معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۲۳- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۲۶۶

اخبار اقتصادی ایتالیا ( هفته چهارم شهریور ماه 1399)

مهم ترین تحولات و اخبار اقتصادی ایتالیا در هفته چهارم شهریور ماه 1399 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل می‌باشد:

بانک های ایتالیایی در خطر کاهش رتبه اعتباری

ایل سوله ص 1، مجموع بدهی افراد به بانک های ایتالیایی در طرحهای تشویقی و کمکی دولت در ایام قرنطینه و رکود کرونا به 106میلیاردیورو بالغ گردیده که بنا به تصویب دولت تا پایان ماه جاری بازپرداخت آن تعلیق شده است. دولت با ارائه ضمانت 30% به اشخاص و شرکتهای مورد تائید(دریافت کننده وام) تاکنون مانع از  بروز مشکل برای بانک ها شده است. لیکن با اتمام مهلت سررسید بدهی‌ها چنانچه بانک ها نتوانند این بدهی‌های خود را وصول نمایند،با مشکل جدی در رتبه بندی بانک مرکزی اروپا مواجه خواهند شد و رتبه آنها برابر میزان طلب مشکوک الوصول تنزل خواهد یافت و برای پرهیز از این امر بایستی بانک ها نسبت به افزایش ذخائر احتیاطی خود اقدام نمایند که این امر نیز مشکلات بیشتری را برای آنها باتوجه به محدودیت منابع و عملکرد سیستمی‌به همراه خواهد داشت. در این راستا وزارت امور  اقتصادی، اتحادیه بانک ها، صندوق شرکت های کوچک و متوسط و بیمه ساچه در صدد تدوین طرحی برای حل این معضل می‌باشند. در غیر این صورت دولت به جهت جلوگیری از ورشکستگی بانکها بایستی 160 میلیارد یورو ذخیره برای این امر اختصاص دهد. درمجموع 2.7 میلیون وام به ارزش 300 میلیارد یورو توسط اشخاص حقیقی وحقوقی به صورت وام از بانک ها اخذ  شده بسیاری از آنها میتواند به طلب های مشکوک الوصول منتقل  شود.

اظهارات مدیر ایتالیایی موسسه رتبه سنجی S&P

ایل سوله ص 3، نیرکو ساننا مدیر محلی موسسه رتبه سنجی استاندارد و پورز اعلام نمود وضعیت بانک های ایتالیایی در سال 2021 نامشخص می‌باشد وجود 160 میلیارد یورو طلب مشکوک الوصول که احتمالا با دخالت دولت بازپرداخت آنها تا 31 ژانویه به تعویق خواهد افتاد، هزینه ریسک بانکهای ایتالیایی را به میزان 140 تا 150% بالاتر خواهد برد. بخش خصوصی 55 میلیارد یورو و مراجع دولتی و بانکها بین 10 تا 15 میلیارد یورو با زیان مستقیم روبرو می‌باشند که لازم است برای مقابله با آن ذخائر احتیاطی خود را افزایش دهند.

ضایعات 25% محصولات کشاورزی در ایتالیا

ایل سوله ص 13، بسیاری ازمحصولات  کشاورزی  ودامی ایتالیا با افزایش بیماریها در سال جاری با افزایش ضایعات و کاهش تولید مواجه می‌باشند. محصولات باغی از جمله کیوی، گلابی و یا گوشت بر طبق اعلام اتحادیه‌های مربوطه با کاهش تولید 25% مواجه می‌باشند که لازم است دولت حمایت لازم را برای حمایت از آنها بعمل آورد.

فروش دارایی‌های شرکت ملی نفت ایتالیا در استرالیا

ایل سوله ص 19، شرکت انی اعلام نمود درنظر دارد فعالیت های خود در استرالیا را در بخش بالادستی (حفاری و اکتشاف) تعطیل و امتیاز و تجهیزات آن را به فروش برساند. علت این امر نیاز به نقدینگی باتوجه به شرایط رکود پس از کرونا و تغییر سیاست های راهبردی شرکت از انرژی‌های فسیلی به انرژی سبز می‌باشد. شرکتهای مختلفی از استرالیا و کشورهای دیگر در مناقصه انی که توسط بانک مورگان استنلی حمایت می  شود، شرکت نمود اند.

کاهش %58 آمار گردشگران خارجی ایتالیا برای سال جاری میلادی

ایل سوله ص 11، به گزارش سازمان ملی گردشگری ایتالیا (Enit) در پایان سال 2020 درآمد صنعت گردشگری ایتالیا 68 میلیارد یورو کمتر از سال 2019 خواهد بود. بنا به گزارش این نهاد، امسال صنعت گردشگری ایتالیا با کاهش میلیونی گردشگر روبرو می‌باشد.  امسال صنعت گردشگری ایتالیا 16 میلیون گردشگر ایتالیایی از دست داده است (%34- کمتر از سال 2019) در بخش گردشگران ایتالیایی امسال 46 میلیون شب اقامت نیز کمتر از سال گذشته انجام گرفته است. در بخش گردشگران خارجی نیز امسال ایتالیا 37 میلیون گردشگر خارجی کمتر از سال گذشته داشته است (کاهش %58-) در بخش گردشگران خارجی نیز امسال 126 میلیون شب اقامت کمتر از سال گذشته انجام گرفته است.  به گزارش این نهاد نتیجه این کاهش از دست دادن 68 میلیارد یورو درآمد صنعت گردشگری ایتالیا در سال 2020 خواهد بود که از این میزان 43.6 میلیردی مربوط می‌گردد ه گردشگران ایتالیایی و مابقی گردشگران خارجی. به پیش بینی سازمان ملی گردشگری ایتالیا در سال 2023 شمار کل گردشگران ایتالیا %3 به نسبت دوره قبل از کووید افزایش  خواهد داشت و تنها در آن زمان صنعت گردشگری ایتالیا از تونل بحران فعلی خارج خواهد شد.

برگزیت و کاهش قدرت شرکت های ایتالیایی صادر کننده مواد غذایی به انگلستان

ایل سوله ص 11،  از اول ژانویه 2020 با خروج کشور انگلستان از و اعمال تعرفه‌های گمرکی ضربه بزرگی به شرکت های ایتالیایی صادر کننده مواد غذایی به این کشور وارد خواهد آمد. بنابر تعرفه ای گمرکی اعلام شده از طرف دولت انگلستان Uk Global Tarif ) ) 6% عوارض گمرکی بر روی اسپاگتی و %14 بر رب گوجه فرنگی اعمال خواهد شد. تنها یکی از شرکت های ایتالیایی صادر کننده این دو مواد غذایی  (Doria) با720 میلیون یورو فروش سالیانه، 320 میلیون یورو صادرات به  انگلستان دارد که به گفته یکی از مدیران این شرکت برگزیت بدون توافق موجب افزایش هزینه‌ها و کاهش رقابت این شرکت خواهد شد.  

پیشنهاد یورونکست برای خرید بورس ایتالیا

یورونکست رسماً تأیید کرد که پیشنهادی غیر الزام آور برای خرید بورس ایتالیا را به گروه بورس لندن ارائه کرده است. این مشارکت شامل CDP Equity و Intesa Sanpaolo است.  این گروه در یک بیانیه مطبوعاتی خود اعلام نموده است  که بقیه بورس های سهام پاریس و آمستردام را نیز کنترل می‌کند، ادغام پیشنهادی بین بورس ایتالیا و یورونکست باعث ایجاد یک اپراتور پیشرو در بازارهای سرمایه قاره اروپا می‌شود که ایتالیا نماینده آن خواهد بود با عاملیت اصلی درآمد گروه Euronext پس از ادغام، این گروه که در رقابت با دویچه بورسا و  Piazza Affari   خواهد بود. این عملیات "به طور موثر گروه جدید را برای تحقق جاه طلبی برای ادامه ایجاد زیرساخت های اتحادیه بازارهای سرمایه در اروپا ضمن حمایت از اقتصاد محلی ایجاد خواهد کرد. یورونکست در عین حال اعلام نمود هیچ قطعیتی در این زمینه وجود ندارد که این پیشنهاد  تحقق یابد ولی نتایج مذاکرات  در اعلامیه بعدی اعلام خواهد شد.

افزایش 9% تولید در سه ماهه سوم

کنفدراسیون صنایع ایتالیا اعلام نمود آخرین داده‌های اقتصاد ایتالیا حاکی از آن است که در سه ماهه سوم تولید ناخالص داخلی در حدود 9٪ افزایش خواهد یافت، در مقایسه با نزول سه ماهه  اول و دوم (6/17 -٪)  اعلام شده است. بنابراین فعالیت بسیار پایین تر از سطح قبل ازویروس کرونا باقی مانده است. براساس اعلام انجمن کارآفرینان در سال 2020، تولید ناخالص داخلی بین "-10 تا -11٪" با  احیاء جزئی  در سه ماهه سوم و بهبود آهسته تقاضای داخلی همراه خواهد بود، در حالی که انتظار می رود صادرات کلی کاهش یابد، اما در منطقه یورو وضعیت در حال بهبود است.

هشدار در مورد صادرات مواد شیمیایی به سایر کشورها از جمله ایران

کوریره: دو سازمان ناظران عمومی و صلح سبز اعلام نمود ایتالیا دومین کشور صادر کننده سموم دفع آفات در اروپا  می‌باشد که با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا می‌تواند اولین کشور صادر کننده مواد شیمیایی خطرناک به جهان باشد.  با اشاره به اسناد منتشره رسمی اظهار داشتند ایتالیا در سال 2018 بیش از 9 هزار تن سموم دفع آفات نباتی را صادر کرده است که ناقض چندین استانداردهای اروپایی و بین المللی است.  شرکت های شیمیایی تولید و صادرات کننده سموم دفع آفات از اتحادیه اروپا  برای محافظت از سلامت انسان و محیط زیست استفاده از آن را در اروپا منع شده اند. آزادی صادراتی یک پارادوکس ایجادکرده است.

فدریکا فراریو، مدیر مبارزات کشاورزی Greenpeace ایتالیا دراین رابطه اظهار داشت تحقیقات ما مبتنی بر صدها سند صادر شده توسط شرکت ها در سراسر اروپا حاکی از آن است که آنها برای صادرات 81،615 تن از محصولات ممنوعه و محافظت شده گیاهان برنامه ریزی کرده اند. در مجموع، 9500 تن - یا 12 درصد از صادرات برنامه ریزی شده - از ایتالیا  مربوط به 10 ماده شیمیایی خطرناک مختلف است که برای کشورهایی از جمله ایالات متحده ، استرالیا، کانادا، مراکش، آفریقای جنوبی، هند، ژاپن، مکزیک،  ایران و ویتنام صادر شده است. غول های شیمیایی در حال ارسال سیل مواد مسموم به کشورهای دیگر از طریق سموم دفع آفات  هستند که  بسیاری از آنها فقیرتر هستند. این مواد به قدری خطرناک هستند که ما تصمیم درستی برای ممنوعیت استفاده از آنها در کشورمان و سراسر اروپا گرفته ایم. چه چیزی به ما این حق را می دهد که تصور کنیم ادامه تولید و حمل و نقل آنها در سراسر جهان قانونی است؟ این واقعیت که ما متقابلا از بسیاری از  کشورهایی که برای فروش این سموم دفع آفات سمی ترجیح داده ایم، مواد غذایی وارد کنیم، این تناقض یعنی بازگرداندن همین سموم به سبد غذایی خودمان. اتحادیه اروپا باید به این نفاق پایان دهد.

برنامه بازسازی اقتصادی

وزیر امور اروپا برنامه خودرا جهت تائیدنهایی به کمیسیون بین وزارتی اروپا ارائه نمود. این برنامه شامل 6 سرفصل می‌باشد و تا 25 اکتبر بایستی جهت بررسی اولیه به بروکسل ارسال شود. اتحادیه اروپا نیز پس از اتمام بررسی و تائید برنامه آنرا از سال آینده در دستور کاربودجه ای قرار خواهد داد. رئوس این سرفصل ها عبارتند از:

  • دیجیتالی کردن فعالیت ها و نوآوری
  • انقلاب سبز و تسهیل دستیابی به فنآوریهای نو
  • تقویت ساختار زیربنایی و سیستم جابجائی (ازجمله قطارهای سبز)
  • آموزش و کارآموزی
  • بهداشت و درمان

دولت از انجام این طرح در راستای رسیدن به 3 هدف دوبرابر کردن نرخ رشد اقتصادی (از 0.8، به 1.6%) افزایش سرمایه گذاری دولتی (تا سطح 3% تولید ناخالص داخلی) و کمک  به رشد مهارتها و افزایش نرخ فارغ التحصیلان(درحال حاضر 27.6% جوانان در سنین 25 تا 36 سال تحصیلات دانشگاهی داشته که در مقایسه با نرخ 40% میانگین اروپا پائین تر می  باشد)

اصلاحاتی که در راستای حصول این هدف با کمک اتحادیه اروپا لازم است توسط دولت انجام پذیرد عبارتند از:

اصلاح نظام مالیاتی (جلوگیری از فرار مالیاتی و عادلانه کردن مالیات)، کاهش هزینه کار ، دیجیتالی  کردن امور اداری و سیستم قضایی، اصلاح بازار  کار با هدف افزایش نرخ اشتغال(درحال حاضر 63% افراد بین سنین 25 تا 64 سال شاغلند در حالیکه این نرخ در اروپا بطور متوسط 73.2% می‌باشد) (ایل سوله ص 4).

طرح ترغیب حذف پول  نقد

نخست وزیر  در بازگشت از بیروت روز گذشته  به تشریح این طرح(در خبرنامه روز گذشته اشاره شد) پرداخت. وی اجرای آنرا برای اقتصاد کشور امری ضروری و اعتماد ساز عنوان و عاملی برای کارآمدی بیشتر سیستم مالیه درکشور ارزیابی نمود. با اجرای این طرح دولت با نظارت بیشتر و قابلیت پیگیری تعاملات مالی ، شفافیت بیشتری را ارائه و جلوی بسیاری از فعالیت های اقتصادی زیر زمینی و به اصطلاح پرداخت های سیاه را خواهد گرفت. در این طرح خرید های اینترنتی مشمول مشوق نمی  شوند. هر شهروندی که سالانه 3 هزار یورو از طریق کارت بانکی خریدهای خود را انجام دهد از 10% مشوق مالی (بازگشت به صورت جایزه  یا کاهش مالیات) بهره مند خواهد شد( ایل سوله ص 5).

وضعیت  وخیم سیستم حمل ونقل ایتالیا پس از کرونا

بنا به گزارش  موسسه PWC میزان جابجایی‌های  شهری از 15 میلیون تردد شهری قبل ازکرونا که توسط قطار، اتوبوس،  مترو و تاکسی انجام می‌گرفت به کمتر از یک سوم کاهش یافته و مسافرت های بین شهری نیز از متوسط 3  میلیون سفر روزانه به مراتب بیشتر کاهش یافته است. عدم اطمینان به رعایت موارد بهداشتی و دورکاری دو عامل مهم این کاهش برشمرده شده اند. وزیر کار در این رابطه اعلام نمود در طرح های یارانه ای دولت در لوایح طرح تابستانه و بازیافت اقتصادی مبلغ 1.2 میلیارد یورو جهت کمک  به بخش حمل  و نقل شهری و بین شهری تخصیص یافته است(ایل  سوله ص 11).

نمایشگاه مجازی باغداری و کشاورزی ایتالیا

نمایشگاه صنعت باغداری و صیفی ایتالیا با عنوان مک فارم از روز گذشته در ریمینی با حضور 400 شرکت داخلی و خارجی از جمله 87 شرکت چینی افتتاح گردید. این نمایشگاه دوروزه در سایت www.macfrutdigital.com در دسترس می‌باشد.  در ایتالیا 300 هزار شرکت در زمینه باغداری و  صیفی مشغول فعالیت می‌باشند که سالانه 13 میلیارد یورو درآمد کسب می  کنند. 28% از تولیدات این بخش بیولوژیک (ارگانیک) 36% سنتی (با حداقل استفاده از مکانیزاسیون)، 14% با استفاده از نرم افزار و سیستم های رایانه ای، 7% با استفاده از ماشین آلات تمام مکانیزه مجهز به GPS  و 4% نیز از طریق استفاده از سنسورها و ابزارهای دیجیتالی در سیستم آبیاری و نگهداری بهره می‌برند.

  • سهم بخش کشاورزی از کل تولیدات ناخالص داخلی: %2.3   (برابر با 38.4 میلیارد یورو)
  • مساحت زمین‌های کشاورزی:                    8 میلیون هکتار
  • مساحت زیر کشت:                               7 میلیون هکتار

محصولات کشاورزی: محصولات باغداری، روغن زیتون، غلات، انگور، برنج، صیفی جات، جو، سیب زمینی، چغندر قند، سویا و گندم،

محصولات دامداری: گاو و بوفالو، گوشت گاو، گوشت خوک، گوشت مرغ و طیور

محصولات شیلات: ماهی، آبزیان سخت پوست،(خرچنگ، صدف و غیره)

(ایل سوله ص 14).

قرار داد شرکت ایتالیایی و رژیم صهیونیستی برای تولید کیت های تشخیص سریع

شرکت بین المللی دیاسولین ایتالیا با شرکت دانش بنیان MEMED رژیم صهیونیستی قرار انتقال تکنولوژی ساخت کیت های تشخیص سریع بیماری‌های باکتری و ویروسی را منعقد کرد. این کیت ها تا 18 ماه آینده وارد بازار شده و توانمندی جهانی شرکت ایتالیایی مهمترین قابلیت مورد نظر شرکت اسرائیلی برای ورود به بازارجهانی از طریق آن عنوان شده است (ایل سوله ص15). 

استفاده ازکمک اروپا برای توسعه خطوط ریل برقی

ایل سوله ص 9، وزارت امور توسعه اقتصادی و وزارت راه ایتالیا مشترکا طرحی را جهت ارائه به اتحادیه اروپا به ارزش 1.4 میلیارد یورو تهیه کرده اند که به موجب آن 670 کیلومتر از خطوط ریلی این کشور  برقی خواهد شد. درحال حاضر 72% از مجموع 16800 کیلومتر خطوط  ملی ریلی ایتالیا برقی می‌باشد. خطوط معمولی این کشور 4763 کیلومتر  می‌باشد که دولت در دوسال گذشته صرفا موفق  به برقی کردن 88 کیلومتر از آن شد. درحال حاضر روزانه 1250 قطار در 20421 کیلومتر مسیر ریلی این کشور(خصوصی  و ملی) تردد دارند.

درخواست تغییر در قوانین دورکاری

ایل سوله ص 3، وزیر کار ایتالیا اعلام نمود طرحی را جهت ارائه به مجلس این کشور تهیه کرده که تسهیلاتی بیشتری را برای دورکاری خصوصا باتوجه تجربه پاندومی ارائه می  کند. بر این اساس حقوق افراد در خصوص بیماری و قطع ارتباط با کارفرما اساسی شناخته می‌شود و کارفرمایان دیگر نمی‌توانند در دسترس بودن همیشگی افراد را برای پیگیری و انجام  کار الزامی نمایند.

کاهش درآمد های مالیاتی دولت

ایل سوله ص 4، بر طبق اعلام وزارت دارایی میزان درآمدهای مالیاتی مستقیم  و غیر مستقیم دولت در 7 ماهه اول سال جاری 7.7% نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. مالیات مستقیم 138 و مالیات غیر مستقیم 92 میلیارد یورو بوده است. میزان کاهش فروش کالاهای تجاری در ایتالیا در این مدت 19.8% و تولیدات صنعتی 23.5% برآورد شده است. اقتصاد دانان سه شاخص کاهش  8.7%درآمد مالیاتی دولت، کاهش 9.5% نرخ خود اشتغالی و بالتبع درآمد مالیاتی دولت از این بخش  و کاهش17.6%  مالیات غیر مستقیم برابر با 12.2 میلیارد یورو را نشانگر بروز بحران آتی اقتصادی کشور قلمداد کرده اند.اصلاحاتی که در راستای حصول این هدف با کمک اتحادیه اروپا لازم است توسط دولت انجام پذیرد عبارتند از:

اصلاح نظام مالیاتی (جلوگیری از فرار مالیاتی و عادلانه کردن مالیات)، کاهش هزینه کار، دیجیتالی  کردن امور اداری و سیستم قضایی، اصلاح بازار  کار با هدف افزایش نرخ اشتغال (درحال حاضر 63% افراد بین سنین 25 تا 64 سال شاغلند در حالیکه این نرخ در اروپا بطور متوسط 73.2% می‌باشد).

هشدار بانک میدو درمورد الزام افزایش ذخائر احتیاطی بانک ها

ایل  سوله ص 15، البرتو نگال رئیس نیدو بانک ایتالیا روز گذشته در نشست کمیته بانکی مجلس اعلام نمود قانون اتحادیه اروپا در مورد الزام بانک ها جهت افزایش ذخائر احتیاطی به میزان طلب ها مشکوک و الوصول مانند بمبی سیستم بانک نه تنها ایتالیا بلکه اروپا را منفجر خواهد کرد. بر اساس طرح calendar vision اتحادیه اروپا بانک های اروپا موظفند به صورت تدریجی تا 100% از طلب های مشکوک الوصول خود را در حساب های ویژه ای ذخیره سازی نمایند. این امر نه تنها دغدغه بانک ها را نسبت به احیاء این طلب ها از بین می‌برد، بلکه موجب کاهش منابع بانک ها برای حفظ ذخیره احتیاطی در این خصوص خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما