پیشرفت کند، داشتن زیرساخت های هوایی مناسب یک ضرورت است.»

 خیز صنعت گردشگری سنگال برای پس از کرونا

le quotidien : وزارت گردشگری و حمل و نقل هوایی سنگال طرحی ارائه کرده است که در قالب آن دولت در نظر دارد تا سال  2025 چهار میلیون و صد هزار توریست جذب کند. برای تحقق این هدف در صدد است در این بازه زمانی یک و نیم میلیارد دلار سرمایه گذاری کند و دو میلیون و هشتصد هزار فرصت شغلی در بخش توریسم ایجاد کند.

کرونا: بایکوت تصمیم دولت مبنی بر بازگشایی دانشگاه‌ها

به گزارش روزنامه le quotidien، در پی بازگشایی دانشگاه‌های سنگال، دانشجویان دانشگاه گاستون برژه شهر سن لوئی سنگال ضمن عدم حضور در کلاس های درس، تصمیم دولت را بایکوت کردند و خواستار مذاکره جهت یافتن راهکار مناسب به منظور از سرگیری تحصیل و اطمینان از عدم ابتلا به کرونا شده اند.

سفر رئیس جمهور سنگال به نیجر

روزنامه walfquotidien: مکی سال رئیس جمهور سنگال روز یکشنبه 16 شهریور 1399 جهت شرکت در 57 مین نشست عادی سران عضو جامعه اقتصادی غرب آفریقا (اکوواس) به نیجر سفر کرد. در این نشست یک روزه، مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشورهای عضو بررسی گردید.

 برگزاری نشست اضطراری دولت در پی وقوع بارندگی شدید در سنگال

در پی وقوع بارندگی شدید در سنگال که منجر به مرگ شش تن و تحمیل خسارات زیادی شد، رئیس جمهور سنگال روز سه شنبه 18 شهریور 1399 نشست اضطراری برگزار کرد. در این نشست، وزرای کشور، آب و فاضلاب و دارایی و بودجه سنگال، آخرین برآوردها و روش های جبران خسارات را بررسی کردند. وزرای مربوطه در خصوص برنامه ده ساله مقابله با سیل (2022 - 2012) که قریب به 750 میلیارد فرانک سیفا هزینه برداشته است، اسناد و ادله لازم را ارائه نمودند.

 واکنش مخالفین دولت سنگال به مدیریت ضعیف بحران بارندگی اخیر

روزنامه walfquotidien، موضوع ناکارآمدی دولت مکی سال در اجرای برنامه ده ساله مقابله با سیل (2022 - 2012) که قریب به 750 میلیارد فرانک سیفا (بیش از یک میلیون یورو) هزینه برداشته است را بررسی کرد. این روزنامه با استناد به توئیت عبدول امبای نخست وزیر سابق سنگال می نویسد: طرح مقابله با سیل عمداً کنار گذاشته شده و 750 میلیارد دلار هیچ وقت هزینه نشده است.

 تخصیص بودجه 10 میلیاردی دولت سنگال برای جبران خسارات بارندگی اخیر

به دنبال نشست اضطراری روز سه شنبه 18 شهریور 1399، رئیس جمهور سنگال دستور تخصیص 10 میلیارد فرانک سیفا (15 میلیون یورو) برای جبران خسارات ناشی از بارندگی و سیل اخیر را صادر نمود. از این مبلغ، 3 میلیارد فرانک به مردم آسیب دیده از سیل های اخیر داده خواهد شد و 7 میلیارد نیز صرف خرید تجهیزات مربوط به فاضلاب و تخلیه آب های ناشی از بارندگی می‌شود.

 اعطای کمک 146 میلیون یورویی آلمان به سنگال

به گزارش روزنامه le quotidian، استفان روکن سفیر آلمان در داکار در ملاقات با وزیر اقتصاد و دارایی سنگال، سه تفاهم نامه همکاری مالی و فنی به ارزش 146 میلیون یورو امضا کرد. کمک مذکور در قالب برنامه «ارتباط با آفریقا» تنظیم گردیده است که توسط خانم آنگلا مرکل در نشست جی 20 ارائه شده است. بودجه مذکور در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر صرف خواهد شد.

 صادرات 190 میلیون دلاری بادام زمینی در سنگال

سازمان آمار سنگال اعلام کرد این کشور در سال 2019 به میزان 111میلیارد فرانک سیفا (معادل 190 میلیون دلار) بادام زمینی خام صادر کرده است. مقصد عمده بادام های صادراتی سنگال، کشورهای آسیایی و در صدر آن‌ها چین می‌باشد.

 حذف 1475 فرصت شغلی در فروشگاه‌های زنجیره ای اوشان فرانسه در سنگال

طبق اعلام مدیر شرکت فرانسوی اوشان، در راستای سیاست جدید این شرکت جهت دیجیتالی نمودن فعالیت های تجاری، تعداد 1475 فرصت شغلی در مجموعه فروشگاه‌های زنجیره ای اوشان در سنگال حذف می‌گردد.

هدف از این اقدام، سرعت بخشیدن و تسهیل انجام خرید و پرداخت به منظور افزایش گردش مالی تا سال 2022 می‌باشد.

گامبیا

 آخرین آمار مبتلایان به کرونا در گامبیا (21 شهریور 1399)

 در کشور گامبیا تا روز جمعه 21 شهریور 1399 مجموعاً 3330 مورد ابتلا به کرونا ثبت شده است. 100 مورد فوتی و 1460 نفر بهبود یافته اند. به این ترتیب، نرخ بهبودی مبتلایان به کرونا در کشور گامبیا 43% و نرخ مرگ و میر 3% اعلام شده است.

شهردار بانجول (پایتخت گامبیا) 100 هزار ماسک توزیع کرد

خانم روحی مالک لو شهردار بانجول در قالب شورای شهرداران پایتخت و مناطق مختلف آن، 100 هزار ماسک بین اقشار فقیر و آسیب پذیر با هدف پیشگیری از ابتلای این افراد به ویروس کرونا توزیع نمود. نامبرده اظهار داشت: بودجه این مقدار ماسک از منابع شهرداری تأمین شده است و دولت در این خصوص هیچ حمایتی نکرده است.

دماغه سبز

آمار مبتلایان به کرونا در دماغه سبز (21 شهریور 1399)

شمار مبتلایان به ویروس کووید – 19 در کشور دماغه سبز تا روز جمعه 21 شهریور 1399 مجموعاً 4557 مورد گزارش شده است. از این تعداد، 43 نفر جان خود را از دست داده اند. 2 نفر به کشورهای مبدأ منتقل شده اند. شمار بهبود یافتگان نیز 3993 نفر گزارش شده است. به این ترتیب، نرخ بهبودی مبتلایان به کرونا در کشور دماغه سبز، 87% و نرخ مرگ و میر کمتر از 1% (9 دهم درصد) ا علام شده است.

 اتباع دماغه سبز مقیم آمریکا، بالاترین میزان پول را به کشورشان ارسال می‌کنند

به گزارش پایگاه خبری inforpress، دیاسپورای دماغه سبزی ساکن ایالات متحده آمریکا در نیمه اول 2020 بیشترین میزان پول را به کشور متبوع خویش ارسال کرده اند. میزان وجوه ارسالی این گروه از مهاجران نسبت به بازه زمانی سال گذشته، 13 و نیم درصد افزایش داشته است.

 نقطه نظرات نخبگان دماغه سبز در خصوص سند 2030

آقای Hernany dias در پایگاه خبری terranova مقاله ای در خصوص دستور کار سند 2030 برای دماغه سبز به رشته تحریر در آورده است. ایده کلی این نوشته، لزوم حمایت اجتماعی دولت از مردم در زمینه خدمات اساسی است. در این مقاله، 8 راه حل به دولت پیشنهاد شده است: 1- ساده سازی فرایندهای اداری برای فعال سازی سریع سرمایه گذاری عمومی؛ 2- حمایت از بخش خصوصی؛ 3- تسریع فرایند دیجیتال سازی؛ 4- رسیدگی مضاعف به مناطق آسیب پذیر کشور؛ 5- رسیدگی به وضعیت بهداشت به عنوان یک امر محوری؛ 6- ارتقای وضعیت مسکن؛ 7- تقویت زیرساخت های آموزشی و فرهنگی؛ 8- توجه به آموزش از راه دور جهت ارتقای دسترسی همگانی به دانش و ارتقای کیفیت آموزش با هدف کاهش نابرابری‌ها.

 برقراری خط پروازی دماغه سبز – واشنگتن دی سی

به گزارش پایگاه خبری visaonews، خطوط هواپیمایی دماغه سبز اعلام کرده است به زودی یک خط پروازی جدید در مسیر پرایا – واشنگتن دی سی به تعداد سه پرواز در هفته برقرار خواهد شد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما