معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۲۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۷۲

اخبار اقتصادی عراق( هفته سوم شهریور ماه 1399)

اهم اخبار اقتصادی عراق در هفته سوم شهریور ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

مناسبات اقتصادی با عراق گسترش‌یافته است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد با تأکید بر اینکه باوجود مشکلات در منطقه و شرایط کنونی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، مناسبات اقتصادی ایران با عراق نه‌تنها کاهش نیافته بلکه بهبودیافته است، گفت: «از زمان روی کار آمدن دولت جدید عراق تاکنون ده‌ها نشست با وزیران و مسئولان اقتصادی این کشور ازجمله وزرای دارایی، نفت، کشاورزی، حمل‌ونقل، برنامه‌ریزی، مسکن و شهرسازی، تجارت و برق برگزارشده است و شرایط مبادلات تجاری بین ایران و عراق در حال بازگشت به زمان پیش از همه‌گیری ویروس کرونا و عادی شدن است.» مسجدی تصریح کرد: «همه این اقدام‌ها در راستای رویکرد اقتصادی سفارت ایران در بغداد و مأموریت توسعه و تقویت پیوندهای ایران و عراق در این بخش هست که به مدد آن‌ها روابط اقتصادی دو کشور اکنون در سطح عالی قرار دارد.» (ایرنا)

ازسرگیری تجارت عراق با ایران در همه ایام هفته از 22 شهریور

عمر الوائلی عضو کمیته عالی بهداشت و سلامت ملی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد این کمیته نشستی به‌ ریاست مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر این کشور برگزار کرد که طی آن تصمیم گرفته شد مبادلات تجاری در همه ایام هفته و در تمام گذرگاه‌های زمینی از روز دوازدهم سپتامبر (۲۲ شهریور) از سر گرفته شود و از هفته آینده روند مبادلات تجاری با همسایگان به حالت عادی برمی‌گردد. (اسپوتنیک، العربی ابجدید)

رصد 40 تا 50 میلیارد دلار اموال قاچاق شده به خارج در دوران رژیم بعث

سازمان شفاف‌سازی و پاک دستی عراق خبر داد که حدود 40-50 میلیارد دلار اموال قاچاق شده به خارج توسط اعضای رژیم گذشته را رصد کرده است. رئیس دایره استرداد اموال در این افزود: «یکی از پرونده‌های مهم و پیچیده‌ای که این دایره پیگیری می‌کند استرداد اموال قاچاق شده عراق و افراد محکوم در خارج از کشور است، چه آن‌هایی که در دوره رژیم بعث از عراق خارج‌شده و چه آن‌هایی که پس‌ازاین سال به علت فساد اداری و مالی به بیرون عراق رفته است.» (میدل ایست نیوز) 

 اعلام بازگشایی مرزهای زمینی و مراکز عمومی و ورزشی در عراق

نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که با بازگشایی گذرگاه‌های زمینی به روی فعالیت‌های تجاری در ایام هفته برای تأمین نیاز بازارهای محلی، موافقت کرده است و رستوران‌ها و هتل‌ها به‌زودی بازگشایی و مسابقات ورزشی بدون حضور تماشاچی از سر گرفته خواهد شد. وی در همین حال رعایت و اجرای پروتکل‌های بهداشتی را برای رستوران‌ها و هتل‌های پنج ستاره الزامی دانست. الکاظمی افزود: «مراکز دولتی می‏ توانند فعالیت خود را با ۵۰ درصد کارکنان از سر بگیرند. کمیسیون عالی انتخابات نیز اجازه دارد مراکز ثبت‌نام را باز کند. مسابقات ورزشی نیز در تاریخ ۱۲ سپتامبر (۲۲ شهریور) از سر گرفته خواهد شد.» الوائلی رئیس گذرگاه‌های مرز عراق نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد در جلسه مشترک نخست‌وزیر با کمیته مبارزه با کرونا مقرر شد ازاین‌پس گذرگاه‌های مرزی زمینی در طول کل روز‌های هفته آماده مبادلات تجاری با کشور‌های هم‌جوار باشند. پیش‌ازاین، مبادلات تجاری عراق با کشور‌های همسایه و به دلیل شیوع کرونا شامل فقط دو روز در هفته بود. وزارت بهداشت عراق در خصوص آخرین وضعیت کرونا در عراق اعلام کرد روز دوشنبه 17 شهریور در عراق ۴ هزار و ۳۱۴ مورد جدید ابتلا به کرونا و ۷۷ مورد فوتی ثبت شد و درنتیجه، شمار کل مبتلایان کرونا به ۲۶۴ هزار ۶۸۴ مورد و شمار فوت‌شدگان نیز به ۷ هزار و ۵۸۹ تن رسید. (ایرنا، خبرگزاری صداوسیما)

 رایزنی نخست‌وزیر و رئیس مجلس عراق درباره بودجه عمومی 2021 

نخست‌وزیری عراق و رئیس مجلس این کشور در نشستی مشترک درباره بودجه عمومی‌کشور بحث و گفتگو کردند. این جلسه که تعدادی از وزرا، نمایندگان و مشاوران در آن شرکت داشتند، در چارچوب همکاری بین دولت و مجلس برگزار شد. پیگیری آخرین اقدامات برای آماده‌سازی اصلاحات اقتصادی و گفتگو درباره چارچوب‌های بودجه عمومی سال 2021 مهم‌ترین مسائلی بود که حاضران در این نشست درباره آن تبادل‌نظر و رایزنی کردند. (میدل ایست نیوز)

 چالش اربیل – بغداد در بودجه: پرداخت حقوق یک‌میلیون و 250 هزار حقوق‌بگیر اقلیم

سمیر هورامی سخنگوی معاون نخست‌وزیر اقلیم کردستان دوشنبه 17 شهریور از سفر هیئتی از اقلیم به بغداد باهدف ادامه مذاکرات درباره مشکلات میان اربیل و بغداد درباره موضوع بودجه و سهم اقلیم کردستان از بودجه عمومی عراق خبر داد و گفت: «دولت فدرال درصدد تنظیم بودجه سال 2021 است که از طریق مذاکرات و نشست‌های مداوم درصدد تثبیت حقوق مالی اقلیم کردستان در پیش‌نویس بودجه عمومی عراق قبل از ارسال آن به مجلس و تصویب آن در صحن عمومی هستیم تا مجدداً درزمینهٔ بودجه و سهم اقلیم کردستان با مشکل مواجه نشویم.» سخنگوی قباد طالبانی تصریح کرد: «تلاش می‌کنیم مشکلات به‌ویژه حقوق کارکنان اقلیم کردستان که بالغ‌بر 893 میلیارد دینار یعنی معادل 755 میلیون دلار در ماه است و طرفین درباره این رقم اختلافاتی دارند را حل کنیم. شمار کارکنان و حقوق‌بگیران اقلیم کردستان 1.251.400 نفر است که افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی، خانواده‌های شهدا و زندانیان سیاسی را شامل می‌شود. دولت اقلیم کردستان با استفاده از سیستم بوم‌تری این ارقام را به اثبات رسانده است و آمار مذکور، دقیق و واضح است».  (کرد پرس)

 تلاش‌ها برای اجرای خط لوله نفتی عراق به اردن و مصر

میدل ایست نیوز گزارشی در خصوص تلاش‌ها میان عراق و مصر و اردن برای گسترش روابط اقتصادی سه‌جانبه به‌ویژه کشیدن خط لوله نفت از عراق به مصر باواسطه اردن منتشر کرد و نوشت: «خط لوله راهبردی نفت که قرار است از بصره به اردن و ازآنجا به بندرها مصر کشیده شود، تلاش عراق برای یافتن گذرگاه تازه‌ای برای صادرات نفت است. عراق قراردادهایی برای توسعه چند میدان نفتی بسته و اکنون به فکر یافتن مشتری‌های تازه‌ای برای صادرات نفت است زیرا 95 درصد صادرات نفت عراق از بصره است که بعضاً با مشکلاتی روبرو می‌شود به‌طور مثال در سال 2015 به علت شرایط بد جوی و عدم امکان ورود نفت‌کش‌ها به بصره صادرات نفت عراق به مدت 15 روز قطع شد. عراق امیدوار بود تولید نفت خود را تا 2020 به بیش از 7 میلیون بشکه برساند، اما اخیراً وزیر نفت عراق اعلام کرد که برنامه این وزارتخانه رسیدن به این حجم از تولید تا سال 2025 است. با توجه به افزایش تولید نفت، توان صادراتی عراق همچنان محدود است و خط لوله به بندر جیهان ترکیه نیز که ظرفیت آن 1.6 میلیون بشکه در روز است به علت فرسودگی و آسیب‌هایی که تروریست‌ها به نقاط گوناگون آن زده‌اند کم‌تر از نیم میلیون بشکه صادر می‌کند. پیش از ناآرامی سوریه، عراق در سال 2010 برنامه کشیدن خط لوله به بندر طرسوس و نیز خط لوله‌ای به بندر صور لبنان با ظرفیت یک و نیم میلیون بشکه در روز را داشت ضمن آنکه امیدوار بود که بتواند خط لوله عراق به بندر ینبع عربستان را هم بازگشایی کند و اکنون عراق به فکر بندر عقبه است تا بتواند دست‌کم یک‌میلیون بشکه در روز ازآنجا صادر کند.» رمضان ابوالعلا، کارشناس نفتی مصری، تأکید می‌کند که خط لوله بصره به مصر می‌تواند گذرگاه مهمی‌برای عراق در سایه تنش‌های تنگه هرمز باشد و گذرگاه تازه‌ای برای صادرات نفت عراق فراهم کند، ضمن اینکه برای مصر هم اهمیت دارد چون می‌تواند نفت خام را به مشتقات نفتی اضافه کند و هزینه ترانزیت هم دریافت کند. کشیدن این خط لوله زمان زیادی نخواهد برد، چون خط لوله اردن به مصر فعلاً موجود است و عراق می‌تواند با هزینه نه‌چندان بالا، خط لوله‌اش از بصره به عقبه را بکشد». (میدل ایست نیوز) 

مذاکرات عراق برای ساخت پالایشگاه چهار میلیارد دلاری

احسان عبدالجبار اسماعیل، وزیر نفت عراق با گفت: « عراق سرگرم مذاکره با شرکت ایتالیایی "انی" برای ساخت پالایشگاهی به ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز با هزینه چهار میلیارد دلار در نزدیکی میدان نفتی زبیر در جنوب این کشور است.» وی افزود: « فاز اول این پروژه ایجاد ۱۵۰ هزار بشکه در روز ظرفیت پالایش نفت تا سال ۲۰۲۵ خواهد بود.» به گفته وزیر نفت عراق، تولید میدان نفتی زبیر تا سال ۲۰۲۷ به ۷۰۰ هزار بشکه در روز می رسد. (ایسنا)

درخواست عراق از کردستان برای کاهش تولید نفت

دولت فدرال عراق در چارچوب عمل به تعهداتش تحت توافق کاهش تولید اوپک پلاس، از دولت منطقه ای کردستان درخواست کرد تولید نفت خود را به میزان ۱۲۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد. در همین حال، خالد شوانی، وزیر کشور دولت اقلیم کردستان به تلویزیون دولتی عراق گفت:« اقلیم به دلیل نیازهای مالی، نمی‌تواند به درخواست بغداد برای کاهش تولید ۱۲۰ هزار بشکه در روز نفت عمل کند اما کاهش تولید کمتری به میزان ۵۰ هزار بشکه در روز انجام داده است.» (ایسنا)

 عراق: پیش از پایان سال ۲۰۲۰ نشست اوپک پلاس در بغداد برگزار شود

سخنگوی وزارت نفت عراق اعلام کرد که پیشنهاد برگزاری نشست گروه «اوپک پلاس» در دسامبر آینده (آبان) در بغداد، همزمان با جشن شصتمین سالگرد تأسیس اوپک را داده است. (ایرنا)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما