معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۶/۱۵- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۹۸

اخبار اقتصادی ایتالیا( هفته اول شهریور ماه 1399)

مهم ترین تحولات و اخبار اقتصادی ایتالیا در هفته اول شهریور ماه 1399 که در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور انتشار یافته به شرح ذیل می‌باشد:

دیدار وزرای امور خارجه ایتالیا و چین در رم

روزنامه کوریره دلاسرا (صفحه 15) می نویسد : روز گذشته "لوئیجی دی مایو" وزیر امور خارجه ایتالیا در رم با "وانگ یی" همتای چینی اش (که در ادامه تور اروپایی خود به کشورهای فرانسه، نروژ، آلمان و هلند نیز سفر خواهد کرد) دیدار نمود. دو مقام پس از یک گفتگوی رو در روی نیم ساعته در محل وزارت امور خارجه، در نشست دوجانبه ایتالیا و چین که به مدت یک ساعت در محل ویلاماداما برگزار گردید، شرکت کردند. "دی مایو" در جریان نشست مطبوعاتی مشترک تأکید کرد : «ایتالیا محل دیالوگ است. سیاست خارجی ما همواره بر مبنای خطی مشی ساختن پل و نه دیوار، استوار می‌باشد». "وانگ" نیز به نوبه خود گفت «نخستین سفر اروپایی من بعد از شیوع جهانی کرونا، با ایتالیا آغاز شده و این امر نشان دهنده اهمیت روابط دو کشور است».

کوریره دلاسرا می افزاید : همزمان با دیدار دو وزیر امور خارجه، "ناتان لاو" رهبر "جنبش چتر" هنگ کنگ در برابر وزارت امور خارجه ایتالیا دست به اعتراض زده و خواستار آن شد تا «ایتالیا قبل از آنکه دیر شود از دموکراسی در هنگ کنگ دفاع کند». وزیر امور خارجه ایتالیا در جریان نشست خبری مشترک با همتای چینی اش در این راستا تصریح کرد : «ما به همراه تمامی‌شرکای اروپایی تأکید کرده ایم حفظ خود مختاری در سطح قابل توجه آن و رعایت آزادی‌های بنیادین برای شهروندان امری اجتناب ناپذیر است و در این ارتباط با نهایت توجه تحولات مربوط به قانون امنیت ملی را دنبال خواهیم کرد». "وانگ یی" نیز بلافاصله در مقام پاسخگویی برآمده و اظهار کرد : «با آقای "دی مایو"، ضمن رعایت روحیه عدم دخالت در امور داخلی دیگران، در مورد هنگ کنگ بحث و تبادل نظر کردیم و به ایشان توضیح دادم که دلیل وضع قانون امنیت ملی هنگ کنگ مبارزه با اقدامات خشونت آمیزی است که در این جزیره رخ می دهد».

طبق همین گزارش، دو مقام در مورد همه گیری کرونا در جهان و بر لزوم چندجانبه گرایی برای دستیابی به واکسن آن نیز تأکید کردند. در مناسبت دیدار وزرای امور خارجه ایتالیا و چین، رم و پکن دو یاداشت تفاهم یکی در زمینه انرژی (میان شرکت شبکه خط لوله نفت و گاز چین "پایپ چاینا" و شرکت گاز ایتالیایی "اسنام" که در زمینه احداث زیرساخت ها و خط لوله گاز طبیعی فعالیت می‌کند) و دیگری در بخش صادرات کیوی ایتالیا به چین امضا کردند.

در خاتمه آمده است : "وانگ" در خصوص پیشنهاد چین به اروپا در مورد فناوری نسل پنجم ارتباطات سیار سلولی ("5 جی") بطور غیر مستقیم به "دونالد ترامپ" عطف کرده و گفت : «برخی می خواهند روابط میان ما و اروپا را خدشه دار کنند، ولی هدف ما تحکیم این روابط است. چین خواهان جنگ سرد نیست». "دی مایو" نیز تأکید کرد : «ایتالیا چین را بازیگری غیر قابل انکار و اجتناب ناپذیر تلقی می‌کند و برای هرگونه سرمایه گذاری ممکنه در جهت رشد اقتصادی و اشتغال زایی آماده است. ولی در عین حال هم سو با استانداردهای امنیت ملی عمل کرده و همواره بر جایگاه یوروآتلانتیکی خود با شروع از تعلق به ناتو، واقف است». وی همچنین اعلام داشت سرمایه گذاری کارآمد به منظور شد بازار  کار در  بخش 5G مورد نظر ایتالیا می  باشد که مسلما بایستی با استاندارهای Eu  هماهنگ باشد. ایتالیا قوانین سختگیرانه ای در خصوص امنیت زیرساخت های حساس خود  دارد.  وی درخصوص  راه ابریشم نیزاظهار داشت ایتالیا انتظار دارد شرکتهای ایتالیایی بیشتری در این مسیر بکارگرفته شده و از ظرفیت های آنها در کل مسیر استفاده شود.

تلاش دولت برای ادغام شرکت های مخابراتی

ایل سوله ص 1، روزگذشته نشست کابینه دولت با مدیران دوشرکت بزرگ مخابرات ایتالیا(تیم) و اوپن فایبر برگزار گردید و تلاش گردید به جهت تسریع در پروژه 5G این دو تشکل بزرگ مخابراتی را متقاعد به ادغام نمایند. شرکت اوپین فایبر در زمان  رنتزی به جهت توسعه شبکه دیجیتالی در بستر فیبرنوری تشکیل شده بود و تاکنون در شهرهای مختلف ایتالیا فیبرنوری نصب شده است. این شرکت دولتی بوده و 50 درصد سهام آن در اختبار صندوق  پس انداز و قرض بوده و 50% دیگر نیز متعلق به شرکت برق ایتالیا (انل) می‌باشد. شرکت مخابرات(تیم) نیز مسئولیت خدمات دهی به مشتریان مخابراتی از جعبه تقسیم مخابرات تا منازل مصرف کنندگان را در اختیار دارد.تیم شرکت سهام عام بوده و سهم دولت درآن کمتر از 10% می‌باشد. 51% سهامداران آن خارجی می‌باشند. هرچند  شرکتهای مخابراتی دیگری نیز در بخش نصب دکل، تعمیر نگهداری شبکه و... فعال می‌باشند لیکن درمقایسه با این دو شرکت ، کوچک محسوب می‌شوند.  درصورت موفقیت دو شرکت در ادغام در شرکت جدید بنام نیوکام،51% مالکیت سهام آن دراختیار تیم خواهد بود لیکن مدیریت آن در اختیار اپن  فایبر خواهد بود. مقرر است نتیجه نهایی فردا اعلام شود.

سرمایه گذاری شرکت امریکایی در زیرمجموعه شرکت مخابرات ایتالیا

ایل سوله ص 3، شرکت KKR امریکا یک میلیارد و 800 میلیون دلار در شرکت کوپ فایبر که یکی از زیرمجموعه‌های تیم می‌باشد، از طریق خرید 37.5% سهام آن سرمایه گذاری خواهد نمود. با اعلام این خبر ارزش سهام تیم در بورس ایتالیا 5% افزایش یافت. تشویق وحمایت دولت از حضور شرکتهای امریکایی عامل این سرمایه گذاری اعلام شده است.

15 شرط مشارکت هوآوی در 5G ایتالیا

در جریان مذاکرات وزیر خارجه چین با مقامات ایتالیا، هرچند در مصاحبه مطبوعاتی طرفین صحبتی از این موضوع نشد، لیکن برابر اخبار منتشره هیات دولت، مقرر است لایحه مربوطه به شروط الحاق هوآوی در این پروژه ملی فردا به تصویب برسد. برخی از این شروط منتشر شده به شرح ذیل می‌باشد:

  • تفویض نصب و راه اندازی تاسیسات 5G از مناطق شمال شرقی کشور به شرکت نوکیا (بعنوان پیمانکار خرد)، این منطقه نزدیک به پایگاه نظامی امریکا (اویون) می‌باشد.
  • هوآوی و تیم (شرکت مخابرات ایتالیا) ملزم به ارائه تعهد در خصوص حفظ کامل اطلاعات به صورت طبقه بندی  و عدم ارائه آن به کشورهای خارجی حتی چین می‌باشند. در صورت اثبات خلاف این موضوع، قرارداد فسخ خواهد شد.
  • تمامی‌کدهای محرمانه ، نقشه‌ها، سخت افزارها در اختیار کمیته ناظری که به همین منظور در نخست وزیر تشکیل می‌شود، قرار خواهدگرفت.
  • تیم موظف است گزارش فعالیت ها و تمهیدات امنیتی خود را هر 6 ماه به کمیته مربوطه در نخست وزیر ارائه نماید.
  • جنبش 5 ستاره تاکید دارد مرکز حافظه ابری مربوطه به صورت مستقل در ایتالیا بدون واگذاری و استفاده از شبکه‌های جهانی (همانند گوگل) ایجاد شود.
  • سایر شروط مربوط به مباحث فنی می‌باشد.

تداوم ضرر مالی آلیتالیا

ایل سوله ص 2: ماتئو سالوینی رهبر حزب  لگا با انتقاد از دولت در خصوص اعطای بی حساب کمک ها به شرکت هواپیمایی آلیتالیا که طی چند ماه گذشته بیش از 1 میلیارد یورو بوده است، اعلام نمود دولت تا چه زمانی می خواهد به پشتیبانی از این شرکت ورشکسته ادامه دهد. وی باستناد سخنان وزیر راه که اظهار داشته بود تاکنون درخصوص تشکیل شرکت جایگزین و یاحتی واگذاری و مشارکت با طرف های خارجی هیچ نتیجه ای حاصل نشده، خواستار پاسخگویی دولت و حذف این بارسنگین از دوش مالیات دهندگان شد. بنا به گفته مسئولین آلیتالیا دولت در صدد تفکیک بخشهای این شرکت جهت تصمیم گیری ومشارکت بهتر سرمایه گذاران به بخش های پرواز، خدمات زمینی و تعمیر و نگهداری می‌باشد. اخرین کمک دولت در ماه جاری به مبلغ 20 میلیون بورو بود که به جهت جلوگیری از اخراج کارکنان تخصیص یافت. مجموع کمک های دولتی به آلیتالیا تاکنون 12.5 میلیارد یورو برآورد شده است.

ورود  قطار راه ابریشم به میلان

اولین سفر قطار راه ابریشم به ایتالیا با ورود به میلان پس از 12 روز از مبدا جاده امبریشم در چین و عبور از مسیر کشورهای قزاقستان ، روسیه، بلاروس، لهستان، آلمان حامل کالاها و اقلام مبارزه با کووید 19 بود. تاکنون 5122 واگن قطار از چین در مسیر جاده ابریشم به اروپا وارد شده است.

راه آهن ایتالیا برنده مترو بوگوتا

فاز اول پروژه احداث مترو  بوگوتا پایتخت کلمبیا به ارزش 50 میلیون یورو به راه آهن ایتالیا برنده مناقصه واگذار شد. بانک جهانی بعنوان تامین  کننده این منابع مالی امور  زیربنایی کلمبیا به اعتبار 4.3 میلیارد دلاری ، قرارداد مربوطه را با طرف ایتالیایی منعقد خواهد کرد.

وضعیت اوراق قرضه ایتالیا:

بانک مرکزی ایتالیا مجموع اوراق قرضه واگذار شده این کشور را 2101 میلیارد یورو اعلام نمود که 83% بدهی ملی این کشور  را تشکیل می دهد. دولت موظف است همه ساله نسبت به فروش اوراق جدید اقدام تا امکان پرداخت سود اوراق قبلی را داشته باشد. از اول سال جاری تاکنون این بانک 256 میلیارد یورو اوراق قرضه به فروش  رسانده وانتظار می رود تا پایان سال به مبلغ 346 میلیارد برسد. سال گذشته بعلت وضعیت بهتر اقتصادی دولت بیش از 400 میلیارد یورو اوراق قرضه فروخت. مجموع بدهی خارجی ایتالیا 2530 میلیارد  یورو و تولید ناخالص داخلی این کشور 1787 میلیارد یورو می‌باشد.  درصد و میزان فروش اوراق قرضه ایتالیا به شرح ذیل می  باشد.

ردیف

مالک اوراق قرضه دولتی

درصد

میزان(میلیارد یورو)

1

بانک ایتالیا

5.1

106

2

بقیه با نک های ایتالیا

20.9

440

3

نهادهای مالی  و صندوق های سرمایه گذاری

22.2

466

4

خانواده‌ها و  شرکت ها

2.8

58

5

سرمایه گذاران خارجی

30

630

6

بانک  مرکزی اروپا

19.1

401

 

قرارداد شرکت اسنم با شرکت پایپ چاینا

ایل سوله ص 6، در جریان سفر اخیر وزیر خارجه چین به رم، شرکت تازه تاسیس پاپ چاینا با امضای توافقنامه ای با شرکت اسنم ایتالیا دربخشهای مختلف ایجاد، تولید، مدیریت، تعمیر و نگهداری، ساختار زیربنای حمل گاز، تبدیل گاز مایع به گاز (regasification) ذخیره سازی گاز، الگوهای تغییر استفاده در منابع انرژی  و تحقیقات مشترک انرژی سبز شامل هیدروژن همکاری خواهند نمود. قبلا این  شرکت ایتالیایی با شرکت های گاز پکن و شرکت بزرگ دولتی توسعه بین الملل SGID قرارداد همکاری امضا نموده بود. مدیر عامل این شرکت اظهار داشت ما علاقمند به توسعه همکاری با شرکتهای چینی بوده و در بخش فنآوریهای جدید ، تولید گاز ازگاز، همکاری در کشورهای ثالث از استرالیا تا پرتغال هستیم. صندوق پس انداز و قرض دولتی ایتالیا یکی از سهامداران اصلی اسنم می‌باشد.

سرمایه گذاری شرکت ساپین در انرزیهای نو

ایل سوله ص 8، شرکت ساپین Saipen وابسته به شرکت ملی نفت ایتالیا به منظور تولید انرژی‌های پاک (خورشیدی، بادی، موج دریا و هیدروژنی) فعالیتهای خود را توسعه می دهد. این شرکت در نظر دارد در مرحله اول با نصب 56 دکل بادی در آبهای ساحلی در فاصله 8 تا 12 کیلومتری ساحل پروژه مزرعه بادی 450 کیلوواتی  را به زودی  به بهره برداری برساند. هزینه این طرح بین 500 تا 600 میلیون یورو  برآورد شده است.

هشدار به دولت در خصوص  آئین نامه‌های اجرایی لایحه‌های اقتصادی

ایل سوله ص 1، تشکل های بخش خصوصی به دولت در خصوص  عدم تدوین و ابلاغ آئین نامه‌های اجرایی لایحه‌های مصوب مجلس هشدار داده  و اعلام نمودند برخی  از این قوانین  در شرف انقضا می  باشند و عملا فایده ای در بر ندارند. بزرگترین لایحه دولت در خصوص طرح 55 میلیارد یورویی کمک اقتصادی به شرکت ها در حالی معطل آئین نامه اجرایی است که تاکنون 72 میلیارد یورو درخواست وام در مراجع ذیربط  به ثبت رسیده و دولت متعهد به ارائه ضمانت 12.6 میلیارد  یورویی برای شرکتهای کوچک و متوسط درخواست کننده شده تا وام های بالغ بر 200 میلیارد یورو  از طریق بانک ها در اختیار آنها قرار گیرد.

هشدار کنفدراسیون مشاغل به افزایش بیکاری  و ورشکستگی شرکتها در پائیز

دبیرکل کنفدارسیون  مشاغل ایتالیا که هفته گذشته نیز به دولت در خصوص موج دوم بیکاری در کشور هشدار داده بود، روز گذشته اعلام نمود 90  هزار  شرکت با هزاران فرصت شغلی در خطر ورشکستگی و بسته شدن در پائیز قرار دارند. حتی شرکتهایی  که تلاش برای برون رفت از ورشکستگی داشته باشند مجبور به اخراج کارگران خود خواهند بود. دولت بایستی آمادگی لازم  برای شوک بیکاری و انحلال شرکتها را پائیز داشته باشد. 

پیشنهادات وزیر اسبق اقتصاد ایتالیا به دولت

ایل سوله ص 6، دومنیکو سینی سکالو وزیر اسبق اقتصاد در  سالهای 2004 و 2005 در مصاحبه ای با ایل سوله24،  به دولت پیشنهاد د اد در راستای احیا اقتصاد کشور اقدامات اصلاحی را تسریع و تسهیل نماید. این اقدامات عبارتند از:  ساده سازی رویه‌های اداری، تقویت زیرساخت اینترنت سریع، سرمایه گذاری در بخش ساخت و ساز، تمرکز بر ساختارهای محیط زیست و اصلاح سیستم قضایی در جهت حل و فصل سریع اختلافات.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما