معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۱۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۴۲۸

اخبار اقتصادی آفریقا شماره 40( هفته اول شهریور ماه 1399)

مهمترین عناوین و اخبار تحولات اقتصادی داخلی و خارجی کشورهای آفریقائی و سازمان‌های منطقه ای این قاره در هفته اول شهریور ماه 1399 که در رسانه‌های کشورهای این قاره انتشار یافته به شرح زیر بوده است:

آفریقای جنوبی:

 دولت آفریقای جنوبی 200 میلیارد راند در 20 سال گذشته به شرکتهای دولتی کمک کرده است

تیتو امبوانی وزیر دارائی آفریقای جنوبی در پاسخ به سوال مطرح شده از سوی حزب DA در پارلمان در مورد میزان کمکهای دولتی که از سال 1994 تاکنون به شرکتهای دولتی شده است گفته است؛ آمار کمکهای دولت به شرکتهای دولتی تنها از سال 2001 موجود است که از آن تاریخ تاکنون نزدیک به 200 میلیارد دلار کمک به آنها صورت گرفته است. وی گفت میزان دقیق کمکها به هریک از شرکتهای دولتی در گزارش مکتوب به پارلمان ارائه شده است. شرکتهای برق اسکوم، هواپیمائی آفریقای جنوبی، دنل، قطارهای مسافرتی، قطارهای باری، پتروسا و پست از مهمترین دریافت کنندگان این کمکها بوده اند. گوردین هیس لوئیس از اعضا حزب DA می‌گوید این شرکتها با وجود کمکهای دولت در سالهای گذشته در حال حاضر ورشکسته هستند و این نشان دهنده فساد زیاد در شرکتهای دولتی و مجموعه دولت است و به همین دلیل بهترین کار این است که شرکتهای دولتی به صورت کامل به بخش خصوصی واگذار شود.

تحولات منطقه ای گاز و آفریقای جنوبی

توسعه اقتصاد گازی و انتقال انرژی بحث هایی را در مورد فرصتهای جدید آفریقای جنوبی از پروژه‌های گاز طبیعی مایع در مقیاس بزرگ (LNG) در شمال موزامبیک و همچنین سایر پروژه‌های مختلف در داخل و اطراف این کشور برای تغییر چهره آفریقای جنوبی مطرح کرده است. استفاده گسترده تر از گاز طبیعی در اقتصاد آفریقای جنوبی می‌تواند در بهبود شرایط اقتصادی نقش داشته باشد و باعث رشد جدید صنعت و کاهش وابستگی به سایر انواع سوخت شود. گزارش اخیر PwC نشان می دهد که در سطح جهانی، گاز طبیعی تا سال 2030 بر زغال سنگ غلبه می‌کند و به سوخت دوم جهان تبدیل می‌شود، زیرا افزایش فشار نظارتی برای دفع گازهای گلخانه ای باعث کاهش سهم زغال سنگ در ترکیب جهانی انرژی و افزایش تقاضای گاز طبیعی می‌شود. با این وجود، برنامه ریزی برای توسعه سیستم زنجیره گاز، ارتقای سرمایه گذاری، واردات منطقه ای، همچنین توسعه زیرساخت ها و ایجاد اشتغال حائز اهمیت است. علاوه بر این، توافق نامه تجارت آزاد آفریقا می‌تواند فرصت های گاز و توسعه را در سراسر آفریقا فراهم کند. در این مرحله، محتمل ترین کاتالیزور برای صنعت گاز آفریقای جنوبی از کشورهای همسایه نظیر موزامبیک خواهد بود، جایی که چندین بازیکن معروف شناخته شده نفت و گاز جهانی مشغول توسعه ذخایر در قالب LNG هستند.

چاد:

امضای قراردادهای وام بین چاد و BDEAC

دکتر عیسی دوبراگن، وزیر اقتصاد، برنامه ریزی توسعه و همکاری بین المللی چاد و آقای فورتوناتو مبو، رئیس بانک توسعه کشورهای آفریقای مرکزی (BDEAC) در دو توافقنامه دریافت وام در مجموع به مبلغ 39 میلیارد فرانک سیفا امضا کردند. وام مذکور در زمینه مبارزه با Covid-19 اقدامات چاد را تقویت و همچنین برنامه توسعه منابع آب زیرزمینی و توسعه آب در استانهای اندی در شرق و غرب این کشورانجام خواهد شد. در امور هیدرولیک، رئیس BDEAC  توضیح داد که این پروژه، مطابق با استانداردهای سازمان بهداشت جهانی WHO ، مصرف 75 لیتر در روز / ساکن را افزایش خواهد داد. دکتر عیسی دوبراگن اعلام کرد که این حمایت BDEAC  و سایر تلاش های شرکاء در دستیابی به اهداف تعیین شده در چشم انداز 20-30 چاد راکمک خواهد کرد. به گفته وی، این پشتیبانی به اقدامات دولت برای دستیابی به اهداف تعیین شده در مباره با بیماری همه گیری Covid-19  کمک خواهد کرد.

جمهوری دموکراتیک کنگو (کینشازا):

ج.د.کنگو در کنفرانس جهانی روسای پارلمانی خواستار رعایت حقوق بین‌المللی و عدم دخالت در امور داخلی کشورها شد

خانم سناتور فرانسیس مویومبا، رئیس کمیسیون روابط خارجی سنا ج.د.کنگو به عنوان نماینده کشورش و بنام «الکسیس تامبوه» رییس سنا در پنجمین کنفرانس جهانی روسای پارلمانی که بصورت ویدیو کنفرانس به میزبانی وین برگزار شد، شرکت کرد. وی در این کنفرانس اعلام کرد که نقض قوانین بین‌المللی در رابطه با تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشورها در جهان غیرقابل تحمل است.  در این کنفرانس بر ضرورت موضوعاتی همچون رعایت حقوق بین‌الملل و همچنین عدم دخالت در امور داخلی کشورها تاکید شد. روسای پارلمان کشورهای حاضر در پایان این کنفرانس با انتشار بیانیه‌ای توصیه‌های جدی در مورد همه‌گیری ویروس‌کرونا و کاهش اثرات اقتصادی آن، برنامه توسعه پایدار در چشم‌انداز 2030 و  اهداف 17 گانه توسعه پایدار (ODD) را به کشورها ابراز کردند. در این بیانیه آمده روسای نهادهای پارلمانی جهان بر این باورند که ضرورت دارد ساز و کارهایی ایجاد شود تا بطور فوری برای تقویت سیاست‌های کلان اقتصادی در سطح بین‌المللی و حمایت از بازارهای مالی جهانی، از سقوط بیشتر اقتصاد جهانی در رکود، جلوگیری شود. گروهی از سناتورهای ایالات متحده به «استیون موچین» وزیر خزانه‌داری و «مایک پومپئو» طی نامه ای از خواستند تا در رفع چالش‌های ساختاری در جمهوری دمکراتیک کنگو این کشور را یاری رساندند و برای مبارزه با فساد در سطح گسترده و همچنین پایان دادن به اعمال خشونت علیه مردم کنگو متمرکز شود و برای از بین بردن نظام "دزدی‌سالارانه" کابیلا تلاش کند. بیانیه در این رابطه تصریح می‌کند: «تلاش‌های آمریکا می‌باید بر روی برچیدن نظام دزدی سالارانه «ژوزف کابیلا» رییس جمهور سابق متمرکز شود، بطوریکه ثروت عظیم ناشی از منابع طبیعی گسترده ج.د.کنگو به نفع مردم این کشور صرف شود. 

 مشارکت 3 میلیون دلاری آمریکا برای مبارزه با قاچاق انسان در ج.د.کنگو

سفیر ایالات متحده در ج.د.کنگو برنامه جدید 3 ساله آژانس توسعه بین المللی آمریکا (USAID) با مبلغ 3 میلیون دلار را برای مبارزه با قاچاق انسان در ج.د.کنگو  راه‌اندازی کرد. بر اساس اسناد منتشره از سوی روابط عمومی سفارت آمریکا در کینشاسا در این رابطه تصریح شده که سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) مدیریت این برنامه را با هماهنگی برنامه دولت ج.د.کنگو را بر عهده خواهد داشت تا از این طریق قربانیان مورد محافظت قرار بگیرند و قاچاقچیان نیز به عدالت سپرده شوند. وی اعلام کرد بهترین راه برای جلوگیری از قاچاق انسان، این است که عاملین و مسوولین مورد پاسخگویی قرار بگیرند و به مصونیت از مجازات آنها در برابر این جنایت فجیع پایان داده شود. سفیر آمریکا خطاب به مقامات مربوطه کنگویی گفت" تلاش‌‍های شما به جهانیان و بویژه به شهروندان کشورتان نشان خواهد داد که شما به آنهایی که با آسیب‌پذیرترین افراد بدرفتاری می‌کنند، اجازه نخواهید داد که از مصونیت مجازات برخوردار باشند. در ادامه این خبر آمده: «این سرمایه‌گذاری در چارچوب شراکت ممتاز میان آمریکا و ج.د.کنگو برای صلح و شکوفایی، از آژانس تازه تاسیس مبارزه با قاچاق انسان ج.د.کنگو تحت عنوان «آژانس پیشگیری و مبارزه با قاچاق افراد (APLTP) حمایت خواهد کرد»

اوگاندا:

اعلام تعطیلی رسمی و روز نیایش به علت گسترش کرونا در اوگاندا

به دنبال افزایش مبتلایان به کووید۱۹ در اوگاندا، رئیس جمهور این کشور روز شنبه را تعطیلی رسمی و روز نیایش اعلام کرد. موسونی همچنین در رشته توئیتی نوشت: فردی اوگاندایی به وی گفته است که خداوند در رؤیا به وی گفته است برای نجات از کرونا موسونی باید مردم را برای نیایش به درگاه الهی سازماندهی کند. وزارت بهداشت اوگاندا نیز میانگین ابتلای روزانه را ۱۵۵ مورد اعلام کرده و در برخی روزها این آمار به روزانه ۳۰۸ مورد نیز افزایش یافته است. در هفته گذشته تعداد مبتلایان جدید 831 نفر (31 درصد افزایش) و موارد فوتی 8 نفر (35 درصد افزایش) گزارش شده است. با توجه به افزایش یکباره تعداد مبتلایان و فوتی‌ها، احتمال شروع پیک کرونا در اوگاندا می‌رود. دولت بدون ذکر آمارهای منطقه‌ای، پایتخت را آلوده‌ترین منطقه به ویروس کرونا ذکر کرده است. تا تاریخ تهیۀ این خبر (7 شهریور)، شمار مبتلایان به کرونا در اوگاندا ۲٬۶۷۹ نفر و تعداد تلفات ۲۸ نفر گزارش شده است.

برنامه جهانی غذا جیره غذایی ۲٫۷ میلیون نفر پناهجوی شرق آفریقا را کاهش می‌دهد

برنامه جهانی غذا WFP اعلام کرد با توجه به کاهش کمک‌ها به این سازمان، مجبور شده است ۳۰ درصد از کمک‌های خود به پناهجویان شرق آفریقا که تعداد آنها به ۲٫۷ میلیون می‌رسد را کاهش دهد. این سازمان همچنین هشدار داده است درصورتی که کمک‌های خارجی به این سازمان افزایش نیابد مجبور است مجدداً جیره غذایی این پناهجویان را کوچک‌تر کند. اوگاندا سومین کشور میزبان پناهجویان در جهان است. تعداد ۱٫۵ میلیون پناهجو از کشورهای سودان جنوبی، ج.د.کنگو، بوروندی و سومالی در این کشور ساکن هستند.

رئیس پارلمان: بخش اقتصادی را دوباره باز کنید

رئیس پارلمان اوگاندا دوباره از دولت این کشور خواست بقیۀ بخش‌های اقتصادی را که در پی شیوع کرونا بسته شده بود، باز کند. خانم کاداگا در جلسه‌ای که پس از دو هفته تعطیلیِ پارلمان برگزار شده بود گفت بسیاری از فعالان اقتصادی با دفترِ او مکاتبه کرده و خواستار بازگشایی کسب‌وکارها شده‌اند. برخی بخش‌ها مانند آموزش، ورزش، سرگرمی و پرستشگاه‌ها همچنان به دستور رئیس جمهور بسته مانده‌ است. قرار است کارگروه ویژۀ کووید-۱۹ جلسه‌ای با رئیس‌جمهور برگزار کند ولی موج جدید ابتلا به ویروس کرونا دولت را با چالش‌هایی روبه‌رو کرده است.

 تانزانیا:

اقدام بی سابقه رئیس جمهور در جمع آوری کمک نقدی برای ساخت مسجد

در اتفاقی بی سابقه و تاریخی جان مگوفولی رئیس جمهوری تانزانیا با حضور در کلیسای کاتولیک شهر دودوما کمک های نقدی مردم را برای ساخت مسجدی در همین شهر جمع آوری کرد. این اقدام توسط رسانه‌های داخلی تانزانیا گام مهمی از سوی رئیس جمهوری برای تحکیم ارتباط میان مسلمانان و مسیحیان تفسیر شده است. در روز اول جمع آوری این کمک مبلغی حدود 50 میلیون شیلینگ (20 هزار دلار) برای این امر جمع آوری شد. مگوفولی با ابراز امیدواری نسبت به افزایش کمک های نقدی، بار دیگر بر آزادی افراد در پرستش و عقاید خود تأکید کرد.

افزایش گردشگران در تانزانیا

طبق اعلام مؤسسه گردشگری تانزانیا، پس از فروکش کردن موج شیوع ویروس کورونا و رفع محدودیت های پروازی و مسافرتی، ورود گردشگران به تانزانیا بصورت تدریجی در حال افزایش می‌باشد. طی دو ماه جولای و آگوست 2020 حدود 30 هزار گردشگر به تانزانیا سفر کرده اند که این آمار در ماه‌های منتهی به سال 2021 می‌تواند افزایش شدیدی داشته باشد. صنعت توریسم در تانزانیا یکی از منابع مهم درآمد ارزی دولت است و تا قبل از شیوع ویروس کورونا بطور میانگین یک و نیم میلیون نفر گردشگر از تانزانیا بازدید می‌کردند که کاهش این تعداد ضربات سنگینی به اقتصاد تانزانیا وارد کرده است.

ممنوعیت پروازی شرکت های کنیایی در تانزانیا

 با گذشت یک ماه از اختلاف تانزانیا و کنیا بر سر ورود هواپیما به حریم هوایی دو کشور، دولت تانزانیا اعلام کرد سه شرکت دیگر کنیایی علاوه بر شرکت هواپیمایی کنیا نیز مجوز ورود به آسمان تانزانیا را ندارند. این اختلافات پس از آن شروع شد که دولت کنیا یک ماه پیش لیستی از ایرلاین‌های خارجی را منتشر کرد که مجاز به ورود به کنیا می‌باشند که در آن هواپیمایی تانزانیا وجود نداشت. تانزانیا و کنیا از ابتدای شیوع ویروس کورونا بر سر تردد کامیون‌های حمل بار نیز اختلافات عمده ای داشتند که تا حدودی برطرف شده است.

کنیا:

پاکسازی او دی ام به دست رایلا

رایلا اودینگا رهبر حزب او دی ام به منظور آماده سازی برای رهبری کشور در سال 2022 قصد انجام یک جراحی سنگین بر روی حزب خود را دارد تا بنیاد آن را برای تضمین پیروزی در انتخابات پیش رو استحکام بخشیده و خونی تازه به رگ های آن تزریق کند. تحقیقات استار نشان می دهد رایلا و سایر سیاست گذاران او دی ام از فعالیت های هیئت دبیران این حزب رضایت نداشته و آن را متهم به فعالیت در خفا کرده اند. تیموتی بوسیره خزانه دار او دی ام ضمن ذکر این مسئله گفت که عده ای از اعضای حزب همواره قصد به خشونت کشیدن جریان انتخابات برای بهره برداری‌های شخصی و معرفی خود به عنوان نامزد مورد نظر حزب را داشته اند و از این رو تغییرات ساختاری و بازسازی در برنامه‌های او دی ام ضروری به نظر می رسد. گفته می‌شود اعضای جدیدی از جمله رئیس دانشکده حقوق دانشگاه نایروبی پروفسور بن سیهانیا به عنوان رئیس کمیته انضباطی حزب برگزیده خواهد شد. از دیگر افراد مورد نظر برای تشکیل تیم جدید رایلا می‌توان به خانم پروفسور کاترین ماما معاون رئیس سابق بیمه سی آی سی اشاره کرد.

اعتراضات کنیایی‌های ساکن بیروت

صدها کنیایی ساکن لبنان روز پنج شنبه طی تظاهراتی اعتراض خود را به بدرفتاری و استثمار سرکنسول کنیا در لبنان اعلام کرده و از دولت خود خواستند تا مراتب بازگشت آن‌ها به کنیا را فراهم آورد. این افراد که عجز خود از تهیه بلیط 400 دلاری بازگشت به وطنشان را به زبان آوردند همچنین گفتند که پول در شرایط فعلی جایگاهی در زندگی آن‌ها نداشته و توانایی پرداخت هزینه‌های سفر را ندارند. برخی از اعتراض کنندگان مدعی شدند که کنسولگری در بیروت به آن‌ها پیشنهاد کرد تا روسپی گری را برای تهیه هزینه بلیط امتحان کنند. بالغ بر 1100 کنیایی به طور رسمی در لبنان مشغول کار هستند. سفارت کنیا در بیروت با اشاره به مطلع بودن از این موضوع گفت که برخی از این افراد فاقد مدارک لازم اقامت بوده و برای سفر نیازمند برگه عبور هستند. ماچاریا کامائو نیز به استار گفت که بیانیه ای برای رسیدگی به این موضوع منتشر خواهد کرد. کنیاایرویز آماده بازگرداندن 167 کنیایی دیگر از هند است که به دلیل همه گیری کرونا قادر به بازگشت به کشور خود نبودند.

زیمبابوه:

چشم انداز 12 میلیارد دلاری زیمبابوه در بخش معدن

آقای امتولی نووه، وزیر دارایی و توسعه اقتصادی زیمبابوه اعلام کرد که چشم انداز این وزارتخانه دستیابی به درآمد 12 میلیارد دلاری از صادرات محصولات معدنی در سال 2025 است. این اقدام گامی از جانب دولت برای تحقق سند چشم انداز 2030 محسوب می‌شود که طی آن قرار است در آمد مردم زیمبابوه به بالاتر از حد متوسط برسد. به گفته آقای امرسون منانگاگوا، رئیس جمهور زیمبابوه دو بخش معدن و کشاورزی نقشی بسیار مهم در تحقق چشم انداز 2030 دارند.

موزامبیک:

اعتراض مردم به فرایند اخذ خسارت طوفان آیدای

صدها معترض موزامبیکی در اعتراض به نحوه تکمیل مدارک جهت اخذ کمک های دولت به آسیب دیدگان طوفان آیدای روز 7 شهریور 1399 بدون رعایت مقررات مربوط به فاصله گذاری اجتماعی مقابل ساختمان استانداری استان سافالا تجمع کردند. پس از گذشت 18 ماه، دوشنبه گذشته ثبت نام برای دریافت کمک های دولت در مدارس آغاز شد. با توجه به ازدحام جمعیت در مدارس، سازمان تامین اجتماعی که متوالی این امر بود تصمیم به توقف ثبت نام مردم گرفت که خشم مراجعه کنندگان را در پی داشت. لازم به ذکر است، دولت موزامبیک 70.000 نفر را واجد دریافت کمک های آسیب دیدگان طوفان آیدای دانست.

موریس:

تلف شدن تعدادی وال و دلفین پس از نشت نفت در سواحل موریس

در پی نشت نفت شناور سانح دیده ژاپنی در نزدیکی سواحل جزیره موریس تعدادی وال و دلفین کشته شدند. در این خصوص دولت موریس اعلام کرد تا کنون 39 دلفین و 3 وال به گل نشسته و تلف شدند. تا کنون علت کشته شدن دلفین‌ها مشخص نشده است. به گفته وزیر شیلات موریس لاشه برخی از دلفین‌ها صدمه دیده است، اما انتشار گزارش هایی مبنی بر وجود نفت در بدن این جانوران را تکذیب نمود.

غنا:

سرقت از شبکه تلویزیونی پان آفریکن غنا

سارقین، هنگامی‌که کواسی پرات، مدیر شبکه تلوزیونی پان آفریکن، در حال اجرای برنامه بود، وارد دفتر وی شده و لپ تاپ، موبایل و مقداری وجوح شخصی را به سرقت بردند. اوسو دانسو، یکی از مجریان این شبکه اظهار داشته که سرقت، توسط نیروهای امنیت ملی با همکاری حزب NPP، صورت گرفته است.

امضاء موافقتنامه صلح بین دو حزب NDC و NPP در حوزه آساواسه منطقه آشانتی غنا

در پی بروز درگیری و خشونت در ایام ثبت نام رای دهندگان انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در ناحیه آساواسه در منطقه آشانتی، با حمایت و همکاری شورای ملی صلح (NPC)، دو حزب NDC و NPP، موافقتنامه صلح در جهت جلوگیری از هرگونه رفتار خشونت آمیز تا پایان ایام انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی (7 دسامبر 2020- 17 آذر) امضاء کردند. موگیس مهدی، دبیر منطقه ای حزب NDC، اظهار داشت که این حزب به حمایتهای پلیس در جهت ایجاد نظم و امنیت، اعتمادی ندارد اما به دلیل این که متهم نشود که تلاشی برای صلح انجام نمی دهد، موافقتنامه را امضاء کرده است.

احضار کاردار نیجریه به وزارت امور خارجه غنا

وزارت امور خارجه غنا، کاردار نیجریه را فراخوانده و نسبت به اظهارات وزیر امور خارجه این کشور اعتراض نمود. خاطرنشان می سازد، هفته گذشته و در پی بسته شدن برخی فروشگاههای نیجریه ای در غنا، وزیر امور خارجه نیجریه اظهار داشته بود که دولت با نگرانی، فیلمهای مربوط به بسته شدن فروشگاهها را مشاهده کرده و اقدامات فوری انجام خواهد شد. گفتنی است مدتهاست که سفارت نیجریه در غنا با سطح کاردار اداره می‌شود.

بازدید سفیر رژیم صهیونیستی از منطقه غربی غنا

خانم زوبیدا، سفیر رژیم صهیونیستی، از منطقه غربی غنا بازدید نموده و با مدیران و مسئولان این منطقه در خصوص بسط همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله سرمایه گذاری مشترک، روابط تجاری، توریسم، کشاورزی و زیرساختها و آبرسانی بویژه از طریق آژانس همکاری و توسعه بین المللی اسرائیل(مشاو) گفتگو نمود.

سنگال:

لغو یکی از مهم ترین گردهمایی‌های مذهبی در سنگال به دلیل کرونا

مراسم مذهبی «دو رکعت» که همه ساله در شهر سن لوئی سنگال جهت بزرگداشت شیخ احمدو بامبا (بنیانگذار طریقت مریدیه) برگزار می‌شود، به دلیل شیوع بیماری کرونا لغو گردید. در اطلاعیه ای که به همین منظور منتشر گردیده، از پیروان و زائرین درخواست شده است به جای سفر و زیارت، قرائت قرآن در دستور کار مردم قرار گیرد.

ملاقات هیئت سنگالی با رئیس جمهور گامبیا

در پی تشدید اپیدمی‌کرونا در کشور گامبیا، رئیس جمهور سنگال یک هیئت به سرپرستی مدیر بخش اورژانس وزارت بهداشت به بانجول اعزام کرد. هیئت سنگالی در ملاقات با آداما بارو رئیس جمهور گامبیا، بر آمادگی سنگال جهت تشریک مساعی و تبادل تجربیات در زمینه مهار کوید – 19 تأکید نمود.

ساحل عاج:

کمک یک میلیون یورویی اتحادیه اروپا به ساحل عاج برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری

در مراسمی‌که روز سه شنبه 25 آگوست با حضور نمایندگان اتحادیه اروپا، برنامه توسعه سازمان ملل و کمیسیون مستقل انتخابات ساحل عاج در دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا برگزار شد، موافقتنامه حمایت یک میلیون یورویی (655 میلیون فرانک سیفا)  این اتحادیه برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بین طرفین امضا شد. نماینده برنامه سازمان ملل برای توسعه د سخنانی گفت: «این بودجه بخشی از پروژه پشتیبانی سازمان ملل و شرکای آن از انتخابات برای حمایت از تلاش های ملی با هدف تحکیم دموکراسی و صلح از طریق برگزاری انتخابات معتبر، شفاف، فراگیر و صلح آمیز است. نماینده اتحادیه اروپا نیز وی گفت: "ما از کاندیدای خاص حمایت نمی‌کنیم اما از یک روند حمایت می‌کنیم، زیرا ما در اتحادیه اروپا معتقدیم که انتخابات بهترین راه برای تعیین حاکمان است و به نفع همه است که این روند به خوبی انجام شود.

مالی:

تعلیق عضویت کشور مالی در سازمان بین المللی فرانکوفونی

به گزارش روزنامه مستقل ایندیپندنت و سایت خبری کشورمالی، شورای دائمی سازمان فرانکوفونی OIF روز سه شنبه 25 آگوست براساس مفاد فصل 5 این سازمان تصمیم گرفت، عضویت جمهوری مالی را در این سازمان به تعلیق در آورد. براساس بیانیه ای که از سوی  سازمان مذکور صادر شد، این تصمیم طی جلسه فوق العاده شورای دائمی فرانکوفونی به سرپرستی خانم لوئیز موشیکیو باو ، دبیر کل سازمان OIF اتخاذ شد. در بیانیه مذکور تأکید شد، که این تصمیم برنامه‌های همکاری را که مستقیماً به نفع غیرنظامیان می‌باشد، زیر سوال نخواهد برد. سازمان فرانکوفونی همچنین خواستار آزادی رئیس جمهور آقای کیتا و سایر شخصیت های بازداشتی و همچنین تشکیل هرچه سریعتر دولت انتقالی به رهبری یک غیر نظامی‌شدند. به گفته دبیر کل سازمان OIF هیأتی عالی رتبه از طرف سازمان یاد شده به زودی برای ارزیابی اوضاع کشورمالی عازم باماکو خواهد شد.

اجلاس ویدئویی سران جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا"اکوواس"درخصوص بررسی نتایج گزارش میانجی اعزامی‌به کشورمالی

به نقل از وب سایت خبری کشورمالی، اجلاس سران کشورهای عضو اکوواس درخصوص بررسی اوضاع سیاسی جمهوری مالی با توجه به گزارش میانجی اعزامی در تاریخ 28 آگوست به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد. آقای محمدو ایسوفو رئیس جمهور نیجر و رئیس دوره ای سازمان یاد شده در سخنانی اظهار داشت: « رؤسای جمهور کشورهای عضو اکوواس پس از بررسی گزارش سفر  هیأت اعزامی سازمان اکوواس به سرپرستی آقای کودلوک جاناتان، رئیس جمهور پیشین جمهوری فدرال تصمیمات زیر را اتخاذ نمودند:

- سازمان اکوواس استعفای آقای کیتا رئیس جمهور پیشین کشورمالی را ثبت و یاد داشت کرد. و خواستار دوره انتقالی با ریاست یک غیر نظامی می‌باشد.

- مدت این دوره انتقالی باید 12 ماه (یک سال) باشد.

- رئیس جمهور و نخست وزیر دوره انتقالی باید غیرنظامی‌باشند. و آنها نباید در انتخابات ریاست جمهوری بعدی که باید طی 12 ماه برگزار شود ، کاندیدا شوند.

- تحریم ها تا نشست بعدی رؤسای جمهور اکوواس ادامه خواهد داشت. نشست آینده در تاریخ 7 سپتامبر 2020 برگزار می‌شود. اگر کمیته CNSP با توصیه‌های اکوواس موافق باشند.  احتمالا در مورد تحریم ها تجدید نظر و تصمیمات جدیدی اتخاذ خواهد شد. 

پیشنهادات ارائه شده توسط کمیته ملی برای نجات ملت CNSP به هیأت اعزامی ECOWAS در خصوص دوره انتقالی

به نقل از شبکه‌های اجتماعی کشورمالی، سندی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، که محتوای آن در رابطه با پیشنهادات از سوی مسئولان کمیته ملی برای نجات ملت CNSP (کوتاچیان) در خصوص  دوره انتقالی به هیأت میانجی و اعزامی جامعه  اقتصادی کشورهای غرب آفریقا اکوواس می‌باشد. براساس سند مذکور مسئولان CNSP دوره انتقالی را به شرح زیر تعیین و معرفی نمودند:

1-  سرهنگ آسیمی‌گویتا، رئیس کمیته CNSP رئیس جمهور دوره انتقالی خواهد بود.

2- نخست وزیر با اتفاق همگی انتخاب می‌شود.

3- دولت بوسیله تکنوکرات ها و نظامیان تشکیل می‌شود.

4- زمان دوره انتقالی 3 ساله خواهد بود، که بقیه دوران دوم ریاست جمهوری آقای کیتا را پوشش می دهد.

5- رئیس جمهور و نخست وزیر دوره انتقالی نمی‌توانند، در انتخابات ریاست جمهوری کاندید شوند.

6- برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و بازسازی کشور در کلیه مؤلفه‌های آن با در نظر گرفتن نتایج حاصل از گفتگوی ملی فراگیر و توافق نامه الجزایر دنبال خواهد شد.

گامبیا

آخرین آمار مبتلایان به کرونا در گامبیا (7 شهریور 1399)

در کشور گامبیا تا روز جمعه 7 شهریور 1399 مجموعاً 2708 مورد ابتلا به کرونا ثبت شده است. 93 مورد فوتی و 601 نفر بهبود یافته اند. گامبیا با نرخ بهبودی 26% و نرخ مرگ و میر 3 و 4 دهم درصد، وضعیت دشواری را تجربه می‌کند.

دماغه سبز:

اعتراض به حکم استرداد تاجر ونزوئلایی – کلمبیایی به خاک آمریکا

در پی اعلام وزیر خارجه دماغه سبز مبنی بر استرداد الکس ساب تاجر ونزوئلایی – کلمبیایی به آمریکا، بالتازار گارزون وکیل متهم اعلام کرد در این پرونده نقایصی جدی وجود دارد. فرایند دادرسی قبل از صدور حکم طی نشده است. دستگیری نامبرده غیرقانونی و نقض کنوانسیون 1961 وین و عرف بین الملل است؛ چرا که نامبرده فرستاده ویژه سیاسی دولت ونزوئلا و دارای گذرنامه سیاسی بود. دولت دماغه سبز الکس ساب را بر خلاف رویه‌ها و قوانین بین المللی به قوه قضاییه ارجاع داده است. این در حالی است هیچ حکمی نیز از جانب اینترپل برای نامبرده صادر نشده است. گارزون، بازداشت موکل خویش را خودسرانه دانست. او افشا کرد که دولت دماغه سبز در دو نوبت تقاضای ورود وکلای الکس ساب به خاک خود را رد کرده است. وی دستگیری فرستاده ویژه ونزوئلا با پاسپورت سیاسی را به مثابه دخالت در امور داخلی آن کشور دانست که تحت فشار آمریکا و با انگیزه‌های سیاسی صورت گرفته است. خاطر نشان می سازد، دادگاه استیناف دماغه سبز متشکل از سه قاضی در تاریخ 31 ژوئیه 2020، تصمیم به استرداد الکس ساب تاجر ونزوئلایی – کلمبیایی به خاک آمریکا گرفت. گفته می‌شود نامبرده متهم به ارتکاب 8 جرم از جمله پولشویی است. وزیر دادگستری دماغه سبز اقدام کشور متبوع خویش در دستگیری و استرداد الکس ساب را مبتنی بر تعهد دماغه سبز به همکاری‌های بین المللی در زمینه‌هایی مانند پولشویی و قاچاق مواد مخدر دانست و شائبه مداخله دولت در این پرونده را مردود دانست

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما