معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۱۹- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۲۵۶

اخبار اقتصادی اوکراین( هفته دوم شهریور ماه 1399)

اهم اخبار و تحولات اقتصادی کشور اوکراین در هفته دوم شهریور ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

سیتنیک: حدود 10 میلیارد دلار از پریوات بانک اختلاس شده است

آرتم سیتنیک مدیر دفتر ملی ضد فساد مالی تایید کرد که مبلغ اختلاس شده از پریوات بانک حدود 10 میلیارد دلار می‌باشد. وی گفت: من برای اولین بار این رقم گرد شده 10 میلیارد دلار را شنیدم اما از این بانک مطابق با برآوردهای مختلف رقمی در همین حدود اختلاس شده است. وی گفت که برای بازگرداندن این وجوه به اوکراین لازم است گزارشات کارشناسی در خصوص چگونگی اختلاس این وجوه از پریوات بانک و مقصد این وجوه پس از اختلاس تهیه شود و تنها پس از تنظیم این گزارشات دادگاه عالی ضد فساد مالی خواهد توانست پرونده مربوطه را بررسی و در خصوص آن حکم صادر کند. سیتنیک اعلام داشت: ما دائما از خارج اطلاعاتی دریافت می‌کنیم زیرا این پرونده دارای تعداد زیادی ضامن حقوقی بین المللی می‌باشد، این اطلاعات به کارشناسان ارایه می‌شود تا در نهایت به دادگاه ارسال شود.

11804 گریونا میانگین دستمزدهای پایه در جولای 2020

میانگین حداقل دستمزد پایه در ماه جولای سال جاری در اوکراین برابر 11804 گریونا محاسبه شده است. سازمان دولتی آمار اوکراین اعلام کرد: متوسط حداقل دستمزدهای پایه در ماه جولای 2.5 برابر شاخص حداقل دستمزد پایه (4723 گریونا تعیین شده در قانون) بوده است. این رقم از نظر اسمی در مقایسه با ژوئن 2 درصد و در مقایسه با جولای سال گذشته 7.6 درصد افزایش یافته است. از نظر ارزش نسبت به ماه پیش از آن 2.6 درصد و در مقایسه با جولای سال گذشته 5.1 درصد بیشتر شده است.

شرکت دولتی «نفت و گاز» قیمت گاز برای مشترکان عادی را افزایش داد

شرکت دولتی «نفت و گاز اوکراین» از اول سپتامبر سال جاری قیمت هر متر مکعب گاز طبیعی برای مشترکان عادی و خانگی را با احتساب مالیات بر ارزش افزوده برابر 4.7 گریونا تعیین کرده است. این قیمت بدون محاسبه نرخ حمل و نقل و انتقال گاز محاسبه شده است. با توجه به ارقام منتشر شده در سایت این موسسه، قیمت گاز طبیعی در ماه سپتامبر در مقایسه با ماه پیش از آن 45 درصد افزایش یافته است. علاوه بر این نفت و گاز اوکراین قیمت سالانه عرضه گاز طبیعی به مشترکین عادی را افزایش داده است. در همین حال کمپانی مذکور اعلام داشته است که بر اساس قوانین جدید مشترکین می‌توانند از هر شرکتی که تمایل دارند گاز طبیعی خریداری نمایند.  

شمیگال: قصد نداریم مجددا خانه نشینی اجباری اعمال کنیم

دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین اعلام کرد: اوکراین دارای توانایی و قدرت اقتصادی لازم برای متوقف نمودن کشور برای دو هفته یا بیشتر نیست، بنابرین دولت برنامه ای برای صدور مجدد دستور خانه نشینی اجباری ندارد اما قرنطینه سازگار ممکن است پس از ماه نوامبر تمدید شود. وی اعلام داشت: ما برنامه ای برای تکرار خانه نشینی اجباری نداریم، ما توان اقتصادی برای توقف کشور برای دو یا چند هفته مشاهده نمی‌کنیم، بنا بر این تنها از روش قرنطینه سازگار که در حال حاضر اعمال می‌شود، استفاده می‌کنیم، در مناطق قرمز جابجایی و مسافرتهای منطقه ای ممنوع می‌شود و از همه ساکنان آن منطقه می خواهیم تا در همان منطقه بمانند تا زنجیره شیوع بیماری در همان منطقه شکسته شود. شمیگال تاکید کرد که اقتصاد نه تنها به فعالیت های خود ادامه خواهد داد بلکه دولت نیز  برنامه‌هایی برای تحریک توسعه و «گرم کردن اقتصاد» در دست تنظیم دارد. وی گفت: ما در حال حاضر دارای ذخیره و ظرفیت بقوه می‌باشیم و در نتیجه همین موضوع تورم از آغاز سال تا کنون حدود 2 درصد رشد داشته است، در ماه جولای رشد تورم اقتصادی تنها 0.6 درصد بوده است، به عبارت دیگر عملا در کشور ما شاهد کاهش قیمت ها هستیم، این موضوع شاهدی بر سرد شدن اقتصاد است، اما باید اقتصاد را گرم کرد، این اقدام از طریق ایجاد انگیزه و افزایش تقاضا صورت می‌گیرد.

برداشت 41 میلیون تن محصولات کشاورزی اساسی از مزارع اوکراین

کشاورزان اوکراینی تا تاریخ 31 آگوست سال جاری 41.2 میلیون تن محصولات کشاورزی اساسی را از مزارع به مساحت 10.94 میلیون هکتار برداشت کرده اند که از این میزان 38.4 میلیون تن غله و حبوبات بوده است.

دولت سرانجام به کاهش محصول غله اعتراف کرد

دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین اعلام کرد: بر اساس پیش بینی‌ها محصول غله در سال جاری 7 میلیون تن کمتر از سال گذشته خواهد بود. وی گفت: طبق برآوردهای وزارت اقتصاد و کارشناسان مربوطه، انتظار می رود که برداشت غلات در سال جاری در اوکراین 7 میلیون تن کمتر از سال گذشته باشد، دلیل اصلی این موضوع تاثیر منفی شرایط آب و هوایی و به عبارت دیگر خشکسالی در تمام کشور می‌باشد.

 موسسه دولتی آنتونوف یک فروند هواپیمای آنتونف 178 تولید کرد

آلکساندر لوس مدیر عامل موسسه علمی‌تولیدی دولتی آنتونوف اعلام کرد: این موسسه یک فرونده هواپیمای آنتونف 178 را بطور کامل تولید کرده که برای نخستین بار در تاریخ این موسسه در طراحی و تولید این هواپیما هیچ قطعه تولید روسیه استفاده نشده است. وی گفت: این امر یک پیشرفت مهم می‌باشد زیرا در سال 2014 ارتباطات برای خریداری قطعات هواپیما قطع شد و برنامه جایگزینی قطعات مشابه آغاز گشت. لازم به ذکر است که این هواپیما بطور کامل با هزینه‌های آنتونف تولید شده است و دو سوم از قطعات و تجهیزات مورد استفاده در این هواپیما تولید آمریکا و یک سوم دیگر تولید اوکراین می‌باشد. لوس گفت: همکاریهای بین المللی در مرحله طراحی در سالهای 2011 -2010 مورد توجه خاصی قرار گرفتند و در سالهای 2016 – 2015 افزایش چشمگیری داشت. وی تاکید نمود که این همکاری‌ها بسیار ثمربخش بوده و در حال حاضر 5 فرونده هواپیمای آنتونف 178 در خط تولید قرار دارند که باید جایگزین هواپیماهای آنتونوف 12 شوند.

 بانک مرکزی: افت تولید صنعتی در جولای به 5.3 درصد تقلیل یافت

 بر اساس اطلاعات و آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی اوکراین، کاهش شاخص تولید صنعتی اوکراین در حوزه‌های اساسی به 5.3 درصد کاهش یافته است. این کاهش در مقیاس سالانه در ماه ژوئن برابر 9.6 درصد و در ماه می‌برابر 8.9 درصد بود. بانک مرکزی اعلام می‌کند احیای فعالانه میزان تقاضا در بستر افزایش درآمدها و بهبود روحیات مصرف کنندگان منجر به تسریع رشد بخش تجارت خرد شده است. همچنین با تغییر گرایش گردشگران به گردشگری داخلی، محدود شدن سفرهای خارجی و افزایش خدمات به گردشگران، تجارت خرد وضعیت بهتری پیدا کرده است. اما در مقابل میزان تقاضا برای سرمایه گذاری ضعیف باقی مانده است که به نوبه خود تولید کالاهای صنعتی نیازمند به سرمایه گذاری ماننده تولیدات صنایع ماشین سازی را با مانع مواجه ساخته است. در مجموع کاهش در حوزه صنایع با توجه به رشد شاخص های صنایع استخراجی و انرژی بهبود و میزان کاهش تولید در صنایع به 4.2 درصد تقلیل یافته است. بانک مرکزی اعلام داشت: در جولای سال جاری تولید اقتصادی در سطح ماه پیش از آن باقی ماند و به شاخص تورم سالانه 2.4 درصد رسید. تورم پایه نیز در مقایسه با ژوئن بدون تغییر ماند و در سطح 3 درصد حفظ شد.

 کاهش 1.1 درصدی ساخت و ساز در جولای

ارزش امور عمرانی و ساخت و ساز در اوکراین در ماه جولای سال جاری معادل 80.7 میلیارد گریونا بود که حاکی از کاهش 1.1 درصدی ساخت و ساز در این ماه می‌باشد. سازمان دولتی آمار اوکراین اعلام کرد: 40.7 درصد تولید در بخش عمران مربوط به احداث ابنیه و ساختمان‌های جدید، تعمیرات اساسی و جاری 32.2 درصد کل امور عمرانی در جولای و 27.1 درصد مابقی مربوط به نوسازی و تجهیز مجدد بوده است. در مجموع شاخص تولید عمرانی با احتساب تصحیحات فصلی در مقایسه با ماه ژوئن برابر 102.7 درصد و در مقایسه با جولای سال گذشته برابر 98.9 درصد بود. شهر کی یف با 18.9 میلیارد گریونا ارزش امور ساختمانی در صدر جدول تولید عمرانی و ساختمانی قرار گرفته است. استان اودسا با 9.08 و استان دنیپروپتروسک با 8.84 میلیارد گریونا ارزش تولید عمرانی در رده‌های بعدی قرار گرفته اند.

 گزارش کارشناسان شورای اروپا: اوکراین مبارزه با پولشویی را بهبود بخشیده است

 وزارت دارایی اوکراین اعلام کرد: کمیته کارشناسی ارزیابی تدابیر مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم  MONEYVAL شورای اروپا در آخرین گزارش خود از پیشرفت های اوکراین در چارچوب پنجمین دوره ارزیابی‌ها در حوزه مبارزه و مقابله با قانونی سازی درآمدهای غیر مشروع (پولشویی) و تامین مالی تروریسم خبر داده است. این گزارش آهنگ مثبت اقدامات اوکراین را در پروسه نزدیک سازی قوانین ملی در بخش مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم به استانداردهای جهانی مورد تایید و تاکید قرار داده است. کمیته MONEYVAL برخی از اقدامات در حوزه‌های قانونگذاری، نظارتی و سازمانی انجام شده توسط اوکراین را برای رفع نواقص مشخص شده از سوی شورای اروپا در گزارش ارزیابی میدانی سال 2017، مورد بررسی قرار داده و در نتیجه این بررسی‌ها رتبه بندی اوکراین در اجرای توصیه‌هایFATF از منفی (تا حدی سازگاز) به مثبت (بطور غالب سازگار) بهبود یافته است. در بخشی از این گزارش آمده است: کمیته  MONEYVALپیشرفت اوکراین را در دو زمینه ی مهم بهبود قوانین کیفری مربوط به جرم تأمین مالی تروریسم و تشدید مجازاتها علیه موسسات مالی و نهادهای دیگر ناقض قانون مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم را تایید می‌کند.

کمیسیون اروپا: قیمت برق در اوکراین گرانتر از کشورهای اتحادیه اروپا می‌باشد

 بر اساس بررسی‌های انجام شده سه ماهه که نتایج آنها توسط کارشناسان کمیسیون اروپا تنظیم می‌شود، هزینه تولید یک مگاوات برق در اوکراین در آغاز سال جاری بیشتر از دیگر کشورها بوده است. قیمت برق در بازار اوکراین در سه ماهه نخست سال جاری گرانترین تعرفه در قاره اروپا را داشت. کارشناسان اروپایی بازار انرژی اوکراین را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و به این نتیجه رسیده اند که هزینه برق تولیدی در منطقه غربی اوکراین در سطح قاره اروپا بالاترین می‌باشد. هزینه تولید هر مگاوات برق در این منطقه در سه ماهه نخست سال جاری برابر 1700 مگاوات بوده است. در دیگر مناطق اوکراین هزینه تولید برق ارزانتر بوده و تقریبا برابر 1500 گریونا به ازای یک مگاوات محاسبه شده است. یونان با قیمت تقریبی 1650 گریونا به ازای هر مگاوات برق در جایگاه دوم و کشورهای مالت و بلغارستان نیز در مقام های بعدی جای گرفته اند.

کاهش میزان بیکاری در اوکراین

سازمان دولتی آمار اوکراین اعلام کرد: آهنگ کاهش بیکاری در اوکراین تغییرات مثبتی داشته است. بر اساس داده‌های این سازمان در آخر ماه آگوست حداقل 10 هزار نفر از تعداد رسمی‌بیکاران کاسته شده و تعداد بیکاران ثبت شده از 488 هزار نفر به 478 هزار نفر تقلیل یافته است. این برای اولین بار از آغاز سال و اعمال قرنطینه در نتیجه بحران همه گیری کرونا می‌باشد که میزان بیکاری نه تنها افزایش نیافته، بلکه شاهد کاهش نیز داشته است. لازم به ذکر است که از آغاز سال تا کنون 409 هزار نفر موفق به یافتن شغل جدید شده اند.

پیش بینی‌های محصول ذرت در اوکراین باعث افزایش قیمت ها شد

قیمت صادرات ذرت در تاریخ 31 آگوست با شرایط CPT در بندر اودسا با 4 دلار افزایش به 173 دلار به ازای هر تن رسید. این حداکثر قیمت ثبت شده در معاملات پیش خرید در سال تجاری کنونی می‌باشد. کارشناسان اعلام داشتند که مناطق مرکزی اوکراین بیشترین خسارت را از عدم بارندگی و خشکسالی دیده اند. برخی از کشاورزان حتی پیش از برداشت اراضی خود را شخم زده یا برای علوفه درو کرده اند. کارشناسان با توجه به این موضوع تاکید دارند که نظر به پیش بینی‌های جدید در خصوص کاهش میزان محصول ذرت در سال جاری، قیمت ها افزایش خواهند یافت. در مجموع، در طول یک ماه گذشته قیمت ذرت برای تحویل در ماه‌های اکتبر، نوامبر و دسامبر افزایش قابل توجه 25 دلار در هر تن را ثبت کرده است. بدن ترتیب برنامه صادرات در سال جاری بسیار فشرده خواهد بود؛ زیرا تولید کنندگان هنوز تمایلی برای فروش محصول خود ندارند. از سوی دیگر توزیع کنندگان و صادر کنندگان قراردادهایی با قیمت پایین تر امضا کرده اند و حال نسبت به عدم اجرای تعهدات خود نگران می‌باشند و برخی از آنها به تولید کنندگان پیشنهاد کرده اند تا برای تضمین صادرات و انجام تعهدات خود، ذرت را گرانتر خریداری نمایند، وضعیت کنونی در بازار اوکراین بی سابقه می‌باشد.

شاخص انتظار فعالیت های تجاری: بازگشت خوشبینی به صاحبان مشاغل

شاخص انتظارات نسبت به فعالیت های تجاری در ماه آگوست یک واحد افزایش داشت و به 47.9 واحد ارتقا یافت. البته این رقم برای چهارمین ماه متوالی زیر 50 می‌باشد که بیانگر انتظارات تجاری بیشتر منفی است تا مثبت؛ اما با این حال از میزان بدبینی کارآفرینان و صاحبان مشاغل کاسته شده است. بانک مرکزی اوکراین در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد: در وضعیت کنونی، صاحبان و کارآفرینان در حوزه تجارت خوش بینی بیشتری دارند که دلیل آن کاهش محدودیت های ناشی از قرنطینه و افزایش تقاضا از سوی مصرف کنندگان می‌باشد. شاخص انتظار فعالیت های تجاری در این حوزه در ماه آگوست برابر 52.3 واحد بود. بنگاه‌های صنعتی نسبت به چشم اندازهای آتی خود نگرش بدبینانه تری داشته و پیش از هر چیز از کاهش تعداد کارگران، افزایش قیمت کالاها و کاهش سفارشات صادراتی هراس دارند. نمایندگان شرکت های عمرانی و ساختمانی نیز نسبت به روندهای منفی و به کاهش ساخت و ساز و تنزل میزان سفارشات آینده ابراز نگرانی کرده اند. شاخص های مذکور بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط بانک مرکزی در میان 150 موسسه و شرکت در ماه آگوست تنظیم شده است. لازم به ذکر است که این شاخص در ماه آوریل به کمترین حد خود یعنی 29.9 رسید در حالی که در ماه مارس برابر 45.8 بود.

آژانس ژاپنی R&I رتبه اعتباری اوکراین را بهبود بخشید

آژانس ژاپنی رتبه بندی اعتبار ( R&I / Rating and Investment Information) رتبه اعتبار مالی اوکراین را از  B به B + ارتقا داد و چشم انداز اقتصادی اوکراین را با ثبات ارزیابی کرد. این آژانس تاکید کرده است که پشتیبانی مالی اوکراین از سوی صندوق بین المللی پول و وام های دریافتی از بانک جهانی و اتحادیه اروپا تامین کننده نیازهای بودجه و دولت اوکراین خواهد بود. بهبود ثبات سیاسی و اجتماعی به دولت اجازه خواهد داد تا بر روی احیای اقتصاد کشور تمرکز داشته باشد. در سال جاری در نتیجه همه گیری بیماری کرونا و محدودیت های قرنطینه همچنین به دنبال رکود اقتصادی در کشورهای اروپایی و شرکای اصلی تجاری اوکراین، اقتصاد این کشور شاهد رکود بود؛ اما مطابق با پیش بینی تحلیلگران آژانس ژاپنی، شرایط اقتصادی مطلوب و سیاست محافظه کارانه دولت در هزینه‌های بودجه نتایج خود را در سال آینده نشان خواهد داد. با این حال آژانس ژاپنی تاکید کرده است که اوکراین باید اصلاحات ساختاری مطابق با برنامه صندوق بین المللی پول را اجرا نماید. لازم به ذکر است که ذخایر ارزی بین المللی اوکراین همچنان رو به افزایش و میزان دیون خارجی و نسبت آن به تولید ناخالص داخلی اوکراین رو به کاهش می‌باشد. در حال حاضر دیون اوکراین برابر 44.3 درصد تولید ناخالص داخلی اوکراین است.

شمیگال: سیاست های اقتصادی اوکراین بازخورد مثبت داشته است

دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین در واکنش به جدیدترین ارزیابی انجام شده توسط آژانس ژاپنی رتبه بندی R&I و ارتقاء رتبه اعتباری اوکراین از B به B +، اعلام کرد: این یک نشانه بسیار مهم می‌باشد. وی در صفحه فیس بوک خود نوشت: چنین ارتقایی در رتبه بندی اعتباری اوکراین یک نشانه مهم است که حاکی از بازخورد مثبت در خصوص سیاستهای اقتصادی دولت و رئیس جمهور از سوی آژانس های مالی بین المللی می‌باشد، آژانس بین المللی R&I همانند دولت ما پیش بینی کرده است که اقتصاد ما در سال آینده 4 درصد رشد کند. شمیگال افزود: ثابت سیاسی و اجتماعی اوکراین تحت ریاست جمهوری ولادیمیر زلنسکی بهبود یافته و این ثبات اجازه می دهد تا حکومت بر روی بهینه سازی وضعیت اقتصادی تمرکز نماید. شمیگال بار دیگر تاکید کرد: برای ما همچنین مهم است که همکاری‌ها خود را با صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و اتحادیه اروپا که از ما، کشورمان و اصلاحات مان حمایت می‌کنند، ادامه دهیم، این امر اجازه می دهد تا ثبات اقتصادی کلان در اوکراین را تامین کنیم، بسیار مهم است که آژانس های بین المللی و محافل مالی جهانی تغییراتی که در بخش اقتصادی و مالی اعمال شده و در نتیجه عملکرد دولت حاصل می‌شود را مثبت ارزیابی کنند.

 موسسات بزرگ 14.3 درصد نسبت به سال گذشته بیشتر مالیات پرداخت کرده اند

دفتر مالیات دهندگان بزرگ اعلام کرد: موسسات و شرکت های بزرگ اوکراینی در 8 ماه نخست سال جاری نسبت به دوره زمانی مشابه سال قبل، 14.3 درصد بیشتر مالیات پرداخت کرده اند. بر اساس اطلاعات این دفتر در دوره زمانی 8 ماه نخست امسال موسسات بزرگ 282.2 میلیارد گریونا به بودجه دولتی واریز کرده اند 35.4 میلیارد گریونا بیشتر از واریزی‌های آنها در 8 ماه سال گذشته می‌باشد.

افزایش شدید قیمت گندم

بدون توجه به عواملی مانند ذخایر کافی باقی مانده از سال گذشته و عدم کمبود گندم در تراز جهانی در حال حاضر، قیمت جهانی گندم به دلیل محدود بودن عرضه از سوی کشورهای عمده صادر کننده همچنان رو به افزایش می‌باشد. پیش بینی آب و هوای خشک در کشورهای اصلی صادر کننده منجر به بروز نگرانی در خصوص کاشت گندم زمستانه شده است. در پی رشد سریع قیمت گندم در بازارهای بورس جهانی، قیمت این محصول در اوکراین نیز طی روزهای گذشته 2 تا 3 دلار در هر تن افزایش یافت و به 198 تا 200 دلار به ازای هر تن در بندر رسید که با توجه به افزایش ارزش دلار به گریونا هر تن گندم بین 100 تا 120 گریونا رشد داشت و به 6450 تا 6550 گریونا رسید. دلیل اصلی رشد قیمت ها در اوکراین توقف فروش گندم از سوی تولیدکنندگان می‌باشد که در انتظار افزایش بیشتر قیمت ها هستند. از سوی دیگر در کشورهای اتحادیه اروپا آب و هوا برای کشت زمستانه گندم مطلوب است که به سهم خود می‌تواند باعث کاهش قیمت گندم در این قاره شود اما با توجه به کاهش ارزش دلار نسبت به یورو، قیمت دلاری گندم ممکن است حفظ و حتی افزایش یابد. قیمت های پیش خرید گندم (فیوچرسی) برای ماه سپتامبر در MATIF 2.5 روز افزایش داشته و به 192.5 یورو در تن یا 227.6 دلار رسید. قیمت های پیش خرید این محصول برابر ماه دسامبر نیز با 0.5 یورو افزایش به 188 یورو یا 222.2 دلار در تن رسید.

اوروسکی : کیف و آنکارا به پروژه‌های فضایی مشترک علاقه مند هستند

 اولگ اوروسکی معاون نخست وزیر و وزیر صنایع راهبردی اوکراین پس از ملاقات با مصطفی وارانک وزیر صنعت و فنآوری ترکیه اعلام نمود که دو کشور باید پروژه‌های مشترکی از جمله پروژه‌های فضایی را در اسرع وقت آغاز کنند. وی گفت: ما درباره موضوع گسترش همکاری‌ها میان دو کشور گفتگو کردیم، طرف ترکیه ای تاکید ویژه ای بر لزوم توسعه همکاری‌ها داشت، ما از جانب خود نیز علاقمندی طرف اوکراینی نسبت به همکاری‌های فوری و عملی میان دو کشور و اهمیت توسعه فن آوری‌ها و منابع انسانی را مورد تاکید قرار دادیم. وی اعلام داشت که در جریان ملاقات با وزیر ترکیه ای نشانه‌های مهمی‌برای اوکراین مشاهده کرده است و به ویژه طرف ترکیه ای در بالاترین سطوع توجه بسیاری به طرح های مشترک مشخصی دارد و همچنین نه تنها علاقمند به توسعه خود بلکه جذب همسایه‌ها در طرح های مربوطه را دارد، آنکارا همچنین تمایل خود نسبت به شرکت فعال در طرح های فضایی مشترک را اعلام داشته است. اوروسکی گفت: تجربه اوکراین در اجرای پروژه‌های ساخت و تولید ماهواره‌های سنجش از راه دور زمین برای آنکارا اهمیت بسیار دارد. به گفته اوروسکی مهمترین هدف اوکراین در حال حاضر محتوا بخشی به مناسبات دوستانه دو کشور از طریق ارایه پروژه‌های مشخص می‌باشد. لازم به ذکر است که هیات اوکراینی سفر رسمی سه روزه ای به ترکیه انجام داده است که در جریان آن با مقامات مختلف این کشور ملاقات و گفتگو کرده است. این هیات همچنین از توانمندی‌های تولیدی و فنی شرکت های ТАІ ، Roketsan  و Aselsan  بازدید نمود.

 مذاکرات اوکراین و ترکیه درباره ایجاد منطقه تجارت آزاد

ایگور پتراشکو وزیر توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اوکراین و رخسار پکجان وزیر تجارت ترکیه درباره ایجاد منطقه تجارت آزاد بین اوکراین و ترکیه گفتگو کردند. پتراشنکو در این باره گفت: دو کشور دارای روابط اقتصادی نزدیکی هستند، هدف ما آغاز مجدد مذاکرات طولانی و یافتن یک راه حل سودمند برای انعقاد توافقنامه تجارت آزاد می‌باشد و من اطمینان دارم این امر انگیزه ای برای تحقق اهداف بزرگ ما و افزایش تجارت سالانه دو کشور به 10 میلیارد دلار ایجاد می‌کند. نمایندگان دو کشور موضوع افزایش تعرفه‌ها از سوی ترکیه در چارچوب امکانات این کشور در سازمان تجارت جهانی و تاثیر منفی تعرفه‌های جدید بر کمپانی‌های اوکراینی را مورد بررسی قرار دادند و به توافق رسیدند که یکی از راه حل های این وضعیت همکاری برای تنظیم پیشنهاداتی در خصوص تعرفه‌های مطلوب و مناسب و انعقاد توافقنامه تجارت آزاد می‌باشد.

 سرمایه گذاری‌های ترکیه در اوکراین به رقم 3.6 میلیارد دلار رسید

بوراک پهلیوان رئیس انجمن بازرگانان ترکیه در اوکراین (TUİD) اعلام کرد: سرمایه گذاران ترک در مجموع نزدیک به 3.6 میلیارد دلار در اقتصاد اوکراین سرمایه گذاری کرده اند؛ لذا ترکیه در در میان سه کشوری قرارد دارد که بیشترین سرمایه گذاری‌ها را در اوکراین انجام داده اند. در اوکراین نزدیک به 700 موسسه ترک فعالند که سرمایه گذاری‌هایی معادل 3.6 میلیارد دلار انجام داده اند. وی ابراز اطمینان نمود که ترکیه به زودی سرمایه گذاری‌های بیشتری در اوکراین انجام خواهد داد. وی گفت: دولت اوکراین قصد دارد در 5 سال آینده 25 میلیارد دلار در زیرساختها سرمایه گذاری کند و این امر بخصوص برای تولید کنندگان و صادر کنندگان مصالح ساختمانی و مجریان ترکیه ای فرصت های جدیدی ایجاد می‌کند.

 سازمان دولتی گمرک بزرگترین کشورهای شریک تجاری اوکراین را اعلام داشت

 بر اساس اطلاعات و آمار منتشر شده توسط سازمان دولتی گمرکی اوکراین در پایان سال گذشته به ترتیب کشورهای چین، روسیه، آلمان، لهستان، بلاروس، ترکیه، ایتالیا، مجارستان، هند و هلند بزرگترین شرکای تجاری اوکراین بودند. مبادلات تجاری میان اوکراین و چین 9.4 میلیارد دلار و میان اوکراین و روسیه بالغ بر 4.8 میلیارد دلار بود. مبادلات تجاری خارجی اوکراین در 8 ماه نخست سال جاری بیش از 64 میلیارد دلار بوده است. از این میزان 30.9 میلیارد دلار مربوط به صادرات و 33.3 میلیارد دلار ارزش واردات بوده است. بخش اعظم صادرات اوکراین را غلات و فلزات آهنی تشکیل داده اند و واردات فرآورده‌های سوختی بیشترین سهم را در واردات داشته اند.

شمیگال: اوکراین فعالانه در خصوص «لغو روادید صنعتی» با شرکای اروپایی در حال مذاکره می‌باشد

دنیس شمیگال نخست وزیر اوکراین اعلام کرد: ما در حال حاضر فعالانه با شرکای اروپایی خود در مورد موضوع «لغو روادید صنعتی» میان اوکراین و کشورهای اتحادیه اروپا در حال مذاکره هستیم، این موضوع باید عرضه کالاهای اوکراینی در بازار اتحادیه اروپا را بسیار تسهیل کند. وی افزود: ما همچنین برای امضای توافقنامه فضای مشترک هوایی در حال مذاکره با این اتحادیه هستیم و به اعتقاد ما این توافقنامه می‌تواند محرک مهمی‌برای بهبود حوزه هواپیمایی باشد، حوزه ای که ضرر چشمگیری از بحران بیماری کرونا متحمل شده است. به گفته نخست وزیر، اوکراین باید به شبکه انرژی اروپایی ENTSO-E ملحق شود. الحاق اوکراین به این شبکه امکان ایجااد رقابت در بازار برق اوکراین، شکل گیری قیمت های عادلانه و افزایش امنیت شبکه‌های انتقال برق را ایجاد می‌کند. وی توضیح داد: اصلاحات گمرکی یک بسته مهم در زمینه همگرایی اروپایی اوکراین می‌باشد، ما بطور مشخص درک می‌کنیم که موضوع گمرک نمی‌تواند از طریق افراد و اشخاص حل شود و تنها با اعمال قواعد اروپایی این موضوع رفع خواهد شد، علاوه بر این طرح های همگرایی اروپایی در خصوص پایه واحد تعرفه‌های گمرکی با اتحادیه اروپا و ایجاد سامانه‌های ریسک محور و «کوریدورهای سبز» در گمرکات برای بخش خصوصی صادق از طرح های مهم می‌باشند.

 رئیس بانک مرکزی اوکراین به سرمایه گذاران بین المللی اطمینان داد

کیریلو شوچنکو رئیس بانک مرکزی اوکراین سرمایه گذاران و سازمان‌های سرمایه گذاری بین المللی را  نسبت به اجرای سیاستهای ارزی و پولی منطقه و دنباله روی از سیاستهای پیشین مطمئن ساخت. وی در جلسه ای با سرمایه گذاران بین المللی اعلام کرد: ما در برنامه همکاری با صندوق بین المللی پول باقی خواهیم ماند و تلاش می‌کنیم تا در موعد مقرر و بطور کامل تعهدات خود را انجام دهیم، بانک مرکزی اوکراین به دنباله روی از سیاستهای پولی خود ادامه می دهد و همچنین سیاست ارز شناور را اجرا خواهد کرد. در این جلسه علاوه بر شوچنکو، یوری گلتیی و دمیتری سولوگوب معاونین او و یوری بوتسا نماینده تام الاختیار دولت در امور مدیریت دیون دولتی حضور داشتند.

اوکراین برای پرداخت دیون خود 328 میلیون دلار وام گرفت

اوکراین با فروش اوراق قرضه اروپایی به بانک آمریکایی جی پی مورگان مبلغ 328.79 میلیون دلار از این موسسه مالی وام گرفت. این مبلغ برای پازپرداخت ضمانتهای ارزش احیایی اوکراین دریافت شده است. ضمانتنامه‌های ارزش احیایی اوراق بهاداری می‌باشند که پرداخت آنها با رشد ارزش احیا شده مرتبط می‌باشند (VRI). وزارت دارایی اوکراین اعلام داشت: اوکراین ارزش اوراق قرضه اروپایی در گردش با بهره سالانه 7.75 درصد را افزایش داده است و بانک آمریکایی JP Morgan به عنوان تنها خریدار و مدیر پیشرو این معامله عمل می‌کرد. وجوه تحصیل شده برای تسویه حساب کامل برخی دیون و مدیریت بدهی‌هایی که باید در چارچوب ضمانت های ارزش احیایی که موعد آنها در سال جاری سر می رسد،  مصرف خواهد شد.

 پمپئو به زلنسکی : فروش موسسات کلیدی به چینی‌ها قابل پذیرش نیست

 مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در یک گفتگوی تلنفی به ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اعلام داشت که واگذاری و فروش موسسات کلیدی به چینی‌ها غیر قابل قبول می‌باشد. این گفتگوی تلفنی در تاریخ 26 آگوست انجام و خبر آن در سایت وزارت امور خارجه آمریکا درج شده است. پمپئو در این تماس تلفنی گفت که وزارت امور خارجه آمریکا نگران «سرمایه گذاری‌های چین با نیت های مخرب» در بخش صنعت اوکراین می‌باشد. او در همین رابطه به تلاشهای پکن برای تملک موسسه تولید کننده موتورهای هوایی – شرکت موتورسیچ- اشاره کرد. لازم به ذکر است که موتورسیچ یکی از بزرگترین شرکتهای تولید کننده موتورهای هواپیما و توربین‌های گازی در منطقه کشورهای شوروی سابق می‌باشد. این موسسه تولیدات خود را به بیش از یکصد کشور جهان صادر می‌کند.

دیون دولتی اوکراین از 85 میلیارد دلار فراتر رفت

 جمع دیون دولتی اوکراین به رقم 2355 میلیارد گریونا افزایش یافته است. وزارت دارایی اوکراین اعلام کرد: دیون تضمین شده و دولتی اوکراین در طی ماه جولای سال جاری به پول ملی – گریونا- 3.8 درصد افزایش یافته است و به دلار تنها 0.4 درصد بیشتر شده و به رقم 85 میلیارد و 50 میلیون دلار رسیده است. میزان افزایش دیون دولتی و تضمینی اوکراین در ماه جولای برابر 85.88 میلیارد گریونا اعلام شده است. دیون دولتی خارجی اوکراین در آخر ماه جولای سال جاری برابر 1194 میلیارد گریونا (معادل 43.12 میلیارد دلار) و دیون دولتی داخلی برابر با  878.6 میلیارد گریونا ( معادل 31.73 میلیارد دلار) اعلام شده است. لازم به ذکر است که در آغاز سال جاری نسبت دیون دولتی و تضمین شده اوکراین به تولید ناخالص داخلی نزدیک 50 درصد بود.

اوکراین در میان بزرگترین تولید کنندگان سیب زمینی جهان

 سایت خبری اگرونیوز، اعلام کرد: در سال گذشته در جهان 371 میلیون تن سیب زمینی برداشت شد که 2.1 درصد بیش از سال پیش از آن می‌باشد. ارزش این میزان تولید در بازار جهانی در سال گذشته 6 درصد افزایش داشته و برابر 140.5 میلیارد دلار بوده است. چین (93 میلیون تن)، هند (51 میلیون تن) و اوکراین (23 میلیون تن) بزرگترین تولید کنندگان سیب زمینی در سال گذشته بوده اند. این سه کشور در مجموع 45 درصد تولید این محصول در جهان را به خود اختصاص داده بودند. روسیه، آمریکا، بنگلادش، آلمان، فرانسه، لهستان، هلند، کانادا و بلاروس به اتفاق تنها 25 درصد محصول جهانی را تولید کرده بودند. صادرات سیب زمینی از اوکراین در سال گذشته برابر 15 میلیون تن گزارش شده است که 4.9 درصد رشد را نشان می دهد.

ذخایر موقت گاز طبیعی اوکراین از مرز 25.4 میلیارد متر مکعب گذشت

شرکت دولتی اپراتور خطوط لوله انتقال گاز اوکراین اعلام کرد: حجم ذخایر موقت گاز طبیعی اوکراین در تاسیسات مخازن زیر زمینی این کشور در تاریخ 31 آگوست 2020 برابر با 25 میلیارد و 418 میلیون متر مکعب می‌باشد که تنها در شبانه روز اخیر 110.73 میلیون متر مکعب گاز طبیعی به این مخازن تزریق شده است. 

بهبود وضعیت تجارت خارجی اوکراین پس از قرنطینه

صادرات کالا از اوکراین در ماه آگوست سال جاری در مقایسه با آگوست سال گذشته 1.6 درصد کاهش داشته است. ارزش صادرات کالا از اوکراین در آگوست سال جاری برابر 4 میلیارد 220 میلیون دلار بوده است. ارزش واردات در همین ماه برابر 4.48 میلیارد دلار گزارش شده که نسبت به آگوست سال گذشته 11 درصد کمتر شده است. سازمان دولتی گمرک اوکراین اعلام کرد: در مجموع در 8 ماه نخست سال جاری صادرات از اوکراین برابر 30 میلیارد 910 میلیون دلار بوده که 6.6 درصد کاهش را نشان می دهد. در همین مدت ارزش واردات به اوکراین برابر 33.34 میلیارد دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 12.4 درصد کمتر است. تاراس کاچکا نماینده تجاری اوکراین در این خصوص اعلام کرد: وجود دیدگاه انتقادی به وضعیت تجارت خارجی اوکراین حاکی از آن است که هنوز مشکلات زیادی در زمینه تجارت خارجی وجود دارد. وی با این حال تاکید دارد: خبر خوب این است که تجارت خارجی به سرعت در حال بهبود است، این موضوع نه تنها به واسطه آمارها، بلکه با بررسی‌های انجام شده توسط Kiel Institute for the World Economy آلمان نیز مورد تایید قرار گرفته است، بر این اساس تجارت بین المللی با سرعت بیشتری نسبت به دوره بعد از بحران 2008 رو به بهبودی و  احیا می‌باشد. لازم به ذکر است که حجم تجارت خارجی اوکراین در دوره زمانی ژانویه – جولای سال جاری بر اساس آمار گمرکات این کشور برابر 55 میلیارد و 480 میلیون دلار اعلام شده بود که 10 درصد کمتر از مدت مشابه در سال گذشته (61 میلیارد و 760 میلیون دلار) بود.

 اوکراین در ماه جاری 400 میلیون دلار به صندوق بین المللی پول بازپرداخت می‌کند.

 در حالی که شاخص حداقل دستمزد پایه بر اساس قانون از ماه سپتامبر افزایش پیدا کرده است، این کشور می‌بایست در همین ماه 400 میلیون دلار به صندوق بین المللی پول بابت وام های دریافتی و بهره متعلقه بازپرداخت نماید. بر اساس برنامه پرداخت های اوکراین، این کشور در تاریخ 11 سپتامبر می‌بایست مبلغ 295.5 میلیون واحد حق برداشت مخصوص بازپرداخت نماید که بر اساس نرخ تعیین شده توسط بانک مرکزی اوکراین این میزان کمی‌بیش از 400 میلیون دلار آمریکا خواهد بود. این بازپرداخت در چارچوب برنامه همکاری با صندوق انجام می‌شود. در مجموع اوکراین در سال جاری می‌باست نزدیک به 996.10 میلیون واحد حق برداشت مخصوص به صندوق بین المللی پول بازپرداخت نماید. لازم به ذکر است که اوکراین در آوریل سال 2014 یک برنامه استقراضی با صندوق بین المللی پول با ارزش 17.1 میلیارد دلار منعقد نمود.

تراز نامه تلفیقی اوکراین در جولای 2020 با کسری 88 میلیون دلاری بسته شد

 ترازنامه تلفیقی اوکراین در ماه جولای 88 میلیون دلار کسری داشت. این در حالیست که این ترازنامه در جولای سال گذشته با مازاد 1.3 میلیارد دلاری بسته شده بود. بانک مرکزی اوکراین ضمن اعلام این موضوع توضیح داده است که مازاد مانده حساب در ترازنامه ماه جولای برابر 360 میلیون دلار بوده است در حالی که در جولای سال گذشته مانده حساب تراز مالی اوکراین دارای کسری یک میلیارد دلاری بود.

 اوکراین سالانه 5 میلیارد دلار برای واردات فرآورده‌های سوختی هزینه می‌کند

 کارشناسان مرکز تحلیلی رازومکوف محاسبه کرده اند که اوکراین سالانه حدود 5 میلیارد دلار از دیگر کشورها مواد سوختی وارد می‌کند و سهم سوخت وارداتی در کل صنعت نفت و سوخت اقتصاد ملی بیش از 70 درصد می‌باشد. در گزارش این مرکز آماده است: بازار محصولات نفتی اوکراین به سوخت های وارداتی بسیار وابسته است، بیش از 70 درصد مواد و فرآورده‌های سوختی از خارج از کشور وارد می‌شود، و اوکراین هر ساله بیش از 5 میلیارد دلار از محل خرید مواد سوختی به اقتصاد کشورهای دیگر واریز می‌کند که این امر بر ثبات پول ملی تاثیر می‌گذارد،  بزرگترین شرکایی اوکراین که سوخت وارد می‌شود بلاروس (38.2 درصد)، فدراسیون روسیه (35.3 درصد) و لیتوانی (15.1درصد) می‌باشند. لازم به ذکر است که گازوئیل بیشترین تقاضا در بازار اوکراین را دارد زیرا تمامی ماشین آلات کشاورزی و صنعتی با این سوخت کار می‌کند و تولید داخلی اوکراین تنها 25 درصد بازار را پوشش می دهد.

اوکراین 443 هزار تن میوه تازه، خشکبار و آجیل وارد کرده است

اوکراین در 6 ماه نخست سال جاری 443 هزار تن میوه و سبزیجات، خشکبار و آجیل وارد کرده است که ارزش کل آنها 333 میلیون دلار اعلام شده است. این میزان واردات در مقایسه با دوره زمانی مشابه در سال گذشته از نظر وزنی 11 درصد و از نظر ارزشی 22.8 درصد افزایش داشته است.

بانک مرکزی در ماه آگوست نیم میلیارد دلار در بازار بین بانکی خرید

 مطابق با گزارش بانک مرکزی اوکراین، این نهاد مالی مرکزی در ماه آگوست در بازار بین بانکی نزدیک به 500 میلیون دلار ارز بیشتر خریداری کرده است. بدین ترتیب از آغاز سال تا کنون مازاد خرید ارز بانک مرکزی برابر 1.2 میلیارد دلار بوده است. بانک مرکزی اوکراین ضمن اعلام این موضوع، توضیح داد: در بازار ارز بین بانکی پس یک بهبود نسبی در نیمه دوم ماه جولای و در اوایل آگوست نرخ گریونا به تدریج تقویت شد اما به طور متوسط در مقایسه با جولای تا حدی ضعیفتر شد.

 اوکراین از محل دریافت وام های جدید، دیون پیشین خود را تسویه نمود

اوکراین در تاریخ اول سپتامبر حدود 1.69 میلیارد دلار (46.6 میلیارد گریونا) برای بازپرداخت دیون مرتبط با سری دوم اوراق قرضه منتشر شده در سال 2015 پرداخت نمود. این مبلغ از محل دریافت وام ها و استقراض جدید پرداخت شد. وزارت دارایی اوکراین اعلام کرد وزارت دارایی خاطرنشان ساخت: انتشار اوراق قرضه یورویی در سالهای 2015 و 2016 با بهره سالانه 7.75 درصد صورت گرفته بود. اوکراین تا پایان سال جاری می‌بایست 1.6 میلیارد دلار دیگر بابت وام ها و بهره‌های متعلقه بازپرداخت نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما