معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۲۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۰۸۵

اخبار اقتصادی اوکراین (هفته سوم شهریور ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی کشور اوکراین در هفته سوم شهریور ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

اخبار اقتصادی داخلی

وزیر توسعه اقتصادی: برنامه برای وام رهنی با بهره 3 تا 4 درصد و وام ارزان برای کسب و کارهای متوسط

ایگور پتراشنکو وزیر توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی درباره برنامه‌های دولت در خصوص ارایه وام‌های ارزان به مردم گفت: دولت قصد دارد در سال 2021 به هدف ارایه وام‌های رهنی با بهره سالانه 3-4 درصدی و وام‌های ارزان برای مشاغل متوسط دست یابد. برای تبدیل خرید مسکن با وام رهنی به یک پدیده انبوه، نرخ بهره سالانه چنین وام‌هایی باید 3 تا 4 درصد در سال باشد. نرخ بهره وام‌های رهنی در چارچوب برنامه دولتی کنونی برابر 10 درصد در سال می‌باشد که به گفته پتراشنکو بهره زیادی می‌باشد و در نتیجه وام‌های رهنی مسکن در چارچوب این برنامه به طور گسترده مورد استقبال قرار نگرفته است. وی اعلام داشت: چنانچه حقوق پایه افراد در اوکراین به طور میانگین 17 هزار گریونا می‌باشد و چنین فردی قصد دارد آپارتمانی به قیمت 40 تا 45 هزار دلار خریداری نماید (میانگین قیمت‌ها در اوکراین) تنها به شرط بهره 3 درصد می‌تواند هر ماه 7 تا 8 هزار گریونا در مدت 10 سال پرداخت نماید. وی در خصوص برنامه وام‌های ارزان برای مشاغل کوچک و متوسط اعلام داشت: اجرای برنامه وام‌هایی با بهره 5- 7- 9 درصدی بسیار دشوار بود اما در نهایت بانک‌ها به طور گسترده ارایه این وام‌ها را آغاز کردند و حتی رقابت آغاز شد. وی توضیح داد که در سه ماهه نخست اجرای برنامه تنها 250 میلیون گریونا وام ارایه شده بود اما هم اکنون در چارچوب این برنامه هر هفته بین 800 تا 900 میلیون گریونا وام به متقاضیان پرداخت می‌شود. وی افزود: اما ما برنامه‌های دیگری داریم که برای مشاغل متوسط در نظر گرفته شده‌اند. 

کشاورزان خسارات ناشی از خشکسالی را محاسبه می‌کنند

دمیترو زلنکو رئیس یک شرکت کشاورزی گفت: نتایج عدم بارندگی و خشکسالی در برخی از مناطق اودسا، نیکلایف و چرکاسی بسیار غم‌انگیز است. بیشترین آسیب‌ها به مزارع ذرت و آفتابگردان وارد شده است. در موسسه ما نزدیک به 100 درصد اراضی زیر کشت، -3800 هکتار- آسیب دیده و 65 درصد محصول از بین رفته است، اما اسناد لازم را تنظیم و برای دریافت کمک به سازمان‌های دولتی محلی ارایه کرده‌ایم. یک کشاورز از استان چرکاسی نیز اعلام کرد: به دنبال خشکسالی و عدم بارندگی، محصول ذرت در مزرعه او و هم‌چنین در مزارع روستاهای همجوار به طور کامل نابود شده است. لازم به ذکر است که وزارت توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اوکراین در آگوست سال جاری پیش‌بینی قبلی خود در خصوص برداشت 72.1 میلیون تن غله را به 70 میلیون کاهش داد. کشاورزان در مناطق جنوبی اوکراین در مرز ورشکستگی قرار گرفته‌اند.

محصول سبزیجات در سال جاری 20 درصد کمتر از سال گذشته بوده است

کشاورزان و زراعتکاران اوکراینی اعلام داشتند که در سال جاری محصول سبزیجات در مقایسه با سال گذشته 20 درصد کمتر بوده است. یک کشاورز در این خصوص گفت: ما امسال از هر هکتار 50 تا 60 تن هویج، چغندر و پیاز برداشت کردیم، که 20 درصد کمتر از سال گذشته می‌باشد. یک کارشناس نیز در این خصوص گفت: اوکراینی‌ها باید خود را آماده کنند که مواد اولیه تهیه سوپ بورش در سال جاری حداقل 20 تا 30 درصد گرانتر از سال گذشته خواهد بود، زیرا محصول امسال بسیار کمتر است و تولیدکنندگان بسیاری متضرر شده‌اند. به پیش‌بینی کارشناسان قیمت هر کیلو هویج تا پایان سال به 10 الی 12 گریونا و در اوایل بهار حتی به 20 گریونا نیز خواهد رسید.

نخست وزیر اوکراین اندازه مناسب دستمزدها و حقوق‌های بازنشستگی را اعلام کرد

دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین اعلام کرد: میانگین حقوق پایه در سطح 15 هزار گریونا و حداقل حقوق بازنشستگی پایه در سطح 5000 گریونا مطلوب و مناسب می‌باشد. وی گفت: 15 هزار گریونا دستمزد پایه خوب و مناسب محسوب می‌شود و مناسب است که که 30 درصد این میزان یعنی 5000 گریونا حداقل حقوق بازنشستگی باشد.

کاهش 56 درصدی ترافیک در حریم هوایی اوکراین

ترافیک پروازها در حریم هوایی اوکراین در آگوست سال جاری نسبت به آگوست سال گذشته 56.3 درصد کاهش داشته و به 16690 پرواز رسیده است. شرکت‌های هواپیمایی اوکراین تعداد پروازهای خود را به میزان 45.5 درصد کاهش داده و تنها 6373 پرواز انجام شده است. شرکت‌های هواپیمایی خارجی تعداد پروازهای خود در آسمان اوکراین را به 10317 مورد رسانده‌اند که 61.1 درصد کاهش را نشان می‌دهد. آمارها نشان می‌دهند که پروازهای مسافری داخلی، 2519 مورد ( 15.7 درصد کاهش)، پروازهای بین‌المللی 8249 مورد (50.4 درصد کاهش) و پروازهای ترابری نیز 5922 مورد ( 68.2 درصد کاهش) انجام شده‌اند.

شرکت اینترپایپ: قیمت برق در اوکراین نسبت به اروپا گرانتر است

دنیس موروزوف مدیر امور اقتصادی و مالی شرکت اینترپایپ در واکنش به افزایش قیمت و تعرفه برق توسط کمیسیون ملی تنظیم موازین و مقررات انرژی و تاسیسات خدمات شهری اعلام کرد: تولیدکنندگان اوکراینی در نتیجه مصرف برق گران متحمل هزینه‌های قابل توجهی می‌شوند. وی گفت: تمام تصمیماتی که از ابتدای سال در این زمینه گرفته می‌شود منجر به افزایش سامان یافته قیمت انرژی برق می‌گردد، در صورتی که در این مدت قیمت برق در تمام جهان کاهش یافته است و اگر مقایسه‌ای با رقبای خود انجام دهیم، اوکراین بالاترین قیمت برق در اروپا را دارد که یک سیاست کاملا اشتباه است، بسیاری از کشورها برای تولیدکنندگان خود انگیزه ایجاد و در شرایط اقتصادی دشوار به آنها کمک می‌کنند، اما تصمیمات کابینه وزرا و کمیسیون ملی تنظیم موازین برق منجر به افزایش قیمت‌ها شده است. وی افزود: ما کوره‌هایمان را که مازوت و گاز مصرف می‌کردند، تعطیل کرده‌ایم اما امروز تولید فولاد در چنین کوره‌هایی هزینه کمتر و سودآوری بیشتری دارد.

در مدت قرنطینه مالیات پرداختی 50 درصد افزایش یافته است

 میزان مالیات اخذ شده از حوزه تجارت در مدت اعمال قرنطینه 1.5 برابر افزایش یافته است. ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین ضمن اعلام این موضوع در جریان سفر خود به استان ژیتومیر، اعلام کرد: درآمد گمرکات اوکراین در همین مدت کاهش چشمگیری داشته است. زلنسکی گفت: برخلاف سازمان مالی که نتایج نسبتا خوبی نشان می‌دهد، گمرکات اوکراین هنوز به اهداف تعیین شده توسط وزارت دارایی نرسیده است. رئیس جمهور نسبت به افزایش میزان مالیات‌های دریافتی در زمان قرنطینه نسبت به دوره‌ای که قرنطینه اعمال نشده بود ابراز تعجب نمود. وی گفت: با توجه به این مهم که در زمان شیوع بیماری کرونا درآمد مالیاتی نزدیک به 1.5 برابر شده است، برای من سوالات زیادی ایجاد می‌شود: پس آن زمانی که کشور به طور عادی کار می‌کرده است، پول مالیات آن دوره کجاست؟ وی هم‌چنین اعلام کرد که اوکراین دشواری‌هایی در حوزه اقتصادی دارد اما وضعیت هم‌چنان دارای ثبات می‌باشد و نگرانی در خصوص فاجعه اقتصادی وجود ندارد.

هیات وزیران: پولی برای اجرای برنامه ملی کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای صنعتی نداریم

ماکسیم نمچینوف معاون وزیر انرژی اوکراین در کنفرانس تخصصی « EU4Energy Governance: High-level Policy Talks on Clear Energy Development in Ukraine » با موضوع مذاکرات سیاسی در سطوح عالی در خصوص توسعه انرژی پاک در اوکراین گفت: کی یف قصد دارد مستدل از اتحادیه اروپا بخواهد تا اجرای برنامه ملی کاهش گازهای گلخانه‌ای را برای 5 سال به تعویق اندازد. وی افزود: ما می‌خواهیم برنامه‌ریزی کنیم که در کارآمدترین حوزه‌هایی که در گذشته نوسازی شده‌اند و در 15- 20 سال آینده به آنها احتیاج خواهیم داشت، نوسازی انجام شود. اگر تنها حوزه‌های کارآمد را در نظر بگیریم، نزدیک به 4 میلیارد دلار نیاز داریم که یافتن منبع تامین این سرمایه نسبتا دشوار می‌باشد؛ بنابراین، اوکراین از اتحادیه اروپا درخواست خواهد کرد تا اجرای برنامه ملی برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای واحدهای تولیدی را به تعویق اندازد. وی افزود: ما چندین گزینه را بررسی می‌کنیم، اما با جامعه انرژی اروپا گفتگو خواهیم کرد و در مورد شرایط اجرای برنامه ملی خواهان حمایت هستیم.

کابینه وزیران برنامه اقدامات تا پایان سال را تصویب کرد

هیات وزیران اوکراین برنامه اقدامات دارای اولویت برای سال جاری تا پایان 2020 را تصویب نمود. این سند مجموعه‌ اقداماتی است که وزارتخانه‌ها می‌بایست در عملکرد خود به آن توجه داشته و اجرا نمایند. در جریان تصویب این سند در جلسه کابینه دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین توضیح داد: برنامه مذکور شامل 690 ماده می‌باشد. در هر ماده مبنا و توجیه اهمیت اجرای آن توضیح داده شده، مجریان مسئول، زمان و مهلت اجرا، شاخص‌های اجرایی و نتایج قابل پیش‌بینی تعریف شده‌اند. وی افزود: این یک برنامه عملیاتی می‌باشد که پیشرفت و موفقیت برنامه‌های دولتی که در آغاز کار کابینه کنونی تصویب شده بود را تضمین می‌کند.

روابط اقتصادی خارجی

اوکراین برای نخستین بار در دهه گذشته به عربستان آرد صادر کرد

اوکراین برای نخستین بار در 12 سال گذشته 60 هزار تن آرد گندم به عربستان سعودی صادر می‌کند. شرکت گروه کنتننتال فرمرز اعلام کرد: به همراه سهامدار خود یعنی شرکت عربستانی «سرمایه‌گذاری کشاورزی و دامپروری سعودی» در مناقصه آژانس تدارکات غله عربستان سعودی برای خرید 60 هزار تن آرد گندم برنده شده است. این محموله در 17 سپتامبر برای صادرات به عربستان در بندر چرنومورسک اوکراین بارگیری می‌شود.

افزایش 13 درصدی صادرات اوکراین

مقایسه شاخص‌های ماه‌های جولای و آگوست در سال جاری نشان می‌دهد صادرات کالا از اوکراین هم‌چنان در حال رشد می‌باشد. دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین ضمن اعلام این مطلب، تاکید نمود: تنها در ماه آگوست صادرات کالا 13 درصد افزایش داشته است. البته صادرات اوکراین در سال گذشته نیز همواره فزونی داشت. در مجموع صادرات اوکراین در 8 ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 1.6 درصد بیشتر شده است. در همین راستا می‌بایست به تاثیر منفی بحران همه‌گیری کرونا نه تنها بر اقتصاد اوکراین و صادرات این کشور بلکه بر اقتصاد دیگر کشورها توجه داشت.

سهم کشورهای مشترک‌المنافع در واردات محصولات کشاورزی از اوکراین به 6 درصد تنزل یافته است

کشورهای واردکننده اصلی محصولات کشاورزی اوکراین در حال حاضر کشورهای آسیایی و اتحادیه اروپا هستند که بیش از 70 درصد محصولات کشاورزی اوکراین به آنها صادر می‌شود. کشورهای آسیایی در نیمه نخست سال جاری به ارزش بیش از 4.9 میلیارد دلار محصولات کشاورزی از اوکراین وارد کرده‌اند که حاکی از رشد 14.5 درصدی می‌باشد. سهم آسیا در واردات محصولات کشاورزی از اوکراین 47.4 درصد بوده است. اتحادیه اروپا نیز در شش ماه نخست سال جاری نزدیک به 3 میلیارد دلار محصولات کشاورزی از اوکراین وارد کرده است. صادرات به کشورهای آفریقایی در سطح سال گذشته – 1.6 میلیارد دلار- باقی مانده است که 15.2 درصد کل صادرات محصولات کشاورزی از اوکراین را تشکیل می‌دهد. اما سهم کشورهای مشترک‌المنافع شوروی سابق در واردات محصولات کشاورزی از اوکراین تنها برابر 600 میلیون دلار بوده است که 6 درصد کل صادرات این محصولات از اوکراین را تشکیل می‌دهد.

آمریکا 3 میلیون دلار دیگر به اوکراین کمک می‌کند

 آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا (USAID) در چارچوب برنامه « تغییرات در حوزه مالی » 3 میلیون دلار دیگر به اوکراین کمک می‌کند. بدین ترتیب جمع کل این کمک‌ها بالغ بر 26 میلیون دلار خواهد شد. علاوه بر این اعلام شده است که برنامه مذکور تا 27 آگوست سال آینده تمدید خواهد شد. آژانس آمریکا برای توسعه بین‌المللی تاکید کرده است که اقدامات در چارچوب این برنامه باید به حکومت اوکراین برای اجرای اصلاحات در حوزه مالی در راستای مبارزه با فساد اداری مالی و تبعات ناشی از بحران بیماری کرونا کمک کند.

کمپانی چینی خریدار سهام موتورسیچ ادعای خسارت 3.5 میلیارد دلاری کرد

شرکت چینی Skyrizon  با ارسال نامه‌ای به وزارت دادگستری اوکراین، از قصد خود برای مراجعه به دادگاه‌های بین‌المللی علیه دولت اوکراین خبر داد. در سند ارایه شده تحت عنوان «اطلاعیه در خصوص اختلاف سرمایه‌گذاری» (Notice of Investment Dispute) ادعا شده است که اوکراین تعهدات بین‌المللی خود را بر اساس توافقنامه‌های امضا شده با دولت چین در خصوص حمایت و پشتیبانی متقابل از سرمایه‌گذاری‌ها نقض کرده است. لازم به ذکر است سرمایه‌گذار چینی در سال 2016 بسته‌ای متشکل از 56 درصد سهام شرکت اوکراینی موتورسیچ را خریداری کرده، اما هنوز نمی‌توانند دارایی‌های خود را مدیریت نماید. دلیل این امر توقیف سهام آنها توسط دادگاه اوکراینی به درخواست سازمان امنیت اوکراین و کمیته ضد انحصارگرایی اوکراین می‌باشد. شرکت چینی مدعی شده است که در سه سال گذشته حقوق سهامداران به طورنظام مند نقض شده است و آنها نمی‌توانند در جلسات عمومی سهامداران شرکت کنند و تا کنون سود سهام خود را دریافت نکرده‌اند. این شرکت زیان خود از این اقدامات طرف اوکراینی را بیش از 3.5 میلیارد دلار برآورد کرده و تهدید نموده چنانچه بلافاصله طرف اوکراینی مذاکرات با آنها را آغاز نکند، آنها از حق خود برای شکایت به مراجع بین‌المللی استفاده خواهند کرد.

بازگشت تعداد زیادی از کارگران مهاجر اوکراینی به لهستان

 تحلیلگران اداره کل آژانس کاریابی Gremi Personal لهستان اعلام کردند: تعداد کارگران مهاجر اوکراینی در لهستان مجددا افزایش یافته و هر روز تعداد بیشتری از اوکراینی‌ها برای کار به لهستان باز می‌گردند. بر اساس اطلاعات صندوق بیمه اجتماعی لهستان تنها در ماه جولای 22 هزار کارگر مهاجر جدید در لهستان ثبت شده‌اند. لازم به ذکر است که هم‌ اکنون در دفتر ثبت کاریابی 628 هزار خارجی پرداخت‌کننده حق بیمه ثبت شده‌اند که اکثر آنها اوکراینی هستند. کارشناسان اعتقاد دارند اوکراینی‌ها به دلیل راه‌های ارتباطی نزدیکتر و وضعیت بهتر اقتصادی در لهستان، این کشور را برای اشتغال انتخاب می‌کنند و چنانچه لهستان برنامه‌های تشویق اشتغال خارجی‌ها و به خصوص اوکراینی‌ها را دنبال نکند، اوکراینی‌ها کشورهای دیگری مانند چک را انتخاب خواهند کرد. بر اساس اطلاعات آژانس مذکور کارفرمایان لهستانی در حوزه‌های ترابری، تولید مواد غذایی، تولید مبل، تولید تجهیزات و وسایل خانگی و هم‌چنین بخش عمرانی خواهان استخدام مهاجرین کاری اوکراینی می‌باشند.

پیش‌بینی آژانس فیچ درباره بهبود وضعیت اقتصادی اوکراین

آژانس رتبه‌بندی بین‌المللی فیچ ریتینگ در گزارش اخیر خود ضمن تشریح وضعیت اقتصادی اوکراین، پیش‌بینی کرده است که رشد و احیای اقتصادی این کشور در سال‌های 2021 و 2022 به ترتیب برابر 3.8 و 3.5 درصد باشد و تولید ناخالص داخلی اوکراین در سال جاری 6.5 درصد کاهش خواهد یافت و اوکراین تنها در اواخر سال 2022 می‌تواند به سطح تولید ناخالص داخلی پیش از بحران کرونا برسد. بر اساس محاسبات و برآوردهای این آژانس، تولید ناخالص داخلی اوکراین در سه ماهه دوم سال جاری، 11.4 درصد کوچکتر شده اما در عین حال، با توجه به بهبود وضعیت فروش خرده فروشی، تولید صنعتی و هم‌چنین میزان تولید در بخش عمران بهتر شود اما با توجه به مشخص نبودن وضعیت شیوع کرونا و تبعات آن ممکن است وضعیت تغییر کند. این آژانس هم‌چنین اعلام داشته است که تورم اقتصادی اوکراین تا پایان سال به شاخص 5 درصد برسد که بسیار به پیش‌بینی بانک مرکزی اوکراین نزدیک می‌باشد. فیچ، پیش‌بینی کرده تورم در سالهای 2021 و 2022 نیز به ترتیب به 5.3 و 5.7 درصد برسد.

فیچ رتبه اعتباری اوکراین در سطح « B» را تایید کرد

آژانس رتبه‌بندی بین‌المللی Fitch Ratings رتبه‌بندی احتمال ورشکستگی اوکراین به ارز خارجی را در سطح B و وضعیت اعتباری اوکراین را پایدار پیش‌بینی کرده است. فیچ اعلام کرد: رتبه‌بندی اوکراین منعکس کننده سیاست‌های اقتصادی کلان این کشور می‌باشد که قابل اعتماد محسوب شده و تورم را کاهش می‌دهد. هم‌چنین احتمال داده شده که کسری بودجه به سطح قبل از بحران همه‌گیری کرونا کاهش خواهد یافت. در گزارش فیچ آمده است: بحران ناشی از همه‌گیری کرونا حداقل به طور موقت شاخص‌های بهبودیافته اقتصاد اوکراین و پیشرفت‌های این کشور را به گذشته و وضعیت سال‌های 2014- 2015 که پس از بحران ژئوپلیتیک و اقتصادی ایجاد شده بود بازگرداند. فیچ برآورد کرده است که اوکراین نزدیک به 68 درصد یا 23.5 میلیارد دلار از نیازهای مالی خود در سال جاری را تامین کرده است. این آژانس هم‌چنین می‌گوید: ذخایر ارزی بین‌المللی اوکراین تا آخر سال جاری به احتمال بسیار به 29 میلیارد دلار خواهد رسید.

قیمت جهانی غله در آگوست 7 درصد افزایش داشته است

شاخص قیمت‌های غله اعلام شده از سوی سازمان جهانی کشاورزی و خوار و بار در ماه آگوست 1.9 درصد افزایش داشت و این شاخص در مقایسه با آگوست سال گذشته 7 درصد رشد را نشان می‌دهد. قیمت سرگوم (نوعی ذرت خوشه‌ای) با توجه به افزایش واردات چین 8.6 درصد افزایش یافت که در مقایسه با سال گذشته 33.4 درصد رشد داشته است. از طرف دیگر با توجه به خسارت شدید مزارع ذرت در ایالت آیوای آمریکا قیمت این محصول 2.2 درصد در بازارهای جهانی افزایش یافته است.

اوکراین سالانه 150 میلیون دلار بذر وارد می‌کند

بازار اوکراین از بذرهای دارای کیفیت پایین انباشته شده است در حالی که برای محصول خود باید از بذرهای دارای گواهینامه کیفیت و برگزیده استفاده کند. اوکراین حدود 27 برابر تولید داخلی، بذر از خارج وارد می‌کند و ارزش واردات بذر سالانه حدود 150 میلیون دلار برآورد شده است. انستیتوی فیزیولوژی نباتات، ژنتیک آکادمی علوم اوکراین ضمن اعلام این موضوع، افزود: اقتصاد کشاورزی اوکراین بر پایه صادرات محصولات خام و فرآوری نشده شکل گرفته است. ولادیمیر مورگون مدیر این انستیتو اعلام کرد: ما غله به خارج صادر می‌کنیم در حالی که می‌توانستیم غله را فرآوری کرده و محصولات غذایی خوشمزه فرآوری شده به خارج صادر کنیم و درآمد بسیار بیشتری برای بودجه کشور به دست آوریم؛ اما کشور ما به جای آن درآمدهای زیادی از دست می‌دهد. در سال گذشته حجم تولید محصولات غذایی نباتی در اوکراین 6.4 میلیارد یورو بود؛ در حالیکه اسپانیا و فرانسه به ترتیب 25.7 و 42.4 میلیارد یورو کسب کردند.

مدیر امور اقتصادی و مالی اینترپایپ: از هر سه واگن باری در اروپا، دو واگن از چرخ‌های ما استفاده می‌کنند

دنیس ماروزوف مدیر امور اقتصادی و مالی کمپانی «اینترپایپ» اعلام داشت که این کمپانی در نتیجه تاثیرات منفی همه‌گیری بیماری کرونا در 7 ماه نخست سال فروش لوله را 24 درصد کاهش داده است. وی گفت که در این مدت تنها 275.2 هزار تن لوله فولادی توسط این کمپانی فروخته شده است. اما در همین حال وی خبر از رشد و توسعه فروش محصولات مربوط به راه آهن خبر داد. وی گفت که فروش چنین محصولاتی در 7 ماه نخست سال 4.2 درصد افزایش داشته و از نظر وزنی برابر 119.5 هزار تن بوده است. وی افزود: در حالی که اصلی‌ترین بازار لوله‌های تولیدی این شرکت هم‌چون گذشته کشورهای اتحادیه اروپا، خاورمیانه و شمال آفریقا هستند، بازار اصلی محصولات راه آهن کشورهای اتحادیه اروپا و شوروی سابق می‌باشند.

ذخایر بین‌المللی اوکراین از 29 میلیارد دلار فراتر رفت

بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد: ذخایر ارزی و طلای بین‌المللی اوکراین در اول ماه میلادی جاری به رقم 29 میلیارد و 48.7 میلیون دلار رسید که نسبت به اول ماه آگوست یک درصد افزایش داشته است. بانک مرکزی اظهار داشت: به دلیل شرایط مطلوب در بازار داخلی ارز، توانسته اقدام به خرید نماید و در نتیجه ذخایر ارزی را افزایش دهد. بانک مرکزی در طول ماه آگوست 460.5 میلیون دلار در بازار داخلی ارز خریداری کرده بود. این بانک اعلام کرد: حجم کنونی ذخایر بین‌المللی ارز معادل 4.8 ماه واردات اوکراین می‌باشد که برای تعهدات مالی و عملکرد دولت و بانک مرکزی کفایت می‌کند. لازم به ذکر است که ذخایر بین‌المللی ارز و طلای اوکراین در آغاز ماه آگوست سال جاری برابر 28.8 میلیارد دلار بود.

صادرات نزدیک به 8.3 میلیون تن غله از اوکراین

از آغاز سال تجاری جاری تاکنون نزدیک به 8.3 میلیون تن غله از اوکراین صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 18 درصد کمتر بوده است. در سال گذشته در همین مدت 10.1 میلیون تن غله صادر شده بود. از ابتدای سال تجاری جاری تا کنون 5.4 میلیون تن گندم صادر شده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 8 درصد کاهش داشته است. در همین مدت 2.25 میلیون تن جو صادر شده که 1.8 درصد کمتر می‌باشد. هم‌چنین گزارش شده است که در فصل جدید 604 هزار تن ذرت به خارج صادر شده است که حاکی از کاهش 67 درصدی نسبت به دوره زمانی مشابه در سال گذشته می‌باشد. صادرات آرد گندم از اوکراین در همین مدت برابر 36.5 هزار تن گزارش شده است که 33 درصد کمتر از صادرات این محصول در مدت مشابه در سال گذشته می‌باشد.

قصد اوکراین برای دریافت وام 100 میلیون دلاری از بانک جهانی بازسازی و توسعه

اوکراین قصد دارد برای توسعه و گسترش بخش کشاورزی مبلغ 100 میلیون دلار از بانک جهانی بازسازی و توسعه دریافت نماید. هیات وزیران اوکراین در همین راستا پیش‌نویس مصوبه‌ای تحت عنوان «شرق اوکراین، پیوند مجدد، نوسازی و احیا» برای دریافت این وام به منظور توسعه بخش کشاورزی در مناطق شرقی را تصویب کردند. مقرر است که این وام با مهلت 27 ساله دریافت شود. موعد بازپرداخت این وام پس از 12 سال آغاز می‌شود و بهره LIBOR آن شناور می‌باشد.

علاقمندی اوکراین و لهستان برای اجرای طرح‌های مشترک کشاورزی

ایگور پتراشکو وزیر توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اوکراین با یان آردانوسکی وزیر کشاورزی و توسعه روستایی لهستان ملاقات و گفتگو کرد. این ملاقات در چارچوب همایش اقتصادی دو کشور برگزار شد. پتراشکو در این ملاقات گفت: اوکراین مانند لهستان با مشکل بحران همه‌گیری کرونا و لزوم اعمال محدودیت‌ها و قرنطینه روبرو شده است و این امر به طور چشمگیری بر روی فعالیت‌های اقتصادی و کشاورزی تاثیر گذاشته است. این ملاقات فرصت مناسبی برای گفتگو در خصوص چشم‌انداز همکاری‌های دو جانبه به خصوص در بخش کشاورزی می‌باشد؛ زیرا در شرایط کنونی امنیت غذایی یکی از اولویت‌های دولت‌ها می‌باشد. وی تصرح نمود: اوکراین یکی از کشورهای مهم در تامین امنیت غذایی جهان می‌باشد و بدون توجه به اقدامات قرنطینه، این کشور هم‌چنان یک شریک قابل اعتماد و صادرکننده عمده محصولات کشاورزی است. پتراشنکو تاکید کرد: لهستان شریک راهبردی اوکراین می‌باشد و در میان ده کشور با بیشترین مبادلات تجاری محصولات کشاورزی با اوکراین قرار دارد، در شش ماه نخست سال جاری مبادلات تجاری میان دو کشور 648.9 میلیون دلار بوده است که 14.7 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته می‌باشد.

تمایل تاجیکستان برای جذب سرمایه‌های اوکراین در اجرای طرح‌های صنعتی مشترک

تاجیکستان قصد دارد که از سرمایه‌گذاران اوکراینی برای اجرای طرح‌های صنعتی و موسسات تولیدی مشترک دعوت نماید. اتاق بازرگانی و صنعتی تاجیکستان اعلام کرد: ایجاد موسسات مشترک برای تولید تجهیزات قدرتی و انرژی، استخراج و فرآوری منابع طبیعی و محصولات کشاورزی، صادرات تجهیزات و ماشین‌آلات، محصولات کشاورزی و هم‌چنین توسعه گردشگری مورد توجه ما می‌باشد. جمشید جوماخانزاده رئیس اتاق بازرگانی و صنعتی تاجیکستان ضمن اعلام این موضوع در ملاقات با گنادی چیژیکوف همتای اوکراینی خود در جریان یک کنفرانس ویدیویی، تاکید نمود که تاجیکستان اقداماتی برای کاهش بار مالیاتی جهت اجرای طرح‌های مشترک انجام خواهد داد. در این ملاقات تاراس کارچکا نماینده تجاری و معاون وزیر توسعه اقتصادی اوکراین و هم‌چنین فیضل الله خالبابایف سفیر تاجیکستان در اوکراین و واسیلی سرواتیوک سفیر اوکراین در تاجیکستان نیز حضور داشتند. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما