معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۱۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۹۳

نقش وزارت امور خارجه دانمارک در حمایت از صادرات این کشور در دوران کرونا

هر چند همه گیری کووید-19 موجب کاهش تولید ناخالص داخلی دانمارک و افت رشد اقتصادی این کشور شده است اما اثرات منفی آن کمتر از سایر کشورهای اروپائی بوده است. در این گزارش به نقش وزارت امور خارجه این کشور در این شرایط اشاره می‌شود.

هرچند بیماری کرونا ضربه سختی به اقتصاد دانمارک وارد ساخته اما اثرات منفی آن کمتر از سایر کشورهای اروپائی بوده است. در آخرین گزارش مرکز آمار دانمارک تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال جاری7.4درصد کاهش داشته است که سه برابر مدت مشابه در سال 2008 می‌باشد که بحران مالی دنیا را فرا گرفت. علی رغم کاهش فعالیت های اقتصادی در دانمارک، عملکرد این کشور بهتر از سایر کشورهای اتحادیه اروپا بوده است. تولید ناخالص داخلی در اتحادیه اروپا11.7درصد و در منطقه یورو12.1 افت داشته است. درحالیکه این کاهش برای دانمارک 7.4 درصد بوده است. جهت بررسی علل توفیق دانمارک در این زمینه به نقش وزارت امور خارجه دانمارک در این خصوص اشاره می‌گردد. 
 زیربنای اقتصاد دانمارک بر پایه دریافت مالیات و نیز درآمدهای ارزی حاصل از صادرات کالا و خدمات و فن آوری می‌باشد و تداوم فعالیتهای اقتصادی و جریان صادرات از موضوعات اساسی این کشور است به همین علت دولتمردان دانمارک از طریق بازوهای اجرایی  و مشوق های صادراتی خود درصدد بکارگیری سیاستهای جدید برای کاهش زیانهای اقتصادی کرونا بر این کشور می‌باشند.  یکی از بازوهای مهم توسعه صادرات این کشور در چارچوب معاونت وزیر امورخارجه در ساختار این وزارتخانه می‌باشد.  معاونت تجارت و پایداری جهانی وزارت خارجه دانمارک این وظیفه مهم را برعهده دارد. شورای تجارت و سازمان سرمایه گذاری در دانمارک بخشی از وزارت امور خارجه است که به شرکت های خصوصی در زمینه صادرات، نوآوری، بین المللی شدن و ارتقاء سرمایه گذاری کمک می‌کند. این وزارتخانه همچنین دارای واحدی تحت عنوان تکنوپالسی جهت رایزنی بین المللی برای شرکتهای فن آوری دانمارک می‌باشد.

شورای تجارت دانمارک 

 شورای تجارت دانمارک بخشی از وزارت امورخارجه این کشور می‌باشد و شرکت های خصوصی را در زمینه صادرات ، نوآوری ، بین المللی سازی و ارتقاء سرمایه گذاری  در دانمارک مساعدت می‌کند. این شورا با  داشتن شبکه ای در جهان با هدف توسعه صادرات ، نوآوری و رشد اقتصادی دانمارک تلاش می نماید. این شورا مشاوره تخصصی  و روزآمدی را  از طریق کارشناسان در دفاتر های نمایندگی خود به شرکتهای دانمارکی ارائه می دهد. شورای تجارت (سابقاً شورای صادرات) به حدود سه هزار شرکت دانمارکی برای گسترش صادرات و ورود به بازارهای جدید کمک می‌کند. بر اساس ارزیابی‌ها، شرکتهای دانمارکی پس از خرید خدمات از این شورا برای ارتقاء صادرات خود، درآمد و ارزش افزوده ای 8 تا 9 درصد بالاتراز قبل داشته اند در حالی که اشتغال آنها 4 درصد افزایش یافته است.

 شورای مذکور با استفاده از موافقت نامه‌های تجاری بین المللی و شرکای تجاری دانمارک و وجود روابط  مناسب خارجی  این کشور بستر مناسبی برای جامعه تجاری دانمارک مهیا نموده است. از جمله اقدامات این شورا برای شرکتهای دانش بنیان دانمارک استفاده  از مزیتها و توانایی این کشور در حوزه‌های  مختلف فن آوری جهت  شناسایی و حضور در بازارهای جدید  می‌باشد.  شورای تجارت دانمارک در بیش از 70 کشور جهان نماینده  دارد. با حفظ ارتباط با جامعه تجاری  دانمارک و کسب اطلاع  از آخرین وضعیت  بازارهای کشورهای هدف  از طریق مشاورین تجاری و کسب و کار خود در چارچوب دریافت تعرفه‌های خود به شرکتهای دانمارکی خدمات ارائه می‌کند.

مشاوران صادراتی ترکیبی از کارمندان محلی است که دارای ارتباطات با شرکت های محلی و سازمان‌های صنعتی و همچنین کارمندان دانمارکی با ریشه در جامعه تجاری دانمارک می‌باشند. این امر تعادل مناسبی را  برای ارائه بهترین و بالاترین مشاوره‌های تجاری را برای کسب و کاری موفق به شرکتهای دانمارکی مهیا می سازد. نمایندگان دفاتر تجاری این شورا که در وزارت امور خارجه ، سفارتخانه‌ها، کنسولگری‌ها و دفاتر عمومی‌شورای تجارت مشغول به فعالیت می‌باشند دارای تخصص در زمینه سیاست تجارت بین المللی، تجزیه و تحلیل بازار، آشنا به برنامه‌های تجاری، و آشنایی با قوانین گمرکی و صادرات و واردات داشته و متقاضیان خدمات تجاری را راهنمایی نموده و با شرکا و کانال های فروش در بازارهای جدید مرتبط می نمایند. شرکتهای دانمارکی می‌توانند از اینطریق  در بازار مربوطه دانش بیشتری در مورد شرایط بازار و تجارت کسب نموده  و فرصت بهتری برای ایجاد مشاغل و شرکای جدید داشته باشید.

به عنوان مثال شورای تجارت برای یک گروه متشکل از حداقل هفت شرکت دانمارکی با اهداف مشخص، کمک های تبلیغاتی مشترک تجاری ارائه می دهد. کمک های مالی برای ارتقاء می‌تواند توسط سازمان‌های تجاری و عضو یا شرکت هایی انجام شود که با مشاوره صادرات و بین المللی شرکت های دانمارکی سر و کار دارند. بر اساس اطلاعات منتشره از سوی این نهاد، طی سال 2019 ، تعداد 1،275 شرکت دانمارکی از طریق 100 برنامه حمایتی  و تشویقی در چارچوب برنامه مشترک شورای تجارت  مورد حمایت قرار گرفته اند.  برپایه  برآوردها  و سنجش تاثیرات اقدامات حمایتی صورت گرفته برای شرکتهای دانمارکی از سوی شورای مذکور طی سالهای 2017 – 2016  شرکتهای یاد شده بطور میانگین 1.35 میلیون کرون دانمارک  افزایش صادرات داشته اند.

اعطای هزینه‌های عمومی‌شرکتها برای مشارکت در نمایشگاههای خارجی تا 75 درصد آن، ارائه مشوق برای حضور در فضای مجازی و  اعطای اعتبار برای مشارکت در نشست های برخط با مشتریان از جمله حضور در وبینارهای تجاری، معرفی و اطلاع رسانی عناصر کلیدی و موثر در بازارهای خارجی به شرکتهای دانمارکی، سازماندهی حضور مشترک شرکتها در نمایشگاههای تجاری، شبکه سازی برای شرکتها جهت برگزاری سمینار و کارگاههای مشترک با شرکای تجاری، ارتقاء تجارت دیجیتال ، جلسات مشتری آنلاین ، معرفی هیاتهای تجاری خارجی به شرکتهای ذیربط دانمارکی جهت آشنایی با ظرفیتهای تجاری آنها از جمله خدمات این شورا  جهت بین المللی کردن شرکتهای دانمارکی و افزایش صادرات کالاهای و خدمات این کشور می‌باشد. 

سازمان سرمایه گذاری در دانمارک

 سازمان ملی سرمایه گذاری دانمارک بخشی از شورای تجارت است و برای جذب سرمایه گذاری‌ها و شرکت های خارجی به دانمارک تلاش می‌کند. این سازمان به منظور معرفی فرصت های سرمایه گذاری در دانمارک ، طیف وسیعی از اطلاعات مرتبط را برای متقاضیان گردآوری و ارائه می نماید که شامل حقایق و یافته‌های مربوط به فضای کسب و کار، نحوه آغاز فعالیت اقتصادی،  راهنمای گام به گام شروع فعالیتهای اقتصادی،وضعیت اشتغال و معرفی نیروی کار، بخش های شاخص و دارای مزیت برای سرمایه گذاری در دانمارک،  اطلاعاتی در خصوص ارگانها و سازمانهای دولتی ، زندگی در دانمارک ، میزان مالیات و موارد دیگر می‌باشد.

برنامه ویژه حمایت مالی دانمارک از شرکتها در مقابله بیماری با کرونا

بر اساس اطلاعیه منتشره در صفحه خانگی بخش سرمایه گذاری در وزارتخارجه دانمارک دولت و مجلس با همکاری هم جهت جبران خسارات ناشی از کرونا بسته‌های حمایتی برای کلیه مشاغل در دانمارک را ارائه نموده اند و این امر کلیه شرکتهای دارای کد اقتصادی و شرکتهایی با سرمایه خارجی را شامل می‌گردد و به همین منظور این ارگان با معرفی صفحه مجازی  https://investindk.com/publications/danish-covid-19-government-relief-packages جهت تشریح کمک ها و نحوه ثبت نام متقاضیان دریافت این کمک ها نموده است. بازرسان خبره  نیز بر فرایند تکمیل پرسشنامه‌ها نظارت می‌کنند.  این طرح شامل بسته‌های حمایتی ذیل می‌باشد:

طرح جبران دستمزد

از طریق این برنامه دولت با کارفرما و کارکنان توافق نامه سه جانبه ای نموده تا  شرکت ها بتوانند کارمندان خود را حفظ کنند.  بدینوسیله کارگران شغل و حقوق کامل خود را حفظ می‌کنند ، اما به خانه فرستاده می‌شوند  دولت 75٪ از حقوق کارگران را پرداخت می‌کند (حداکثر 30 هزار کرون دانمارک در هر ماه) و شرکتها 25٪ باقی مانده را پرداخت می‌کند (همگی بالاتر از 30 هزار کرون دانمارک). کارگران از 5 روز تعطیلی خود استفاده می‌کنند.

طرح تعویق پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

دولت دانمارک لایحه ای را با هدف کاهش فشار بر نقدینگی شرکتها تصویب کرد بر این  اساس مهلت پرداخت  مالیات شرکتها برای ماههای آپریل ، می و ژوئن 2020 به مدت 4 ماه به تعویق افتاد. مهلت پرداخت از 30 آپریل تا 10 جولای2020 اعمال می‌شود. پرداخت مالیات برای ماه آپریل و ماه می 2020 نیز به تعویق می افتد ، بنابراین پرداختها باید به ترتیب در 22 جولای 2020 و 21 دسامبر 2020 پرداخت شوند.  مهلت پرداخت برای شرکت هایی که ماهانه مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کنند نیز 30 روز به به مدت 3 ماه به تعویق می افتد . برای شرکتهایی که مالیات بر ارزش افزوده را به صورت سه ماهه پرداخت می‌کنند ، سه ماهه اول و دوم در ماههای بعد سال 2020 ترکیب خواهد شد ،  برای شرکت هایی که مالیات بر ارزش افزوده را به صورت نیم ساله پرداخت می‌کنند ، نیم سال اول و دوم با هم ترکیب خواهند شد و حداکثر حد مجاز تعویق پرداخت مالیات مبلغ 10 میلیون کرون خواهد بود.

طرح جبران خسارت هزینه‌های ثابت

درخواست خسارت برای بخشی از هزینه‌های ثابت  به عنوان مثال، هزینه برای قراردادهای غیر قابل انعطاف در این طرح در همه مشاغل مورد هدف تجارت قرار گرفته است. این جبران خسارت در شرکتهایی با کاهش شدید گردش مالی در داخل هدف قرار گرفته است درصد جبران خسارت در هزینه‌های ثابت بین 25 تا 80 درصد انجام می‌شود. جبران خسارت تا سه ماه و در اسرع وقت پرداخت می‌شود اگر درآمد به میزان قابل توجهی کمتر شده باشد ، باید جبران خسارت بازپرداخت شود شرکت ها جهت دریافت این نوع خسارت باید دارای حسابدار مستقل ، و اعتبار ضمایم ارسالی درخصوص درآمد محاسبه شده و هزینه‌های ثابت و اینکه آیا شرکت دارای کسری بودجه در سال بوده است.

از سایر برنامه‌های حمایتی اعلام شده دولت دانمارک در مقابله با کرونا را می‌توان طرح جبران خسات برای افراد خویش فرما، طرح جبران خسارت برای لغو رویدادها و مناسبتها و طرح اعطای ضمانت نامه دریافت وام از سوی صندوق دولت برشمرد.

با توجه به ادامه وضعیت بیماری کرونا و همچنین ورود به موج دوم گسترش آن در دانمارک تاریخ  دستورالعمل ها تمدید و یا میزان حمایت ها افزایش یافته است. دستورالعمل های طرح ارتقا برخی بسته‌های حمایتی  از 50 درصد به 75درصد و مدت آنها تا انتهای سال جاری میلادی تمدید گردیده است. از رویکردهای تشویقی این شورا برای صادرات می‌توان به  ارائه یارانه برای تبلیغات دیجیتال شرکتها، افزایش اولویت برای ارتقاء شرکتهای فعال در راه حل های سبز و پایدار نظیر آب و محیط زیست و همچنین انرژی (منهای نفت و گاز) اشاره نمود.

بر اساس دستورالعمل تازه،  نرخ جدید دریافت خدمات ساعتی مشاوره از نمایندگی شورای دانمارک (مستقر در سفارتخانه‌ها ، کنسولگری‌ها و  دفاتر بازرگانی این کشور) به 500 کرون در ساعت کاهش یافته است .اطلاعات خاص و دستورالعمل های به روز شده در صفحه مجازی این شورا  به آدرس https://um.dk/da/thetradecouncil/   و یا   https://thetradecouncil.dk/covid19-hjaelp                به  شرکتها  و متقاضیان خدمات آن عرضه می‌گردد. شورای مذکور به منظور تقویت  و حضور  پایدار شرکتهای دانمارکی در  بازارهای صادراتی و استفاده از فرصتهای موجود در بازارهای جدید،کمک هزینه برای افزایش صادرات در سال 2021 را دو برابر کرده است. بودجه مشوق های افزایش صادرات از 34.7 میلیون دلار سالجاری به 69.4 میلیون دلار  در سال 2021  بالغ خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما