معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۳۹۹/۰۵/۲۹- ۱۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۱

کاهش بی سابقه نرخ تولید ناخالص داخلی مجارستان در سه ماهه دوم 2020

طبق گزارش مرکز آمار رسمی مجارستان (ksh)، با آغاز شیوع ویروس کرونا، رشد تولید ناخالص داخلی این کشور درحال کاهش و این کاهش در سه ماهه دوم سال به حدود 13.6 درصد رسیده است.

با آغاز همه گیری ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان از جمله مجارستان، یکی از دغدغه‌ها و نگرانی اصلی دولت علاوه بر تامین سلامت و بهداشت افراد، اتخاذ تدابیر و تصمیم های لازم برای جلوگیری از افزایش آسیب های اقتصادی و برنامه ریزی برای حمایت از واحدهای تولیدی و خدماتی از طریق اعطای بسته‌های حمایت مالی و نیز جبران بخش های آسیب پذیر به ویژه حوزه اشتغال و کارگری بوده، و از این رو دولت مجارستان تا کنون اقداماتی در حمایت از اشتغال و اعطای وام های کم بهره و همچنین حمایت مالی از سرمایه گذاری شرکت های داخلی برای توسعه واحدهای تولید و جذب نیروی کار انجام داده است. با این وجود بر اساس آمار  و ارقام مراکز رسمی این کشور، مشکلات اقتصادی ناشی از ویروس کرونا، فراتر از حد انتظار و پیش بینی‌های انجام شده بوده است.

طبق گزارش مرکز آمار رسمی مجارستان (ksh)، با آغاز شیوع ویروس کرونا، رشد تولید ناخالص داخلی این کشور درحال کاهش و این کاهش در سه ماهه دوم سال به حدود 13.6 درصد رسیده است. بطور کلی GDP در شش ماهه اول سال 6.1 درصد و بطور سالانه حدود 5.8 درصد، با کاهش مواجه بوده است.  این میزان کاهش در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته حدود 14.5 درصد بوده است. بر اساس گزارش مذکور، کاهش نرخ تولید ناخالص داخلی مجارستان، پائین تر از متوسط کاهش GDP  اتحادیه اروپا ( 14.4 درصد) در سه ماهه دوم سال بوده است.

بر اساس این گزارش، دولت مجارستان به منظور حفظ و احیای وضعیت اقتصادی این کشور، اقدامات موثری از جمله اختصاص 20 سهم از GDP به ارزش  تقریبی 25 میلیارد یورو بوده است، که این میزان در بین کشورهای عضو اتحادیه بی نظیر است. آقای میهالی وارگا، وزیر دارائی اعلام کرد: هدف دولت بازگرداندن اقتصاد به شرایط قبل از ورود کرونا است و تلاش می‌کنیم تا در سال آینده میلادی به هدف خود یعنی نرخ رشد 5 درصد دست پیدا کنیم.

در مقابل عده ای از تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی، نظرات و دیدگاههای دیگری دارند. بعنوان مثال برخی از کارشناسان موسسه آمریکایی Morgan Stanly معتقد هستند: نرخ رشد تولید ناخالص داخلی مجارستان درسال جاری حدود 6.7 درصد کاهش و درصورت تغییر شرایط در سال آینده میلادی رشد GDP این کشور به4.6 درصد خواهد رسید. همچنین کارشناسان آژانس Fitch Ratings در این زمینه می‌گویند: مشکلات اقتصادی این کشور  به اندازه رکود اقتصادی سال 2008 میلادی نخواهد بود. طبق نظر کارشناسان این آژانس، میزان کاهش نرخ رشد GDP در طی سال 2020 حدود 5.9 درصد و در سال آینده میلادی رشد GDP کشور 5.4 درصد پیش بینی شده است.

لازم به یادآوری است که طبق اعلام کمیسیون اروپا  نرخ رشد GDP در مجارستان بعد از رشد 4.9 درصدی در سال 2019 میلادی، در سال جاری میلادی حدود 7.7 درصد کاهش خواهد داشت. 

گرچه دولت مجارستان برای حمایت از بخش های تولیدی و خدمات، بودجه‌هایی را تصویب و اختصاص داده، اما به نظر می رسد با آغاز موج دوم کرونا در این کشور و همچنین عدم تولید واکسن کرونا درجهان، توان مالی دولت برای حمایت اقتصادی از بنگاه‌های تولیدی کمتر شده که این بحران تداوم جبران خسارت های مالی به ویژه در بخش های خدماتی را با مشکلات جدی مواجه خواهد نمود.

درصورت تدام شرایط موجود، مشکلات اقتصادی کشورهای منطقه اروپای شرقی، ازجمله مجارستان گسترده تر خواهد شد، در عین حال دولت مجارستان در قالب سیاست نگاه به شرق، تلاش دارد مناسبات اقتصادی خود را با کشورهای آسیای مرکزی، ترکیه، چین، کره جنوبی، ژاپن و .. بسط بیشتری دهد تا بتواند از میزان فشارهای اقتصادی بکاهد. از این رو آقای پیتر سیارتو وزیر امور خارجه و تجارت، در طی دوماه اخیر علاوه بر رایزنی تلفنی با همتایان حوزه شرق، در طی سفر به سئول، با همتای کره ای خود در خصوص افزایش همکاری در حوزه صنعت وابسته به خودروی برقی، پزشکی و ...مذکرات خوبی داشته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما