لغو مناقصه قطارهای پرسرعت در هند
راه آهن هند مناقصه ساخت 44 قطار تقریباً پرسرعت برقی با نام تجاری Vande Bharat را که (برای دومین بار) در 10 جولای 2020 برگزار شده بود، لغو کرد. در فرآیند این مناقصه، که با هماهنگی وزارت راه آهن توسط کارخانه واگن سازی چنای برگزار میشود، هر شرکت کننده دو پاکت پیشنهادی ارائه می نماید. پاکت اول دربردارنده پیشنهادهای فنی بوده و در مرحله بعد، پاکت قیمت مربوط به پیشنهاد دهندگان فنی تائیدشده، باز و قرائت میشود.
هرچند علت لغو مناقصه افشای زودهنگام پیشنهادهای قیمت عنوان گردیده است، اما برخی منابع دیگر، حضور سرمایه گذار مشترک چینی -شرکت دولتی ساخت و ساز راه آهن چین (CRRC) و شرکت پیشگام الکتریک هند (Pioneer Electric)- به عنوان تنها شرکت بین المللی حاضر در این مناقصه و احتمال قوی برنده شدن آن را موجب لغو مناقصه دانستند.
قرار است مناقصه بعدی با تاکید بر "ساخت داخل" طی روزهای آتی برگزار شود. مجموعاً 6 شرکت در بخش تامین قطعات الکتریکی و برخی دیگر از تجهیزات این قطارهای سریع السیر حضور داشتند که عبارتند از:
o Electrowaves Electronics Ltd
o MEDHA Servo Drives Private Ltd
o Powernetics Equipment India Private
|
o CRRC & Pioneer Electric Private Ltd
o Bharat Heavy Electricals Ltd
o Bharat Industries (Sangrur)
|
تا پیش از مناقصه اخیر 2 مجموعه از قطارهای Vande Bharat تولید و از 15 فوریه 2019 رسماً در مسیرهای دهلی-کارتا و دهلی-واراناسی به بهره برداری رسیدند. هر قطار 16 واگن مسافری با مجموع ظرفیت 1128 مسافر دارد. 2 واگن وسط "درجه 1 " هرکدام 52 مسافر، و سایر واگنها هرکدام 78 نفر ظرفیت دارند. ساخت اولین قطار 18 ماه زمان و 14 میلیون دلار هزینه برد که 40% ارزان تر از نمونه ساخت اروپایی است. کِشَنده، سیستم ترمز و درها از مهمترین قطعاتی هستند که در اولین نمونههای تولیدی این قطارها، از خارج تامین شده و قرار است در سری بعدی داخلی سازی شوند. شرکت واگن سازی چنای (ICF) تحویل همه قطارها را مستلزم 6 سال زمان دانسته است.
پیش از این، بانک جهانی طی اطلاعیه ای مورخ 5 ژوئن 2019 شرکت ساخت و ساز راه آهن چین (CRRC) و دو شرکت زیرمجموعه آنرا به دلیل سوء مدیریت در پروژه بهسازی کریدور شرقی-غربی در گرجستان، به مدت 9 ماه از مناقصات آن محروم کرده بود.
رقابت اقتصادی هند و چین همزمان با تقابل اقتصادی دولت ترامپ با پکن بالا گرفته است. با شیوع کرونا و تهدید واشنگتن به خروج شرکتهای آمریکایی از خاک چین، تلاش دهلی نو برای جذب این سرمایههای خارج شده دوچندان شده است. درگیری مرزی نیروهای دوطرف در منطقه لداخ (5 و 6 می 2020) نیز به نوبه خود بر روند همکاریهای اقتصادی سایه افکنده است. از اینرو دولت هند در حال تدوین مجموعه ای از تصمیمات اقتصادی و تجاری و اجرای تدریجی آنها برای کاهش وابستگی به چین است.
از جمله، طبق اصلاحیه قانون سرمایه گذاری در هند –که پیشنهادهای سرمایه گذاری از کشورهای همسایه را منوط به تائید مستقیم دولت نموده- درخواست سرمایه گذاری بسیاری از شرکتهای توانمندی چینی متوقف گردیده است. اخیراً دو شرکت بزرگ مخابراتی چین (Huawei و ZTE ) از مشارکت در پروژه راه اندازی اینترنت 5G در هند محروم شده اند. شرکتهای نفتی هند نیز استفاده از نفتکش های چینی را متوقف کرده اند. در حوزه تجارت، دولت هند درصدد است از ابتدای سال (مالی) 2021 استانداردهای معینی را برای واردات 371 قلم از کالاها وضع نمایند که احتمالا تاثیر زیادی بر کاهش واردات آنها از چین خواهد گذارد. همچنین فهرست بلندی از کالاهای وارداتی که قابلیت تولید داخل را دارند را تدوین نموده که عمدتا از چین وارد میشدند. جنبش اجتماعی "نه به کالای چینی" نیز نشانگر احساسات مردمی در هند برای همراهی با این تصمیم دولت است.