معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۳۰- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۱۷۵

اخبار اقتصادی ترکیه( مرداد ماه 1399)

اخبار و تحولات اقتصادی ترکیه در مرداد ماه 1399 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

میزان ذخایر ارزی ترکیه اعلام شد

براساس اعلام بانک مرکزی ترکیه، میزان ذخایر ارزی این بانک در طی دو هفته اخیر با 2 میلیارد و 786 میلیون دلار کاهش به 90 میلیارد و 245 میلیون دلار رسید. همچنین در همین مدت میزان ذخایر طلا نیز با 1 میلیارد و 476 میلیون دلار به 43 میلیارد و 572 میلیون دلار رسید(بانک مرکزی).

اردوغان: ترکیه توانایی مدیریت اقتصاد خود را دارد

طی روزهای اخیر نرخ لیر در برابر دلار کاهش چشمگیری داشته بنحوی که نرخ هر دلار از 6.4 به 7.3 و نرخ هر یورو نیز از 7.6 به 8.7 لیر رسیده است. در پی کاهش ارزش پول ملی ترکیه، اردوغان رئیس جمهور این کشور ضمن ارزیابی وضعیت اقتصادی این کشور گفت، کاهش ارزش پول ملی مقطعی می‌باشد. ترکیه با دارا بودن 105 میلیارد دلار ذخایر ارزی توانایی مدیریت بازار ارز را دارد و جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد. وی موضوع ویروس کرونا در دنیا و انفجار در بندر بیروت را از عوامل تاثیر گذار بر افزایش نرخ دلار عنوان کرد. وی در ادامه افزود، ارزش لیر ترک، نرخ ارز و قیمت طلا به سطح مناسب خود خواهد رسید.

اردوغان همچنین در ادامه ضمن حمایت از برات آلبایراک، وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه که در رسانه‌های اجتماعی علیه وی کمپین سیاه نمایی آغاز شده است، گفت: در رسانه‌های اجتماعی علیه وزیر خزانه داری و دارایی ما کمپین سیاه نمایی راه اندازی شده است که ما آن را محکوم می‌کنیم(خبرترک).

امضای تفاهم نامه مهم  میان ترکیه و لیبی در خصوص پروژه‌های نیمه تمام

رحسار پکجان، وزیر تجارت ترکیه با وزیر طاهر الجهیمی، وزیر برنامه ریزی دولت وفاق ملی لیبی در آنکارا دیدار و گفتگو کرد. در جریان این نشست تفاهم نامه  همکاری میان ترکیه و لیبی در خصوص پروژه‌های نیمه تمام پیمانکاران ترک در کشور لیبی نیز به امضای طرفین رسید. پکجان بعد از این  دیدار در نشست خبری اعلام داشت،  با تفاهم نامه ای که امروز امضا کردیم مشکل مربوط به پروژه‌های پیمانکاران ترک که در کشور لیبی نیمه تمام مانده بود و همچنین موضوع طلب های شرکت ترک، حل و فصل می‌شود. وی افزود، ازریابی ما این است که با امضای تفاهم نامه مزبور، دیگر هیچ مانعی برای حصول نتیجه در مذاکرات بین شرکت های ترک و کارفرمایان لیبی باقی نخواهد ماند.  

پکجان با اشاره به اینکه نخستین پروژه‌های ترکیه در خارج از کشور در لیبی تحقق یافته است، گفت: مجموع حجم پروژه‌های ترکیه در لیبی به 28.6 میلیارد دلار رسیده است. این وضعیت به شکل فزاینده ادامه خواهد یافت. از این پس روابط تجاری بین ترکیه و لیبی به بهترین شکل ادامه خواهد یافت و ما نیز همچنان با یکدیگر همکاری خواهیم کرد.  

طاهر الجهیمی نیز اظهار نمود: تفاهم نامه ای که امروز امضا کردیم بسیار مهم بوده و از یک مکانیزم جهت حل مسائلی که تا به امروز بین دو کشور لاینحل باقی مانده بود، برخوردار است. شرکت های ترک از ده‌ها سال پیش در لیبی خیلی خوب کار می‌کنند و از این لحاظ از وجهه بسیار خوبی برخوردار هستند. با توجه به سهم شرکت های ترک در پروژه‌های توسعه در لیبی،  مشاهده می‌کنیم که حدود 20 درصد از این پروژه‌ها به شرکت های ترک واگذار شده است(خبرترک).

 نرخ بیکاری ترکیه 12.9 درصد اعلام شد     

سازمان آمار ترکیه نرخ بیکاری این کشور در ماه می را 12.9 درصد اعلام کرد. بر پایه این گزارش، تعداد افراد  بیکار در این کشور نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با  331 هزار نفر کاهش به 3 میلیون و 826 نفر و تعداد افراد شاغل نیز 25 میلیون و 858 هزار نفر اعلام شده است(سازمان آمار).  

 پیشنهاد 10 ماده ای علی باباجان به دولت در خصوص اقتصاد

بعد از کاهش ارزش ملی پول ترکیه در برابر دلار، علی باباجان، رئیس حزب دموکراسی و پیشرفت و مسئول سابق اقتصادی حزب عدالت و توسعه نظرات و توصیه‌های اقتصادی خود را جهت تثبت نرخ لیر در ده ماده به شرح ذیل ارائه کرد: 

مفاد پیشنهاد 10 ماده ای حزب علی باباجان به شرح زیر می‌باشد:  

  1. کشور نیازمند یک برنامه میان مدت با کیفیت فنی بالا و قابل اعتماد می‌باشد. در تدوین این برنامه به پیشنهادهایی که به عنوان حزب دموکراسی و پیشرفت در تاریخ 17 مارس و 18 آوریل ارائه کرده ایم، دقت و مورد اهتمام واقع گردد.
  2. بانک مرکزی باید از کلیه ابزارهای موجود به شکل مستقل و مؤثر در جهت مهار نرخ تورم، کنترل نرخ ارز و تحولات در بازار سرمایه استفاده کند. 
  3. بمنظور تقویت ذخایر بانک مرکزی باید از تمامی فرصتها و ظرفیتهای تأمین مالی خارجی حداکثر استفاده را برد.  
  4. هر چه سریعتر به مداخله‌های ارزی بانک های دولتی که متاسفانه بطور شفاف عمل نمی‌کنند و در تأمین اهداف نیز ناموفق می‌باشند، خاتمه داده شود. 
  5. باید از اجبار کردن بانک ها بویژه بانک های دولتی برای ارائه تسهیلات ارزان قیمت و آسان که مبتنی بر تحلیل های سود و ریسک نمی‌باشند، منصرف شد. 
  6. یک قانون مالی که انضباط بودجه را تضمین می‌کند باید اجرا شود. وحدت، یکپارچگی و نظم بودجه باید مجدداً برقرار شود. به اقدامات مالی غیر شفاف پایان داده شود. همچنین برای کنترل کسری بودجه باید توجه بیشتری به موضوع کنترل مخارج و پرهیز از اسراف عمومی اولویت داده شود.  
  7. ذخایر احتیاطی که سالهاست در ترازنامه بانک مرکزی ترکیه انباشته شده است، برای تأمین مالی کسری بودجه به روش غیر شفاف مورد استفاده قرارگرفته است. رویه‌های خودسرانه برای استفاده از چنین پس اندازهایی که می‌تواند در مقابل خطرات ناگهانی نظیر پاندمی ویروس کرونا هزینه شود، دیگر نباید مورد استفاده قرار گیرد. 
  8. سرمایه گذاری‌های عمومی و روش های همکاری بخش خصوصی باید بر اساس تفاهم مبتنی بر شفافیت، مشارکت، مناسب بودن و کارآیی انجام شود. 
  9. به سازمان آمار ترکیه تفویض اختیارات کامل گردد و کیفیت و قابل اعتماد بودن آمار این سازمان به حداکثر رسانده شود.
  10. با کنار گذاشتن سیاست های پوپولیستی که در راستای منافع سیاسی شخصی و حزبی دنبال می‌شود، اجرای فوری مقرراتی که منجر به عبور به مدیریت اقتصادی مبتنی بر مقررات و تقویت ظرفیت های نهادی مدیریت اقتصاد می‌شود بلافاصله به اجرا گذاشته شود.

در بیانیه حزب دموکراسی و پیشرفت، با اشاره به اینکه در مقایسه با پایان سال میلادی گذشته ارزش لیر ترک در مقابل دلار 23 درصد و در مقابل یورو 29 درصد کاهش یافته است، آمده است: لیر ترک در دوران مذکور بین کشورهای در حال پیشرفت بدترین عملکرد را نشان داده است. در دوران‌هایی که ارزش لیر ترک با کاهش جدی و بی ثباتی مواجه می‌شود، سرمایه گذاران ریسک نمی‌کنند. این وضعیت منجر به کندی اقتصادی و ممانعت از نوآوری و حتی کاهش حجم سرمایه گذاری می‌شود و این نیز منجر به افزایش نرخ بیکاری و درآمد ملی می‌شود(وب سایت بورسا حاکمیت).

صادرات 548 میلیون دلاری محصولات آبزیان در ترکیه

بنابر اعلام انجمن صادرکنندگان ترکیه، میزان صادرات محصولات آبزیان و شیلات در هفت ماه نخست سالجاری به 548 میلیون و 125 هزار و 615 دلار رسیده است. بر پایه این گزارش، ترکیه 106 هزار و 808 تن محولات آبریان را به 80 کشور جهان صادر می نماید. بیشترین میزان صادرات ترکیه به کشورهای هلند 75.5 میلیون دلار، ایتالیا 73.6 میلیون دلار و روسیه 54.2 میلیون دلار صورت گرفته است(تقویم).

صادرات 1.8 میلیارد دلاری  صنعت مبلمان ترکیه

ترکیه، سیزدهمین کشور تولید کننده  بزرگ مبلمان در دنیا می‌باشد. بالغ بر 500 هزار نفر در این حوزه بطور مستقیم مشغول فعالیت هستند. بنابر اعلام انجمن صادرکنندگان ترکیه میزان صادرات مبلمان توسط این کشور در هفت ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با 11.7 درصد رشد به 1 میلیارد و 838 میلیون دلار رسیده است. هدف ترکیه دست یابی به رقم 4 میلیارد دلار صادرات در سالجاری می‌باشد. میزان صادرات مبلمان ترکیه در سال گذشته بالغ بر 3.5 میلیارد دلار بوده است(وب سایت خبرها).

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما