معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۱۶- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۸۹

اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک (نیمه اول شهریور ماه 1399)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در نیمه اول شهریور ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

هشدار اتحادیه اروپا: دانمارک قوانین ضد پولشویی را به اجراء نمی‌گذارد

کمیسیون اروپا به دولت دانمارک هشدار داده که در صورت عدم اجرای قوانین اتحادیه اروپا در مبارزه علیه پولشوئی و تامین مالی تروریسم، این کشور به دادگاه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ ارجاع داده خواهد شد. این دومین بار است که به دانمارک هشدار داده می‌شود که در اجرای دستورالعمل چهارم ضد پولشوئی این اتحادیه که در 26 ژوئن 2017 به اجراء گذاشته شد کوتاهی کرده است. در همین حال کمیسیون اروپا در 68 مورد عدم تطابق قوانین دانمارک با قوانین جدید ضد پولشوئی را گوشزد کرده و برای اصلاح این نقیصه به دولت دانمارک سه ماه فرصت داده است.

به دلیل محرمانه بودن نقض پیمان، وزارت صنعت، تجارت و امور مالی و کمیسیون اتحادیه اروپا درباره کوتاهی دانمارک توضیح نداده است. با این حال وزارت تجارت در ایمیلی نوشت هشدار کمیسیون اروپا را جدی می‌گیرد. این وزارتخانه افزود: وزارت تجارت و صنعت با همکاری مقامات ذیربط هشدار کمیسیون را با جزئیات بیشتری بررسی کرده و در پی آن برخواهد آمد تعیین کند که آیا این مشکل به دلیل عدم اطلاع رسانی صحیح درباره اجرای دستورالعمل 2017 توسط دانمارک بوده، یا اینکه لازم است در جاهائی اصلاحاتی صورت گیرد. کشورهای ایتالیا و جمهوری چک نیز هشدارهای مشابه ای را دریافت کرده اند. (آلتینگت)

 بازگشت مصرف در دانمارک به حالت عادی

در هفده روز اول ماه اوت استفاده از دنکورت( کارت اعتباری دانمارکی) و موبایل پی (پرداخت با موبایل)، دو روش جاری پرداخت در دانمارک، که معمولاً یک شاخص قابل اعتماد از مصرف در کشور را به نمایش می‌گذارند به حالت عادی باز گشتند. با توجه به محدویت های سفر به خارج، اکثر دانمارکی‌ها تعطیلات خود را در کشور خود گذرانده و در نتیجه میزان هزینه‌ها به سطح مدت مشابه سال گذشته رسیده است. در گزارش ها آمده که خرید از داروخانه‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته 30 در صد افزایش نشان می دهد. (fxstreet.com)

 تعطیلی پنج شعبه یوسک بانک دانمارک

یوسک بانک، دومین بانک بزرگ دانمارک تا اواسط سال 2021 تعداد پنج شعبه خود را تعطیل خواهد نمود که در نتیجه 200 نفر شغل خود را از دست خواهند داد. این خبر در حالی اعلام شد که عملکرد شش ماه اول سال بانک چندان رضایت بخش نبوده است. سود حاصل در این مدت 82 میلیون کرون (1 .10 میلیون یورو) گزارش شده که نسبت به رقم 1 .1 میلیارد کرون (140 میلیون یورو) برای مدت مشابه سال گذشته یک عملکرد ضعیفی محسوب می‌شود. (finans.dk)

 نا امیدی مصرف کنندگان

علی رغم گزارش هائی درباره افزایش مصرف در کشور مصرف کنندگان نسبت به آینده اقتصادی خود بدبین تر شده اند. آخرین اطلاعات مرکز آمار دانمارک اعتماد مصرف کنندگان در ماه اوت را منهای 5 .5 گزارش کرده است. این رقم از منهای 9 .11 ماه آوریل مرتب در حال بهبودی بود تا جائی که در ماه ژوئن به تنها منهای 9 .2 رسیده بود. با وجود علائمی از بهبودی در بازار کار و مسکن در طول تابستان تحلیلگران از ارقام جدید ابراز تعجب کرده اند. لوئیز آگرستروم، اقتصاددان دنسکه بانک، گفت گزارش ها درباره افزایش موارد ابتلاء به بیماری کووید-19 در ماه اوت می‌تواند نقشی در این زمینه داشته باشد. از طرف دیگر برخی نزدیک بودن زمان پایان کمک های دولتی به حقوق بگیران را یک عامل مهم در این ارتباط ارزیابی کرده اند.

دانمارک یکی از اولین کشورها بود که بعد از شیوع کووید-19 در قرنطینه فرو رفت و جزء اولین کشورها هم بود که در بازگشائی پیش قدم گردید. اما مصرف کنندگان درباره وضع اقتصاد، بخصوص چشم انداز آن در طول یک سال آینده، نگرانی‌هائی دارند. (euroinvestor.dk)

 قاضی ادعای سرمایه گذاران علیه دنسکه بانک را رد کرد

قاضی دادگاهی در نیویورک ادعای خسارت چند میلیونی علیه دنسکه بانک را رد کرد. سهامداران بانک دادخواستی را به دادگاهی در نیویورک ارائه کرده بودند که طی آن بزرگترین بانک دانمارک و چهار مدیر ارشد سابق به پنهانکاری و عدم جلوگیری از پولشویی گسترده در شعبه سابق استونی بانک متهم شده بودند. قاضی منطقه والری کاپرونی در منهتن نیویورک گفت: سهامداران به رهبری چهار صندوق بازنشستگی در نیویورک و ماساچوست ، نتوانستند به اندازه کافی مدرک ارائه دهند تا ثابت کند که این بانک درآمد ناشایستی از پولشویی را گزارش کرده، و یا نارسایی‌های نظارت خود را کمرنگ جلوه داده است. همچنین شاکیان نتوانستند نشان دهند که دانسکه بانک بی پروا عمل کرده است یا با بی اعتنایی آگاهانه اظهارات نادرست و گمراه کننده ارائه داده است. دنسکه بانک در سپتامبر 2018 بعد از یک تحقیق درون بانکی اعلام کرد که بین سالهای 2007 – 2015 در حدود 200 میلیارد دلار از طریق شعبه استونی این بانک جابجا شده بوده که بخشی از آن مشکوک به نظر می رسید. (برلینسکه)

 کاهش 81 درصدی درآمد شرکت هواپیمایی اسکاندیناوی علی رغم از سرگیری فعالیت ها

شرکت هواپیمایی اسکاندیناوی SAS ، در سه ماهه می تا ژوئن 8 .235 میلیون دلار ضرر و زیان به ثبت رساند. ریکارد گوستافسن، رئیس اجرائی این خطوط هوائی، گفت تقاضا بتدریج در حال بازگشت به حالت عادی است و شرکت انتظار دارد تا پایان سه ماهه چهارم سال به 30 – 40 درصد صندلی.کیلومتر سالهای قبل باز گردد. آقای گوستافسن افزود که ترافیک هوائی تا پایان سال 2022 به حالت قبل از شیوع کرونا باز نخواهد گشت. (sasgroup.net)

 راه اندازی شبکه 5 جی تی دی سی

شرکت تی دی سی، بزرگترین شرکت تلکام دانمارک، اعلام کرد که شبکه 5 جی این شرکت از روز 7 سپتامبر فعالیت خود را شروع خواهد کرد. در بیانیه این شرکت آمده که پوشش جمعیتی در سطح 80 درصد شروع خواهد شد و رساندن این رقم به 90 درصد تا پایان سال جاری از اهداف عمده این شرکت بشمار می رود.  

تی دی سی در ایجاد شبکه 5 جی خود اوایل امسال همکاری با شرکت چینی هواوی را بدلائل نگرانی امنیتی قطع و وارد یک توافق با شرکت سوئدی اریکسن شد. (دی آر)

 قرارداد جدید شرکت وستاس دانمارک

شرکت وستاس، تولید کننده توربین‌های بادی برای تولید برق، یک قرارداد چند میلیونی با بزرگترین مزرعه بادی بریتانیا امضاء کرده که در نوع خود در تاریخ اروپا بی سابقه بوده است.  طی این قرارداد وستاس تعداد 100 توربین مورد نیاز مزرعه بادی وایکینگ در جزائر شتلند اسکاتلند در اقیانوس اطلس را تامین خواهد کرد. (برلینسکه)

 شرکت کشتیرانی مرسک و رسوائی رشوه در برزیل

اتهامات جدید دادستانی برزیل نشان از آن دارد که شرکت کشتیرانی دانمارکی آ.پ.مولر مرسک، بزرگترین شرکت کشتیرانی جهان، از بابت همدستی در جریان پتروبراس، میلیاردها دلار درآمد کسب کرده است. ماجرای پتروبراس، شرکت ملی نفت برزیل، بزرگترین رسوائی رشوه در جهان لقب گرفته است. در گزارش ها آمده که ویگو اندرسن، یک مدیر ارشد مرسک، در طرحی مشارکت نموده بود که حداقل 7 .31 میلیون دلار (200 میلیون کرون) ضرر و زیان برای پتروبراس در پی داشت که 144 میلیون کرون آن نصیب شرکت مرسک شده است.  ادعا می‌شود که آندرسن قیمت قرارداد حمل و نقل را تورمی اعلام کرده و سود حاصل را به مرسک منتقل می‌کرده است. یک مدیر ارشد شرکت پتروناس نیز اطلاعات محرمانه درباره نیازهای کشتیرانی شرکت پتروناس را در اختیار مرسک قرار می داده است. این مدیر به همراه حدود یکصد نفر در سال 2014 بازداشت شد. سال گذشته دادستانی برزیل دفتر مرسک در برزیل را مورد تفتیش قرار داد. (برلینسکه)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما